NVIDIA 3D Brýle jsou prý špatná technologie Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 02 leden 2009
altTento názor nezaznívá poprvé, avšak protože rok 2009 bude nástupem 3D technologií, je na místě se tím zabývat.

 

 

   Společnost NVIDIA už delší dobu představuje a prezentuje svou představu 3D technologie. Ta je hotová a připravená k prodeji hned, jak na trhu budou LCD 3D monitory na trhu. Nejprve je nutné zdůraznit, že zatím neexistuje jednotný postup ve 3D u všech výrobců, je však téměř jisté, že během roku 2009 dojde k postupnému sjednocení, či alespoň k náznakům sjednocení. NVIDIA se 3D technologií zabývá oficiálně v prezentacích více než třeba ATI, která tomu zatím nechává volný průběh, ačkoliv z mnoha prezentací jasně vyplývá, že s podporu 3D AMD-ATI v roce 2009 normálně počítá. Přístup k tomu je však odlišný a právě to je terčem kritiky technologie NVIDIA 3D. NVIDIA prý jde svou představou a propagovanou technologií proti proudu celého odvětví.

3d-glass-nv

   NVIDIA totiž zvolila aktivní brýle (tedy tedy brýle s displaji). Ty, pokud chcete používat 3D v souvislosti s NVIDIA grafikami, si musíte pořídit a stojí zhruba 3000 korun. Jenže zvolená technologie nemá podle mnoha názorů do budoucna příliš dobré vyhlídky. Princip, který NVIDIA zvolila, je totiž docela starý a aktivní brýle tu už několikrát byly. Tato technologie je ale údajně uživatelsky nepohodlná, způsobuje mnoha uživatelům obtíže, jako je nevolnost a podobně. Ačkoliv v případě NVIDIA jsou tyto aktivní brýle asi ze všech nejdál a funguje to dobře (alespoň co se dalo vyzkoušet), nelze říci, že je to úplně ideální technologie. V současné době se totiž od technologie aktivních 3D brýlí ustupuje. Už dnes si můžete užít 3D, třeba s i grafikami ATI a se speciálním monitorem od jedné americké společnosti a příslušným ovladačem k ATI kartám. Bohužel tyto monitory nejsou jinde než v USA k sehnání. K této technologii vám ale stačí obyčejné neaktivní 3D brýle.

3d-nvidia

  O tom, že vývoj je možný a NVIDIA bude moci fungovat i bez aktivních 3D brýlí, nepochybuji ("DD"). Uživatelské pohodlí neaktivních brýlí doplňuje ještě otázka ceny. Asi uznáte, že přikupovat si k 3D LCD monitoru, který nebude nijak zvlášť cenově lišit od současných běžných LCD a klidně může stát oněch 4000 - 8000, ještě aktivní 3D brýle za 3000 korun, je nesmysl. Nabízí se docela dobré srovnání - fyzikální akcelerátor Ageia PhysX. Taky si téměř nikdo nekupovat další kartu do počítače za 4000 - 6000 korun. Osobně si myslím, že aktivní brýle jsou opravdu dlouhodobě nesmysl - jako zákazníci si přejeme jediné - smíříme se s nákupem 3D monitoru, ale pak už další investice nechceme, 3D obraz by nám pak měla poskytnout každá herní grafika, jedno jestli od zelených nebo červených a k používání 3D by měly stačit obyčejné 3D brýle za pár korun a nemusí být nutně jen papírové. V této jediné podobě je rozšíření 3D v roce 2009 možné. Důvod, proč dnes NVIDIA 3D vypadá jak vypadá je, že NVIDIA by ráda samozřejmě na této technologii, kterou teď ATI ani Intel oficiálně nemá, trhla co nejvíce. Jenže nejsou 3D monitory a až na trhu budou, konkurence jistě své 3D řešení uvede. Neexistuje důvod, proč by ATI nebo Intel nepodporovali 3D zobrazení jako NVIDIA grafiky, ale bez speciálních drahých aktivních 3D brýlí. Jenže to už asi bude právě jen otázka ovladačů karet zdarma, na čemž samozřejmě výrobce karty ani čipu nic nevydělá. Současný koncept NVIDIA není jako takový obecně prosaditelný (nemá také oficiální srovnání) a pro zákazníka nějak zvlášť výhodný. To nic nemění na tom, že teď na přelomu let 2008/2009 je 3D NVIDIA jedinou oficiální podobnou funkční 3D technologií od velkého výrobce z velké trojice grafických producentů. Jenže nedostatek 3D monitorů na trhu způsobil, že toho NVIDIA není schopna využít. S rozšířením 3D monitorů však už bude pozdě, protože konkurenční výrobci uvedou technicky pravděpodobně jednoduší (doufejme) 3D řešení, právě bez potřeby drahých aktivních 3D brýlí a tedy bez větších nákladů pro zákazníka. Horší, a snad nepravděpodobný scénář je, že by každý výrobce, NVIDIA, AMD-ATI a Intel měl vlastní navzájem nekompatibilní aktivní 3D brýle :).    

Zdroj:  The Inquirer

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Enduras [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-02 08:20:12

Článek to je docela zajímavej. Mám z toho celkově pocit že kdo může Nvidii uškodit ten tak učiní s chutí Ja doufám že v Novém roce se Nvidia vzpamatuje.
Jen bych snad vytknul autorovi nehorazne stylistické chyby.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-02 13:28:30
avatar
po tomhle clanku jsem lehce pre3Deckovanej
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-03 00:58:30

Já bych autorovi "vytknul" hlavně jeho neúměrný optimizmus. Pokud našel to nejhorší možné řešení (3 nekompatibilní aktivní systémy), je správně předpokládat, že právě tato varianta bude realizována.
I když osobně nevidím, jak by mohli dosáhnout nekompatibility ( přepínat obraz jde jen pravo-levo-pravo... ne? ) Ale pěvně věřím že to přece zvladnou. Jako vždy, blbost managementu zvítězí nad nežívou hmotou a snahami výnalezců technologie.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-03 01:03:44
avatar
já se na 3D těším takže přiznávám, že jsem vůči této technologii optimistický
Longin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-02 09:44:54
avatar
Nevím, jestli je cesta dvoubarevných papírových brýlí správná..Zkoušel jsem je, a způsobovali špatné podání barev.
Tohle by mohlo být lepší...ale za jakou cenu
aPk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-02 14:41:38

Ja myslim, ze DD mel na mysli bryle s polarizovanymi skly, tak jako je to napr. v Imaxu, ne tedy barevna skla.
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-02 10:08:45
avatar
Já to říkám už dlouho,brýle vyhodit,protože už na E3(jestli ne dřív) byl display který je 3D bez postižených brýlí.a když už by měla uspět brýlová technologie tak to musí být iZ3D.
každopádně 3D přinese buď konec renderovaných videí,nebo nový 3D video formát.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-03 00:47:15

Bohužel, tato technologie poskztuje 3D jen při určité poloze pozorovatele. Vidět 3D spolu s kamarádem nebo všem přítomným na prezentace nejde.
oleje [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - bludy 2009-01-02 15:59:33

ja osobne som pouzival okuliare (3000sk)niekolko rokov, az do NV rady 7600. Dovtedy fungovali lcd okuliare na obycajnom CRT monitore (120hz) bezchybne. Od rady 8800 nvidia pozastavila vyvoj ovladacov a vyhovara sa na nedostatok LCD monitorov. Ale kdo chce, monitor CRT si zozenie. Co sa tyka systemu 3d polarizovaneho riesenia, je to momentalne absolutna somarina, lebo monitor stoji okolo 500dolars a ako povedal autor v Europe sa prakticky neda zohnat. Ked ano tak priratajme clo, samotne okuliare odhadujem na cca 1000sk a na forach sa objavili skusenosti,ze tato technologia trpi duchmi. Podla mna , autor nema vyskusane okuliare a prelozil len niekde nieco napisane.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-03 00:51:59

To, že to nechodilo dobře, neznamená, že to tak bude i dále. Koneckonců, polarizační 3D kino bylo v SSSR od začátku 70ch lét, možna i dříve, ale to už jsem byl malej, nepamatuji si. V 80ch bylo v každém větším městě. A technika o něco přece postoupila, aspoň v tom, co se monitorů týče :-).
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-02 11:16:35

Ako bezneho konzumenta hier ma to za zacne zaujimat az v momente ked to bude stat +/-rovnako ako sucasne systemy.A zaroven to bude rovnako pohodlne=bez okuliarov.Rozhodne nedam dalsich >100 eur do HW aby som si zahral tu istu hru v realnejsom 3D.Aj ked by to mohlo pekne pomoct rozsireniu dual GPU.Do dual GK sa nasypu naraz rovnake data s tym ze kazdy s cipov vypluje kusok posunuty obrazok.Cez bridge len synchro.Nato uz chyba len dual input monitor=2 obrazy "nejak" oddelene pre kazde oko.
Pit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - nejspíš 2009-01-02 12:00:00
avatar
Já si myslím že ATi a Intel budou mít společně kompatibilní brýle a Nvidia bude mít svoje, které budou s ostatnímy nekompatibilní.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-03 01:03:22

Pokud současná technologie výdá polarizační monitor, všichni použijí pasivní brýle a absolutně stejnou triviální a starou více než 40 lét technologii..
Pokud monitory budou vydávat 3D obraz jen přepínáním mezi 2 obrazy, všichni použijí aktivní brýle a udělají to stejně, protože přepinat pravo-levo se dá jen jedním způsobem. Pokud to obratíš, obratí se Ti paralax a následně 3D efekt.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-02 13:31:02
avatar
jen mala trochu zavadejici chybicka..ten 3D obraz na specialnim monitoru od te americke spolecnosti si uziji i majitele karet nvidia...akorat si budou muset za ovladac zaplatit 50$, majitele ati karet ho maji zadarmo.
Slunce [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-02 14:28:22

3D brýle a 3D obrazovky jsou podle mě úplná blbost. Nechtěl bych to. A klidně mě můžete zasypat palci dolů.
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-02 15:07:24
avatar
na některé věci je 3D zobrazení vyloženě nevhodné a nepužitelné,ale jistě přechod do 3D ve hrách bude podobným evolučním skokem jako jsou pohybové ovladače teď. po pravdě nedovedu si představit 3D hru kde by třetí rozměr nechyběl,vedle globální iluminace je to totiž prakticky jediný další způsob jak odhadnout vzdálenost objektů ve statické scéně.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-03 01:11:32

Máš pravdu. Pokud člověk kouká na 3D film déle, než 5-10 min., začíná ho vnímat stejně, jako normální. Obraz totíž, stejně se dělá v mozku, a on VÍ, že obraz má být takový a makový a tak ho i uvidíš.
(IMAX to blokuje tím, že mají asi dvojnásobný proti reálu paralax a tím i 3D efekt. Tohle mozek nedokáže převést do normálu asi za 40 min - dobu jejích posezeníčka. Ale dokáže začít protestovat (bolesti hlavy, závratě atd.))
Na druhou stránu, pro práce (3D modelování a i 3D rozmísťování informace, které teď ani si nedokážeme představit) je to nádhera.
Chaythere [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-02 14:29:55

No taky se mi to omezení brýlemi moc nelíbí ať už aktivní nV nebo schůdnější řešení neaktiv AMD. Do hologramů máme ještě daleko což je škoda, nechat se obklopit celý 3D hologramem to by bylo něco.
oleje [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-02 15:50:33

vsetci chcu neaktiv, ale si neuvedomuju, ze takisto treba okuliare. Su sice 3d monitory na priame pozeranie ale ich cena je niekolko 10tis a pozorovaci uhol do 20 stupnov. (system 2displayov v 1monitore s patricnym natocenim monitorov na lave a prave oko)
miki75 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-02 22:25:07
avatar
Vsetko chce cas ja by som to este neriesil, treba dat cas mozno budeme velmi prekvapeny. Stale si myslim ze v jednoduchosti je sila.
Zbycho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-03 00:02:26
avatar
Všechno chce svůj čas. Před 20 roky jsme zvažovali nakup 2D karty pro zobrazení nových woken a nových her.
Potom se objevil 3DWolfennstain a pak jsme zjistili, že budeme potřebovat 3d karty na nové herní pecky.
Momentálně několik let procházíme vývojem 3D zobrazení, ať kino, nebo TV, fotky a neposledně hry. Na všechno dojde a nad čím se my tady pozastavujeme, naše děcka budou brát za stejnou samozřejmost, za jakou my dnes bereme to, co máme před sebou fyzicky na stole. Doporučuji tento kratký článek Odkaz abychom se přestali taškařit o to, co má přirozený vývoj.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-03 01:13:32

V r. 88 nákup grafické karty? Ne, že by nebyly, ale nebyly podporovány softem a proto se kupovaly jen pod zvláštní SW.
Zbycho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-03 16:59:06
avatar
Tak za prvé, už máme rok 2009 , a za druhé, tys měl v roce 1989 integrovanou VGA kartu na MB? Každý komp, který nebyl zrovna server, potřeboval GK.
Když si matně vzpomenu, tak moje první 8088 měla grafickou kartu od motoroly, ovšem monitor jsem měl monochromaticky. Samozřejmě, že jsem si tento počítač nepořídil tehdy (pro hnidopichy) ale až kolem roku ´95, to už byl za hubičku ale, byl to můj první PC. Pak 386, tam už byla 2MB 2D VGA. Pak tu mám 486 (leží vedle mě ) a ta má 4MB 2D VGA kartu. Že bych ji odkrytoval a kouknul se na typ?

P.S. Strašně mě dneska štve, že jsem tu 8088 kuchnul a co jsem nepotřeboval vyhodil. Zůstal mi pouze HDD a zdroj.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-01-05 00:40:50

Vždyť říkáš totéž - karty jsi ZVLÁŠŤ nekupoval. Ani doma ani v práci. V tu tobu karta v 99% už v počítače byla, a i entuziasti nevěděli, je integrovaná či není. Při tehdejších cenách by mně ani ve snu nenapadlo podívat se dovnítř. Ten počítač stál tolik, kolik jsem vydělaval 2 roky, a to jsem pracoval na mnoha pracích současně.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineStředa, 08 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 450x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1533x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1836x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2253x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2013x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2817x
Komentářů: 5