TEST a REVIEW: ASUS ROG STRIX X299-XE GAMING – pořádná základní desky pro náročné Core i9 Tisk E-mail
Pondělí, 08 leden 2018
TEST a REVIEW: ASUS ROG STRIX X299-XE GAMING – pořádná základní desky pro náročné Core i9
Testy a výkon v praxi
Strana 5

Pro běžného uživatele, který má zájem o X299 platformu, je ASUS ROG STRIX X299-XE GAMING velmi atraktivním modelem. Za ještě solidní cenu má ve výbavě v podstatě vše, co je třeba. Potěší WiFi/BT v základu, ale i bohatá výbava s nejmodernějšími prvky. Deska má také univerzálně dobré zpracování i pro taktování a ASUS pamatoval i na případné posílení chlazení. A pokud jde někomu o design, potěší decentní ale rozhodně nápadité RGB podsvícení, zejména loga uprostřed a ASUS konečně nabízí v příslušenství i jeden RGB led pásek.

K desce vlastně nemám žádné větší výhrady. Z hlediska výbavy má úplně vše, co je opravdu třeba, snad jen bych uvítal místo dvou konektorů pro přední USB 3.0 jen jeden a místo něho druhý standardní vnitřní USB 2.0 port. Jinak se mi líbí umístění a chlazení M.2 pozic, celkové zpracování a kvalita výbava je super a bez výhrad. Celkem decentní ale pěkný design také neurazí.

Celkově je to velmi velmi schopná a pěkná deska, která řeší některé připomínky k dříve uvedeným modelům. Zejména posílené chlazení, i když to namontované nevypadá úplně super, funkci plní a naštěstí běžně (mimo OC) jej používat nemusíte. Ale procesory i9 s více než 10 jádry dokáží být hodně náročné, což se ke 165W TDP nelze divit. Takže to je třeba.

ASUS ROG STRIX X299-XE GAMING je takový malý reparátek, a z funkčního hlediska nemám co bych ji výrazně vytýkal. Ovšem cena za to není malá. Deska stojí necelých 10 tisíc korun vč. DPH, což není málo, základní STRIX edice je za zhruba 8500 korun (ale nemá WiFi a ty lepší chladiče a držáky), na druhou stranu je levnější než DELUXE edice (12 500 korun), která tak trochu začíná postrádat smysl. Vyloženě mě potěšil ATX formát a škoda že ASUS nedělá takto velkou desku i pro X399 platformu.

Deska se tedy zdá být jako celkem v pořádku, problém bude ale asi s tou cenou ve srovnání s podobně vybavenou konkurencí, která je i o 2 tisíce korun levnější při stejné úrovni celkové výbavy a vlastně i zpracování (i když tahle deska má určitě lepší to chlazení VRM). Určitě by ji slušela o něco nižší cena. Nicméně to je, řekl bych, nejmenší problém Intel X299 platformy a Intelu obecně dnes. Pokud o ni stojíte, je tohle rozhodně kvalitní a skvěle vybavená deska ve všech ohledech za ještě solidní cenu a doporučit ji určitě můžeme.

Motto: „Raději později a pořádně, než dříve a blbě“ :). Než začnete diskutovat: Objektivitu a objektivní fakt a názor nelze posuzovat subjektivním dojmem! ;)

/ 9
SlabéVynikající