AMD má nejvýkonnější CPU na trhu?! Představilo NAPLES s 32jádrovým CPU s 8kanálovým řadičem. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 07 březen 2017
altTohle je skutečná konkurence platformy Intel X99 i její největší serverovou verzi. AMD „NAPLES“.

 

 

 

 

Nedávno představené RYZEN 7 procesory přinesly high end výkon 8jader/16 vláken do mainstreamu. Jinými slovy to, co dosud nabízel Intel s Core i7-6900K za 32 tisíc můžete mít za 9-15 tisíc korun! Je ale nutné mít na paměti, že AMD se opravdu nesnažilo přímo konkurovat i7-6900K, nýbrž nabídnout prostě více. Tedy high end výkon pro mainstream. RYZEN 7 jsou procesory pro mainstreamovou dvoukanálovou AM4 platformu a konkurencí pro jen 4jádrové/8vláknové procesory Intel a platformu LGA 1151 a Z270! Intel a jeho X99, který je desktopovou verzí odvozenou od serverové a ta ještě od větší platformy, jsou vyšší a nejvyšší liga. Proti té AMD startuje až nyní s novou velkou serverovou platformou NAPLES.

  • AMD „NAPLES“ aneb „RYZEN“ na hodně silných steroidech.

Intel má opravdu vážnou konkurenci. Po mnoha letech, kdy v serverové, datové a profesionální oblasti fakticky nebylo na výběr a Intel byl jedinou možností a všechny peníze tak shrábl on, přichází AMD se zbrusu novou platformou a procesory. A tentokrát už se staví tomu nejlepšímu, co Intel vůbec dokáže nabídnout. Tohle je opravdu něco, kdy AMD s rozpočtem nesrovnatelně mnohonásobně menším, než má Intel, přichází s procesory, které zcela zjevně dokáží konkurovat (a aktuálně dokonce překonat) to nejlepší, co Intel má.

NAPLES je název nové serverové platformy procesorů, které AMD aktuálně představilo. K vlastnímu uvedení na trh dojde za několik týdnů v Q2 2017, ale tohle je taková malá ochutnávka a ukázka, co skutečně AMD a poli procesorů nabízí, a že je opravdu zpět.

NAPLES procesory jsou určené do mnohem větší patice, než je AM4. Bohužel zatím nemám k dispozici žádnou fotografii samotného socketu. Nicméně platforma jako taková přichází s výbavou, proti které bude mít Intel co dělat. Nabídku budou tvořit různé procesory od 16jader/32vláken až po nové 32jádro se 64vlákny. Procesory mají 64MB L3 a 8(!) kanálový řadič DDR4 pamětí. Konstrukce platformy počítá s přímým propojením CPU a výpočetních GPU RADEON INSTINCT.

AMD NAPLES je nejen obrovský skok proti letité AMD OPTERON generaci, ale dost velký skok i proti současnému Intelu, který se ještě nedávno zdál nedostižný. AMD předvedlo výkon dvou 32jádrových/64 vláknových čipů ve své nové dvou socketové platformě. Ta byla osazena dvojicí CPU s dohromady 128vlákny. 16 kanálů paměťového řadiče celkem bylo osazeno 512GB paměti DDR4.

Tomu se postavilo to nejlepší, co Intel aktuálně nabízí do dvou socketové platformy. Tedy dva XEON E5-2699A V4, což jsou procesory s 22jádry/44vlákny a dohromady tedy 88 vláken. Procesory mají ale jen 4kanálový řadič a dohromady tedy 8kanálů a 384GB paměti v platformě celkem. AMD dle očekávání rozmetalo výkonem stávající Intel platformu s rozdílem 2 až 2,5x vyššího výkonu (a tomu odpovídajícím rozdílem efektivity) a něco Intel ani nedodělal, protože došla paměť.

Intel samozřejmě také chystá novinky a to SKYLAKE-EP a EX platformy s až 32jádrovými CPU ale jen 6kanálovým řadičem. Ty dorazí také v polovině roku jako AMD NAPLES. AMD však jednoznačně ukazuje, že po letech má výkon, technologie i efektivitu, kterou se může postavit všemu, co nabízí Intel! Je tak evidentní, že kdyby AMD chtělo (či spíše kvůli financím mohlo), klidně by mohlo přijít s konkurencí k X99 platformě s nějakou high end AM5 platformou a RYZEN 9 procesory s 12- 20jádry a 4kanálovým řadičem pamětí. Není vyloučeno, že se tak později stane, ale to by se musely prodávat nové RYZEN procesory opravdu skvěle, aby AMD mohlo věnovat hodně prostředků na celkem okrajovou high end platformu. Každopádně AMD je na cestě opravdu zajímavé peníze vydělat. Nové platformy jsou více než konkurenceschopné a AMD tak vrací na trhy a do segmentů, kde už nebylo mnoho let a kde se hraje o opravdu velké peníze, na které si dlouho nemohlo vůbec sáhnout.

Každopádně AMD RYZEN 7 jsou sice výkonné procesory, ale zdaleka neukazují, co AMD na poli procesorů s novou ZEN architekturou opravdu dokáže. Pro srovnání, RYZEN 7 s 8jádry/16vlákny a 2kanálovým řadičem a 16MB L3 má 4,8 miliardy tranzistorů. NAPLES procesor s 32jádry/64vlákny 8kanálovým řadičem a 64MB L3 má 19 miliard tranzistorů!

AMD samozřejmě nabídne pro servery řadu řešení jako 1U (2 CPU / 4 GPU), 2U (2 CPU / 8 GPU), Sled: 2P (Multi CPU / 1 nebo 2 GPU), Blade: 2P (Multi CPU / 1 až 3 GPU) a další systémy. Stejně jako různé serverové karty a další a další produkty pro všechny oblasti výpočetního nasazení CPU i GPU. Tohle vypadá opravdu jako velký návrat. Další informace AMD poskytne brzy.  

  

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
pavel.pavol [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-08 01:53:40

Tak to jsou skvělé zprávy. Už jsem to četl jinde, ale rád si to zas přečtu zde. No, myslím že pánům V Intelu bude letos dost horko . Ostatně pánům u Nvidie taky . Kdyby AMD mělo dostatek financí ( což doufám do budoucna bude), tak by ten pokrok na poli IT běžel daleko rychleji, než u dvou zmiňovaných firem. Jen tak dál, držím moc palce. Díky Honzo za pěkné články.
Wamp [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-08 16:25:22

No mě fascinuje, jak zde je téměř každej z AMD "vyjetej", jak jsou skvělí atd..., ale AMD pouze dotahuje konkurenci, takže v podstatě neukazuje nic nového pod sluncem. Konkurence je potřeba, ve prospěch nás všech. Pro nás uživatele z toho plyne jediné, budeme mít větší výběr, ceny půjdou mírně směrem dolů. Rozhodně se nedá mluvit o tom, že produkty budou levné, to totiž nebudou, bohužel. Ceny půjdou trochu níž, ale levné to nebude, a všechny firmy vyráběcící grafiky a procesory si na nás budou dál mastit kapsy. Taková je realita.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-09 00:56:01
avatar
jde o to jak nesrovnatelné mají AMD a Intel podmínky ... že je Intel schopen při svých investicích v mnoha desítkách miliard dolarů do vývojce CPU, platforem a továren nabídnout co nabízí je v pořádku ... ale že je AMD schopné nabídnout to samé a ještě lepší, když na vývoj mělo tak odhadem 1-2 miliardy dolarů (a spíše méně), to je to na co všichni čumí ;)
Wamp [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-09 02:05:36

V tom s Vámi souhlasím (co se AMD povedlo s minimem financí), ale AMD mělo navrch nad intelem, když přišlo se svou architekturou AMD K8 v roce 2003. Za to, že nevyužilo svou velkou výhodu a převahu si mohlo samo. Tuším, že tak cca minimálně dva roky mělo AMD značnou převahu nad Intelem, všude se nabízely procesory od AMD a Intel z toho měl těžkou hlavu. Že AMD nakonec prosralo tuto výhodu, zaspalo a tím pádem přišlo o finanční nadvládu si může samo. A dnes jen dotahuje konkurenci a Vy nám tu píšete kecy o tom, že nemají tolik peněz jako má Intel? Nikde nevidím nesrovnatelné podmínky, podmínky na trhu mají stejné, jen AMD bohužel nevyužilo to, co využít mělo. Kdyby neplatí, ale dovolím si polemizovat, kdyby AMD v letech 2003-2005 využilo svou výhodu, dnes by všechno bylo opačně, AMD by mělo investice v mnoha desítkách miliard dolarů a Intel by s minimem financí dělal to, co dnes dělá AMD, dotahoval konkurenci. Takže si myslím, že to Vaše srovnávání podmínek AMD vs. Intel není na místě. Ale pravdu máte v tom, že se tento zvrat, pokud se to tak dá nazvat, AMD skutečně povedl. Což je dobře pro nás všechny.
shadowspawn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-09 08:27:18

ta vyhoda bola velmi rychlo podplatena Intelom ktory natlakom a uplatkami odstavil AMD od OEM kanalov a serverovych partnerov, co to znamenalo pre AMD snad vysvetlovat nemusim, v amerike za to dostal pokutu 1.46 mld$ , v EU 3 mld eur, ale anoooo AMD zaspalo......
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-09 07:59:17
avatar
Ok, můžeš mi prosím najít 8C Intel pro běžného spotřebitele, když tvrdíš, že AMD jen dotahuje?

Mě totiž jako spotřebitele naprosto nezajímá technologie, ale prostý poměr cena/výkon, a v tomto ohledu je aktuální nabídka Rejží prostě fenomenální. Jakožto letitý uživatel i7-2600K mám konečně důvod upgradovat, takže jakmile se vyřeší porodní bolístky a přijdou odladěné desky, jdu do toho.
Wamp [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-09 16:21:48

Nemusím hledat nic, protože to že AMD dotahuje je prostý fakt. Nebo tu od AMD kromě nového ryzenu je něco na poli procesorů konkurenceschopného?
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-09 18:02:57
avatar
Takže nemáš nic, díky, to mi stačí. Tím ses dokonale zesměšnil.
Wamp [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-09 19:33:56

No já vidím, že ses dokonale zesměšnil sám, ani mě k tomu nepotřebuješ , když jsi mi nedokázal odpovědět čím v procesorech kromě nového Ryzenu je AMD konkurenceschopné.
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-10 12:53:22

Např. LowEnd APU, či platforma AM1, obojí je zajímavější alternativa Atomů atd.
No a až přijdou Ryzeny 5 a 3, a pak Naples, tak nebude mít Intel prakticky nic zajímavějšího.
freakyfriday [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-11 16:12:04

Jediné čo na to môžem povedať je že treba počkať s čím príde intel ....pretože AMD dotiahlo 5 ročnú architektúru aj to len miestami, netreba jasať ...vyhovárať sa že má násobne menší rozpočet je tiež scestné ...stačí sa pozrieť na celkové náklady hlavne budovanie nových tovární a neustále zmenšovanie výrobných procesov ...v prípade AMD, sa AMD len zvezie na vlne samsungu a gf, intel si všetko musí platiť sám ...za ďalšie bolo tu niekoľko krát ospevované ako AMD vyladilo u TSMC proces a NVIDIA sa len zviezla ale gtx900 / gtx 1000 jasne ukázali že to tak nebolo ...

Pre všetkých čo majú "i5/i7 K" je ryzek absolútne k ničomu, dokonca aj pre mna čo mám staručku 3470 je nanič ....jediný benefit je zrazenie cien intelu, otázka znie čo intel. Čo keď vytasí niečo ako za čias nehalem? čo potom?
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-08 06:47:57
avatar
Este konkurencia pre Intel aj v oblasti serverov... no, tak to uz je nieco. Pre AMD je to naozaj velky navrat.
xind [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-08 07:23:12
avatar
jak píšou že 4 gpu instinct + naples je výkon jednoho lidského mozku, odvážné tvrzení
128 vláken to už je na 100 virtuálů masakr
jerry_ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-08 11:49:32

kurnik sopa, no vypada to, ze my ako ludia zaciname byt zastarali zachvilu nas vyradia do srotu
Dan666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-08 15:36:33
avatar
neboj treba prijde update pro lidi
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-08 21:51:59
avatar
Misto mozku, z Vegy kostku.
Kontiola [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Asdf 2017-03-08 07:35:48

A jen tak mimochodem je to SoC.... Takže ne do vaší AM4 ho nedáte :-D:-D:-D
frano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-08 07:46:56

Je to vsechno skvele a fandim jim, ale Intel zlevni a lidi stejne koupi ten. Akorat to diky AMD budou mit levnejsi.
Nowi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-08 09:11:11
avatar
Takže už se dá koupit? Dle nadpisu...
Nevim2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-08 15:58:30
avatar
Skvělé, spousta firem koupí AMD už jen proto, že tu bude na výběr něco jiného než Intel.
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-08 17:17:27

A ta mnohem větší spousta koupí Intel, protože Intel Taková je realita.
pavel.pavol [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - pěkná zpráva pro AMD 2017-03-08 20:10:31

http://seekingalpha.com/news/3249619-advanced-micro-devices-collaborating-microsoft-integrating-naples-cloud-delivery
Sinuhet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - kez by 2017-03-09 00:21:16
avatar
Na tohle jsem se moc těšil.
Jenže přišlo zklamání kvůli té skákající krávě. 32 jádrový ZEN bude složen ze 4 modulů, tedy 8xL3 cache, a kráva bude přeskakovat mezi nimi.

U dnešních Ryzenů přeskakuje kráva mezi dvěma cache a už je to výrazný problém. Představa, jak si povede (při zachování aktuálních podmínek) 32 jádrový Ryzen, je děsivá. Aby to nedopadlo jako ty 16 jádrové opterony, které poráželo ve výkonu na vlákno Pentium III Mobile 1Ghz (můžu doložit, mám tu čest mít jedno tohle šestnáctijádro v serveru, a je to k pláči).
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-09 01:34:46
avatar
Výrazný problém, který nijak podstatně neovlivnil výsledky testů? Wow, tak to LOL. Ryzen je obecně přijímán velice pozitivně a nějaká dělená keška to neovlivní.

PS: Pokud provozuješ Opterona na stejném OS jako tu PIII, tak se nedivím . O jaký SW se opírá tvoje tvrzení raději ani nechci vědět. Mám doma Pentium 4 na WinXP, bude v něčem výkonnější než můj FX piledriver na vyšší/stejné/o 1GHz nižší frekvenci na W7? Nereálné srovnání.
Sinuhet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-09 17:17:47
avatar
To si pište, že výrazně ovlivní výsledky testů, když ta cache je sdílená. Momentálně máte 50% šanci, že se netrefíte. Teď ta šance bude čtyřnásobná, tedy 7/8, že skončíte ve špatné cache. A vzhledem k tomu, jak obrovský rozdíl v latencích to je, považuju to za aktuální problém, který jak jsem napsal, doufám vyřeší, ať už opatchováním jádra, úpravou microcode, nebo novou revizí. Možná Naples bude mít L3 cache řešenou jinak.

Opterona provozuju na stejném OS, nevidím v tom problém. Obojí byl nějaký Linux 2.6. Testoval jsem to na vlastní implementaci erastetonova síta v Javě, jak Oracle JRE, tak OpenJRE, tuším tehdy byla aktuální 1.6 .

Byl to samozřejmě specifický test, nesnažil jsem se o žádnou objektivitu, prostě mě zajímalo, jak dobře to na jakém HW poběží, abych dobře vybral. No a pochopitelně to vyhrál Xeon. Kdybych dělal citlivý na latence paměti, možná vyhraje Opteron. Jenže takový test by mi byl jaksi nanic.
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-09 12:26:56

Ehm, proto to bude propojeno spousty PCI linkami a bude mít 8kanálový RAM řadič.
No pokus jsi pustil single thread aplikaci na jednovláknový CPU a to samé na 16 CPU, a pokud systém blbnul a přehazoval to z jádra na jádro, tak to opravdu mohlo být pomalejší.
Sinuhet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-09 17:22:11
avatar
L3 cache má latence asi o vesmír nižší než RAM nebo PCI-e . Když si to vezmete z pohledu procesoru, tak na L1 cache nečeká, na L3 už si chvíli počkáte, na paměť čekáte věčnost, na PCI-e ani už nečekáte, a co se týká storage, to si umíte asi představit sám, jak dlouho trvá pohnutí čtecí hlavy oproti otevření tranzistoru.

Systém neblbnul, nevím, co vás k tomu vede. Testovali jsme to na mnoha strojích, tam kde aktuální Xeon dal 12 vteřin a přetaktovaná mobilní i7 15, tam pIII dalo 43s a Opteron 47. Nepovažuju to za nějaký kosmetický rozdíl.

Byl to samozřejmě specifický test, nesnažil jsem se o žádnou objektivitu, prostě mě zajímalo, jak dobře to na jakém HW poběží, abych dobře vybral. No a pochopitelně to vyhrál Xeon. Kdybych dělal citlivý na latence paměti, možná vyhraje Opteron. Jenže takový test by mi byl jaksi nanic.
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-10 10:41:10

Takže tvrdě singlethread úloha. No, vzhledem k tomu, že základní výkon na jádro u PIII nebyl nikdy špatný, tak je to logické.

Ono dnešní Core je defakto jen pokračováním vývoje PIII
Sinuhet [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-11 21:13:53
avatar
Samozřejmě, vždyť jsem to psal hned v prvním příspěvku. Ale logické se mi to nezdá ani trochu, protože ta PIII je o bambilion let starší a je chlazená pasivně, zatímco Opteron se dá přepočítat asi na čtrnáctinásobek, což vzhledem k jeho ceně, TDP, časového náskoku, není ani trochu hezký výsledek.

Nakonec dnešní Core je defakto jen pokračovatelem vývoje tranzistoru. Vlastně je to takový moderní pazourek.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-11 21:42:32
avatar
dnešní CORE je pokračovatelem CORE M, což je z části opsaný Athlon .... ;)
pavel.pavol [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - povzbudivá zpráva, něco pro in 2017-03-09 15:17:22

Goldman Sachs investuje 613 milionů $ do AMD.
http://seekingalpha.com/article/4053640-goldman-sachs-snaps-613-million-worth-amd-stock

Canaccord Genuity zvyšuje Advanced Micro Devices až na 17 $ cíl
http://seekingalpha.com/news/3249963-canaccord-genuity-elevates-advanced-micro-devices-17-target
1zwei [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-09 16:08:00

tá správa nemá žiadnu hodnotu - hypotekárne záložne listy hodnotili tiež veľmi vysoko napokon sa zistilo, že nemajú žiadnu hodnotu. Podstatné je ako sa tá ktorá spoločnosť prejavuje na trhu medzi zákazníkmi ! Prejavy hodnoty aktíva na burze (ako aj ekonomické výsledky spoločnosti) sú len následkom/ výsledkom úspechu na reálnom trhu zákazníkov v porovnaní s rizikovosťou a hodnotou iných aktív !
technik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-09 17:41:39

ja bych taky koukal se skepsi na akciovy trhy, tam muze s cenou akcii hnout cokoli
NWR akcie taky rostly v dobe kdy se uz vedelo ze je firma pred krachem
protoze se prosaklo ven ze se chysta posledni vlna tunelu a budou bohaty dividendy
a dva roky na to firma krachla a nic po ni nezbylo?

takze cena akcii je ukazatel znacne pochybnej
1zwei [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-09 18:39:51

NWR ? To je to čo má sídlo v UK obchoduje sa v PBCP a vlastni akcie OKD ktoré sídli v ČR ? No tak sofistikované, že do toho by normálny človek nešiel
1zwei [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-12 11:24:15

"takze cena akcii je ukazatel znacne pochybnej"
No pokiaľ sa budú riadiť ratingovkami, ktoré rovnako hodnotili dobre/prípadne banky, ktoré kvôli ním skončili takmer v bankrote /, či už CP, alebo spoločnosti, ktoré mali nakúpené uvedené CP. Tak áno.
pavel.pavol [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - zařazení akcií AMD do S&P 500 2017-03-12 12:59:54

Každopádně máte pravdu, ale já v růst AMD pevně věřím. Ostatně páteční zpráva zařazení akcií AMD do S&P 500 o něčem svědčí. V after-market až na 14,60. Při mém vstupu za 2 $ jsem opravdu spokojený . V pondělí bude ještě dost veselo
1zwei [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-12 14:00:43

Prostredníctvom koho ste to nakúpil ? AMD som nenapádal, len som kritizoval ratingove a. + investicnu banku
pavel.pavol [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-12 15:23:51

Fio
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1096x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 948x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1076x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3661x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1432x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1261x
Komentářů: 5