Skutečná spotřeba aktuálních grafických karet ATI a NVIDIA – která je úsporná/žravá - kdy a kde? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 23 březen 2010
Přejít na obsah
Skutečná spotřeba aktuálních grafických karet ATI a NVIDIA – která je úsporná/žravá - kdy a kde?
Spotreba po OC a Hodnocení
altZajímá vás reálná spotřeba současných grafik? Ne spotřeba celých sestav nebo TDP, skutečná spotřeba?

 

 

Zajímá vás reálná spotřeba současných grafik? Ne spotřeba celých sestav nebo TDP, skutečná spotřeba?

Server Xbitlabs.com, uveřejnil článek, na který se nelze nepodívat. Spotřeba grafik stále roste, xbit si dal tu práci, že zjistil a změřil skutečnou spotřebu aktuálních grafických karet. Tedy žádné srovnání spotřeby celých sestav, nebo porovnávání TDP, ale skutečná spotřeba grafických karet ve třech základních situacích. Pokud vás zajímá metodika, je poměrně složitě popsána v tomto článku.

Většinu ale bude zajímat, co XbitLabs konkrétně naměřil a zjistil. A to přes speciální měřící desku, kterou vidíte výše. Xbit se zaměřil na testování grafik v klidovém stavu, v mírné zátěži při přehrávání (akceleraci) HD videa a při hraní náročné hry. Také zjistil, co udělá se skutečnou spotřebou přetaktování ….

  • Spotřeba grafik v klidu

Zde jsou rozdíly samozřejmě nejmenší. Reálně jsou současné moderní 40nm grafiky opravdu úsporné, což je vzhledem k jejich 3D výkonu nutné ocenit. Zejména Grafické karty ATI Radeon HD 5000 si vedou excelentně.

AMD uvádí u současných grafik i hodnoty TDP v klidu (k dohledání v našich recenzích) a jak vidíte, dokonce jsou reálné hodnoty spotřeby nižší, než co uvádí AMD u svých aktuálních rafik, jako teoretickou hodnotu. Také vidíte, že AMD udělalo slušný pokrok proti starší HD 4000 generaci. Například HD 4890 žere v klidu více, než HD 5970 a to u HD 5970 ještě AMD dolaďuje věci tak, aby se půlka grafiky v klidovém stavu vypínala zcela, takže spotřeba ještě bude klesat s dalšími ovladači.

U grafik NVIDIA nelze tvrdit, že by byla spotřeba katastrofální. GT200b i přes svou velikost a 55nm výrobu si vede slušně, ale samozřejmě na HD 5000 nemá, i když rozdíl je jen 10-20W. nejhůře je na tom GTX 260, na které se asi hodně šetřilo, aby se vešla cenově co nejníže a jádra se na ní dávala ta nejhorší z GT200b produkce. Vysokou spotřebu má i GTS 250 alias 9800GTX alias atd. 40nm výroba se projeví u GT210/220/240 grafik, které mají nízkou spotřebu, ale zase se u nich nedá mluvit o výkonu a integrované grafiky nepodají výkon o moc nižší, takže co s nimi? Za pár dní se dozvíme, jak je to se spotřebou GTX 470/480 v klidu a při pohledu na 16W u HD 5850/5870 se NVIDIA bude muset sakra snažit.

  • Spotřeba v mírné zátěži – HD video

Ne vždy je grafika úplně v klidu, zejména se dnes objevuje hodně aplikací, které využívají výpočetní sílu GPU a tak grafiku vytěžují. Tím rostě samozřejmě i její spotřeba. Typickou věcí je přehrávání HD videa. Zde už se rozdíly mezi grafikami výrazně zvětší.

ATI HD 5000 se ukazují v ještě lepším světle a jejich správa energie a účinnost je vynikající. Nutno ale říci, že evidentně byla velmi dobrá i u starších grafik HD 4000 ty byly vyráběny 55nm proti novým, které jsou 40nm. Je zajímavé, že v mnoha recenzích se vůbec neměří spotřeba v běžném provozu ale jen v úplném klidu nebo v plné zátěži, přitom si troufám říci, že právě spotřeba při přehrávání HD videa bude velmi častý stav u běžného PC. Takže nám tak nějak uniklo, že NVIDIA GT200 nejsou zrovna ukázkově úsporné. Třeba HD 4770/4670 proti 9800GT/9600GT to je pořádný rozdíl. Velmi dobře si opět vede HD 5970, je úspornější než GTX 285/295, ale rozhodně by se dalo zapracovat na tom, aby třeba i v tomto vytížení jela jen půlka grafiky.

 

  • Spotřeba v plné zátěži – hra

 

Když chceme po grafické kartě výkon, řekne si o pořádný přísun energie. Hodnoty TDP, které uvádí výrobci, se různí, protože ne každý výrobce je uvádí podle stejné metodiky a tak jsou u někoho nižší nebo vyšší než skutečná spotřeba také by teroeticky měly vyjadřovat něco jiného než skutečnou spotřebu př hraní 3D hry, ale pro orientaci je bereme takové, jaké jsou, co by přibližnou hodnotu spotřeby v plné zátěži. Například ATI u HD 5850/5870/5970 uvádí TDP 156W/186W/295W. NVIDIA pak u GTX 260/275/285/295 uvádí hodnoty TDP 171W/219W/183W/289W. TDP lze ovlivnit hodně věcmi, v první řadě samozřejmě velikostí a napájením jádra, pak samozřejmě kvalitou jádra, PCB a osazených součástek na kartě atd. Jak moc jsou ta TDP reálná a použitelná jako "ukazatel spotřeby ve 3D"? Podívejte se:

No evidentně jsou docela přesná, u ATI se nestalo ani jednou, že by karty té udávané hodnoty TDP dosáhly. HD 5870 si řekla o 170W místo 186W, HD 5850 dokonce jen o 122W místo 156W a HD 5970 „jen“ o 240W místo 295W, což při jejím výkonu je extrémní hodnota. Žravější je i GTX 285! NVIDIA se také poměrně dobře drží udávaných TDP. GTX 260 si ve slušném provedení řekne o 147W proti udávaným 171W. GTX 275 si řekla dokonce přesně o 219W při udávaných 219W. naopak podhodnocena jsou čísla u GTX 285 a 295. NVIDIA mluví o spotřebě 183W/289W a realita je 245/312W! Pokud bude stejným způsobem vypadat i 220/250(295)W u GTX 470/480, tak to potěš koště …

A co přetaktování?



 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1167x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 979x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1098x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3688x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1436x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1262x
Komentářů: 5