Problémy NVIDIA RTX 3080/3090 grafik, vyjádření výrobců a dostupnost karet – víme vše. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 06 říjen 2020
altBěhem posledních dní se definitivně vyjasnila situace kolem RTX 3080/3090. Co se tedy stalo?

 

 

 

 

Nejen z našeho zpravodajství víte, že nové grafiky NVIDIA se potýkají s problémy a vůbec celé uvedení RTX 3000 série je hodně pofidérní. Z více zdrojů zaznívá, že tohle je nejhorší uvedení nové generace produktů, které kdy NVIDIA uspořádala. Prakticky všechno, co se dalo zkazit, se zkazilo. A víceméně všichni se shodují, že důvod potíží je zcela jasný.

V posledních dnech jsme zjišťovali podrobnosti, vyjádření výrobců karet, a to jak oficiální, tak ty neoficiální. A víme tedy vše, jak se věci mají, a hlavně jak se budou mít. Takže začněme od začátku.

 

  • Problémy RTX 3080/3090 – černé obrazovky, pády a nestabilita

Ačkoliv se karet dostalo k zákazníkům skutečně jen velmi malé množství, mnozí s nimi měli okamžitě nepříjemné potíže. V určitých hrách a typech zátěže byly karty nestabilní. Některé edice na to trpěly více, některé méně. A ušetřeny nebyly ani NVIDIA FE edice. A nemohou za to kondíky, kterým jsou problémy neférově přisuzovány a jejichž „obviňování“ narostlo do nesmyslných výšin.

 

  • Kondenzátory nejsou původcem ani důvodem potíží!

Vynořila se teorie, že za vše může design kondíků na kartách, a rozdíl kvality mezi levějšími POSCAPs alias SP-CAP (Conductive Polymer Tantalum Solid Capacitors) (červené na obrázku) a MLCCs (Multilayer Ceramic Chip Capacitor) (zeleně), které jsou kvalitnější, a o něco dražší. Situaci neusnadňoval ani fakt, že sama NVIDIA u svých FE edic použila kvalitnější řešení, než jaké mají referenční základy (o kterých se mnozí z nepochopitelného důvodu domnívají, že neexistují a FE verze jsou prý referenční). FE edice jsou vlastně nereferenční OC edice. Samozřejmě existuje referenční verze a jako základ ji používají co by výchozí bod všichni výrobci, někteří i bez úprav.

Mohu ale naprosto se 100% jistotou říci, na základě informací od výrobců a elektrotechniků, že ty kondenzátory nejsou zdrojem potíží. I ty základní POSCAPs zvládají podstatně více, než co je po nich na RTX 3080/3090 vyžadováno a karty, které mají výhradně tento typ, nemají při extrémním OC žádné zvláštní potíže. Ano, MLCCs mají některé výhody a teoreticky by měly zvládat více, ale v tomto případě prostě kondenzátory nejsou tím, co je zdrojem potíží na RTX 3080/3090 kartách. A to je i oficiální stanovisko samotné NVIDIA, která jasně říká, že počet jednoho nebo druhého typu na některé edici není nutně indikátorem kvality designu karty.

A potvrzují to i výrobci grafik, i když někteří se samozřejmě snaží nedělat vlny a používat hlavně ty „kvalitnější“, protože vědí, že někteří zákazníci na to uslyší. Zdůrazňuji ale znovu, že i referenční design s 5x SP-CAPS + 1x MLCCs je dostatečný, většina výrobců jej navíc o něco vylepšila. Problémy jsou ovšem jinde.

 

  • Problém jsou samotné parametry RTX 3000 a 8nm čipy hnané na maximum!

NVIDIA to nechce přiznat oficiálně, nicméně v zákulisí je všechno všem jasné. Za problémy se stabilitou nových karet může výhradně NVIDIA sama se svou politikou a chováním před uvedením karet. NV nedala výrobcům dostatek času na přípravu ani testování karet. A nedala ho ani sobě, protože FE verze nebyly problémům zcela imunní. I když na tom byly lépe. Proč na tom byly lépe než nereferenční edice? Protože NVIDIA kromě jiného ani neposkytla finální verzi ovladačů výrobcům karet! Sama je pochopitelně měla.

Mám potvrzeno z několika zdrojů blízkých výrobcům, že finální ovladače dostaly stejně jako novináři těsně před vypršením NDA na recenze. Co měli pro finální testování karet ve výrobě, byly jen částečné ovladače, které sice umožňovaly chod některých zátěžových aplikací, jenže nemohly otestovat chování ve více hrách apod. Což se ukázalo být problém. Karty totiž byly stabilní v mnoha věcech, ale nebyly stabilní v jiných, což s těmi částečnými ovladači nebylo možné objevit včas.

Tím nejzásadnějším, co je příčinou celé situace, je NVIDIA a její finální nastavení parametrů RTX 3000 karet. Zejména RTX 3080 a její jádro je totiž hnáno hodně na limit. 8nm výroba SAMSUNG není zdaleka ideální, 2GHz takty, které chtěla NVIDIA mít není snadné dosáhnout a většina čipů není dostatečně kvalitní. I tak mají čipy obrovský odběr. Sama NVIDIA navíc představila oficiálně veřejnosti jen FE verze, což jsou ale ve své podstatě OC nereferenční edice, kdy existující reference má o něco nižší výkon, a hlavně nižší kvalitu PCB. Jenže protože NVIDIA uvádí jen ten jeden takt (1710MHz u RTX 3080), na kterém navíc karty ani zdaleka neběhají, protože by měly o 10% nižší výkon, než jaký NV slibuje, je z obliga. Protože cokoliv, co je nad tímto 1710MHz boost taktem, je vlastně „dle specifikace“. Co na tom, že reference by měla o několik % nižší výkon než FE verze, protože by kvůli designu a chlazení jela o pár desítek MHz níže, když by to bylo pořád výše než 1710MHz. Jenže výrobcům nereferencí na tom záleží!

 

Já už jsem o tom psal v předchozím článku, takže dnes jen stručně:

NVIDIA ohlásila své luxusní OC edice RTX 3080 FE za tu oficiální 699 dolarovou cenu. Potíž je, že za ty peníze nejsou schopni výrobci nereferencí vyrobit kartu se stejnou kvalitou jako FE! A NVIDIA to ví. Sama sobě samozřejmě marže z GPU neplatí, takže je schopna tu kartu za ty peníze v pohodě vyrobit a se slušnou marží. Výrobci nereferencí nikoliv. A to je problém z hlediska zákazníků, když jim mají nabízet vlastně horší kartu za vyšší cenu. Takže se logicky snaží, když už musí prodávat RTX 3080 za více než 699 dolarů, nabídnout alespoň vyšší výkon. To by nebyl problém v minulosti, kdy AMD i NV nechávali referenční parametry zhruba s 10% rezervou pro další OC apod. Jenže NVIDIA nenechala žádnou rezervu, žádný OC potenciál!

Všechen potenciál její FE edice využívají, protože NV nahnala takty a TDP až kam to šlo. Zoufalí výrobci se tak snažili být alespoň o 1-3% výkonem lepší, i když si to žádalo místo těch 320 – 350W třeba rovnou 400W. Potíž je, že protože neměli dost času ani finální ovladače k tomu, aby vše vyzkoušeli a řádně odladili, někteří se tak se svými kartami dostali do větších potíží než jiní, pokud jde o ty projevy nestability. Řešením tak bylo obecné snížení taktů, o což se postarala NVIDIA svými novými ovladači. Pokud jde o HW řešení, není v silách výrobců karet zlepšit vlastnosti AMPERE čipů, to musí NVIDIA udělat sama ve spolupráci se SAMSUNG. A mluví se o nějakém zlepšení vlastnosti výroby, které ale nebude nasazeno dříve, jak v Q1 2021. Současně je v přípravě nové jádro GA103, které by mělo současné GA102 v průběhu příštího roku nahradit.

 

  • Vyjádření výrobců k situaci

Prakticky všichni výrobci už se vyjádřili k celému problému a také situaci svých RTX 3080/3090 karet.

 

  • ASUS

ASUS dostatečně otestoval vše a zjistil možné problémy v předvýrobní fázi u některých prvků a upravil svůj vlastní design. Dokonce jeho TUF A STRIX verze asi jako jediné na trhu využívají výhradně jen MLCC. A všechny jeho karty do recenzí i do prodeje míří v tomto designu. Bohužel za cenu zpoždění, kdy na úvod stihla firma připravit jen pár kusů TUF. STRIX dorazí až později. Výroba se prostě teprve pořádně rozjíždí.

Nicméně ASUS se omlouvá za zmatení, protože do produktových fotografií na jeho stránky se dostaly i fotografie testovacích vzorků odvozených z reference, které mají odlišný ten design kondenzátorů. Nicméně všechny finální karty v recenzích, a hlavně v prodeji, mají jen ty MLCC. ASUS tak nemá žádné problémy se stabilitou, o kterých by věděl a pokud nějaké byly, doporučuje to řešit instalací ovladačů 456.55.

 

  • MSI

Firma přiznává možné problémy se stabilitou při vydání karet v některých případech, ale stejně jako jiní výrobci odkazuje na nejnovější ovladače NVIDIA (456.55), které problémy „řeší“. A pokud tedy někdo má potíže, má nainstalovat tyto nové ovladače a problémy by měly být rychle vyřešeny. Pokud jde o design karet, objevily se zprávy o tom, že MSI potichu mění design v oblasti použitých kondíků, ale tyto zprávy byly jasně vyvráceny a omlouváme se i za nás. MSI říká, že od počátku dodává recenzentům a do prodeje stejný design karet a bude v tom pokračovat.

Ano, používá mix SP-Caps a MLCCs, ale říká, že obojí má své výhody a je to dobrá konstrukce a má ji otestovanou. Jakékoliv případné potíže s kartami samozřejmě řeší v rámci standardní záruky, ale v tuto chvíli neví o žádném problému a MSI si je svým designem prostě jisté.

 

  • GIGABYTE

Také Gigabyte si stojí za tím, že SP-CAPS a MLCCs mají každé své výhody a nestojí za potížemi některých edic. Cenový rozdíl mezi nimi prý navíc není až tak významný, aby se na základě toho dalo mluvit o nějakém velkém rozdílu v kvalitě. GB si za designem svých edic stojí, navíc jej prý proti referenci i tak vylepšilo, a říká, že není zdrojem potíží se stabilitou.

Pokud někteří problémy mají, tak je doporučena instalace nového ovladače NVIDIA 456.55 atd. Samozřejmě v případě jiných problémů s kartami, poskytuje výrobce standardní záruky, výměny atd.

 

  • EVGA

Přiznává, že během svého testování objevila potíže karet s designem výhradně 6 POSCAP (což není překvapivé, když i EVGA se prostě snažila zvýšit výkon nad rámec NVIDIA FE edic. Firma ale říká, že svůj design včas upravila a do prodeje pustila jen verze upravené s MLCC. Bohužel protože časově to nestíhala, tak recenzenti dostali ty vzorky s 6 POSCAP, které ale tedy neodpovídají finálním verzím karet v obchodech. Nicméně v prodeji prostě budou jen ty s kombinací druhů kondenzátorů, i když to znamená zpoždění dodávek některých edic.

Prakticky stejná vyjádření zaznívají i od dalších výrobců. Ano, někteří přiznávají dodatečné změny, ale většinou jde o to, že vzhledem k nedostatku času poslali do recenzí vzorky karet, které mají prostě ten testovací odlišný design od toho, který šel do prodeje. Bohužel vše se tedy zase vrací k tomu, jak uspěchané bylo celé uvedení RTX 3080/3090 na trh.

 

  • „Řešení“ nestability RTX 3080/3090 – ovladače snížily takty/napětí

Již několikrát zmiňovaný nový ovladač NVIDIA 456.55, z velké části vyřešil potíže. Karty už nepadají zdaleka tak moc. Nicméně tohle řešení samo o sobě opět potvrzuje, že NVIDIA prostě neotestovala věci, tak jak měla. Tím píše, když žene GA102 čipy na hranici možností bez rezervy. Protože v tom původním prokazatelně nestabilním stavu s „finálními release ovladači“, se ty karty nikdy neměly zjevně dostat do recenzí, a hlavně k zákazníkům. Nebylo to dostatečně otestované.

Nový ovladač navíc udělal jen to, že snížil „agresivitu boostu“. Samozřejmě stále se všechny karty normálně pohybují vysoko nad tou oficiálně udávanou maximální boost frekvencí 1710MHz. Konkrétně běhají kolem 1930 až 1980MHz běžně. S tím, že u některých edic můžou špičkově vyběhnout takty k 2010 - 2020MHz. A to je ta potíž. Jakmile se přiblíží takty 2000MHz tak některé čipy to prostě nedávají. Nové ovladače tak dělají to, že se snaží jednak snížit ten špičkový takt (který poklesl v průměru o 15 až 50MHz) a udržet ho tedy pořád pod 2000MHz. Současně se NVIDIA snažila změnit napájecí charakteristiku atd. Výsledek je, že karty prostě běhají o něco pomaleji, mají teď o necelé 1% výkonu méně a současně se ovšem o trochu zvedla spotřeba. Potíže však mohou mít nadále některé OC edice, které těch 2000MHz za cenu vysoké spotřeby překračují stále. Zde už to bude kusová záležitost toho, co který konkrétní kus čipu snese a výrobci karet tedy budou muset pečlivěji vybírat čipy, které použijí pro své výkonnější OC edice. Musím ale říci, že z hlediska nárůstu výkonu to za to nestojí, protože OC edice za cenu i 400W+ mají jen o 1-3% vyšší výkon, než FE edice s 320 – 350W.

Ale tím se prostě dostáváme zase k tomu, že NVIDIA z nějakého důvodu nenechala žádný OC potenciál v záloze, takže všechno jede na limit od začátku. Což u předchozích generací rozhodně nebývalo. V tuto chvíli je to prostě tak, jak to je. Po aktualizaci ovladačů a tom snížení taktů se nicméně výrazně snížil počet hlášených problémů se stabilitou karet. Pokud je ale stále máte, doporučeno je další ruční snížení boost taktů. Zkrátka držet se pod maximy 2000MHz, za každou cenu. Je to kusová loterie, pochopitelně pokud ale máte OC edici, u které výrobce garantuje určitý takt a stabilní to není ani s novými ovladači, a víte že nemáte problém se zdrojem (kdy RTX 3000 jsou extrémně náročné karty na kvalitu a výkon zdroje), tak je samozřejmě na místě regulérní reklamace.

 

  • A co dostupnost karet?

Uvedení RTX 3080/3090 se hrubě nepovedlo. Kromě toho, že nebylo vše viditelně otestováno tak, jak být mělo, je tu samozřejmě i ten fakt, že karty vlastně ani nejsou dostupné. Tady hraje roli ovšem více faktorů. NVIDIA sice tvrdí, že měla připraveno na vydání cituji „obvyklé množství“ a že za vše může velká poptávka, faktem ale je, že věděla moc dobře a dlouho dopředu, že to „obvyklé množství“ nebude a nemůže poptávce stačit! A NVIDIA přesně věděla, jaká ta poptávka bude, na to mají výrobci své lidi nebo si najímají speciální firmy, které nedělají nic jiného, než analyzují poptávku a tomu pak výrobci přizpůsobují plány, objednávky a uvádění produktů na trh. NVIDIA přesně věděla, do čeho jde.

Ta zvýšená poptávka po všem kolem PC navíc trvá už od Q1 tohoto roku (důvod je všem jistě dobře znám). Současně NV věděla a přiznávala, že její RTX 2000 nebyly moc populární, a že když uvede nástupce RTX 2080Ti místo za těch 1200 dolarů „jen“ za těch normálních 699 dolarů v případě RTX 3080 10GB, že konečně bude mít řada majitelů GTX 1080/1080Ti důvod k upgradu. Jinými slovy NV musela vědět, že poptávka bude o to větší. Takže připravit za této situace jen „obvyklé množství“, bylo prostě málo. Navíc i tady NVIDIA přehání, jako téměř ve všem, co kolem RTX 3000 v prezentacích tvrdí. Obvyklé množství jich totiž nebylo! Připraveno bylo podle všeho méně jak 10 tisíc kusů karet dohromady pro celý svět. Distributoři a výrobci přiznávají, že některým obchodům tak mohli poskytnout jen pár jednotek kusů karet na první týdny, a to bylo všechno! Víc toho prostě nemají a hned tak mít nebudou.

Výroba se totiž teprve rozjíždí, a i v ní jsou stále potíže. Velké problémy jsou nadále na straně dopravy. Některé obchody tak přestaly přijímat objednávky, protože nejsou schopni říci, kdy a kolik karet vůbec dorazí. Co mám zprávy od výrobců, tak nejoptimističtější scénář je konec října/začátek listopadu, pokud jde o viditelné zlepšení situace. Ale úplně normální situaci prý letos ani nečekají! A mají k tomu dobrý důvod. Problémem je 8nm výroba, kdy už dříve průmyslové zdroje tvrdili, že SAMSUNG má velmi nízkou výtěžnost a kvalita čipů není valná. NVIDIA tak ani neobjednávala více waferů a čeká na vylepšení výroby, které by mělo nastat v Q1 2021.

 

Bohužel NVIDIA aktuálně oficiálně potvrdila, že neočekává zlepšení dostupnosti RTX 3080/3090 v tomto roce a nepředpokládá karty skladem dříve jak v roce 2021. A nebavíme se navíc o nějakých milionech kusů grafik v případě RTX 3080/3090. Bavíme se o jednotkách tisíců maximálně několika desetitisíců karet. Tedy žádné nepředstavitelné dechberoucí počty, jako v případě jiných produktů, které poptávce nestačí. Ale i takovéto malé objemy, jsou zdá se problém, což nasvědčuje tomu, že v případě RTX 3000 grafik to rozhodně není dáno poptávkou, ale nějakými potížemi ve výrobě samotné.

Uvedení RTX 3080/3090 většina výrobců karet hodnotí jako nejhorší, kterého se kdy účastnili. Ty karty neměly být správně v září ani ohlášeny, natož vydány. Nebyly na to připraveny. Takovéto uvedení, kdy výrobci ty produkty prostě nemají, protože výroba se sotva rozjela s problémy všude kolem, je hloupé a zbytečné. Zákazníky pochopitelně jen roztrpčí. Spousta času, peněz a sil investovaných do nejistého čekání s tím, že spousta z těch mála zákazníků, kteří se o takhle drahé karty vůbec zajímají, sáhne v této situaci po jakémkoliv modelu, který se objeví. Takže jednotlivé značky se perou o zákazníky a nemají vlastně čím. Poptávka tu je, nabídka ale nikoliv. A zjevně se to hned tak nezlepší.

A to je před námi ještě odsunuté vydání RTX 3070 a potažmo zatím neohlášené RTX 3060 …. Vzhledem k tomu, že staví také na 8nm SAMSUNG výrobě, bych nečekal hladké vydání ani u nich. Speciálně když v jejich případě bude poptávka násobně vyšší, protože jsou to karty podstatně levnější než 3080/3090 modely. Samozřejmě je také otázkou, jak to bude v případě nových AMD RX 6000, které podle zpráv od zdrojů, které přesně doposud informovali i o situaci NVIDIA, záměrně nespěchá a vyrábí do zásoby obrovské množství karet, tak aby v první polovině listopadu při zahájení prodejů mělo co prodávat … tak uvidíme. Pokud AMD dokáže mít dostatek RX 6000 karet a přitom dokáže konkurovat RTX 3000, pak to možná odpoví na otázku, kde je v případě RTX 3000 problém. Zda v poptávce nebo ve výrobě ….

Na to si ale musíme počkat až do začátku listopadu. A AMD vzhledem k (ne)dostupnosti RTX 3000 karet bez výhledu na nějaké dramatické zlepšení v letošním roce, nemá důvod s vydáním spěchat … zejména nechce-li opakovat stejné chyby. Ale za DDWorld.cz váš už dlouho připravujeme, že až v listopadu bude vhodný čas na nákup grafických karet vzhledem k tomu, jak situace vypadá, byl náš odhad naprosto přesný ....

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 08:16:02
avatar
Nvidia vcera predstavila zaujímavú AI based video compression pre konferenčné hovory https://youtu.be/NqmMnjJ6GEg je to niečo ako dlss ale pre video stream.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 09:48:16
avatar
to je jako pro koho? Já dělám konferenční videohovory přes laptop s Intelem a takovou blbost jako videohovor to zvládá. To nám Nvidia bude tvrdit že na videohovor potřebuji (herní) kartu? Jaj to je zas zoufalý marketing. Co bude příště - že si mohu na jejich grafice zobrazit video z youtube a excelové tabulky? Wow
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 10:11:48
avatar
Streamovanie videa tvorí väčšinu internetového trafficu a zacina to byt problem, pretoze internetova infrastruktura prestava stihat. Ak by sa nieco taketo plosne presadilo, tak by to dost pomohlo. A samozrejme by to mohlo fungovat aj s menším cipom ako GPU, kludne integrovane do beznej elektroniky.
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 18:27:46

To bude pro mobily s GPRS a datovým balíčkem (videohovor z lesa),
grafika nebude potřeba, jenom nový ARM v telefonu.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 13:49:32
avatar
NV má dvě možnosti:
- bude to podmiňovat svým HW -> neštěkne po tom ani pes, korporáty nezačnou kvůli tomu kupovat dedikované grafiky do laptopů a APU kvůli absenci x86 licence Nv nenabízí.
- bude to free -> za několik let se to dostane do MS Teams atd.

Ať už nastane jedno nebo druhé, není to nic zajímavého a už vůbec ne nic, co bychom měli chtít v souvislosti s herními GPU o kterých je tento článek. Btw podobnou "technologii" si udělala už i hra Star Citizen. Říkají tomu face over IP - snímáte se webkamerou a Vaše herní postava otevírá při mluvení pusu, šklebí se, směje atd přesně podle Vás. Umí to tedy přesně to co je v tom NV videu - můžete tedy vypadat jako nějaký jiný model. Když si to uměla udělat i "blbá hra" , tak to asi nic tak úžasného nebude. BTW předběhli Nvidii asi o 2-3 roky Odkaz
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 09:48:41
avatar
Jojo pěkná věcička. Ono ohledně Ai je mnoho velice zajímavých věcí co se nyní dostávají k využití. Já jsme hlavně zvědav až se uvolní ten engine pro přirozenou interakci postavy s prostředím.
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 08:28:31

Citace:
Pokud AMD dokáže mít dostatek RX 6000 karet a přitom dokáže konkurovat RTX 3000, pak to možná odpoví na otázku, kde je v případě RTX 3000 problém. Zda v poptávce nebo ve výrobě ….


Když to otočím. Pokud budou karty AMD hned vyprodány a budou stejně nedostupné, jako jsou teď karty rtx 3080, tak zde bude článek o fiasku při vydání karet AMD?

A máme vůbec být naštvaní na Nvidii, nebo na Samsung, pokud je tedy problém v technologii výroby (kterou tvoří a garantuje Samsung)?
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 08:28:28
avatar
tak AMD ma RDNA 2.0 hotove uz skoro rok.. A to diky konzolim ktere se uz pul roku vyrabely predem do zasoby aby byly dostupne v tom milionovem mnozsvtví ktere se i tak rozprodalo behem par hodin.

AMD tedy vydani spolecne se SONY a MS rozhodne neuspechalo jenom je ted o konzole obrovsky hlad. a kdyby jich bylo 100milionů na cely svet stejne to stacit nebude..

Ohledne vydani Ampere, tech karet bylo opravdu mizive mnozství do Australie jako celeho kontinentu jich pry dorazilo na launch 600ks.. to je opravdu fiasko..

AMD tedy uz vyrabi RDNA 2.0 pro deskto urcite velmi dlouho + TSMC ma mnohem vetsi vyrobni kapacity na 7nm ktery je odladeny a bezi uz 2 roky.

Takze AMD bude mit na 100% mnohem vic karet na launch nez Nvidia, do karet jim hraje i to ze ty cipy jsou mensi, tj na jeden kremikovy plat se jich vejde vice + vyteznost bude také vyssi..

Zda to ale i tak bude stacit je otazkou, na ty karty cekaji fanousci a majitele starsich AMD karet + se k nim pridaji i ti co "nasrane" cekaji na Ampere.. takze poptavka muze byt doslova "obludna"...
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 08:33:26

V tom případě si ale musíme nastavit pro každý segment v elektronice minimální množství, které je potřeba vrhnout na trh při uvedení, jinak jde o fiasko?

Nebo má být fiaskem vždy to, když se zboží rozprodá do pár desítek minut bez ohledu, zda jde o PS/Xbox nebo grafickou kartu?

PS: Mírně jsem zkrátil svůj příspěvek, na který jste reagoval. Prý byl zase zbytečně ukecaný
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 08:41:14
avatar
nvidia si to posrala sam..

1) ceny Turinga byly sileny..
- hodne lidi teda hlavne majitele rady Maxwell a Pascal upgrade odlozili, vsak Turing byl nejhure prodavana architektura u Nvidie od doby FERMI

2) Ceny Ampere se opet tak trosku vratili tak kde mely bejt i kdyz ne idealne.. 3080 se sice vratila nekam tam kolik stala 1080 ale 3090 rozhodne nestala to co stala 1080Ti. I to ale stacilo k tomu aby byl zajem velky protoze na tohle cekalo hodne lidi s 980Ti nebo 1080Ti..


Nvidia tedy musela cekat mnohem vyssi zajem nez pri uvedeni karet Turing na trh a i presto si pripracila mnohem mene karet nez meli pri uvedeni Turinga kde mela taky celkem problemy s dostupnosti (hlavne kvuli tomu ze ty cipy byly tehda obri kolem 800-900mm na 12nm a vyrobit je nebyla sranda)

Nvidia si tedy za ty problemy muze z velky casti sama. Pokud by u Turinga zachovala normalni ceny a nezdrazovala az o 70% trh by se "zasytil" a Ampere by chtelo mnohem mene lidi..

Za druhe uspechali vydani karet o nekolik mesicu jenom proto aby "marketingove" a "papirove" uvedli svuj produkt na trh drive nez MS/SONY a AMD..

Za treti posrali si to, ze Huang verejne pomlouval TSMC a jejich 7nm a tim si Nvidia zavrela dvere k temto továrnám a veskery uvolneny kapacity "schramstlo" AMD + nasledne i uvolnenyn kapacity po Appleu a Huawei.. AMD se tak stalo nejvetsim zakaznikem TSMC a tim si otevrelo vratka k mnohem vetsi "páce" pri "rozmunych" internich jednanich o cenach, tedy Lisa Su sla na to "od lesa" a rozhodne ne cestou jako Huang ktery do sveta vyrvaval jak je 7nm drahy a defakto "nepotrebny"....

Vsechny tyhle preslapy se ted Nvidii vratily jak bumerang..
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 08:48:54
avatar
jeste dodam ze Nvidia byla velmi hloupa i v tom ze mohla pul roku pred Ampere rapidne zlevnit Turinga.. Klidne o 30-40% a trh by se nasytil taky.. Oni ty karty ale nezlevnily vubec a to nejak zasadne ani po vydani AMpere..

Proste Nvidia je nenazrana.....
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 08:50:33

Já ale nerozporuji to, že Nvidia nedodala dost grafik a je to fiasko.

Já se spíš chci dopídit precedentu, co je fiasko při vydání z důvodu nedostatku. Zda to lze aplikovat i na konzole. A zda to půjde případně aplikovat za měsíc na grafiky AMD. U AMD půjde dokonce o větší výkonový skok mezi generacemi, než u nvidie, takže Vaše argumenty by se měly dát z části ctrl+c ctrl+v.

Btw Nvidia v TSMC na 7nm vyrábí A100, takže zas tak úplně zavřenou cestu do fabriky nemá.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 09:08:28
avatar
tak fiasko je pokud uspecham launch tim zpusobem ze nesplnim tyto kroky:

- karty nejsou prpravene v odstatecnem mnozství coz je rozhodne kolem 50 000 - 100 000 na launch idealne od kazdy edice tj jenom 3080 melo byt takove mnozství a ne aby do jednotlivejch statu dorazily karty v poctu nekolika desitek a pak dlouhé tydny nic.. (viditelne vyroba neni odladena a vázne)

- karty jsou hotove nekolik mesicu pred vydanim aby vyrobci mohli karty odladit a zbavit je chyb, pripadne provest nejake upravy pred finalnim uvedenim na trh, jak na samotnem PCB (soucastky), tak na urovni BIOSU + samozrejme díky tomuto mely karty vyrobene take v dostatecnem mnozství. Zde dostali vyrobci ovladace snad 2 dny pred uvedenim na trh coz je smesne.

- Vzdy kdyz jedna generace konci a prichazi nova, u te stare se rapidne snizi cena. Je to logicke protoze karty si na sebe za 1-2 roky prodeju vydelali, tj vyvoj se zaplatil + byl generovan i nejaky ten zisk. Takze i vyrobni cena je po 1-2 letech mnohem lepsi nez predtim. To kolikrat dovoli snizit ceny klidne i o 50%.. AMD tohle dela bezne vsak podivejme se jak klesly ceny RX 580 8GB nebo VEGA 56 kdyz prisla na trh nebo mela prijit RDNA 1.0.. Karty byly tak celkem zasitili trh coz samozrejme melo i pocatecni kladny vliv na to ze pocatecni hlad po RDNA 1.0 nebyl tak velky a AMD defakto nemelo zadny problem s dostupnosti.
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 09:22:15

- číslo expedovaných karet není možné obvykle oficiálně jak ověřit u amd, tak u nvidie, takže půjde o spekulaci

- v tom případě ty karty teď nemají ani výrobci karet pro amd, jinak by byly už leaky s výkonem, tak jak vždy bývají

- ceny RX 580 klesat mohou, protože se dělají na obstarožním procesu u GF, jen aby AMD splnilo závazky odběru wafferů. RDNA1 grafiky přišly do konkurencí saturovaného prostředí, proto o ně "nebyl" tak velký zájem, že by se mohly hned vyprodat.

Pokud bych měl být upřímný, je mi u #$%^&, kolik kusů dodal výrobce na trh. Pokud nejsou průběžně dostupné po oficiálním vydání a nedají se reálně koupit, je to z mého pohledu zákazníka fiasko. Bez ohledu zda jde o konzoli, grafiku nebo toaletní papír.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 10:11:23
avatar
o spekulaci nejde, tyhle presny cisla maj pod palcem velke distribucni kanaly.. + nekteri velky prodejci dokonce verejne uverejnuji kolik karet kazdy mesic prodali, viz treba Mindfacotry.de apod..

AMD si viditelne leaky dost dobre hlida narozdil od Nvidie, pokud ses chytrej a nejsi idiot da se to osefovat s tim ze pokud to nekde leakne hned poznas kdo to udelal a samozrejme hrozi vysoke sankce typu financni pokuty nebo treba i toho ze dany vyrobce ktery to leakne nedoatane zadny cipy treba prvni dva mesice.. Tohle kazdyho odradi..

On je sice obstarozni ale ne moc efektivni protoze GF jak vime, nikdy neumelo vyrabet graficky cipy efektivne, to byl i duvod proc mely Pascaly a vegy tak nizky takty na cipu, vic proste ten 12nm proces nedaval. Ale AMD je chytre a Vegy prestalo vyrabet protoze to byly velky cipy a nadale vyrabi uz jenom Polaris coz jsou maly cipesky + levny GDDR5 pameti, takze tam s tema cenama jit mohli jit celkem nizko + Lisa Su se vyvazala ze smlouvy u GF za predem domluvene ceny, ktery byly celkem vysoky. Soucasna situace uz tedy AMD dovolila si ceny domluvit mnohem nizsi + nebyly vazany ani poctem vyrobenych kremikovych platu.. Proto ty karty stale drzi pri zivote coz podle me stejne uz moc dlouho trvat nebude ale zas pro ne to ma velmi kladny vliv, vyrobu grafik maji rozmelnenou do dvou tovaren na dvou vyrobnich procesech a to dovoluje na trh dodavat mnohem vic karet, i proto si zrejme toho Pascala stale drzej v nabidce i kdyz jenom pro opravdu nizky cenovy segment.. to jim samozrejme uvolnuje vyrobni kapacity pro RDNA..

Tak Fiasko je oboje, ale u AMD si mel stale vetsi sanci si tu konzoli koupit nez u Nvidie s jejich grafikama... A to vice mene tisicinasobne coz je celkem rozdil.. kdo v CR konzoli chtel tak si ji proste preobjednal, u Nvidie si tu kartu ani ve vetsine kramu objednat nemuzes
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 10:07:37
avatar
Je to nějaká zvláštní úchylka "olajkovat" si hned každý komentář co sem vložíš? Jak to na tebe působí?
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 10:23:02

Objednat si ji nemůžeš. Konzole si můžeš předobjednat. Takže konzoli dostaneš až v únoru nejdříve, když si ji teď objednáš.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 11:16:35
avatar
no vidis RTX 3080 treba v CZC ani objednat nejdou
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 12:07:26

V unoru už se budou asi RTX 3080 válet na skladu taky všude, když podle DDho mají být skladem už v listopadu. Pak by paradoxně byl menší fail dostupnost rtx3080, než nových konzolí. Ehm
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 12:13:41

Takže jste potvrdil, že je to spekulace. Velcí distributoři totiž čísla nesdělují (to by se pak snáze odhalilo co jde na mining). Čísla mindfactory jsou super, ale hodí se pouze pro porovnání poměru mezi jednotlivými prodanými kartami.

Já vám nevím, to by museli být nvidia přeci retardi V rámci firem jako Asus apod na těch kartách pracují podobní lidé. Podle mě tedy ty karty spíš ještě nemají k dispozici, nebo je nemají k dispozici lidé, kteří by si s nimi mohli příslušně pohrát. Pokud tedy mají být dostupné i nereference. Jestli jen reference, pak sice asi tolik úniků být nemusí, ale zase to bude trochu nuda to vydání.

Jsem rád, že jsme se shodli, proč může polaris tolik zlevnit.

Já jsem třeba novou konzoli koupit nestihl, takže pro mě je to rozdíl prd platný Pokud má ale kolega diskutující pravdu a dostupné budou konzole zase až v unoru, tak to bude rtx 3080 dávno všude skladem.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 12:50:47
avatar
pokud znas lidi co tam delaj tak se k nim dostanes.. coz pokud delas v branzi stejne dlouho jako ja tak kontakty na tyhle lidi sezenes celkem snadno..

jinak u tech konzoli je sance na zlepseni celkem velika, AMD ted schrmanstlo vyrobni kapacity po Huawei.. Prece jenom v konzoli je maly 200-250mm cipesek a jeho vyroba neni problem.. TSMC samo ted ohlasilo ze vyteznost u 7nm se blizi skoro ke 100% takze mesicne tech cipu AMD vyrobi opravdu sileny mnozství, samozrejme pak se musi jeste ta konzole zkompletovat apod.. coz nakej dalsi cas zabere.
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 13:25:48

A kolik jich teda bylo pro ČR?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 13:30:44
avatar
do této doby to bylo pár stovek kusů RTX 3080/3090 všech modelů dohromady ... směšné množství, a další hned tak nebudou. Mám to přímo od výrobců karet. Přidělují zásilky doslova pinzetou ... a NVIDIA už ohlásila, že zlepšení se hned tak nečeká a výrobci neví, v tuto chvíli, kdy se to zlepší. Mnoho obchodů už zrušilo prodeje i předprodeje, nejsou schopni říci, ani jestli ty objednané karty dorazí letos (spíše ne)
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 13:49:30

Děkuji
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 14:13:17
avatar
na launch jich bylo mene nez 100.. v alze a CZC to bylo opravdu paberkovani.. a 1/2 karet si rozebrali lidi co se na tom ted prizivujou na bazosi s priplatkem + 10tis.
LubiQus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 14:42:48

Kez by si to od nich nikdou nekoupil a pak co s tema kartama. Ja bych musel byt blazen, abych zakoupil kartu v radech desetitisicu korun od neznameho clovicka.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 10:49:02
avatar
pár stovek = něco kolem 200 ;)

tohle je asi nejrealističtější obrázek současné situace:

Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 11:37:46
avatar
pokud AMD dodá tři karty na obchod a budou mít potíže se stabilitou a 400W TDP na 30% nárůst výkonu proti předchozí generaci, tak ano, bude tady článek na zpackané vydání RX 6000 ....


NVIDIA se rozhodla pro SAMSUNG sama, NVIDIA objednala určitý objem produkce, NVIDIA navrhla ty čipy od A do Z pro výrobu u SAMSUNG ....
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 12:18:38

Ok, půjdeme spolu počítat karty do obchodu v listopadu.

Možná že Nvidii budeme jednou za tu volbu ještě děkovat. Pokud by Nvidia umožnila svým knowhow a tlačením na pilu zlepšení produkce u samsungu pro tento a další výrobní nody, pak bychom nemuseli trčet v tomto monopolu, co TSMC má (snad se shodneme, že výrobní technologie intelu a GF teď nestojí za řeč). Nvidia bojuje proti monopolu, poděkujme ji!
AlmightyCraft [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 13:01:31
avatar
Citace:
Nvidia bojuje proti monopolu, poděkujme ji!

Ty jo máš pravdu, otevřel si mi oči. Děkuju
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 13:27:04
avatar
jo NVIDIA bojovník proti monopolu? Schovává to dobře ... používá nástroje jako GPP atd. a kupuje dosud nezávislý ARM aby nás všechny ochránila před monopoly .....
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 13:44:56

Závislost na jednom dodavateli je pro technologickou firmu vždy problém. Každá firma se snaží o diverzifikaci. A já si kvůli tomu zaspekuloval, zda to pro nás není zároveň výhoda.

Z dlouhodobého hlediska není monopol TSMC dobře. Dělat si z Nvidie prču takhle v diskuzi můžeme a taky děláme. Vedení firmy to určitě nedělá pro naše modré oči. Ale že zrovna Vám bude vyhovovat omezení konkurence kvůli horšímu přístupu k výrobním technologiím, to jsem nečekal. To byste jako slavil, kdyby TSMC vyhlásilo, že pro Nvidiu neudělá už nikdy ani čip?

Za 2 roky prý dostanou kus 5nm koláčku, tak jsem zvědavý. Ale alespoň část produkce by si měli jak AMD tak nvidia přehodit jinam, jinak se jim to vymstí a vzápětí hned nám, jako zákazníkům, až si bude TSMC diktovat cenu (což už vlastně dělá).
Japok [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 19:15:17

Tak to jsem zvědav :-) hlavně nevím jak budeš posuzovat nárůst výkonu když AMD nemá na trhu hi end grafiku :-) a problémy? Samozřejmě budou ale skončí to jak s 5700xt ... Za každou cenu problém bagatelizovat
LubiQus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 08:57:50

Do konce roku musim koupit bud 3080 nebo 6900XT, v prubehu listopadu mi maji prijit VR bryle s UHD rozlisenim a se svoji 2060S mam strach, abych vubec rozjel Beat Saber

Jako NV ma fakt z ostudy kabat. Ze zacatku jsem se desne tesil a cim vic cekam, tim vic chci aby jim AMD nakopalo zadele.
Puvodne jsem si chtel na vanoce koupit Oledku s Gsync, ale jestli budu mit AMD, tak na to kaslu.

Z jedineho mam realne strach, ze AMD proste nevyda dostatecne vykonou kartu, ktera bude primo konkurovat 3080.
Greenscale [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 12:41:20

Tak to jsme na tom dost podobně
Jenže já budu upgradovat z gtx960.. a o to jsem nedočkavější >.<
Bože.. jak mě se ten čas teď vleče..
Kostiman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 09:54:52

Zdá se, že NV dělá všechno pro to, aby AMD karty vypadali při vydání co nejlépe.
Jak já už se na ty jejich grafiky těším. Vega 64 je super a sloužila mi bezchybně, ale už to chce upgrade.
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 10:05:30
avatar
no Nvidia posrala vsechno co mohla, nepamatuju tak spackany launch..
archecon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Procesory 2020-10-06 10:14:20

K procesorům nic nového neprosáklo za poslední dva dny? jen ty uniky 6 dní zpátky o výkonu? A kdy bude recenze? Tady?? Nedali je k testování?
Jsem napnutý jako kšandy...
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 10:20:04
avatar
AMD si viditelne letosni launch dobre ohlidalo..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 11:39:23
avatar
AMD má vše pečlivě naplánované ....

8.10. představí procesory

až následně začne distribuce procesorů včetně vzorků na testování

oficiální uvedení do prodeje a recenze proběhnou v druhé polovině října samozřejmě ještě před oficiálním ohlášením a představením RX 6000 grafik naplánovaném na 28.10. ...

žádný spěch. V současné situaci není důvod kamkoliv spěchat, AMD chce hladké uvedení s dostatkem času pro testy, recenze a pozornosti každého jednotlivého produktu
Dollars1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 01:36:31

Zdravím vás, sledují váš web strašně dlouho , ale teď už musím reagovat ,ti lidé co brání nvidi a mají tendenci ji pořád bránit i když je po vydání karet měsíc a na trhu není nemluvě o problémech , tohle je už demence lidí a máte dobré nervy doufám že časem se dočkáme recenze radiátorů bloku a vše okolo vodnim chlazení , mejte se a pevné nervy !
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 08:32:05

Ano, pojďme všichni kritizovat nvidii. Vždyť je to všechno černobílé. NV = Špatné (vždy), AMD = Dobré (vždy). A nebo že by obě firmy občas něco udělaly dobře a někdy špatně
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 10:51:52
avatar
Citace:
NV = Špatné (vždy), AMD = Dobré (vždy)


to tady přeci nikdo neříká a pokud to tady chcete někomu podsouvat, pak to beru jako FLAME a zařídím se podle toho
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 12:40:12

Ano a kolega, na kterého reaguji, zase začíná flame s tím, že tady někdo obhajuje nvidii za nedostatek karet na trhu, i když to nikdo nedělá. I tady na tomto fóru se všichni shodli, že karet je kritický nedostatek a maximálně se řeší, čeho všeho je ještě nedostatek (z různých důvodů).

A nepodsouvejte mi, že Vám podsouvám, že Vy píšete
Citace:
NV = Špatné (vždy), AMD = Dobré (vždy)

Jste trochu vztahovačný, ne?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 12:42:16
avatar
z vašeho vyjádření to tak vyplynulo ....
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 12:58:12

Ale kdeže, moje reakce byla na "Dollars1".
V příspěvku na diskuzích je těžké vyjádřit nadsázku. A i když za příspěvek nahážu hromádku smajlíků a řeknu u toho, že nvidia je bojovník proti monopolům, lidé se toho hnedka chytnou jako nejvážnějšího prohlášení na světe.

Kam se ztratila pohoda a klídeček. Všude jen rozdělená společnost, Losna x Mažňák, Babiš x demoblok, populisti x sluníčkáři, Amd x Nvidia...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 13:02:15
avatar
zkuste si více než dekádu každý den trávit 16 hodin denně zjišťováním informací, testováním, učením se a psaním článků, které neustále stejná malá skupinka "lidí" shazuje pomlouvá a uráží .... a pak se budeme bavit kam zmizela vaše pohodička a klídeček ...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 13:12:12
avatar
Každý má nějakou práci. Někdo píše, jinej řídí další kope další vaří. Zní to jakoby jsi si dobrovolně vybral to největší břemeno. Ale ono ne. Je to jen o přístupu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 14:14:37
avatar
souhlasím, je to o přístupu a tvůj přístup a několika dalších vůči mě být neustále negativní vůči mě, faktům a DDWorld.cz, to opravdu nejsem povinen trpět ... proto přistupuji k tomu, že rozlišuji mezi kritikou a mezi obtěžováním
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 15:38:49
avatar
No problém je v tom že jsi příliš vztahovačný. Já kritizuju Moora ve videu a ty to berež hned za kritiku svou.

Někdo řekne že Radeon VII měl chlazení na prd i když vypadalo pohledně a ty hned vyrazíš na steč jak rytíř Lancelot s tím že je to nehorázná lež.

Málokdy tu někdo kritizuje přímo tebe nebo web.

Vyjímkou jsou kritika tvého psaní (opakování sebe sama i v jednom odstavci) a chyb v textu, ale nad tím vždy jen mávneš rukou. A nebo ještě tomu nasadíš korunu, že je ty věci potřeba stále opakovat.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 11:44:56

Tak hlavně že na AMD jsou celoroční nájezdy od NV fans, jak mají špatné ovladače, jak si někdo něco přečetl někde na foru, přitom kartu fyzicky nevlastnili, ale o tom že ty karty jsou nanic mají jasno.
Najednou používáte výraz černobílé vidění světa ... jak úsměvné.
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 12:32:06

A já se snad zastávám lidí, kteří předstírají, že sami mají problémy s nějakou kartou? WTF? A pak že já startuju nějaký flame
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 13:01:11

Tak to pardon, Vy jste určitě zcela nový, nepolíbený v hierarcho špinavém konkurenčním světě AMD vs Nvidia.
Budu vás tedy brát tak, že to s tou černobílou berete vážně a snad to bude u nově zrozených bílých duší v budoucnu opravdu tak fungovat.
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 12:59:22

Ale no taaak. Žádný celoroční nájezdy se přece nekonají. Když je problém, tak se o něm píše. Když ten problém má spoustu lidí, tak se o něm dozvíme častěji. To je celý. Stejně tak jak se řešil problém s ovladačema AMD, tak se řeší aktuální problém s 3080...
Dollars1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 02:44:44

No tak buďte soudný trošku kolik lidí shazuje AMD karty kvůli tomu že si neumí nainstalovat ovladače do čistého systému pak jim to blbne a první co je tak špatne karty a to se fakt děje a shazují to na AMD , kolik lidí rozumí počítačům Běžte na fb poradna pc a tam je tolik neznalých co si kupují naprosté nesmysly a pak se diví a může za to AMD (b450 + 3600 nejede mu to tak to vrátí , AMD je na hovno ale že on je dement co si nezjistí jaký má BIOS na desce už nepřizná !) koupí Intel pojede co procesor nová patice a jeden dva chipsety
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 06:22:55

Hlavně samo AMD přiznalo, že je tam nějaký problém. Takže to asi nebude úplně tak, jak píšeš
Dollars1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 10:10:21

tak jasne mohl byt problem s nějakou hrou když vyšla dřiv než nove ovladače , plno lidi si koupi cokoliv a stavi si pc pak vi o tom hruby zaklad a když nastanou problemy nevi co maji dělat flesh biosu ,cmos reset,nějaka signalizace při nenabotovani jak zvukova tak vizualni a takovi se vyjadřuji a křiči nejvic jak je to na hovno to AMD zajimave že ja neměl problem nikdy but byl vadny kus třeba 3900x nezvladal na jednom jadru větši frekvence a občas padl system do modre smrti ale to se stava vadny kus ktery se projevoval občas v menši zatěži
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 11:19:53
avatar
Hon za co nejlepším OC je u těchto karet asi past na mamuty, ale na druhou stranu po rozumném poladění jsou při nižším napájení stabilní a dokonce i výkonnější:
https://www.youtube.com/watch?v=8_M-EQwWNNo&feature=emb_title
cuko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-06 17:31:12

Rad citam tvoje clanky ale prilis zdlhavy DD.
Nvidia vydala tie karty dost na rychlo, tj jasne podla dostupnosti, nieje o tom preco tolko pisat, je to tak. Casto spominas ze aj kvoli novej velkej navi, osobne si myslim ze aj hej ale podla mna hlavne kvoli PS5 a XboX. To jej robi najvacsie vrasky, rozpredane miliony za par dni, musela nejak akoze proti nim zautocit extra vykonom a lepsou cenou kariet s minulosti(tu je jej vsak aj marketing kratky), sam rozmyslam nad xbox-om, dobra cena, pripojim klavesnicu a mys, zaplatim game pass a mam klud. Ako priemernemu hracovi viac netreba(tj vacsina). Kazda predana konzola je pre nvidiu problem. AMD sa samozrejme nestresuje, jemu to praveze vyhovuje, cim da nvidia vyssi vykon, tym skor pridu nove konzoly, teda polgeneracne ak budu. Pre AMD win alebo win.
Osobne cakam velke navi nejak okolo 3080 alebo pod.
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 06:19:21

PlayStation 5 výjde až 19.11.2020
RTX3080 už lidi mají
Belka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 07:25:23
avatar
v CR jich jsou maximalne desitky.. V prvni vlne dorazi do CR tisice PS5
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 19:18:29

je vs. bude
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 08:02:11
avatar
Na Twitteru Videocardz se píše že podle výrobců karet AMD mířilo s big Navi na RTX 3080 s tím ale že si mysleli že bude mít GA104 ale Nvidia na poslední chvíli vylepšila RTX 3080 a dala na ní GA102 ( i když v ořezané podobě ), takže nyní AMD míří s big Navi na RTX 3070 a že Nvidia oznámila nižší ceny Ampere karet než AMD očekávalo ale bral bych to s rezervou, je možné že jde o nějaké neúplné informace nebo dokonce dezinformace které dostávají výrobci karet od AMD, podobně bych řekl že přistupovala k výrobcům karet i Nvidia před vydáním ale jak se ukázalo tak tento přístup může mít určité negativní následky ( viz. problémy s nestabilitou u některých RTX 3080 v té první verzi) Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 10:21:43
avatar
spíše to vypadá, že AMD trollí některé AiB ...

big NAVI (NAVI 21) těžko má jen +35% výkonu proti NAVI 10 na RX 5700XT speciálně když NAVI 10 má nástupce v podobě NAVI 22 a ten těžko nenabídne alespoň 30% nárůst sám o sobě ;)

takže nemůže být hypotéza, že ti dotyční výrobci karet znají jen NAVI 22 a neznají NAVI 21?
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 12:29:36

Jak by si AMD pomohlo trollením AiB, skrz které prodává v podstatě všechny své karty? To bych fakt chtěl pracovat s někým, kdo mě trolí a nedodává informace.

Osobně si myslím, že navi21 by mělo RTX 3080 dotáhnout. Ale všechno jsou to spekulace a zbytečně se kolem toho pálí moc kalorií.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 12:39:09
avatar
AMD ale ještě není ve fázi prodávání karet, je ve fází zastírání informací protože chce odhalit samo věci a nechce aby se dostali ven a co já vím, tak AMD informovalo velmi úzký okruh lidí a z výrobců karet jen SAPPHIRE ví, jak je na tom NAVI 21 ... všem ostatním AMD ukazuje NAVI 22 ....
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 12:47:57

V tom případě ale nepřímo potvrzujete, že letos není šance, aby byly nereferenční karty. A nejen to, nemůže začít ani příprava na notebookových modelech.

Je to tak?

A to by mě tedy docela zajímalo, kdo ty karty v listopadu na trh dodá a v jakém stavu. Budu držet všem OEM palce.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 13:00:13
avatar
ano, v případě velkého NAVI nepředpokládám, že by nereference byly ve velkém dostupné, nejdříve v prosinci se ukáží ... Sappphire může mít ale nějaký náskok ...

V případě NAVI 22 ale budou reference prakticky hned ...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 15:23:54
avatar
Tak vzhledem k tomu jaký zdá se budou mít chladič reference a vzhledem k tomu, že nejlepší nereference skoro vždy má Sapphire, který přístup zdá se má, tak mi přijde, že není čeho se bát.
Minimálně já to za sebe stejně vidím tak, že pokud se pro upgrade rozhodnu, tak budu vybírat mezi Sapphire a nebo referencí, pokud seberu odvahu na to dát vodníka.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 08:59:25
avatar
martin.666>
Tuhle teorii jsem tu zmiňoval už při uvedení 3080. A nemyslím si že by byla nereálná a nebo úplně nesmyslný scénář.

Protože už všichni ti konspirátoři jako Mrtvej Moore a podobná verbež začinají podivně brzdit očekávání a především svoje předešlá tvrzení o tom jak Navi bude jednoznačně úspornější a jak bude dost možná i výkonější jak 3090 atd. atd...

Takže to vypadá, že pokud velký Navi 3080tku nakonec dorovná tak to bude taky na smrt vytočená karta se vším co k tomu patří a o nějaké nižší spotřebě než má 3080 asi nebude ani řeč.

Nebo si přiznají porážku a budou konkurovat jen 3070tce a všichni se jim opět budou smát jak zase měly jen velkou hubu.

Ale je to jen jedna z teoríí. Třeba má AMD opravdu nějakou bombu se kterou 3080tku smázne na 200Wattech.
martin.666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 09:02:24
avatar
Však ono už při pohledu na ten referenční chladič s 3 ventilátory mě přišlo že to není něco co by dali na kartu která má spotřebu jako RTX 3070 ( 220W) ale spíše že půjde o kartu která je spotřebou blíže k RTX 3080 ( 320W)
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 09:09:46
avatar
Tak ohledně chladiče. Třeba chtěli udělat kartu opravdu tichou a nechtěli riskovat ty stejný faily co je provázejí od doby 290tek. Kdy vždy přišla nová karta na kterou půl roku nebyla žádná nereference a jen ten jejich chrlající vysavačochladič. Takže prodeje zase byly tu tam. A z Radeonu 7 se snad poučily že zakrytovat 3/4 chladiče není dobrej nápad i když jde o design. )

Tudíž onen chladič mohl být jakože taková "jistota" no a teď pokud jsou ty tvrzení z videokartz realita tak se jim bude na to další teplo určitě hodit.
LubiQus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 16:08:17

Sance, ze chce AMD udelat ultratichouckou kartu je celkem miziva. Bude to jak u NV, proste bude chlastat 300 a vice Wattu. Me je to vlastne celkem jedno, na to moje obcasne hrani me to nezruinuje, hlavne, ze mi to pobezi na 4K TV a na 4K VR.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 10:13:50
avatar
to je ale blbost

RTX 3070 výkonově nedorovná ani RTX 2080 Ti a ta má o cca 35% vyšší výkon než RX 5700 XT s NAVI 10 a 257mm2

a teď mě někdo chce vykládat, jak BIG NAVI na 7nm+ s RDNA 2 nabídne pouze výkon na úrovni 2080Ti ... tedy jen o 35% lepší než 2 roky starý 5700XT a to s čipem, který má 500mm2 na 7nm+????

Vážně tady nikomu nepřipadá něco divného ...???
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 10:11:16
avatar
No jak moc divné to je, nebo není se ukáže na konci měsíce.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 10:19:07
avatar
ještě bych k tomu dodal:

víte o tom, že RX 5700 XT s 257mm2 NAVI 10 sama dostane nástupce s menším NAVI 22 čipem na RDNA2 a 7nm+ ... a nechce mě někdo vykládat, že RX 6700XT nedokáže přinést alespoň těch +30% výkonu navíc, tedy dostat se na úroveň RTX 3070 ;) ..

Takže když NV ohlásila high endové 2x větší NAVI 21 musí být logicky výkonnější než NAVI 22 které je nástupcem NAVI 10 ;)
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 10:49:03
avatar
Funkce jako RT a ona záhadná cache jistě zaberou na výsledném chipu dost místa.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 10:50:54
avatar
no to 80CU u NAVI 21 proti dosavadním 40CU u NAVI 10 taky ;) protože je také nové NAVI 22 se 40Cu o něco větší než NAVI 10 a NAVI 21 je 2x větší ;)
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-07 15:56:59

Ani to že je 2x vačši čip cca 500mm2 nieje potvrdena vec.
Našťastie RDNA2 je na Xboxe takže mame celkom presny pohlad na ňu a jej schopnosti.
Xbox ma 360mm2 s toho 77mm2 je CPU a 40mm zvukovka, na GPU ostalo 240mm2 je tam 320 bit zbernica a 56CU...
S toho sa da predpokladať že ak AMD ma čip s 80CU jednotkami a 384 bit zbernicou tak sa vmesti na plochu 340mm2.
Ak by mal naozaj tych 505mm2 tak tam sa vmesti 512 bit zbernica s 128CU.
Tak že NAVI22 s plochou 240mm2 može mať kludne 56CU. NAVI23 40CU.
A to sa stale bavime o starom 7nm procese.
Mne to tak vychadza že to može biť takto.
NAVI 23 160mm2? 40CU 192bit
NAVI 22 240mm2 56CU 320bit
NAVI 21 340mm2 80CU 384bit
NAVI 2? 505mm2 128CU ???
Bluster [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - zrusena objednavka 2020-10-07 20:46:21

No tak jsem na czc zrusil svoji objednavku na 3080 eagle od GB, jelikoz mi rekoi ze doted bylo dodano “desitky kusu” vsech edic dohromady... je to opravdu mega fail a nvidia u me klesla na uplny dno!
tesim se na AMD!! snad jim konecne natrhnou zadel a konecne z toho budem tezit mi zakaznici!
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 10:25:03

Když AMD díky PBO vyčerpá veškerý přetakotavcí potenciál tak je to v pořádku ale když NVIDIA vyčerpá veškerý přetaktovací potenciál, tak je to špatně. To je přece divné ne?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 13:40:12
avatar
tohle už beru jako flame a upozorňuji tě na to naposledy

... co to tady zase podsouváš za naprosté kraviny? jsi s tím flame někam ...

CPU není GPU ... CPU nemůžeš koupit v nereferenční verzi, takže je úplně jedno jestli má nebo nemá proti GPU nejaký OC potenciál, protože ten CPU je jen jeden a stejný pro všechny. Pokud chceš srovnávat OC potenciály srovnávej Intel s AMD a ne AMD s NV protože pokud vím, NV žádné x86 procesory proti RYZEN nemá .... mimo to takový RYZEN 5 3600 má OC potenciál dost slušný a rozhodně nejeden na limit, tedy v případě RTX 3000 grafik přes limit ... každopádně je to hloupé srovnávat, ale chápu, že vám FLAMErům je to jedno ...

jestli chceš mermomocí srovnávat věci, zkus zůstat u Radeon GPU vs NV GPU ... a jestli to nedokážeš a nechápeš, tak radši nic nepiš. Každopádně tenhle FLAME co tady předvádíš tolerovat nebudu ...

a jak to bude s OC potenciálem nebo nebude u NVIDIA vs AMD, na to si musíme počkat až AMD přestaví RX 6000 ... a jinak ne, mě nevadí že RTX 3000 vyčerpá OC potenciál, protože já netaktuji, takže mě spíše vyhovuje, když je výkon maximálně využit. Jenže u grafických karet ten OC potenciál nad rámec "referencí" má svůj důvod proč tam je ...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 376x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 625x
Komentářů: 1
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1163x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1004x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1056x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1736x
Komentářů: 6