30 miliard dolarů jen za hardware, to je PC jako herní platforma v roce 2016.
Zprávy o umírání PC, které byly slyšet hodně v minulých letech a o tom, jak žijeme v postPC éře, což slyšíme dnes skoro pořád, jsou zase jednou zajímavým připomenutím toho, jak mimo byly a jsou některé odhady vývoje. JPR zveřejnilo statistiku za minulý rok, podle které PC jako herní platforma pokořila hranici 30 miliard dolarů tržeb v roce 2016. To je výrazně více než celkově generuje celá konzolová platforma, která naopak se potýká s odlivem hráčů, kdy prodeje současné generace konzolí sice dosahují velmi slušných čísel, ale celkově nedosahuje počet konzolí stávající generaci ani zdaleka počtu prodaných za stejné období té minulé generace. Několik desítek milionů konzolových hráčů prostě chybí. Že by přesun konzolistů zpět na PC?
Ačkoliv prodeje počítačů obecně klesají (a rok 2016 nebyl výjimkou), neboť zejména levné stroje už nejsou zapotřebí, protože uživatelé si vystačí s telefony, či tablety na to surfování po netu, prodeje herních a hlavně high end PC nadále rostou. A největší růst prodejů zaznamenává pak vůbec nejvyšší segment. Samozřejmě nižší segmenty stále tvoří většinu prodejů herních komponent a počítačů, konkrétně celkem 57%, kdy 22% připadá na nižší a 35% na střední segment. High end už ale dosahuje 43% podílu a celkem nepřekvapivě pak tvoří vůbec největší příjmy s více než 13 miliardami dolarů za rok 2016 z celkových více než 30 miliard.
To je obrovské číslo, číslo, které znamená i vysvětluje, proč se najednou všichni výrobci ženou zpět na PC. Mnoho výrobců, kteří to v minulých letech s PC skoro vzdalo, se najednou vrací zpět k herním notebookům i desktopům, objevuje se více drahých periferií a luxusního HW obecně. Uživatelé to prostě nakupují více než kdy dříve. Samozřejmě množstvím tohle není schopno vykompenzovat pokles prodejů levných „neherních“ PC a HW, a tak celkově za rok 2016 PC platforma oslabila, nicméně finančně je to jiná pohádka a jako herní platforma PC naopak posílilo, co do velikosti ho překonává jen mobilní platforma, což je ale vzhledem k počtu mobilních telefonů celkem pochopitelné. Vůbec nejvíce se výkonného a drahého high end hardware a výkonných herních PC, prodá v EU, následované těsně USA a Kanadou. Co do velikosti příjmů však nejvíce příjmů z herního HW generuje oblast Asie.
Každopádně neexistuje žádný náznak toho, že by se měla situace začít vyvíjet jinak. Herní PC budou nadále růst, mnozí uživatelé konečně pochopili, že nemá smysl kupovat levné slabé věci, či dokonce funkčně omezené konzole, protože pokud už chci trávit hraním her svůj cenný čas, tak chci, aby to stálo za to, takže chci maximální kvalitu a výkon. Rok 2017 tedy bude opět hodně bohatý na výkonný a kvalitní PC hardware a na DDWorld.cz se mu budeme ve velké míře věnovat :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|