Další problémy a zdražení na obzoru – výrobcům dochází plasty a další materiál. Ceny letí vzhůru! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 14 květen 2021
altNarušení výrobních procesů se naplno projevuje. A bude hůře nebo lépe, jak se to vezme.

 

 

 

 

Výrobci z celého světa, ČR nevyjímaje, ať už vyrábí auta, komponenty pro auta, elektroniku nebo něco staví atd., hlásí další a tentokrát opravdu zásadní problém. Nedostatek materiálů! Ač svět řeší plastovou krizi, znečištění oceánů plasty a mikroplasty, tak paradoxně, protože recyklace plastů je z drtivé většině jen na papíře, výrobci všeho řeší nedostatek plastového granulátu a nedostatek některých komponent pro výrobu plastů a plastových materiálů.

Jak velký je to problém? Zásadní. Mnohé firmy už jedou z posledních zásob a objednané materiály a jejich dodávky, které měly dorazit, tak nepřišly. A prý nedorazí mnoho měsíců, dokonce prý některé termíny jsou až na příští rok. A to je docela zásadní věc, kdy vám dochází materiál pro výrobu vašeho produktu, a budete na něj skoro rok čekat. Výrobní řetězec se tak absolutně rozpadá. Nejhorší je situace v automobilovém průmyslu, kde už teď výrobci po celém světě přerušují výrobu, protože nemají čipy. Teď se k tomu přidávají mnohé plastové díly a velký problém začíná být i guma. Takže hned několik komponent, bez kterých auto prostě nevyrobíte, prostě není a hned tak nebude.

Ale potíže jsou i všude jinde. Stavebnictví také nemá mnohé materiály, o tom sehnat řemeslníka jistě mnozí víte také své. Obří problémy mají i výrobci elektroniky, počítačů nevyjímaje. Ti mají sice evidentně přednost ve výrobě čipů, kdy díky obrovským odběrům nejdražších a nejmodernějších čipů, je firmy jako TSMC atd. upřednostňují. Ovšem i počítače a jednotlivé komponenty potřebují plasty a hlavně kovy. I běžné materiály jako měď, či hliník zdražují obrovským tempem. Ruší se již nasmlouvané dodávky a výrobci jsou nuceni uzavírat zcela nové smlouvy s cenami výrazně vyššími.

A v komponentách jako jsou grafické karty, základní desky, chladiče, mnohé skříně atd. jsou i kila mědi a hliníku. Problém je, že zatímco před rokem stála měď 131 korun za 1kg, dnes je za 220 korun! Hliník stál 37 korun za 1kg, dnes je za 52 korun. Plasty zdražily také o desítky %. Křemík zdražuje ještě víc a stojí tisíce dolarů navíc. Výrobci zrušili i tradiční množstevní slevy a všichni šponují ceny a nutí k uzavírání nových smluv a objednávek. A to i když teď nemají kapacity, které by mohly teď nabídnout. Běžně pokud teď objednáte materiál, tak na něj budete čekat rok a nemáte žádnou jistotu, že vůbec dorazí, zato máte jistotu, že bude podstatně dražší, než na co jste zvyklí. A do výroby u TSMC se prý objednává už teď až na rok 2023 a dál. Do toho díky tištění peněz a jejich lití do ekonomiky, a hlavně nereálné ekonomiky typu kryptoměn a akcií, bují obří inflace. Co to všechno znamená?

Produkt, který jste loni vyráběli a dokázaly prodávat za 200 dolarů, tak vinnou inflace bude za nejméně 210 dolarů, ovšem nedokážete ho stejně vyrábět, protože ceny kovů a dalších materiálů  i čipů vyletěly o 50% i víc. Takže realistická nová cena 200 dolarového produktu před rokem, bude až 300 dolarů letos jen vlivem nákladů a inflace. Ceny dalších vstupů také stouply, ceny dopravy jsou na 4násobku. Ale nejde jen o ty ceny. Jde o to, že prostě některé materiály nejsou. Kapacity výroby nejsou, takže i když ty peníze na to máte, jsou vám k ničemu, protože prostě není kde brát. Ze všech odvětví od všech výrobců zní stejná věc. Něco podobného nikdo nikdy neviděl a nezažil. Věci a materiály, které bereme jako samozřejmé, prostě nejsou, i když výroba mnoha věcí trhá rekordy. Takovou krizi a situaci svět ještě nezažil, ale není se co divit. Tlačením hloupých elektroaut, prvků povinné výbavy aut, podporováním nesmyslů typu digitální těžby kryptoměn atd. a prostě maximální spotřeba a častá obměna produktů za každou cenu, si svět o podobnou věc koledoval. Výroba soustředěná do nestabilních částí světa, vše narušeno nezvládnutou pandemií atd.

Tohle bude ještě zajímavé. Na druhou stranu, osobně si myslím, že problém není v nedostatku materiálu, ale v tom, co se z toho vyrábí. Spousta věcí být vyráběno nemusí. Elektroauta jsou sice fajn a určitě budoucnost, ale tlak na jejich výrobu a rychlé nahrazení současných aut, je nesmyslný, když jejich výroba je méně ekologická. Navíc pokud by šlo někomu o ekologii, tak by naopak podporoval stará auta používat co nejdéle s povinností pro výrobce je zákazníkům revitalizovat a udržovat na silnicích v perfektním stavu co nejdéle 20 - 30 let minimálně. Již vyrobené i 20 let staré auto v dobrém stavu je podstatně ekologičtější, než když budeme nově vyrábět elektroauta, která navíc za několik málo let, až jim odejdou značně neekologické a na výrobu náročné baterie, budou na vyhození. To samé, vyrábět hardware pro těžbu digitálních měn je jako v noci svítit na solární panel a vyrábět elektriku. Prostě plýtvání materiálem, energií a vším. Všude. Za technologickou inovaci se dnes vydává třeba i změna barvy u nového modelu proti starému, a šup s tím na trh a přesvědčovat zákazníky že mají vyhodit starý a koupit rychle nový.

Takže abych byl upřímný, tahle krize musela prostě přijít. A cesta z ní není vyrábět více, ale přesně naopak. Vyrábět lepší produkty a udržovat je ve fungování podstatě delší dobu. Něco, na co současná ekonomika, kdy teď mnozí doufají v naopak další boost už tak šílené spotřeby, není absolutně připravena. Každopádně pokud si myslíte, že největší problém jsou teď jen nedostatkové grafické karty za šílené ceny, tak vás potěším, v mnoha oblastech je situace úplně stejná či horší. A zjevně bude ještě „veseleji“ …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
free.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 00:04:37

Citace:
A cesta z ní není vyrábět více, ale přesně naopak. Vyrábět lepší produkty a udržovat je ve fungování podstatě delší dobu.

V téhle konzumní společnosti nereálné.
jmmazuch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dom na 30rokov, auto na 30roko 2021-05-15 20:44:32
avatar
Dom na 30rokov, auto na 20rokov, pc na 10rokov, nemozne ?
Preco nie ?
sevos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 20:53:41

Jako ono to není nereálné. Já s tím problém nemám, pokud mi to slouží a funguje to, ale jak psal free.dll. Společnost je založená na konzumu a tak velice často platí vyrábí se, aby se mohlo konzumovat a konzumuje se, protože se vyrábí, na to je tlak. S tím bude mít spousta lidí problém přestat.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-16 10:37:47
avatar
Pc na 10 let..vzdyt ono uz je to davno tady...v poslednim roce jsem delal hned nekolika znamym takove to oziveni vselijakych tech prastarych core2duo, athlonII , phenom x3,4,6 apod (tusim 2008 ). Coz obnaselo docpat vsechny sloty co nejvice ramkama, pridat nejake male levne ssd a nahodit novejsi system - ty stroje jsou porad neuveritelne "zive" a pro nejakeho toho obycejneho uzivatele, ktery potrebuje defakto akorat zobrazit web a poresit kancl, to muze byt porad dost pohodlne pouzitelne. Sam jsem uz docela rozmazleny modernejsim hw, vazne se mi to delat nechtelo, ale byl jsem opravdu prekvapen, jak takovy prastary hw dokaze byt porad jeste slusne zivy..
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-17 11:28:25
avatar
To máš sice pravdu, ale to bylo způsobeno především tím, jak Intel vyštípal AMD skoro na celou dekádu a jak měl trh pro sebe, tak držel pokrok okolo 5% na generaci CPU, takže i po těch skoro 10-ti letech nejsou PC obecně nasobně rychlejší, ale jen o desítky procent rychlejší a tím pádem i současný SW zvládá běhat na těch starých PC v pohodě.
Pokud ale bude zase konkurence a bude se AMD a Intel přehánět jako v dekádě předtím, tak bude za 10 let tak velký rozdíl ve výkonu, že některé aplikace už prostě nebudou schopné použitelně běhat na současném HW.
Uvidíme...
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-17 08:30:00

Současná globální ekonomika je založena na inflaci a trvalém navyšování objemů výroby.
Toho lze docílit pouze dvěma způsoby. Buď budete stále objevovat nové a nové trhy, jako když se otevřela Čína, nebo ty produkty začnete vyrábět tak, že jednak méně vydrží a za druhé budete pomocí marketingu tlačit na jejich pravidelnou obnovu.
Aktuálně se již špatně hledají nové trhy, vše je globálně propojeno. A nikdo tak nemá zájem na tom, aby něco vydrželo. Ze všeho se tak stalo jen drahé spotřební zboží.
Stačí se podívat na oblečení a obuv. Dříve značkové zboží, které vydrželo (mam doma stále funkční Nike kraťasy z 90.let vyrobené ještě v Německu) je vystřídáno zbožím vyráběným v levných destinacích z mizerných materiálů naprosto nekvalitně, platí se jen za značku a vydrží to přesně jednu sezonu.
A u elektroniky je to podobné. Zapomeňte na pračku nebo ledničku fungující 30 let. U všeho panuje obrovský tlak na to, aby to uživatel ideálně ani nekupoval, ale točil každý rok na operativní leasing. Tedy aby to ideálně ani nevlastnil a měl všechno z půjčovny. Takže vydáte kvanta peněz a jak přestanete platit, tak nemáte nic. Takže musíte platit dál a dál.
Bohužel to celé není zrovna moc ekologické. Pokud by se vyrobily kvalitní věci schopné vydržet několik let místo jedné sezony, tak tím skutečně ušetříme spoustu surovin, nevyrobíme tolik odpadu a nespotřebujeme tolik energie, nebudeme muset tolik materiálu převážet špinavými nákladními loděmi přes celý svět. Ale zase na druhou stranu ... miliony lidí tak přijdou o práci.
Nazor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Komponenty 2021-05-15 08:26:55

DD,
jak často si vymenujes komponenty v PC? Není to také plýtvání?
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 23:41:48
avatar
Když už vyměňuji, tak ty staré buď použiju, nebo prodám k dalšímu použití. Vyhazuji jen nefunkční.
V záruce zkusím reklamovat, nebo případně opravit, pokud to zvládnu (když něco poseru, tak co. stejně to nefungovalo. vyhodit to můžu i potom).
clovicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - k smíchu 2021-05-15 08:37:28

Já se musím smát,člověk poslední roky čte co?To zlevnuje aby za mesíc dva četl,ti těží není to a tamto,ti musí zdražovat protože bla bla,zdražuje se protože bla bla bla,mám 2,5 roku komp a klidně ať si zdražuji,pc mě vydrží ještě v klidu další 2 a počkam si na ryzen 4 v klidu (nepatřím mezi blázny co musejí mět každý rok nove pc )
A zdražovat se bude a brečet taky další 2.roky protože ,covid ,nejsou lidi,není mtroš a dlaší bullshit
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 09:31:21

Možná jsi nečetl článek, ale tohle není problém nějakého minoritního odvětví počítačů. Kdybys věděl, co se děje ve stavebnictví, kdy prostě neseženeš třeba izolaci na střechu, světlík, okna... ocel podražila za poslední dobu na trojnásobek.

Tohle se brzo dotkne úplně všech, ne jen hráčů chtivých nové herní mašiny.

Takže se směj jak chceš, pokud bydlíš ve vlastním, k dopravě ti stačí autobus nebo kolo, tak jsi asi opravdu vysmátý. Možná tě ta celoprůmyslová krize mine, protože zrovna makáš v nějakém na zdrojích nezávislém odvětví, ale spíš se bojím, že ti časem ten úsměv na rtech ztuhne.
clovicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hmm 2021-05-15 12:42:49

No já vím že není to a tamto ale kdo za to muže,ti šašci nahoře...covid ne:o)A dělam ve farmac vyrabíme soli ,přašky atd takže vše si dělame,takže si nemyslím že bych brečel.
A přesně je to taky že nic nevydrží-televize kdysi vydržela 20let ,jasně je tam toho všeho narvaneho víc atd ale divné v dnešní době nevydrží nic-zvlaštní-proč ,protože je to tak dělané 2-5 let a kup si nové a je to schvalně,smutné!!A vo tom to je kup,kup,kup Dneska je BOHUŽEL VŠE JEN O PENEZÍCH -to je BOHUŽEL-smutná realita!?Časy kdy někdo něco uměl a řeklo se ten je dobrej ,šikovnej,ochota lidí,atd jsou fuč,jen peníze honění za prachama a cokoliv člověk zapne nebo slyší vše se točí -Prachy -je to HNUS!?!?
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 22:08:37

hele, dřív to taky nebylo s výdrží takové, jak se říká. Všechno se sralo a vlastně mnohem víc než teď. Jen se to dalo opravit.

Problémy s autem? stačil autogen, kyt a vrcholem bylo převrtat válce. Auta se sraly neskutečně, ale opravy byly jednoduchéma dostupné.
Domácí spotřebiče? Jasně, každá hospodyňka vypráví ódy na starou etu s kovovými vnitřnostmi, ale už nedodá, že to stálo takovej balík, že se na to skládala půlka přibuzenstva a dostala to jako svatební dar. A opět, i ty nesmrtelné stroje se sraly, ale i po deseti letech se dal koupit kovový kroužek co držel nástavce. Dnes? dnes je to z plastu, neopravitelné, ale stojí to tři kila.
Televize? to jsi se docela sekl, děda ty staré opravoval a do své smrti žasnul, jak jsou ledkové spolehlivé.

Ono se hlavně změnilo to, že vše je neskutečně levnější než bývalo a standardem je "kvalita co vydrží záruku". Si vem větráky. Proč koupíš u čínana rgb fan za 60kč a proč tady dnes recenzovaný strix stojí 600. Je tam rozdíl v kvalitě i funkci. Bohužel dnes každý chce platit 60 ale mít kvalitu za 600...

I dnes se dají koupit kvalitní věci, jen jsme tomu odvykli. Průser samozřejmě je, že ne vše se dá kvalitně provedené sehnat
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-17 13:32:59

Souhlas. Otec opravoval televize. Tím si vydělával víc než v MEZu. A taky se diví že dnešní LEDku už má 8 let a furt je OK. A to má shit typu Sencor/Orava...
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-17 08:33:57

Přesně tak ... takový obyčejný polystyrenová izolace na stěny pod omítku ... čekačka v řádu měsíců. Případně zdražení klidně v desítkách procent.
Ono na první pohled se to dotkne jen pár lidí. Ale ti lidé a hlavně firmy ty své zvýšené náklady přenesou dál na další spotřebitele, ti zase na své a tak dále ... tedy nakonec se zdraží vše pro všechny.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 09:34:51
avatar
Od výroby tak, aby věci vydržely co nejdéle, se dávno upustilo. Z ohromné spousty věcí se dávno stalo spotřební zboží. Prachy se musí točit, zboží nesmí vydržet dlouho, aby lidi utráceli svoje mnohdy těžce vydělané peníze za stále novější a novější modely. Tak to je. Takže psát tu o tom, aby výrobci dělali věci tak, aby vydržely? Ale no tak.
No když už jsme u těch příkladů, já mám plazmovou televizi z roku 2012. Rodičům jsem tu jejich koupil v roce 2006 a pořád drží. PC jsem měl různě poskládané postupně vylepšované, kde jsem měl HDD taktéž z roku 2012. Obnovoval jsem až před posledními Vánocemi. Ale pokud by se měl takto chovat každý, tak firmy zkrachují a nikdo nic nevydělá.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-16 11:16:57

Zapomínáš odlišovat dvě důležité věci

Morální zastarání a životnost. Spoustu věcí si kupujume, ne protože by starý model přestal fungovat, ale protože nový je prostě lepší. Samozřejmě se tak chováš u "levných věcí" dát jendou za dva roky bůra na nový telefon je v možnostech většiny lidí a koupí si ho, prootže nový je rychlejší a dýl vydrží. Ne protože by přestal fungovat. U podobných věcí je tedy skoro zbytečné, aby byly navržené na delší funkční období.

Naopak u drahých věcí (auto třeba) chceš, aby to vydrželo maximálně dlouho funkční a aby jedna součástka nevyřadila z provozu zbytek. Takže tam je záhodno, aby životnost a opravitelnost byla co nejdelší. Bylo by tedy fajn, aby k tomu tak výrobci přistupovali.

Ale může to tak být i u úplně jednoduchých věcí. Nářadí třeba. Kvalitní vrtačku klidně můžu mít do smrti.


Takže výrobci nemusí zkrachovat jen protože je něco kvalitní. Můžou inovovat a nabízet produkty kterými rád obměníš ty staré.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-16 21:32:35
avatar
Ano i ne. Kdyby nebyl pořád novější a náročnější OS v mobilu a baterie vydržela déle, já bych neměl problém zůstat u staršího modelu. Když se ale po dvou letech zadrhává víc a víc a pravidelné čištění a restarty nezabírají, co pak s tím. Nebo lepší a náročnější SW. Leckdy na nás výrobce u spousty věcí tlačí, abychom své peníze vyhodili za novější model (viz právě android).
A pak jsou jiné případy. Já bych kupříkladu chtěl větší TV s lepším rozlišením a nižší spotřebou. Ale protože mi moje stávající plazma s pořád krásným a dle mého přirozenějším obrazem, než LCD, stále funguje, je mi líto vyhodit peníze a novou prostě kupovat nebudu. Tady jsem rád, že to drží a nějaká morální zastaralost je mi u zadele. A tak to mám u spousty věcí. I třeba u žehličky nebo rychlovarné konvice. Jsou to spotřebáky, ale taky jsem rád, když vydrží co nejdýl a já nemusím utrácet za nové.
PC je něco jiného. Pořád, i ve svých téměř 40 letech, si rád zahraju. Už se sice často vracím spíše ke starším kouskům, ale těším se i na nové. No a se svým obstarožním HW už to nejde. Tady zkrátka inovovat chtě nechtě musím, i když vše stále bez problémů jelo. Jinak si už pak nic nezahraju.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-17 15:00:18
avatar
Zapomínáš, že život je otázkou priorit.
Co je důležité vyměnit za lepší pro tebe, je nepodstatné pro druhého a obráceně.
Někdo jiný by zase na prohlížení internetu pár hodin týdně v klidu vydržel se starým PC, ale tu plazmu už by před 5-ti lety vyměnil za 4k LCD a pak ještě znovu za 4k OLED...

Pointa je, že důvod proč máš chtít něco nového nemá být to, že stará věc vydrží s bídou záruční dobu, ale proto, že nová věc ti nabízí něco po čem toužíš, nebo co potřebuješ nebo ti přinese větší uzitek/efektivitu/pohodlí, atd.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 09:46:13

Pamatuji doby, kdy si člověk musel pořizovat každé 2-3 roky PC, aby to bylo vůbec dostatečně svižné z pohledu aktuálně platného operačního systému. Nyní už je ten upgradační cyklus na více než dvojnásobku doby a nikomu to nepřipadá divný.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 10:37:42
avatar
V tomto případě byli a vlastně stále jsou na vině i ti co programují aplikace, hry atd. Od dob Comodora 64, Atari, atd, kdy se ještě programy psali tak, že se z tehdejšího hardware ždímalo absolutní maximum je to už jen horší a horší. Nikdo se už pořádnou optimalizací nezabývá. A proč? Protože prachy. Samozřejmě tato politika úspor u vývojářů programů znamenala zisky na straně výrobců hardware, aby ten neoptimalizovaný soft rozchodil patřičně rychle. Prostě ideální symbióza kterou financuje spotřebitel.
Dudo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-16 14:25:08
avatar
v 1997 som začal s digitálnym strihom videa,3D animácie....prvú 3Dsmax scénu 2,5 min dlhú do videa v pal rozlíšení pc za 300 K rendrovalo 7 dní....Potom prišlo pentium 3 na 1 G...zo začiatku bol nárast výkonu taký, že pc som menil pol ročne a potom za rok. Skončil som u Q 9650 v r 2008 a to som vemenil v 2019 za R 3800x.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-16 20:51:37
avatar
Už je to mnoho let, ještě v dobách kdy jsem graboval filmy z DVD a dával na přenosné HDD. Každé grabování v max kvalitě trvalo docela dlouho, než mi kamarád přinesl grabovací program na vyzkoušení. Zrychlení na něm bylo víc jak 50% úspora času. bylo to, jako bych si pořídil nové PC. Na dotaz jak to ti programátoři dokázali, odpověděl jedním slovem "Assembler"
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 09:56:01
avatar
Citace:
výrobcům dochází plasty
oceány jsou plný plastu a různýho bordelu, který nikdo neřeší, neviděl bych v tom teda problém, je kde brát.

Berte to jako nadsázku ale je to smutná realita. :/
shadowmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 17:08:04
avatar
Myslíš jako "Nemám plastový granulát na výrobu, koupím mořskou rybu a hotovo"
To by šlo...
S nedostatkem barevných kovů nám už ani cikáni nepomohou, když se nevykupuje za hotové.
A ten nedostatek materiálu mnoha firmám přeji, za to, jaké vyrábí sračky. Těch, co dělají kvalitu za vyšší cenu se to dotkne míň, spotřebují na stejný obrat míň surovin a zboží má vyšší přidanou hodnotu. Ty které dodávají do supermarketů vrtačky, co shoří po 20 minutách práce a mění kus za kus, budou mít asi trošku problém a dobře jim tak.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-16 16:51:26
avatar
Ne, myslím "Nemám plastový granulát na výrobu, vyberu mořský dno."
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 09:58:51
avatar
Kdysi jsem říkával chamtivost je dobro, dnes je to legální. Víte odkud je tato věta? z filmu Wall Street Peníze nikdy nespí(vřele doporučuji). Dnes nás TV, Rádia, Internetové stránky YouTube neustále bombardují informacemi o produktech bez kterých údajně nemůžeme žít. Tlačí nás k čím dál rychlejší obměně TV přijímačů, lednic, praček, notebooků, PC komponentů obecně. Aby si to pojistili, tak zkracují životnost výrobků. Další osvědčený způsob jak vydělat je že se nové technologie do nového produktu nedají najednou, ale rozprostřou se na dvě až tři generace produktů. Nebo při stejné ceně snižují váhu produktu, ale obal nechají stejný, aby tento trik nebyl tak snadno prokouknutelný. Tato obludná nadprodukce požírá zdroje surovin. Jediná cesta je se vrátit k politice co největší přidané hodnotě na produktu s maximální délkou životnosti. a uvolněná pracovní místa přesměrovat na výzkum a recyklace kde se dá.
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 15:38:04
avatar
A kdo tu recyklaci zaplatí?
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 15:44:54
avatar
My jí zaplatíme. Je úplně jedno zda budeme solit víc za recyklace a nebo o 50% dražší výrobky protože jich bude z důvodu nedostatku surovin málo. U těch recyklací má člověk aspoň lepší vnitřní pocit, že něco pro životní prostředí dělá.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 13:13:05

Už jsem mnohokrát přemýšlel nad tím, kam se bude vyvíjet technologický pokrok v situaci, kdy se vytěží veškeré suroviny na světě.
Jako mezi námi, nikdy se nevytěží úplně všechno a nikdy nebude situace taková, že by na zemi nebyl ani kilogram železné rudy nebo bauxitu, nebo ani litr nafty. Ale co se stane, že už to nebude široce nákladově dostupné. A to se nebavíme jen o kovech a energetických surovinách, ale i takových věcech jako kámen, písek, vápenec. Pak to bude návrat ke dřevu, počítám.
bacik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 13:39:17
avatar
Na zamyslenie to je. Tiež by ma zaujímalo ako to potom bude vyzerať. Ale s tým drevom nemáš pravdu. V tej dobe to bude tiež nedostatkový tovar pri takomto tempe výroby.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 14:36:58

Nikde netvrdím, že se k tomu dřevu bude vracet 8 mld. lidí. Nedostatek surovin bude dozajista katalyzátorem válečného pnutí, takže dojde k drastické redukci populace.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-16 14:15:20
avatar
Keď sa vyťaží všetko pod zemou, tak sa začne ťažiť to co je nad nami
shadowmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 23:10:48
avatar
2100 a dále: Doba dřevěná. To nezní vůbec špatně. Bohužel stihnou dojít jen některé vzácné kovy, možná ropa. Vzhledem k tomu, co všechno se zničí při těžbě a naruší ekosystémy, se zbytku asi nedožijeme. Jinak až se začne o zbylé zdroje bojovat, tak si myslím, že první se nezačneme prát ani o měď, ani lithium nebo kobalt, ale o kvalitní pitnou vodu. Akorát se bojím, že to zažije ještě naše generace
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-15 23:59:29

To se nemusíš bát, že to zažije naše generace. V tomto směru je to úplně jedno. Vždycky to zasáhne osudy lidí, kteří tu dobu žijí a bylo by to stejné martýrium jak pro nás tak i pro ně. Dá se namítnout proč my, proč ne ty další. Nebo mě se to netýká, to už tady nebudu. To je jen slabý únik od problému.
Stačí si uvědomit věčnost bytí a pro nás jako lidstvo důležitý parametr vědomí. Vždycky to bude bolestivé a co my víme, zda nebudeme v budoucnu nositeli vědomí a prožívat realitu, jako že ano... Jen to nebudeš ty ani já. Život člověka je křehký a nemá cenu si z toho dělat hlavu. Jsme jen myši v poli.
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hmm... 2021-05-17 06:25:38

Tak já bych s DDem souhlasil v tom, že se vyrábí zbytečnosti, které by se vyrábět vůbec nemusely. To je jako fakt.. ale spousta z vás tady píše o nějaký nespolehlivosti věcí nebo že se něco dělá jen aby to vydrželo záruku a musel si člověk koupit tu věc novou.

Já ale ani mé okolí to tak podle mě nemáme. Například co se týče elektroniky, tak v současnosti mám notebook 2 roky a pořád je jak nový, má nadbytek výkonu a funguje prostě jak má. Předchozí notebook jsem měl 7 let! Dostal pouze výměnu pasty a SSD disk za celou dobu životnosti. Ten notebook ale funguje dál.. pořád ho používá moje máma a není s ním žádný problém. Telefon mám už asi 4 roky.. ano byl to tenkrát top model výrobce, takže pořízení bylo dražší, ale i po 4 letech pořád frčí jak nový, baterka drží, konektivita pořád bez problémů... takže zase nic. Nedávno jsem se mámy ptal, jestli nechce novou telku, protože má ještě starou LCD, bez chytrých funkcí, není moc velká.. už jí tam stojí asi 12 let.. ale pořád úplně bez problémů funguje. Musela se koupit nová pračka... tak jsme přemýšleli, jak dlouho ji máme... no napočítali jsme asi 12-13 let, to mi přijde jako slušná životnost. Lednička opět přes 10 let a furt běží... Co se týče auta.. mám 17 let staré BMW, má najeto přes 312 tisíc km a překvapivě pořád skvěle funguje, když se něco rozbije, tak každý náhradní díl seženu. To auto by například drželo dalších 10 let, obávám se ovšem, že mi EU zakáže s takovým autem jezdit dřív, než se stane nepoužitelným.

Já si tedy nemyslím, že vyrábí věci tak, aby vydrželi jen záruku. Možná takové jsou, ale to jsou ty nejlevěnší z nejlevnějších a prostě nechápu, že takové věci lidi kupujou.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-26 08:51:44
avatar
Nojo, ale takhle spolehlivá auta se přestala po krizi kolem roku 2008 vyrábět. To je známá věc, že ta nejspolehlivější a nejlepší auta se vyráběla právě cca 2003-2008. Od té doby už to jde se spolehlivostí z kopce :-(
Notebook co vydrží fungovat 7 let asi není zas taková rarita, ale pokud koupíš obyčejný spotřebák tak ta šance je výrazně nižší. Mnohem vyšší šanci máš s nějakým pracovním typu Thinkpad, apod.
Obecně máš pravdu v tom, že se dají pořád kupovat věci, které něco vydrží, ale problém je, že většinou to znamená kupovat relativně drahé věci, máš tím dost omezený výběr a ani u těch drahých už dnes nedostaneš stejnou spolehlivost a kvalitu jako 10+ let zpátky...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 790x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 811x
Komentářů: 4
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1537x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1373x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1142x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1775x
Komentářů: 6