7nm AMD Radeon NAVI grafiky jsou na cestě – odhaleno PCB. Co prozrazuje o parametrech karty? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sobota, 27 duben 2019
altNepříliš povedená nové generace NVIDIA grafik brzy dostane generační konkurenci. Jaká bude NAVI?

 

 

 

 

Novou generaci grafik NVIDIA už máme na trhu. S výjimkou RTX 2080Ti, která opravdu jako jediná přináší nějaký posun a něco co tu ještě nebylo, je zbytek karet naprosto zoufalá z pohledu nadšenců a zákazníků. Často mají podobný výkon za podobnou cenu jako předchozí generace. V mainstreamu pak GTX 1600 série je naprostý propadák, kdy stěží o několik % překonává výkonově Radeon RX 570/580/590 řadu a někdy dokonce výkonově zaostává, přitom má mnohem horší poměr cena/výkon. A ne, neuspěje argument s lepší efektivitou a nižší spotřebou, protože drtivou většinu lidí spotřeba nezajímá (zejména když se bavíme o několika desítkách ne několika stovkách W rozdílu aby to hrálo roli) a především vyčítat prakticky více než 3 roky staré architektuře a technologii, že má horší efektivitu než zbrusu nová generace, to je prostě na palici. Ne. Co rozhoduje, je výkon a především cena za ten výkon, tedy poměr cena/výkon. Obvykle jsme byli zvyklí, že nová generace naprosto deklasovala starou generaci karet, nebavili jsme se o několika % rozdílu za podobnou cenu. Bavili jsme se o rozdílu třidy za stejnou cenu. Například GTX 1060 za cenu GTX 960 nabídla 70% nárůst výkonu. To samé RX 480 proti R9 285 atd. Srovnejte to teď s GTX 1060 vs GTX 1660/1660Ti :(. Hlavní zkouška přitom pro NVIDIA TURING generaci teprve přijde.

Hlavním soupeřem pro TURING grafiky pochopitelně nejsou 2-3 roky staré POLARIS a VEGA karty, tedy současné pomalu končící RX 570/580/590 a RX VEGA 56/64, které i tak dokáží výhodností předčít všechny novinky NVIDIA. Hlavním soupeřem pro TURING je samozřejmě NAVI. Na tu se teď tedy upírají naděje, že opravdu přinese něco zajímavého, skutečný posun dostupný drtivé většině hráčů za dostupné peníze. Tedy něco, v čem NVIDIA naprosto selhala, či na to vědomě rezignovala. Bohužel, AMD si NAVI střeží jako oko v hlavě. Kromě několika věrohodnějších indicií, co se dá od NAVI čekat, nevíme na jisto prakticky nic. Co ale víme určitě, že NAVI se blíží …

Vzhledem k velmi omezenému množství skutečně relevantních a realistických informací tak vekou pozornost čítá nejnovější únik kolem dosud neviděného PCB z neznámé grafiky AMD. S pravděpodobností blížící se 100% jde skutečně o PCB určené pro chystané NAVI grafiky. I když nemůžeme v tuto chvíli říci, zda jde o PCB určené pro herní nebo profesionální model, kdy některé prvky naznačují spíše to druhé. Ovšem obvykle bývají PCB dost podobná.

Každopádně zajímavých je hned několika věcí. V první řadě prostor pro GPU poukazuje na větší GPU, než se obecně čekalo. S rozměrem minimálně 290mm2, by tak nebylo o moc menší, než 7nm VEGA 20, která má 331mm2. A předpokládá se i na základě PCB, že to GPU bude mít „jen“ 256-bit sběrnici pro 8 nebo 16GB GDDR6, žádnou 4096-bit jako VEGA 20 se 16GB HBM2. To by naznačovalo opravdu zajímavý výkonnostní potenciál nového mainstreamu, protože ano, tohle by neměla být high ned grafická karta, ale nástupce RX 570/580/590 série.

Karta tedy používá GDDR6 paměti, konkrétně 8 nebo 16GB, jádro tedy nemá HBM jako VEGA série, což nepřekvapí, HBM jsou sice výrazně efektivnější v mnoha směrech (energeticky i konstrukčně) a výkonnější, ovšem také ukrutně drahé, kdy stojí téměř dvojnásobek toho co GDDR5 a výrazně dražší jsou i než GDDR6. Právě i sázka na GDDR6 naznačuje, že jde tedy o mainstreamové herní řešení, nikoliv high end, protože u TOP výkonných karet už AMD určitě bude používat jen HBM paměti.

Jako obvykle pak AMD sází na značně naddimenzované napájení a kvalitu komponent, kdy její reference je kvalitnější než většina nereferenčních designů PCB včetně mnohem dražších karet konkurence. Nové PCB tak nese přípravu na novou generaci napájecí kaskády a přípravu pro 2x 8-pin, což by umožnilo až 300W TDP. Samozřejmě 300W TDP mít tahle karta určitě nebude. V tomto ohledu je možné, že PCB je vývojový prototyp nebo PCB pro některou z profesionálních variací, které mívají mnohem více paměti a GDDR6 zdaleka nejsou tak efektivní jako HBM, takže by to napájení kvůli většímu množství paměti mohlo být třeba.

Bohužel PCB také nese přípravu na blower styl chlazení (trojice děr v zadní části PCB), což tedy doufáme, že AMD opravdu použije jen na profesionální modely, a ne na herní karty. To už by bylo opravdu trapné, pokud by se opakovala situace R9 290, RX 480 i RX VEGA série, kdy hlučné referenční chlazení, ve kterém byly karty prakticky výhradně dostupné po uvedení, bylo hlučné, neostatečné a kazilo dojem z jinak velmi dobrých karet. Opravdu doufám, že AMD se poučilo a referenční provedení mít blower chladič nebude (i když chápu jeho určení a výhody).

Každopádně nemůžeme říci se 100% jistotou, že tohle je přesně ten základ nové Radeon „RX 680 (nebo RX 3080)“, ale velmi pravděpodobně bude vypadat podobně. Osobně mě překvapuje prostor pro poměrně velké GPU, kdy jsem očekával méně než 200mm2 nikoliv skoro 300mm2, což by mohlo ale také indikovat, proč výkonová očekávání v úrovni RX VEGA 64 až RTX 2070 jsou podle mnohých dost konzervativní. Každopádně co vím a mohu prozradit, AMD chce být hodně agresivní, pokud jde o výhodnost karty. Každopádně na oficiální informace o tom, jaké bude NAVI, už nebudeme muset čekat dlouho. Za měsíc AMD novou sérii poodhalí na Computexu. Do té doby asi můžeme očekávat další úniky informací, protože s tím, jak se karty začínají vyrábět se, samozřejmě dostává stále více informací do oběhu a nevyhnutelně dochází k únikům. Každopádně mé očekávání zůstává. „RX 680“ 8GB GDDR6 256-bit s cenou 279 dolarů (7800 korun vč. DPH) a výkonem blízko úrovně RX VEGA 64 a RTX 2070. Jsem zvědav, jak si tahle karta poradí se soudobou konkurencí v podobě nedávno uvedené GTX 1660 Ti za 8 tisíc korun …. Jak to vidíte vy?

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-28 13:51:06

Na Navi jsem zvědavej velice. Každopádně na jednu stranu tu vychází články, kde se krotí hype, ale sám ho tu vytváříte. Co se týče cen grafik, tak jsou vždy nastavené k trhu. To znamená, že se vydá nová generace a stará generace zlevní, konkurence taky upraví své ceny atd.
Docela Navi přeji, aby to byla úspěšná generace a aby byla dobře přijatá. Protože to, jakej hype tu způsobujete, si myslím, že když bude o něco horší, než tu popisujete, tak to bude pro všechny velké zklamání (jen pro vás ne, protože vy si to odůvodníte nějak jinak) a bude to škoda.
Nicméně si myslím, že ceny AMD nastaví také k trhu. To znamená, že pokud výjde karta kýkonnostně jako RTX2070, tak bude cena +- stejná. Pokud bude nižší, tak nvidia na to bude reagovat snížením ceny. Tak ja reagovala Vega 56 na 1660Ti
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-28 17:02:17
avatar
NVIDIA málokdy snižuje ceny karet ... například GTX 1050 Ti a 1060 byly nevýhodné dlouhou dobu, pořád jsou a ceny se nesnížily ... žádný HYPE nevytvářím.
Patt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-28 19:35:37

1060 stála při uvedení 7600,- teď stojí 5000. Opravdu se nesnížily?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-28 19:42:09
avatar
ne v době, kdy byla aktuální .... teď poukazuješ na GTX 1060 když její nástupce je na trhu? vtipné ... zase FLAME?
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-29 03:55:32
avatar
Já bych řekl pokus o normální diskuzi, ne flame. Píšeš že se ceny 1060 nesnížili, někdo tě upozorní že už stojí 5000 a děláš že je to flame? Na 1060 jsi poukázal ty, dokonce slevnili i GTX 1070 které jsou dostupné od 7500.

Pokud by jsi chtěl normálně diskutovat, tak odpovíš že je to irelevantní protože je tu nástupce, ale ne, je z toho flame a ban.

Taky souhlasím s tím co napsal níže Česlo Česlič, píšeš o navi a první dva odstavce jsou o tom jak je GTX 16XX na nic. Já neříkám že jsou to bůh ví jak skvělé karty, ale takové info patří k recenzi, ne sem.
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-28 14:41:08

Tak já si myslím, že se bude moci hovořit o úspěchu, pokud se 7nm Navi dotáhne továrně s fps/Watt na konkurenci (s 12nm). Jestli k tomuto nebude stačit ani pokročilejší výrobní proces v ruce s novější architekturou (Navi vs Vega), tak už nevím, co si o tom myslet.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-28 20:03:51
avatar
Třeba to, že AMD a spoustu hráčů nezajímá poměr výkon/watt, ale výkon/cena;-)
Phantomiux [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-29 07:12:45

No to som teda videl... Ruka v ruke so spotrebou ide aj odpadove teplo a to treba nejako odviest, teda tu kartu treba uchladit. A u takej Vegy VII to bolo vidiet uplne nadherne. Citujem DDho:

"Nicméně co nechápu je hlučnost. Referenční chladič na RX VEGA 64 má malý pasiv a klasický turbínový ventilátor. To znamená, že tichá není, ale ani se to nečeká. Udělána je prostě tak, aby prakticky nezáleželo na prostředí, kde je a chladila na dané specifikace. Bez ohledu na hluk. Radeon VII má ale klasickou konstrukci nereferenčních chladičů. Má mnohem větší pasiv a má tři veliké ventilátory. Z nějakého důvodu je však dokonce hlučnější." ( Odkaz )

A nemalo ludi priamo v diskusii sa vyjadrilo, ze sice tu kartu kupili, ale do 3 dni sla nazad - lebo hluk.

Ok, mozeme sa sporit, ze islo o uplne inu ligu, ale stav, kedy si musi clovek doladovat doma kartu v BIOSe, mi rozhodne neprijde ako mainstreamova zalezitost...
sevos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-29 10:12:36

jj souhlas

navíc se to tu řešilo už u recenze 1650. Ano 1650 má nižší spotřebu, ale to kolik 50W (nechce se mi to počítat)? a pokud na ní nebudeš hrát mnoho hodin denně každý den, tak rozdíl v elektrice bude max pár stovek za rok. Výpočet, za jakou dlouho se spotřebou ta vyšší cena 1650 zaplatí, ať si spočítá každý sám, to je matematika 1. stupně základky.
JirHor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-28 15:13:55

Diky za clanek. Za mne hodne podezrele PCB, cekal jsem jine, tipuji ze pujde o spise profesionalni kartu nebo prototyp.
1. Nelibi se mi “blower style”. Myslim si, ze tentokrat alespon bude hodne nereferencnich verzi, takze by to nemuselo zase tak vadit.
2. Vubec jsem nepochopil velikosti chipu. Na 7nm optimalozovany chip s novou architekturou by musel byt vykon uplne nekde jinde pri velikosti 290mm2. Pro srovanni 12nm 1660 Ti ma 284mm2. Radeon VII 331 mm2 se starou architekturou a neoptimalizovanou 7nm vyrobou. TSCM tvrdi, ze vykon na chip je minimalne 2x vetsi mezi 7nm a 12nm procesu při zachovani stejne velikosti cipu a spotrebe. Jsem zvedavy.
3. Co se mi nejmene libi (nesouvisi s clankem) je chovani AMD ohledne nazvu svých produktu. Jsem rad, když je firma hrda na sve produkty a nazvy a cislovani nekopiruje od konkurence. Takove Nano si bude pamatovat hodne lidi a ještě dlouho. Doufam ze nevydaji RX 3080 nebo něco takoveho.
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-28 15:45:52

"V mainstreamu pak GTX 1600 série je naprostý propadák, kdy stěží o několik % překonává výkonově Radeon RX 570/580/590 řadu a někdy dokonce výkonově zaostává, přitom má mnohem horší poměr cena/výkon."

WTF? Hlavně, že zde na DDWorldu dostala GTX 1660 hned 2 ocenění.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-28 17:03:37
avatar
víte že v sérii 1600 je více než 1660??? ;)
mojzisl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-29 07:58:54

Ano to vím, ale jediná vyloženě špatná karta v této sérii je 1650, obě 1660 (Ti i non-Ti) i zde dostaly ocenění, takže ze 3 karet je špatná jen jedna a zde je to pojato jako že celá série 1600 je propadák, proto jsem na to upozornil.
Kajman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-29 15:24:19

Přesně tak to vidím i já. Pouze karta GTX 1650 je špatná (i když pokud někdo chce co největší výkon bez přídavného napájení, tak to nemusí platit). GTX 1660 Ti je naopak v recenzích často hodnocená velmi dobře. Ostatně za cenu bývalé GTX 1060 přináší výkon o třídu lepší karty GTX 1070, která donedávna stála cca 11000Kč a víc.
U AMD vidím jako možný problém to, co bylo u startu karet GTX 10xx proti RX 4XX: Karty GTX byly na trhu v nereferenčních provedeních podstatně dříve a i když to tak být nemělo, tak byly často levnější (já kupoval GTX 1060 6GB při startu prodejů za 7500Kč, kdy referenční RX 480 začínala na 8000Kč), s lepšími provozními vlastnostmi a u většiny her výkonější, protože DX12 her bylo na trhu jen pár. Ostatně podle mě právě proto vyšla "půlgenerace" RX 5xx.
No a letos než se dostanou nereferenční verze Navi na trh, tak budou cca půl roku v prodeji Nvidia karty nové generace a následně pravděpodobně dojde k vydání nové řady, která bude reagovat na Navi.
Takže Navi karty přinesou lepší výkon než řada GTX 16xx, otázkou bude úvodní cena a fyzická dostupnost a to, jak odpoví Nvidia.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - PCB 2019-04-28 16:51:40
avatar
Tak zaprvé to nemusí být PCB vůbec pro NAVI. Za druhé pokud je to pro NAVI, tak se může jednat o vývojovou verzi. Za třetí mě napadá, že pokud je to PCB pro NAVI, tak ta velikost prostoru pro GPU, může znamenat, že AMD v rámci úspor navrhlo jedno univerzální PCB pro všechny výkonové varianty NAVI včetně velikosti kapacity GDDR6, což podporuje i to přídavné napájení dimenzované až na 2X8 pin.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-28 20:51:41

Sranda jak všichni z jednoho obrázku usuzuji co bude a hádají se...
Mě to třeba přijde celý nějaký obrovský a predimenzovany (na to že by to měl být mainstream)
vondry87 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Chce to trochu objektivity 2019-04-28 22:06:18

Před cca dvěma měsíci jsem skládal PC kamarádovi a chtěl GPU do 8 tis. a tam prostě GTX 1660 Ti byla jasná volba. Nic lepšího v poměru value/money v této cenové kategorii není. Tolik k tomu propadáku. Ale uznávám, že nVidia se moc nepředvedla. Ale vlastně ani nemusela a stačilo to. Což se jí ale teď po nástupu Navi vymstí. Škoda, že kamarád nechtěl na Navi počkat, ale to by člověk nekoupil nikdy nic. Důležité je v daný moment koupit dobře a to udělal. Vždycky je za rohem něco s potenciálem být lepší, to je prostě pokrok. Zatím je ale naprosto spokojený a oproti AMD zaznamenal jedinou nevýhodu. Dřív mu PC vytopilo obývák, po upgrade musel zase začít pouštět topení :-) Já ale AMD fandím a jakmile tu bude Zen 3 a Navi20, vidím to na upgrade.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-28 22:38:08

" Ale uznávám, že nVidia se moc nepředvedla. Ale vlastně ani nemusela a stačilo to. Což se jí ale teď po nástupu Navi vymstí. "

Tady s tebou nelze souhlasit. Navi jde vlastní cestou. NV a AMD mají rozdílnou architekturu, filozofii a také přístup.
Ale pořád jde o technologie a vývoj, takže prosím nenasazovat psí hlavu něčemu, co ještě není na trhu. Nic se vymstít nemusí. Jen konkurence bude klepat na dveře a v jejich vzájemně tržním střetu se bude rozhodovat...
Ale v podstatě jde o unikum technologií a současnou vyspělost výroby hw a možností v IT světě. A to se bavím i o NVIDIA. Takže žádná zaujatost.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-29 01:16:47
avatar
1600 série není jen 1660 Ti, navíc musíte uznat, na to že je o 3 roky mladší a zbrusu nová generace, tak to žádný velký krok vpřed není ...
vondry87 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-29 22:52:08

No píšete "Novou generaci grafik NVIDIA už máme na trhu. S výjimkou RTX 2080Ti, která opravdu jako jediná přináší nějaký posun a něco co tu ještě nebylo, je zbytek karet naprosto zoufalá". Tak předpokládám, že do toho zbytku je zahrnuta i ta 1660 Ti. Já samozřejmě uznávám, že to není žádný zázrak a ani se nejedná o žádný zásadní pokrok. Jen mně prostě přijde úplně mimo o v dané kategorii nejlepší kartě na trhu říct, že je zoufalá. Za zoufalou lze považovat tak maximálně GTX 1650. Zbytek karet je naprosto konkurenceschopný. Takový článek potom už z principu nelze považovat za objektivní, protože vyhraněnost autora je do očí bijící.
Česlo Česlič [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-28 22:55:16

Jsem rád, že tento web existuje a děkuji Vám za Vaši práci, ale už dlouho mne mrzí 1 věc - kdykoliv zde čtu článek konkrétně z Vašeho "pera" o Nvidii/Intelu je to na úvod samá dehonestace, která se v bledě modrém opakuje stále dokola. Nezlobte se, ale kvůli tomu přeskakuji půl i 2 třetiny článků. Neříkám, že nemáte pravdu, ale opakovat to pořád dokola...? Podotýkám, že PC stavím / komponenty nakupuji zásadně dle poměru cena/výkon/spotřeba a na značce mi nezáleží (i když upřímně, posledních pár let spíše fandím AMD).
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-28 23:28:17

Pokud jsi dospělý a rovnoprávný, tak nad tím opakováním přimhouříš obě oči. Pokud čteš některé mladší ročníky, tak nevycházíš z úžasu
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-29 01:15:46
avatar
tady nikdo nikoho nedehonestuje, tady prostě popisujeme objektivní realitu ... na dehonestaci musíte chodit jinam ...
Kajman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-29 15:30:59

Proč většina čtenářů vidí věci jinak než autor? Možná by stálo za to připustit si, že tam zaujatost je. Ostatně stačí se podívat na hlasování u vašeho posledního příspěvku.
Ono testy jsou v pohodě, ale ty neustále omílané odstavce ohledně toho, která firma se jak chová, která firma má k dispozici kolik peněz a drobné podprahové věci jako "V mainstreamu pak GTX 1600 série je naprostý propadák", což evidentně není pravda ;)
Ono jednou za cca měsíc nebo dva udělat takové shrnutí kde budou myšlenky autora ničemu nevadí, protože na to má plné právo, ale když se to opakuje v podobném znění v X článcích za měsíc, tak je to únavné prakticky pro všechny.
misog [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-29 17:03:38

s chlapcami nadomnou suhlasim a hned som si spomenul na vtip

V rádiu hlásia:
“Na diaľnici D1 ide vodič v protismere, prosíme vodičov, aby ho zbytočne neprovokovali a neznervózňovali.”
Rádio počúva veľmi naštvaný vodič a nadáva:
“Jeden? Tu idú v protismere všetci!”
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-29 17:22:15
avatar
já tu vidíme jen dehonestaci autora, který řekl pravdu, co se haterům nelibí ... a je jedno jak objektivní ta pravda je ...

Já zůstanu nezaujatý, žádná snaha dehonestovat mě a mou osobu mě nedonutí být neobjektivní ....

mě pravda a objektivita neunavuje ...
Fox_25 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-04-29 19:01:03
avatar
Je to prachobyčejná diskuze, hate a nenávistné příspěvky vč. tzv. trolování vypadají úplně jinak. To, že s tebou někdo nesouhlasí a dovolí si to i napsat na tvůj web, neznamená urážku, naopak ban za běžnou diskuzi vypadá hodně blbě.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 756x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 783x
Komentářů: 3
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíMonday, 15 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1480x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Friday, 12 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1319x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciThursday, 11 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1130x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Wednesday, 10 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1769x
Komentářů: 6