Nejzajímavější GPU poslední let? Sledujte představení AMD RDNA 3 – dobré zprávy pro fandy v ČR Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 03 November 2022
altAMD si připravilo malou grafickou revoluci. Co čekat a nečekat?

 

 

Tak, a je to tady. Dnes nám AMD odhalí svůj nejdůležitější a největší grafický projekt v historii. První čipletové herní GPU s novou RDNA 3 architekturou. Sledovat to můžete přímo „online“ na kanálu AMD:

Video bude zveřejněno ve 21:00 3.11.2022 (A NDA na to co uvidíte skončí Thursday, November 3 at 2:00 p.m. PT / 5:00 p.m. ET / 21:00 p.m. GMT, tedy ve 22:00), tedy doufám, že jsem to spočítal dobře ten časový posun :). Mám totiž dobrou zprávu pro české fandy technologií, uvidíte českou premiéru nové RDNA 3 grafiky i u nás. Čeští nadšenci do technologií mají zde v Las Vegas zastoupení, a budeme tedy mít i včas novou kartu přímo v ČR k testování. Tohle je první takhle velká mezinárodní akce podobného stylu od AMD po covidu, a ačkoliv nějaká opatření jsou, sešla se zde hojná účast a jsou tady všichni hlavní světoví techtubeři a lidi z oborů, a technologické nadšence z ČR reprezentuji osobně. Byl jsem přímo u podobných uvedení nejvýznamnějších novinek v posledních 15ti letech různých výrobců a tohle jsem si prostě nemohl nechat ujít.  

Přes stálou Covidovou hrozbu zde panuje dobrá nálada a všichni jsou hodně zvědaví, a všichni zde vnímáme, že tohle by mohla být technicky nejvýznamnější technologická inovace na poli klasických GPU od uvedení samotných moderních GPU na trh. Tím spíše, že hlavní lidi z AMD tady otevřeně říkají věci, které nikdy tak optimisticky a napřímo neříkali. Nejde ani tak o to jaké budou grafické karty, ale co technologicky reprezentují. Velmi pravděpodobně tohle bude ZEN moment pro AMD na grafickém trhu a změní celou konstrukci všech výkonných GPU v nadcházejících generacích, stejně jako čipletové ZEN změnily konstrukci CPU ... každopádně jsem na novinky připraven:

Tenhle článek píši o den dříve, protože ta prezentace, kterou uvidíte, vznikne tady na místě s naší účastí o něco dříve, vy uvidíte jen sestříhaný záznam. Jak asi tušíte AMD nám zde řekne, a hlavně ukáže, více než budeme moci ukázat vám. Alespoň zatím. Takže od určité hodiny vlastně o novinkách už nesmím mluvit a „spekulovat“, a tak změrně tento článek píši s předstihem dokud „ještě nic nevím“ a neporušuji tedy embargo :). A jaké jsou nejnovější informace a očekávání před uvedením?

  • RDNA 3 před uvedením …

Oficiálně AMD prozatím zveřejnilo jen jméno architektury, což je RDNA 3 a částečnou podobu nové referenční karty. Kromě toho přišlo se slibem, že bude nejméně o 50% efektivnější než RDNA 2. A to je víceméně vše, co s jistotou víme a známe.

Samozřejmě z věrohodných úniků tušíme, že karty ponesou označení Radeon RX 7000 a konkrétně že jako první AMD představí Radeon RX 7900 XT spolu s RX 7900 XTX s NAVI 31 řešením nového čipletového kompletu. Otázka výkonu je stále záhadou. NAVI 31 má podle úniků masivně více výpočetních jednotek než NAVI 21 (o 130%), ale nevíme jaké ty výpočetní jednotky jsou. Proti RX 6900 sérii je zde každopádně nárůst šířky sběrnice (384bit vs 256bit) i množství paměti (24GB vs 16GB), které jsou i rychlejší (20GHz vs 16GHz). Za pozornost ovšem stojí, že AMD podle všeho asi nepůjde zatím o maximální výkon „za každou cenu“.

Alespoň ne teď a ne letos. AMD téměř určitě se bude hodně snažit, aby měla menší, kompaktnější a úspornější kartu, než je RTX 4090, ale s podobným rasterizačním herním výkonem. Efektivita bude nejdůležitější věc u novinek, a to nejen provozní, ale i výrobní apod. AMD by mohlo kartu pořádně osolit, v záloze je vícevrstvý čiplet a podstatně rychlejší paměti i takty GPU a TDP kolem těch 500W, ale vypadá to, že takové extrémní karty se dočkáme nejdříve příští rok v podání nějaké refresh verze ala „RX 7950 XTX“. Letošní RX 7900 XTX bude velmi pravděpodobně cíleně střízlivější. Alespoň tedy reference od AMD, které budou z počátku na trhu s logy všech výrobců.

Některé nereferenční verze ovšem budou úplně jiná zvěř. Výrobci, kteří vyrábí i RTX 4000 karty, mají totiž velké množství těch super obřích chladičů pro RTX 4090, ale nemají a v dohledných měsících nebudou mít dost RTX 4090. A tak očekávejte, že uvidíme i Radeon RX 7900 karty s těmi obřími přerostlými chladiči jaké má RTX 4090. A to jednak proto, aby je výrobci využili, ale také proto, aby si za to mohli účtovat vyšší cenu. No a pak aby výrobci mohli své OC edice hnát opravdu vysoko. Ostatně některé RTX 4090 překračují výrazně 500W, a to kvůli 2% výkonu proti 450W referenci. No a teď si představte, když NVIDIA žene 608mm2 velké 5nm AD102 jádro na 2,8GHz běžně na té své 450W grafice. Jak frekvenčně rychlé asi tedy bude AMD NAVI 31 na stejném 5nm výrobním procesu TSMC, které je ale čipem údajně o jen poloviční velikosti? AMD se sice u reference pravděpodobně bude držet spotřebou zpět, ale výrobci u nereferenčních OC edic by nemuseli.  

Samozřejmě se tu ve Vegas živě spekuluje i o cenách, kdy je jasné že samo AMD to ladí na poslední chvíli a horečně přemýšlí. NV mu ovšem nechala dveře dokořán. Současně nelze čekat úplně nízké ceny, protože situace ve světě je jaká je a nízké náklady na výrobu a dopravu jsou zkrátka minulostí. AMD by ale měla mít výhodu o trochu nižších nákladů proti RTX 4090 a současně AMD má nižší marže než NV a netlačí na jejich akutní zvýšení. Každopádně RX 7900 XTX bude prémiový produkt a odhadujeme cenu v rozpětí 1199 až 1499 dolarů při oznámení. Samozřejmě nevíme, jak to bude přesně s výkonem vůči 1600+ dolarové RTX 4090, která se však za ty peníze nedá nikde koupit. Mnohem zajímavější tak bude soupeření s 256bit RTX 4080 16GB (AD103), která je oznámená za 1200 dolarů na konec listopadu, přitom má o velmi podstatných 40% nižší výkon než RTX 4090. Tady by tak mohla být hodně zajímavá RX 7900 XT 20GB, která by měla být jasně výkonnější, mít více paměti a stát kolem 1000 dolarů. Uvidíme …

Jinak musím říci, že se tu hodně diskutuje na téma efektivity karet v praxi. Zejména evropští účastníci zde argumentují vůči našim americkým kolegům, kteří poněkud podceňují praktický problém 450W grafik. V Evropě totiž obvykle nemáme obvykle klimatizace a máme drahou elektřinu. Tady v Americe klimatizace mají a elektřina je levná, takže mají trochu problém pochopit, jak moc se na tu spotřebu a její následky (generované teplo) díváme u nových grafik v Evropě a proč pro nás ten špičkový výkon není tak zajímavý a více nás dnes zajímá ta spotřeba. Ten kontrast je tu dost znát podle toho z jaké části světa dnes jste :). Naši klimatizovaní američtí přátelé totiž nechápou praktické žití se 450W grafickou v herním PC v běžně velké místnosti bez klimatizace a už vůbec nechápou, když jim říkáme, kolik u nás stojí elektrika. Každopádně u AMD tyhle argumenty berou a podle všeho k nim u finalizace vlastností RX 7900 série karet přihlíželi (alespoň tedy u referenčních verzí) … reference AMD budou v přímém kontrastu s RTX 4090 FE, tedy velmi střídmé velikostí i spotřebou (asi). O nereferencích už to ale asi moci říci nebudeme … ty už mohou být hnané hodně vysoko, opět bez ohledu na vše.

Tohle jsou tedy spekulace před vlastním představením. Já za pár hodin budu vázán NDA, takže už si budu muset dávat pozor, ale jsem zvědav, jestli a kdy se úniky objeví. AMD nám totiž ukáže a prozradí zde na místě mnohem více než zatím řekne veřejně a spolu s námi se to samé dozví i výrobci karet a jejich zástupci. To základní byste se ale měli dozvědět také. Budu moci samozřejmě zveřejnit to, co bude v tom prezentačním videu + pár fotek z místa, ale moc toho zatím nečekejte. NDA na podrobnosti a testování karet samotných bude trvat nějakou dobu.

Každopádně jsme tu v centru dění a budeme se snažit tady toho co nejvíce pochytit a kartu bychom tedy měli mít následně i v ČR a budeme mít tak včas pro vás všechny informace z první ruky jako obvykle. Škoda, že je ve světě situace, jaká je, protože se tu jinak všichni shodneme, že tohle je nová zlatá éra PC, konkurence na poli CPU a GPU už dlouho nebyla lepší, vlastně nikdy to nebylo zajímavější … RDNA 3 by mělo být něco jako ZEN 2, tedy odstartovat zbrusu novou éru čipletových multi čipových řešení se vším, co to přináší. A jsme všichni u toho ...

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 12:56:44

Začátek je ve 21.00 (youtube ukazuje lokální čas do začátku).

A když už jsme u toho, tak si můžeme dát jazykovědné okénko.

Zápis času má pravidla:
21.00 znamená v devět, od devíti, atd. Tečka ukazuje na bod v čase.

21:20 je zápis délky časového úseku. Například plavba lodí trvala 21 hodin a 20 minut. Nejrychlejší čas na trati měl závodník s časem 1:22:33,44

Tak a víte něco nového, nemusíte děkovat. Pánbůh mi to jistě oplatí na dětech
Nem3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 12:54:28
avatar
ČSN 01 6910 umožňuje místo tečky používat jako oddělovač hodin a minut dvojtečku. Takže za chytrou vložku neděkujeme
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 15:14:09

Normy nejsou závazné. Pravidla českého pravopisu ano.

Normy mají stejně závaznou hodnotu, jako leták v Kauflandu. Tedy cokoliv v nich obsažené nemá právní hodnotu. I když si leckdo myslí, že ano. Normy jsou pouze jakýmsi indikátorem toho, jak se má něco řešit a je k nim při řešení sporů přihlíženo.

A zrovna Vámi citovaná norma se týká technických řešení strojově zpracovávaných dokumentů. Neříká co je správně dle jazyka, ale jak lze zpracovat dokument. O správnosti psaní dvojtečky ČSN tvrdí, že ji prý umožňuje psát akademická příručka českého jazyka, což je lež. Ta naopak konstatuje, že tento zápis je uváděn jako možný dle dané normy, ale sama tento způsob zápisu za správný neoznačuje. Není to tedy ani důkaz kruhem, ale chybný údaj v normě.

Souhrn:
Pravidla jazyka - neumožňují
Akademická příručka - konstatuje obsah normy
Norma - píše, že obé je správně, s odůvodněním lže. Navíc se norma netýká správnosti jazykové, ale technického řešení při psaní dokumentů, což není totéž. Je to jako tvrdit mi, že publikace popisující různé typy svařování určuje, který svár kde použit. Nikoliv. Konstatování řešení nic nevypovídá o jeho správnosti v dané situaci.


Tak teď mi můžete poděkovat za to, že jsem Vás vyvedl z několika bludů.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 15:10:30
avatar
Tak malá oprava .... je to 21 hodin s tím že NDA na ty věci skončí o hodinu později Thursday, November 3 at 2 p.m. PT / 5 p.m. ET / 21 p.m. GMT. přesně

dělá mě problém ten zimní posun času
Richi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 13:59:45

Pracovně do Vegas?
Tak si to užij.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 14:48:01
avatar
Takže touhle dobou už všechno ví a ještě víc! To se někdo má!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 14:59:34
avatar
ještě ne, ještě pár hodin, teprve vstáváme ;), ale karty už tu jsou, už jsem byl nakouknout, viděl jsem krabici
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 15:18:32
avatar
Ukazou se dneska i nereference? Zajima me, jestli Nitro+ edice dostane novy design a taky jsem zvedavej na Asus ROG, jestli to bude stejny vzhled jako u rtx 4090 nebo neco jinyho..
vsn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 16:27:33

já ty chladiče nechápu. Proč to prostě neprodávají bez chladiče levněji a nebo s vodním blokem. Vždyť se můžou výrobci domluvit s Corsair, Alphacool, EK atd. Vždyť ty nesmyslně velké chladiče musí stát víc než kompaktní blok.
Na tiché uchlazení sestavy pak v poho stačí 3x 120mm / 45mm radiátor. U new gen grafik + cpu třeba 3x 140mm / 45mm (60mm)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 21:35:37
avatar
Ne, jenom reference ...
DandaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 16:06:07

Nějaká verze s vodním blokem pro custom okruh prosím
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 17:46:41
avatar
Tak někteří výrobci uvádějí jednou za čas nereference s EK WB např...Sám jsem měl výtečnou GTX 1080Ti s EK WB z výroby od MSI...Dále byla fajná edice RX 6900XT od PowerColoru Red Devil s EK WB. Tu jsem chtěl, ale bohužel než jsem se rozhoupal a byl jsem připravrený objednat už byla zcela vyprodána :-( ...A nepochybuji že příští rok přijdou podobné edice min od PowerColoru...
DandaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 18:00:36

Jj taky mi unikla, takze mam tu verzi se vzduchem a na to jsem daval alphacool blok
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 19:51:11
avatar
Jo i ta nevypadala špatně, navíc cena hodně slušná a dala se sehnat ještě nedávno...Respektive myslím že stále jsou skladem.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 17:24:51

Niekto sa ma Recenzia s prvej ruky
Som zvedavý, kedy ju u nás začnú naskladňovať do obchodov...
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 17:36:06
avatar
Kdo všechno z ČR tam vlastně je, dostal se tam i někdo další z tak malé země?
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 19:52:38
avatar
Jen doufám že tam není aj Obr...To by cca v 21 : 05 byly na PCT články jak RTX 4090 vše rozválcovala a jak AMD je ve srabu a kdo ví co
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 20:22:11
avatar
máš o Obrovi ještě dobré mínění. Kdyby jen psal ty svoje ho..a. Alespoň v minulosti chodil dál, vyhrožoval redaktorům s jiným názorem, že jim rozbije hubu . No prostě "intelektuální typ"
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:46:46
avatar
Proč se vlastně jmenuje obr, že je to vyžraný prase?
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-04 05:54:22

Protože se jmenuje Obermaier -> přezdívka OBR.

Podle posledních recenzí se OBR docela uklidnil, ale může to být jen nějaký výkyv...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 21:35:08
avatar
Nikdo. Je tu pár Poláků, Němci, prostě většinou jen lidi z větších evropských zemí jinak Asie a hlavně USA.

Takže že je tu i ČR-SK rozhodně nemůžeme brát za samozřejmost. AMD si nicméně všímá slušného zájmu v ČR-SK o produkty AMD a hlavně férového jednání vůči nim, hodně je to prostě o jednání a vystupování, ale ne o lezení do zadku někomu. Oni také rádi slyší zpětnou vazbu od nás ze střední Evropy, protože se tady na určité aspekty díváme prostě jinak než oni v USA, takže rádi slyší, co na to říkáme u nás .

Já jsem už byl na podobných akcích za ČR v minulosti nejen od AMD. Tohle je první podobná velká akce po Covidu. Takže jsem rád, že se na nás (ČR) nezapomnělo mezitím V ČR se tak tedy také dočkáme karty a mám samozřejmě plný informační servis etc.
Jakubko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 21:46:18
avatar
RX 7900 XTX ---999$
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-04 07:27:17
avatar
Ano tímhle tady AMD hodně překvapilo všechny ... tak už alespoň známe pravý důvod proč NV zrušila vydání 4080 12GB za 900 dolarů ;)
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:18:56
avatar
Ano to je pochopitelné, výkon 4080 12GB je prostě slabý za tu cenu... On je slabý i výkon 4080 16GB, která 7900XTX neporazí, takže si myslím, že 16GB varianta spadne na ceně a bude muset dorovnávat.
Dudo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 21:47:36
avatar
uffffff, tak cena priam fantastická, takú som nečakal, teším sa a kupujem xtx
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 21:52:11
avatar
tjn, dopredu sem si rikal, ze pomalejsi XTcko s 300W za tisic dolacu bude prima nabidka, ale misto toho mi nasadili jineho brouka do hlavy Rozhodovani bude tezke, nechci principialne podporit kartu s vice nez 300W, ale ta cena, kdyz pocitam ze to stejne jeste trochu stahnu
Dudo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 21:58:42
avatar
tam nie je o čom , 100 doláčov je prd a pri stiahnutí na 300 w to bude mať určite vyšší výkon ako xt
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 21:55:55

Jsem rád, že AMD rozjelo cenovou válku. Tady není nad čím uvažovat, nVidia si může svoje topení strčit do prd...
Zubik1000CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:01:19
avatar
ještě zlevnit CPU a bude to dokonalé
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:06:04
avatar
Mi ceny samotnych novych cpu spatne neprijdou, vzdyt sestnactijadro vlastne jeste "zlevnilo". Vice me odrazuji ty desky, nastesti zatim necitim tak velkou potrebu hned spechat z minule generace.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:26:29
avatar
Celkem zklamání, že neukázali srovnání s RTX 4090! Co to potom znamená, že amd má slabší kartu? S tripletovým designem jak tomu říkal Lisa by měli bez problému porazit nvidii a ztrapnit je ale zatím to nevypadá na vítěztví co se týče výkonu. Kdyby měli výkonnější kartu, tak se určitě na konferenci pochlubí. Maximálně vyhráli ve spotřebě a ceně. Kolik teda budou stát v přepočtu na Kč oficiálně v ČR 899, 999USD + 21% DPH.. a zajímala by mě dostupnost v ČR, když vyjdou až 13. prosince, jestli to bude taková bída, jako u nvidie, tak tu kartu do vánoc pod stromek lidi nekoupí.
Dudo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:10:42
avatar
sklamanie? to ako čo si chcel, karta má výkon ako 4090, polovičnú cenu a výrazne menšiu spotyrebu. Neboj sa, na jar vydajú potunenú so 450 w a uvidíš ten fičák.
Serral [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:21:58

Trochu se podle tý prezentace bojím, že ten výkon bude docela pod 4090, když kladli takovej důraz na DP konektor a efektivitu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:11:13
avatar
neukázali protože RTX 4090 nikoho nezajímá ....

Ukázali ale srovnání s RX 6950 XT ... 1,7x vyšší výkon při podobném TBP!!! a o kolik je výkonnější 4090 než RX 6950 XT? CCa o 60 - 70 % ;) takže o jakém zklamání to přesně mluvíš????
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 23:02:48
avatar
No podle mě většina lidí čekala srovnání s rtx 4090 a jak je dobrá proti zeleným minimálně v rasterizačním výkonu a toho jsme se nedočkali, takže zklamání z prezentace, ne z ceny a spotřeby. A taky jsem čekal překvapení na konci, nějaký eso z rukávu. btw Bylo vtipný to rýpnutí, že není potřeba extra konektor.
n3v3r3k [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:13:31

taky to vidim jako zklamani, cena fajn, ale to je tak vsechno a kdyz se nvidie stahne, tak ta spotreba uz neni tak priserna. ja porad cekal ze na konci prijde Lisa a vytahne z klobouku neco jako rx 7950 xtx se kterou sezerou nvidii a ono ne
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:28:29
avatar
Proč? AMD vidí jaká je situace, hlavně v Evropě a dalších částech světa jsme hodně nesví ze 450W grafik, takže proč provokovat?

RX 7950 XTX dorazí .... vidíte že AMD kvůli dosažení těch "nízkých" 300 až 355W obětovala takty. To GPU dokáže běhat mnohem rychleji ;) stejně tak AMD použilo jen 20GHz GDDR6. AMD prostě záměrně obětovala výkon pro to, aby dosáhla nižších cen, ale hlavně nížší spotřeby a menších GPU ...

Současně upozorňuji, že AMD se na rozdíl od NV nesnaží konkurovat výrobcům karet. OC edice RTX 4000 karet nejsou prakticky o nic lepší a rychlejší jako FE edice od NV. AMD reference jsou ale stále jen reference ... OC edice tedy mohou a budou rychlejší ... pokud bude moci být TDP 450W, tak to na výkonu RX 7900 XTX poznáte proti těm 355W v základu ...

Pokud ale mohu soudit tady na místě, všichni jsou nadšeni z toho, že AMD má prostě menší, úspornější karty za rozumnou cenu ... a pokud tomu obětovala pár % výkonu v souboji s RTX 4090, která je o polovinu dražší, není to oběť ale skvělý tah pro nás zákazníky ...
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:15:17
avatar
Nemůžou ukázat jelikož jí výpočetně nedá. 4090 je prostě monstrum, které předběhlo svou dobu Je to výkřik staré doby, kde má staré DPI a HDMI porty, jediné co má nové je nový napájecí konektor, který však hoří. Teď dokonce dávají výrobci doporučení, že se může pouze 30x použít jinak může odejít.
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:16:24
avatar
Mě slušně pobavilo jak vytrolili Nvidii ohledně softwaru...Nemusíte se nikde registrovat, nesledujeme vás a nesbíráme vaše data...Což je něco co mě u Nvidie neskutečně štve...Člověk chce aktualizovat ovladač...Zapnout Geforce Experience aby se mu zobrazovali FPS a musí tam pomalu zadat i log. údaje od bankovnictví...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:29:45
avatar
nemluvě o tom, že se tyhle Radeony vejdou do normální skříně a nepotřebují hořlavou napájecí redukci ;)
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:39:57
avatar
Je to paráda...
Mmch Lisa se dobře vytratila z tý konference...Ke konci se nevrátila aby ohlásila ceny...Jako správná korporační šéfka na to začíná "dlabat"...Natrefil jsi na ni někde před/po akci? Očekáváme společné foto v nadcházejícím preview na RDNA 3
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:47:51
avatar
Jo natrefil, málem jsem se s ní srazil u výtahu jsme vyběhli současně z výtahů na proti sobě

Nějaké rozhovory s lidmi AMD mám, nevím jestli odchytím i Lisu, přeci jen jsou tu povolanější lidi z AMD na hovory kolem RX 7000, jsou tu hlavní inženýři a další lidi co ty karty vytvořili, takže se bavím hlavně s nimi ...
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-04 08:07:54
avatar
Nechápu na co bych měl mít zapnuté gf exp ... já to nemám ani nainstalované... fps se měří dobře přes MSI afterburner a nějakej jejich crap soft co se mi sere do nastavení her apod. fakt nepořebuju...
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:12:26
avatar
Pánové, ale koukáte na toto 61 Tflops (7900XTX) proti 82Tflops (4090), takže ta cena není vůbec špatná, uvidíme jaké budou nové technologie v té kartě a jak si povedou. To bylo řečí, že AMD natrhne zadek NV, ale nestane se tak. Výkon bude nad 4080 a to znatelně, ale 4090 neporazí, takže pro hráče je 7900XTX jasná volba, jelikož 4090 je až nesmyslně výkonná karta, ale kdo chce výkon si prostě musí připlatit.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:35:09
avatar
4090 není nesmylsně výkonná, RX 7900 XTX nemá ve většině případech o moc odlišný výkon ... 4090 je hlavně nesmyslně drahá, žravá a velká karta ... a také jich je velmi málo a nedostupná za oznámenou cenu. Takže srovnání s 7900 XTX je vlastně jedno ... zajímavější bude RX 4080 16GB, ale tady AMD srovnání udělat nemohlo, protože ta NV karta stále nebyla uvedena ...
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:57:29

ty tflops se do realneho vykonu ve hrach nepropisou. amd obdobne jako NV u rtx3000 prakticky "zdvojila" SP, respektive misto jedne instrukce za takt jako u rx6000 zvladne rx7000 dve instrukce. tim se pocet SP zdvojnasobi a stejne vzroste teoreticky vykon. ale ve hrach nedochazi vzdy k tomu ze budes moct ty dve instrukce paralelne za takt zpracovat a prijde ti tam jen jedna. je to navrat k gcn architekture ktera to mela podobne.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 23:10:26
avatar
přesně, třeba se mluvilo o tom, že NAVI 31 má přes 12000 jednotek ... nemá, ve skutečnosti je jich 6144 ale jedna část je zdvojená, proto ten masivní nárůst FP32 ... každopádně jen o 20% více jednotek při podobném taktu u RX 7900 XTX vs RX 6950 XTX ;)

Ale nárůst herního výkonu není jen o FP32 ....
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:30:11
avatar
DD hodně by mě zajímalo co je AMD fluid motion technologii (mluvil o tom ve videu a bude to dostupné až po novém roce), to bude nejspíš něco jako domýšlení snímků u NVIDIE?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:32:33
avatar
nemůžu říci všechny detaily, ale ano , bude to něco v podobném stylu ... bude to součástí FSR 3.0, doufejme že lépe zvládnuté než DLSS 3.0 a hlavně opět univerzální ....
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:44:52

FSR 3.0 opět nemá souviset s hardwarem? Myslel jsem, že i kvůli tomu tam mají ty AI jednotky.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:46:59
avatar
zatím o tom nemohu mluvit a AMD samo tady nechce mluvit o podrobnostech FSR 3.0 zatím pokud jde o ty AI, slouží vlastně k trochu jiným věcem
budy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:34:36
avatar
Abych shrnul dojmy: Cena je bomba, doufám že v ČR bude možné sehnat RX 7900XTX za cenu 28-30K to by bylo super. Porovnejte si to s RTX 4090 - některé verze stojí přes 60K! A výkon stejný takže s Nvidií byla totálně vytřená podlaha. Spotřeba je také nářez to jsem fakt nečekal - tipoval jsem 350W pro 7900XT a 400-420W pro XTX...Poté frekvence GPU - jsou hodně nízko a nedivil bych se kdyby se to dalo nataktovat ke 3,0GHz nebo i více???? Zde bude určitě dobré počkat na reference co budou mít 3x8PIN a masivní chladič z RTX 4090...Tady by ty takty mohly jít ještě hodně nahoru a s tím i výkon...
Čekal jsem výkon 2,2 až 2,5 Násobku RX 6900XT...Avizovaných 1,7 násobek RX 6950XT je trošku méně, ale vzhledem k ceně, spotřebě a kompaktnosti - bomba...
Počítám že příští rok se objeví 3D cache verze s vyšším taktem a spotřebou 400W, zato výkon by mohl být snad až na původním 2,5 násobku...Verzi kde budou dva hlavní čipy neočekávám na to je sakra brzy a nejspíše ji neuvidíme ani u RDNA 4...
Suma sumarum skvělé, a doufám že 13.12. budeme moci na ALZA objednávat...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:39:50
avatar
Ano karty budou dostupné v ČR v referencích za oznámenou referenční cenu + DPH ... problém je doprava, proto ono odsunutí až na prosinec. Současně AMD chce aby výrobci mohli současně předvést své OC edice s těmi masivními chladiči, nelimitovaným TDP a vyšším takty ... takže bych tady ještě nebrečel nad tím, že údajně 7900 XTX nestačí na 4090 ;) AMD ukázalo jen reference, ne to co RDNA 3 skutečně umí a dokáže na rovinu nám tu říkají, že ukazují vlastně nejhorší scénář ...
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:50:44

tak to je super marketing ze ukazou nejhorsi scenar. cena fajn, spotreba je stejne nad 300W, minimalne dvojnasobny vykon proti 6900XT o kterym se tu rok mluvilo se nekona a ten minimalne dvou a pul nasobek v raytracingu buh vi. pockame si na recenze, takto to vypada ze bude mezi rtx4080/4090. nedivil bych se, kdyby NV mela v zaloze 4080Ti na osekanym jadru z 4090 o 10 slabsi, s nizsimi takty a obdobnou spotrebou a efektivitou jako 7900xtx, kdy uz recenze 4090 ukazali ze to neni zadnej problem.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 22:55:35
avatar
AMD a NV mají prostě jiný přístup ... NV kašle na všechno a na všechny, hlavně na partnery ... AMD naopak dělá skutečně jen reference ... pokud ale Sapphire apod. bude chtít uělat 7900 XTX s výkonem 4090 ale i tedy vyšší spotřebou, klidně může.

Je myslím naprosto jasné, že AMD cíleně obětovalo maximální výkon pro tu nižší spotřebu ... ale může být mnohem rychlejší. Jenže to by vyžadovalo těch 400W+ a odpovídající chlazení apod. Což by znamenalo větší a dražší karty, což je něco, co drtivá většina zákazníků prostě nechce. Ale AMD rozhodně nebrání partnerům takovou kartu udělat ... základ na to mají ....
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 23:15:42

takze tu budeme mit bezne nereference 7900xtx o 15-20% vykonejsi nez reference? a az prijde za rok refresh v podobe 7950 tak bude slabsi nez nereference 7900xtx? to pochybuju...jestli mam v pc grafiku s 355W nebo 450W je uz uplne jedno, zvlast kdyz to je za 30k+. oboji bude topit hodne, oboji za rok sezere hodne.

ne, není to jedno ... 450 W a 350 W je v praxi z hlediska topení a generovaného tepla velký rozdíl .... a to i z hlediska ceny a konstrukce i velikosti chladiče ...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 23:33:06
avatar
nevím jak to bude škálovat ale cca 10 až 15% považuji za realistických, ovšem spotřeba pak bude hrozná jako u RTX 4000 ... OC edice budou mít 3x 8pin ....
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 23:55:13
avatar
Taky bych tipnul, že to moc škálovat nebude.
Nicméně pokud ukazují výkon 1,6-1,7x 6950XT, tak to je už teď výkonová plichta s RTX 4090, pokud mi něco neuteklo.
A to zároveň vysvětluje, proč schází jakékoliv výkonové srovnání s RTX 4090 v té prezentaci. Raději ukazovali věci, kde jsou v něčem lepší než NV, než aby ukazovali grafy, kde mají totožné FPS s RTX 4090.
Ono je klidně možné, že RTX 4090 o jednotky procent vede, ale pak je to stejná situace jako srovnání Zen4 vs Intel Gen13. Efektivita je na straně AMD a při stažení spotřeby na rozumnou úroveň je tedy AMD rychlejší. Pouze bez limitace spotřeby o pár procent prohraje. Vzhledem k rozdílu v ceně je to naprosto nepodstatné.

Vzhledem k tomu, že mě zajímá 65-90W třída CPU a 200-250W GPU, tak se těším spíš na další řady CPU/GPU, a z toho co ukazují tyto top modely je určitě na co se těšit!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-04 00:09:02
avatar
Ano RTX 4090 je doslova výkon ZAKAŽDOUCENU

AMD je cíleně efektivnější ve všem ....

Ono nemá moc smysl srovnávat 7900 XTX se RTX 4090 protože cena těch karet není ani trochu srovnatelná .... jediné co má smysl je srovnání s RTX 4080 za 1200 dolarů, ale ta ještě nebyla uvedena. AMD s ní srovnává tady v prezentacích ale výkon samozřejmě ne protože ho neznáme přesně ...
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-04 01:47:44
avatar
Právě DD tady pořád psal o 2-2,5 násobku výkonu (realita 1,7).Nerikam, ze je to spatny, jenom jsem mel vetsi ocekavani a pral jsem jim poradne vypalit rybnik nvidii. 2 násobek jsem bral jako minimum, tak jestli se k tomu aspoň priblizi nereference. AMD pořád ukazuje horší varianty, tak bych čekal, že teď při představení vytáhne ty nejlepší možný triumfy a překvapí. Jsem zvědavej na testy!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 23:04:24
avatar
ne psal jsem že 2x vyšší výkon je reálný pokud budou platit ty specifikace z úniků jenže ty zjevně úplně neplatí ;) ... AMD zjevně psotě obětovala maximalizaci výkonu pro menší karty s menší spotřebou a já jsem za to rád!

Ty karty běhají mnohem pomaleji, než co dokáží ... AMD ohlásilo 2,4GHz, ale ta jádra jsou dělaná na 3GHz ;) A OC tedy bude hodně zajímavé ....

Ne, recenze s předstihem nebudou ...
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-04 00:01:50

Mam s toho tiež zmiešane pocity čakal som 75 TFlops a 3x8 pin
AMD sa očividne rozhodlo isť uspornejšou cestou a zvolilo 61 TFlops a 2x8 pin, ako spotreba tu nemôžem povedat ani pol slova jemny undervolting a spotreba je peknych 250W, ale čo my vyrazilo dych je cenova politika AMD, to je fakt valka!
proste AMD 7900XTX 1000 dolarov a Nvidia 1600 dolarov.
Pre milovnikov Unscalingu, ano ma ho aj AMD a funguje rovnako paradne 8K pri 90FPS...
Teraz to vyzera že vykon AMD a Nvidie bude skoro rovnaky len Nvidia bude 1,6x drahšia a o cca 100W si dopraje viac
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Jednoducho krása 2022-11-03 23:18:27

Podľa mňa to AMD krásne zvládlo. Ak nezávislé benchmarky neodhalia niečo extrémne zlé a predajcovia neprepísknu cenu, tak beriem 7900 XTX.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-03 23:38:09
avatar
DD by měl oprášit svůj youtube kanál a taky nahrát nějaký video, kde nám ty karty ukáže a něco málo poví jako ostatní ze zahraničí, když má tu možnost!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-04 00:05:23
avatar
Uvidíme, něco natočeno mám, ale tady to zpracovávat nebudu, možná příští týden. Každopádně to že nedělám ta videa to mám na talíři ze všech stran něco s tím udělám no
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-04 07:03:35

Mno, tak já doufám, že referenček bude více než dost. Pokud totiž další výrobci budou hnát karty na maximální výkon, nejenže si nejspíš řeknou o daleko větší peníze, ale hlavně budou ty karty žrát více.

355W zkrouhnu klidně na 250W, možná i méně, ovšem i to už je docela dost. Doufám, že i některé nereferenčky budou, co se žravosti týče, na tom tak dobře, jako originál.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-11-04 07:21:51
avatar
Nevypadá to vůbec zle.
Jsem zvědavý na ceny v ČR. Také lze předpokládat, že se na to vrhnou překupníci a z $999 bude časem o něco více.

Těším se na karty 150-200W.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 695x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 753x
Komentářů: 2
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíMonday, 15 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1389x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Friday, 12 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1228x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciThursday, 11 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1122x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Wednesday, 10 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1762x
Komentářů: 6