Apple s novými VR brýlemi Vision Pro změní svět? Pokud ano, tak ne k lepšímu. iPhone moment? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 06 červen 2023
altTaké Apple nakonec naskakuje do VR vlaku a představuje vlastní brýle rozšířené/virtuální reality.

 

 

 

 

Společnost Apple představila po mnoha letech první kompletně nový produkt, který může být stejnou revoluční změnou jako byl první iPhone. Ten sice nebyl prvním skutečně chytrým telefonem jako takovým, ale byl první úspěšnou masovkou s velkým dotykovým displejem, jak je známě dnes. A byl tak u toho, když lidé začali telefony používat zcela jinak, než dříve a zásadně se tak změnil svět, ve kterém žijeme. Částečně k horšímu (lidé civí do malých krabiček všude a neustále), částečně lepšímu (každý má přístup k foto/video zařízení a nekonečné studně informací stále) a výrazně k horšímu (poskytnutí hlasu, pozornosti a publika každému extrémistovi, hlouposti a zlu vždy a všude).

Z části tak rozhodně chápu a souhlasím, že nové brýle Vision Pro od Apple mohou být tou velkou změnou také, podobně jako byl iPhone a jeho konkurenti před lety. Nicméně tak snadné a rychlé to určitě nebude, protože je zde řada zásadních odlišností situace. Nemluvě o tom, že změna jakou tyhle a jim podobné brýle přinesou, je sice super z pohledu uživatele a jeho zážitků z digitálního světa, ale bude naprostou a předvídatelnou tragédií z pohledu běžného života, na což upozorňují i ti největší nadšenci do technologií. Každopádně to srovnávání s „iPhone momentem“ má své meze.

Vision Pro a první iPhone mají společné, že nepřináší úplně nové technologie jako takové, spíše jen využívají a vylepšují a do pěkného jiného balení dávají to, co už vymyšleno bylo. Vision Pro je určitě méně revoluční, než byl první iPhone ve své kategorii, tady bych to srovnání opravdu nepovažoval za správné. Vision Pro jsou však v současnosti technologicky zdaleka nejpokročilejší headset rozšířené/virtuální reality z hlediska jejího zobrazování, ale také jsou samozřejmě nejmladší, a navíc ukrutně drahé. A vyjma jedné věci (systém předního displeje, který promítá vaše oči), nepřichází s ničím výrazně funkčně novým, co by již jiné systémy na trhu v nějaké podobě neměly anebo někdo jiný nevymyslel. Apple to jen po HW stránce dostrkal na úplně jiný level. Po funkční stránce se ale zatím zdá, že má stejná omezení a problémy, jako existující VR systémy.

  • Apple Vision Pro

Firma svůj Vision Pro neinzeruje jako VR headset, mluví o specificky jako o „smíšené realitě“. Funkčně jde ale prostě o VR headset umožňující a využívající funkce rozšířené reality, tedy že systém vidí a promítá věci z/do vašeho reálného prostředí okolo vás. Proto tedy „smíšená realita“. Je také náležitě vybaven celou soustavou kamer uvnitř i vně headsetu.

Tím zásadním jsou tu samozřejmě dva displeje. Jde o micro-OLED s rozlišením 11,5 Mpx na oko, tedy přesahující 4K rozlišení (8,3Mpx). Tohle nemá na trhu VR setů konkurenci. Dohromady tedy ohromných 23Mpx. Apple počítá i s uživateli, kteří nosí brýle. Systém umožňuje magneticky připnout čočky od Zeiss na míru/předpis, ale počítejte s cenou 300 – 600 dolarů extra. Brýle jsou také opatřeny vestavěnými reproduktory s prostorovým zvukem.

Aby mohly fungovat jako brýle rozšířené reality, mají uvnitř i z vnějšku systém kamer, LIDAR, infra-red, LED iluminátory atd. (12 kamer, 5 senzorů a 6 mikrofonů celkem). Vše tedy zpracovává vnější prostředí a současně i sledují vaše oči apod. S tím se pojí jedna unikátní, ale trochu strašidelná věc. Asi jste si všimli, že na mnoha obrázcích uživatelů s nasazeným systémem Apple, jsou jim vidět oči, ačkoliv brýle samotné průhledné nejsou. Jak to? Přední část je totiž tvořena displejem, na kterém se vytváří obraz tak, aby doplňoval váš obličej. Před prvním nasazením necháte brýle vás oskenovat a digitálně pak tedy doplní tu část obličeje, který brýle zakrývají počítačová animace. A poloha vašich očí a vaše výrazy jsou skutečné, jen počítačově zpracované real-time, kdy kamery uvnitř brýlí sledují pohyb vašich očí. To má samozřejmě i jiná využití, kdy s ohledem na velmi vysoké rozlišení, a tedy potřebnými nároky na grafický výkon, systém vykresluje v plné grafice, ostrosti a detailech jen to, na co se zrovna díváte. Tohle také není žádná novinka ani nápad Apple. Mají to již i jiné systémy (naposledy to představilo a využívá například SONY u svého herního VR headsetu pro PS5). Ale promítat vaše oči, a tedy doplňovat pro okolí digitální animací váš obličej na předek brýlí? To je nápad Apple. A také si za to nechá hodně zaplatit, platíte navíc za něco, co fakticky vůbec nepotřebujete, protože to ani nemáte šanci vidět.

Asi se ptáte, co to vlastně celé výkonově pohání, nebo k čemu se to připojuje, protože VR brýle jsou obvykle známé svými velkými nároky na grafický výkon. Speciálně pokud mají mít obří 23Mpx rozlišení celkem! Inu Apple brýle mají svůj vlastní „počítač“ v sobě. Asi nepřekvapí, že jde o ARM Apple M2 platformu. A ano, brýle mají i aktivní chlazení (dva ventilátory). Jak se to celé napájí? Externí baterií, která není v samotných brýlích (nevešla by se a bylo by to těžké). Místo toho od brýlí vede kabel k externí powerbance. Výdrž má být ale i tak pouhé 2 hodiny. Datová komunikace je pak plně bezdrátová.

  • První dojmy a problémy

Apple sice nechal spousta lidí si zařízení prohlédnout, ale jen málokoho vyzkoušet a nikoho, aby to podrobněji natočil. Má pro to spousta důvodů. Vision Pro má totiž řadu stejných/podobných potíží a problémů, jako dosavadní VR headsety nebo systémy rozšířené reality. A přidává k nim i vlastní, unikátně samozřejmě Apple „problém“, kterým je opravdu šílená cena.

Tohle je jeden z důvodů, proč rozhodně zatím nepůjde o „iPhone moment“. Cena za základní verzi headsetu je totiž 3499 dolarů, tedy 94 tisíc korun vč. DPH! A to je hodně i na většinu Apple fandů. K tomu budete muset připočíst případně 300 – 600 dolarů na přídavná dioptrická skla na předpis atd. Ano, nedělám si srandu, ani jsem se nespletl. Těch 3,5 tisíce dolarů je cena jen toho headsetu. Právě vysoké pořizovací náklady jsou jednou z dobře dokumentovaných překážek rozšiřování VR do mainstreamu. A kvůli tomu tak vývojáři aplikací a her nemají důvod pro tu omezenou skupinu zákazníků více vyvíjet atd. Navíc většina VR headsetů stojí třetinu, ty nejdražší polovinu toho, co si naúčtoval Apple. Ano, jeho headset je technologicky zdaleka dál, ale nemá třeba ani žádné specifické fyzické ovladače do ruky (ovládá se gesty v prostoru, kdy kamery kromě vašich očí sledují i vaše ruce) a neposkytuje tak vůbec žádnou hmatovou odezvu, což je hodně velký nedostatek u VR, kde držet něco fyzicky v ruce a máchat do prázdna je hodně velký rozdíl.

Každopádně cenovka rozhodně zabrání tomu, aby se Apple Vision Pro nějak zásadně dobře prodával, a hlavně co by VR rozšířilo jako skutečný mainstream. Nicméně mnozí poukazují na to, že jde dost možná o aktuální záměr Apple, který ví moc dobře, že ani jeho VR systém není po funkční a SW stránce zdaleka připravený pro mainstreamové publikum a běžné uživatele, takže vlastně ani nechce, aby se to zase tak moc prodávalo. Musel by složitě vysvětlovat proč nejde tohle, proč to jde jen takhle a asi by mu mnoho lidí ty VR headsety vracelo, že na vyzkoušení zajímavý, ale zatím to prostě není ono a za ty obrovské peníze to ani vzdáleně nestojí. Speciálně když Facebook aktuálně představil Meta Quest 3 za 499 a sníží cenu Meta Quest 2 na 299 dolarů. Tohle je VR, které se blíží mainstreamu a cena za kterou se může VR stát mainstreamem a tedy novými „iPhone“.

Právě SW podpora a množství podporovaných aplikací a funkcionalit je velkou slabinou, kdy Apple sice má vlastní základní prostředí, ale teprve láká další vývojáře, aby pro jeho systém optimalizovali a vyvíjeli nějaké aplikace. Je a bude to ještě zkrátka běh na dlouhou trať. Apple také skoro vůbec nemluví o hraní her s tímto systémem, což má samozřejmě konkrétní důvod. Hardwarově na to jeho M2 SoC platforma nestačí, ani jeho platforma není klasickými velkými hrami podporovaná, i když emulace existují a fungují OK, rozhodně nemá M2 výkon na provoz AAA her ve více jak 4K rozlišení navíc duálně. Nicméně právě hráči rozšiřují VR nejvíce a hraní her je to nejzajímavější z hlediska současných VR zážitků, takže ignorováním a nekompatibilitou s klasickými výkonnými PC, Apple rozhodně úspěch a rozšiřování svého headsetu zásadně omezí.

Nejvíce se tak Apple soustředil na klasické multimediální zážitky sledování videí a také pracovní nasazení, konference atd. Jinými slovy to, o co se už se svými systémy rozšířené reality snažil před lety třeba i Microsoft a mnozí další, a co funguje dnes relativně běžně a slušně. Apple přináší jen prostě podstatně technologicky lepší brýle (což je logické s ohledem na časový odstup a cenu) a tomu odpovídající funkcionality. Nicméně fakticky funkčně nepřináší nic zásadně nového, je to stejný koncept jako VR headsety doposud. To není samo o sobě špatně, je to prostě další možnost, ovšem fakticky neřeší vůbec nic z toho, proč se VR nerozšiřuje do mainstreamu a jeho prosazování spíše stagnuje, a nejen šílená cena Vision PRO na tom těžko něco změní.

První dojmy hovoří jasně. Obrazově je to paráda a o generaci dál, než jiná zařízení. Ale headset je také proto ukrutně drahý, velmi těžký a vydrží houby na baterii. Navíc spoléhá jen na ekosystém Apple, tedy extrémně uzavřenou platformu (což je velké omezení pro atraktivitu VR headsetu samo o sobě), a hlavně spoléhá pouze na bezdrátovou datovou komunikaci, což s ohledem na poskytované 2x 4K+ rozlišení obrazu je omezením samo o sobě. Streamováním prostě nedostanete obraz takové kvality, aby to odpovídalo podporovanému 4K+ rozlišení displejů. A klasická omezená kvalita streamovaného videa, je prostě negativně vizuálně znát proti nativními nekomprimovanému 4K+, zejména když ho máte doslova pár cm před okem. I když ano, ten zážitek z „velkého plátna“ tam prostě je, kdy Apple také i proto nastavil tu cenu tak ukrutně vysoko, protože říká, že je vlastně nízká, že projektor nebo velká TV stojí mnohem víc.

Pokud jde o hraní her, je to samozřejmě ještě horší, výkon a podpora M2 platformy je nedostatečná pro jakékoliv vážné hraní AAA her. Kvalita obrazu a další problémy herního streamování také zdaleka nedosahují potřeb rozlišení těchto brýlí. Jinými slovy, pokud Apple neumožní Vision Pro připojit pořádným datovým kabelem k výkonnému Windows PC s odpovídajícím grafickým výkonem moderních grafik, těžko HW možnosti brýlí budou moci být plně využity v dohledné době.

  • Osobní názor

Neměl jsem zatím pochopitelně možnost Vision Pro sám vyzkoušet a srovnat tedy s jinými VR systémy, ale spolupracovník redakce tu možnost měl. A říká jasně, že obrazově a s tím spojenými funkcemi VR a rozšířené reality je Apple zdaleka nejdál. Ale také za to ukrutně zaplatíte. Bohužel nejde prý o ergonomicky pohodlný headset na hlavě. Kromě značné váhy je navíc prezentován na promo materiálech i v ukázkách a zkouškách a všude bez náhlavníku. A asi si umíte představit, jak dobře se poměrně těžký headset nosí bez toho, aby vám seděl opřený na hlavě. Nicméně nějaká náhlavní pásková sada by to měla řešit. Ale rozcucháte se, kdy Apple evidentně dal zase přednost vzhledu před funkčností, nějaký ten střední hlavový popruh tam prostě být musí, takhle to není ergonomicky funkční.

Problémem je pak i obecná funkcionalita a použitelnost. Ano, Apple ukázal vizuálně pěkná dema, ale vlastně nic funkčně až tak nového proti jiným headsetům. Jen to prostě díky mnohem lepším displejům a senzorům všechno lépe vypadá a funguje. Ale nic z toho neřeší dosavadní potíže VR headsetů a systému samotného.

Nejen já ale i další věříme, že VR je budoucností. Nepěknou budoucností, kdy svět míří k tomu, být jako ve filmu „Ready player One“. Tedy úžasné žití v krásném digitálním světě, kde je všechno možné, ale skoro všichni a všechno falešné. Mezitím v reálném světě místo civění do krabiček budeme mít nasazené brýle a již tak totálně ignorovat všechno a všechny kolem. A věřte, že pro velkou část společnosti to bude natolik lákavé, že z toho nikdy nevylezou. Přes velký technologický příslib a nové zážitky, které VR systémy včetně nového Apple Vision Pro slibují a těšíme se na ně, je naprosto reálné, že netvoříme lepší svět, ale distopii. Tedy ano, změníme svět, ale opravdu ne k lepšímu …

Je pro mě těžké být nadšencem do VR a těším se na využití jeho potenciálu, ale současně si přát, aby se tak dlouho nestalo, protože vidím, co se světem udělaly dotykové mobilní telefony a tablety, takže se vůbec netěším na svět, kdy je všichni vymění za brýle a digitální „nerealita“ je totálně pohltí. To samozřejmě není chyba Apple ani jiných výrobců a tvůrců VR headsetů a systémů, ale musí si být plně vědomi, co vytváří. A podle mě alespoň velká část je a také z toho nejsou úplně nadšeni. Je to stejné jako s AI. Dostali jsme se do bodu, kde určité technologie nejsou už užitečnými pomocníky, ale stávající se našimi pány a velká část lidí už je jejich otroky. Apple Vision Pro je zatím technologicky po HW stránce a s tím souvisejícími možnostmi, nejpokročilejším VR headsetem. Ačkoliv jej tak Apple, vědom si mnoha technických omezeních současných VR, úplně přímo neprezentuje a snaží se více lákat na tu rozšířenou realitu než čistě VR. Byť si v mnoha věcech marketingově samo protiřečí.

Rozhodně zatím v dohledné době nepůjde z mnoha důvodů o iPhone moment, ale Apple chce být jednoduše připraven se svým VR headsetem na situaci, kdy by alespoň část funkčních potíží a omezení, které obecně VR systémy mají, někdo z velké části vyřešil a svět z „Ready Player One“ filmu, se stal naším světem a realitou.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Kermit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-06-08 04:06:08
avatar
dokud to nebude váhově+ vzhledově jako bryle nebo idealně čočky nikdo to nebude nosit tohle vypada jako potapěčské bryle naprosto komicky to vypada
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-06-08 11:28:05
avatar
Přesně, potápěčské brýle nikdo nechce. Sice fandím rozšířené realitě, protože to má nepředstavitelný potenciál, ale pokud tu nebude technologie zobrazování v kontaktní čočce nebo svícení přímo do sítnice, tak se to neprosadí. Třeba Google brýle vypadají fajn, ale dle mě to zamrzlo a je tu a bude velký boj s "ochránci soukromí" což bude velká brzda těchto systémů, které jsou právě koncipovány jako zobrazování a zaznamenávání všeho. Takže až tahle technologie bude na dostatečné úrovni, tak se s tím v Evropě a USA stejně neseznámíme/rozloučíme a Asie a další regiony na tom budou frčet.
Dr. evorubač [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-06-08 10:17:25
avatar
U mňa je to absolútna zbytočnosť bez nejakej zmysluplnej pridanej hodnoty. Ťažké, otravné na hlave, displeje tesne pred očami určite tiež nebudú mať zrovna rekreačné účinky. Použiteľnosť v praxi de facto nulová, max ako dizajnová hračka na vyskúšanie. Navyše, je to násobne predražené, proste lebo Apple.
...takže, načo to je?
Tyrael888 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-06-08 15:34:31
avatar
Počul som že je to vraj pre tých ktorý si nemôžu dovoliť kúpiť telku
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-06-09 06:43:36

Jasne brile za 100 000 Osobne ich využitie by bolo jednoduche, napriklad na ovladanie drona, problem je že Apple, pozname velmi dobre ich lasku k peniazom, ako apple PC s 6x PCIe 4 slotami do ktorych ked strčime GPU tak nefunguje bo Apple...
Proste Apple predražena kravina s nulovou podporou.
Kermit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-06-08 12:13:04
avatar
A teď si představte že to jednou bude a bude to opravdu v čočce nebo přímo v oku a do cesty vám bude skákat Alza skřeti genzer a Suchánek vám bude na ulici cvičit s cenami atd atd
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-06-08 15:26:03
avatar
Tak si pořídím prémium a nebude
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-06-09 15:33:06
avatar
A přesně o to jde. Vytáhnout z tebe prachy.
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-06-10 13:47:40
avatar
Pokud chceš něco používat a otravují tě reklamy, tak zaplať. Nebo obětuj čas sledováním těch reklam. Je to dnes už standardní obchodní model v kapitalismu, kde nic není zadarmo.
Spacekd [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-06-09 12:19:41

Tenhle výrobek není pro masy a je třeba to tak brát. Je to nejpokrokovější v oblasti, kde pokrok spousta lidí nechce a ani si nedokážou představit v čem ten pokrok by pro ně byl. Potenciál tam je, o tom žádná.
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-06-09 18:56:50

Jensenovi tečou sliny když vidí cenovky jaké si může dovolit Apple
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-06-12 14:19:37
avatar
Mě by zajímalo, do jaké hloubky se s tím dá potápět?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 333x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1474x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1190x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1881x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1136x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1902x
Komentářů: 3