Minulý týden Sony oznámilo, že na počátku srpna předvede nový produkt: Základní desku s procesorem CELL/BE. Přijde po letech vážnější ohrožení procesorů x86 na desktopu v PC?
Tento krok byl mnohými netrpělivě očekáván. Zvláště uvědomíme-li si, kolik IBM, Sony a Toshiba do vývoje tohoto CPU, společně investovali. Podle prvních zpráv bude toto řešení obsahovat procesor Cell a RSX grafické jádro (výrobce nvidia) na jedné desce. Bude to tedy jakési kompletní řešení podobné sestavám VIA epia, tedy deska a procesor dohromady. Ovšem výkon bude zdaleka někde jinde než u nízkovýkonného VIA.
Situaci na většinovém trhu s osobními počítači může zasvěcený člověk v současnosti jen těžko nazvat ideální. Ať už souhlasíte nebo ne, největší brzdou vývoje je v IT zpětná kompatibilita a procesory x86. Stačí se podívat třeba na statistiky známého výpočetního clusteru Folding@home:
Je docela dobře vidět, jak procesor Cell s přehledem drtí veškerou x86 konkurenci a to dokonce i řádově! Docela komicky pak vypadají neutuchající souboje příznivců Intelu a AMD, když v porovnání s powerPC procesorem Cell jsou to vlastně výkonové "odpadky". Skoro se mě chce říci, že kvůli zpětné kompatibilitě s platformou jedné nejmenované firmy (pozn.DD - IBM), (mimochodem největší brzdy v dějinách IT) jsme nuceni setrvávat v určitém poloslepém směru vývoje a neustále vylepšovat od základu špatně navrženou architekturu. Krok stranou totiž znamená neprodat a trh závislý na této platformě, která ke škodě nás všech bohužel jinou architekturu než x86 neodporuje, je v principiálních věcech totálně zakonzervovaný. Serverové a profesionální oblasti, můžeme dnes doma jenom závidět. Když už si nějaké jiné řešení než PC můžeme koupit, je kvůli exotičnosti neskutečně předražené.
Plíživá revoluce však přichází i do tohoto zkostnatělého majoritního x86 PC sektoru. Bohužel to dělá jedinou možnou bezbolestnou cestou. Využitím GPU grafických karet, (které mají skoro všichni) a jejich podpory i v normálních aplikacích. A tak „stěhujeme" Grafický čip nejdříve na společnou sběrnici a pak přímo do jednoho balení s CPU (příklad chystané AMD Fusion) a ještě se rozplýváme nad tím, jak je to úžasné řešení. Dostaneme procesor, kterému jsme kvůli jeho "neschopnosti" přibalili ještě GPU. A to nás stojí X let vývoje a X miliard dollarů. A stačilo by málo, navrhnout od základu nové CPU.
Přesto si touto cestou pravděpodobně budeme muset projít a x86 procesory v našich domácích PC jen tak nezmizí. Kdo z vás, kteří si čtete tento článek, by byl ochoten vzdát se svých Windows (dnes již Windows bohužel nejsou multiplatfromní,jako v dobách NT), her a oblíbených aplikací? Na tuto otázku všichni známe odpověď.
Existuje tady ale i skupina uživatel, kteří využívají software platformě nezávislý. Nejsou tedy "otroky" x86 platformy a pokud přijde na trh cokoli jiného, s lepším poměrem cena/výkon, bez problému si to zakoupí. Ukazuje to i obliba PS3, kterou mnozí kvůli jejím vysokým výkonům začali používat i jako výpočetní PC s tou výhodou, že si i zahrají.
Sony za této situace přichází společně s Nvidií s prohlášením, že co nevidět představí desku, vybavenu zcela jiným CPU, než jaké si lze zakoupit v běžném obchodě. V tuto chvíli samozřejmě bude toto řešení primárně určeno do serverové oblasti. Cesta k nám na dektopová PC bude velmi dlouhá a trnitá. A možná taky nebude vůbec, což je možná pravděpodobnější. Ale při dostatečném počtu Linuxových instalací na PS3 (nic jiného se tam dnes nainstalovat nedá) lze s trochou dobré vůle předpokládat, že se k tomu SONY nakonec možná odhodlá. Konkurenta už určitě má - téměř jistě jím bude IBM Power6...
Pozn. DD: Sony představením a uvedením základu své konzole PS3 nedělá nic až tak překvapivého. O Procesoru Cell je dobře známo jeho možné další použití, než jen jako herního nástroje. Vzhledem k tomu, že dokáže generovat skutečně vysoký výkon, kterého dnešní běžné procesory nejsou schopny, jeho nasazení v serverové oblasti bylo jen otázkou času. Navíc Sony potřebuje trochu vydělávat na jinak finančně zatím velmi ztrátovém PS3 a tato cesta zdá se býti správnou. Výdělek na rozdíl od dotovaného PS3 se zdá takřka jistý. Stačí prostě prodávat vnitřek PS3 těm, kteří si při znalosti jeho výkonu rádi za něj zaplatí to, co SONY chce.
Otázka x86 procesorů je ožehavým tématem. Víceméně se ví, že x86 platforma jako taková, je velký problém. Problém, který není tak snadné odstranit. Tento problém vznikl hned na počátku, tedy u firmy IBM a jejího vynálezu osobního počítače (PC). Jeho hlavní myšlenou v roce 1980 byla cenová dostupnost pro každého. Právě to byla hlavní výhoda, se kterou přišli x86 procesory Intel. Samozřejmě to bylo na úkor mnoha věcí. Jenže v té době si nikdo neuvědomil, jak dalekosáhlý dopad bude mít ono rozhodnutí nasadit nepříliš vývojově perspektivní procesory x86 do PC. V současné době je výkon procesorů skutečně v pravdě nízký, i když v testech často jakoby žasneme nad výkonem dvoujádrových - čtyřjádrových procesorů. Ve skutečnosti jsou však velmi pomalé a slabé. Právě možnosti současných GPU nám to ukazují. Právě GPU nabízejí ještě více než Cell, ostatně z výše uvedené tabulky jasně vyplívá, který procesor je králem výkonu.
Právě proto se firma Nvidia tolika věnuje svým CPU-GPU řešením a právě proto se nechala slyšet, že svůj vlastní procesor neuvede a v následujících letech se od ní dají čekat výkonné grafické karty a GPU-CPU řešení obecně. Dost možná právě úspěch a potenciál GPU stojí za tím, proč se Intel najednou tak rychle vrhl do vývoje vlastního velkého GPU a stejně tak jedním z hlavních důvodů, proč AMD koupilo ATI, jsou právě GPU jednotky. AMD i Intel si jsou dnešního stavu x86 procesorů dobře vědomi. A dobře také vědí, že x86 není již dlouho udržitelné. Ostatně tomu, že x86 stále ještě pokračuje, vděčíme právě dvoujádrovým a čtyřjádrovým procesorům, které na čas lamentování nad viditelně nízkým výkonem apod. odsouvají a výrobci tak našli další způsob, jak x86 procesorům prodloužit život. Představte si výkon jednoho jádra i toho dnešního nejvýkonnějšího čtyř-dvou jádrového procesoru. Nic moc, co?
Otázka tedy je, kdo uhne ze směru x86 jako první. Sony a Cell jsou jistou cestou. Ostatně nedávno jsem uvedl článek, který se zabýval zprávou Intelu o stavu konkurence. Na jedné z čelních pozicí mezi konkurenty vyrábějící procesory byla právě firma IBM. A to nikoli náhodou. Myslíte, jak je Intel QuadCore úžasné? V porovnání s procesory, které dnes tvoří (a hlavně jakým způsobem) firma IBM, jsou to, skoro lze říci, hrubě opracovávané pazourky z doby kamenné. Procesor CELL je de facto devítijádrovým procesorem, kde jedno jádro mající vlastní cache řídí paralelní zpracování v ostatních procesorech dělící se o společnou vyrovnávací paměť přes jeden řadič. Jádro má pouhých 234milionů tranzistorů a je vyráběn 90nm výrobním postupem. Přesto je taktován na 3,2GHz a jeho běžný takt může prý dosáhnout až 5,0GHz. Podpora až 64GB operační paměti a snadné propojení více procesorů CELL do jednoho výpočetního systému z něj dělá procesor, který nemá sobě rovného výkonem jeho výkon na plovoucí desetiné čárce jsou 2TFLOPS. Navíc je mu de facto jedno jaký operační systém na něm pouštíte, s tím, že Windows tam kvůli jeho nemultiplatformosti nepustíte. Ano Core2Duo, ani chystaný Phenom nejsou vrcholem technologie procesorů, jsou jen vrcholem technologie a architektury x86.
Uvidíme, jak se projekt SONY IBM a Nvidie podaří prosadit. Není to vyloučeno, nicméně na desktopu to bude poněkud těžší. Do všeho dost promlouvá samozřejmě operační systém a na něm závislý software a kdo je vládcem v této oblasti a určuje tak vývoj? Ano, správně. Uvidíme, zda do plánů Microsoftu zapadá nechat uspět svého velkého konkurenta (firmu SONY) se základem její herní konzole (konkurence MS XBOX360) na desktopu atd. Procesor IBM CELL případně na desktopu rád přivítám, v tuto chvíli však myslím můžeme být v klidu. Pokud se nestane nějaký hodně neočekávaný zázrak, tak si s x86 procesory ještě dlouhá léta užijeme, i když zejména oznámený vývoj „modulárních" procesorů AMD plánovaných na rok 2009, vypadá celkem nadějně a firma Intel rozhodně usnout na vavřínech také nehodlá.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|