Umělé oslabování koruny pokračuje – levnější počítače a komponenty hned tak nebudou :( Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Friday, 05 August 2016
altVzpomínáte na relativně stabilní kurz kolem 20 korun za dolar a 24 korun za Euro? Sněte dál.

 

 

 

 

Umělé oslabování české koruny pokračuje. Ačkoliv mělo trvat jen do poloviny letošního roku, nově se s ním počítá minimálně další rok. Česká koruna je dlouhodobě silně podhodnocena a to uměle z důvodů podpory exportérů (díky čemuž jsou naše montovny konkurenceschopnější a levnější pro zahraničí) a kvůli snaze o růst inflace (což se naštěstí míjí účinkem), takže pro nás alespoň u nás věci nezdražují. Podle analytiků by reálně česká koruna měla mít hodnotu kolem 19 korun, zatímco dolar by měl stát dokonce jen 12 korun, což jsou hodnoty odrážející reálnou sílu ekonomiky.

Bohužel o těchto kurzech si můžeme nechat jen zdát. Stejně tak stále můžeme zapomenout na „před-intervenční ceny“, kdy se dolar pohyboval kolem 20 korun a euro bylo za 24 korun. Na to doplácíme při čemkoliv, co se dováží za dolarové/euro ceny, což je skoro všechno. Ropou počínaje, elekronikou konče. Pro nás tedy počítače a hardware. Kupříkladu grafické karty …

Asi mnozí nadáváte, že nové mainstreamové grafiky GTX 1060 a RX 480 nejsou moc levné s cenami běžně mezi 8 – 10 tisíci. Zejména, když většina jste asi svou starou grafiku pořizovala ještě před intervencemi. Oni ale dolarově/eurově drahé nejsou, náš současný kurz však hodně negativně hraje roli.

RX 480 4GB stojí 199 dolarů za 4GB a 239 dolarů za 8GB verzi. A GTX 1060 má stát 249-299 dolarů. Při dnešním kurzu kolem 24,5 koruny + 21% DPH je to ale ve výsledku nejméně 5900 korun vč. DPH za 4GB RX 480, 7100 korun vč. DPH za 8GB verzi RX 480, 7400 - 8900 korun za GTX 1060. To nejsou až tak mainstreamové ceny, na jaké jsme byli zvyklí.

Ono pokud by byl dolar za těch 20 korun, tak by ty ceny vypadaly mnohem lépe: 4800 – 5800 korun za RX 480 a 6000 – 7300 korun za GTX 1060, tedy víceméně to, na co jsme byli zvyklí před intervencemi. Pokud by nebyl kurz uměle zhnehodnocován a dolar by stál těch údajně hodnotově reálných 12 korun, pak by ty ceny byly, a teď si radši sedněte: 2900 – 3500 korun vč. DPH za RX 480 a 3600 – 4400 korun za GTX 1060! To by se u nás asi začal prodávat ten high end podstatně lépe :).

Taková GTX 1080 za 549-649 dolarů by místo dnešních kolem 20 tisíc, stála 8000 – 9500 korun vč. DPH, a 1200 dolarová TITAN X by byla místo 36 tisíc za 17500 korun. Necítíte se také trochu okrádáni? :). A že už jsme dolar za 15 korun zažili … pamatujete na Radeon HD 4850/4870 sérii, která v té době vyšla? U nich byly přikládány hry a občas ty ceny vypadaly skoro tak, že jste ke hře dostali grafickou kartu jako bonus :).

Bohužel náš sen o férových cenách bude muset zůstat ještě nějakou dobu snem. Minimálně rok, kdy ČNB plánuje podkopávat a znehodnocovat korunu ze všech sil a držet ji, kde je. Teoreticky ani za ten rok nemusí být tomu konec, už proto, že původní konec intervencí měl být právě teď, v polovině letošního roku. Takže výhodnějších nákupů počítačů a hardwaru se v dohledné době zatím nedočkáme a to jsme se na to letos těšili :(. Není to krásné mít tyhle jistoty? :).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
NavratilJirka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 06:43:07
avatar
A to vše jen kvůli tomu že Kelner si chtěl udělat byznis.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 09:11:44
avatar
To víte, peníze až na prvním místě, běžný občan na posledním.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 12:18:48
avatar
Bohužel ČNB ožebračuje obyčejné lidi na úkor podnikatelské sféry, aby si to ožebračování pojistily, tak se snaží lidem znehodnotit i to málo co portmonkách mají. Dovoz je drahý a levná pracovní síla diky kurzu, levnou silou zůstane, protože údajně nejsou peníze na zvyšování mezd. Vláda pomalu zvyšuje minimální mzdu a to povede jen k tomu že za pár let bude za minimální mzdu pracovat polovina národa. Jsou to šmejdi které by měl národ postavit před soud za hromadné ožebračování národa.
suchanr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 12:59:27
avatar
CR je podle CNB montovnou s velmi malou pridanou hodnotou, a diky jejim zasahum dokonce nizsi nez jaka ve skutecnosti je. Pomer efektivity prace k mzde je tusim o 26% bodu nizsi nez v Nemecku, coz je zcela absurdni.

Je to instituce bez jakekoliv vize, s linearnim pojetim sveta a zcela vedome udrzuje CR tam kde je, tedy jako konkurenta rozvojovych ekonomik. Bohuzel se ukazuje, ze od podobnych zkonstnatelych struktur nemuzeme cekat jakekoliv zmeny mysleni ci snad naznak vize.
Nikdy jsem nebyl nejaky vlastenec, ale co se s nasi zemi stalo za poslednich 27 let je dost smutny pribeh, CNB ho svym chovanim pomerne hezky dokresluje, stejne jako zbytek struktur svymi pokusy o konkurovani Cine.
ripper6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 01:28:38

Staci se podivat jen na tohle a bude mit hned clovek predstavu
https://www.stream.cz/adost/10010630-dm-drogerie-takhle-se-vydelava-na-nas
ripper6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 01:32:33

Musite to ale videt i pozitivne, v CR je raj na zemi a to proto ze v CR ma kazdej pravo na praci!!!
Ano proste CR ma nejnizsi nezamestnanost v EU. Tady proste ty lidi pak muzou mit prachy, jelikoz proste makaj a maj hlavne kde makat. Jinde sice muzou mit vic ale pokud nemaj praci, nemaj casto ani penize pokud teda nepomuze socialni urad

Navic pokud zde s tim clovek nesouhlasi, nema problemy tak muze zkusit sam jit do zahranici. Nemusi zit v CR.
Jako asi nejvic problem vidim zacatky, kdy neumi treba dobre jazyk a musi tam delat jak hadr na holy.
ripper6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 01:39:20

jj a ted k tomu jeste zde chybi odkaz na kapelu Ortel jak zpiva o tech neschopnych chudych vovcanech co makaj za 12 000
https://youtu.be/LKWsk4gVVlk
Antonín [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 15:04:58

Nevím jestli je to kvůli tomu, ale je fakt, že nákup O2 se tak Kellnerovi o dost zlevnil.
VendyPhoenix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 09:12:17

V září odlétám na měsíc do Japonska a bohužel se umělé podhodnocení koruny odráží až příliš. Když k tomu připočtu, že japonský jen šel nahoru o 1,10 CZK za 100 jenů během 5 pracovních dní, kvůli nalití vládních peněz do ekonomiky v japonsku, tak se mi to docela prodražuje
Nemluvě o tom, že jako rezervu si beru americké dolary a ten náš kurz... musel bych být sprostý! Nejde o to, že bych na to neměl, ale ten pocit, že to mohlo být o několik tisíc levnější prostě vnímáte a sere vás to! Platí samozřejmě i pro ostatní zboží/služby.
frano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 10:09:14

rekl bych ze v CNB rozumi ekonomice o trochu lepe nez DD.
je nespornym faktem, ze intervence nasi ekonomiku nakoply a ten zmineny "realny" kurz je toho dusledkem.
situace ve svete ted ukonceni intervenci neprospiva.
Antonín [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 13:07:54

Je pravděpodobné, že ČNB rozumí ekonomice o trochu lépe než DD, ale má jistě i jiné zájmy, než jaké má DD.
Je velmi sporným faktem, že to byly právě intervence, které naši ekonomiku nakoply. Jsou takoví, kteří si myslí, že to bylo ukončení nesmyslných Kalouskových škrtů, které potopily naši ekonomiku do opakovaných recesí, které okolní ekonomiky už nezažívaly, zatímco my ano.
Co má s intervencemi společného situace ve světě? Že nebude možné dosáhnout jakéhosi pofidérního inflačního cíle? To není možné ani s intervencemi, při poklesu cen primárních komodit. Tak bych ty nesmyslné 2% klidně odpískal.
suchanr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 13:09:28
avatar
Ekonomika je spolecenska veda, i dkyz se mnohdy snazime ji prezentovat jinak (tedy jako exaktni matematickou vedu, coz je samozrejme nesmysl) a jako takova nema jedno efektivnejsi reseni problemu. Naopak v ekonomice je zapotrebi vize, uvedomit si kam smerujeme a ceho chceme dosahnout. A na tyhle otazky si muzeme odpovedet pomerne jednoduse sami.
A jenom proto, ze jsme prakticky rozvojovou ekonomikou dnes, neznamena, ze ji budeme v nedaleke budoucnosti. Podle CNB je to nesmysl, coz je presne to co muzeme z jejich zasahu vycist. Ono akceptovani dystopie je jednodusi nez budovani vize vedouci k utopii, jenom proto, ze dystopie je zkratka v soucasne situaci predstavitelnejsi. Velmi dekadentni pojeti...
Antonín [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 15:19:12

Ekonomika je shrnutí hospodaření nějakého subjektu, třeba státu nebo rodiny.
Ale ty máš asi na mysli ekonomii.
Problém je, že ekonomie je vždycky politická ekonomie, ať už se to tak prezentuje nebo ne. A tak záleží na tom v čí prospěch je zaměřena. A to vždycky nemusí být většina obyvatelstva té které země.
Nepřímo to souvisí s demokracií. Jejíž lincolnovská definice říká, že je to vláda lidu, prostřednictvím volených zástupců ve prospěch toho lidu.
Pokud je to vláda ve prospěch těch volených zástupců, jejich kámošů, zahraničních bank a investorů, jak jsme toho svědky, ztrácí taková vláda legitimitu.
Politická ekonomie, které to podporuje a zdůvodňuje přestává být vědou a stává se sluhou.
MrAmu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 10:41:01
avatar
Místo, aby stát udělal reformu školství a investoval do vzdělání a technologií, podobně jak to udělala Jižní Korea, tak z náš dělají superlevnou montovnu Evropy. To, že stamiliardy zisku se odvádí do zahraničí a ty cizinci co pracují ve fabrikách ty peníze zde taky zrovna neutratí, jako by nikomu nevadilo.

Stačí srovnat naše mzdy se mzdama na Slovinsku, které má velice podobnou ekonomiku a na první pohled je vidět, že je něco hodně špatně.
urby [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ... 2016-08-06 11:31:28

Jasně, náš kurz na to vliv má ale neni to výmluva.
Doporučený ceny jsou opravdu jen doporučený a DD s tim nic nenadělá.
Za 200-240usd tu grafiku neseženete ani v americe.
reálný ceny jsou na 320usd
https://www.amazon.com/gp/offer-listing/B01GX5Z4EM/ref=dp_olp_new?ie=UTF8&condition=new

případně v německu 270eur
http://www.mindfactory.de/Hardware/Grafikkarten+(VGA)/Radeon+RX+Serie/RX+480.html

to jsou zase články jak nás stát ničí a amd za to nemůže

a prosim debaty o tom že oni vydělávají 2x tolik s timhle nemá nic společnýho ...
cch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 12:10:33
avatar
Prosím o zdroj
Antonín [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ČNB 2016-08-06 12:49:48

Mně by zajímalo, kdo vymyslel, že inflace má být 2%. Proč ne 3,5% nebo 1,35%? Zdá se mi, že někdo vyřkl dogma, které teď "ekonomové" bez přemýšlení hodlají prosazovat metodami církevních konkláve.
I odborníci v ČNB by měli pochopit, že není možné dosáhnout inflačního cíle v celosvětově deflačním prostředí (daném poklesem cen primárních komodit), jehož jsme součástí.
Ožebračení občanů ČR je jedním z výsledků depreciace koruny, tím negativním. Má to i nějaká pozitiva a pro koho?
Asi 75% firem má u nás zahraničního vlastníka (měřeno u těch, které mají nějaký podíl na exportu - abychom vyloučili holiče na rohu ulice apod.). A pro tyhle firmy je jistě příjemné, když např. místo 1 milionu Euro na mzdy potřebují jen 889 tisíc Euro.
Uvidíme jestli jim to bude vyhovovat i v budoucnu. Třeba se jednou ČNB odhodlá k oslabení koruny třeba na 45 za Euro...
Tak zatím nám nezbývá než se radovat, že je to tak jak to je.
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 13:06:55

Při inflaci +2% něco zdražuje o +5% ročně (např. energie) a něco o -1% ročně (tj. zlevnění, např. bílá technika). Proto je kýžený cíl +2%.
Inflace +0,5% sice vypadá taky "akceptovatelně", ale pro stát je to špatně, protože při této sotva znatelné inflaci již celá řada zboží s významně dlouhou periodou spotřeby/obnovy meziročně nezanedbatelně zlevňuje. Nikdo si nekoupí úspornou pračku, když ta stará mu pořád jede a tu úspornou koupí za několik málo let paradoxně o pěkných pár % levněji. Bude radši držet peníze na novou pračku na účtě - ušetří a ještě má mimoděk finanční rezervu na nečekané výdaje. A dneska držgrešlí skoro každý, úspory se na účtech hromadí nebetyčným tempem, nikdo nechce utrácet, pokud vyloženě nemusí.
Antonín [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 13:22:23

Kdyby to, co píšeš o odložené spotřebě byla pravda, tak by už dávno musel zkrachovat celý průmysl vyrábějící počítače a jejich komponenty. Nedávno jsem našel starý ceník pamětí EDO RAM, kde 1 MB (ne jeden GB!) paměti stál tisíc korun.
A ceny počítačů a jeho komponent klesají nepřetržitě.
Co je špatného na deflaci?
Pokud je vyvolána zvýšením produktivity - a následně snížením cen - bez snížení příjmů obyvatelstva.
Antonín [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 14:38:04

Když necháme stranou nesmyslnou argumentaci ČNB odloženou spotřebou, podívejme se na skutečné příčiny deflace.
Je to pokles objemu úvěrů v Eurozóně, což vede k poklesu objemu peněz v ekonomice.
Projeví se recesí nebo stagnací.
ČNB bojuje proti nesprávnému nepříteli, kterým je pokles cen a který sám o sobě problematický být nemusí.
Je velmi nepravděpodobné, že ČNB uzná svoji chybu a je tedy třeba se připravit na to, že tento boj bude dlouho pokračovat. Budeme tedy mít nějakou inflaci a možná ještě hlubší pokles koruny.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-07 22:23:45
avatar
Problém pokřiveného kurzu vede k omezení investic. Dovážené stroje a zařízení je takto dražší a paradoxně se vyplatí panu podnikateli držet 20 dělníků za žebráckou mzdu než koupit díky kurzu předražený stroj. To vede k nízké nezaměstnanosti až nedostatku pracovníků a však efektivita práce jde do kopru. Divme se pak že do učňovských oborů nikdo nechce. Je to existence prakticky nemožnosti kariérového růstu a vyhlídka živořit do konce života. Vydělá na tom stát který nemusí vyplácet dávky pro nezaměstnané, majitel firmy který má zisk zajištěn v řádu několika let, než se začne projevovat ta nízká efektivita. Budoucnost díky tomu nevypadá dobře. Stará tradice že staří učili díky zkušenostem mladé je přerušena. Heslo že řemeslo má zlaté dno je dnes díky politice státu k smíchu a nikdo mu nevěří.
Antonín [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 15:39:45

A pokud těch 20 dělníků pracuje za minimální mzdu, jsou oni a jejich rodiny pod hranicí chudoby, takže jim vzniká nárok na nejrůznější sociální dávky a příplatky.
A stát tak vlastně nepřímo subvencuje "soukromé" a "zcela tržní" podnikání takového podnikatele tím, že přispívá na úhradu životních nákladů jeho mizerně placených zaměstnanců.
VendyPhoenix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 16:17:51

Já se spíš bojím toho, co se stane až ČNB skončí s intervencemi. Protože pokud se tak stane, nebudou se stačit divit jak koruna pujde vzhůru a začnou panikařit. Ostatně mám subjektivní názor, že ČNB moc dobře ví, že podhodnocuje korunu už příliš dlouho a děsí se co se stane až s tím přestanou. Ono totiž řízené uvolňování kurzu je velice obtížné ,téměř neřiditelné. Vemte si, že nakoupili koruny na trhu za více než 500 miliard a Národní Banky fungují jaksi jinak než klasické banky.
Antonín [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 16:43:31

Chtěl jsi říct, že nakoupila Eura, že?
Ale neboj se, já bych chtěl být aspoň tak dlouho zdráv, jak dlouho ČNB s touhle ptákovinou neskončí.
Autor správně popisuje, že kurz Eura stanovený dle parity kupní síly odpovídá CZK 19 za 1 EUR. Takže v současnosti vyvážíme v každém inkasovaném Euru za 8 korun zboží nebo služeb zdarma. A tuhle výhodu bude ČNB chtít zahraničním investorům zachovat co nejdéle.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 18:14:16
avatar
žádných 8 korun neexistuje. Ten háček je v tom, že kdyby ten kurz byl takový jaký si přeješ, tak bychom exportovali daleko méně, možná taky vůbec nic, protože totéž se dá vyrobit někde jinde a levněji.
Antonín [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 19:55:39

Jak to myslíš neexistuje? 27 minus 19 je 8, takže existuje, ne že ne.
Možná bychom exportovali méně a nebo i více, kdo ví?
Jen by zahraniční investor neměl tak vysoké zisky jako má dnes.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 22:33:51
avatar
Dám ti příklad: v jednom PC shopu ti navlas stejný PC smontují za 27 korun, v jiném za 19. Kde si jej necháš vyrobit? A opravdu se domníváš, že ten první shop vydělá o 8 Kč víc?
Antonín [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-07 01:36:35

To je naprosto zcestný příklad, který vůbec nebere v úvahu, že mezi mikro- a makroekonomikou je rozdíl.
Kdyby náš export byl přímo závislý na kurzu koruny, byla by situace jasná.
Ale zkus pochopit příklad můj - ve světě poklesne poptávka po Škodovkách a současně ČNB změní kurz Eura z 24 na 27 korun. Co se stane s exportem? Vůbec nic.
Koncern VW ceny Škodovek ve světě nesníží, protože by si tím podrazil prodeje značek Audi, Seat a VW.
A jedině strčí do kapsy víc peněz z kurzového rozdílu. Ale to jen pokud pokles prodejů ve světě nepřesáhne 1/8 předchozího stavu.
A taky opačně - pokud poptávka po Škodovkách ve světě vzroste třeba o 20%, vydělá koncern víc než teď i při nižších maržích. A bude se sakra snažit poptávce vyhovět i při zpevněné koruně.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-07 13:03:03
avatar
Náš export, coby velké montovny, samozřejmě JE ZÁVISLÝ na kurzu.

A ten příklad se Škodovkou je taky trochu mimo. Kromě toho, že ceny těchto aut se liší v každé zemi (dokonce i v rámci EU), tak případná sleva české práce znamená pro VW jediné - větší zisky. My jsme se ale bavili o obráceném případu, kdy se práce v ČR změnou kurzu zdraží.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 23:00:43
avatar
Je to komplikovanější. ČNB vytiskne koruny a ty vrhne na trh tak že za ně nakoupí Eura která se také tisknou tak že jsou rotačky rozpálené do běla. Tím vrhá na trh inflační peníze pro které ekonomika nemá uplatnění a pomáhá držet kurz Eura které se tiskne též tím, že je stahuje z trhu. Komu tato politika prospívá. No obyčejným lidem né. Naše ekonomika pomáhá držet Euro nad vodou tak, že obětuje životní úroveň vlastních občanů.
Antonín [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-07 01:39:25

Myslím, že máš pravdu a že ČNB rozhodnutím o prodloužení intervencí proti koruně vyslovuje vlastně souhlas s kvantitativním uvolňováním ECB.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 22:48:59
avatar
Jo to je další skryté porušování zákona ze strany vlády o zákazu subvencování soukromého podnikání.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 18:11:11
avatar
A co si myslíš, že se právě děje? Prodeje PC jsou na historických minimech, HP pomalu krachuje, výrobci motherboardů třou bídu s nouzí.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 18:10:06
avatar
Inflace není dána číslem, ale pásmem. Za optimální se považuje něco mezi 2-4%.

Že klesají ceny komodit, specificky paliv, to je sice z hlediska inflace negativní, ale v tomto případě nula od nuly pojde.
Antonín [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 20:06:41

Za optimální to považuje kdo? Já určitě ne.
Zkus si představit, že ceny energií šly meziročně dolů a žádné jiné ceny se nezměnily. Takže došlo k deflaci, třeba o 2%.
Tragédie? V žádném případě.
Nedojde k poklesu poptávky a tedy zhoršení situace podniků. Podniky nezačnou propouštět a nezhorší se tedy situace domácností. Banky nepřestanou půjčovat domácnostem ani podnikům a není tedy důvod aby další ceny klesaly.
Stejně tak v případě, kdy došlo ke zvýšení produktivity práce, které umožnilo snížení cen, ale nevedlo ke snížení mezd zaměstnanců a nezmenšila se tedy koupěschopná poptávka.
Deflace? Ano, ale bez žádných negativních dopadů.
Je třeba si uvědomit, že prvotní jsou krize a recese, když deflace je jejich následek a ne příčina.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 22:42:35
avatar
Mýlíš se. Stačí se podívat, jak negativní dopady má deflace na tak rozvinutou ekonomiku jako je Japonsko.

A deflace o 2% znamená automaticky zvýšení reálné hodnoty státního dluhu, takže ono to jaksi bez dopadů není vůbec.

Stejně tak nedojde tzv. "okamžitě" k propouštění, krachům podniků apod., ale dojde k tomu, že tento proces započne a skončí právě tímto třeba za půl roku, rok, až tento problém "dozraje".

A poslední věc: rozhodně nesouhlasím, že deflace je následek krize a recese. Deflace může nastat klidně z důvodů úplně jiných, viz. např. dnešní ceny ropy.
Antonín [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-07 01:53:24

Ty prostě jen nechápeš, že existují dva druhy deflace.
Ta škodlivá - japonská - se známým cyklem pokles poptávky, zhoršení situace podniků, propouštění, zhoršení situace rodin, pokles objemu úvěrů poskytnutých bankami a zse na začátek k poklesu poptávky a znovu a znovu dokola.
Ale i užitečná deflace, která zcela odporuje názoru tržních fundamentalistů, že inflace je potřebná.
Proč se bát zvýšení reálné hodnoty státního dluhu, když ho politici klidně zvýší nominálně o víc?
V makroekonomice nikdy nedojde k něčemu hned, tak nevím co tímhle tvrzením chceš prokázat.
Škodlivá deflace je následkem krize nebo recese, zatímco ta užitečná může být třeba následkem poklesu cen ropy.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-07 13:06:43
avatar
Politici sice zvyšují nominálně, ale reálně o nic nejde, právě kvůli inflaci. O tom to celé je.

Něco jako "užitečná deflace" v ekonomice postavené na dluhu (a měně postavené na dluhu) neexistuje.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 23:11:49
avatar
Inflace je tu proto, aby stát mohl nově vytištěnými nebo digitálními penězi splácet své dluhy. Nejvíce na tom vydělá stát umoří takto bezpracně část úvěrů. Pak firmy, protože zdraží aniž zvýší platy. Po čase se platy zvednou (a nebo taky né) a za rok tu máme další rundu. Takto mnoha lidem klesla mzda z titulu že si za ty peníze méně koupí. To je to ožebračování národa.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zase ty nesmysly... 2016-08-06 18:07:03
avatar
DD, už jsem ti to jednou psal - nevyjadřuj se k věcem, kterým očividně nerozumíš, tedy např. monetární politika ČNB.

Pak to totiž vypadá jako nadávání zedníků u piva.

1. mírná inflace je silně prorůstový stimulant. Kromě toho, že zlacňuje úvěry, tak nutí investory nenechávat peníze na účtech, ale investovat je, aby se zhodnotily nad její úroveň.

2. ČR je stále (a ještě dlouho bude) montovnou. Aby jí už nebyla, musí nastat několik věcí: čeští pracovníci musí být vzdělaní ve správných oborech, dále musí dojít ke zbohatnutí domácností (to se už pomalu děje) a nakonec musí vzniknout čistě české (velké) firmy (i to se pomalu děje).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 19:04:48
avatar
Už jednou jsem ti psal, že vyjadřuji! Mám ekonomické vzdělání neboj.

1, nesouhlasím. Inflace není vůbec nutná pro růst a on není vůbec nutný růst, zejména pokud je na dluh ...

2, nesouhlasím, žádné zbohatnutí domácností není třeba, důležité je dodělávat produkty, které ČR vyváží jako polotovary bez přidané hodnoty ...
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 22:57:57
avatar
ad 1. napsal jsem, že to je stimulant, ne podmínka nutná pro růst. Ale dnes platí, že veškeré měny jsou dnes postaveny na dluhu (zlatý standard byl opuštěn už dávno) a z toho zcela logicky plyne, že inflaci prostě nutně potřebuješ, ať chceš či ne. Protože jinak nejsi schopen nikdy ten dluh + úrok v čase vyrovnat.

ad 2. opět to bereš moc přímočaře, takto to (opět) nefunguje. Abys mohl "dodělávat" produkty, potřebuješ taky nějakou firmu, která je tu bude chtít "dodělávat." Ale proč by např. německá firma měla dávat nejvíce přidané hodnoty někde v zahraničí? Nikdo to tak nedělá - a mají pro to všichni dobrý důvod. Nakonec dospěješ k tomu co jsem napsal - abys realizoval finální kompletaci výrobků s vysokou přidanou hodnotou, potřebuješ vzdělanou (a tedy bohatou) společnost, která nebude pracovat manuálně někde u pásu, ale v rámci finálního procesu kompletace a prodeje výrobku, což zase znamená, že si takové domácnosti musí vydělat dostatek prostředků, aby si mohly zaplatit živobytí, které jim budou produkovat ty méně šťastné národy. Jedná se o klasickou "potravinovou" pyramidu. A navíc o tom, kde se produkty kompletují a komu jde největší díl zisku, nerozhodujeme my, ale majitelé těchto firem, což v drtivé většině nejsou české společnosti.

Prostě řečeno: všechno souvisí se vším a tyhle naivní představy o tom, že postačí začít vyrábět finální výrobky jsou zcela mylné, protože nejsou zasazeny v reálném ekonomickém rámci.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-08 14:32:57

Pravdu mas bohuzial. Len doplnim ze ani finalna kompletacia vyrobkov s max pridanou hodnotou nemusi byt liekom. Firmy to obchadzaju predajom vyrobkov z SK/CZ zahranicnej materkej firme za transferove ceny so symbolickou marzou. Az v zahranici si na to prasknu finalnu marzu. Takze dcerska montovna na SK/CZ moze vklude vykazovat stratu, nedostatok penazi na zvysovanie platov, neplatit dan zo zisku atd...
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 14:35:48
avatar
Ono vůbec v mezinárodním obchodu se daně optimalizují až zázračně. Bohužel nic, co by si řadový zaměstnanec mohl dovolit, ale takový šikovný řemeslník by už mohl dávat část zisku na dobročinnost, děti pracujících rodičů je třeba podporovat. A proč by nemohl vyžadovat právní konzultace na Kajmanských ostrovech, které by se mu promítly do nákladů. ostatně by ho mohla zaměstnávat zahraniční společnost. Jsem si jistý, že kdyby měl čas, určitě by našel i správné pobídky od Evropské unie podporující zaměstnanost v regionu atd.

I když jednotlivci častěji radši odvedou práci bez papírů, což je nelegální, větší společnosti mají právní oddělení, které daně sníží k nule v podstatě legálně. A ještě dostanou od státu pobídky na zvyšování zaměstnanosti v regionu.
miso [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 18:45:08

Dolár za 12 Kč a nezmysel ? Ja by som hneď volil za Guvernéra ČNB.
luke777 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ekonomika 2016-08-06 19:46:10

Paneboze jak muze nekdo napsat ze je to oslabovani pro nas plus?????To nechape ze ze z tech 8h prace pracuje zadarmo?Z tehle republiky se odvadi 300 az 500mld podle ekonomu az 7% hdp do zahranici na dividendach atd??Takze to vyhovuje maximalne zahranicnim firmam.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-06 22:59:20
avatar
protože vidí dál, než do své peněženky. ;-)
Antonín [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-07 02:07:47

Nebo si to jen myslí...
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-07 13:08:07
avatar
V tvém případě určitě. ;-)
cert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ma to svuj nazev 2016-08-07 18:14:16

Rika se tomu zavod ke dnu. Jednotlive meny reaguji na pokles jinych men take poklesem a tak porad dokola. Mluvi se o zlevnovani/zdrazovani dluhu, ale zeptejme se, proc CNB proste "nenatiskne" par set miliard a nezalepi tim dluh nahromadeny treba za posledni tri roky? Koruna by take oslabila a dluhu by pritom bylo mene. Nakonec dnesni deficity v desitkach miliard by takto pokryt nebyl problem. Podivejme se ale, co CNB udelala tusim predloni. Za 200 miliard korun nakoupili eura a za tyto eura CNB nakoupila dluhopisy zemi eurozony. Takze CNB oslabila korunu a jeste na sebe vzala riziko zemi, ktere vsechny funguji na dluh. A to pri vynosech patrne hranicich se ztratou. Faktem je, ze CNB a koruna Cechum nebo ceskemu statu davno nepatri a ridi se prikazy z Bruselu a Frankfurtu...
stachuj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-08 09:20:45

zdroj?
bartos20 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-08 12:56:05

Paneboze 12 Kc??? V pulce 2008 pri nejvetsi krizi v USA za poslednich x let byl kurz asi 14.6...az CNB prestane intervenovat tak k dolaru to posileni moc velke nebude, ten kurz je tak vysoky proto, ze ekonomika v USA je ted velmi silna, intervence na to maji vliv relativne maly (k EURU to je samozrejme jina, ale to nas vzhledem k cenam komponent trapit nemusi)
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Šotek 2016-08-08 13:49:25
avatar
Vloudila se chybička do věty
"Podle analytiků by reálně česká koruna měla mít hodnotu kolem 19 korun..."

Pravděpodobně to má být "Podle analytiků by reálně euro(€) mělo mít hodnotu kolem 19 korun..."
Antonín [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 09:33:35

Proč chyba?
"...kolem 19 korun za Euro." by to bylo celé.
Ale mám pocit, že chybějící 2 slova k žádnému omylu nebo nedorozumění nevedou.
shasler [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - šotek 2016-08-11 10:07:07
avatar
Proč chyba? No protože v té větě chybí ty dvě slova a to je ta chyba, ten šotek.

Když napíšu

"Při vzýkmuu na Uinvreztiě v Cmabrigdi zijsitli, že k tmou, aby byl čolěvk sochepn peřčíst psnaý txet, nmesuí být znkay ve solevch zapasné ve srpávénm přodaí. Stčaí, kydž josu na sývch msíetch jen pvrní a psolendí psínema. Lisdký mzoek tak je sochepn bez věštích prbloémů čsít i txet, ketrý zdnálviě ndáevá smsyl."

tak se vsadím, že to přečtete, ale to neznamená, že je to v pořádku. Stejně tak věta, ve které chybí slova, které si každý domyslí...
DaiN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vyšší princip :) 2016-08-09 09:26:01

Moc se tu nevyjadřuji, ale nedávno jsem psal souhlasný komentář na DDho názory ohledně politiky. Nyní napíšu nesouhlasný. Toto je pohled úzce zaměřený a citově zabarvený, fakta mluví naprosto jinak. Díky intervencím dochází ke skvělým hospodářským výsledkům průmyslu, historickému snížení nezaměstnanosti, reálnému růstu mezd a celkovému růstu HDP (za loňský rok dokonce nejrychlejšímu v EU). Takže chápu běžného člověka, který nadává, že má dražší pivo na dovolené, chápu Vás, že Vás drásá, že jsou drahé komponenty do PC (a mě taky), ale přispívá-li to k celkovému prospěchu ekonomice ČR, tak je to poměrně malá daň. A od toho tu je ČNB, aby to zhodnotila. Vaše odhady "reálného kurzu" jsou naprosto zcestné (případně prosím o zdroj, jestli taková analýza vůbec existuje). Já jsem analýz osobně viděl několik a kurz k Euru by se po opuštění intervenčního režimu měl ustálit někdo okolo 24,- Kč za Euro, můj skromný odhad by byl 24,50,- - 25,- Kč za Euro s velkým otazníkem ohledně momentální ekonomické situace. A poslední poznámka - ekonomika ČR je příliš malá a příliš exportně zaměřená na to, abychom mohli hrát na vlastním písečku. ČNB a její politika je tedy "ve vleku" EU a přizpůsobuje se momentální situaci tak, aby udržela konkurenceschopnost na hlavních odbytištích. A dělá to dobře
Antonín [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 09:48:25

Před 2 lety skončilo 7 let pravicového vládnutí u nás. A byly to nesmyslné Kalouskovy škrty - platy hasičů a policie, snížení valorizace důchodů, Drábkovy nucené práce, Hegerovy Lurdy a snížení objemu státních zakázek, které potopily naši ekonomiku do každý kvartál se opakujících recesí, které okolní ekonomiky už nezažívaly. Ony se z hrůz roku 2008 vyhrabaly, my pořád ne a ne.
Kalousek prostě jen snížil objem peněz v ekonomice a to stačilo. HDP šel dolů. Pokud se podíváš na kurzovní lístek, tak zjistíš, že koruna nijak zvlášť neposilovala. Tak proč bychom si měli myslet, že když oslabuje, ekonomice to prospěje?
Co se týče kurzu koruny, zkus Eurostat, který takové analýzy ukazuje. A hledej přepočet podle parity kupní síly.
Souhlasím, že ČNB je ve vleku EU, konkrétně ECB. A pokračováním intervencí proti koruně ve své podstatě potvrzuje podporu politice kvantitativního uvolňování, kterou ECB provozuje.
Nemyslím si ale - z důvodů, které jsem uvedl - že je to správné nebo pro obyvetele naší země přínosné.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 10:07:14
avatar
"nesmyslné" škrty byli prováděny v době jedné z nejhlubších hospodářských krizí celosvětových ... nebylo na výběr. Ostatní z toho vypluli díky mnohem většímu zadlužování ... ČR jke na tom dobře, i kdyžsocialistická vláda současná zase zadlužuje rekordním tempem při 6% růstu ekonomiky: V době růstu nemají být schodkly žádné a má se vytvářet polštář na doby další krize, kdy se logicky musí šetřit ...
Antonín [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-11 10:45:33

Paradox spořivosti, který k úsporám nevede a naopak úspory sníží popsal dobře už J.M.Keynes.
Když šetří domácnost, je to chvályhodné, ale když celý stat, je to tragédie, protože se tím změní i celé ekonomické prostředí, nic se neušetří a ekonomika se začne propadat.
Ale proč by to měl chápat Kalousek, když to nepochopila ani Merkelová se svými vyprávěními o ctnostech švábské hospodyňky a její ministr financí Schauble, že?
A šéf Evropské centrální banky Mario Draghi to pochopil až předloni.
Ten problém je v nepochopení rozdílu mezi mikro- a makroekonomikou a tedy že když dva dělají totéž, není to totéž.
Koho by to zajímalo víc, viz Keynes - paradox spořivosti.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 14:26:11
avatar
Je to jednoduché. Dřív se nežilo na dluh, panovník musel vyhlásit mimořádnou daň a obchodníky, hospodské, i bohatší sedláky navštívil královský výběrčí. Čím více mimořádných daní a čím vyšších, tím více výběrčích se ztratilo.

Dnes žijeme civilizovaně, lidé ani nepostřehnou jak velký kus si stát skutečně vezme z jejich mzdy. brblají něco o vysokém DPH, ale i přes násobně vyšší zdanění než v minulosti to modernímu sociálnímu státu nestačí. Staří žijí dlouho, úředníků je nespočet, takže se zadlužuje. A jediná cesta jak udržovat úroky přijatelné a budoucí dluhy možné je stabilní inflace. Jedná se o skrytou daň, možná to nikdo nechce přiznat a ohání se hrůzami deflace, ale v éře virtuální měny, kdy banky ani nemusí peníze vlastnit, aby je mohli půjčit, prostě vznikla potřeba další daně.

Jinak další podstatný problém je provázanost ekonomiky s eurozónou, euro je nestabilní, a pokud ho ČNB a další přestanou nakupovat, tak ztratí hodnotu velmi rychle. Ostatně problém většiny měn je, že se jedná z 90-99% o papír bez nějaké hodnoty.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceThursday, 25 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 193x
Komentářů: 2
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1302x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1033x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1133x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníFriday, 19 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3720x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1444x
Komentářů: 0