ASRock Z790 PG-ITX/TB4 – TEST a RECENZE skvěle vybavené a udělané mini-ITX desky pro Intel Tisk E-mail
Napsal Jan Belka
Středa, 08 březen 2023
ASRock Z790 PG-ITX/TB4 – TEST a RECENZE skvěle vybavené a udělané mini-ITX desky pro Intel
V praxi

Kvalitních mini-ITX desek na trhu mnoho není, ale přesto pár kousků pro současné špičkové Intel a AMD platformy existuje. A tohle je jedna z nich, která zvládne i extrémně neefektivní a nenažrané Intel Core 13000K procesory, včetně 13900K. Určitě bych nedoporučoval jeho další taktování, ale i to tahle malá deska udrží, i když nejde o cíl designérů.

Tím bylo nacpat toho na 17x17cm plochu co nejvíce z hlediska běžné výbavy a mít vše tak kvalitní, aby se to i s Core i9-13900K dalo provozovat. A podle našich zkušeností z praxe, ASRock uspěl. Tohle je velmi působivá malá deska, kde stupeň výbavy mnohé vyloženě překvapí. Samozřejmě nějaké ty kompromisy zde nevyhnutelně jsou, ale nic zásadního.

Najdeme tak hned tři pozice pro M.2 Gen4 SSD, ačkoliv vzhledem k limitovaným možnostem chlazení, zejména na těch zadních pozicích, doporučuji vybírat chladnější Gen4 SSD. Nicméně fakt že takhle malá deska má tři M.2 pozice, je prostě bezva. Samozřejmě že ani jedna není nejnovějšího Gen5 formátu je škoda, ale to je vlastnost a nevýhoda současné Intel platformy vůči AM5 od AMD. A to že má grafický slot Gen5 je hezké, ale bohužel v praxi fakticky k ničemu, protože neexistuje ještě dlouho neexistovat bude žádné Gen5 grafika.

Pokud jde o ostatní výbavu, deska potěší přítomností ThunderBolt 4 porty, což není standard ani u většiny podstatně větších desek se Z790. Má 2,5Gbit LAN a WiFi 6E k tomu. Potěší i kvalitní integrovaný zvuk, sice s omezeným počtem výstupů, zato nechybí ten digitální. ASRock se snaží i na poli SW a vyladění BIOSu, i když stále v mnoha směrech zaostává za ASUS, Gigabyte i MSI, kdy styl jeho aplikací působí poněkud archaicky. Ale to hlavní funguje a funguje OK.

Takže teď to nejdůležitější. Kolik za to? Současné lepší základní desky obou platforem jsou drahé. Udělat kvalitní Mini-ITX je ještě dražší, protože těchto desek se vyrobí mnohem méně a jde tak o méně obvyklé řešení, vyžadující některé extra konstrukční prvky. ASRock se jich snažil maximálně vyvarovat, takže nenajdeme žádná vertikálně osazované extra PCB karty apod. Nicméně šetřit úplně nemohl, protože nároky aktuálních procesorů Intel jsou extrémní. Kvalita provedení napájení, chlazení a samotného PCB tomu tedy musí odpovídat, a to prostě není levné. Aktuálně se tak tahle deska prodává za cenu kolem 9000 korun, takže na nějaké ocenění dobrého poměru cena/výkon to dnes opravdu nebude :). Nicméně taková je cenová realita současných desek, zejména těch kvalitnějších s lepší výbavou.

U tohoto modelu se přidává neobvyklé ITX provedení, vyžadující ještě více práce a designových specialit, zejména když chcete nacpat na tuhle desku opravdu kvalitní výbavu, které přes malé rozměry není málo. Celkově ASRock Z790 PG-ITX/TB4 udělal velmi dobrý dojem. Funguje výborně, výbava je vynikající a provedení také. Cena je vysoko, ovšem konkurence na poli podobně kvalitních Z790 mini-ITX desek není příliš velká, takže moc na výběr není. Je tak dobře, že jedna z mála možností je opravdu dobrou malou deskou a naše doporučení tak určitě má.

Za výbavu pro testování děkuji našim partnerům:

AUTOR: Jan Belka