Historie se opakuje? NVIDIA GTX 580 bude jen na papíře – Sliby a marketing druhé generace FERMI Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 19 říjen 2010
altNedávno se objevily spekulace, že NVIDIA chystá cosi jako GTX 580 … nejsou to jen spekulace.

Když se minulý týden začalo mluvit o GTX 580, která by měla nést jádro GF110 se 768SP a 512bit sběrnicí a dostupná by měla být už na konci roku, říkal jsem vám, že je to sice možné, ale že to také pořádně smrdí.

A měl jsem pravdu, informace o GTX 580 skutečně přišla přímo od NVIDIA, která ji pustila do světa jenom proto, aby se o ní mluvilo. Podle všeho to totiž vypadá, že se bude situace opakovat. Už před mnoha týdny jsem vám říkal, že NVIDIA to na 40nm ještě nevzdala a i když má poměrně malé možnosti, nemá zase tak moc co ztratit a prostě musí uvést na trh něco lepšího, než dnes má. Jenže NVIDIA má hlavně časový skluz, který jen tak nedoženete, protože vývoj čipů se nedá urychlit. Navrch tomu všemu má ohromné problémy se 40nm procesem, kdy není schopna dosáhnout stejné hustoty tranzistorů, jako konkurence a tak musí mít čipy větší, s nižší výtěžností, účinností i spotřebou. A aby toho nebylo málo, tak ještě sama architektura FERMi prostě nefunguje tak, jak si NVIDIA představovala. Jinými slovy příliš mnoho vážných problémů, které nelze za tak krátkou dobu vyřešit.

Nicméně stávající grafické karty NVIDIA nestačí v mnoha ohledech už na HD 5000 a uvedení HD 6800/6900 grafik je bez milosti odsoudí do role překonaných záležitostí. NVIDIA ale nemá připravenu žádnou odpověď, žádnou alternativu, což se nelze divit, protože GTX 480/470 jsou tu všeho všudy pouhý půl rok a GTX 460 dokonce jen 3 měsíce. Proti HD 6800 bude moci odepsat GTX 460 1GB a GTX 470, které se dostanou do nezáviděníhodné pozice. Po příchodu HD 6900 pak nebude mít opět co nabídnout ani GTX 480, na kterou bude stačit s přehledem i nejslabší HD 6900 model. Na nějaký souboj se špičkovými HD 6900 nemůže NVIDIA teď ani pomýšlet. Jenže výkon prodává a NVIDIA z toho dlouhá léta těžila, takže ví, jak moc je důležité být výkonový leader. A když nemá co nabídnout fyzicky, zkusí to opět přes sliby a marketing.

Vypadá to tedy, že se bude historie loňského roku opakovat a zatímco AMD bude konat a bude mít na trhu nejvýkonnější grafické karty všech dob, NVIDIA bude slibovat a ukazovat prezentace. To přesně se chystá! Hned po uvedení HD 6900, kdy bude jasné, že GTX 480 může sloužit NVIDII tak akorát jako těžítko, začne podle všeho NVIDIA slibovat nového trhače asfaltu.

Bohužel už o něm víme něco více. NVIDIA se snaží čipy vylepšit, protože jak víte, jak GF100 tak GF104 mají v sobě rezervy. Jednoduše mají část výpočetních jednotek neaktivní. Bohužel z jednoduchého důvodu. U GF100 je obecně výtěžnost tragická a vyrobit ji z plným počtem 512SP je doslova nadlidský úkol. A i když se to podaří, je výsledek tristní. Výkon stoupne jen o pár %, zato do neuvěřitelných výšin naroste spotřeba. U GF104 je to to samé téměř jako přes kopírák, jen je to v jistém měřítku menší, protože GF104 je menší než GF100. Pořád má ale 360mm2, což je na problémový 40nm proces hodně, navíc když NVIDIA technologicky zaostává a ATI dosahuje výrazně vyšší hustoty tranzistorů na mm2 a výrazně lépe se vypořádává se spotřebou a hlavně tepelným vyzařováním. Navíc každý menší čip FERMi je ještě méně účinný než výchozí GF100. Se samotnou architekturou FERMI se toho mnoho dělat nedá, takže nečekejte zázraky. Všeobecně se mluví o GTX 500 jako o druhé 40nm generaci, kde se NVIDIA pokusí dosáhnout vyšší hustoty tranzistorů, tak aby snížila spotřebu a mohla zvýšit takty a zároveň se snaží vyrobit ty čipy s plným počtem plánovaných jednotek, které měly mít. Výsledkem tak může být 10-20% nárůst výkonu ale při o něco vyšší spotřebě, což je zhruba to, co lze realisticky očekávat. Samozřejmě pokud by měla být GTX 580 512bit a mít přes 700 jednotek v jádře, tak by teoreticky měla mít +50% výkonu proti GTX 480, ostatně přesně tolik potřebuje, aby mohla s HD 6900 soupeřit ... je to ale vůbec uskutečnitelné a reálné, zejména pozkušenostech z GF100?

(otázka je, jak velký bude čip ... slyšel jsem už vtípek na účet GTX 580, že NVIDIA zavádí strategii 1 wafer = 1 čip ... )

V žádném případě ale nelze očekávat, že by NVIDIA dotáhla AMD, které má na 40nm minimálně o rok delší zkušenosti. AMD totiž na 40nm začala prozíravě už dlouho před uvedením HD 5000 grafik u modelu HD 4700. Kromě tohoto zpoždění má NVIDIA faktické zpoždění s vlastní grafickou generací, která navíc nefunguje tak jak měla, což se bohužel také nedá během jednoho, natož během půl roku napravit. NVIDIA dělá pod obrovským tlakem a ve velmi krátkém čase musí vylepšit, co půjde, ovšem realisticky se toho moc prostě zvládnout nedá. Jisté věci chtějí čas a nelze je nijak urychlit a čas je to, co NVIDIA nemá.

NVIDIA tedy chystá druhou generaci 40nm čipů ve spěchu, což mimochodem může přinést také další problémy, než aby je to řešilo. Zatímco někteří už opět začínají věřit slibům, že trhač asfaltu dorazí na letošní Vánoce, realita je taková, že na Vánoce dorazí možná tak papírová prezentace, možná funkční prototyp. Ale fyzicky, pokud NVIDIA až tu kartu dodělá a nezjistí, že se to vlastně nedá ani vyrábět a nedosahuje to požadovaných výkonů a vlastností, aby to vůbec mělo smysl uvádět, dorazí reálně na trh až v únoru-březnu 2011 nejdříve. Tedy přesně to co už jsem říkal před několika měsíci.

Stejně tak NVIDIA samozřejmě chystá opravené a upravené další čipy, ale na ty potřebuje dalších měsíce, které ale nemá. Plán uvádění, který koluje po internetu, a který i NVIDIA podsouvá, je více než optimistický a po loňských (nakonec letošních) zkušenostech mu může uvěřit leda blázen. Každopádně pouhého půl roku po uvedení GTX 480/470 a tři měsíce po uvedení GTX 460 NVIDIA už potřebuje nástupce, kterého ale nemá a mít ani nemůže. To jsou fakta. Jediné, co v současné situaci může dělat je snažit se opět přesvědčit část uživatelů, aby s nákupem HD 6800/6900 grafik počkali, protože prý pro ně bude mít něco lepšího. Jak moc se čekání nevyplatilo v případě HD 5800/5900 vs GTX 400 máme ještě v živé paměti. Na konci roku stály HD 5800/5900 tak málo, kam se následujících mnoho měsíců ceny dlouho nepodívaly a protože GTX 400 byly neustále odkládány, aby nakonec byly méně než akceptovatelnou konkurencí, mnozí čekali zbytečně a rozhodně na tom nevydělali. NVIDIA se snaží celou situaci zopakovat. HD 6900 budou dávno na trhu, než se nějaká GTX 500 objeví a do té doby bude NVIDIA přes své nastrčené „trpasličí“ figurky na různých magazínech slibovat trhače asfaltu, o kterých už ale předem bude vědět, že nemají moc šancí přinést něco lepšího.

(další atrapy grafik NVIDIA na cestě?)

Ale čekáte snad něco jiného? Čekáte, že NVIDIA přijde a férově přizná (co je jinak zřejmé), že pardon na 40nm jsme to kompletně pohnojili, končíme s G400 grafikami, většinu 40nm výrobní kapacity přenecháváme výrobě lepších čipů konkurence, které stejně všichni chtějí, necháváme si jen část pro profesionální segment a do souboje s AMD Radeon se vrátíme až na 28nm? .... To čekáte?

EDIT by DD: výše uvedený odstavec pod obrázkem byl myšlen jako řečnická otázka, nikoliv jako vážně míněná záležitost. Autor není blázen .... tak ho z něj nedělejte ;)

Bylo by to hezké a z mnoha hledisek i správné gesto, ale to se opravdu nestane. Dokud je tu marketing a dokud je tu jediný výrobce 40nm GPU (TSMC), bude se NVIDIA snažit držet co možná nejvíce a brzdit nástup AMD, které nepochybně bude získávat další tržní podíl. Využije k tomu jakýchkoliv zdrojů, slušnost a fairplay jde naprosto stranou (což už se dávno stalo). Sliby a papíroví draci jsou tím nejmenším …

Zdroj: DDWorld.cz, extremesystem.com, bi-tech,net

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 15:06:10

Niekto by mal tých ľudí z marketingového oddelenia nVidie postrieľať alebo aspoň prepustiť
kapa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 15:06:32
avatar
OK, s obsahom sa da aj zhruba suhlasit, no netreba to tak zvelicovat, stacila by polovica clanku vpohode. Nvidii to teraz az tak nevyslo, no tragedia to nieje. V procesoroch AMD vyraba vecsie cipy, menej efektivne procesory a predava ich lacnejsie ako konkurencia. Mne osobne to nevadi a nerobim z toho tragediu....., je to problem ich, nie moj, ja pozeram na svoju penazenku a kupujem, co je vyhodne....
Maros [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 15:09:19

z clanku zas citit vela osobnych postojov. Chapem situaciu, tiez sa mi klamanie zakaznikov nepaci, ale predsa stale to nie je zakazane, aj ked je to chore, takze robia, to co mozu a stale to funguje a hlavne, marketing je lacnejsi ako naozaj nieco schopne a pouzitelne a konkurencieschopne navrhnut a vyrabat. Porazku nemozu priznat za ziadnych okolnosti, to by ju po pade akcii, v "momente" volakto kupil, co by mozno nebolo odveci, aspon by sa vymenili ludia.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 15:17:44
avatar
Ke konci clanku - nedavno jsem tady psal, ze by bylo nejlepsi, kdyby se nvidie vyprdla na letosni fermi a venovala se jen 28nm fermi II. Zbozne to prani! Vzdyt o prachy jde jen na prvnim miste
greg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 19:58:37

podle dostupnych informaci zadna Fermi II nebude, dalsi architekturou nVidie bude Kepler
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 20:14:08
avatar
ta je 28nm
2MATRIX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 16:00:24
avatar
"Čekáte, že NVIDIA přijde a férově přizná (co je jinak zřejmé), že pardon na 40nm jsme to kompletně pohnojili, končíme s G400 grafikami, většinu 40nm výrobní kapacity přenecháváme výrobě lepších čipů konkurence, které stejně všichni chtějí, necháváme si jen část pro profesionální segment a do souboje s AMD Radeon se vrátíme až na 28nm?"

DD to čo si napísal?Ved každá jedna firma nemože dat ani za cenu skrachovania šance druhej konkurenčnej firme lebo by sa navzajom ohrozila a oslabila to by vtej firme museli byt nafetovaný idioti,snad si nemislíš že by sa hentak zachovalo AMD to by bolo také isté!
biker00x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 16:02:50

Po tom, co Nvidia předvedla v posledním roce, by mě překvapilo, kdyby do vánoc uvedla něco nového na trh, co by se mohlo měřit s grafikami řady 6xxx od AMD. Ale nechme se překvapit ... naděje na konkurenční prostředí a nižší ceny umírá poslední. Jinak souhlas, i kratší článek by splnil účel, ale lepší delší než žádný. Pročítání zdrojů by mě stálo ještě víc času.
choucas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 16:16:44
avatar
Nvidia nemoze priznat ze ma konkurencia lepsi produkt. To nieje ako v osobnom zivote. Vies drahusik spravil som chybu odpust mi a skusme to od znova. Tu ide o tazske miliony a ak oem vyrobcovia budu cpat do svojich compov gts 440/450 a ludia budu mat zaujem kupovat nieco take na zaklade dobrej povesti firmy, tak to im bude stacit do casu, ked uvedu nieco zmysluplne aj v high-ende. Proste nvidia je znacka na ktoru ludia daju. Aj AMD si chce vybudovat dobre meno v grafikach ako ma konkurencia. Aj preto si myslim ze konecne znacka ati zanikla.
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 16:20:51
avatar
Podle mě bude celá GTX 580 jiná, nebude mít 768SP a 512bit... a vyjde tak nejdříve v květnu 2011
SirIndy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 18:06:34

Souhlas, troufam si tvrdit ze 768 SP a 512bit je na 40nm procesu nemozne, bud bude az za dlouho s temito parametry na 28nm nebo drive na 40nm ale s mene SP. A sbernice se mi nezda, 512bit by znamenalo ze nevyresili ten problem s taktem GDDR5, jinak by dali zase 384bit a rychlejsi pameti a jadro by bylo vyrobne jednodussi.
jjohnyl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Chyba v článku 2010-10-19 17:27:24

Zrejme je v článku chyba...takmer na začiatku: "Navrch tomu všemu má ohromné problémy se 40nm procesem, kdy není schopna dosáhnout stejné hustoty tranzistorů, jako konkurence a tak musí mít čipy větší, s nižší výtěžností, účinností i spotřebou." ...nemalo tam náhodou byť s vyššou spotrebou ?
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 18:31:40
avatar
Citace:
stávající grafické karty NVIDIA nestačí v mnoha ohledech už na HD 5000 a uvedení HD 6800/6900 grafik je bez milosti odsoudí do role překonaných záležitostí.


možná ano, ale podobné je to na poli CPU. AMD procesory jsou ze strany intelu také dávno překonané, lidé si je ale stále rádi kupují. Proč je zřejmé - cena.
HonzaN [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 18:40:18

což je a bude u nv problém, díky jejich strategii jednočipu a větším čipům než má konkurence... následky jsou zřejmé.
Fakt nevim co chtěj na 40nm ještě předvést, ty parametry vypadaj hrozivě
greg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 20:04:08

Obdobne by se ten citovany text dal napsat i naopak. Kuprikladu raytracing u nas ve firme provadime jiz pouze na VGA a to od nVidie, konkurencni AMD-Ati nic takoveho pro koncoveho zakaznika neumoznuje.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 20:15:09
avatar
protože ray tracing není záležitost pro koncového zákazníka, ale pro specializované pracoviště ... jinak AMD raytracing samozřejmě umí ...
greg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 21:57:24

ano pomoci CPU
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 22:59:29
avatar
ano .... protože AMD má kromě GPU i CPU, které upřednostňuje a které jeje živí, není tedy divu, že má jiné zájmy než NVIDIA ... i když AMD CPU a GPU spojuje do APU, takže časem to bude jedno ...
greg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-20 15:15:12

O raytracing se ale dal bude starat u AMD pouze ta cast APU ktera bude vykonavat ulohu CPU.
PraseIII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 22:47:04

Článek zajímavej, jen škoda posledního odstavce. Informací se tady človek dozví dost, to nekritizuji, ale bez filtrace to prostě pořád nejde....škoda.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 22:58:33
avatar
zjevně to bylo nepochopeno ... už jsem tam dal edit:

uvedený odstavec pod obrázkem byl myšlen jako řečnická otázka, nikoliv jako vážně míněná záležitost. Autor není blázen ...
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-19 23:35:09
avatar
to snad není, protože nikdo dnes konkurenci nic jentak nedá zadarmo, to by byl blázen a akcionáři by ho asi ušlapali...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-20 00:06:00
avatar
proto to byla jen řečnická otázka a nikoliv vážně míněná věc ;)
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-20 07:11:39
avatar
Je pravda, že by NV potřebovala v určitých řadách pořádnou očistu nebo pude brzy do kopru úplně.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-20 12:27:14

Jj, az si clovek rika jake ma konexe Jen-Jsem-Lhal, kdyz ho stale jeste nesesadili a uz to meli udelat velmi velmi davno....
greg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-10-20 15:21:15

Za poslednich nekolik let se nVidia jen 3x za kvartal dostala do cervenych cisel. Take plati nekolik pokut a nakupuji nova aktiva v oblasti software. Naopak AMD je ve ztrate temer neustale, cerna cisla vykazuji jen vyjimecne. K tomu rozprodoli sva aktiva v tovarnach a ziskali od Intelu znacny obnos. Ktera ze spolecnosti ma tedy lepsi vedeni?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1178x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1712x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2202x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1979x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2785x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2221x
Komentářů: 1