AMD Radeon RX 7000 (NAVI 3x) – nová generace grafik AMD bude extrémně efektivní! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sobota, 13 srpen 2022
altU nové RDNA 3 generace se AMD soustředilo na maximální efektivitu. Provozní i výrobní.

 

 

 

 

Souboj grafických karet nové generace se blíží a AMD s revoluční RDNA 3 bude hodně zajímavá. Firma si ale velmi dobře hlídá informace. Nicméně asi vzpomínáte, že jsem několikrát v posledních měsících říkal, že většina informací, které kolují kolem RDNA a specifikací jednotlivých čipů nejsou úplně správné, ale že existuje jedna sada informací, která dobře je. Tedy podobná situace jako u RDNA 2 (RX 6000), kde také většina byla vedle, až na víceméně jeden zdroj. A mám takové tušení, že tento zdroj úřaduje opět. Po několika sadách parametrů a divokých spekulací se v posledních dnech objevily „nové“. Tedy přesněji řečeno, ony jsou vlastně staré. Až na pár detail jde totiž o víceméně původní verzi informací o RDNA 2 starých 1,5 roku, kdy vše bylo ještě ve vývoji před výrobou prvních čipů.

No a ač se to některých může zdát divné, tohle jsou ty informace, které dlouhodobě označuji jako za správné, o kterých jsem mluvil. Ono když se nad tím zamyslíte, tak to dává smysl. Nejen AMD při vývoji nové generace produktů samozřejmě zkouší různé varianty, ale ty se zase tak zásadně od sebe neliší. S ohledem na to, jak probíhá vývoj čipů, nemůžete drasticky měnit parametry, když máte omezené množství času na všechen vývoj a vyladění finálního produktu. Takže dnes mou s velkou jistotou říci, že tohle jsou velmi pravděpodobně skutečné parametry nadcházející generace Radeon grafik/GPU.

  • AMD RDNA 3 (RX 7000 s NAVI 3x) – v hlavní roli efektivita!

Je pár věcí, které asi mnohé překvapí, speciálně pokud jde o udávanou velikost čipů a robustnost některých parametrů. Na druhou stranu, pokud sledujete, co píši delší dobu, tak víte, že AMD u nadcházející generace zvolilo jasnou prioritu již dávno. A tou je efektivita. A to nejen provozní, tedy výkon na Watt, ale současně i výkonová a výrobní, tedy za každou cenu minimalizovat velikost čipů a maximalizovat výtěžnost a další aspekty.

Nic z toho ale není tak překvapivé. V uplynulých letech to AMD řeklo mnohokrát. S GPU chtějí zopakovat to samé, co dělají s CPU. Tedy vyrábět extrémně efektivně extrémně efektivní malé čipy a skládat je k sobě pro vyšší výkon = dělat čiplety. Výhody malých čipů jsou zásadní. Z hlediska efektivity výroby je tu výtěžnost, kdy pro představu se udává, že AMD a její ZEN 3 čip (cca 80mm2 na 7nm) má výtěžnost až 90%! Jinými slovy 9 z 10 vyrobených čipů je plně aktivních, plně špičkově funkčních. To je nesrovnatelně vyšší efektivita, než u klasických velkých monolitů, kde i 70% hodnota výtěžnosti bývá považována za hodně slušných, většinou je to ale výrazně méně a klesá to s roustoucí velikostí čipů. A to se odráží i v ceně, kdy AMD ten jeden plně funkční čip vyrábí mnohem levněji a může prodávat za mnohem zajímavější cenu než konkurence. A pak je tady funkční efektivita. Menší čip = menší spotřeba ale i možnost dosahování vyšších taktů snáze atd.

Klíčové u ZEN architektur posledních dvou čipletových generací bylo to spojení několika čipů. Ale AMD se to podařilo vyřešit extrémně efektivně. Výsledkem je tak například RYZEN ThreadRipper PRO 5990WX, vůbec nejvýkonnější současný desktopový procesor, který má 64jader/128vláken a 8kanálový řadič pamětí. Má až 3,5x vyšší výkon, než nejvýkonnější desktopový procesor Intelu Core i9-12900K. Pokud by Intel chtěl vyrobit podobný procesor jako monolit, musel by prakticky porušit fyzikální zákony. AMD však 5990WX dokáže vyrábět překvapivě snadno s vysokou efektivitou i výtěžností. Fakticky vzato má 5990WX stejnou výtěžnost, jako běžný RYZEN 5/7/9 procesory. Jsou totiž tvořeny stejnými hlavními ZEN 3 čipy, jen 5990WX jich má 8, zatímco RYZEN 5/7 jeden a RYZEN 9 2. Pokud byste se snažili vyrobit monolit se stejnými parametry a výkonem, výtěžnost by byla mnohonásobně horší (pokud by to vůbec šlo funkčně vyrobit jako celistvý kus křemíku). A současně by nedokázal ani zdaleka dosahovat takových taktů ani efektivity z hlediska spotřeby. Ale zpět k RDNA 3 …

Není prostě tajemství, že AMD chce použít čipletový design i pro grafické karty. Speciálně pro ty výkonné, tedy místo obřího monolitu, který využívá NVIDIA, chce AMD mít sice na kartě možná i o něco více křemíku, ale složený z několika menších čipů, což bude výrazně snazší a levnější na samotnou výrobu, ale současně dosahovat i mnohem větší efektivity a možná i výkonu. Prostě si představte konstrukci RYZEN ThreadRipper 5000WX procesorů přenesenou na grafickou kartu. To je vlastně nová RDNA 3 alias NAVI 3x.

  • AMD NAVI 31 (Radeon RX 7900 série) revoluce už letos

Nové NAVI 31 tedy bude tvořeno nikoliv jedním velkým čipem jako tomu bylo u GPU doposud, ale několika. To samo už není nová informace, nicméně mnohé překvapí, že parametry nejsou zdaleka tak „robustní“ jak některé spekulace uváděly. I samotný hlavní čip je mnohem menší, než na high end mnozí čekají. Konkrétně má NAVI 31 a jeho hlavní 5nm GDC pouhých 308mm2! pro srovnání, konkurenční NVIDIA AD102 pro RTX 3090 má mít na 4nm výrobě (vylepšená 5nm) přes 600mm2! A přesto má mít NAVI 31 stejný nebo dokonce vyšší výkon. Jak je to možné?

AMD totiž některé věci oddělilo do dalších mnohem menších a levnějších čipů. Speciálně cache nebo řadič apod. Ty navíc bude vyrábět levněji na 6nm, takže přestože budou mít plnou funkčnost a přínosy jako by byly součástí hlavního čipu, budou stát na výrobě zlomek toho, co by stály být součástí monolitu. Nemluvě o výtěžnosti, která bude násobně jiná. Konkrétně NAVI 31 má mít na RX 7900 sérii karet 6 těchto MCD čipů, každý s 37,5mm2. Dohromady tedy spolu s 5nm GCD něco přes 530mm2 křemíku (tedy více než má monolitické NAVI 21 dnes). Ovšem protože to nebude monolit, bude výtěžnost a cena řádově jinde proti 600mm2 velkému 4nm monolitu NVIDIA. Což bude „dost problém“, pokud by finální karty měly mít podobný výkon. tedy přesněji finanční problém pro NVIDIA.

NVIDIA se nebojí ani tak toho, že by na AMD výkonově nestačilo (i když i tady má obavu), NVIDIA se bojí toho, že jí AMD udělá to, co na poli procesorů Intelu. Tedy že dokáže nabídnout high endový výkon za mnohem nižších výrobních a provozních nákladů. A NVIDIA se bojí oprávněně, protože to je hlavní cíl AMD u RDNA 3 architektury. Revoluční provozní a výkonová efektivita.

Menší čipy jsou nejen výrazně levnější, zejména když bezmála polovina toho funkčního celku bude v případě AMD vyráběna laciným 6nm procesem s výtěžností přes 90%. A kritická hlavní část GPU bude jen poloviční ve srovnání s NVIDIA čipem = mnohem vyšší výtěžnost, nižší spotřeba ale i možnost mnohem vyšších taktů. AMD navíc na prvních grafikách neukáže zdaleka plný potenciál, protože vedle čipletové konstrukce má možnost ty cache čipy ještě vrstvit nad sebe, což sice testuje a má prototypy, ale u této generace herních GPU to údajně v praxi nenabídne (není takové překvapení).

Každopádně potenciální Radeon RX 7900 XT s NAVI 31 má mít až 12 288SP ve 48WGP v kombinaci s 96MB Infinity Cache. Karta má 384-bit sběrnici a pravděpodobně 24GB GDDR6 18GHz+. A zajímavé kódové označení „PLUM BONITO“. A ač se možná ty parametry někomu zdají jako nedostatečné, pořád má mít běžně 2x vyšší rasterizační výkon než Radeon RX 6900 XT dnes, tedy největší mezi-generační skok ve stejné třídě v historii! Ovšem spotřeba má být na úrovni, a to pravděpodobně kolem 350 – 375W v referenci. Po stránce provozní efektivity mnohem lepší než jen 50% zlepšení, které AMD oficiálně u RDNA 3 slibuje. Možná někteří pochybují, že ten 2x větší výkon jen s takto „lehkými“ parametry možný proti RX 6900 XT a tedy i RTX 3060, ale možný je. RDNA 3 je výrazně posílená RDNA 2 s několika zásadními změnami. Vedle toho je mohutně přepracovaný celý Infinity cache systém (i s ohledem na fakt, že jde o čiplet) no a nezapomínejme na 5nm výrobu a fakt že to GDC je výrazně menší než 520mm 7nm NAVI 21 dnes. Takže nejen více výpočetních jednotek, ale i mnohem vyšší takty kolem 3GHz. A přesto nebude mít extrémní spotřebu a troufám si říci ani cenu.

  • AMD NAVI 32 (Radeon RX 7800/7700 série) příští rok

Nicméně čipletem nebudou jen nové TOP modely, které dorazí ještě letos, ale i nižší řada RX 7800/7700, které by měly mít NAVI 32. To bude o něco jednodušší a tedy také ještě levnější. Zatímco NAVI 31 má prý 1x 308mm2 CGD a 6x 37,5mm MCD, tak NAVI 32 má prý pouze 200mm2 5nm GCD a 4x ty stejné MCD čipy. Cenově na výrobních nákladech může stát tedy až o polovinu méně. Pravděpodobný Radeon RX 7800 XT s NAVI 32 by měl mít 7680SP v 30WGP, 64MB Infinity cache, 256-bit a 16GB GDDR6 18GHz+. Výkonem tedy stále výrazně nad výkonem RX 6900 XT nebo RTX 3090, ovšem se spotřebou pod 250W a za výrazně lepší cenu s výrazně lepší efektivitou. Nicméně NAVI 32 dorazí téměř jistě až během Q1 2023.

  • AMD NAVI 33 (RX 7600 série) možná letos, případně v Q1 2023

Stále ale platí, že i v RDNA 3 generaci bude klasický monolit. A to v případě nejlevnějšího čipu, mainstreamového NAVI 33, které navíc bude místo 5nm vyráběno 6nm. Ceny výroby je zhruba poloviční). Čip má mít 4096SP s 32MB Infinity Cache a 128-bit s 8GB GDDR6 18GHz+. To vše při TDP pod 200W ovšem s výkonem až na úrovni současných 7nm TOP NAVI 21 řešení, tedy zhruba RX 6800 XT apod. A hlavně cena bude hodně hodně nízko a čipů má být doslova záplava.

NAVI 33 je nicméně orientováno hlavně pro OEM a speciálně pro mobilní trh, takže by se mohlo jako první představit na CES 2023 v lednu právě v mobilních variantách. Určitě ale existuje i v desktopu, ale nevíme, zda za stávající situace AMD vydá Radeon RX 7600 XT ještě letos nebo až v tom Q1 2023. Zatím to vypadá na nejdříve prosinec tohoto roku.

  • NVIDIA se RDNA 3 od AMD obává z dobrého důvodu …

Že u konkurenční NVIDIA jsou z nadcházejícího souboje s AMD hodně nervózní, je více než evidentní. NVIDIA si navíc v posledních letech vyrobila několik komplikací sama. Stále nedokázala najít adekvátní náhradu za Toma Petersena, který prakticky vytvořil všechny zásadní NVIDIA technologie a celý marketing kolem nich tak, jak je známe. Na RTX 4000 generace a jejím vývoji se už nijak nepodílel. Stejně tak NVIDIA přišla o tvůrce a celý team kolem něj, který vytvořil a vymyslel RTX technologii.

NVIDIA současně nezvládá věcí na poli managementu výroby, kdy přehnala svou pozornost na těžaře, ale především se v minulosti ne zrovna v dobrém rozešla s TSMC, ale loni zjistila, že se bez něj prostě neobejde, protože SAMSUNG není výrobně tak zdatný. NVIDIA se tedy snažila dostat se na nové 5nm/4nm výrobní kapacity u TSMC, což se jí podařilo, ovšem TSMC si jí pěkně vychutnalo. A nejen že NVIDIA nedostala žádné slevy, musela naopak ještě připlatit, a dokonce si předplatit celou výrobu. Což se loni zdálo jako dobrý nápad. Ovšem letos NVIDIA už ví, že tolik těch kapacit nebude potřebovat a snažila se je zrušit. TSMC jí ovšem odmítlo, umožní jen kvartální posun části kapacit a NV musí najít někoho kdo je využije místo ní, což bude obtížné ve stávající situaci. To vše velmi negativně ovlivní celkové výrobní náklady, a tedy ceny nových GPU NVIDIA.

No a teď si představte to zděšení, když už delší čas NVIDIA tuší, že bude se svými 4nm 600mm+ monolity stát na trhu proti čipletovým kombinovaných 5nm+6nm řešením AMD. Protože je naprosto jasné, že NVIDIA prohraje efektivitou v každém ohledu. Výkon sice možná bude podobný, ale spotřeba, provozní efektivita, výrobní cena a efektivity, to vše bude u NVIDIA o kategorii až dvě horší. A to je přesně cíl AMD s RDNA 3. Bezkonkurenční extrémní efektivita v každém ohledu. Nicméně AMD chce i tu výkonovou korunu, a vím na beton, že má a zkouší mnohem výkonnější verze NAVI 31, než s jakou vyjde na trh Radeon RX 7900 XT na přelomu října/listopadu. Cílem a AMD a nové RX 7900 XT je ale předvést extrémně výkonný ale i extrémně efektivní technologicky revoluční GPU produkt a doplnit tak novou nejlepší PC platformu na trhu (5nm RYZEN 7000 a X670), která vyjde už v září. NAVI 31 na Radeon RX 7900/7900XT dorazí pravděpodobně na přelomu říjen/listopad.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-14 18:12:22
avatar
Neviete náhodou či RDNA 4 bude posledná generácia alebo budú este aj ďalšie?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-14 18:15:03
avatar
??? proč by měla být poslední? samozřejmě ta roadmapa neukazuje delší horizont ale pochybuji, že by AMD neplánovala mnoho dalších generací GPU
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-14 18:26:48
avatar
Jestli ender nemyslí něco jiného, než RDNA?
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-14 19:03:57
avatar
Myslel som posledná iterácia RNDA arch. Pred tým bola CGN, ktorá mala 5 generácii.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-14 19:27:46
avatar
no to vědí jen u AMD ...

Co já vím z mých zdrojů, že se finišuje s RDNA 4, prakticky je hotovo po stránce architektury začínají se ladit produktové parametry čipů atd. V hlavním architektonickém vývoji je teď už vedle dokončované RDNA 4 hlavně RDNA 5 generace .... co bude dál o tom se zatím nemluví ...

AMD nicméně může RDNA, ZEN a CDNA označení používat mnoho dalších let a generací. A asi i bude. Jsou to úspěšné již zavedené a známé značky bez ohledu na fakt, že třeba vycházející ZEN 4 (RYZEN 7000) nemá technicky téměř nic společného s architekturou ZEN 1 (RYZEN 1000). Jsou totálně odlišné strukturou i stavbou architektury a čipů samotných. Takže AMD může rapidně měnit architektury a může je nadále nazývat RDNA (herní GPU) a CDNA (výpočetní GPU). A asi to tak bude. Například dokončované ZEN 5 v tuto chvíli (2023/2024), které brzy vstoupí do fáze testování čipů, je úplně jiné a odlišné od ZEN 4 (2022/2023) které vyjde příští měsíc ... a pořád je to ZEN předpokládám tedy, že AMD nebude měnit RDNA ani CDNA rodinné názvy mnoho dalších let ... alespoň k tomu nevidím žádný důvod.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-14 19:42:32
avatar
Dik za odpoved. Dôvod na zmenu by mohol byt ak by sa niektorá generácia nepodarila alebo by klesli predaje. Na toto ale tiež nevidím dôvod, keďže je ďalšia generácia cpu alebo GPU od amd vždy lepšia ako predchádzajúca.
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - To by bolo neskoro 2022-08-15 09:49:44

Vývoj GPU trvá roky
pri CPU architektúry je to 4-4,5 roka a viac ako rok (cca. 420 dní) sa ladí sériová výroba

Vývoj CPU architektúry x86 trvá 4-4,5 roka a 420 dní (to vychádza na 6.10.2020 pre Zen3) nábeh a optimalizácia výroby+ dodávky partnerom. (5,5 roka od uvedenia Zen-u bude 2.9.2022) A to, či sa Intel prebral vďkaa Zen-u uvidíme najskôr vtedy. Mimochodom medzi Bulldozerom a Zen-om je bez 5 dní 5,5 roka..

Citace:
AMD Ships First "Bulldozer" Processors
September 07, 2011 7:45am EDT

https://ir.amd.com/news-events/press-releases/detail/32/amd-ships-first-bulldozer-processors

Citace:
AMD Ryzen(TM) 7 Desktop Processors Featuring Record-Breaking Overclocking Performance Available Worldwide Today
March 02, 2017
After four years and thousands of hours of development, AMD today released the first three models of its highly anticipated, high-performance AMD Ryzen™ desktop processor

Odkaz


ka by to mala byť extrémna zmena, tak trvá desaťročie. AMd s čipletmi a 3D čipletmi začínalo pri vývoj GPU Fiji na prelome rokov 2006 a 2007.



Citace:
GPU Fiji: 596 mm2, interposer: 1011 mm2 a 8,5 roku práce navrch
18. 6. 2015

Odkaz

AMD má v tomto skúsenosti úplne inde ako Intel a preto Intelu jeho vlastné cesty typu tiles nefungujú
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-14 19:30:49

No podle mě AMD pak vezme ty chiplety dva a vyrobí totální monstrum
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-14 19:37:37
avatar
tato varianta také existuje, víme že fyzicky AMD má verzi tvořenou dvojicí NAVI 31/32 čipů = NAVI 3x, prakticky přesně jako je CDNA 2/3 řešení. Nicméně v tuto chvíli je velmi nepravděpodobné(prakticky jisté NE), že to v této generaci pošle na trh, je to vlastně další generace/krok čipsetové technologie. Spekuluje se ale o tom, že se NAVI 3x později příští rok objeví ve formě speciální profesionální karty (to je pravděpodobné). Ale pokud by se to objevilo jako herní grafika, byl by to šach mat pro NVIDIA v high endu a obrovské překvapení.

Nicméně zatím opravdu jen spekulace. Ono AMD podobnou věc fyzicky už rok vyrábí (CDNA 2 - Mi200x) mají dva GCD + paměti kolem, takže fyzicky to není pro AMD problém vyrábět, ale jde o tu funkčnost ve hrách. Prostě aby se to nechvalo jako dual GPU, ale jako jedno GPU. To bude podle mého hlavní důvod, proč pravděpodobně u herních grafik uvidíme dvě GCD až nejdříve u TOP herní verze RDNA 4, kdy u mainstreamu určitě AMD zůstane i jendoho GCD ....
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-18 02:55:21
avatar
Přijde mi, že AMD s tím čipletem nakonec dopadlo jako Intel s ARC.
Jsou to schopní vyrobit a v DX12/Vulcan hrách jim to funguje dobře, ale ve starších hrách je to zatím velký oříšek a nepodařilo se jim zatím najít cestu jak k tomu udělat použitelné ovladače.
Samozřejmě je to ryzí spekulace z mé strany, ale moc mě nenapadá jiný důvod, proč na poslední chvíli opouští 2x GCD konfiguraci u TOP modelů.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-16 07:21:08

Ono to u herni grafiky nebude asi az tak jednoduche. Jinak by nedelalo amd grafiky uplne opacne nez ryzeny.

U ryzenu je velky cip zajistujici pristup do pameti a kolem male kousky kremiku s par jadry. U grafiky velky cip se spoustou jader a kolem male pro pristup do pameti.

Hadam, ze pricinou jsou odlisnosti ve zpusobu a mire paralelizace zpracovani dat. V procesoru je hodne v podstate jednojadrovych uloh, ktere spolu komunikuji jen malo.

Grafika zpracovava velke mnozstvi vzajemne provazanych dat a nebude zrejme jednoduche zajistit jejich vazby, koordinaci a prenosy. Docela by mne zajimalo, co z procesu generovani sceny a obrazu zvlada grafika a do jake miry samostatne pomoci svych obvodu. A na jak vysoke urovni abstrakce to cele ridi cpu. Jeho angazovanost asi nebude prehnane velka, protoze u grafiky s rozumne velkou pameti neni snimkova frekvence ve hre (fps) moc ovlivnovana rychlosti ani sirkou pcie sbernice.

Nemate s tim nekdo zkusenost, nebo odkaz na nejake rozummne cteni? Koukal jsem ze zvedavosti na nejake texty k vyvojarskemu rozhrani od Unerealu, ale tam se neresi tak nizka uroven rozhrani, jako jsou schopnosti a funkcni bloky grafiky, nebo sluzby dostupne v ovladacich a moznosti pri jejich volani.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-16 21:19:59

K těm otázkám dopomůžou reálné produkty na trhu a jejich otestování. Určitě proběhnou rozbory ve vztahu počtu SP vůči monolitu min generace s novými gpu čiplety a jejich škálování. Bude to určitě zajímavé.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-18 03:18:47
avatar
Tak ona ta provázanost mezi věcmi, které zpracovává grafika taky moc není ani při renderování obrazu.
Problém ale bývá v synchronizaci. V tom, abys měl ideálně dopočítány všechny pixely pro jeden snímek ve stejný okamžik a už mohl těm výpočetním jednotkám ládovat data pro výpočet dalšího snímku.
Takže jakmile by ti jeden čiplet vracel výsledky rychleji (třeba proto, že ta část scény, kterou dostal, je jednodušší), tak můžeš mít problémy s microstutteringem nebo ztrátami výkonu. Tohle jsou léta známé problémy SLI/Crossfire.
Myslel jsem, že to u čipletu obejdou tak, že bude jeden větší čip koordinující skládání snímků a k němu víc malých čipů obsahujících pouze ty malinké výpočetní jednotky. Buď to takhle jednoduše nejde, nebo je to nenapadlo a budu jim muset napsat:-D
Nicméně staré 3Dfx Voodoo karty tak fungovali. Akorát tam to nebyl čiplet, ale normální velké čipy na PCB. Ale jinak prostě měli výpočetní čipy, kterých bylo na výkonnějších modelech víc a k nim čip(y) starající se o vykreslení spočítaného obrazu. A pro hry se to tvářilo jako jedna grafika.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-15 07:08:15

O tom dosť silne pochybujem že AMD ma lacnejši čiplet ako Nvidia čip. Zakladny 5nm 300mm2 čip je sice lacnejši, lenže AMD tam ma niečo take ako interposer čo ma cez 600mm2 to niečo stoji, ani tie 6x 37mm2 6nm čipi niesu zadarmo a ked AMD na to hodi ešte 3D-chache to bude stať tiež niečo.
Hlavna vyhoda čipletu AMD nieje cena, ale efektivita a možnosť efektivneho rozširenia kludne aj na 1800mm2, kde to u čipu je max velkosť 820mm2 a dosť.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-15 13:39:16
avatar
Copak o to, levnější výroba křemíku být může a jsem si skoro jist že i bude. Zase ale bude dražší ten čipletový systém + pouzdření. Co mě ale zaujalo, je změna rétoriky na netu, kdy se začaly objevovat pochybnosti o 2,5 X (dokonce někteří vykládali i o 2,8 x vyšším výkonu, i když né herním)vyšším výkonu než Radeon RX 6900 XT a jak letos NV s jistotou prohraje. Najednou se mluví že zvítězí efektivitou, ale že i výkonem už si autoři nejsou vůbec jistí. zajímavý vývoj po tom skoro ročním hype pokud jde o výkon a převahu nad NV.
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - čisto teoretický geometrický 2022-08-15 14:10:33

NAV31 bol skoro 4x vyšší ako Navi21, ale potom nVidia znížila predpokladané parametre svojej Ady...
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-15 17:05:17
avatar
To mě právě zajímá, nejdřív kolovaly řeči o až 800 W u GK NV. Pravděpodobně NV podlehla hype kolem NAVI 31. Pak se náhle přestalo o 800 W mluvit a mluvilo se o 600 W. Nyní byla spotřeba RTX 4090 opět snížena na 450 W. NV postupně snižuje příkon a tím samozřejmě výkon. Ptám se co jí k tonu vede. Odpovím si sám, NAVI 31 s největší pravděpodobností nebude mít ten výkon který tu hype předpovídal a NV to už ví a tak snižuje spotřebu natolik, aby na NAVI 31 stačila, nebo byla i o fous lepší.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-15 15:28:12

ja bych tyhle kecy uzivatelu twitteru ignoroval dokud se ty karty opravdu nevydaji. i tady DD jeste pred pul rokem tvrdil, ze herni highend navi31 bude ze dvou spojenych grafickych cipletu a ze vykon bude minimalne 2.5x vyssi, ted se tady v clanku dozvidame ze celou dobu byli jeho informace a odhady presne. i kdyz uz vime ze highend bude mit jeden graficky ciplet, nizsi highend bude mit jiny jeden mensi ciplet misto puvodne jednoho to highendoveho co tu taky tvrdil, a rasterizacni vykon jen 2x vyssi misto toho drivejsi stoprocente vic jak 2,5x vyssiho.

ty "leaky" spotreby u NV nedavali zadnej smysl pri tom ocekovanym vykonu. je hovadina aby 4090, ktera ma mit 2x vyssi vykon mela dvojnasobnou spotrebu nez 3090, kdyz NV presla na minimalne o dve a spis tak dve a pul generace lepsi vyrobni proces nez je 8nm samsungu. a i kdyby u na max vyhnane 4090 to bylo realne, tak je zase nedava vubec smysl aby 4070 se stejnym vykonem jako 3090 zrala na tak lepsim procesu prakticky stejne.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-15 15:43:09
avatar
JJ máš recht, DD to tady taky dobře živil.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-15 17:53:58

Hype máš vždycky před novou generací.
A když k tomu přičteš IT fandovstvi, nikoli náklonost k jedné značce, tak jsou všechny ty úniky a informace před skutečným vydáním pochopitelné trochu přeháněny.Vždy před vydáním jde z části o spekulace. Tedy zásadním způsobem.
Tedy se s těmi nesrovnalostmi počítá dopředu
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-15 21:33:31
avatar
To ano, když to napíše někdo do diskuse, tak nad tím člověk mávne rukou ale weby co se zaměřují na hardware by takové věci šířit neměly a navíc tak dlouhou dobu.
peAce [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Infinity Cache 2022-08-15 09:51:27

Trochu mně překvapuje menší Infinity Cache než u rdna2, myslel jsem že ty MCD budou min. 32MB/kus.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-15 15:45:18

To aj vysvetlili prečo, že popracovali na priepustnosti, medzi GDDR6 a GPU dokonca popracovali aj na komunikacii s CPU aj DDR5 vraj rychlosť komunikacie zvyšili medzi komponentmi až o 320% tak že tolko pamate už nepotrebuju.
Uvidime čo s toho je pravda ešte stale nejake mesiace do vidania chybaju.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-17 14:07:44
avatar
Rychlost komunikace je samozřejmě velmi důležitá. Proto nepotřebuje tolik paměti? Hm taky názor. Já to řeknu asi takto, hodně automobilových machrů říká kubaturu vyšší nenahradíš. Velikost paměti je velmi důležitá, musí se do ní vejít data s kterými GPU operativně pracuje. PCIe je stále v přístupu mnohem pomalejší než paměťový subsystém. To nemluvím o tom že pořád ty data musí někde být. To znamená že budou v RAM (tedy musíš mít o to větší kapacitu RAM), protože tahat je z disku by bylo zoufale pomalé. Ale to se může používat u dat které nejsou operativně stále GPU používané.
edit: Mimochodem o jakou paměť ti jde? Jestli VRAM, pak platí co jsem napsal. Pokud o kapacitu Infinity Cache, tak ta je menší z jiného důvodu než nízká latence, tedy rychlost komunikace.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-18 02:35:06
avatar
Nějak jsi se v tom úplně ztratil a zamotal Rafane;-)
PeAce se ptá na Infinity Cache.
Taky mě překvapilo, že je menší než u RDNA 2. Abychom se vyvarovali dalších zmatků, tak je dobré říct, že stejně jako u CPU kde to AMD nazvalo Game Cache, je Infinity Cache v podstatě marketingový název pro L3 cache u GPU = vyrovnávací paměť sloužící ke kompenzaci pomalosti operační paměti.
Pokud jí zmenšili, tak to může mít jen dva důvody:
1. Významně zrychlili přístup do VRAM a tím přestala být velká L3 potřeba
2. Šetří, protože 5nm výroba hlavního čipu je extra drahá
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-15 10:30:58

Netvrdilo se náhodou původně že navi33 přijde jako první a tento rok?
Proč to odsouvají na příští??
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - To sa netvrdilo. 2022-08-15 14:06:13

Tvrdilo sa, že príde najskôr NAVI31 a po nej do konca raka Navi33 a nakoniec NAVI32. A keďže sa NAVI 31 posunula predpokladá sa NAVI 33 v januári/lednu.
ravennus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - reklama? 2022-08-15 11:52:22

takze stare generace grafik AMD boli extrémně neefektivní?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-16 11:59:37

Aj ked NAVI21 RX6900 je skoro 2x efektivnejšia ako Nvidia RTX3090Ti v hrach, ale ano bola.
si vezmi NAVI 21 540mm2 spotreba 320W a vykon 23TFlops
teraz NAVI31 ma 533mm2 dokopi, spotreba 370W vykon 75Tflops
Tak že NAVI31 je nasobne efektivnejšia.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-15 17:57:12
avatar
S kazdym novym clankem tady jsou ty karty nove generace dal a dal. To je na houby, jak se to vydani porad odklada a posouva. :/
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-16 06:59:37

To mi hovor, nielen GPU ale aj CPU sa odkladaju, malo biť vysanie 15.9 a už je 27.9 proste chcu dopredať stare železo stoj čo stoj.
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-16 15:14:30

Odsouvá se kvůli tomu že výrobci mají aktuální generaci karet na skladech a prodávají se relativně už pomalu.

Jakmile vyjde nová generace tak se prodeje té aktuální propadnou ještě hlouběji.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-17 10:30:22
avatar
O nových GK se na netu a mezi lidmi mluví už dlouho a jen blázen by utrácel tisíce za dosluhující generaci GK, když za dveřmi je nová. Výrobci se mohou zbavit stávajících GK už vlastně jen přes OEM výrobce, ale i těm budou muset dát velkou slevu.
Murphix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-19 07:27:15

Nove Radeony az takovy zazrak asi nebudou, kdyz nvidia mohla snizit TDP na svych novych kartach...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-19 08:20:33
avatar
spíše dosavadní odezva na plánovanou výšku TDP byla tak strašně negativní spolu s nároky na chlazení, že NV i za cenu snížení výkonu musela ubrat ...

Připomínám, že karty ani jedné společnosti nejsou ohlášeny, všechny dosavadní informace jsou jen spekulacemi, byť ano, některé založeny na skutečných únicích ... nicméně hodnotit produkty můžeme na základě finálních dat a ta zatím nemáme ;)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
The Last of Us – Seriál podle hry v ukázce!
The Last of Us – Seriál podle hry v ukázce!Úterý, 27 září 2022
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 472x
Komentářů: 0
PC verze Uncharted: Legacy of Thieves Collection brzy!
PC verze Uncharted: Legacy of Thieves Collection brzy!Pondělí, 26 září 2022
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 601x
Komentářů: 2
Spider-Man: Miles Morales dorazí na PC ještě letos!
Spider-Man: Miles Morales dorazí na PC ještě letos!Pátek, 23 září 2022
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 549x
Komentářů: 0
Sledujte představení NVIDIA RTX 4000 grafik
Sledujte představení NVIDIA RTX 4000 grafikÚterý, 20 září 2022
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1380x
Komentářů: 2
GTA 6 – ukradeny detailní záběry z nové hry!
GTA 6 – ukradeny detailní záběry z nové hry!Neděle, 18 září 2022
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2318x
Komentářů: 2
Secret Invasion – trochu jiný MARVEL seriál představen!
Secret Invasion – trochu jiný MARVEL seriál představen!Čtvrtek, 15 září 2022
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1250x
Komentářů: 0