Jasně narýsovaná budoucnost je nyní značně nejistá. Microsoft ztrácí zájem o herní business.
Poslední dny jsou masakr, pokud jde o Microsoft a jeho donedávna bezkonkurenční a funkční herní službu Game Pass. Firma ji totiž s posledním masivním zdražením (ve většině světa až na dvojnásobek) prakticky zabila, protože pro drtivou většinu dosavadních uživatelů nedává po zdražení vlastně finančně smysl (ne když většinu her, ke kterým máte dočasně přístup, můžete mít v mnoha slevových akciích přístup kdykoliv a levněji, navíc když MS zrušil slevy a zvýhodnění a některé hry do služby v den vydání ani nepustí). O tom, kde se stala chyba se budeme bavit v jiném článku, nicméně celá věc je součástí faktu, že Microsoft jako firma a jeho akcionáři nemají dnes zájem o hráče, o herní business a vlastně i o tradiční Windows zákazníky. Co je dnes zajímá je maximalizace zisků za každou cenu, honění trendů speciálně za iluzorním AI a modelem předplatného a chtějí prostě vysoké zisky, velké kvartální růsty, a to za málo práce a s minimálními výdaji. XBOX a klasické PC hry obecně, do téhle představy akcionářů i vedení firmy, poněkud nezapadají.
Vyjma několika vele-úspěšných her, se většina herních projektů horko těžko zaplatí, současně náklady na ně jsou vysoké, realizace trvá dlouho a finální ziskovost je samozřejmě nízká a nejistá. Nemluvě o těch velkých nákladech a nutnosti značného úsilí, lidí a času kolem. Microsoft navíc couvá speciálně z vlastního hardwaru už několik let. Zkrátka pro současný Microsoft je herní a PC HW + Xbox a herní business, jen hodně práce a výdajů ale za málo zisků. A ačkoliv herní divize Microsoftu celkově roste díky dosavadní úspěšnosti a popularitě Game Pass (což se pravděpodobně teď změní), a hlavně mnoha nakoupeným herním studiím a s jejich slavných značek her, které firma nyní vlastní, neroste finančně jako celek tak, jak by se vedení firmy a akcionářům líbilo. Natož ospravedlnilo ty obrovské dohromady stamiliardové výdaje na nákupy a dlouhodobé investice do vývoje her atd.
- Končí Microsoft s Xbox a vlastními konzolemi?
S ohledem na to, jak Microsoft aktuálně podrazil nohy své doposud úspěšné službě Game Pass, rušení dalších projektů a HW značky Microsoft, se v posledních dnech objevily informace, že firma dost možná úplně odpíská vlastní konzole XBOX jako takové. Tedy současnou generace Xbox X/S žádný přímý nástupce nenahradí, ačkoliv je prokazatelně připravován a firma jej slibovala.
Ostatně poslední zdražení Xbox X konzolí je naprosto vyřadilo ze hry, kdy pořízení těchto starých dnes už slabých řešení za dnes až 800 dolarů, nedává absolutně žádný smysl. PC je lepší volba a když konzoli, tak PlayStation 5 PRO je výkonnější i levnější, a nabízí, byť už dnes jen dočasnou exkluzivitu některých her před tím, než dorazí na PC také. Pořízení současných XBOX konzolí nedává prostě smysl. Podle aktuálních zpráv tak Microsoft zvažuje budoucnost svých konzolí jako takových, ačkoliv připravoval vlastní nový handheld, a hlavně novou generaci velkého Xboxu.
Podle všeho minimálně vlastní MS Xbox handheld je u ledu, Microsoft přenechává iniciativu aktuálně ASUSu, se kterým spoluvytvořil novou generaci ROG ALLY konzole. Ta tak nese oficiálně název ROG Xbox Ally. Nejde však poprvé o Xbox produkt a zařízení přímo od Microsoftu, ale je kompletně od partnera, tedy firmy ASUS. A tenhle model přístupu k hernímu HW a HW obecně současnému vedení Microsoftu sedí více. S tím, že by se tak objevil nějaký nový hanheld Xbox přímo od Microsoftu, v tuto chvíli moc nepočítejte. Budoucností je na tomto poli ROG Xbox ALLY a v případě jeho úspěchu budou další generace ve stejném duchu a opět tedy od některého z tradičních výrobců PC.
Otazníky však po posledním vývoji nyní visí i nad klasickou velkou konzolí Xbox. Není sporu o tom, že Microsoft konzolový souboj prohrál. V aktuální generaci opravdu výrazně a jasně. Jenže současný Microsoft to už prostě ani nezajímá. Právě nezájem o hráče a tradiční zákazníky je největší a nejviditelnější potíž současného Microsoftu ve vztahu k tradičnímu businessu. Lidi v Xbox a herní divizi firmy ten zájem stále mají, ale jejich šéfové a akcionáři z Microsoftu vůbec, a to jsou ti, kteří rozhodují. Dobře informované zákulisní zdroje tedy nyní sice vyvrací, že by nová generace velké konzole Xbox byla skutečně zrušena, poukazují i na nedávné oznámení o dlouhodobé spolupráci s AMD atd. Nicméně současně poněkud sklesle dodávají, že s ohledem na současný přístup vedení Microsoftu se nedá vyloučit, že změna může přijít rychle a náhle …
Ostatně Microsoft se nedávno sám vyjadřoval, jak je Game Pass výdělečný, a při akvizici Activision říkal, že nebude znamenat zdražení zdražení služby pro hráče atd. Jenže před pár dny všechna tahle vyjádření doslova rozšlapal a svými činy zcela popřel. Takže i nejlépe informované zákulisní zdroje nyní přiznávají, že zatímco před několika dny bylo jisto a jasno, nyní není vůbec jisté, že nová generace Xbox konzole skutečně vyjde, ačkoliv oficiální stanovisko firmy je, že ano. Stanoviska Microsoftu, speciálně ohledně herní divize se bohužel mohou radikálně změnit klidně ze dne na den, nelze tedy vůbec věřit tomu, co firma jeden den říká, že bude platit i druhý den. A bohužel platí, že herní divize není pro firmu dnes prioritou ani v nejmenším … naopak, pokud by ukončení Xbox divize znamenalo růst ziskovosti Microsoftu a možnost natlačit více investic do AI, tak to vedení za nadšeného tleskání současné většiny akcionářů, okamžitě a rádo odsouhlasí …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|