ASUS CROSSHAIR VI HERO X370 – TEST a REVIEW základní desky a AMD AM4 vs LGA 1151 a AM3+ Tisk E-mail
Středa, 08 březen 2017
ASUS CROSSHAIR VI HERO X370 – TEST a REVIEW základní desky a AMD AM4 vs LGA 1151 a AM3+
Základní deska - ASUS ROG CrossHair VI HERO (AMD X370)
Testy a výkon desky a srovnání X370 vs Z270 a 990FX

• Provozní vlastnosti, taktování

V sestavě máme schválně extrémní duální AMD Radeon R9 295 X2, který dá samozřejmě sestavě i desce pořádně zabrat po všech stránkách. O což nám samozřejmě jde, protože jestli deska přežije v takovéto sestavě, vydrží asi vše ;). Ano, duální Radeon R9 295X2 je trochu extrém, ale pro účely otestování možností a schopností desek je ideální.

• Spotřeba a teploty

Z hlediska spotřeby hraje hlavní roli technologie procesorů. Současné čipy AMD a Intel jsou již 14nm, což vynikne hlavně ve srovnání s 32nm AMD staré generace. AM3+ platforma měla také podstatně náročnější čipset, a tak spotřeba je vyloženě obrovská proti současným platformám. AMD RYZEN 7 ale převálcovalo Intel, protože vzhledem k výkonu CPU, který je nesrovnatelně vyšší, má AMD najednou srovnatelnou spotřebu s pouze 4jádrovým Intelem.

Pokud jde o chlazení desky, tak starší AM3+ platforma byla energeticky náročnější a chlazení se tak muselo řešit více. Současné Z270 a X370 platformy mají ale spotřebu sami o sobě v jednotkách W. Nároky jsou tak hlavně na napájecí kaskádu CPU, kdy ale procesory mají zároveň nižší spotřebu než staré FX, a tak nároky na chlazení jsou minimální. ASUS osadil vše kvalitními kovovými pasivy s heatpipe posílením, vše je tedy skvěle chlazeno i pro případné OC.

• Taktování

Pokud jde o taktování, tak AMD RYZEN 7 a X370 jsou zbrusu nové věci. Bohužel se v praxi ukazuje, že výrobci desek v podstatě teprve začínají s nějakým laděním. V uplynulých dnech tak chodil jeden nový BIOS za druhým, který řešit a vylepšoval další a další věci a to stále pokračuje. ASUS ROG CrossHair VI HERO je jedna z nejlepších základních desek pro AMD RYZEN, pokud jde o taktování. Lze na ní taktovat i extrémně, kdy RYZEN 7 lze dostat vysoko nad 5GHz, ovšem jen s dusíkem. Potenciál desky je ale zjevný a v domácím prostředí s běžným chlazením tak zdaleka potenciál desky nevyužijete. Nicméně nabízí technologie, které umožňují snazší dosažení lepších výsledků i v domácím prostředí.

Bohužel jsme zatím neměli čas se taktováním výrazně zabývat :(. Stále testujeme ještě další RYZEN 7 procesory, přičemž se ještě musíme dělit o vzorky, takže nebyl bohužel čas. Naším jediným pokusem bylo tak pár hodin a dosažení 4,15GHz na všech jádrech stabilně s RYZEN 7 1800X při použití pouze menšího NOCTUA U12S chladiče. Vůbec jsme se nezabývali nějakým detailním laděním, taktováním RAM (kde se hodně věcí zlepšuje) atd. Dnes vám tedy neukážeme skutečný potenciál, který deska pro domácí OC má, nicméně z toho co jsme mohli vyzkoušet a kam jsme se dostali, je to jednoznačně vynikající deska pro taktování, ale nic menšího jsme od tohoto modelu ani nečekali.

Kromě kvalitního BIOSu a aplikací pro Windows lze nově využít i zajímavou aplikaci přímo od AMD. K tématu taktování RYZEN 7 se ještě vrátíme, základní deska nám zůstává v redakci pro naše další testování, takže určitě se k tématu ještě vrátíme. ASUS stejně jako další výrobci navíc pokračuje v ladění a optimalizaci BIOSu a tak v tuto chvíli ani nelze vyřknout nad možnostmi OC finální verdikt, platí ale, že jako obvykle je potenciál výrazně za hranicemi běžného domácího taktování ;).

Spuštěno: 482x