NVIDIA o své budoucnosti: orientace na TEGRA a HPC – 50 her pro Tegra a experimenty se Streamem Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 21 srpen 2011
altÚstup z nejdůležitějších segmentů grafického PC trhu znamená nutnost soustředit se jinam.

 

 

 

 

Společnost NVIDIA se v posledních dnech opět vyjádřila ohledně svých plánů a směřování. Budoucnost NVIDIA se v oblasti spotřební elektroniky točí hlavně kolem TEGRA platformy a v oblasti vývoje grafik je to HPC a profesionální segment.

Jak víte, společnost NVIDIA je vývojem vytlačována z klasického grafického PC trhu, protože na rozdíl od Intelu a AMD nemá, kam by svoje grafiky integrovala, takže nemůže nabídnout na PC platformě APU procesor. A protože většinu grafického trhu tvoří levné hlavně integrované a low endové grafiky, které dnes nahrazují po všech stránkách právě grafické karty v nové generaci APU procesorů Intel a AMD, musí NVIDIA hledat jinou cestu. V současné době už se NVIDIA propadla na 17% podíl a už delší dobu je až třetí za druhým AMD s 21% a vedoucím Intelem s 61% podílem v oblasti grafik pro PC.

Ztrátu integrovaného segmentu NVIDIA není schopna při dalším soustředění jen na PC platformu vykompenzovat a s příchodem stále silnějších integrovaných grafik v procesorech postupně zmizí i klasické low endové grafiky, které tvoří hlavní část příjmů ze segmentu běžných spotřebních neintegrovaných PC grafik. NVIDIA tak logicky omezuje své aktivity na poli spotřebních PC grafik, což je vidět i na podpoře vývoje nových her a tak dále. I když se nemusíme bát, že by NVIDIA klasické grafické karty opustila v nejbližší době úplně. Tvoří totiž největší část jejích příjmů, i když nejsou tak ziskově zajímavé, jako profesionální grafiky do HPC segmentu a nerostou, spíše jen stagnují, na rozdíl od TEGRA platformy. Na HPC se NVIDIA zaměří i se svou upravenou grafickou architekturou KEPLER, vycházející ze současné FERMI. Samozřejmě tomu odpovídá zaměření a směřování aktivit celé společnosti. NVIDIA hledá způsob, jak této orientace GPU mimo běžný spotřební segment využít i v něm.

Aktuálně prozrazuje, že zkoumá možnosti technologie Streamování, tedy vlastně Cloudu v domácích podmínkách. Například by váš hlavní PC s pořádnou grafikou pěkně makal naplno a vy byste si mohli skrz bezdrátové připojení užívat jeho výkonu a hrát třeba na tabletu prostřednictvím streamování někde venku. Myšlenka zajímavá, ale řekl bych, že to má ještě mezery. Proč by třeba majitel high end PC s High end grafikou hrál na mrňavém Tabletu? Ale je to způsob jak využít profesionálního a HPC směru, kam jsou technologicky a architekturou nové grafické čipy NVIDIA směřovány, i když si myslím, že spíše než domácí Cloud budou využitelné v nějakých pronajímatelných CloudSlužbách, například jako je Onlive, které právě hry streamuje.

U spotřebního segmentu už NVIDIA dávno dala najevo, že architektura x86 PC je prý zastaralá a mrtvá, i když ostrá vyjádření o tom, že brzy její GPU pohřbí beznadějně zastaralé procesory Intel, už naštěstí neventiluje – ono také od té doby spadla z 30% podílu na grafickém trhu na 17%, takže pohřeb se odkládá na neurčito. Pravým důvodem, proč pro NV není segment běžných PC tolik zajímavý, už jsem ale vysvětlil výše. Prostě nemá s čím konkurovat AMD APU a Intel APU procesorům s grafikou, které tvoří a tvořit budou drtivou většinu PC platformy. A většině běžných uživatelů budou tyto grafiky více než stačit – ostatně když doteď mnoha stačily integrované grafiky s třetinovým výkonem klasické low endové s podobným výkonem, jako mají ty nové integrované grafiky v procesorech. NVIDIA tak hledala a našla jiný spotřební segment, na který se soustředí. Sem přesunula i své aktivity po ukončení některých aktivit (čipsety a integrované grafiky) ve spojitosti s PC a směřuje sem i svou podporu herních vývojářů. Ano je to SoC ARM platforma TEGRA, která brzy dostane třetí generaci a už dokonce 4 jádra. Pro ni by NVIDIA v roce 2012 měla podle svých slov ráda tak 50 her. NVIDIA také pracuje na projektu DENVER, který by měl konkurovat výkonem alespoň běžným x86 APU procesorům Intel a AMD, jenže na případné výsledky tohoto projektu si ještě pár let budeme muset počkat.

NVIDIA ale opět dává jednoznačně najevo, že její hlavní starost ve spotřebním trhu už nejsou běžné spotřební herní grafiky, ale platforma ARM TEGRA, která by ji měla živit především. Na poli GPU je hlavním zájmem HPC segment, tedy profesionální segment, kde hodlá pokračovat i v orientaci na vlastní CUDA GPGPU platformu. Čipy architektury KEPLER se ale letos určitě neobjeví, když půjde všechno dobře, tak se v závěru roku teprve začnou vyrábět, takže grafik se dočkáme až nejdříve na přelomu Q1 a Q2 příštího roku. Opět jako první půjdou vyšší modely, tedy nástupce GTX 470/570 a GTX 480/580 a hlavně jejich TESLA a Quadro alternativy pro profi segment. Pokud jde o TEGRA, tak rok 2012 je rokem TEGRA3 se 4 jádry, která nejprve bude vyráběna 40nm, posléze ale 28nm a ta už by měla zamířit i do SmartPhone. 40nm Tegra3 by se už snad na konci roku měla objevit v prvních tabletech.

       

AUTOR: Jan "DD" Stach
Motto: „Raději později a pořádně, než dříve a blbě“ :). Než začnete diskutovat: Objektivitu a objektivní fakt a názor nelze posuzovat subjektivním dojmem! ;)

Starší články


 / 29
SlabéVynikající 
Komentáře
Přidat Nový
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-08-21 17:14:37
avatar
Naplanovane to maji pekne, tak snad jim to vyjde
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-08-21 17:41:14
avatar
Jo plány ty jsou hezké ale když vezmu v potaz kdy měl se objevit na trhu Buldozer a kdy se možná objeví ,tak je jasné že plány jsou jedna věc a realita ta druhá.
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-08-21 17:51:02
avatar
Tak zrejme rozhodujúce či sa Nvidia vráti naspäť na piedestál a dokonca možno otočí (nielen ona) celý segment naruby bude implementácia Windowsu 8 a jeho spôsobilosť s ARM microarchitektúrou SoC. Tegra resp. s ARM microarchitektúrou ako takou aj iných výrobcov.

Je skvelé predstaviť si, že o cca. 2 roky prídete domov a Váš mobilný telefón po wireless pripojení k napr. 24" LCD(OLED) monitoru a obdobnému zosynchronizovaní s klávesnicou a myšou (ak to už vtedy nebudeme ovládať hlasom) Vám kompletne nahradí kancelársky počítač a prostredí Windows ponúkne Vám MS Office (Libre Office a pod.) a o prehrávaní HD videí ani nehovoriac až po hranie nejakých hier.
A vtedy mi bude jedno či tam bude taká (x86) alebo onaká (ARM) microarchitektúra.
MrAmu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-08-22 12:55:14
avatar
Tak přesně takhle si to taky představuju.
mareknr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-08-21 19:45:03

Na inom webe som čítal, že má NVIDIA do konca roka prísť s 28nm GPU. Nemajú to však byť KEPLER ale FERMI grafiky akurát na nižšom výrobnom procese. A dokonca to nemajú byť ani high end GPU ale mainstream. Nemáte o tom niekto nejaké info.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-08-21 21:38:40
avatar
NV by ráda vyráběla hlavně Tegru 28nm
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-08-22 08:18:01
avatar
Nevím, ale moc bych se tomu nedivil, před Fermi to bylo podobné, Fermi nikde, ale low-end a mainstream grafiky do notebooků se dělaly 40nm, pak i některé desktopové low-end grafiky. malá jádra se dělají prostě lépe a výroba se na nich odladí, takže proč by to mělo být jinak.
Executor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-08-22 08:25:03
avatar
Ten 28nm proces by současným Fermi dost prospěl
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-08-21 19:45:55
avatar
no, sice se integrovaných grafik prodá zaručeně nejvíc, ale marže tam jsou mizivé. Intel a leader v grafikách humorná představa, lídrem je akorát v množství prodaných integrovaných kde část z nich ani není použitá protože jsou spojena napevno s CPU. V profesionálním a herním segmentu nemá Intel co nabídnout, jeho integrované čipy jsou to nejzákladnější na zobrazování obrazu a v segmentu grafických karet nemá vůbec nic
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Problém s účtem na DDWorld?

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Videa
NVIDIA DLSS v Battlefield V aneb marketingový a technický FAIL.
NVIDIA DLSS v Battlefield V aneb marketingový a technický FAIL.Středa, 20 únor 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 795x
Komentářů: 3
VERGE umlčuje kritiky svého hrozného videa „stavíme PC“
VERGE umlčuje kritiky svého hrozného videa „stavíme PC“Pátek, 15 únor 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2197x
Komentářů: 9
Dangerous Driving – nástupce Burnout série. Jaký je?
Dangerous Driving – nástupce Burnout série. Jaký je?Čtvrtek, 14 únor 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 828x
Komentářů: 1
The Outer Worlds od Obsidian není RPG typu Fallout
The Outer Worlds od Obsidian není RPG typu FalloutÚterý, 12 únor 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1255x
Komentářů: 1
METRO EXODUS odhaluje svůj vznik
METRO EXODUS odhaluje svůj vznikPondělí, 11 únor 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1158x
Komentářů: 2
The Divison 2 bude jiné. Jaké jsou HW nároky?
The Divison 2 bude jiné. Jaké jsou HW nároky?Čtvrtek, 07 únor 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1946x
Komentářů: 11