28nm graficky karty AMD Radeon HD 7000 a NVIDIA KEPLER – Kdy dorazí a s jakými parametry? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 27 listopad 2011
Přejít na obsah
28nm graficky karty AMD Radeon HD 7000 a NVIDIA KEPLER – Kdy dorazí a s jakými parametry?
NVIDIA Kepler 28nm
Závěr aneb kupovat nebo čekat?

 

 

  • NVIDIA KEPLER

Záměrně nepíši označení GF600, protože to v současnosti vypadá, že KEPLER grafiky se dočkají možná až označení GF700. GF600 totiž zůstane pro přejmenované 40nm a některé 28nm grafiky současné architektury. Alespoň to tak vypadá jak podle ovladačů, tak podle zatím neuvedených hlavně mobilních PC, které už jsou ve výrobě.

(NVIDIA pořád reviduje roadmapu první je z konce roku 2010, ta aktuální je z poloviny tohoto roku a možná se brzy opět trochu změní ...)

NVIDIA má zpoždění ve vývoji 28nm čipů i výroby za AMD, což více či méně uznává sama. Důvody jsou v zásadě dva. Samotné současné FERMI je ve skluzu proti plánu zhruba půl roku, pokud jde o samotný vývoj architektury a třičtvrtě roku NVIDIA mešká ve vývoji a optimalizaci výroby za AMD. Obojí platí pro současnou generaci a 40nm čipy. Otázkou je, jak to bude na 28nm a kolik z té ztráty NVIDIA dožene. Druhým důvodem, proč NVIDIA mešká u 28nm GPU jsou její aktivity u SoC 28nm TEGRA3. NVIDIA není vývojově o moc větší firma než AMD (grafický segment), takže obě společnosti mají velmi omezené kapacity vývoje. Jenže zatímco AMD na poli grafik se stará jen o GPU (a je jedno zda je integrované v CPU nebo samostatně na grafice, pořád je to stejná architektura a společný základ), NVIDIA má dva zcela protichůdné a tři rozdílné směry. Vedle sebe totiž vyvíjí SoC ARM platformu TEGRA a velké GPU. V těch se navíc také vydala dvěma směry, kdy ale převládá ten směr výpočetní. V současné době má u NVIDIA na vývojovém i marketingovém poli TEGRA přednost před vším ostatním! Jinými slovy, všichni, kteří u NVIDIA dříve dělali integrované grafiky, dělají TEGRU. K nim ale NVIDIA ještě přiřadila část lidí ze segmentu GPU (jak vývoje, tak marketingu). U NVIDIA tedy je TEGRA spotřební platforma číslo 1. Na druhém místě zájmu jsou její aktivita na HPC a až někde vzadu se krčí klasické spotřební grafiky GeForce.

Co to znamená konkrétně? To znamená, že u KEPLERU nečekejte žádné výrazné změny architektury, či změny konceptu! Jednak na to nejsou lidi, ale hlavně ani zájem to měnit. NVIDIA pomalu ale jistě dává sbohem segmentu spotřebních grafik. Je to myslím i jasně patrné z mnoha prohlášení o tom, že TEGRA platforma se stane novým základem domácích PC apod. NVIDIA dobře ví, že v situaci, kdy jí vytlačují integrované grafiky v procesorech AMD-Intel, jí velká GPU na spotřebním trhu nemohou uživit. Ví to proto, že GTX 570/580/590 jsou když ne rovnou ztrátové ve spotřebním segmentu, tak ekonomicky nekonkurenceschopné a neefektivní, a něco podobného se na 28nm nesmí opakovat. Sama NVIDIA k tomu říká, že spotřební grafiky GeForce sice tvoří 3/4 obratu grafické divize, ale profesionální Quadro dělají 3/4 zisku celé grafické divize. Co z toho plyne, je jasné ... =ekonomická sebevražda soustředit se dále přednostne jen na spotřební segment neintegrovaných grafik. 

NVIDIA chce na spotřebním trhu vydělávat hlavně na TEGRA a nutno říci, že té by možná svým způsobem i další cílení na spotřební grafiky i škodilo. Samozřejmě to neznamená, že se nedočkáme herních GTX 660/670/680/690 grafik, dočkáme, ale pro NVIDIA to prostě není priorita. Na poli GPU je hlavním segmentem ten profesionální a HPC, pro co je KEPLER architektura i GPU samotné navrhováno. Hlavním zájmem NVIDIA je ale SoC ARM TEGRA, takže pokud čekáte, že NVIDIA bude chtít napravit reputaci po zpackaném nástupu DX11 a 40nm grafik, tak vás zklamu. NVIDIA směřuje pryč od segmentu klasických spotřebních grafik. Na 28nm výrobě je její hlavní starostí SoC ARM TEGRA3. Důvod toho proč se NVIDIA tak vehementně snaží vyladit TEGRA3 vysvětlím v závěru článku.

NVIDIA brzy uvede GF600M, opět samozřejmě mobilní grafiky, protože nemůže proti HD 7000M od AMD nabízet současné modely. Musí nabídnout minimálně opticky nové. Očekávejte tedy přejmenování stávajících GT 530M/550M na GT 610/630M. Většina nových GT 600 bude nadále 40nm. Kdy se objeví nové desktopové 28nm modely? Na internetu se objevila zajímavá tabulka:

(Rovnou říkám, že to není úplně přesné, hlavně ty parametry berte s rezervou, ale časově to bohužel má k realitě celkem blízko ... )

Rovnou říkám, že není zdaleka přesná a je to vlastně jen odhad jejího tvůrce. Přesto když to srovnám s některými informacemi, které mám k dispozici od výrobců, ukazuje méně optimistický, ale bohužel celkem reálný scénář nástupu nových 28nm KEPLER grafik NVIDIA na trh. Bohužel stav současné 28nm výroby neumožňuje vyrábět velké čipy. Nejsou pro to zatím ani kapacity. Až se během Q1 2012 spustí, pořád bude 28nm výroba ve stavu, kdy maximem budou čipy o velikosti do 400mm2 (tedy nástupci GF104 pro GTX 560 a RV970 pro HD 7900). U AMD to není problém, protože to velké monolitické High end čipy nedělá a dělat nehodlá a ví dobře proč. U AMD je a bude vlajkovou lodí nástupce RV970, který je zhruba stejně velký a představuje strop toho, co jde na 28nm reálně vyrábět. AMD má také díky náskoku ve vývoji a optimalizaci na 40nm, náskok v tom samém i na 28nm. Výrobu má prý velmi dobře zvládnutou. NVIDIA bohužel ne. Hlavní věcí, na kterou se u KEPLERa NVIDIA soustředí, je právě optimalizace jeho výroby a efektivita samotná. V obojím výrazně zaostává v současnosti za AMD čipy. U nové generace by to NV ráda změnila, ale nevypadá to dobře.

 Výše uvedená tabulka ukazuje, že nástupce GTX 570/580/590 grafik s čipem GK110 by se mohl objevit až tak někdy na přelomu Q3/Q4 2012 či ještě později. Bohužel, i když toto neodpovídá současným oficiálním plánům NVIDIA, odpovídá to těm neoficiálním a hlavně reálnému stavu výroby. V současné době neexistuje nástupce 40nm GF100/110 čipu, protože jej 28nm nelze vyrábět. NVIDIA má jen vzorky nástupce GF104, na kterém ladí samotnou architekturu KEPLER a její vylepšení. Větší čip se prostě nedá vyrábět a NVIDIA navíc na drahém 28nm procesu si nemůže dovolit opakování současné situace s mizernou výtěžností a ztrátovostí výroby GF110 čipů pro GTX 570/580/590.

Ptáte se, jak tedy bude vypadat nabídka grafik NVIDIA v dalších měsících? Obávám se, že moc změn se nedá čekat. Jako první po mobilních 28nm čipech, které ale dorazí u NV až někdy v průběhu Q1 2012, dorazí i jejich desktopové verze. Ale zatím jen u grafik nižších cenových a výkonových relací. Jako další bude na řadě nástupce GTX 560, který zatím ještě není finálně hotov, a protože víme, jak dlouho věci trvají a jaký je stav 28nm výroby, nečekejte příchod 28nm GTX 660 dříve jak v červnu. V té době už budeme také chytřejší ohledně stavu nástupce největšího čipu. To bude záležet na stavu 28nm výroby, která už v té době bude rozjetá. Zatím je ale spíše v rovině teoretické, kdy skutečně není ani od věci myšlenka, že by NVIDIA udělala výkonnější grafiky duální se dvěma GK104 čipy.

Takže závěr ….



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 772x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 848x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1021x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3589x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1414x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1251x
Komentářů: 5