ASUS ROG MAXIMUS IX APEX – TEST a REVIEW speciální a pořádně řízné základní desky. Tisk E-mail
Sobota, 17 červen 2017
ASUS ROG MAXIMUS IX APEX – TEST a REVIEW speciální a pořádně řízné základní desky.
Základní desky
Testy a výkon desky

Základní deska ASUS ROG MAXIMUS IX APEX je unikátní produkt. Není to normální deska, je to velice specificky zaměřená deska. ASUS trochu bojoval s tím, že má být deskou určenou pro maximální taktování, včetně rekordních extrémních pokusů, pro což se hodí, aby toho na desce bylo co nejméně. Zároveň by ale rád, aby tuhle desku kupovali i domácí nadšenci, takže výbavu zase nemohl oholit na kost. Výsledkem je ale zajímavý kompromis, který stále výrazně upřednostňuje taktování a maximálně vhodné podmínky pro něj.

Výbavy je trochu méně, než obvykle na podobně drahých deskách bývá, ale zcela dostatečná a deska má vše, co je třeba. Nejvíce se nám líbí řešení M.2 disků, které je velmi zajímavé a funkční. Nicméně asi nebude vhodné pro všechny desky, Zabírá trochu více místa na desce, a tak se nejspíše bude objevovat jen na E-ATX formátech. A to je asi největší praktická nevýhoda této desky. Tedy že potřebujete opravdu velkou skříň a mezi běžnými modely ve středním segmentu najdete dnes poměrně málo skříní, které E-ATX pojmou.

Co se nám dále líbí, je design, Seříznuté PCB do písmena X je velmi zajímavý a neokoukaný prvek také podsvícení a možnosti vlastních „jmenovek“ už v základu jsou velmi zajímavé a pro některé uživatele jistě budou dávat smysl :). Deska je nicméně jednoznačně a primárně navržena pro taktování. Tomu odpovídá dimenzování desky, pracování a vysoká kvalita, jednoduchá demontáž chlazení, jednodušší výbava, ale extrémně masivní výbava, pokud jde o taktování, včetně řady ovladačů, které běžný uživatel ani nepochopí, k čemu můžou být dobré. Vše je zkrátka podřízeno maximálnímu výkonu, maximálním možnostem ladění a taktování. A několik světových rekordů svědčí o tom, že úspěšně.

To už pak i dává smysl fakt, že tahle extrémní deska je určena pro nepříliš zajímavé procesory a fakticky jen pro 3 čipy, protože taktovat jdou z dnešní nabídky jen po jednom modelu z každé řady Kaby Lake procesorů Intel i3, i5 a i7 s K na konci v názvu. Maximem je pak pouze 4jádrový Intel Core i7-7700K, který je dnes zajímavý opravdu jen pro lamače rekordů v taktování. Takže tahle deska se vlastně k tomuhle CPU perfektně dnes hodí. Pokud jste maximální nadšenci do taktování, tohle je jednoduše nejzajímavější deska na trhu v rámci LGA 1151 platformy, ale doporučil bych ji opravdu těm, kteří se vyžívají i v extrémním OC. Vzhledem k nepříliš zajímavým CPU, funkčně omezeným při běžném chlazení, těžko může tahle deska nějak vyniknout s běžným domácím chlazením.

ASUS každopádně udělal úzce zaměřený produkt, který by možná mohl být ještě extrémnější a na výbavě oholený a cílovým zákazníkům by to vůbec nevadilo, spíše naopak. Už jen že podobný produkt vznikl, za to si ASUS zaslouží pochvalu, že se nebojí dělat zajímavé, leč okrajové produkty. Pokud jde o nás, kteří extrémně netaktujeme, výhody a možnosti této desky docenit v praxi prostě objektivně nemůžeme. Co se nám ale líbí, tak to je design, seříznutí PCB je zajímavý nápad a uvidíme, zda se ujme i u dalších modelů.

Hodnocení: 90%

„Speciální deska pro speciální uživatele“