Uživatelé PlayStation žalují SONY za monopol a ceny her na Play Station Store. Jen špička ledovce! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Friday, 07 May 2021
altDalší zasloužená žaloba za monopolní chování poškozující uživatele. Nastane změna?

 

 

 

 

Také SONY se dočkalo zaslouženě žaloby za to, že zneužívá situace a šponuje ceny. Uživatele PlayStation platformy si hromadnou žalobou stěžují na to, že SONY si zařídilo fakticky monopol v případě PlayStation platformy, kdy umožňuje nákup her v digitální podobě jen přes svůj PS Store, kde jsou ovšem ceny výrazně vyšší, než když některé hry jsou prodávány „fyzicky“ na discích. U PS5 bez BR mechaniky, navíc nemáte prakticky žádnou šanci, jak jinak hru získat, než nákupem v předraženém PS Store. A to i když nejde třeba o exkluzivní hru pro tuhle platformu. Jedná se tak jednoznačně o monopol, který SONY umožňuje zneužívat situace a účtovat si vysoké ceny.

Opět se samozřejmě rychle stejně jako v aktuálně probíhajícím podobném sporu v případě Apple, objeví tací, že to je vlastně v pořádku. Že protože jsou SONY a Apple uzavřenou platformou, pravidla ohledně monopolního chování pro ně prostě neplatí. Já hrubě nesouhlasím. Vzhledem k velikosti jsou Apple či SONY prostě platforma jako Windows/Xbox nebo ANDROID, a tak pro ně musí platit stejná pravidla, jako pro tyhle platformy a firmy.

Osobně mám už dlouho problém s hrami, a obecně s obsahem, který je tzv. exkluzivní. A exkluzivní není proto, že by funkčně nemohla ta hra běžet na PC nebo Xboxu, ale proto, že si to vlastník monopolní platformy rozhodl a zaplatil si to, aby hráče mohl poškozovat. Podle mého názoru je na čase prostě říci umělým exkluzivitám dost. Pokud hra může vyjít na všechny platformy technicky, tak tam má vyjít. To platí i o jejím prodeji, v rámci platforem STEAM, EPIC, SONY či MS a dalších. Hra má být dostupná hned a na všech službách a platformách, a jednotlivé služby a prodejci se mají předhánět kvalitou svých služeb, cenami, či výkonem své platformy z hlediska hardware. A uživatel si má podle toho vybírat a z tohoto konkurenčního prostředí má těžit.

Ze současné podoby, kdy hra je třeba dostupná jen na EPIC, nebo jen na STEAM, nebo jen na SONY apod., tak na tom jako uživatelé tratíme. Cenový souboj o zákazníka neprobíhá, naopak jsme nuceni používat HW či službu i když nám nevyhovuje, protože daný produkt/hra jinde dostupná uměle/monopolně prostě není. Takže celá žaloba na SONY je podle mě jen vrchol ledovce celého širokého problému. Protože takové NINTENDO dělá to samé. A to jsou i takoví hlupáci mezi uživateli, kteří se z exkluzivit ještě radují, i když je exkluzivity přímo jednoznačně poškozují a okrádají.

Prostě podle mého názoru je na čase, speciálně s velkým nástupem digitální distribuce her, aby hry jako produkty byly dostupné všude a zákazníci těžili z cenového souboje platforem a distributorů. Pokud chce SONY nabídnout lepší cenu, lepší službu, dobře, ale nemůže to dělat tak, že ta hra jinde dostupná uměle prostě nebude a neumožní ji jinde koupit třeba za lepších podmínek. Stejně tak Xbox Game Pass je dostupný dnes nejen na Xbox, ale i na PC a podle mě by 100% mohl běhat i na PlayStationu, ale není tam a ne proto, že by ho tam MS třeba nechtěl nabídnout. To by však nemělo bránit (a zatím v případě Xbox Game pass nebrání) tomu, mít možnost si hru pořídit samostatně na libovolném obchodě a službě, které prostě mají bojovat o zákazníka. Ne jako teď, kdy zákazník kvůli exkluzivitám či uzavřeným systémům/platformám, vlastně nemá na výběr kde hrát a nakupovat. Takže žaloba jen na SONY je správný krok, ale nic zásadně neřeší v rámci celku. O situaci by se měly začít aktivně zajímat antimonopolní úřady po celém světě, protože je to neúnosné …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-08 19:30:20
avatar
zkratka pokud vaše služby,či obchod stoji za hovno zaplaťe si exkluzivity - Epic Store
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-08 20:58:26
avatar
Sony ani Apple rozhodne nemam v oblibe, nevyhovuje mi jejich dlouhodoba firemni politika a tedy nevyuzivam jejich nabidky. Presto chapu proc to delaji - jejich uzivatele si to tak zrejme vylozene preji. Rozumim sice vsem tem vytkam, ale podle meho je to problem vylozene jen a jen jejich uzivatelu - razim "viru", ze kdyz se mi neco nelibi, tak takove produkty ci sluzby jednoduse nevyuzivam. Pri vsi ucte, nejde v jejich pripade o zadne sluzby "bez kterych by neslo zit". Pokud by jen mensi cast jejich uzivatelu dala najevo svuj nesouhlas a zacli prechazet jinam, verim ze by to ty firmy hodne rychle preslo a problem by se vyresil sam.. U techto obrovskych firem je to sice ponekud slozitejsi, ale presto verim ve svobodne podnikani a kazdy ma podle meho pravo delat veci treba i "spatne", pokud si mysli ze mu to nejak pomuze. Problem opravdu vidim jen v tech samotnych uzivatelich.
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 00:02:46

Sony to dělá, protože dotuje PlayStationy (konzole se prodávají pod výrobními náklady). Zbytek ceny konzole získává Sony z her na stóru. Tahle žaloba je dost trapná.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 12:02:05
avatar
No právě. Celý ten obchodní model je nemocný už od základu.
Kdyby jim antimonopolní úřady nakázali, že musí umožnit uživatelům nákup her kde chtějí, tak by je tahle prasárna rychle přešla!
Došlo by k narovnání pokřiveného trhu, kde si hloupí uživatelé myslí, jak je nákup konzole výhodnější než nákup PC, protože jí můžou koupit za tu dotovanou cenu a už nevidí, že si ten rozdíl v ceně pak zaplatí ve hrách a službách...

Takže ne, ta žaloba není trapná, jen je otázka, jestli má šanci něco na tomhle pokřiveném trhu změnit. Moc v to nedoufám, ale držme jim palce.
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Dvojí metr, nebo ne? 2021-05-08 22:07:38

Je třeba lidem vysvětlit, že nákupem čehokoli vlastně "hlasují" pro danou věc, že jí chtějí na trhu. Věci které nebudou mít dostatek "hlasujících" prostě z trhu zmizí.

Ukážeme si názorný příklad:
- 100% lidí začne kupovat polské máslo (protože je o 1Kč levnější, že ;-)
- přestane se prodávat české máslo (proto ho logicky nikdo nekupuje)
- polské máslo zdraží (protože je vysoká poptávka)
- lidé začnou nadávat že nemají v obchodech české máslo

Takže tu máme lidi kteří se dobrovolně ze své vůle, vědomi si všech relevantních informací, rozhodli hlasovat pro SONY, nyní se jim nelíbí důsledky jejich vlastních činů a chtějí po někom třetím aby situaci za ně vyřešil, samozřejmě bez negativního dopadu na jejich již nabytou životní úroveň.

DD tu občas zmiňuje, že za monopol Intelu můžou lidé kteří kupovali Intel i když bylo AMD lepší. Zajímavé, že v tomto článku za to lidé nemůžou. Pokud aplikujeme názor z tohoto článku na historickou událost AMD/Intel dostaneme názor, že někdo třetí měl Intel donutit dělat lepší procesory, nebo je prodávat laciněji.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-08 22:15:09
avatar
konkurence a konkurenční prostředí na trhu je třeba, pokud není, je třeba zasáhnout, nástroje na to jsou ....

Jinak případ Intelu, správně měli antimonopolní úřady rozhodnout o mnohem tvrdší pokutě a postihu pro Intel když poprvé omezil AMD, ta pokuta měla být násobně větší než byla, protože Intel na tom vlastně vydělal a poškodil konkurennčí prostředí na celou dekádu a vydělával na tom do dnes, kdy má nekonkurenceschopné produkty, řpesto jich prodává a vydělává na nich víc, protože to omezení konkurence před lety znemožnilo, aby mu nějaká skutečně vyrostla ...

Ještě lépe, Intel měl být dávno rozdělen na dvě menší společnosti a vytvořit tak více výrobců na trhu a vznikla by tak konkurence, kdy by to bylo mnohem vyrovnanější i s AMD .... v případě Intelu a x86 trhu antimonpolní úřady katastrofálně selhaly, stálo nás to všechny hodně peněz a ztracených let ....
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-08 23:18:21

Ano, sankce měly být větší.
Ano, narušilo to budoucnost trhu jako takového.

Další výrobce x86, jakkoli bych si to přál, nemůže být, pokud nechceš zase nutit firmy (AMD, Intel) aby darovali své duševní vlastnictví(patenty na celou "x86") jiné firmě, která jim pak bude konkurovat.

Přijde mi, že jde pořád o ten stejný use-case akorát se mění osazenstvo.

Nemůžeš chtít po polské firmě co vyrábí máslo, aby se rozdělila a jedna půlka se odstěhovala do Čech a začala vyrábět české máslo.
ucho1212 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 21:06:06
avatar
neni to uplne to iste
"polské máslo zdraží (protože je vysoká poptávka)", toto by pri hrach nemalo nastat, kedze nemoze nastat problem z nedostatkom hry ako v pripade masla .
Proste pri online hre sa ti nestatne, ze bude vypredana a teda ze cena moze zrast, ...
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-08 22:05:59

Exkluzivní hru beru tak, že SONY si objedná vývoj hry a taky ho zaplatí. Duševní vlastnictví tu máme již zavedené a nechápu z jakého postu chce někdo někoho nutit aby "zdarma daroval" své duševní vlastnictví "pro zisk ostatních" (ostatních platforem).

Jsem otevřen konstruktivním argumentům.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-08 22:10:37
avatar
zdarma?!? vždyť to bude prodávat ... ale místo toho aby to bylo striktně monopolní, bude to muset poskytnout do prodeje na všech platformách .... těžko na tom bude jakkoliv tratit, možná právě naopak ... v tuto chvíli tratí jen uživatel, protože si nemůže vybrat platformu ani obchod, kde si SONY hru koupí a zahraje ... (v mnoha případech) ....
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-08 23:06:39

Takže Microsoft musí prodávat své aplikace i ve verzi pro MacOS a Linux?
SONY musí hlavně začít prodávat konzoli založenou na Intel+nvidia abych si mohl vybrat a AMD nemělo monopol v konzolích.
Franky [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-08 23:11:58

Ty si chces vybrat medzi amd+amd / intel+nvidia tu horsiu? OK, tvoja vec.
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-08 23:28:12

Franky, o to tu přeci nejde chlape. Dávám extrémní příklad abych vyzdvihl absurditu požadavku na "vždy přítomnou možnost výběru".
Pokud nemáš nic k tématu "zasahování do firem na volném trhu ve jménu dobra pro zákazníka", tak prosím raději mlč(myšleno v dobrém, přidávám smajlíka ;-) Díky
robert21 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 13:36:12

Fůůůů, proč vlastně není DDworld k dispozici i na mobilech? Přeci by z toho měl víc návštěvníků, víc peněz za reklamy a spoustu dalších výhod. Současná verze je na mobilech skoro nečitelná, takže provozovatel aktivně zvýhodňuje jednu platformu (stolní pc) před ostatními. Tady by měl někdo zasáhnout, podat hromadnou žalobu a nařídit, aby DDworld měl plnohodnotnou variantu i pro uživatele smartphone (a to ve všech velikostech a se všemi prohlížeči, systémy apod.) nemám pravdu? Nebo by spíš mělo být na provozovateli platformy/webu komu svůj obsah nabídne a jak?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 14:01:10
avatar
já na mobilu čtu DDWorld.cz normálně a vše bez potíží, co ti tam nefuguje?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 21:29:22
avatar
Hmm, zajímavé. Já DDWorld skoro ani nečtu jinak než na mobilu a nepřijde mi, že by to bylo nějak významně horší než na PC.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-08 23:12:56

Nevidím problém v exkluzivitach.
Big Mac koupím taky jen u MC donalds a v Budějovicke hospodě mi taky Plzeň nenatoci.

Ale vidím problém v tom, že se platformy uzavírají a brání uživateli aby si se svym hardwarem dělal co chce. V tomto případě na něj instaloval software z libovolného zdroje. Prostě do své ledničky si můžu dát pamlsky z lidlu, tesca nebo co jsem našel ležet na ulici. S vyrobci lednice by tom mělo být kulový a rozhodně by neměl mít na lednici zámek, který mě nechá dát dovnitř jen Heineken za premrstenou cenu6z jeho ofiko obchodu6
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-08 23:46:10

Exkluzivity jsi popsal moc pěkně.

Jenže právě stav je ten, že polovina lidí si tu lednici se zámkem koupila(stála polovinu) a teď když už druhý měsíc kupují jen předražený Heineken, tak chtějí aby jim někdo ten zámek dal pryč.

Jenže ona ta lednice stála polovinu právě proto, že se výrobce lednice a Heinekenu domluvili a Heineken výrobu lednic zadotoval, protože věděl že v dlouhodobém horizontu na tom vydělá.

Takže pokud někdo bude chtít odebrat všechny zámky z lednic, tak Heineken řekne, OK ale zaplaťte mi "ušlý zisk".
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 21:42:22
avatar
Souhlas. Rozhodně by byl nesmysl chtít aby Heineken odstranil zámek na již prodaných lednicích.
Já bych byl jen pro to, aby na nově prodaných lednicích už nesměl být.
Nepřijde mi fér zasahovat někomu do toho jak podniká. Klidně ať si zadotuje lednici ve tvaru plechovky piva Heineken a celou ji pokryje reklamou, ale omezovat uživatele v tom co do ní může dávat, to je přes čáru.
Jaká by pak byla výsledná cena takové lednice je asi zřejmé...rozhodně by nebyla za 50%, ale třeba za 80-90%.
A stejně by to mělo být s těmi konzolemi nebo mobily (případ Apple vs Epic).
Wolfus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-08 23:50:39
avatar
Aha, takze na Xboxe si mozem nainstalovat hru, ktoru som si kupil na gog.com?
Na konzolach boli exkluzivity vzdy. Prave kvoli tomu, ze ich pomahali dotovat. Ked boli dominantne SNES a Megadrive, bola snad polovica hier exkluzivna.
Ale tu je presne vidno jedno. Kto moze byt tak blby, ze zaluje vyrobcu konzoly za nieco, o com musel vediet este pred tym, ako si ju kupil? Ten, kto je tak blby, ze si kupi verziu bez mechaniky...
Klaurung [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 09:56:48

Osobně nevidím důvod NEžalovat je za vyšší cenu elektronické licence vs fyzické, tam to ještě logiku má, ale zbytek je sračka jako bič. Lidi si kupují konzole jako herní nástroj ( a mnohdy se rozhodují právě podle exkluzivních her a store systemu) stejně jako si můžou pořídit PC kde je trh s hrami mnohem větší, a stejně si koupi konzoli. Tak co? nasrat na ně! příště ať se zamyslí než půjdou a koupí v setrvačnosti to co před tím..........
hornster [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 10:05:29
avatar
Podle mě ať si dělá každý exkluzivity jak jen chce, když pro ně nejsem jako uživatel na PC dost dobrý, tak jejich smůla. Hru si nikdy nekoupím a třeba si jí pak stejně za nějakých 20 let zahraju v emulátoru. Mě nikdo nikam nedotlačí a kdo si počká ten se dočká. Ale nemělo by být možné, aby si Apple/Sony a částečně Microsoft/Google vytvořili svůj jediný správný obchod a neumožnili vstupu konkurence na své platformy. To mi přijde jako prasárna. Moderní argumentace "tak si vytvoř svůj systém" mi přijde směšná
robert21 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 13:25:45

Co to je za divnou dobu, kdy má tolik lidí potřebu poučovat a žalovat ostatní za to, že jednají ve svůj prospěch? Přeci pokud si napíšu hru je pouze moje volba, jestli ji nabídnu a když, tak komu a za kolik. Nelíbí? Nekupuj. Stejně tak pokud sony zaplatí vývoj hry nevidím jediný důvod, proč by mu kdokoliv mohl přikazovat, aby ji dal k dispozici i PC hráčům. Kdyby Sony svou hru nabídla jenom Frantovi od vedle, je to jenom jejich věc a "problém" že mohli vydělat víc prodejem i Standovi a nebo všem PC hráčům.

Asi bychom se taky měli domluvit a podat hromadnou žalobu na DDworld, za "monopol". Vždyť tu aktivně brání čtení článků všem na mobilech a co teprve na hodinkách. Proč není DDworld responzivní a tedy dostupný ke čtení na všech platformách? To snad uživatelé mobilů mají jiná práva, než uživatelé počítačů? Stejně tak proces schvalování, proč není možné na DDworld publikovat jakýkoliv obsah, ale musí ho někdo schválit. Proč na doméně ddworld.cz nemůže běžet můj web a monopol má současný provozovatel? Takhle to přeci nejde, pokud vytvořím vlastní web/platformu/hru/cokoliv měl bych to být já, kdo rozhodne komu svůj produkt nabídnu, za kolik a jestli vůbec. Potřebuji mít monopol na své výtvory, jinak nemám důvod je vytvářet....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 14:02:26
avatar
DDWorld.cz na mobilu i tabletu normálně funguje .... není responzivní, ale funguje vše normálně a je přístupný a čitelný ...
robert21 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 16:00:02

Ale notak, DDworld na mobilu přeci nefunguje normálně, když musím pořád přibližovat a posunovat se do všech stran, abych si přečetl obsah. Kdyby hry z playstationu šly na PC hrát, "jenom" by nešly ovládat myší + klávesnicí, ale byl by potřeba gamepad, přeci by taky nefungovaly normálně že? Ony ty hry na monitoru teď taky fungují normálně, jenom je potřeba k němu byl připojen playstation a ne pc. Stejně tak by se dalo žalovat všechny okolo, protože hry pro Windows nejdou na linuxu, přestože běží na úplně stejném počítači, nebo na playstationu, to je taky omezování konkurence no ne?

Asi se shodneme, že číst tento web na počítači je mnohem pohodlnější než na mobilu, tím spíš malém, je to tak? Přitom existuje spousta webů, kde majitel dal peníze navíc a má responzivní web a tedy i na malém mobilu bez problémů čitelný. Ve všech případech je to volba provozovatele, komu chce svůj obsah nabízet. To stejné by dle mého mělo platit u her a jakéhokoliv jiného SW. Na zákazníkovi pak je aby buď přistoupil na podmínky autora/prodejce a nebo svobodně šel jinam. Nechápu proč by tedy někteří vydavatelé/autoři/provozovatelé měli být žalování za to, že se rozhodli svůj produkt nabídnout pouze na své platformě - na tohle jsem se snažil poukázat....
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 16:18:36
avatar
ano, tenhle web je udělaný na PC, nikdy nebyl dělaný na mobily, ale funguje tam zcela bez potíží a nebrání nikomu si ho tam používat ....

ty nechápeš o co jde, SONY blokuje možnost pořízení her za lepších podmínek jinde než na své platformě a to i her, které jinde distribuovány jsou, to je prostě zneužití monopolního postvení ...

a srovnávat SONY platformu a jeho 100 milionů uživatelů s DDWorld s necelým 100 tisíci uživateli, to mě sice lichotí, ale z pohledu důsledků monopolního chování nesrovnatelné ....
Dirtrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 09:04:10

No, teoreticky se to číst na mobilu dá, ale ideálně aby měl tak 7" obrazovku, tedy za předpokladu stoprocentního zraku čtenáře...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 23:24:54
avatar
hmm, zajímavé, můj zatím největší mobil má 4,7" a DDWorld čtu v podstatě skoro jen na mobilu a problém s tím většinou nemám.
Rizek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - monopol… 2021-05-10 11:17:59

A proč by SONY nemohlo uplatňovat výsadnost a svou ekluzivitu? Je to jeho produkt, vývojáři dělali hry na JEHO platformu a pro SONY. SONY jim poskytla platformu pro vývoj, proč by nyní mělo tratit na tom, že se bude obsah běžící na jeho zařízení prodávat jinak a jinde? Vývojáři s tím zajisté souhlasili. Stejně tak s tím souhlasí hráč/kupec, když si PS koupí. Ví, jak obchodní model funguje, ví, jak se hry distribuují. Pokud se mu to nelíbí, má volbu buď nekupovat, nebo koupit jinou konzoli, kde si zajisté „polepší“.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-09 22:36:20
avatar
Citace:
Cenový souboj o zákazníka neprobíhá, naopak jsme nuceni používat HW či službu i když nám nevyhovuje, protože daný produkt/hra jinde dostupná uměle/monopolně prostě není.


Jako vážně?
V případě her jsou uživatelé nuceni k jejich hraní?

Je to rozhodnutí uživatele samotného, že jde do něčeho co mu nevyhovuje jen proto aby si zahrál nějakou hru.
Nikdo není nucen k nákupu hry či HW kvůli hře. Je to jen a jen volba uživatele.
aradan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - digitální verze 2021-05-10 08:08:11

Digitální verze má přidanou hodnotu. Je možné ji přátelskému účtu půjčit na hraní. Je dokonce možné takto hrát mulťák jen s jednou kopií hry.
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 08:58:08

Tohle fakt nechápu. Lidi si dobrovolně koupí HW s omezeným SW jako iPhony či konzole a pak nad tím pláčí

Ano, je divné, když elektronická licence stojí více, než krabicová verze, ale tak si takoví nemají kupovat Playstation bez mechaniky.

Každopádně cest jak ušetřit je více. Buď si udělat zahraniční účet a nakupovat z jeho storu nebo se dají koupit PS kredity v zahraničí s vyšší hodnotou, než je pořizovací cena.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 09:46:59

Presne tak. Ak niekto nechce byt viazany na Playstation HW+exkluzivne PS hry tak nech si proste nekupuje PS. Nastastie je stale dostatok dobrych hier ktore sa daju hrat na univerzalnom PC takmer rovnako pohodlne alebo este pohodlnejsieako na PS/XBOX. A daju sa kupit od roznych predajcov s roznymi cenami.
daret [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Konzole vs. ostatny HW 2021-05-10 09:28:37
avatar
Prave pri teme konzol je tato tema komplikovanejsia.
Ako uz bolo spomenute, tak HW konzol sa predava casto bez zisku, pripadne so stratou a biznis model je postaveny prave na predaji hier a nie poskytovani platformy.

Prave toto je ine pri Apple/Windows/Android, kde sa HW predava so ziskom (Apple/Android), alebo sa predava SW ako platforma (Apple/Windows).
(Prave u Apple sa aj na HW riadne ryzuje)
Tu ked si kupi zakaznik HW, ocakava, ze si bude moct lubovolne instalovat SW. Tu treba jednoznacne dohliadnut an (ne)monopolne spravanie firiem.

Pri kupe konzoly zakaznik ocakava, ze hry bude kupovat od dodavatela konzoly. Ucelom tohto HW je, aby firma mohla dodavat hry svojimi kanalmi a tvorit zisk. Rozhodne sa nejedna o univerzalnu platformu.

Osobne ma kozoly prave kvoli cenam hier nelakaju. Ak by som si konzolu zadovazil, musel by som sa s tym zmierit.
Na druhej strane je zvlastne ak naozaj stoja fyzicke media menej ako elektronicka distribucia.
Nepredpokladam, ze by niekto mohol vydavat media bez suhlasu a naleziteho vsimneho pre Sony. Skor za tym bude nieco ine.
Rizek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Přesně… 2021-05-10 11:11:03

Asi tak. Neměli by všichni uživatelé Apple (např.) zažalovat firmu kvůli monopolu, že chtějí všechno o polovinu levněji?
Ne, vědí, do čeho jdou, znají obchodní a systémovou funkčnost Apple. A o tom to je. Stejně jako u PS a SONY…
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 13:16:36

Já pravidelně migruji mezi Android a iOS a u iOS mě právě vyhovuje ta "uzavřenost" a díky ní vyšší bezpečnost.
Nechápu, proč by měla EU něco nařizovat.

Snad nikdo, kdo je svéprávný si na to nemůže stěžovat.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 11:07:24
avatar
Podle mě by bylo řešení, kdyby Sony nabízelo nedotovanou konzoli, za cenu takovou, aby na ni vydělala a zákazník by pak měl hry o něco levnější. A zákazník by si prostě vybral, jakou variantu chce. Jen by to Sony nesmělo udělat metodou, aby se vlk nažral a koza zůstala celá, že by třeba ty ceny her nebyly o tolik nižší a tu nedotovanou konzoli by stejně nikdo nechtěl, protože by to prostě vůbec nebylo v ničem výhodnější.
Rizek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - monopol :-D :-D :-D 2021-05-10 11:08:38

Přece když se mi něco nelíbí, nekupuji to! Uživatelé již dopředu ví, co kupují a jak to funguje. A stejně tak vývojáři a výrobci her pro danou platformu. Takže koupením (prací na) na produktu souhlasí s funkcí a licenční politikou výrobce. tyto současné „žabomyší“ války mě vadí… A ještě se to odvolává na monopol. Výrobce něco vymyslí, investuje do toho, nakonec každé zařízení, aby ho „chudáci“ uživatelé koupili dotuje a teď ještě aby jim slevil na hry? Když se to někomu nelíbí, má možnost přejít na jinou platformu. Kdyby neznal specifikace a funkčnost při koupi, snad by se to dalo nějak pochopit, ale takto?
On by každý chtěl vše zadarmo, ale tak kapitalismus ani trh nefunguje…
Oxbowww [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 21:00:34

Tento článek o Sony je fakt úlet, komunismus hadr
LukasL34 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 12:26:48
avatar
Jako čerstvý majitel PS4 slim si tu chci stěžovat. Šel jsem do toho s tím že grafika bude hnusná, loadingy hrozně dlouhé, větráček bude řvát jak turbína, hry drahé a hraní na gamepadu těžké.
A ono h***o z toho.
1) Ve srovnání s tou PC plečkou, co jsem měl než se to odebralo do křemíkového nebe, to má nádhernou grafiku. (Je mi jasné, že s novým levným PC do 9000kč bych měl to samé s víc FPS, ale nové PC teď nepotřebuji.)
2) Loadingy jsou u některých her příliš krátké. Jen u Kingdom Comeeliverance jsou dost dlouhé a časté
3) Větráček téměř neslyším. Ale Blu-ray mechanika je dost hlasitá.
4) Díky iniciativě Stay at home, jsem získal už 9 her zadarmo. (Ikdyž jsou některé pro VR, které nemám a nechci) Aby toho nebylo málo, tak mě Sony mučí střídáním týdenních a víkendových slev.
5) Hraní na gamepadu je těžší. Tedy aspoň first person hry. Third person hry jako God of War, Spider-Man a Ratchet and Clank je až děsivě rychlé naučit se jak to ovládat. Kingdom come je na tom hůř. Samotný pohyb, rozhlížení a práce v inventáři je v pohodě. Boj je dost intuitivní ale bodání do hlav dost obtížné. Kde budu nadávat je páteční zámků. To je i při zjednodušení nemožné na gamepadu.
Prozatím jediná hra kde jsem aspoň trochu získal pocit konzolového hraní je kingdom come. To je málo a cítím se okraden
Děkuji za váš čas u čtení tohoto zbytečně dlouhého komentáře. Přeji krásný den
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-10 17:02:25

Tak jako MS není o nic lepší. Když srovnám ceny her ve Store s cenami na GOG nebo STEAM při eventech, tak je to taky ze zatáčky. Holt to jsou stroje, co nemaj mechaniku a to největší problém všeho.
Mně spíše vadí hardwarová exkluzivita, nechápu důvod, proč když si koupím zkrátka hardware, proč si tam nemůžu nainstalovat soft dle své libosti (např. Debian) a je to locknutý jen na hry.
Raskin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-05-11 13:54:24

Asi proto, že když si koupím dotovaný hardware, musím za něj "výrobci" doplatit nákupem nedotovaného softwaru.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 240x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 572x
Komentářů: 1
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíMonday, 15 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1070x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Friday, 12 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 918x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciThursday, 11 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1021x
Komentářů: 2
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Wednesday, 10 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1729x
Komentářů: 6