12nm Radeon RX 680 s POLARIS 30 je stále ve hře? Vylepšené cenově dostupné grafiky pro hráče. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 24 September 2018
alt

 

 

 

 

Obecně se situace na grafickém trhu sice proti první polovině tohoto roku rapidně zlepšila pro nás uživatele, ceny karet se vrátily k „normálnějším“ hodnotám, nicméně stále jsou tu problémy. Zejména u levnějších grafik prostě ceny stále neklesly k doporučeným částkám a to proto, že většina současných karet je na trhu už prakticky 2 roky a byla uvedena za ty doporučené ceny před tím, než v průběhu minulého roku o 25% zdražila výroba všech křemíkových čipů a současně se prakticky zdvojnásobily ceny pamětí. Zejména u levnějších karet je tak vlastně problém za tu původní doporučenou cenu ty karty vůbec dnes vyrobit. Navíc spousta hráčů už ty karty během těch 2 let pořídila, a o to větší je zatím zklamání z NVIDIA a jejích nových RTX grafik, které sice znatelný nárůst výkonu přinášejí (tedy jen 2080Ti), ovšem nárůst ceny je ještě mnohem větší, a tak tyto karty jsou efektivně mimo dosah více než 99% zákazníků (což se nelíbilo investorům a poslali hodnotu akcií NVIDIA dolů).

AMD sice pracuje na 7nm novinkách a nová supervýkonná VEGA 20 (údajně s až 20TFLOPS, čímž by do kapsy strčila i RTX 2080Ti) vyjde s předstihem ještě letos, ale problém jsou prostě výrobní náklady. 7nm výrobní proces je novinka, a i stejně velký čip by byl výrazně dražší na 7nm výrobě než na stávající 16/14/12nm. VEGA 20 je ale velmi velký čip = velmi drahý čip. AMD by sice jistě mohla vydat VEGA 20 grafiku se 16GB HBM2 i jako herní RX model, ale troufám si říci, že by musela stát minimálně 1000, spíše 1500 dolarů, aby se ty výrobní náklady zaplatily (jen těch nutných 16GB HBM2 pamětí stojí kolem 300 dolarů!). Navíc by to bylo plýtvání materiálem, VEGA 20 je produkt vyrobený a míru pro HPC se řadou funkcí a výbavy tomu odpovídající. Takže pravděpodobnost, že uvidíme VEGA 20 jako RADEON RX grafiku, se podle mě blíží nule a pokud by se náhodou objevila, byla by to také karta pro horní 1% trhu, tudíž nic neřešící, stejně jako nové NVIDIA RTX karty.

Tím se dostáváme k tomu, že AMD pracuje na nové generaci grafického mainstreamu. 7nm NAVI zamíří do konzolí i na PC nejdříve někdy během Q2 či v Q3 2019. Nicméně 7nm výroba je sice velký technický skok, ale drahý. A opět jsme u výrobní ceny, kdy pokud bude mít nový čip stejnou velikost jako stávající 14nm, bude sice výkonnější, ale také znatelně dražší. Přičtěte k tomu fakt, že nové GDDR6 paměti jsou také dražší než GDDR5 a je jasné, že opět z pohledu mainstreamových hráčů se nemusíme nových grafik za mainstreamové ceny dočkat tak, jak si představujeme. Jaké jsou tedy možnosti, abychom se nějakých novinek za rozumné a dostupné mainstreamové ceny dočkali?

  • NVIDIA pokračuje s PASCAL

Už nějaký ten pátek se hovoří o tom, že NVIDIA neplánuje další RTX modely mimo 2070/2080/2080Ti. Jednoduše menší jádra by nemohla mít RT a AI jednotky, takže by jako RTX nefungovala. Navíc NVIDIA má hromady současných PASCAL grafik, a co jsem se bavil s výrobci, tak většina počítá s prodejem PASCAL karet, co by dominantním produktem, ještě většinu roku 2019. Zatím to nikdo nepotvrdil 100%, ale mluví se o tom, že NVIDIA udělá to, co dělala běžně v minulosti, tedy přeznačí starší model vyšší řady na novější model střední řady. Nejpravděpodobněji se tak jeví to, že GTX 1070 bude víceméně přejmenována na GTX 2060, přičemž lehce klesne cena (třeba na 329-299 dolarů). A to bude všechno. Parametry i výkon prakticky zůstanou. Připomínám, že tohle dříve bylo běžné … vzpomínáte si na 8800 GTS? Pro NVIDIA dává přejmenování samozřejmě také ekonomický smysl ve stávající situaci. Ano, mohla by udělat PASCAL i 12nm, ale vzhledem k tomu že už své přidělené 12nm kapacity vytěžuje obrovskými TURING čipy, se to nezdá pravděpodobné, tím spíše, že 16nm PASCAL dokáže vyrábět levně a efektivně. Takže šance že 16nm grafická generace bude pokračovat pro 90% trhu i během většiny roku 2019, je více než velká. Nepochybuji ale o tom, že NVIDIA příští rok také ukáže nějaký nový 7nm čip, nejspíše půjde o REFRESH Turingu, který menší rozměry čipů a menší spotřebu křemíku na výrobě, potřebuje jako prase drbání.

  • AMD připravuje druhý POLARIS refresh? Tentokrát na 12nm …  

Už před několika měsíci se o tom spekulovalo a spekulace jsou zde opět a z jiného zdroje. AMD údajně poměrně v tichosti připravuje 12nm verze POLARIS 30 jádra, tedy refresh současného 14nm+ POLARIS 20 (RX 580) alias refresh původního 14nm POLARIS 10 (RX 480). Důvod není těžké uhodnout.

AMD má dostatek 14/12nm kapacit u GF, a ty starší 14nm budou postupně na 12nm vylepšeny, protože jde prakticky o stejný proces, jen s řadou vylepšení. Technologicky současná POLARIS GPU stále nepatří do starého železa, jsou po mnoha stránkách stále jasně vyspělejší než konkurenční mainstreamové PASCAL čipy konkurence (zejména pro GTX 1060 sérii). Mají slušnou podporu DX12/VULKAN a umí i všechny ostatní klíčové technologie, stejně tak architektura je stále aktuální. Zásadním faktorem jsou ale výrobní náklady a od toho se odvíjející prodejní ceny karet. Radeon RX 570/580 mají nejlepší poměr cena/výkon ve slušně výkonném mainstreamu, jejich vylepšení by AMD nestálo moc času ani peněz a dovolilo uvést na trh alespoň trochu vylepšenou a stále cenově dostupnou herní grafickou řadu pro masy. Ano, vylepšení by nebylo masivní, ale existovalo by, a cenově by se AMD dokázalo stále vejít do skutečného mainstreamu.

12nm POLARIS prostě dává smysl z hodně důvodů. AMD by mohlo jít hned několika směry. Samotné POLARIS 10/20 jádro nevyžaduje žádné velké množství radikálních úprav, AMD by mohlo zapracovat jen lepší správu napájení, vylepšit UVD multimediální výbavu a díky 12nm by mohlo buď zachovat stávající takty, a tedy i výkon při současném snížení spotřeby, nebo zvednout takty i výkon. Osobně si myslím, že 12nm POLARIS by mohl být velmi úspěšný produkt jak na desktopu, tak v mobilní oblasti, zejména ve spojení s AMD CPU, které začínají dostávat stále větší prostor (i když to není tak rychlé, jak bychom si přáli).

Spekuluji, ale myslím si, že AMD by pro desktop mohlo vydat opět minimálně dva modely RX 670, která by byla levnějším a efektivnějším modelem, spoléhala byla na levnější GDDR5 paměti, nižší takty a nižší spotřebu. A pak Radeon RX 680, která by mohla využít možností 12nm procesu na navýšení taktů, a tedy i výkonu o dalších 10-15% proti RX 580. A pokud by AMD jo chtělo, mohlo by v jejím případě sáhnout místo 8GHz GDDR5 po třeba 14GHz GDDR6 pamětech, což by mohlo výkon posunout ještě znatelněji, protože by paměťová propustnost byla téměř dvojnásobná). Obdobně by mohly vypadat mobilní verze POLARIS. Ano, 12nm POLARIS by nebyl žádný trhač asfaltu, ani technologickým mega-zázrakem, ale prostě alespoň nějakým vylepšením za rozumnou cenu pro největší část trhu. Pokud by AMD zvýšilo výkon, zlepšilo efektivitu, a to při zachování současné ceny, či jen drobném zvýšení, stále by to bylo skutečné atraktivní zlepšení pro velkou část trhu.    

Nová 7nm grafická generace NAVI není případným 12nm POLARIS nijak ohrožena. Přijde. Ale musíme si objektivně říci, že prostě 7nm výrobní proces je a bude drahý a GDDR6 nebo i HBM2 paměti, které NAVI prostě bude využívat, posunou ty výrobní náklady na karty ještě výše. Takže AMD stále musí mít i něco, co bude cenově dostupnější, jednoduše vyrobitelné a široce dostupné a bude stále technologicky na výši. 12nm POLARIS prostě dává smysl.

Ano, 12nm POLARIS 30 jsou stále spekulace (ale to byl 14nm+ REFRESH POLARIS 20 a RX 580 také, v plánech původně nefiguroval), nicméně divil bych se, kdyby AMD tuto variantu minimálně dávno nezkoumalo a neotestovalo ty čipy udělat v praxi a nebylo v tuto chvíli vůči ní už jasně nějak rozhodnuto. Cenová realita nového 7nm procesu a GDDR6/HBM2 pamětí a situace na trhu, kdy velká část desktopového i mobilního trhu volá po cenově dostupných grafických řešení, jednoduše přímo vybízí AMD k tomu, udělat POLARIS „REFRESH 2“ … Ano nelze čekat zásadní zlepšení, ale minimálně 10-15% výkonu nebo lepší efektivity při stejných a dnes skutečně dostupných pořizovacích cenách, je pořád lepší než nic. Neříkám, že to tak skutečně bude a že 12nm POLARIS 30 pro Radeon RX 670/680 je hotová věc, osobně ale vidím více než jeden důvod, proč by to byl dobrý a funkční nápad. A další důvod je na cestě. V USA totiž v souvislosti s novými celními poplatky zdraží počítačový hardware, tedy i grafické karty. O 10% od října, a až o 25% celkem od začátku příštího roku, čímž bude hlad po cenově dostupnější grafických řešeních na tamním velkém trhu ještě o to větší.

Takže uvidíme. Údajně bychom se mohli dočkat oznámení nových mainstreamových 12nm Radeonů už v říjnu. Jsem zvědav, zda se spekulace vyplní. další alternativou může být, že AMD prostě pro OEM trh uvede RX 600 modely, které budou jen přejmenovanými 14nm RX 500 kartami ... to by bylo nemilé. Ale zase by třeba mohla být 7nm NAVI blíže a levnější, než si myslíme. Realisticky si ale prostě myslím, že 12nm POLARIS by měl na trhu prostě místo, zejména kvůli cenám a výhodnosti ...

 


 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 10:53:13
avatar
my (alebo aspon ja) už ten 100x prepraný polaris nechceme ! tá karta je proste slabá už aj pre mainstream, za 250e zoženiem jazdenú GTX 1070 a tá je inde.. a naviac idú fantasticky taktovať
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 10:53:13
avatar
samozřejmě část uživatelů klidně ojetou kartu koupí, ale větší část vždy půjde pro novou a tak POLARIS dává stále smysl ... a slabá není. RX 580 v dobře optimalizovaných hrách stačí i na 4K hraní ;)
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 11:02:21

Polaris architektura nieje zla, ma i DX12, keby zvyšili počet vypošetnych jadier o 60% a cena by sa nepohla tak by to bol zaujimavi kusok kremika.
Ale ked refres bude len o zmene vyrobnej technologii tak to bude fakt o ničom vykon čo tu bol za ešte viac penazi, to by naštvalo!
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 11:58:43
avatar
O 12nm bych o proti 14nm jako zmenšení raději nemluvil. Jak říká DD, je to spíš jen optimalizace výrobního procesu na 14nm. Pokud na těch "12nm" by byla výtěžnost o 10%-20% vyšší, dalo by se uvažovat o přidání výpočetních jednotek aniž by to zvedlo cenu. Ta výtěžnost by cenu za větší jádro vykompenzovala. Problém je, že přidáním výpočetních jader(což je také práce na přepracování jádra a nikoli že je jen přilepíte) se zvedne výkon na tolik, že GDDR5 nebudou stačit a vytvoří výkonové hrdlo. Pokud použijí GDDR6, znamená to přepracovat také paměťový řadič. To vše by stálo tolik, že by se výroba musela plánovat aspoň na 2 roky, aby se to zaplatilo. Dle mého je 12nm na hranici možností a navyšovat výkon by znamenalo i navyšovat cenu. Protože ta výtěžnost o 10%-20% je nereálná a cena GDDR6 je také vyšší. Navíc by to byla od AMD špatná signalizace trhu pokud jde o výrobu na 7nm, když by plánovali vyrábět další dva roky na 12nm.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 11:33:55

Trochu nechápu spojení 100x propraný Polaris a ta karta je slabá.
Pokud se bavíme o refreshi, tak jde přeci o posun ve výkonu i efektivitě. Technologicky a podporou je Polaris nad Pascalem, tak proč nestavit na vyzkoušené architektuře s plnou podporou DX12 a Vulkanu?
Ta architektura nemá problém, jde o refresh a navýšení hrubého výkonu, ruku v ruce s provozními vlastnostmi.
Otázka je cena a o kolik to navýšení výkonu ve výsledku bude.
Každopádně konkurence je potřeba a opěvovat příští rok bazarovou GTX 1070 snad nebudeme : (
AmonAmarth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 12:06:18
avatar
"Technologicky a podporou je Polaris nad Pascalem..." WAT??
To myslis akoze tym, ze s rovnakou/vyssiou spotrebou ma Polaris nizsi vykon?

Pascal je aj 1080 Ti, aj Titany! Lepsiu podporu ma Polaris akurat tak v mining tooloch.
tastu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 12:46:59

nVidia je o generace ve technologiích i výkonu za AMD pěkně dlouho, tak tu nekydej ;)

Jediný, co drží nVidii u "moci", jsou záměrně neoptimalizované hry (korupce), proto jsou AMD karty jedničky na těžení, tam se totiž SKUTEČNÝ výkon ukazuje ;)


Ty patříš do tý placený mafie nVidie, co si navzájem naklikáte 100 za pár dní? To se tu totiž stává dost podezřele často, jednou se tito nVidia zatvrzelci (min 3 najednou) dostali za pár dní na 100 asi z 60

DD by toto měl odfiltrovat, protože normální člověk tu nemá šanci a tyto multi-zájmová združení tu jednou ve velkým, toto je totož poslední bašta pravdy, tedy obrana AMD před nVidia+Intel mafií
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 13:09:32
avatar
to co drží NVIDIA u moci jsou zákazníci, protože většina ani neví co kupuje a kupují to co see jim řekne, proto má NV mnohem větší marketing než AMD.

.... když měli na výběr kupovali horší a dražší NVIDIA, když nemají na výběr, řvou že AMD je špatné, protože nic nemá a NVIDIA zdražuje, přitom většina, i kdyby AMD uvedlo lepší kartu za lepší cenu, tak si stejně půjdou koupit NVIDIA, a jen doufají, že AMD donutí NVIDIA zlevnit ...

osobně bych být na místě AMD, tak se o získání NVIDIA zákazníků ani nesnažím. Naštěstí je tu solidní část trhu, která nakupuje pdole toho, co je skutečně lepší a výhodnější, přičti k tomu konzole a AMD si nemá, na co stěžovat a proč se někam bezhlavě hnát a dělat službu zákazníkům NVIDIA tím, že bude nutit NVIDIA zlevňovat ;)

ano je to blbé, ale ti nejhlasitější zákazníci sami rozhodli, že o konkurenci nestojí, když ji měli, stejně nakupovali tak že konkurenční prostředí ničili, tak teď máme smůlu všichni ... AMD se sosutředí na ty zákazníky, kteří jsou skutečně ochotni zaplatit férovou cenu za její produkty a nemám jí to za zlé ... dokonce si přeji, aby na RTX grafiky absolutně nijak nereagovala a uvedla až smysluplný high end ...
tastu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 14:09:51

zákazníci koupí to, co jim ta mafie nasérvíruje ("marketing" = tam je i nejvíce korupce ve státní sféře), protože těch, co znají skutečný stav věcí, je strašně málo... já např. Intel+nVidia nekoupil už asi 7 let, a bude to navždy, i kdyby měl AMD 5x horší výkon, dokud se trh nezačne chovat tržně a ne na základě korupce
rtrebor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 22:02:25

Dajte sa liečiť. Počítam že keď sa ti pokazí niečo v chladničke aj za to môže korupcia a NV.
tastu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 07:17:22

naivko, máš to v hlavě VELMI zjednodušené a neznalé
"When Corporations Rule the World"
rtrebor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 22:17:12

Ty asi neprehryzneš to že s AMD nieje až tak ružové ako to vidíš ty.
Ako pri tvojich príspevkoch mám pocit že všetci čo kúpili NV sú nesvojprávny a kupujú horšie karty, silne pochybujem že vidíš do hlavy ľuďom a presne poznáš ich dôvody pre tú kúpu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 22:40:59
avatar
nechápeš o čem je řeč ... a vůbec tam není nic o tom, že by všichni měli kupovat AMD .... a já rozhodně nikde neříkám, že s AMD je všechno růžové, to si zase o mě vymýšlíš ... poslední varování, Bude BAN. Lhaní tu trpět nebudu.
tastu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 07:18:41

v klidu, prostě ho ignoruj a banuj jen, když bude spamovat
rtrebor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 12:53:10

Čiže dávať Ban za iný názor. A že ja to mám v hlave zjednodušené.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 13:26:00
avatar
BAN není za názor, BAN je za FLAME a plácání nesmyslů, ignorování reality a faktů ... názor má být podložený realitou a fakty ... váš není. Naopak šíříte lži, protože tvrdíte věci, které já neříkám a nepíši ....
Frantin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pán je asi nemocný - vidí rudě 2018-09-26 08:51:18
avatar
Celkem by mě zajímalo jakou by jsi si koupil GK pro 4K na full detail od AMD? 2080Ti vs Vega 64 (100/50% výkonu), tady jiná volba prozatím neexistuje. Já osobně čekám 3roky na první použitelnou GK pro 4K, konečně je tu. Do nákupu se ale nehrnu, počkám si na prosinec. Doufám, že se vyprodájí zásoby Pascalů a pak snad spadne i cena RTX.

RX680 při správné ceně pro FHD bude výborná, ale už pouze v horní části low endu. V mainstreamu je zajímavá od AMD pouze Vega 56.

Výhodu RX vidím v podpoře DX12/Vulkan, s kterou asi nemůžeme moc počítat u přeznačených Pascalů. I když těžko říct jestli se nVidia nevytasí s modifikací pro DX/V. u Pascalu 2xxx.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 12:42:46

Problém je v tom, že ten čip je už prostě na mainstream slabý. Ano, nový výrobní proces zase trochu nakopne frekvence, ale nic extra to už nebude. Zvlášť pokud bude nový grafický highend osazen kartami RTX a Pascal karty takto spadnou dolů do performance mainstremu, tak Polaris na mainstream už prostě nemá. Zvlášť s novými hrami, kde půjde obtížnost opět nahoru už bude toto jádro slabé.

Tak trochu mi Polaris silně připomíná jádro G92 od Nvidie. To taky prošlo několika výrobními procesy 90nm, 65nm, 55nm a v podstatě nezměněné podobě, pouze se u posledních verzí otevřely všechny jednotky.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 13:02:46
avatar
není slabý ... v dobře optimalizovaných hrách s DX12/VULKAN je bez potíží použitelný i na 4K hraní, co více potřebuješ navíc když to dokáže za rozumnou cenu?
Lawliet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 14:00:05

Polaris 10 na 4k určite nie, ani Vega 64 nie je vhodnou kartou na toto rozlíšenie a nepomôže im žiadne API.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 18:45:44
avatar
Promin, ale myslim ze zamerne lzes. Osobne jsem zkousel na lepsi RX480 posledniho Wolfensteina, ktery bezi na Vulkanu a opravdu je to plnohodnotne pouzitelne i ve 4k. Zamerne ignorujes, ze dd psal o Vulkan/dx12 hrach. To ze to neplati v dx11 hrach je uz jina pisnicka..
Lawliet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 19:04:27

Ta karta by to dala aj pod OpenGL, je dobre aj bez Vulkan API. Je to skôr o dobrom engine, ktorý je designovany tak, aby podával pri terajších konzolách 60fps. Problémom je implementácia dx12 v dnešných hrách, kde tieto nové API nepodávaju výkon, ktorý by mali a sú len akousi nadstavbou enginu. V minulosti sa tu podobne diskutovalo o gtx 480 vš HD 5870 a o tom ako hry nedokážu využiť potenciál Radeon, ktoré mali vraj lepšiu implementáciu dx11 a pozrite, kde sme.

P. S.: vaše osočovanie na moju osobu si vyprosim, čerpám z mojich vlastných skúseností, pretože vlastním gtx 980ti pretaktovanu na 1,5GHz a tá nestačí ani na 1440p, nie to ešte na 4k, tak ako môže stačiť Polaris 10?
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 19:22:54
avatar
Ja zase vlastnim mmj. nekolik Polarisek, ktere jsem zkusel v hrach s api Vulkan, konkretne Dooom a Wolfenstein II a jsem si jisty, ze jsou tyto hry na techto kartach hratelne ve 4k rozliseni. Uprimne nerozumim tomu, co s tim ma mit spolecneho to, ze podle tebe na to nestaci uplne jina karta od jineho vyrobce (ktera jak je dobre znamo neumi klicove funkce, ze kterych tyto karty v techto api umi prave tezit).
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 19:26:46
avatar
ale on má pravdu .... ty záměrně ignoruješ to, že já píši v optimalizovaných hrách ...

a jako uživatele by tě mělo štvát, že DOOM, Woflenstein, ale i třeba ten STRANGE BRIGADE a další hry s dobrou optimalizací díky moderním DX12/VULKAN, mohou vypadat velmi dobře a přitom dokáží běžet bez problémů ve vysokých detailech i ve 4K na té RX 580 ... takže evidentně není problém v tom, že by RX 580 byla slabá karta.

A o tom já mluvím. Fakt že některé hry běží špatně evidentně je problém těch her, ne toho, že by RX 580 byla slabá karta. Když prostě hra s vizuálem DOOMA může na RX 580 běžet ve vysokých detailech na 50-60FPS ve 4K , tak RX 580 není slabá karta ...
rtrebor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 22:06:13

A čo sú optimalizované hry?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 22:26:25
avatar
ty které dokáží vypadat tak dobře jako třeba Doom/wolfenstein a dokáží přitom běžet na vysoké detaily hratelně i na RX 580 ...
freakyfriday [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 00:21:28

Dolná hranica pre 4K je podla mňa 1080, dokonca aj 1080ti nepatrí svojím určením pre 4K a ani 2080ti nemá výkon na 4K v moderných hrách ...vy sa tu stále bavíte o ubratých detailoch a fps v prípade polarisu to nebude ani 50 na stredných detailoch v optimalizovaných hrách a v prípade 1080ti sme niekde pri 40-90fps na ultra aj to nie všade ...2080ti má reálne 20-30% výkonu navyše počítať hádam viete ...ale klop klop budíček je rok 2018 a sú tu 4K 144hz panely, čím ich nakŕmime? no? kompromismi? žiadna grafická karta nieje 4K ready ... možno až ďalšia generácia aj to pochybujem ...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 00:48:28
avatar
bavíme se o optimalizovaných hrách a hlavně o kartách za méně než 300 dolarů ... tak co sem taháte high end?

bavíme se o tom, že eixstují dobré, velmi pěkné, moderní optimalizované hry, kdy je i karta s výkonem RX 580 použitelná pro 4K rozlišení a že tedy není problém v tom, že by byly slabé karty, jako spíše v tom, že některé hry a vývojaři kašlou na skutečné technologické optimalizace a plýtvají výkonem GPU
freakyfriday [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 09:39:02

Aj dobre optimalizovaný vulkán v doome ide s vegou 64 v 4K podla testov na average 71 fps s droppmi ku 66fps ....bavíme sa o vege ktorá je oveľa silnejšia ako polaris ...a o hre ktorá je vulcan ready ...a to ten dooom ani nevyzerá nejako úchvatne ...takže ak mi niekto povie že polaris je vhodný na 4K tak je to na smiech ...mám 1080ti a viac ako 2K monitor by som jej nedal ....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 10:06:58
avatar
tak víte že můžete s RX 580 snížit detaily a třeba na středních ty hry vypadají pořád dobře a ano, ta RX 580 je zvládne hratelně ve 4K ...

Já neříkám že RX 580 je super karta na 4K rozlišení, ale že je použitelná a byla by bez potíží pokud by bylo více dobře optimalizovaných her jako jdou Doom/Wolf, Stragne Brigade a pár dalších ...

samozřejmě že pokud řešíte maximální etaily a všude požadujete na ně 60FPS, že RX 580 není pro vás, ale také to nečekáte od karty za 6-7 tisíc, že ne?!

Co chci na RX 580 příkladu a několika dobře optimalizovaných her ukázat, že problémem není nedostatek výkonu na straně GPU, ale nedostatek optimalizací a správného využití výkonu GPU a že ač se to některým (jako vy) nezdá, tak RX 580 má dost výkonu i na použitelné hraní ve 4K (byť ne na plné detaily) pokud je hra dobře optimalizovaná ..... tím neříkám, že bych ji pro hraní ve 4K doporučoval ;)
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-27 12:28:14
avatar
Moja RX 570 4GB je v DX12/Vulkan vo FHD, vykonna priblizne na urovni GTX 1060 6GB a v DX11 a v nie dobre optimalizovanych hrach, na urovni GTX 1060 3GB. Na cca. 230-250€ kartu to nie je vobec zle. Architektura GCN urcite nepatri do stareho zeleza a verim, ze ak by bol refresh na 12nm, bolo by to urcite zaujimave riesenie. Takisto to dava zmysel ako aj pripadny refresh Pascalu.
rtrebor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 22:08:22

V OpenGL určite nie to AMD neide a je to smutné nakoľko to bolo Open source čiže mali k tomu všetko čo potrebovali. A strašne sa bojím že aj s Vulkanom to postupne takto dopadne. SW a AMD zatiaľ neidú dokopy, teraz ťažia z komunity ale dokedy?
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 09:42:51

Ukažte mi 5 aktuálních her, kde Polaris ve 4K na max detaily nejde pod 30 fps. Těch her nebude při max detailech moc ani ve 1440p.

Polaris karty jsou výkonem na úrovni OC verze GTX 1060, což je typická karta pro bezproblémové hraní ve FullHD rozlišení. Ani Vega 64 není ideální karta pro 4K hraní a to je maximum, co má AMD v nabídce. Kartu někde na úrovni OC verze GTX 1080.

RX 580 je ideální karta pro 1080p, kde většina her pojede na max detaily s vysokým 60+ fps. Ale už na 1440p jí dochází dech, protože 32ROPs a relativně nízká frekvence je prostě omezující pro vyšší rozlišení.

Škoda, že na bázi Polarisu nevznikla jádra s větším počtem jednotek. Pokud by to jádro přifoukli o polovinu jednotek, tak mohlo být ideální pro hráče, kteří nechtějí hrát ve 4K a mohli si odpustit ostudu s Vegou, kde polovina slíbených funkcí nějak nefunguje a vychvalované HBM2 paměti pouze přinesly zpoždění a karta i s nimi má obří spotřebu.

AMD prostě v grafické divizi postihla doba ledová a zatímco CPU divize AMD šlape na plné obrátky na v GPU divizi zatím sedá prach.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 09:56:36
avatar
proč by ty detaily musely být maximální? Víte že se bavíme o 200-250 dolarové kartě?

Já neříkám, že bych 580 doporučoval každému pro 4K hraní, jen říkám a testy jasně ukazují, že ta karta má dost výkonu i pro 4K hraní, pokud je ta hra optimalizovaná a to nemůžete popřít. Dá se prostě používat v řadě hrách a bylo by lépe, kdyby ty hry skutečně optimalizované byly.

Jinak nesouhlasím s vaším hodnocením GPU divize AMD ... teprve teď NV vydala karty se skutečnou DX12/VULKAN podporou, což AMD už má dávno dokonce i za nízkou cenu a sám říkáte, že RX 580 je lepší než GTX 1060. Stejně tak AMD používá moderní HBM2 řešení za dostupnou cenu, první předvedlo a vydá 7nm GPU, má nejvýkonnější integrované GPU, ovládá konzole a chystá nová APU ... to mě vzhledem k rozpočtu, který AMD má a s čím proti konkurenci funguje, přijde jako zatraceně hodně práce co dělá a o nějakém sedání prachu nemůže být řeč ...

musíte hodnotit to co dělá AMD v kontextu toho, jaké má finanční možnosti a kde všude a s čím působí ....
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 11:28:01

Tak má ten výkon? Nebo se musí výrazně omezit detaily, tedy na to nemá? Asi nikdo by tu kartu standardně na hraní ve 4K nepoužil, taková je realita. Sám mám na vodě OC verzi GTX 1080 a je to ideální karta na 1440p. Na 4K to karta není, takže proto rozhodně nesouhlasím, že RX 580, která je výkonem někde zcela jinde by byla na 4K použitelná.

Pokud použiji váš pohled na věc, tak i Vega v novém Athlonu je vhodná na hraní. Když se dají detaily na minimum, tak se v 720p na rozumné fps dostanete.

Ale hráč, co jde po kartě na 250 dolarů nebude hrát ve 4K, už jen proto, že asi nebude mít na slušný 4K monitor (nemyslím ty šílené 28" TN "jebky", co se jednoho času prodávaly).

A jinak podívejte se, co má AMD na trhu za karty. Refresh Polarisu, který možná dostane další refresh. V mainstreamu nic nového, očividně Vega nebude taková výhra, protože mainstream a nižší řady na ni ani nevyšel. Vyšší výkon jak Polaris pak mají dvě verze Vegy, což je karta, která po řadě odkladů nakonec vyšla a dodnes na ní nefunguje to, co u ní bylo slíbeno od začátku. HMB2 paměti u ní nemá moc smysl zmiňovat, protože výkon Vegy 64 je na úrovni OC verzí GTX 1080, spotřeba podstatně vyšší. Nvidie je schopna vyrobit kartu s tradiční sběrnicí, vyšším výkonem a nižší spotřebou, ani u Fiji nebyly HBM nějakou výhrou, tam zase karty měly jen 4GB paměti. Čili v grafické divizi není za co AMD chválit. Spousta nápadů, ale celkově jeden velký nedodělek. Letitý Polaris je maximálně mainstream. Nedodělaná a ne zrovna přesvědčivá Vega padá po vydání RTX karet z highendu do performance mainstremu. A otázka je, kde je výhoda AMD v tom, že jejich karty mají lepší podporu DX12/Vulkan, když karty Nvidie i tak měly vyšší výkon a proti RTX generaci, která již má plnou podporu DX12 nemá AMD zhola nic.

Podle mne je škoda, že AMD Vegu v desktopu neodpískalo a nepostavilo vše na Polarisu. Ten byl hotový a pokud by AMD na něm vytvořilo větší jádro, tak by mohlo vyjít dřív jak Vega a výkon mohl být v podstatě velmi podobný. Nemuseli by se pachtit s HBM2 a nemuseli mít z ostudy kabát po vydání karty, kde velká část slíbených technologií nefunguje a po dlouhých zdrženích vypadá jen jako Fiji s HBM2 na frekvenčních steroidech.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 11:59:46
avatar
váš pohled na věc naprosto odporuje skutečné realitě ... AMD má největší podíl na grafickém trhu za roky, VEGA je 10x úspěšnější produkt než předchůdci, POLARIS je stále nejlepší řešení v mainstreamu, AMD dokázala předělat konzole k obrazu PC, Stále má nejvýkonnější integrovaná řešení, HBM2 paměti jsou stále technologicky to nejlepší na poli grafických pamětí a tak můžeme pokračovat.

Vzhledem k tomu, že rozpočet grfické divize AMD je několikanásobně menší než rozpočet AMD či Intelu, jsou Radeon POLARIS i VEGA vynikající produkty.

A jak říkám, já se nedivím AMD, že nechce bojovat o zákazníky v každém segmentu, zejména v herním high endu, protože když konkurenci nabízela a dokonce lepší karty v minulosti než měla NV, stejně lidi kupovali více NV. Teď jen řvou, že AMD nic nemá a pokud by něco nabídla, stejně by šly a koupili si NV a od AMD jen chtějí to aby něco uvedla a NV musela trochu zlevnit.

Ano je to škoda, že to tak je, ale zákazníci rozhodli, že o konkurenci nestojí a AMD dělá produkty, o které zákazníci skutečně stojí a je to dobře. Má omezený rozpočet a stejně dokáže mít nejlepší řešení v řadě oblastí. VEGA je skvělá, POLARIS je super zejména s ohledem na to v jakých podmínkách vznikly (grafická divize prakticky v té době neexistovala), všechna čest ...

A přijde mě že zapomínáte, že NVIDIA RTX grafiky jsou naprosto bezvýznamný produkt s ohledem na fakt, že míří do cenové hladiny, která tvoří maximálně 1% trhu. Drtivá většina zákazníků, minimálně 70% nakupuje v segmentu pod 300 či spíše méně než 200 dolarů. Takže RX 570/580 případně REFRESH POLARIS pro tuto cenovou hladinu je mnohem zajímavější, než nějaká konkurence pro RTX karty ... je to smutné, ale z pohledu businessu a trhu jako takového, je prostě low end a mainstream mnohem důležitější a významěnjší než high endové karty a je dobře že AMD se v high endu soustředí na HPC produkty, kde vega exceluje a zbytek svých omezených prostředků investuje do mainstreamu, low endu, APU a konzolí ... efektivně tak pokrývá prakticky většinu grafického trhu. Ano, jako nadšenci jsme zklaaní, že nemáme RTX karty levnější protože nemají konkurenci, ale jak říkám, když ta konkurence kdysi v tomto segmemntu byla, zákazníci svým nakupováním, kdy kupovali dražší, horší a méně výhodné produkty, dali najevo, že o konkurenci zde nestojí.

// já stejně jako vy nejsem spokojený, že AMD nekonkuruje v high endu, ale na rozdíl od vás vím, proč tomu tak je. Ne že by AMD nemohlo, ono prostě nepotřebuje. Herní high end je nejmenší část trhu, ale vyžaduje značné náklady, obsazena je přitom nejnevděčnějšími zákazníky. když konkurenci měli, stejně nakupovali tak, jako by nebyla. A teď jen řvou. Bohužel jsme si high end zničili sami jako zákazníci a úspěšně v tom mnozí pokračují. Označit VEGA za propadák může jen blbec, VEGA je fantastické řešení, zejména s ohledem v jakých podmínkách vzniklo, jaký výkon má, jak je pokročilé a co nabízí o kolik dříve mělo DX12/VULKAN plnou podporu, jak efektivní je to konstrukce atd. To že není plně využito není chyba VEGA a AMD, ale chyba aplikací a vývojářů her atd. VEGA ten výkon a ty možnosti má, že nejsou využívány není její chyba. A protože lidi jako ty hledají chybu u AMD, divíš se, že AMD nemá chuť a zájem pro vás něco podobného dělat? Taky bych se na vás ***** ....

Prostě stojím si za tím, že problém není to, že by AMD nechtělo, či nemohlo udělat high end, ale to, že lidi ho od AMD stejně nechtějí, jen doufají, že by donutilo snížit ceny u NV a šli by si vesele tu NV zase koupit. Dali to jasně najevo svými nákupy v minulosti, když ten výběr měli a AMD mělo nejvýkonnější high end řešení i za solidní ceny. Proč by se tedy AMD mělo snažit v tomto segmentu dnes, když se může soustředit na všechny ostatní segmenty, kde jsou zákazníci skutečně za AMD produkty rádi, platí za ně slušně? AMD má high end VEGA 20 řešení, které brzy uvede, ale hráčům ho prodávat nebude, protože ho radši prodá těm, kdo jej skutečně ocení ...

nevidím žádný skutečný zájem na straně většiny high endových hráčů, tu konkurenci skutečně mít ... chtějí jen využít AMD k tomu, aby něco přineslo, co by donutilo NV zlevnit a mohli si koupit její karty. Slyším to ze všech stran. Takhle ale přeci nemůže konkurenční prostředí fungovat ... a proč by se AMD v tomhle mělo angažovat?! High end zákazníci si prostě mohou sami za to, jak to teď na trhu vypadá. Tuhle situaci vytvořili.
Lawliet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 13:56:46

Čítam túto diskusiu a žasnem. Nvidia ma horšie a zaostalejsie karty? Tretie vydanie Polaris GPU je v pohode? WTF? 12nm proces je len vylepšený 14nm proces bez zmien v hustote (FYI, 14nm proves je defakto pôvodný 20nm planar s FF technológiou). Nie, Polaris nie je v pohode, v dnešnej dobe nestačí už ani na pohodlné 1080p/60 hranie na ultra nastavenia (aj moja gtx 980ti, na 1,5GHz, má už problémy). Ak by Amd opäť vydalo jadro Polaris, potrebuje výrazne zmeny v počte cu, architektúre, kapacite a latenciach cache a redesign geometrie. Jadro Polaris o veľkosti 2304 stream procesorov je mŕtve a nepomôže mu ani 12nm proces, ani gddr6, ani DX 12. Ľudí zaujíma výkon, ktorý majú teraz, nie ten, ktorý možno dostanú.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 19:27:59
avatar
víš že se bavíme o mainstreamu, tedy grafikách kolem 5-7 tisíc, že jo? tam by směřoval i POLARIS 30 ...
Lawliet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 22:00:07

Áno bavíme sa o tejto cenovej kategórii, ale podľa vás je správne opäť vydať rovnaký čip s menšími úpravami na rovnakom výrobnom procese (12nm proces je iný názov pre 14nm+ proces). Čo ja od AMD chcem je prepracovať očividne a dlhodobé chyby architektúry, hlavne ak niektoré z chýb ako je cache vyriešili geniálne v zen architektúre. Viete napríklad, že v prípade fury alebo Vega karty nedokážu poriadne využiť svojich 4096 stream procesorov a cca 10-15% nie sú poriadne využívané (preto napríklad získava Amd slušne v hrách a AS). Mne vadí nedostatok iniciatívy zo strany Amd v oblasti s grafickými kartami, spoliehajú sa príliš na spoluprácu vývojárov, ktorí nie sú a nebudú na ich strane. Vadí mi, že nedokážu robiť to, čo dokázali tak geniálne so zen architektúrou.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 22:38:07
avatar
nedostatek iniciativy ze strany AMD? To je ale pořádný žvást .... proč vůbec přispíváte do diskuse, když ignorujete i základní realitu?

díky AMD tu máš DX12/VULKAN obojí vzniklo díky iniciativě AMD MANTLE ...

AMD je tvůrce HW má vyrábět GPU a CPU ne se zabývat tím, že vývojáři her a Microsoft jsou lemmplové ... AMD dělá mnohem více než by vzhledem k rozpočtu muselo a mělo ... iniciativa rozhodně AMD neschází. Problém je, že spousta lidí chce novinky od AMD je proto, že doufá že si bude moci koupit NVIDIA protože počítá, že AMD donutí NV zlevnit ... takže AMD zase utře nos. Nic, AMD dělá to co dělat má, má dobré GPU dává k nim více než dostatenou podporu a hry ve spolupráci s AMD jsou opravdu optimalizované ....

...ale ne řekl jsem nebudu se rozčilovat ... ještě jeden žvást o tom, že AMD má nedostatek iniciativy a udílím BAN za FLAME a ignorování základních faktů ... vážně bych vás chytráky chtěl vidět s tím rozpočtem co AMD má, jak byste váleli na CPU a GPU trhu zároveň proti Intelu a NV s násobkem peněz .... občas mě přijde že někteří prostě vypínáte mozek když začne diskuse o AMD atd. ... kritizovat AMD za nedostatek iniciativy? Když dokázala za polsední roky posunout věci reálně jako nikdo? DX12/VULKAN tady máš jen díky ní, konzole jedou na AMD a jsou to PC platforma a konečně nezdržují vývoj atd., VEGA s HBM2 a samotné HBM2 se vší tou architekturou a přínosy, dokonce i konkurence ty HBM2 paměti používá, FreeSync máš stnadard a je na většine nových monitorů a jde i na TV, TressFX, které si následně ukradla NVIDIA pro sebe a svůj Hairworks ... a tak dále ... ne ... musím vám dát varování, já chci mít na DDWorld.cz diskuse skutečně s fakty, ne s vašimi nesmysly a ignorováním základních faktů a reality ...


to poslední co se dá AMD vyčítat, je nedostatek iniciativy ...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 21:29:15

A ty se divíš, že 980Ti dochází dech v 1080p na ultra?
NV dělá aktuálně výkonné grafiky, ale nějakou delší životnost po těch kartách chtít nemůžeš. Jak to bude u RTX nevim, ale zatím to tak platilo vždy

Příkladem je Polariska RX 580, která jen tak tak po vydání stíhala GTX 1060 a mrkni dnes, jak radeon odskočil a časem bude rozdíl ještě markantnější.
Lawliet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 22:06:08

Ako pri všetkej úcte voči vám, takto vysoko pretaktovana gtx 980ti je na úrovni gtx 1070 ti. Pascal a maxwell sú rovnaké architektúry bez zmien v Cuda jadrach.
rtrebor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 22:13:21

Ano a ešte povedz aj B že si po troch či štyroch rokoch nenainštalujem v linuxe ovládače lebo nebudú podporovať nové jadro čiže je mi to na dve veci že "zrejú ako víno" keď sa na ňu môžem kukať.
Takto som bol donútený preísť na NV kde si spokojne žijem s GTX560 a nemusím riešiť nejaké legacy ovládače ako pri AMD či už X1550 alebo HD3650. A s výkonom nemám problém je vyšší ako bol predtým.
MiroP [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 23:18:51

Ako dozrela RX 580? V poslednych mesiacoch to pretestovalo viac ludi, kludne si to testni sam,ale zazrak sa nekona. Uz som to neraz linkoval, viac zdrojov to potvrdilo, takze random https://babeltechreviews.com/the-gtx-1060-6gb-vs-the-rx-580-8gb-vs-the-gtx-980-4gb-revisited/
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 23:37:58

Vidím tam ve spoustě případech 980 i 1060 pod 580. Někdy ne, ale 580 vypadá dobře aniž bych musel opětovat link
MiroP [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 23:46:26

Moja pravda? Na to fakt nemam co napisat...
Edit: Tak ktora verzia tvojho prispevku plati? Ta s utokom na mna, alebo bez?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-26 00:01:25

Ta bez , tak jak to je
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 23:22:36
avatar
jaký zázrak očekáváte? RX 580 je výborná karta, nejlepší mainstreamová grafika současnosti, tak co kritizovat? proti GTX 1060 má vyšší výkon, 256-bit více paměti a lepší podporu DX12/VULKAN takže bude prostě v novějších hrách lepší ... navíc stojí solidní peníze.
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 19:48:33

Tvl ze jsem tu 580 kupoval. Mohl jsem si par mesicu pockat na 680.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-25 19:49:19
avatar
nevíš jestli vůbec přijde ;)
cyberspy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-09-29 06:20:16

myslím lepší zmysle by to dalo vyrábať na 7 nm
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Monday, 25 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 623x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Friday, 22 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1548x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Thursday, 21 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1236x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Wednesday, 20 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1916x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluTuesday, 19 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1166x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Thursday, 14 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1915x
Komentářů: 3