Strana 2 z 2
- 4DX zážitek na vlastní kůži ...
4DX je kino, kde se posadíte do sedačky, která se s vámi během filmu různě natřásá, pohybuje a pouštějí na vás různé vůně a proudy vzduchu. Jeden tenhle kinosál je právě v Praze na Andělu. Takže jsme si tam dojeli. Upřímně jsem od toho moc nečekal, i když jsem si říkal, že zrovna u automobilového filmu by to mohlo být dobrá příležitost k otestování všech těch efektů. V tom jsem se nemýlil. A realita?

Velmi nepohodlná sedadla, ve kterých sedíte jak na bidélku, protože musíte mít nohy nahoře. Každá ta pohyblivá lavice obsahuje 4 sedačky. V opěradle jsou kolem vaší hlavy 2 vzduchové trysky, které jsou extrémně nepříjemné. Místo vtáhnutí do děje, vás svými efekty hodně obtěžují a nutí vás se otáčet. Vůně se celkem povedly, stejně jako vzdálenější efekty větru a zimy atd. S kouřem už je to horší. Úplně nejhorší jsou ale ty pohyby, kdy automobilový film jasně odhalil nedostatky.

Asi úplně nejhorším nedostatkem celého systému je zpoždění a také neodpovídající efekty tomu, co se děje na plátně. Všechno to natřásání a hýbání je tak jednoznačně na obtíž a rozhodně snižuje zážitek z filmu, než aby jej prohluboval. Dokonce se nám stalo, že se uprostřed filmu naše lavice zasekla v přední poloze, takže jsme museli si sednout na shody a počkat, až se to restartuje. Za to jsme dostali volňásky na další 4DX představení, což jako gesto určitě oceňuji.

Nicméně jestli bych šel na 4DX znovu a doporučil jej někomu dalšímu? No bohužel. Za tu zvýšenou cenu o 100-150 korun na lístku proti normálnímu kinu to rozhodně nestojí. Prostě to nefunguje. Většina z těch efektů zážitek z filmu rozhodně kazí, než aby jej prohlubovalo. Upřímně celé bych to vzal a zboural a vrátil se zpět k rýsovacímu prknu. Jako nápad to není špatné, ale tahle současná realizace je hodně špatná. Zvlášť když k tomu všemu máte nepříliš dobrou kvalitu ozvučení sálu a nízké rozlišení projektoru na tak velké plátno.
Aby to 4DX skutečně prohlubovalo zážitek, musela by být křesla pohodlnější a hlubší. Pohybové efekty výrazně jemnější a hlavně časově přesné a odpovídat tomu, co se skutečně děje na plátně. Proudy vzduchu musejí být méně otravné, aby neodvracely pozornost od filmu. Vůně musí být mnohem intenzivnější a nabízet mnohem větší paletu. A k tomu plátno musí být širokoúhlé nejlépe i s periferním promítáním - ideálně systém Eyefinity, kdy prostě obraz musí člověka obklopit, aby jej vnímal i při těch pohybech. Pak by to možná mohlo fungovat, ale současné provedení všech těchto věcí má do tohoto použitelného stavu hodně daleko.

Takže pokud chcete jít na film RUSH, mohu jen a jen doporučit. Pokud chcete jít do 4DX kina, říkám jasně, že za to nestojí. Místo prohloubení zážitku jej výrazně narušuje a upřímně, na těch schodech při té poruše se mi sedělo a dívalo i líp a v klidu ... jako technologii to určitě nezavrhuji ale současná podoba a realizace 4DX má do smysluplné a použitelné hodně daleko.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|