Alespoň to si myslí redaktor magazínu Fudzilla. Můžeme však všechny uklidnit, protože skutečnost je poněkud jiná.
Na serveru Fudzilla (zde) jsem zachytil zajímavou novinku o tom, jak prý Nvidia podvádí ve známém HD-HQV testu. Stručně řečeno - Nvidia prý upravila beta verzi ovladačů tak, aby i při horším obrazu než konkurence dosahovala plného score.
Jak můžete na okolních fotkách vidět, tak při přímém srovnání obrazu jsou na obrazu karty Nvidia vidět jakési čmouhy nebo chcete-li duchové. To by však mělo Nvidii v testech HD-HQV podle Fudzilly snižovat score, ale neděje se tak. Jenže v tomto případě se jedná o něco úplně jiného. S podváděním to nemá co dělat, takže Fudzilla zase trochu ujela ...
To, co zanechává Nvidia v obraze jsou tzv. temporal artifacts. Na kartách Nvidia vzniká kvůli filtru, který má na starosti redukci šumu, kdy předváděná GF8600 používá algoritmus, který srovnává aktuální snímek s předchozím. Bohužel nepracuje úplně dokonale a při zrpacování nového snímku vnese část předchozího do obrazu a tím vnikají ony čmouhy.
U ATI karet se aktuálně mluví o tom, že firma dokázala vylepšit toto zpracování obrazu bez toho, aby podobné komplikace, jaké jsou k vidění na Nvidiích, vznikaly. Zatím je tato podpora obsažena v beta verzi Catalyst 8.41. nejspíše se tedy dočkáme plného nasazení v nadcházející verzi catalystů, tedy 7.9.
Fudzilla je tedy krapet vedle a uměle vytváří aféru, která není. Nvidia nepodvádí, jen prostě její obraz, přesněji filtr, není tak kvalitní, ale tahle jeho vada se do hodnocení HD HQV nezapočítává. Pravdou sice je, že firma Nvidia nám v minulosti mnohokrát dokázala, že se neštítí sáhnout k podvodu, jen aby různé „nezávislé" testy ukázaly, že je lepší než konkurence. Za všechno připomeňme notoricky známou aféru s podváděním ve 3D Mark03. Mnoho se také debatuje kolem toho, že Nvidia podplácí výrobce her, aby optimalizovali hry pro její produkty, aby fungovaly na míru jejím kartám a jejím návrhům, a konkurence to měla těžší. Ale tohle herní podplácení-uplácení není podváděním v pravém slova smyslu, protože konkurence může v klidu činit to samé a pokud ne, tak je jen její chyba, že tak nečiní ( i když si umím představit situaci ke které by to mohlo vést, kdyby se tohle uplácení dostalo až do fáze, kdy by byla půlka her hratelná jen na Nvidii a druhá na ATI ... a to bychom asi nechtěli ... ) ... Ani jedno se však netýká ne zcela dokonalého obrazu v HD videu a score měřené benchmarkem HD-HQV.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|