40nm výroba čipů? Prehistorie! 4nm výroba a tranzistor ze 7 atomů vyvinut! Kvantové PC přichází? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 28 červen 2010
altStrachovali jste se o to, že už nebude jak procesory zmenšovat? Nemusíte ….

 

 

 

V současnosti se běžně čipy vyrábí 40nm. Ale existuje i pár pokročilejších výrobních procesů, kdy například Intel se už pohybuje na 32nm u CPU a 34nm u NAND a na konci roku půjde na 28nm u NAND. AMD (GlobalFoundries) také brzy spustí 32nm výrobu a již příští rok přejdou firmy vyrábějící GPU na 28nm. Pokud jste se báli, že tím to skončí a dalšího vývoje čipů se nedočkáme, takže už žádný dvojnásobný výkon v rámci generací atd., tak můžete být v klidu.

Americký team vědců z Univerzity ve Wisconsinu předvedl světu funkční tranzistor, který je tvořen pouze 7 atomy! Tranzistor je základní funkční jednotkou. Vědci dokázala najít způsob, jak manipulovat s jednotlivými atomy a umístit je přesně tam, kam potřebují. Výsledkem je tak vlastně způsob, který umožní vyrábět v budoucnosti 4nm výrobou! Nicméně představený 7 atomový tranzistor není tvořen atomy křemíku, ty byly totiž nahrazeny atomy fosforu.

To znamená ohromný skok, kdy na plochu 330-530mm2 současných největších 40nm čipů jako jsou ATI RV870 nebo GF100 se 2,1 a 3 miliardami tranzistorů se vejde při 4nm výrobě mnohonásobně více tranzistorů a tyto čipy tak umožní skutečně vytvořit "kvantový" počítač (z hlediska výkonu) s nepředstavitelným výkonem. Budou tak možné věci, které dnes současné počítače nezvládnou. Každopádně bude ještě nějaký ten rok trvat, než se k této výrobě dopracujeme, ale jsem si naprosto jist, že společnosti jako Intel, AMD, IBM již dnes začnou tento způsob prověřovat a rozhodně zahájí přípravné kroky k možnému nasazení v budoucnu.

V následujících několika letech nás ale nejen kvůli vývoji, ale i kvůli finanční stránce věci, čeká postupné vylepšování výrobního procesu, které bude stejně rychlé, jako dnes. Letos jsme tedy na 40nm u GPU a 45/32nm u CPU. Příští rok nás už čeká skok na 28nm u GPU a rok na to 22nm CPU, zkrátka jak tak počítám, na 4nm se můžeme reálně dostat při současném tempu už někdy kolem roku 2019. To je nyní akorát tak čas aby se začalo s přípravou na výrobu. V té době nám současné procesory a grafiky budou se svými technologiemi a běžně dvěma-čtyřmi jádry připadat jako záležitost z pravěku. Nemůžu se dočkat …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 06:29:41

koukám, že by tě nějakej ten armagedon pěkně nassral
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 14:57:10
avatar
2012
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 15:30:13
avatar
Myslíš ten v r. 2012? Podle mě se prostě Májům nechtěl kalendář už dále počítat, tak prostě skončili v roce 2012 a kdyby bylo potřeba, tak by to dále zase dopočítali. Jak prosté vysvětlení. To spíše v roce 2013 bude možná veselo. Odkaz
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 06:33:21
avatar
Zdali se mohu tak nesměle optati, ale jak souvisí sestavení kvantového počítače s velikostí výrobního procesu ?
Tady jde o princip čislicový vs. kvantový počítač, ne o to z kolika atomu jsem schopen sestavit tranzistor a jine součástky, protože o ty v kvantovem počítace opravdu nejde.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 07:08:54
avatar
nijak ale uz i jinde jsem tento nesmysl cetl ... to ze je to male, jeste neznamena, ze je to kvantove ... jde asi o to, ze prevzali clanek Odkaz kde se mimojine pise, ze pracuji na vytvoreni kvantoveho pocitace, tak to proste smichali jako jabka s hruskama
ElectricKota [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 07:12:29
avatar
Přesně tak, tohle bych opravdu na "technickým" magazínu nečekal.
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 08:24:27

Ztraceno v překladu. Je to zřejmě narychlo psaný článek, aby nás informoval o této novince. Jde o podstatu. Některé výrazy automaticky převzal. 1 bilion v Americe je něco jiného než u nás, kwieten v Polsku je něco jiného než u nás. Šukat rovněž (v Polsku "HLEDAT").
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 09:36:17
avatar
Ještě taková malá připomínka. Šukat v češtině znamená také pohybovat se z místa na místo, nebo vykonávat drobné práce.
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 09:59:24
avatar
Taky jsem četl Babičku ;-)
Superdrooper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 12:58:19
avatar
I pan Brouček pana Svatopluka Čecha ve svých výletech do minulosti a na měsíc "šukal" po světnici. Třeba ho právě navštívila Babička Boženy Němcové, kdo ví.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-30 13:59:20
avatar
Ano ano. Babička a Brouček. Jinde jsem na to už vlastně ani nenarazil.

EDIT: Pan Brouček, ne broučci. Který nevzdělanec mi dal palec dolů?
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 19:05:43

A to ještě pana Broučka husité zvali na KOKOTA !
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 07:59:03

Ono "kvantum" ale fyzicky odpovídá právě těm nejmenším "skokům", které jsme s to provádět. Když vezmu třeba vodu v bazénu: mám tam třeba 10 metrů krychlových, to je fuk, ale nejmenší množství, které mohu přidat je jedna molekula vody. Tak si představuji kvantum.

Takže pro mě nejmenší transistor je z takového počtu atomů aby to jako transistor ještě fungovalo.

Z tohohle možné leckterému fyzikovi vstávají vlasy hrůzou, ale ať nám to tedy zkusí sami hezky vysvětlit.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 09:00:48

Na úrovní 28-40 nm už kvantové efekty jsou znát. A vadí. Ale kvantový počítač je ten, který kvantové efekty využívá, je na nich postavený, nebojuje s nimi.
Na velikosti nezáleží :-)
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Omyl 2010-06-28 13:50:54

kvantový počítač využívá především PRINCIPY kvantové mechaniky. Nežádoucí kvantové efekty, které vadí dnešním čipům, budou vadit úplně stejně kvantovým počítačům - pokud se budou pohybovat na rozměrově stejné škále.

EDIT: Ale vzhledem k tomu, že kvantový počítač není deterministický ale probabilistický, nežádoucí náhodné "změny stavů" se ztratí při opakovaném zjišťování stavu (průměrování). Čili by se dalo říci, že až tak moc nevadí. Ovšem toto je vykoupeno nutností provádět zjišťování stavu vícekrát - či na úkor rychlosti. Čili bude velice záležet na tom, jak moc se budou rušivé kvantové efekty projevovat.
PanPrcek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 11:35:00
avatar
Jak uz psal kolega Gang, nezalezi na velikosti, ale na zpusobu pracovani s daty.
Vice info na Odkaz
bit vs. qubit :-)
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-29 08:52:49
avatar
tak tenhle blábol praštil do očí i mne... to snad ví i student střední školy ne?

ty DD a kde je hranice od které to ještě kvantový počítač není a kde to už kvantový počítač je? 12nm? 16 nm? nebo 4 už jsou dost málo aby to byl dost kvantový počítač
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 21:40:13

Ci pana keby vedeli o kvantovej fyzije, mechanike a vypočtoch už aj stredoškolaci, tak by sme na 100% boli najinteligentnejši narodom na svete
Inak zaujimave citanie o tom je tuna http://www-ucjf.troja.mff.cuni.cz/cejnar/publikace/qcomp.htm
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-29 08:53:26
avatar
Omlouvám se těm, které jsem přecenil, jsem jenom blbej právník.... mne základy učili na gymplu ve třeťáku ještě dneska si pamatuji jak jsme okukovali polystyrenové orbitaly

Fakt ale je, že kvantově mechanickou povahu elementárních částic jsem nikdy úplně nepochopil
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 11:36:23
avatar
nijak .... kvantový počítač jsem zde dával jako příklad toho, k jakým výkonům se se 4nm čipy dopracujeme ....
Superdrooper [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 12:50:31
avatar
Předpokládá se, že rozkódování složitých kódů a klíčů, které by i současným nejvýkonnějším počítačům trvalo teoreticky miliony let, by kvantový počítač zvládl díky své odlišné technologii za pouhý měsíc času. Tak jsem zvědav, jak by se tento nepoměr snížil, kdyby ty běžné čipy byly vyráběny 4nm procesem.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 15:51:41
avatar
pointa je v tom, že kvantový počítač a velikost tranzistorů spolu nejspíš nijak přímo nesouvisí...

"Kvantový počítač je zařízení na vykonávání výpočtů, které přímo využívá při svojí činnosti fenomény známé z kvantové mechaniky, jako je například superpozice nebo kvantové provázání částic, na vykonávání operací s daty"

Čili kvantový počítač vlastně nejspíš vůbec žádné tranzistory v našem slova smyslu nemá . . .
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 07:43:28
avatar
Chlapy kašlete na podstatné detaily a hurá Terminátor se blíží,myslím že než natočí další pokračování,tak se všichni stanem součástí toho příběhu.
sapphirecz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - kvantový 2010-06-28 08:34:20

No já myslím, že je jasné, jak to s tím kvantovým počítačem bylo myšleno a souhlasím s autorem
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 10:55:42
avatar
Je fajn, že je tu aspoň niekto, kto posledné tri DDho aktuality pochopil.
vision_fx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 08:34:58

kvantovy pocitac je trocha o inom
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 08:43:32

Udělat jeden tranzistor je hezké, ale k miliardám je Hoooodně dlouhá cesta. Ale někde se začít musí. Tady už záleží na každém atomu, tolerance nulová. Až se dostaneme z teorie do praxe, to bude fuška! Jestli to nebude jako dnes v letadle, nejdůležitější části jsou zdvojeny i ztrojeny. Pokud je 2 atomy vedle sebe nepovedou, tak co s tím? na 55, 65 nm se snížily takty. Už 40 nm má problémy.
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 09:02:50

Pokud počítač s takovou velikosti tranzistoru nebude kvantový, máš pravdu. Ale kvantový počítač kvantové efekty využívá, nevadí mu.
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Taky hezký omyl 2010-06-28 13:42:40

nevyužívá kvantové efekty ale samotné principy kvantové mechaniky! nežádoucí kvantové efekty (e.g. equntum tunneling), které vadí současným čipům budou vadit v kvantovém počítači úplně stejně!
Poling [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 09:07:03
avatar
Ono další možností je Grafen či jak se to jmenuje.
Nephilim [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 10:31:16
avatar
novinka pekna, potesila. Nekamenujte DDho za tu drobnu nedokonalost. Ja bych to videl na pekny clanok o kvantovych pocitacoch pre napravenie reputacie. Myslim, ze kazdy si rad precita.
Ph0en1x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 10:31:58

No uz pred par lety (2-3) kdy se rikalo ze pod 20nm uz to zrejme asi nebude mozne zmensovat, se objevila tiskova zprava od intelu ze v jejich laboratorich se inzenyri dokazali dostat uz i pod 10nm, takze nic noveho.
Vojtaci [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 12:00:50

Viděl jsem animace dnešní výroby čipů na 40nm. Tam, když něco padne vedle, nic se neděje. Na nějakou super přesnost se tam nehraje, proto 100% funkční čip je spíše náhoda. Při 4nm výrobě bude potřeba dle mého odhadu stonásobná přesnost. To znamená už pomalu kusovou výrobu. Výrabět čipy tak malým procesem velkosériově je takřka nemožné.
Nephilim [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 13:56:34
avatar
vidim to na nanobotov, a tam bude presnost stopercentna
Longin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 12:05:42
avatar
Manipulace s atomy VS optická litografie.
Co bude asi levnější?
Jen škoda, že nás limituje vlnová délka světla atd.. Takže jí časem odzvoní.
Ale 7nm..om nom nom
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pohybování s atomy 2010-06-28 13:58:47

Ona možnost manipulovat s jednotlivými atomy není žádná převratná novinka. Např. metody založené na principu AFM jsou již několik desetiletí staré. Každý si vzpomene na nápis IBM poskládaný z jednotlivých atomů (1990).
Nephilim [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 15:17:20
avatar
Odkaz
aj tu je cosi
Odkaz
snipermaniak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 12:08:00
avatar
Předchozí článek mluví o 28 nm, tenhle už o 4 nm... to je sakra rychlej pokrok
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 23:12:47
avatar
Jo, za pár let uvidíme, kde se zaseknem a nebo bude na světě nový způsob výroby
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tak a ted vazne 2010-06-29 16:10:10
avatar
Vsechno co se tu pise je hezky ale je tu velke ALE. V 70 letech se take rikalo, ze v roce 2000 se nebude jezdit po silnicic ale letat a co se stalo(odpoved zacina na H)? Tranzistory pracujici treba na 15GHz existuji uz roky, stejne tak neni az tak velky problem vyrobit neco maleho. Problem je, kdyz se to chce narvat do chipu. To najednou jednoduchym a levnym vyrobnim procesem nejde. A to je duvod, proc se pouziva kremik na vyrobu pocitacovych chipu. Napr. technologie GaAs se pouziva uz desetileti ale v chipu jeste ne. Hranice kremiku porad lezi na 15nm, v pripade hodne vylepsene technologie a naparovani bran jinym materialme mozna nepatrne niz, ale lepsi material zatim neni videt a fyzika se ochcat neda.
PS: Uz prosim zadne fantasticke vykriky o svetlem zitrku a porucime vetru desti. Podobne fantasticke zpravy az o chipech
EDIT: Jen k tem palcum dolu...Fyziku nezmenite. Musite se s tim smirit, maximalne se vybrecet doma do polstare
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Rok 2019 2010-06-28 18:19:44

Rok 2019 bude rokem "klacku a šutru", coby dostupné hi-tech technologie (náznaky náběhu už jsou). Takže nějaký 4nm nehrozí.
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 19:09:37
avatar
40 nm už přece dávno není budoucnost, zas přeháníš ty nadpisy.

Rozhodně protestuju proti plánované produkci a klidně je nazvu zločinci jestli budou zdržovat vývoj kvůli kartelu.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-28 19:46:54
avatar
kde píši o 40nm jako o budoucnosti???? Umíš vůbec číst?
Ph0en1x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - no 2010-06-29 10:33:55

Cist zrejme neumi, ale ty by jsi take mohl byti trosicku mene naivni a psat i ty nadpisi preci jen trosicku pri zemi, jednak to ze toto neni davno zadna novinka, a jednak je dnes 40nm opravdu prehistorii ? tak proc nezahodis tvoje uzasne 45nm Phenomy ?
JoBethCasey [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-06-29 19:39:26
avatar
Vsichni tu resi xx nm vyrobu Me je jedno kolik budu mit doma nm, budu spokojenej s tim, kdyz mi to bude makat jak ma a delat co ma a radsi nez x nm bych ocenil levnejsi cenu tech procesoru
Lukeee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-02-07 16:46:41
avatar
ono intel ještě rozbije a upraví atom a udělá 1000 tranzistorů na jednom atomu ...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 111x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1328x
Komentářů: 4
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1699x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1179x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1221x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3809x
Komentářů: 0