AMD Radeon RX 7000 mohou být výrazně rychlejší. RX 7990 XTX je v přípravě? A co NAVI 32? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 01 prosinec 2022
altPrvní dva modely z nové RDNA 3 generace se záměrně drží zpět a neukazují plný potenciál.

 

 

 

 

Už jen necelé dva týdny zbývají do uvedení Radeon RX 7900 XT a 7900 XTX do obchodů a samozřejmě se jim budeme náležitě věnovat. Dobrou zprávou, kterou aktuálně mám, že budou letos dostupné i nějaké nereference! I když nevím, v jakém množství. Někteří výrobci však říkají, že je mít letos budou. Minimálně Sapphire se opět detailněji pochlubilo novou NITRO+ a mohu prozradit, že ji uvidíte i na DDWorld.cz ;), takže budeme mít možnost spolu přímo porovnat referenci s rozumnou nereferencí.

Stejně optimistický je i PowerColor, který ukázal svou „základnější“ Hellhound sérii, ale bude mít i luxusní RedDevil, nicméně pravděpodobně jen Hellhound modely to stihnout letos na trh.

Není až takovým překvapením, že právě tyhle dva výrobci by měli mít nerference jako první a dostupné téměř současně s referencemi. Oba totiž vyrábí jen Radeon karty a AMD je oba silně upřednostnilo v dodávkách. Nutno dodat, že ostatní výrobci karet, jako ASUS, Gigabyte, MSI atd. sice budou mít RX 7900XT/XTX také, ale na rozdíl od Sapphire a PowerColoro mají zájem je prodávat dráž, podstatně dráž, protože současně vyrábí i předražené RTX 4080/4090, kdy je naprosto jasné, že RX 7900 XTX 24GB bude výkonnější než RTX 4080. Jenže má stát jen 999 dolarů proti 1300 – 1400 dolarům, za které výrobci nabízí RTX 4080 16GB. Sapphire a PowerColor s tím problém nemají, protože NVIDIA karty neprodávají, naopak mají zájem využít situace ostatních výrobcům a nacpat na trh co nejvíce těch zjevně výhodnějších RX 7900 modelů … a tak se prý také hodně snaží.

  • Radeon RX 7900 modely jsou levnější,

                                                                protože takové mají být – cíleně!

Nicméně stojí za to nahlas říci, že Radeon RX 7900 XT a 7900 XTX nejsou dělané tak, aby byly za každou cenu co nejvýkonnější. AMD se tím nijak netají a jednoznačně říká, že jsou designované záměrně tak, aby se vešly do rozumné ceny. Tu si firma stanovila na maximálně 1000 dolarů (29 tisíc korun vč. DPH). Což je na jednu stranu hodně peněz, na druhou ale pro špičkový HW to zase není mnoho. Speciálně vzhledem k inflaci, kdy o poznání lépe vybavený a silnější Radeon RX 7900 XTX 24GB bude vlastně mezigeneračně znatelně levnější než hůře vybavený Radeon RX 6900 XT 16GB. Obě karty mají sice 999 dolarovou cenovku, jenže v případě 6900 XT uvedené přesně před 2 lety, ta tehdejší 999 dolarová cena znamená v současných penězích se současnou inflací plných 1150 dolarů (33 tisíc korun vč. DPH)!

Objektivně překvapivě levnější „jen“ 999 dolarová RX 7900 XTX má přitom složitější čipletové GPU a podstatně více paměti, takže AMD se opravdu muselo hodně snažit, aby se dostalo na těch „jen“ 1000 dolarů s tímhle technologickým powerhousem. To současně vysvětluje, proč slabší RX 7900 XT není o moc levnější. Rozdíl je jen 100 dolarů, protože prostě jde o výrobně stále náročnou kartu. AMD na ní fyzicky jen ušetřilo jeden ten přídavný čip MCD (fyzicky tam je, ale falešný nefunkční kus křemíku), kdy karta má tedy 320-bit místo 384-bit a to znamená i 20GB místo 24GB paměti, jinak je to ale fyzicky téměř stejná karta. Ptáte se, co AMD obětovalo, aby té dnes vlastně relativně rozumné „jen“ 899 a 999 dolarové cenové hladiny dnes dosáhlo? Výkon …

AMD se nijak netají, že RDNA 3 je navrženo pro 3GHz takty, které ovšem představené karty s NAVI 31 nemají. Referenční RX 7900 XTX běhá „jen“ na cca 2,5GHz. To však má svůj prozaický důvod. Vyšší takty by totiž znamenaly také vyšší spotřebu. Vyšší spotřeba by pak vyžadovala kvalitnější robustnější PCB, napájení a hlavně chlazení. A to vše by nezanedbatelně výrazně prodražilo celou kartu. Ze stejného důvodu AMD nepoužilo ani modernější PCIe 5.0, zůstalo „jen“ u PCIe 4.0 rozhraní (zcela dostatečné pro současnou generaci high end herních GPU). Současně použilo jen „obyčejné“ 20GHz místo již dostupných 24GHz GDDR6 pamětí. A také zůstalo u standardních osvědčených 8-pin napájecích konektorů a celé konstrukce napájení (ty použilo i kvůli uživatelům, protože Gen5 zdroje a konektory nejsou stále ve velkém na trhu, takže proč komplikovat uživatelům život).

AMD zkrátka dělalo co mohlo, aby se k té „jen“ 1000 dolarové ceně ta karta skutečně vešla a to se všemi maržemi pro výrobce! Referenční karty se za tu cenu dají prodávat se ziskem! AMD se prostě rozhodlo pro tento stav, kdy objektivně vidí ekonomickou realitu a situaci ve světě, a ví, že pro spoustu uživatelů je to i tak dost peněz. Současně pokud to bude mít slušný poměr cena/výkon, tak s ohledem na konkurenci by i o takhle drahé herní karty mohl být slušný zájem, protože budou v tom srovnání a s tím výkonem vlastně levné. Ale aby být levnější a výhodné mohly, musely být tak navrženy a udělány jisté kompromisy. Snahou bylo také záměrně udržet spotřebu, a tedy i zahřívání, na rozumných hladinách. Prostě 450W herní grafika je šílenost a nepříjemná zbytečnost a AMD si chtělo odpustit tuhle kritiku vůči sobě. Speciálně v době, kdy se mnohé části světa potýkají s energetickou krizí.

Takže ano, Radeon RX 7900 série v současné podobě, alespoň v referencích je prostě pomalejší než by mohla být, aby byla cíleně levnější a úspornější a vypadala vedle nenažrané přerostlé a předražené konkurence prostě rozumně. To však neznamená, že by nějaká karta Radeon RX 7900 série nemohla být výkonnější, a tedy i méně rozumná ;). A už vůbec to neznamená, že nějaká taková nakonec nebude uvedena … ať už nějaká nereferenční OC edice, nebo nějaká oficiální reference později, až se situace ve světě trochu uklidní …

  • Radeon RX 7950 XT a 7990 XTX jsou prakticky jisté?

Už v Las Vegas na uvedení RDNA3, kde jsem mohl hovořit přímo s inženýry, kteří kartu navrhli, tak jasně řekli, že RDNA 3 čipy jsou navrženy pro provoz na 3GHz. A celá ta karta místo těch „jen“ 355W TBP mohla mít klidně 500+W. Není prý problém takovou kartu udělat se vším, co k tomu patří. Jenže prostě taková karta by nestála v dnešní situaci výrobních nákladů s tím odpovídajícím pořádným napájením a mohutným chlazením „jen“ těch 1000 dolarů. Je tedy prakticky jasné a jisté, že nový RX 7900 XTX nebude zdaleka nejvýkonnějším modelem RDNA 3 generace.

Stále se objevují nepodložené spekulace o tom, že současná revize/verze NAVI 31 čipu má údajně nějaký HW problém, že těch 3GHz kvůli tomu nedosahuje a chystá se prý nová revize, který ten problém stejně jako menší NAVI 32, mít nebude. Nicméně neexistuje žádný důkaz, že by to byla pravda. Pravdou jen je, že interně AMD plánovalo celkově větší generační posun, než jaký RX 7900 XTX nabídne proti RX 6900 XT. A nedosahuje ho i právě proto, že těch 3GHz karta nedosahuje. Nicméně pokud AMD záměrně věci limitovalo tak, aby dosáhlo rozumné hladiny spotřeby, a hlavně se vešlo do dnes rozumné ceny 1000 dolarů, což prostě při dnešních nákladech a inflaci muselo obětovat nějakou tu maximalizaci výkonu, tak to nedokazuje, že s NAVI 31 je něco v nepořádku, nebo že ty 3GHz nezvládne. Uvidíme, co za 14 dní předvedou některé ty nereference v praxi s posunutým limitem ke 400W apod. Osobně si ale myslím, že omezením budou „jen“ ty 20GHz GDDR6 paměti.  

Co je nicméně jasné, že RX 7900 XTX určitě neukazuje plný potenciál RDNA 3 a celé nové RX 7000 5nm generace, protože kvůli ceně a dalším důvodům kolem jej AMD zatím limitovalo jen na 355W, tedy na i na odpovídající nižší takty GPU a jen 20GHz GDDR6. AMD však může příští rok uvést výkonnější variantu, ať už nová revize NAVI 31 vznikne, nebo ne. Pokud by tohle GPU dohnalo ke 3GHz, tedy až o 500MHz více než má nyní a současně třeba osadilo vrstvené ty MCD čipy s více cache, což je také reálná možnost, a k tomu použilo ty 24GHz GDDR6, které již SAMSUNG nabízí, kolik výkonu by to asi nahnalo? Samozřejmě těžko by to mělo jen těch 355W a těžko by se to vešlo „jen“ do 1000 dolarů. Nicméně právě takový TOP refresh model AMD podle některých zdrojů chystá.

Radeon RX 7990 XTX by měl mít dokonce až 3,6GHz, vrstvená MCD na 196MB Infinity Cache a 24GHz GDDR6 paměti k tomu. Spotřeba by měla být 405W. S ohledem na to, jak divně specificky tyhle až snové parametry zní, mám tendenci věřit tomu, že jde spíše o něčí vroucné přání, než reálný únik dat. I když mohu téměř s jistotou říci, že AMD dokáže určitě něco takového dnes vyrobit. Otázkou je kolik a za kolik ;). Podobně vylepšená by měla být o RX 7900 XT a to na 7950 XT s až 3GHz. Nicméně ač je prakticky jisté, že se nějakého refresh vylepšení RX 7900 série dočkáme a nová 7900 XTX tedy téměř určitě není nejvýkonnějším modelem nové generace AMD, nečekal bych na ty novinky. Pokud, něco dorazí, tak nejdříve za rok touhle dobou.

  • NAVI 32 modely dorazí v Q2?

Nicméně 900 a 1000 dolarů, tedy 26 a 29 tisíc korun za herní grafické karty, je pořád objektivně hodně peněz. Speciálně když takový výkon většina hráčů vlastně ani nepotřebuje. Určitě nepotřebuje ani živit 300+W grafiky. AMD sice nepochybně v současné situaci vyhraje souboj v poměru cena/výkon proti naprosto absurdně předraženým RTX 4080/4090, ovšem asi nikdo, kdo nakupuje s ohledem na dobrý poměr cena/výkon, se už delší dobu na produkty NVIDIA nedívá. Takže je to možná trochu pasé a pořád prostě karta za cca 30 tisíc korun je drahá sranda.

Podstatně více lidí se tak logicky ptá, a kde jsou nějaké cenově rozumnější modely? Něco v cenové hladině 10 – 20 tisíc. K tomu mohu říci jen to, že jsou na cestě. Vedle levnějšího ale monolitického 6nm NAVI 33, které to možná stihne na trh dříve, ale určeno by mělo být pro RX 7600 sérii tedy karty kolem 10 tisíc a méně, a především míří hlavně na mobilní segment, nás zajímá NAVI 32 řešení.

To je totiž také čiplet. Levnější, kdy má „jen“ 4 ty MCD čipy a samo 5nm GCD je také menší, údajně až o třetinu. Má prý 60CU (3840 SP) proti 96CU (6144 SP) u NAVI 31. U něj je pravděpodobné, že ty 3GHz takty mít bude, protože prostě menší jádro. Současně má také „jen“ 256-bit sběrnici, takže 16GB paměti maximálně. Myslím, že je celkem objektivně na místě očekávat výkon v úrovni RX 6900/6950 XT či spíše o kousek lepší. I u NAVI 32 je celkem jednoduché pro AMD udělat levnější verzi tak, že prostě neosadí ten jeden MCD (čip tam fyzicky je, ale jde o falešný, nefunkční kus křemíku), čímž vytvoří 192-bit pro 12GB. Není zatím jasné, zda bude NAVI 32 použito pro RX 7700 nebo 7800 sérii. Spekuluje se, že RX 7800 XT bude postavené na osekaném NAVI 31 z RX 7900 XT modelu. Ale jsou to zatím spekulace.

Bohužel stále není jasné, kdy levnější RX 7800/7700/7600 karty dorazí. Jasněji může být v lednu po CES 2023, kde AMD představí a nastíní novinky, včetně nové mobilní platformy a možná právě i NAVI 33 k ní. Každopádně v zákulisí se aktuálně šušká, že další desktopové grafiky RX 7000 série jsou na cestě až spíše na přelomu Q1/Q2 2023 a to hlavně právě NAVI 32 modely. Do té doby tedy pojedou (do)prodeje RX 6000 modelů.

  • Na generační výměnu je ještě čas …

Ostatně je pravda, že 7900 série vychází téměř přesně 2 roky po vydání RX 6800/6900 předchůdců, tedy celkem dnes běžný časový odstup generací. Jenže mainstreamové modely RX 6700 XT dorazily později, až na přelomu Q1/Q2 2021 a RX 6600 XT dokonce až v létě 2021. Takže v obou případech je na nástupce ještě čas. 2 roky u nich neuběhly. Na základě toho by tak považoval přelom Q1/Q2 2023 za nejpravděpodobnější termín uvedení nějakých RX 7800/7700 modely spíše až průběh Q2. Tím spíše, že u NVIDIA to s uvedením nějakých slabších RTX 4000 modelů vypadá také až na polovinu roku 2023 a dál … tedy vyjma RTX 4070 Ti, která s výkonem cca RTX 3090/3090 Ti a cenou cca 749 dolarů dorazí v recenzích 4.1.2023 a v prodeji o den později. Na nějaké skutečně levnější karty nové generace si tedy ještě měsíce počkáme.

Zatím si tedy grafických novinek budou užívat jen ti s více vykrmenými prasátky :). Zbytek má ale možnost si ty donedávna nedostupné TOP grafické modely končící generace pořídit za zajímavé a již dostupné ceny v bazarech, takže pořád se něco zajímavého děje pro všechny.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 02:28:26
avatar
Hm AMD se rozhodla konzervativně zůstat u starších konektorů, proč komplikovat uživatelům život. Na první přečtení dobré. DD můžeš zjistit do které magické koule v AMD koukali aby viděli budoucnost kde bylo vidět, jak se taví nové konektory. Když se v AMD rozhodlo, že se použijí starší konektory, byla to prostě jen konzervativní sázka na jistotu a nikoli ušetřit uživatelům problémy. V té době totiž nikdo netušil jaký průser ten nový konektor bude. Kdyby to ale dopadlo dobře, tak by se o volbě tipu konektorů mluvilo jinak. Z dnešního pohledu to byla od AMD správná volba, ale jak už jsem napsal, nepřikládal bych tomu teorie, že AMD vědělo, že to nedopadne s novým konektorem dobře. Pokud jde o cenu těch GK, tak do hlavy lidí nevidím, ale na netu hodně čtu hlášky lidí pro které je strop cena 20 000 Kč a přes to vlak nejede. Pro jiné je ten strop ještě níž, zvláště když za peníze co stojí tato GK si lidi mohou koupit 2 herní konzole ( třeba jednu od SONY a druhou od MS ) a to už je opravdu důvod k zamyšlení.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 00:33:32
avatar
žádná magická koule není třeba. Ptal jsem se na to AMD (a nejen já), říkají, že o konektorech bylo rozhodnuto zhruba začátkem roku 2022, kdy se finalizovaly cílové parametry a funkční design referenčních karet, tedy dávno před tím, než byly PCIe Gen5 16-pin hotové ... natož aby AMD vědělo, že "bude hořet".

AMD se pro klasické 8-pin rozhodlo proto, že jsou 1, levnější, prověřené a 2, prostě chtělo co nejjedodušší upgradovatelnost karet pro uživatele, vědělo, že Gen5 zdrojů s tím novým konektorem nebude na trhu mnoho a protože ten nový konektor nic nepřináší (ne když AMD má "jen" 355W karty, tak nebyl důvod ho na referenční karty prostě nutně cpát. U NV je to o něčem jiném, 450W grafika by vyžadovala 3 až 4 klasické 8-pin ...

AMD dále říká, že ten nový konektor klidně v budoucnu použije, ale u této generace to prostě nebude ...
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 07:48:53

Pozeral som že zopar vyrobcov ide ponukať napriklad 7900 Vapor-X s 3x8 pin a 20 fazovim napajanim, tak že tu sa to pretočiť na 3GHz bude dať, keby na to nenapadne ešte hodili vodnika
kashpi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 08:46:27

To jsou vsechno nemile zpravy.
Porad cekam na NAVI 32. Potrebuji vymenit svoji RX5600XT za neco silnejsiho, premyslel jsem nad 6700XT nebo 6750XT, ale doufal jsem ze 7000 rada mi pomuze s vyberem a ono nic. Asi proste vydrzim. I kdyz uz i na to moje prilezitostne hrani moc nedostacuje, kdyz ted grafika zivi 3x 27" monitory 1440p s tim, ze ten "herni" ma 165Hz. Na to je to proste slabe
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 10:01:06
avatar
Vyděržaj pijanier.
A nebo běžte do RX 6700XT. Já si ji pořídil před pár měsíci (bazoš) a syn si ji možná bude pořizovat novou po Novém roce. Sapphire nitro+ edice. Já mám tu původní s vyššími takty a spotřebou až 260W, on si bude kupovat novou s nižšími maximálními takty a spotřebou až 230W. Já si ji stejně malinko přiškrtil. Jediné, kdy ji slyším, je když zapnu PC. Větráčky se roztočí na vteřinu na max a hned se vypnou. U hraní o ní nevím. A to nepoužívám sluchátka, ale klasika repro 2.0. Mám 75Hz fullHD IPS monitor. Zkoušel jsem Red Dead Redemption 2, God of War, Spiderman remastered s RT vše vymaxované (ne jen ultra preset, ale i některé věci výš, kde i na ultra presetu byly jen high) a průměrné FPS 70-75. Cyberpunk 2077 jsem nezkoušel a ani nechci. Krmím to Ryzenem 5 5600X na B450 desce. U Quake II RT to už nedávala. Průměrné fps byly 40-45. Ale pořád to bylo hratelné.
Ta karta je za ty peníze super (spíš teda bazarová, když nebudete mít smůlu na hodně opotřebený kus).
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 12:31:51

6700XT dává v pohodě 1440p, v některých hrách i 4K bez problémů, 3K dává taky celkem v klidu. To používám, když se mi 4K moc nehejbe.

Teď ale hraju UNCHARTED: Legacy of Thieves Collection a jsem hodně překvapenej tím, jak dobrý FSR 2.0 je. Jsou tam pěkné scenérie a kdekoli to jde, tak porovnávám rozdíl mezi 4K nativ a FSR na Quality (1440p render) a popravdě, FSR na Quality je asi tak z 90% kvalitní jako 4K nativ. Člověk na to musí čumět z 15cm a přepínat mezi sebou a porovnávat detaily, aby viděl rozdíl. Jo, pak je vidět, že je to trošínku rozostřený, ale fakt jen minimálně. Ze standardní pozorovací vzdálenosti 50-80 cm to nejde poznat, aspoň ne u 28" monitoru. A jede to prakticky s FPS jako 1440p!! Dokonce v této hře i FSR na Performace, což je rendering ve 1080p, to vypadá jako 80% nativ 4K, to jsem fakt čuměl. Při běžném hraní si toho člověk ani nevšimne. Jako já, jak jsem si s tím nastavením hrál a měl jsem pocit, že pořád hraju v nativ 4K a pak jsem šel do nastavení, že si porovnám jednu scénu a zjistil jsem, že nehraju ve 4K, ale ve FSR na Quality Za mě FSR 2.0 hodně překvapilo
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 12:33:46
avatar
Já to zatím moc nezkoušel.
Podvoltování jsem zkoušel jen lehce podle YT. Snížil napětí z 1200mV na 1100mV, ale nesnížil maximální takty (uvádí ve videích 2400MHz) a pak se mi to kouslo v Unigine Heaven Benchmarku. Tak jsem nastavil napětí na 1150mV a 2450MHz max. takty. Ještě jsem neviděl, že by to přelezlo 200W, mám ticho a výkon nádherný. Víc jsem si s tím nehrál, abych zjišťoval nějaký sweet spot. Jede to perfektně.
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 10:41:43

Levnější jsou ty karty hlavně kvůli tomu, aby měli čím konkurovat. V rasterizaci nakonec možná o pár procent nad RTX 4080 vyhrajou, ale v RT to bude evidentně zase bída a odpověď na DLSS 3 taky přijde kdovíkdy. A je ještě otázka, v kolika hrách se to objeví.

Na FSR 2 v Cyberpunku 2077 jsme museli čekat skoro dva roky, zatímco zelení měli DLSS hned. A zrovna v téhle hře je něco takového extrémně potřeba, a to i bez zapnutého RT.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 11:32:47
avatar
na tobě marketing pěkně zapracoval ...

Rasterizace je vše, na čem záleží ...

Raytracing v současné podobě je nesmysl, speciálně pokud ten malý efekt stojí 50% výkonu. Když RT tak dělat ty hry celé v RT ne kombinovat s raterizací jako se to dělá ...

Snižovat rozlišení z nativního na nižší, což DLSS/FSR přesně je a dělá, kvůli RT efektům je nesmysl ..

AMD uvádělo FSR a FSR 2 až když bylo skutečně funkční (ne jako NV uvádělo DLSS naprosto nefunkční a lhalo o něm) a hlavně ono je mnohem těžší udělat tu technologii tak, aby fungovala všude ne jen na určitých kartách jedné značky jako to dělá NV.

je smutné, že jsou lidi jako ty, kteří neprokouknou laciný marketing a myslí si, že potřebují RT a potřebují záměrně uzavřené marketingové berličky jako DLSS a tleskají tomu ...
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 12:06:12

DD takže podle tebe RT nemá ve hrách co dělat?

Můj názor je že kdyby RT do her nezačalo díky nVidii prosakovat (ikdyž aktuálně využitelnost je mrňavá)
tak šance na to že by zničehonic přišly GPU zaměřené na full RT hry a takové hry začly vycházet je takřka nulová.

Implementaci RT ale má AMD aktuálně dle mého lepší (to ale neznamená výkonnější) než nVidia jelikož pokud to správně chápu tak v AMD grafikách rt běží na jednotkách které umí pomáhat i pro raster výkon, zatímco u nVidie to jsou dedikované jednotky které se využívají jedině při aktivaci RT efektů.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 13:09:14
avatar
RT je budoucnost, ale právě budoucnost, současný HW a současný HW na to stále nemá dost výkonu a současné hry jsou stale z 99% dělané rasterizací, takže ty RT efekty jsou tam prakticky zbytečné a s ohledem na nároky na výkon vlastně nefektivní ...

Něco jiného jsou hry vytvořené kompletně RT ... ale celkově bych výkon v RT u současného herního HW vůbec ale vůbec neřešil, za 3 až 5 generací možná ...
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 23:55:19

Četl jsis vůbec co jsem napsal?


Pokud herní RT nikdo nebude tlačit, tak to nikdy budoucnost her nebude.

A že by to současný HW nedal nevěřím, kdyby byl stavěný se zaměřením primárně na RT tak to zvládat bude, jenomže je problém zase že RT ve hrách nemůže přijít jen tak skokem a tím pádem by takové grafiky nikdo nekoupil kvůli hrstce her kterým by třeba nVidia či AMD zaplatilo za vytvoření full RT verze.

Očekávat že by se najednou dělala každá hra graficky vlastně ve dvou verzích z čehož jedna by byla plně RT a druhá raster pro lidi na starších generacích GPU je BLBOST.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 01:20:00
avatar
RT nikdo tlačit do her nemusí aby to byla budoucnost, protože všichni ví, že je to budoucnost. problém není technologie ale výkon HW ... tlačení RT do her ten výkon ale nijak nezlepší, to může jen vývoj HW a RT je známá a používaná věc mimo hry a tak opravdu nezáleží na tom, jestli RT teď ve hrách bude nebo ne, teď je to z hlediska výkonu herních GPU a z hlediska použití v současných hrách prostě neefektivní nesmysl ...
LGKarel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 18:35:41

Nevím, jestli reagovat na aDDmin nebo Davamir, ale to je celkem jedno. Můj názor na RayTracing v PC hrách je každopádně více shodující se s aDDmin a dovolím si jednu historickou paralelu: samotný 3D rendering.

V 80. a 90. letech se hry renderovaly procesorem a ten musel dělat úplně všechny výpočty. To se na konci 90 let ukázalo jako neudržitelné (ve snad všech možných smyslech slova v kontextu PCHW) a proto vznikly GPU na obrovské množství paralelizovaných výpočtů. Tato významná změna začala s Voodoo akcelerátory (tak se tehdy říkalo grafickým kartám) a ti, kdo měli HW rendering místo SW renderingu měli výhodu ve více FPS, lepší grafice a kdoví co ještě. A někdy v roce 2000 nebo 2001 už vyšla hra (už jsem zapomněl, jaká to byla, četl jsem o tom dávno), která vyloženě vyžadovala přítomnost GPU v počítači, protože vůbec neměla možnost SW renderingu. Myslím si, že tehdy každý soudný hráč už nějakou tu grafiku v PC měl, protože cokoliv bylo lepší, než SW rendering.

A co Raytracing? Jo, je to budoucnost, ale pořád má šílené nároky a výkonnostní propad se musí kočírovat DLSS/FSR technologiemi. A proto si myslím, že ještě dlouho se nebude běžně používat. Jensen Huang jednou řekl, že první čistě RTX hra (tomu rozumím, že nebude mít možnost renderingu přes rasterizaci) bude v roce 2023 a do 15 let že se bude Raytracing běžně používat a že rasterizace bude na okraji zájmu.

Závěr: zatímco samostatná, dedikovaná GPU před 25 lety začala a postupně se měnila v nutnost, raytracing je spíše "módní doplněk" ve světě videoherních technologií i po 4 letech od vydání RTX 2000. Ano, ještě je čas, ale myslím si, že nástup dedikovaných GPU byl před těmi 20-25 lety rychlejší a rozhodně užitečnější. A to ani nemluvím o tom, jak se Nvidia snaží využít raytracing ke svému jménu (marketingu).
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 12:22:00

FSR 1 byla srajda i ve 4K a v ultra quality, tak jaké funkční? Až FSR 2 je opravdu dobrý upscaling, který je srovnatelný se současným DLSS, jehož druhá verze je tu už docela dost dlouho, tudíž AMD zaspalo.

RT je mnoha hrách skutečně na prd, v mnoha jiných ale vypadá skvěle, viz. výše zmíněný Cyberpunk 2077 budiž toho dobrým příkladem.

Konec konců, ani v AMD si nemyslí, že RT je k ničemu, jinak by ho do svých karet necpali. Nejspíš asi taky markeťákům od nVidie sedli na lep. Jen jim ještě mohli poradit, jak ho udělat konkurenceschopným.

A kecy o nějakém marketingu si strč příště do prd*le. Na rozdíl od naprosté většiny planety já mám v PC už x let Radeon, a není to můj první.

Pokud už mám ale dát za kartu 30k+, tak od ní očekávám vysoký výkon ve všech ohledech, nejen v rasterizaci.

Radeony nejsou levnější než nVidie kvůli tomu, že by snad vedení AMD bylo lidové. V nejvyšší cenové kategorii prostě nemají jinou možnost, než být lacinější. I tak je to předražená jak prase.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 13:10:05
avatar
AMD nezaspalo ... pořád nechápeš, že DLSS je makretingová technologie, nefungovala na začátku a je cíleně marketingově udělaná jen tak, aby fungovala pouze na vybraných kartách NV, nikde jinde. A to je mnohonásobně jednodušší, než přístup AMD, kde FSR funguje nejen na TOP modelem AMD, ale i prakticky na všem ostatním, včetně starších karet NV, kde není DLSS přístupné ...

Takže ne, AMD nemělo zpoždění, protože univerzální FSR je prostě mnohem náročnější než jak dělá NV DLSS ...

RT výkon i na RTX 4090 je stále mizerný, navíc efekt pár lepších odrazů, který stojí 50% výkonu a není skoro vidět, je stále nesmysl. A zapínat DLSS/FSR aby si mohl mít RT je totální nesmysl ...

Takže ano, podlehl si marketingu ...
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 21:26:45

Zaspalo a děje se to pořád. Zatímco DLSS 3 už jde v mnoha hrách normálně spustit, AMD FSR 3 dodá někdy příští rok, snad. A kdoví, v kolika to bude hrách.

A to samé platí o RT. Jednou se ten malý výkon dal odpustit, podruhé už je to neumětelství. A to, že se FSR volně šíří, je jen jejich blbost. Můžu to mít na nVidii, stejně tak jako DLSS. Dva v jednom, hurá.


A ne, RT opravdu není jen o odrazech. Ovlivňuje mimo jiné i světlo a stíny. Cyberpunk 2077 s tím vypadá zásadně lépe. Jak to vím? Mno, pustil jsem si to. I moje RX 6800 XT RT umí, ale i s FSR pouze lehce nad 30fps.

Žere to hodně výkonu i na nejnovějších nVidiích, to máš recht. A proto tam je uspcaling, který mi to vyžene na 60fps, což vzhledem k tomu, že mám 60Hz monitor bohatě stačí.

A s tím marketingem jsem tě poslal do prd*le už jednou a dělám to zas. AMD víceméně sází pouze na cenu, ničím jiným konkurovat nemůžou. O tom je celý jejich marketing. Kdyby věděli, že můžou nabídnout více, ta cena by byla někde jinde. U procesorů takhle lidoví nejsou, tam mají Intel za zády.

Já, jakožto zákazník, mám dnes na výběr, jestli si zvolit Radeona s možná trochu vyšším výkonem v rasterizaci a nižší cenou nebo RTX 4080 s možná trochu nižším výkonem v rasterizaci, ale vyšším výkonem v RT a DLSS 3 za pár tisíc navíc.

Valná část lidí, co si chce pořídit špičkovou kartu, 13.11.2022 očekává s velkým napětím. Většina z nich ovšem hlavně proto, že čekají zlevnění nVidií. Vzhledem k tomu, co je Huang zač, bych tomu moc nevěřil.

Uvidíme. Než si definitivně vyberu, budu si muset prohlédnout i výkon vlajkové lodi od červeného týmu. Bez toho kupovat nechci.

PS: Tak cena nVidií padá. RTX 4080 se už dá koupit i u nás za necelých 34K.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 22:31:10
avatar
DLSS3 je nepoužitelný zmetek v současné podobě navíc na ničem jiném než na RTX 4080/4090 nejede a pokud nemáš 120FPS+ tak je nepoužitelný z principu a i pokud je máš, tak hru dělá pomalejší ... ty si prostě podlehl marketingu ...
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 22:38:20

Už se to rozebírá na fórech a kupodivu to prý použitelné docela je. Dokonce i tví kamarádi z AMD si myslí, že tohle má budoucnost, proto to dělají taky, ovšem zase jako druzí. Opět AMD podlehlo marketingu zelených. Chudáci... :-D
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 01:20:42
avatar
není to použitelné a kdo říká že je, tak prokazatelně lže ... ne v současné podobě a ne jen omezené na RTX 4000 .... je to zase jen prázdný marketing ...

AMD nepodlehlo, AMD vymýšlí, jak to narozdíl od NV udělat skutečně funkční a hlavně na více než grafikách jedné značky a jen nejnovějších modelech, to je dost velký rozdíl ...
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 09:05:55

Hehe, prokazatelně lže. Takže uživatelé, kteří to používají dnes a denně jsou lháři. :-D Ty už se ani nesnažíš byť jen o náznak nějaké objektivity, prostě jen opakuješ nesmysly jako kolovrátek. Bavit se s tebou je jako komunikovat s malým dítětem.

Takže místo toho, aby mi dalo AMD za mé prachy FSR 3 hned s nákupem nové karty, tak se s tím budou sr*t ještě dalšího půl roku, aby to nakonec měli všichni? To je o další důvod navíc dát přednost konkurenci. Jen to ukazuje, jak AMD na své zákazníky z vysoka se*e.

Pak pošlou do světa nějakou beta verzi, která prvního půl roku bude jen ve Farming simulátoru či v nějaké jiné kravině, jenž nikoho nezajímá. Sakra, to se vyplatí.

A funkční to bude v nejlepším možném případě úplně stejně jako u konkurence, i když i o tom pochybuju. AMD inženýři totiž doteď nedokážou dodat svým kartám dostatečný výkon na RT. Jo, já vlastně zapomněl, to je proto, že RT nikoho nezajímá. :-D

Ne, ale teď vážně. Každý přece ví, že FSR 3 je další z mnoha zpožděných odpovědí na technologii nVidia.

Každopádně komunikace s tebou evidentně nikam nevede, protože mimo keců o marketingu neumíš v podstatě nic jiného, tudíž ji ukončuji a na tvé další výplody nebudu nadále reagovat. Mám jen jedny nervy, i když jsem se tedy místy i docela zasmál, to musím uznat.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 21:11:13
avatar
Máš nějaký příklad, kde v praxi někdo DLSS 3 používá? Myslím tím v jaké hře?
Protože z toho co už se o tom ví z různých analýz a recenzí, tak je jistá jen jedna věc a to, že nezbývá než doufat, že FSR 3 nemá být konkurencí pro DLSS 3, protože nedává smysl, aby se AMD pokoušelo vyrobit takovou s**čku jako je DLSS 3.
Zvyšuje to odezvu a na první pohled citelně zhoršuje kvalitu obrazu a to vůbec nemluvím o artefaktech, které to generuje.

Když už tu píšeš, že "FSR 1 byla srajda i ve 4K a v ultra quality", tak je potřeba napsat, že pořád to generovalo lepší obraz než DLSS 1 i DLSS 3. Ano DLSS 2 i FSR 2 jsou někde jinde, ale ani FSR 1 nebylo tak zlé, když ho srovnáš s DLSS v1 nebo v3. Ty jsou obě horší.

Nicméně jak tu psal i DD, existují scénáře a hry, kde může DLSS 3 dávat smysl. Ale je to silně omezené. V podstatě je to jen a pouze pro někoho kdo má alespoň 240Hz monitor, hra mu dává minimálně 120FPS a nezáleží mu příliš na kvalitě obrazu. Navíc pokud už to generuje 240FPS+ tak ty hnusné artefakty jsou v tom obraze vidět na tak krátké časové úseky, že přestávají do určité míry být problémem. OK, super. Ale pro kolik lidí je tohle zajímavé???

Jak jsem psal, pevně doufám, že AMD se s FSR 3 nevydává stejnou cestou a nebude se snažit tuhle srajdu napodobit.

Bohužel je tu dost reálná možnost, že tomu tak bude, protože AMD je na trhu malé a stejně jako v případě nesmyslu jménem RT, mu občas nezbývá nic jiného než implementovat i nesmyslnou technologii jen proto, aby si v marketingu mohli odškrtnout kolonku, že to podporují.
Jiný důvod totiž pro existenci RT na AMD kartách není. Kdyby ho na karty nepřidali, tak by je spousta recenzentů i kupujících vyřadila ze hry jen proto, že ten nesmysl nemají. Tak to přidali, mají to, drtivá většina lidí stejně rychle zjistí jak na NV, tak na AMD, že v 99% her nedává smysl to používat a vypne to a jede se dál...
Škoda, mohli být ty AMD karty výkonnější a efektivnější, kdyby do nich kvůli marketingu nemuseli roubovat tuhle RT zhovadilost.

Apropo, pokud tě marketing NV ještě neplatí, měl by ses jim ozvat. Tak zapáleného propagátora budou hledat těžko;-)
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 22:29:52

A Plague Tale requiem, Spider-man... na forech se shodovali, že to docela šlape, což je fajn. Jistě to má své mouchy a budou to postupně vylepšovat, a tak to má být.

FSR 3 bude samozřejmě fungovat na velmi podobném principu, jako DLSS 3, jenomže zase až kdoví kdy, jelikož to teď narychlo dávají do kupy. Být to od začátku plánované, vychází to společně s novými grafikami. Takže zase reaguje AMD na kroky nVidie.

FSR 1 byla sračka a vyšla v době, když už tu dávno byla DLSS 2. FSR prostě přišla pozdě a v horší kvalitě než nabízela ve své době konkurence.

nVidia umí udělat karty, které jsou dnes nejsilnější v rasterizaci a použitelné díky uspcalingu i v RT. AMD to evidentně neumí a kecy, že to dělají schválně, protože se jim to příčí tam dávat, si nechej od cesty. Opět argument dítěte. Nedám to tam kvalitní, protože nechci, ne protože to neumím. :-D

Kde co dává nebo nedává ve hře smysl, to už je na každém hráči. Já, když už mám platit 30k+, tak bych rád měl výkonnou rasterizaci i RT. Cyberpunk 2077 se už dá na ULTRA RT hrát v 60fps, takže jaké nedává smysl? A to je jedna z nejnáročnějších her nejen v tomto ohledu.

A dovolit si hovořit o marketingu v něčí prospěch na tomhle serveru, to už je vyloženě drzost. Zdejší rudá zaslepenost hraničí až s psychickou poruchou.

Ona ani ta nVidia navíc nijak zásadní marketing nepotřebuje. Naprostá většina hráčů má v počítačích jejich karty. Já jsem jediný široko daleko, kdo má Radeona. Valná část běžných uživatelů ani netuší, že AMD nějaké grafiky vyrábí.

Letos to Huang pos*al s naceněním, tak si může AMD velmi mírně přilepšit, ale moc bych tomu nevěřil. Nakonec i zelené karty půjdou s cenou dolů, a potom se po nich jen zapráší.

Já osobně zatím rozhodnutý definitivně nejsem. Pokud se AMD pořádně předvede v rasterizaci, nabídne jakž takž použitelný RT a zároveň se budou držet těch 30k, možná opět zvolím jejich tým. Když se ale s cenou utrhnou, nVidia je jasná volba. Na rozdíl od tebe totiž nejsem fanatik a vybírám podle toho, co je pro mě výhodné.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 23:14:26
avatar
To je hezké že se PR team NV shodoval na forech, jak to docela šlape ... jenže mi, co ty karty máme s skutečně zkoušíme tak vidíme, že to nejen že moc dobře nešlape, ale hlavně je to k ničemu ....

RTX 4090/4080 při svém výkonu žádné DLSS 3 nepotřebují, a jinde neexistuje, speciálně ne tam, kde by k něčemu bylo, tedy na slabších GPU, kde by ten extra generovaný snímek potřebovaly spíše. Navíc i s RTX 4090 to moc dobře nefunguje, ano, snímků je více, ale hra je viditelně pomalejší a to tak, že nepříjemně ... nemluvě o různých artefaktech a nesrovnatlostech, speciálně pokud máš méně jak 120FPS ...

Není vůbec jisté, že FSR3 bude fungovat na stejném principu, nebo ty jsi se bavil s AMD pod NDA o tom? Já ano ...

FSR1 nebyla sračka fungovala asi tak 100x lépe než DLSS 1 a hlavně fungovala tam kde to k něčemu bylo, tedy na starších a slabších kartách a to i od těch od NV, kde DLSS není. Takže ne nepřišlo pozdě naopak nabídlo něco, co NV nenabídla, protože pro NV je DLSS jen marketingová technologie a na tobě je vidět, že funguje ... speciálně jak žiješ v přesvědčení, že NV žádný marketing nepotřebuje ....
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-05 11:08:50

Je to asi stejně tak relevantní, jako když si tady s fanklubem notujete, jak stojí technologie nVidie za hovno a kopie toho samého od AMD je super.

FSR 3 samozřejmě bude fungovat na podobném principu. Pochybuju, že mají nějakou kouzelnou hůlku, kterou jsou schopni jakkoliv jinak zdvojnásobit výkon. Že sis něco nechal nakecat od svých kamarádů z AMD je tvůj problém.

FSR 1 rozhodně fungovala lépe než DLSS 1, ovšem vyšla v době, kdy už byla venku DLSS 2. A takhle je to s AMD grafikami pořád, vždycky o krok pozadu.

Jak konkrétně se na mě podepsal nVidia marketing? Tím, že mám v kompu Radeon? Aha. :-D

Já nežiju v přesvědčení, že ho nepotřebuje, ale potřebuje ho mnohem méně, než AMD. Konec konců, je to nVidia, která udává tempo, viz. výše. DLSS bylo první, pak se začalo opičit AMD. RT měla první nVidia, už ho tam má i AMD, ovšem mnohem horší. DLSS 3 je zase ta samá písnička. AMD jen tancuje, jak zelení pískají.

To je hlavní důvod, proč má nVidia karty v 85% počítačů, ne nějaký blbý marketing. AMD může konkurovat pouze cenou, ničím jiným.

Kdyby nastavila nVidia u RTX 4080 MSRP na 30k, tak jdou příští týden do prodeje RX 7900 XTX max. za 25k.
Stonkeep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 09:36:42

Hele na Farming simulator mi nesahej
TurboCmelak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 13:39:16

Já jsem DLSS měl hned na začátku C2077... a byla to taky sračka na entou. Potřeboval jsem ho protože jsem to hrál na RTX 2060 mobilní a chtěl jsem využít vyšších FPS.

Po zapnutí DLSS i na kvalitu to bylo evidentně máznuté a vždy jsem narazil celkem hned na artefakty. Zkoušel jsem to i na 3060ti a tam to bylo o něco lepší ale taky šlo o asi v1.3.

Teď hraju na RX6800 s FSR2.1 a artefakty nevidím, máznuté to taky nemám a připadá mi to ostřejší. Takže protože nevidím rozdíl, mám to zapnuté, protože FPS jsou asi o 20-30 větší a ta plynulost je znát. Chtělo by to test, side-by-side..
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 16:29:18

DLSS jsem viděl u kolegy jen jednou a docela se mi to líbilo. Nevím, jakou verzi ale měl. Nicméně FSR 2 hodnotím více než dobře. Bez něj bych nemohl některé hry hrát na 60fps, takže super.

Jen taková poznámka, FSR 2 je taková místy roztřepanější, neznám odborný termín, hlavně u vlasů to jde poznat, ale to je jen nepatrný detail, kterého si většinou člověk nevšimne.
TurboCmelak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-03 18:57:24

Ano, máš pravdu, že jsem to na vlasech pozoroval taky.. nicméně pokud je rozdíl takový, že fakt musím dávat ON/OFF a fakt dumat, tak je mi to celkem jedno.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 15:39:54
avatar
Nekonečný čekání pokračuje dál!! Jako by ty karty nemohli vydat už někdy v lednu!! Když je taková RX 7900XT levnější, než byla RX 6900XT, tak by nebylo od věci, kdyby RX 7800XT stála max kolem 20 tisíc, jako předchozí generace nebo lehce pod 20 tisíc.
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 04:09:46

Jeej paráda. VaporX som naposledy mal od Sapphire R9 290. To bola parádna karta. Som zvedavý ak spravia vapor-x RX 7900XTX
kell_01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 13:13:06

Kdyz se obevuji nove zvesti o pripravovanych kartach 7950 xtx kde jsou stejne parametry jen vyzsi frekvence oproti 7900 xtx a se stejnou watazi. Tak to muze znamenat ze chyba tam opravdu je ale vadi to tak moc ? za me moc ne
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 521x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 838x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3137x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1348x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1216x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1894x
Komentářů: 1