Pozor na reklamace – změny v povinné 2leté záruce. Jedno slovo může věci hodně zkomplikovat. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sobota, 21 leden 2023
altOd začátku ledna 2023 se změnil zákon na ochranu spotřebitele, zejména pravidla pro záruky.

 

 

 

 

Dvouletá povinná záruka sice rozhodně neskončila, ale změnila se některé aspekty práva a novela přinesla také dohady nad realitou toho, co to bude znamenat kvůli jednomu slovu. Každopádně nově byla posílena ochrana v prvních 12 měsících, pak už ale ochrana spíše klesá z pohledu uživatele. Budete muset totiž jako zákazník prokázat, že vada existovala už v době prodeje a jde tedy o výrobní vadu. Státní úředníci se tomuto výkladu nové úpravy brání, že prý se pro zákazníky nic nemění a 2letá lhůta platí jako doposud. S tím však prakticky žádný další právní názor a výklad novinky z jiných zdrojů nesouhlasí.

Důvodem právních dohadů je jedno konkrétní slovo v nové verzi zákona. §2165 občanského zákoníku říkal: „Kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době 24 měsíců od převzetí,“ jenže v novém znění se nahradilo slovo „vyskytne“ výrazem „projeví“. Tedy: „Kupující může vytknout vadu, která se na věci projeví v době dvou let od převzetí.“

To je podle převažujících právních názorů problém, protože se tím výrazem „projeví“ má zato, že jde o vadu vzniklou při výrobě, ne o vadu, která se objeví při užívání věci a může/ale nemusí souviset s výrobní vadou. Současně platí, že jen 12 měsíců platí plná záruka na vadu, v druhém roce ale budete muset jako zákazník prokázat, že šlo o výrobní vadu. Bohužel to jedno slovo zkrátka dělá velký problém a právníci prostě milují doslovnost. O tom, jaká nakonec bude běžná praxe, rozhodnou až soudy v nových případech.

Každopádně nový soubor zákonů řeší i mnoho dalších věcí, které bylo třeba vyřešit. Vedle toho například to, že si mnozí zákazníci dělali z online shopů půjčovny (díky chybě českých zákonodárců ve staré úpravě). Mění se také pravidla pro udávání slev, pravidla pro lepší informace u e-shopů včetně upozornění na zvýhodněně umístněný produkt ve vyhledávání, zakázány jsou falešné recenze v obchodech apod.

Současně právní novinka zavádí možnosti dalších rozšířených záruk, kdy na výrobky tedy může být delší než 2letá záruky, ale nad ty dva roky si výrobce/prodejce může určit, na co se ta rozšířená záruka vztahuje. Například u PC komponent to může být záruka na všechno, kromě ventilátorů nebo RGB prvků, což se dnes stává poměrně běžné. U mobilního telefonu můžete mít záruku na vše, kromě displeje a baterie, tedy částí, které by tu záruku potřebovaly nejvíce, ale samozřejmě ji mít nebudou a výrobce tak bude moci inzerovat delší záruku s * a vypadat tak dobře ;). Zkrátka nová verze zákona tyhle rozšířené záruky specifikuje více.

Každopádně dohady nad významem a interpretací toho slova „projeví“ u hlavní 2leté záruky, budou nějakou dobu pokračovat. Podle většiny názoru se ale postavení spotřebitelů v prvním roce posílilo, v druhém bude však slabší a reklamace komplikovanější, speciálně těsně před jejím vypršením budete muset vést mnohem větší boj s výrobci/prodejci o uznání. To je vzhledem k nejednoznačné intepretaci celkem jisté. Rozhodnout tedy až soudy, které musí právo vyložit jednoznačněji, než to udělal český zákonodárce …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-01-23 08:28:30
avatar
Tak to jsem zvědav jak to udělá kupující v kameném obchodě, když fascikl s reklamační podmínkou je uvnitř balení, a hlavně, kde si ho bude moci v klidu prostudovat. Na internetu by se to dalo udělat tak, že u každého produktu bude soubor v PDF, kde budou reklamační podmínky k přečtení, nebo i k stažení.
ripper6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-01-23 09:20:58

Proste na zbozi bude zaruka 1 rok jako je to treba v USA jestli to chapu dobre. Ten dalsi rok bude sice placen v cene zbozi, tudiz bude stale drazsi jen jako v EU bude horsi prokazat dane skutecnosti. Takze to dopadne ted podobne, jako nektere veci stezi prokaze prodejce, tak v druhem roce je stezi prokaze zakaznik. Nu a zakaznik se nebude soudit kvuli treba 5000kc to byse mu nevyplatilo.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-01-23 11:35:30

Tady se nějak razantně promazala diskuse...

Když tedy nebudeme řešit detaily, jako že se rozlišuje odpovědnost za vady a záruku na jakost a opustíme téma postoupení práv při prodeji třetí osobě a necháme to celé vyhnít a za rok se podíváme jaká je ustálená praxe, tak by mě zajímala jedna věc.

Dřív se argumentovalo tím, že tu máme vše ohledně elektroniky tak drahé, protože máme dva roky záruku na vše, což není světový standard. Což byl fakt. Když tohle teď padlo tak.... bude se slevňovat? Bude cena nižší? Chudáci obchodníci přeci už nemusí na své náklady držet delší záruku, než poskytoval výrobce.
CCblue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-01-23 12:24:50

No ale mě z té formulace plyne, že reklamaci lze uplatňovat kdykoli, stačí mít důkaz, že chyba se projevila v prvních dvou letech po nákupu.
Tedy pokud tu v článku něco neschází.
Milamber [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dell zaruky 2023-01-23 14:54:33
avatar
Pokud to jde doporucuji kupovat od spolecnosti co maji zaruku resenou lepe.
Napriklad Dell NBD zaruky, technik prijede klidne na chalupu a NB opravi, plno veci se resi ze poslou novou vec kuryrem a starou si druhy den odvezou u monitoru Dell super vec a zaruka 3 roky kdyz ma NB nebo PC professional Windows u monitoru zalezi co to je za radu ja kupuju Alienware a mam na monitory 3 roky zaruku jeden se mi nepozdaval a druhy den jsem mel doma novej starej jsem strcil do krabice a ted si druhy den vyzvedli o nic se clovek nemusi starat.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-01-23 23:08:45

Pletete si zákonný nárok a službu.

1) NBD je draze zaplacená služba, není to záruka, tím pádem za její dodržování nelz echválit (i když fuguje ukázkově, to zas jo)
2) standardní záruky dell nedrží a cuká se. Měl jsem tu čest s monitory. První rok sice měly nbd, ale poruchy v druhém roce dell nechtěl řešit. Tragédie pak byly dokiny k ntb. svině se přehřejvaly a vypadával ethernet. Dell odmítl vyměnit. Od té doby má utrum, to si na profi poli nesmí dovolit.

+ je tu bonus, že jejich desktopy jsou nehorázné šmejdy co zaspaly dobu a navíc neservisovatelné. to je prostě no-go
Valdro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vyskytne / Projeví 2023-01-23 15:40:55

Asi nechápu význam. Berme v úvahu například nekvalitní ložisko bubnu pračky.

Vyskytne, znamená, že věc normálně funguje a z ničeho nic se objevila, tedy vyskytla se závada, kterou chci reklamovat. Ložisko začalo být hlučné. Tedy vyskytla se závada na nekvalitním ložisku.

Projeví, znamená, že věc s nějakou třeba skrytou vadou normálně funguje a v průběhu používání se tato vada PROJEVIla tak, že způsobila závadu, kterou chci reklamovat. Takže došlo k tomu, že nekvalitní ložisko začalo po roce a půl hučet, tedy se projevila závada.

Jaký je v tom rozdíl? V obou případech věc používám a ta věc přestala fungovat, tak ji chci reklamovat a je mi asi jedno, jestli se závada vyskytla, nebo se projevila v průběhu užívání. V obou případech za to může nekvalitní ložisko. Jediné co, tak vám můžou říct, že jste pračku přetěžovali, resp. přeplňovali, ale to bude problém prokázat jak na jejich straně, že jsem já ji přetěžoval a stejně tak na mé, že jsem ji nepřetěžoval.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-01-23 18:28:58

To je přesně to, co mě taky napadlo, je to vlastně úplně stejné. Tak jako tak se tam ta vada nebo problém musí nejdřív objevit a je jedno, jestli to nazveme "vyskytne" nebo "projeví"...v obou případech je to jak píšeš, fungovalo to a nejednou ne...
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-01-23 18:26:51

Mě by spíš zajímalo, co znamená tohle:

"Každopádně nový soubor zákonů řeší i mnoho dalších věcí, které bylo třeba vyřešit. Vedle toho například to, že si mnozí zákazníci dělali z online shopů půjčovny (díky chybě českých zákonodárců ve staré úpravě)."


To jako končí vrácení zboží bez udání důvodu do 14 dní od zakoupení odstoupením od smlouvy?
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-01-23 21:35:29
avatar
Odkaz a k tomu asi tohle Odkaz
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-01-24 14:43:11

Tak jsem si to prošel a nic se tam prakticky nemění...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 563x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2243x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1291x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1177x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1868x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1669x
Komentářů: 0