NVIDIA sníží ceny RTX 4080 kvůli nezájmu. Jak moc záleží i na výkonu AMD RX 7900 XT/XTX Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 06 prosinec 2022
altO novou RTX 4080 16GB za 33 tisíc korun není zájem. A není se co divit. Co s tím NV udělá?

 

 

 

 

Prodeje RTX 4080 16GB jsou nejhorším startem pro NVIDIA 80tkový grafický model v historii. Přestože kvůli strategii NVIDIA a částečně i problémům v Číně, které znovu brzdí výrobu a dopravu bylo do obchodů po celém světě dodáno jen několik desítek tisíc kusů celkem, prakticky nic se neprodalo a téměř všechny karty jsou široce fyzicky dostupné v obchodech. Což se o mnohem dražší a ve větších počtech dodaných RTX 4090 říci úplně nedá. I velcí prodejci uvádějí prodeje v jednotkách, či maximálně malých desítkách kusů RTX 4080, což je absolutní propadák a tlačí na NVIDIA, aby s tím něco dělala.

Není se co divit. Snažit se téměř v roce 2023, kde nabídka grafik na trhu podstatně překonává poptávku, prodat jen 256-bit 16GB kartu za 1200 dolarů (33 tisíc korun), je šílenost. Navíc když reálná cena většiny nám v obchodech nabízených modelů je běžně 1300 – 1500 dolarů, protože NVIDIA nedodává set GPU+paměti výrobcům karet tak, aby mohli s rozumnou marží prodávat své RTX 4080 „jen“ za 1200 dolarů. Většina modelů tak nestojí 33 tisíc, ale stojí 35 až 41 tisíc korun, což za nástupce 20 tisícové RTX 3080, je šílenost. Navíc znovu opakuji, RTX 4080 má jen 256-bit sběrnici a jen 16GB paměti, neexistuje žádné ospravedlnění pro to, aby karta s těmito parametry stála výrazně více jak 20 tisíc na přelomu 2022/2023. NV jen zkouší, jak pitomí jsou její zákazníci.

No zjevně ne tak, jak si myslela. Prodeje jsou skutečně mizerné. Nicméně plní účel. Jak jsem říkal dříve, NVIDIA záměrně tuhle cenovku nastavila i proto, aby nemusela dále výrazně zlevňovat RTX 3080/3090 modely, kterých ještě nedávno bylo spousta. Sice mají nižší výkon, ale pro ty, na kterých výkonný agresivní marketing NV úspěšně zapracoval, a kupují karty stylem GeForce nebo NVIDIA, se najednou jednalo o zajímavou nabídku. I když zajímavé ve srovnání s cenami RX 6800/6900 série nejsou ani trochu. Každopádně „ďábelský plán“ NVIDIA vychází. Starší generace RTX 3080/3090 modelů se znatelně vyprodávají, situace se liší trh od trhu, ale vypadá to, že začátkem roku 2023 zásoby na většině dojdou. I tak jde samozřejmě o zhruba půlroční zpoždění proti plánu, kdy měly původně dojít a být nahrazeny novou generací. Situace je jaká je. NVIDIA se každopádně snaží za každou cenu udržet své vysoké marže, i když prodává nyní podstatně méně karet, než byla zvyklá, prodává je díky svému marketingu stále dráž než v normálních dobách dříve.

Přesto s RTX 4080 16GB zjevně otestovala a našla své limity. Zatímco předražená RTX 4090 jí projde asi vždy, protože typického zájemce o takovou kartu nezajímá vlastně nic, natož dobrý poměr cena/výkon a smysluplná cena, nabízet RTX 4080 16GB za 1200+ dolarů vlastně stejnému okruhu zákazníků, se nesetkalo s pochopením a zájmem. Kdo má 1200 dolarů na RTX 4080 má i 1600+ dolarů na RTX 4090 a vzhledem k velkému výkonovému i parametrovému rozdílu mezi oběma modely, má vlastně 4080 nyní mizerný poměr cena/výkon i na poměry obvykle mizerného poměru cena/výkon dražších NVIDIA karet obecně. A zájem zákazníků podle toho vypadá.

  • NVIDIA upraví ceny RTX 4080 a uvede RTX 4070 Ti

V následujících týdnech tak začne skutečný nástup grafik nové generace poté, co se z velké části konečně tedy vyprodaly zásoby starších modelů. Jak AMD, tak NVIDIA ovšem řeší problémy s výrobou a dopravou a doléhá na ně i celosvětová ekonomická situace, kdy prodeje a zájem o PC obecně značně klesl. Problémy s výrobou se pak zhoršily kvůli situaci v Číně, kde jsou nepokoje kvůli nezvládnuté situaci s Covidem, vláda uzavírá stále celá města i továrny a zaměstnanci se bouří což vedlo k výraznému narušení celého výrobního řetězce a tomu odpovídajícím zpožděním dodávek všeho. Ovlivněny jsou výrazně nové zásilky nereferenčních grafik AMD i NV, což rozhodně nepomáhá snížení vysokých výrobních nákladů apod.

Navíc jak AMD, tak NVIDIA uvádí nové karty nezvykle pozdě, až v polovině prosince a začátkem ledna, což jsou nejhorší možné termíny, zejména pro běžné výrobce karet. Už tak problematická výroba i doprava dnes, je ještě narušena tradičními svátky a volnem. Takže všechno se ještě protahuje. I tak prostě AMD již za týden, 13.12.2022 odstartuje prodeje RX 7900 XT a 7900 XTX, NVIDIA pak plánuje podle všeho upravit cenu RTX 4080 16GB, aby se její prodeje konečně rozhýbaly. A krátce na to uvést také odloženou RTX 4080 12GB, tedy nyní pod názvem RTX 4070 Ti 12GB a to již 3.1.2023 se vstupem do prodeje 5.1.2023. Cena této karty stále není jasná, NV laboruje a vyčkává na situaci s AMD modely i obecně situaci ve výrobě a dopravě a celkově na trhu.

  • Záležet bude i na AMD a nových Radeon RX 7900 XT a 7900 XTX

Nejen z hlediska výkonu, ale především bude záležet na počtu dostupných karet v obchodech a prodejích. Bohužel to vypadá, že se naplňuje naše nedávné varování, že AMD sice uvede slušné množství referenčních modelů na trh, ale to hlavní, tedy na nereference, dojde později. Snad jen Sapphire, PowerColor a možná ASRrock, co by exkluzivní AMD výrobci, stihnou dodat pár kusů svých nereferencí letos na trh, ale z důvodů opětovně narušeného výrobního řetězce a dopravy a s ohledem na svátky/volno což ještě všechno více zpozdí, se očekává hlavní vlna fyzicky dostupných karet až v druhém a třetím týdnu v lednu.

Otázkou tak budou i ceny, ačkoliv AMD na rozdíl od NV stanovuje své doporučené ceny realisticky s tím, že referenční karty i existují v běžných obchodech běžně dostupné, což NVIDIA a její FE prakticky nikde ve většině světa nejsou. AMD také upřednostnilo v dodávkách výrobce jako Sapphire PowerColor a ASRock, kteří na rozdíl od výrobcům, jež produkují karty s čipy obou značek, nemají tak velký zájem tlačit ceny Radeon RX 7900 modelů extrémně vzhůru, aby jim nekomplikovaly už tak komplikované prodeje předražených RTX 4080/4090 a pravděpodobně i RTX 4070 Ti.

Samozřejmě záleží i na výkonu. Ten se dozvíte za týden v recenzích. Už nyní uniklo srovnání v GeekBench 5 VULKAN, které 29 tisícovou RX 7900 XTX 24GB staví o 16% nad výkon 33 tisícové RTX 4080 16GB. Ale o herním výkonu obecně tenhle test nic neřekne. Snad jen za zmínku stojí to, že NVIDIA RTX 3090 má ve stejném testu o 21% vyšší výkon než originální Radeon RX 6900 XT, který nakonec v herním výkonu byl cca o 5% slabší (nyní je to vyrovnanější).

RTX 4090 24GB má podle tohoto testu velice podobný náskok před novou RX 7900 XTX a to 22%. Pokud tedy bude z hlediska běžného herního výkonu platit, co platilo o výkonu RTX 3090 vs RX 6900 XT, bude 7900 XTX nebezpečně blízko možná tak 10% pod RTX 4090 v průměru, což s ohledem na zhruba jen 60% cenu nového Radeonu a nižší 355W spotřebu, bude hodně zajímavé. A asi to tak už vysvětluje, proč NVIDIA hnala výkon za každou cenu a za cenu obří spotřeby, tak nahoru. Proč RTX 4090 nemá „jen“ 350W. Protože to by stálo zhruba 5% výkonu, což by mohlo znamenat, že by v mnoha případech nebyla 1600+ dolarová NVIDIA nejvýkonnější kartou proti jen 1000 dolarové AMD, která navíc v této generaci má stejnou 24GB paměťovou výbavu a dokonce lepší/modernější multimediální výbavu.

  • Kam NVIDIA „sníží“ cenu RTX 4080 16GB a 4070 Ti 12GB?

Vše nasvědčuje tomu, že Radeon RX 7900 XTX bude výkonem v 90% hrách mnohem blíže RTX 4090 než RTX 4080 16GB. Ta bude mít možná co dělat, aby překonala RX 7900 XT 24GB, který AMD uvádí „jen“ za 899 dolarů, tedy necelých 26 tisíc korun vč. DPH. NV asi bude mít výhodu v marketingovém RT výkonu, ale ten prakticky všichni vypínají, protože jen žere FPS a zapínat kvůli tomu DLSS/FSR abychom tak nehráli v nativních rozlišeních, se také většině nechce. Speciálně když si kupují drahé grafiky za 20, 30 a víc tisíc, abychom hráli v nativním rozlišení bez nějakých DLSS/FSR berliček. Ani nová generace grafik ale jednoduše nemá dost výkonu na smysluplné RT, které zůstává hlavně marketingem.  

Každopádně marketing NV bude nepochybně hodně investovat do tlačení RT, DLSS 3 jakkoliv je praktická užitečnost dnes obou limitně blížící se nule. I tak bude mít problém vysvětit cenu 16GB grafiky proti 20GB/24GB konkurenci. Tím spíše, že AMD se hodně snažilo a RX 7900 XTX je fakticky levnější než předchůdce RX 6900 XT, který za 999 dolarů začínal v roce 2020 také. Ovšem vzhledem k inflaci je tehdejších 999 dolarů rovno současným téměř 1200 dolarům, takže fakt že AMD nabízí podstatně lépe vybavenou 7900 XTX jen za současných 999 dolarů, je malý zázrak. I tak jde pochopitelně o monstrózně drahou kartu pro většinu hráčů, ale ani většina z těch, co ty peníze mají, nemůže ignorovat ten relativně dobrý poměr cena/výkon, který tenhle produkt v téhle cenové hladině mít bude.

NVIDIA tedy bude řešit, kam posadit ceny RTX 4080 a 4070 Ti, tak aby to dávalo trochu smysl. Je jasné, že 4080 nemůže stát více jak 1000 dolarů, prostě za tyhle peníze jde o nesmysl. Tohle není karta s těmi parametry ani pro zájemce o 4090 ani o 7900 XTX, tedy aktuální TOP modely. Myslím, že nejnižší cenovka, kam by RTX 4080 mohla jít, je ale v současnosti tak 899 dolarů (26 tisíc korun). Níže jít NV nebude chtít. Pokud jde o RTX 4080 12GB, alias tedy nyní rozumněji pojmenovaná RTX 4070 Ti, její výkon bude jen na úrovni RTX 3090/3090 Ti, tedy o nějakých 15 – 20% slabší než 4080 16GB. A tedy i výrazně pod úrovni RX 7900 XT 20GB. Současně je nepravděpodobné, že by NV nabídla tohoto nástupce 3070 Ti za stejnou 699 dolarovou cenu. To by asi nebyla NV. Můj odhad je 749/799 dolarů, tedy cca 23 tisíc korun. Což je strašná cena za pouze 192-bit 12GB kartu v roce 2023 … a opět je to tak produkt, který jde ve stejné cenové hladině proti dražším ale podstatně lépe vybaveným a výkonnějším kartám jako je 7900 XT 20GB a útočí tak na stejné movitější a náročnější hráče, kteří už ale na slušný poměr cena/výkon koukají o poznání více, než zájemci o karty přes 1000 dolarů.

No bude to zajímavé. Současná napjatá situace v Číně, ovlivňující negativně výrobu i dopravu a načasování vydání což negativně všechno ovlivní reálnou dostupnost karet i ceny, situaci prostě nepomáhají. Musím říci, že z celé té nové „nabídky“ drahých karet, je Radeon RX 7900 XTX vlastně jediná karta, která tam dává trochu smysl. Má adekvátní výbavu, parametry i výkon své nemalé ceně. Chápu existenci 7900 XT, kdy pokud máte nižší než 4K rozlišení, budete stejně ve většině hrách limitováni výkonem CPU a rozdíly mezi GPU nebudou tak velké, aby mělo smyslů si dražší než 7900 XT 20GB pořizovat. Ale její cenový odstup není od 7900 XTX 24GB velký, aby to ušetření hrálo velkou roli. Pokud by AMD šlo na 799 dolarů (23 tisíc), už by to bylo zajímavější. Rozhodně více, než pokud NV uvedené podstatně slabší RTX 4070 Ti 12GB za podobné peníze, jak to v tuto chvíli vypadá. Samozřejmě reálné dostupné nereferenční modely asi budou ještě o desítky možná stovky dolarů dražší, takže žádná velká radost … jak říkám, jen ten RX 7900 XTX vypadá v tuto chvíli na papíře vzhledem k cenám toho všeho trochu zajímavě, pokud tedy výkon bude na dohled RTX 4090 a cena se vejde „jen“ do 30 tisíc …

Ale samozřejmě uvidíme až na základě testů jednotlivých produktů, na kterých už pilně pracujeme ;).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Richi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 16:42:07

Nechci nijak rejpat a ani vyvolat flame, ale číst měsíc pořád ty stejné úvahy o tom, jak AMD bude/nebude a co možná bude a jak to možná nebude, už je to docela nuda.
Až nějaká AMD karta skutečně konečně výjde a budou skutečné testy, teprve potom bych se rád dočetl jak to je.
LGKarel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 05:23:17

Přesně tak. Pamatuji si, že první zpráva o RDNA 3 tady byla pouhých 6 měsíců (nebo tak nějak) po vydání RX 6900 XT, RX 6800 XT a RX 6800. Následovaly aktuality o tom, jak next gen highend bude mít takový výkon, že RX 6900 XT (mimochodem, moje současná karta v edici Sapphire Nitro+) bude na úrovni lowendu. Uplynulo 1,5 roku (tak dlouho tu grafiku mám) a ne, těch "1,7-1,8x vyšší výkon vůči RX 6950 XT" mi nepřijde dostatečně omračující na to, abych svou kartu považoval za lowend. A ne, není to tím, že mi ta karta opravdu stačí na vše (snad jen Rage 2 by mohl mít víc FPS), ale tím, že já vždy upgradoval na kartu, která měla alespoň 2x vyšší výkon, než ta, co jsem měl.
Třeba z GTX 750 na GTX 1060 jsem si polepšil min. 2,5x (to bylo v srpnu 2018 ), z GTX 1060 na RX 5700 XT min. 2x (duben 2020) a konečně z RX 5700 XT na RX 6900 XT min. 1,8x-1,9x (červenec 2021). Fakt nechápu lidi, kterým se vyplatilo upgradovat z GTX 1080 Ti na RTX 2080 Ti (1,3x, to jako vážně?!) Ani upgrade z GTX 980 Ti na GTX 1080 Ti (1,5x) mi nepřijde dost na to, aby to stálo za to.
No každopádně jsem věřil AMD, že po úspěchu s Ryzen CPU se stane totéž i s Radeon GPU. Jsem si vědom, že RDNA 3 zdaleka (zatím) nejede naplno, ale proč to tak nebylo i při vydání RX 6000? Taky si mohli pošetřit síly a vydat třeba jen RX 6800 (XT) a RX 6900 XT až později.
To víc jsem "omráčen" z výkonu RTX 4090 a to říkám jako fanoušek AMD. U Nvidie jsem nevěřil tomu, že by srovnali krok s AMD, protože jsem hltal řeči, že Nvidia nebude mít žádné MCM řešení, pouze monolity. Věřil jsem, že RTX 4090 bude mít max. 1,5x vyšší výkon, než RTX 3090 Ti, ale realita je ještě lepší. Moc jsem věřil čipletům a taky spoléhal, že RDNA 3 po vzoru CDNA 2 bude mít 2 čiplety GCD.
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 18:38:36

Já mám aktuálně RX 6800 XT a ta už se mnohde ve 4K zadýchává. Podle AMD by měla být RX 7900 XTX 1,5 - 1,7x výkonnější než RX 6950 XT, což pro mě znamená skoro dvojnásobný výkon.

Pokud bude mít i výkon v RT alespoň na úrovni RTX 3090 TI, nejspíše se opětovně nechám ovlivnit laciným AMD marketingem cílícím na mou peněženku.

Jenže dle čísel zveřejněných na stránkách AMD to zase kdovíjak slavně s tím výkonem nevypadá. Co jsem se díval na benchmarky rx 6950 XT a srovnal je s čísly, co zveřejnila AMD, opravdu ten výkon za mnoho nestojí.

RX 6950 XT vs RX 7900 XTX

Red dead redemption 2 - 72 vs 93 fps
God of war - 76 vs 98
Assassins creed Valhalla - 76 vs 109
Modern Warfare 2 - 105 vs 139

Většina z toho má zatraceně hodně daleko do slibované 1,5x vyšší výkonnosti, natožpak 1,7x. Buďto kecají nebo jsou na vině ovladače.

Problém je, že reálný výkon se dozvíme až v den prodeje, což je prostě pozdě, jelikož to dle všeho bude zase paper launch a šance na uzmutí vhodné karty za těch 30k tedy budou velmi malé.

Recenze by se měly zveřejňovat alespoň s jednodenním předstihem. Tak by si potenciální zákazník mohl udělat obrázek včas a nesnažit se třeba další odpoledne zbytečně obnovovat stránky na CZC, jestli se nedá už konečně něco koupit. :-)

Takhle jsem uzmul toho svého nynějšího Radeona v den vydání, ovšem to byla haluz jak prase. Samozřejmě jsem vůbec neznal specifikace, jelikož recenze vycházely až odpoledne a já musel být neustále na CZC.

A jak se ukázalo, bylo to správné rozhodnutí, jelikož během necelé minuty byla celá várka pryč. Snad teď boti tak moc řádit nebudou. Otázka, jestli vůbec bude co prodávat.
CZviper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 08:37:18

Já si hlavně pamatuji ty ódy, jak Navi31 bude 2,5x a prý dokonce 2,7x výkonnější než 6900XT a AMD bude mít výkonnější grafiku než NVIDIA. No a v realitě to bude stěží 1,5x a NVIDIA je zase první jak výkonově, tak dobou uvedení na trh.
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 11:42:31

Jj, inženýři v nVidii mají stažené půlky, jelikož do toho AMD konečně pořádně šláplo. :-D

Mě nedělá problém koupit si tu RX 7900 XTX, když bude za těch proklamovaných 29k, mít rasterizační výkon 15% na úrovni RTX 4080 a RT výkon na úrovni RTX 3090 ti. Ovšem za měsíc bude situace na trhu jiná, osmdesátky půjdou cenově dolů a Radeony nahoru. Pak se to stane neprodejný krám.

Zkusím chytit referenci a když ne, má AMD u mě utrum.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 18:38:02

ja tu psal uz davno pod tema bombastickyma spekulacema, ktere DD aktivne prizivoval, ze naskok AMD nad NV nemuze byt takovej jak se licilo. uz jen z principu ze NV prechazela prakticky dve generace vyrobniho procesu z podstatne horsiho 8(10)nm samsungu proti 7nm tsmc u amd na stejnej 4/5nm u tsmc. a jestli bude mit amd vyhodu v efektivite tak to nebude kvuli cipletu (to ma vyhodu jen pro ne ve vyrobnich nakladech), ale kvuli tomu ze se proti NV drzi s takty hodne nizko. a i tech 355W u 7900XTX je silenost, jeste dve generace dozadu bylo highendem 250W u rtx2080ti, coz je i pro me limitem a ma to i rx6800, zadnou zravejsi grafiku si do pc davat rozhodne nehodlam.
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 18:58:36

Já si celou dobu pohrávám s myšlenkou, jestli nezariskovat a nepořídit si RTX 4080 tento týden a v případě, že AMD zazáří, ji pak zase vrátit a koupit nějaký model od červených. Mám jen omezený prostor ve skříni, proto si nemůžu moc vybírat a příští týden už by nemusel být ten typ k mání.

Je to ošklivé chování, nicméně doba si to žádá. Nejvíc mě děsí, že nakonec ten Radeon fakt bude stát za pikaču a mě nezbude nic jiného, než mít doma kartu za 36k.

Nejspíš na to ale peču, uvidím, jak na tom budou Radeony a buďto se budu pokoušet o ně nebo počkám, až ty nVidie alespoň trochu zlevní.

Jo, a ta nenažranost je taky důvod, proč přemýšlím více o nVidii než by možná bylo zdrávo. 355w na kartu, která nedá podle svého výrobce ani 100fps, je trochu extrém. Ať už se mi dostane do pracek cokoliv, okamžitě tomu přistřihnu křídla. Bude to žrát jako kalkulačka.
Richi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 19:29:32

Jj, však podle všech recenzí je trochu podvoltovaná 4080/4090 slušně fungující karta.
Tady se to nedozvíme, takže jen ta cena je momentálně trochu speciální.
Ale můžou si to dovolit. AMD na trhu nic nemá.
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 20:06:45

Já doufám, že se AMD fakt vytasí s peckou, pro trh to bude jen dobře. Pokud bude RX 7900 XTX víceméně na úrovni RTX 4080, tak to bude hrozná blamáž, jelikož výkon v rasterizaci je to jediné, co teď může Radeony zachránit. Snad ta čísla na webu AMD dával někdo ožralý.

A RTX 4080 se prý dá normálně provozovat s minimálními ztrátami na výkonu okolo 220W. To je úplná báseň na tu sílu. Debilní kabel, hrozná velikost a strašná cena jsou jedinými vadami na kráse osmdesátkové řady nVidie.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 16:56:49

podle geekbench se radeony 7000 s predchozi generaci srovnavat nedaji, geekbench temer naplno vyuzije nove zdvojene SP, coz ve vetsine her vubec nehrozi.
GeoTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 18:05:15

Len aby z 7900 XT nebolo rovnake predajne fiasko ako z 4080. Na horsi pomer cena/vykon ako ma top model jednoducho neexistuje ziadne ospravedlnenie.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 18:50:50

Už su nejake neoficialne testy a tam 7900XTX je vykonejšia o 16% nad 4080, tak že aj keby 7900XT bola pomalšia o 20% ako XTX cenovy rozdiel 900 dolarov oproti 1300 dolarom je celkom narez. Nezabudaj že AMD ma ten čip v skutočnosti len 300mm2 a pamate ma o dosť lacnejšie a ani ta napatova kaskada a chladenie je menej naročne a hlavne lacnejšie, AMD bez problemov môže urobiť to čo urobilo s CPU a isť s cenou podstatne nišie keby muselo, to Nvidia s 600mm2 čipom drahymi GDDR6X a tym ich šialenim napajanim a 3,5 slotovim chladenim velmi už nie.
Marketingu Nvidii nezavidim, musi zakaznikov presvečiť aby kupovali pomalšie karty za ovela viac penazi
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 20:07:03

Odkaz na ty testy by nebyl?
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 21:23:33

Podle red gamingu je RX 7900 XTX zhruba o 10% výkonnější v rasterizaci než RTX 4080 a RT má na úrovni RTX 3090 Ti s tím, že Radeon je žravější a je otázka, jak moc ho půjde podvoltovat, aniž by se ztratil výkon.

Pokud je to pravda, k RTX 4090 si ani nepřičuchne, a přitom žere víceméně stejně. (Ano, i tahle nVidia se dá velmi efektivně podvoltovat). Víceméně jedinou výhodou na straně červených je cena. Ale pořád to není nic potvrzeného, i když by to souhlasilo s údaji, které má AMD na svém webu.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 22:11:19

RTX4090 ma jedina 24GB RAM ako AMD, to ma tiež 24GB, žere 450W čo je o 100W viac ako AMD a že ani nepričuchne AMD, no RX7900XTX je o 12% pomalšia a ten rozdiel ceny 100% je malo?
A mimochodom AMD už ma pripravenu OC verziu RX7900XTX čo bude žrať ako konkurencia, ale takty už bude mať kolo 3GHz tak že 12% ani nepričuchne by som si až taky isty nebol

K RX4080 16GB 16% pomalšia za 1300 dolarov je skôr vtip ako konkurencia. Ak budu chcieť konkurovať cena/vykon tak 500 dolarov budu musieť isť dole.
Nvidia karty niesu zle, len ten pomer cena/vykon maju o ničom
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 08:52:21

Podvoltovaná RTX 4090 je s minimální ztrátou výkonu na 350W bez potíží. AMD má připravené tak akorát prd, to sis jen vysnil. Navíc nVidia může udělat taky novou verzi a dopadne to jako vždycky, její výkonnostní dominancí.

RX 7900 XTX bude v nereferenčkách stát o stovku i dvě více, takže cenově si nakonec budou s RTX 4080 hodně podobné. Kdo nedosáhne na referenční verzi, má smůlu. S hrozným naceněním souhlasím, to je katastrofa.

Navíc podle vlastních údajů AMD, které mají zveřejněné na svých stránkách, je jejich letošní jednička v rasterizaci na stejné úrovni, případně dokonce horší než osmdesátka od nVidie, takže nějakých 16% fakt asi ne. Doufám, že to mají špatně, jinak je to vážně průser. O výkonu v RT se ani nebudeme bavit, tam je na tom AMD tradičně velmi zle.

A není ti divné, že najednou Radeon konkuruje svou devítkovou řadou osmičkové řadě od nVidie? Evidentně AMD něco hodně moc podělala a musí to zachraňovat cenou. Kdyby nVidia nasadila normální ceny, Radeon by musel sakra hodně níž, a pak by ho museli prodávat za nákupku.

Takže když to shrnu, za těch, řekněme 29K, když bude Radeon dejme 10% před RTX 4080 v rasterizaci a v RT na úrovni RTX 3090ti, je asi lepší koupí než konkurence, která začíná na 36k. Pokud ale RX 7900 XTX výrazněji zdraží v nereferenčních verzích, pak už bude konkurenceschopný o poznání méně a pořídí si ho jen zavilý fanoušci červených.

Samozřejmě je řeč o současnosti. Jakmile ceny trochu klesnou, stanou se produkty nVidie zase o něco atraktivnější.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 11:02:01

vsem je jasne, i te NV, ze bude muset s cenama dolu az bude na trhu konkurence. ceny jsou napaleny jen protoze tu konkurence neni a prakticky do pulky ledna nebude a ma tak peknej prostor vyprodat aspon nejake zasoby starych karet za pro ni rozumnou cenu. navic pekne pred vanocema kdy ty prodeje budou o neco vyssi nez byly par poslednich mesicu. a vcasne vydani rtx4090 je pro ni peknej marketing, vsude se o ni mluvi, vsude jsou grafy jak s ni vsechny ostatni karty NV zadupava do zeme a na AMD se jen ceka a snilci jeste porad prizivuji az moc velka ocekavani stejne jako DD, navic kvuli zdvojeni SP na zaklade nerelevantniho srovnani s minulou generaci podle geekbench benchmarku.
GeoTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 23:19:20

Je uplne jedno aka je 7900XT vs 4080. 900$ za nu neda nikto pokial bude za 1000$ dostupna vykonnejsia 7900XTX. A hlavne dobrych 60% trhu o kupe AMD grafiky nikdy nebude ani uvazovat, pre nich existuje len Nvidia.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 07:04:17

No ved januar NAVI 32 a RX7800 400-600 dolarove GPU s vykonom RX6900
zilien [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 7900XTX 2022-12-07 07:57:14

Už vám dorazil 7900XTX do redakce na test?
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 08:16:47

Podle mne celá oblast dražšího HW a možná celé odvětví bude mít velmi špatný rok. Poptávka po HW je velmi malá a ochota utrácet také. Navíc HW, který aktuálně dorazil nebo dorazí na trh je celkem dost energeticky náročný, což není ideální v době drahých energií a obecné snahy šetřit.
Lidé aktuálně nemají moc zájem utrácet. AMD takto narazilo s novou AM5 platformou, kde kombinace drahé procesory, až nesmyslně drahé desky a k tomu nutnost vyměnit i paměti za dražší DDR5 srazila zájem o tuto platformu. Kdy bylo vidět, že Intelu se vyplatilo ponechání možnosti pracovat s DDR4. Rozdíl ve výkonu jsou 2-4% a celkem zajímavě se to projevilo na prodejních číslech.
AMD tak muselo zlevňovat procesory, ale platforma stále zůstává zbytečně drahá především kvůli deskám.

Segment GPU se pomalu dostal do stavu, kdy pokud chcete svou novou kartu provozovat za rozumných podmínek, tak musíte sledovat fóra a následně laborovat s podvoltováním, ladit a řádně si s tím vyhrát. To mi přijde ubohé u karet za takové peníze, jako by byl problém tam ten eko mód dát s možností se na něj přepnout.

Nvidia ceny samozřejmě přepálila, jako vždy využila neschopnost AMD vydat něco včas nebo ve stejném termínu jako konkurence. Nvidia tak opět měla svoje nové karty na trhu mnohem dřív a řádně se na tom napakovala, protože early adopters to koupí za jakoukoli cenu, hlavně že mají to nejvýkonější, co zrovna je. Navíc to vypadá, že nové Radeony budou soupeřit maximálně s modelem 4080, takže Nvidia bude moci postupně upravit ceny tak, aby odpovídaly modelům AMD. AMD pak bude muset zase nastavit ceny, aby se zákazníkům podbízelo nižší cenou, protože zase přichází na trh jako poslední a nedokáže překonat top kartu konkurence.
Takže early adopters, kteří koupili drahé 4090ky mohou zůstat v klidu a lidé co koupili 4080ky vlastně taky. Nic lepšího si od AMD nekoupí. Nvidia v klidu sundá cenu, protože už své vydělala a AMD bude tím, kdo se bude muset snažit.
Osobně nechápu tu neschopnost AMD vydat nové karty ideálně v listopadu, dostatečně dlouho před Vánocemi, nejsilnějším prodejním obdobím roku. Zase vydají karty až v průběhu prosince, jen velmi krátce před Vánocemi, kdy všichni už budou mít nakoupeno. Tohle je prostě typický fail od AMD. Nedokáží načasovat příchod svých produktů na trh a v podstatě se řídí podle svého konkurenta, což prostě evokuje jasné postavení toho slabšího, méně schopného na trhu.
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 10:05:04
avatar
Přesně. A kecy, jako že čekají, až budou mít v zásobě dost karet, aby to nebyl jen paper launch a nechtějí se ohlížet na konkurenci a podobně, mi akorát hnou žlučí. Tak to v reálu nefunguje. Jakoby to snad AMD dělalo schválně. Ach jo. Škoda.
Kdyby se na to vy.rali, vydali raději po delší době opět mainstream a performance, čili modely jako RX 7600 XT / XTX a RX 7700 XT / XTX v dostatečném množství, udělali by daleko líp. To by vypálili konkurenci rybník. Furt se předhánět v nej nej nej modelu za nej raketu, k čemu to je? Super žrouti za nesuper prachy. Kolik lidí si to reálně koupí oproti mainstreamu?
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 10:52:49

jenze NV ani AMD zadnej novej mainstream prodavat nechce..obe spolecnosti se chcou zbavit zasob stare generace. amd zvlast mohlo mit mainstream na trhu kdyby chtelo, navic kdyz ho planuje vyrabet starsim 6nm procesem...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 11:43:02
avatar
protože mainstream přišel na trh později než hgh end, není ještě jeho čas na novou generaci ... navíc AMD (a potažmo i NV) se s mainstreamem ohlížejí nejdříve na mobilní segment ... zde budou novinky ohlášeny během CES
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 15:01:18
avatar
No a hlavně AMD se to daří. V dedikovaných GK spadl podíl AMD na trapných 10% trhu. Tu už i Intel má 4%. Je teda skoro jisté, že ty GK prodal přes OEM výrobce PC. Jestli to půjde takto dál, tak se dostanou majitelé GK AMD na listinu chráněných osob. Protože i exoti mají právo na existenci .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 11:42:04
avatar
to nejsou žádné kecy, kdyby spustili uvedení před měsícem, tak ty karty 100% skoro žádné v obchodech nebudou ... AMD bohužel nemůže za současné problémy v Číně a dalo dost času na vše ....

Mainstreamové modely jsou vždy uváděny později a to u obou firem a protože jsou uváděny později, tak je tomu tak v každé generaci. RX 6800/6900 šly na trh přesně před 2 lety, RX 6700/6600 přišly o 4-6 měsíců později, takže logicky budou nahrazeny až za 4-6 měsíců, to platí i pro NV modely ... tak to prostě je ...
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 16:15:38
avatar
Ale být nemusí. Změnit se dá prakticky vždycky cokoliv. Kdyby chtěli změnit přístup, tak to udělají.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 22:26:25
avatar
jenže to není jen na AMD, ale i na výrobcích karet a čipů ... samozřejmě AMD by mohlo posunout blíže ty mainstreamové čipy, zatím oznámeno nic nebylo, tak uvidíme ....
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 17:16:01
avatar
Už se na netu objevily zprávy, že launch nových AMD GPU 79xx bude mizérie. Údajně jen 10.000 kusů, z toho 3.000 jsou do Německa a že prý karty mají problémy s biosem a ovladači. A nemáme očekávat, že by byly zrovna levné. Což snad vypadá na ceny vysoko nad 1000USD. Hmm. To teda nezní vůbec dobře.
DD - nějaké info o tom všem?

Díky
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 18:46:47
avatar
ano, nemohu potvrdit ani jedno

jinak 10 tisíc kusů a 3 pro německo, jako vážně?
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 21:40:36
avatar
Proto se ptám. Vzal jsem to z Hot News.
Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 22:25:02
avatar
co vím, AMD se snažilo aby reference byly, nicméně stojí a padá to na výrobcích, jak je ve svých krabicích dostanou ve své distribuci dál ... AMD dodalo čipy pro desítky tisíc referencí ...

jak to bude v tuto chvíli netuším, reference by být dle informací dostupné měly, otázka je stále nad nereferencemi, kde i vzorky jsou zatím zpožděné ...
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 18:48:22

To se mi zdá jako nesmysl. DD psal, že tohle mají v AMD ošéfované a na rozdíl od nVidie skutečně ty sklady naplní. Taky proto vycházejí ty grafiky až uprostřed prosince, aby nešlo o papírové vydání. :-D
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 22:28:06
avatar
nepsal jsme že naplní, psal jsem že jeden z důvodů posunutí vydání až na prosinec je snaha aby těch karet bylo více, bohužel pro AMD a prakticky všechny, situace v číně je mizerná, uzávěrky měst továren atd. komplikují výrobu a dopravu ... nicméně velká část těch referencí byla vyrobena na Taiwanu, což je dobrá zpráva protože jich více bude pro svět, jelikož do číny se karty made in taiwan prodávat nesmí musí je přeznačit
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-08 07:29:08

S tím měli počítat, děje se to už přes dva roky. Každopádně doufám, že se na pultech ty nové modely ohřejí alespoň hodinu, aby se daly koupit. Embargo na recenze je ohraničeno pouze datem nebo i hodinou? Nerad bych kupoval případného zajíce v pytli.
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-08 16:25:46

Tak první unboxing, na který jsem zatím narazil. Samozřejmě nic neříká o výkonu, nicméně na rozdíl od novinek od nVidie se toto skutečně vleze do kysny a ještě za tím bude možno zavřít i dekl. Jinak vypadají pěkně, teď ještě, by to nebylo jen hezké těžítko, ale taky pořádně nabušené železo.

https://www.youtube.com/watch?v=zyYmhVFZ8IE&ab_channel=GamerMeld
dafcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-08 19:53:09

Vzhledem k tomu, že AMD se v oblasti dedikovaných karet pohybuje na hranici bezvýznamnosti, tak nVidia cenotvorbu v první řadě bude stanovovat s ohledem na svoje zájmy - tedy to kolik je skladem starších modelů 3xxx, pak může reagovat na PC trh a jeho pokles a někde na konci v dálce bude "řešit" to jaké karty má AMD. Je to asi stejné, jako kdyby Samsung řídil cenotvorbu svých televizí s ohledem na to, že nějaký Panasonic vydal novou řadu svých TV :-)
Když vyjdeme z čísel JPR, tak AMD ve Q3 prodávalo cca 8000 karet / den a to na celém světě!!! Pokud se potvrdí spekulace, že je připraveno pro EMEA region 10 000 karet, tak co už je větší paperlaunch než toto? V nejsilnějším období v roce a oni dají do prodeje množství co se prodá za 1 až 2 dny.
AMD má obrovské štěstí, že ještě o něco větší diletanty má grafická divize Intelu, protože kdyby se ty jejich grafiky povedlo dostat funkční na trh třeba před půl rokem, tak dnes má Intel větší tržní podíl, než AMD, před pár lety nepředstavitelné. Kompletně by obsadil OEM trh. Na kdyby se ale nehraje, takže zatím se AMD před Intelem v DGPU drží.
Obchodní a marketingové oddělení je ostuda AMD a do nekonečna to omlouvat restrikcemi v Číně už opravdu neprojde, stovky firem zcela normálně obchodují s Čínou a vozí odsud zboží do celého světa.
AMD ke všemu vůbec nic netlačilo na to, aby v tomto stavu grafiky oznamovalo a pak nedodalo v odpovídajícím množství na trh. Protože v tom "množství" co dodá do konce roku je jedno jestli to účetně prodá v Q4 nebo Q1/23.
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-09 09:14:20

AMD umí zaujmout pouze cenami, kvalita na jejich straně není. A i s tím teď bude problém, jelikož se RTX 4080 dá pořídit už za 33K, tedy o 3 klacky víc než nadcházející RX 7900 XTX. Ovšem na rozdíl od Radeonu má nVidia použitelný RT, DLSS takřka v každé hře a celou řadu dalších užitečných funkcí. Vůbec se nebavím o tom, že je možné ji použít na práci.

Pokud se AMD s novými modely nepochlapí, obávám se, že to pro ně zase dopadne tragicky.
Spacekd [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-08 21:55:17

Celé je to jedno velké divadlo. Dvě americké firmy jedna zlá a druhá hodná. Jedna co vykořisťuje své zákazníky druhá zase je tak čistá jako slovo Boží. Jeden Taiwanský Američan a druhá Taiwanská Američanka. Nvidia, AMD,INTEL, Apple ,TSMC tolerují jenom USA firmy a být to někdo jiný tak ho zašlapou do země a nevyrobí si ani čip do tamagotchi. To čemu se tady říká konkurence je ve skutečnosti nadnárodní kartel a ty ceny tomu odpovídají.
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-09 11:24:41

Tak recenze budou venku už v pondělí. Tohle je fér. Člověk má alespoň možnost se s kartou předem dostatečně seznámit, a pak si rozhodnout, jestli mu vůbec stojí za to virtuálně se prát o těch několik málo kousků, co nám AMD předhodí.

https://videocardz.com/newz/amd-radeon-rx-7900-xtx-xt-reviews-go-live-on-december-12th-a-day-before-launch
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-09 16:35:02

Podle nových úniků je RX 7900 XTX ještě slabší než RTX 4080. Jestli je to pravda, tak za ten svůj šunt chtějí skutečně nehorázný ranec. Doufám, že je to fake, jelikož by pak neměla nVidia důvod snižovat výrazněji ceny.


https://videocardz.com/newz/first-amd-radeon-rx-7900-xtx-7900-xt-3dmark-timespy-firestrikes-scores-are-in
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-09 22:04:36
avatar
hahahaha
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-09 22:35:09

Mno, pondělí už je za rohem ty hahaha, recenze rozhodnou. Doufám, že to AMD fakt nespo*ralo, jinak příště nVidia napálí 50k cenovku na RTX 5060...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-10 02:57:30
avatar
inu já ty karty už nějakou dobu mám, tak proto se směji
pepezdepa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-10 07:22:48

Tak doufám, že budou opravdu dostatečně kvalitní. Ceny nVidií musí dolů a jedině konkurence je k tomu donutí.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 657x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1566x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1246x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1925x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1169x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1917x
Komentářů: 3