Německá spolková rada žádá po EU nařízení, které ukončí éru aut se spalovacím motorem.
Více než zvednuté obočí vyvolal u mnohých návrh Německé spolkové rady, která žádá po Evropské unii, aby vydala nařízení, které by postupně ukončilo éru spalovacích motorů v autech a to do roku 2030. Za pouhých 14 let by tedy v Evropě neměla být již uváděna do provozu nová auta se spalovacími motory a budoucnost by měla patřit pravděpodobně elektřině.
Než někteří zase začnete nadávat na EU (kdy mimochodem to není nápad „EU“, jako většina věcí, které se jí vyčítají, ale opět pochází z hlavy někoho v jednotlivých státech), tak klid. Stále je to jen návrh, navíc není zdaleka ojedinělý. Osobně si také myslím, jakkoliv miluji auta a výkonné spalovací motory, má u drtivé většiny současných aut a současného provozu smysl skutečně spalovací motory nahradit. Stejně tak si myslím, že kdyby se chtělo, tak je rok 2030 klidně zcela reálný termín.
Většina automobilové dopravy je tvořena auty, nikoliv pro zábavu, ale čistě pro dopravu. No a technicky i ekonomicky vzato, elektrický pohon je mnohem lepší než spalovací motor. Je výrazně efektivnější ve všech ohledech a to včetně výkonu, velikosti i provozních nákladů. Elektrická energie se dá také vyrobit levněji a ekologičtěji než výroba paliv z ropy a „obnovitelných zdrojů“ tedy likvidováním přírody pěstováním řepky apod. Stejně tak technologie, které umožňují rozvoj elektro-aut, rozvoj potřebné infrastruktury a tak dále, to všechno už teď máme. Vše existuje, nic se vlastně nemusí už vymýšlet, jen zlepšovat, což s větším nasazováním do praxe půjde „samo“. Chce to jen peníze (které se stejně dnes ve velkém tisknou bez užitku) a začít makat, tedy vybudovat potřebnou infrastrukturu, zlevnit a zvýšit výrobu elektro aut (což samo zvýšení výroby přinese snížení cen) a tak dále. Jinými slovy nic, co by se nedalo udělat …. Pokud by se chtělo.
A to je ten problém, proč je to „nereálné“. Ono se nechce. Už jen to, že se nad tím mnozí pohoršují, svědčí o tom, že zájem není. Automobilky nemají zájem, mají zajeto a používají desítky let staré technologie, což je stojí mnohem méně než něco skutečně vymýšlet. Podívejte se ostatně na TESLA. Ať už jsou ta auta nedokonalá a drahá, pořád jsou to v podstatě jediná opravdu použitelná elektro-auta, která nevypadají blbě, přitom TESLA je malá automobilka, s příjmy a investicemi, které jsou zlomkem toho, co vydělávají největší automobilky na světě. A kde jsou jejich elektromobily? On prostě není ani zájem u automobilek a mnohé z nich TESLA neskutečně štve.
Osobně jsem elekro-autům velmi nakloněn a to nikoliv proto, že bych byl nějaký ekologický fanatik. Osobně bych, kdybych na to měl, si koupil TESLA Model S na normální ježdění a pak bych si pořídil druhé (a nebo i třetí) auto se spalovacím motorem (třeba nového Mustanga 350R s V8) pro zábavu. A to prostě proto, že elektrický pohon je efektivnější pro běžné ježdění. Ono kdyby se chtělo, tak by se elektřina dala vyrábět efektivněji a čistěji a stejně tak elektro-auta i infrastruktura. Jenže ono se mnoha lidem, kteří by mohli, prostě nechce dělat změny, zejména když na tom, co je, dobře profitují. Takže se nedivím té snaze posunout to úředním nařízením apod. Dost možná je to jediná páka … tedy kromě toho ještě více podporovat čistě elektro-automobilky jako TESLA, což klasické automobilky nutí k hledání skutečně použitelných řešení, namísto ukazování v praxi nepoužitelných konceptů jenom aby jejich klasická auta vypadala dobře.
Prostě dalo by se udělat spousta úžasných věcí za 14 let a nahradit většinu provozu a současných aut těmi na elektřinu, to je zcela reálný cíl. Pokud se ale nestane nějaký zázrak, tak osobně pochybuji, že v roce 2030 bude na silnicích tvořit provoz více než 50% elektro-aut.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|