AMD opravdu chystá 64jádrový ThreadRipper desktopový procesor! Dokážeme ho doma využít? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sobota, 29 červen 2019
altJe to prý hotová věc, AMD posune hranice a nabídne do desktopu procesor se 64jádry a 128vlákny.

 

 

 

 

Ano, to, co čtete, je opravdu správně a není to sen. Ještě nedávno jsme byli nadšeni ze 4jader a několika % posunu výkonu za generaci, které nám servíroval Intel. Ovšem AMD přezvalo otěže a dělá poněkud větší kroky. Teď už navíc dávno nedohání Intel, ale utíká mu. AMD totiž nečekaně má lepší výrobu, efektivnější architekturu a zejména výkonnější procesory ve všech segmentech. A ke zděšení u Intelu stále nekončí.

Že 16jádrový 32vláknový procesor dorazí do mainstreamu, už víme. AMD RYZEN 9 3850X díky lepší architektuře a vyšším taktům, nepochybně v mnoha věcech překoná současný vynikající 16jádrový high endový ThreadRipper 2950X, který je navíc také dražší (899 vs 749 dolarů). Ano, mainstreamový AM4 model bude omezený na dvoukanálový paměťový řadič, ale to ho nijak zásadně v mnoha úlohách brzdit nebude. Je tedy jasné, že AMD musí posunout výkon i v high endu. A posune.

Oficiálně už řeklo, že 7nm Ryzen ThreadRipper procesory vydá a můžeme je tedy začít vyhlížet a těšit se na ně. Současně AMD jasně a oficiálně řeklo, že posune počet jader i u nich. A protože v současnosti už máme na trhu 24 a 32 jádrové ThreadRipper procesory, je jasné, že půjdeme dále. Podle dobře informovaných zdrojů je už hotovo a rozhodnuto. Nový špičkový 7nm RYZEN ThreadRipper „3990X“ ponese neuvěřitelných 64 jader a 128 vláken!

Desktopový procesor se silou ještě nedávno několika serverů. Na tohle Intel už ničím, co dnes na 14nm má, odpovědět prostě nedokáže. A to je důvod, proč AMD prostě chce jít hned na 64jader a nebude s tím takticky otálet, i když by mohlo. Osobně si myslím, že 64jádrový model bude stejně jako současný 32jádrový, patřit do WS řady, tedy Workstation. Nicméně běžný „herní“ ThreadRipper se posune ze 16 na 32 jader taky.

Je samozřejmě hromada otázek kolem toho všeho. Například jak moc bude brzdit výkon takového čipu „jen“ 4kanálový řadič paměti? 64jádrový EPYC má totiž 8kanálový řadič, který ale na X399 platformě z pochopitelných důvodů není. Jak se ukázalo, u 32jádra ty obavy byly také, a problém to nakonec nebyl. Větší problém je s tím, že Microsoft a jeho scheduler ve Windows s tím absolutně neumí pracovat, a tak ve stejných úlohách má ten procesor lepší výkon pod Linuxem než W10. Takže co to udělá se 64 jádrem a 128 vlákny? To je asi má největší obava. Samozřejmě je jasné, že se dočkáme i nové platformy. PCIe 4.0 je zajímavé a stávající X399 platforma jej nemá, takže X499 nebo spíše X599, je podle mě také jasná věc. Otázkou je patice. AMD nicméně nezměnilo TR4 socket zatím, takže předpokládám, že nové 7nm ThreadRipper procesory opět půjdou osadit i do X399 desek, stejně jako jdou 7nm EPYC čipy do stávajících serverových desek z posledních let. Ale zatím je brzy, jen spekuluji. Co víme určitě, že 7nm ThreadRipper je na cestě a dorazí buď ještě letos, nebo nejpozději začátkem příštího roku.

  • Využijeme jej?

Otázkou teď je, zda to dokážeme jako uživatelé využít? Já si myslím, že klidně, pokud nás tvůrci aplikací nechají. On není problém v tom, že by se ten výkon nedal využít, on je problém v tom, že řada tvůrců aplikací poslední roky tvrdě spala. Nejhůře je na tom asi ADOBE a další „giganti“. Je pravda, že ani neměli důvod se nějak moc snažit, protože jednoduše pro více než 90% uživatelů nebylo k dispozici více jak 4jádra/8vláken. Jenže to se už změnilo a tvůrcům aplikací včetně Microsoftu a jeho Windows 10, prostě nějak ujel vlak. Neexistuje nic jako dostatek výkonu, vždycky se to dá zvládnout rychleji a lépe. Opět ale budeme testovat výkon nových procesorů v aplikacích, které jej nedokáží zcela a plně využívat. Takže vlastně netestujeme výkon procesorů ale výkon aplikace. A ten je mizerný i u řady velice drahých profesionálních programů. Budou zkrátka muset přijít zásadní změny. Je nepřijatelné, aby ten až 64 jádrový procesor, byl využíván třeba jen na třetinu, protože prostě víc program nedokáže aktuálně zapojit. Je samozřejmě pravdou, že bez těchto CPU by nebyl důvod se snažit využívat více. Už 2 roky je ale jasno, že se vývoj dal zase do pohybu a AMD prostě zvedne počet jader/vláken i jejich výkon kam až to půjde a evidentně nehodlá strategicky dávkovat přínos nových generací po kouskách a jen o pár %, aby vytlouklo ze zákazníků i tu poslední korunu každý rok. Je nejen na AMD, ale i na nás uživatelích, začít tlačit na tvůrce aplikací a programů všeho druhu, aby se neflákali a začali také něco dělat. Optimalizovat a vyvíjet a ten výkon využívat. Je ostuda, že třeba základní optimalizace pro ZEN architekturu dorazila do Windows teprve teď na jaře. Řada aplikací a běžných programů stále nevyužívá ZEN architekturu, jak by bylo optimální. Prostě ne u procesorů (a grafik), ale u aplikací jsou teď obrovské výkonové mezery. Hry nevyjímaje.  

Já prostě klidně dokáži ten 64jádrový desktopový procesor využít a používat, otázkou je, zda mě to Microsoft, ADOBE a všichni další umožní, nebo ho budu muset lochtat na 16-32 jader, protože víc nedokáží jejich aplikace obsloužit. Jako uživatelé na 64jádrový procesor připraveni jsme, otázkou je, zda jsou prostě připraveni i tvůrci aplikací …. Jak to vidíte vy?

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


 / 28
SlabéVynikající 
Komentáře
Přidat Nový
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 09:43:21
avatar
Kdo děla více věci najednou, případně extrémně paralelizovane úlohy, tak využije. Kdo ne, tak ne.

Hry budou vždy obsahovat synchronizaci kontextu s jednovlaknovym charakterem, ke kterému je spousta paralelních vláken připojena. Toto uspořádání bude znamenat výraznou režii nad paralelníma vlaknama.
Troufám si tvrdit, ze u her už se začnou výsledky limitní blížit at má systém k dispozici 32, 64 a nebo 128 vláken.

Sám jsem zvědavý na výsledky z her, kde bude k dispozici 8, 16, 32 a více vláken.
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 10:37:46
avatar
Threadripper III začne na 16 Jádru. Jak jsem si myslel Nic menšího nemá cenu vubec prodávat... Jsemm zvědavej na ty frekvence. Threadripper III 24 jader... Každé jádro přetočene cca na 4300-4400mhz.To by mohl muj chladič utáhnout...
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 11:07:50

To zalezi co chces..
Pokud ti jde o pocet PCIE linek nebo o mnozstvi RAM. Tak ti 16 jader muze bejt k nicemu.
Osobne by se mi libila 40Gbps sit, 4 graficky karty 512GB RAM a klidne mi staci 8 jader na 4.5GHz ). I kdyz teda pri cene zbytku systemu uz je to jedno
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 19:03:33

16 jadrovi Threadripper III stoji velmi prijemnych 620€, ale 64 jadrovi Threadripper III tam je cena 7400€ a to už nieje pre každeho, aj ked vykon je bezkonkurenčny spotreba 220W je na tu velkosť paradna, ale cena je aka je.
Na druhej strane Intel za 28 jadro pita viac, oproti tomu je 64jadrove AMD ako zadarmo
ferinok [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 20:16:53

7400 eur ?? To máš skade cenu, toľko Threadripper nemôže stáť.
Môžeš dať link ?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 21:50:41

https://www.techspot.com/news/80631-amd-7nm-epyc-rome-specs-prices.html
ferinok [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 22:23:53

Ale to je Epyc Rome, serverový procesor nemôžeš vydávať za HEDT.
free.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 22:52:00

A co teprv čtyřjádrový serverový Intel z roku 2019 za 200k
https://www.czc.cz/intel-xeon-platinum-8256/259934/produkt
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 11:50:13

Jsem tvůrce aplikací, a pokud má mít aplikace GUI tak je 64 jader úplně k ničemu.

DD řiká ti něco Amhdalův zákon? na Odkaz je moc peknej graf.

Pokud je úloha paralelizovatelná z 90% tak na 32 jádrech dostaneš 8 násobný zrychlení proti 1 jádru a u 64 jader 9 násobný. U 95% paralelizovatelnosti je to 13 vs 15 násobek.

Nebo taky: u úlohy paralelizovatelný z 90% je 64 jádro 2x rychlejší než 8 jádro. (pokud pracují na stejné frekvenci)

Většinou (pokud by člověk měl rok času) je jednodušší zrychlit algoritmus o 10% než mu zvednout paralelizovatelnost z 90 na 95% a zároveň zachovat rychlost s jedním vláknem.

Stejnej efekt je jako ne-100% paralelizovatelnost je i to když to nestačí krmit HDD nebo RAM tak aby CPU jádra běželi naplno.

A ještě je tu ten problémek jménem SSE a AVX. I na 1 jádru už tu je paralelizace někde mezi 2 až 16. Takže efektivně i u algoritmu paralelizovatelnýho z 99%: Na 64 jádru s AVX256 a single precision FP můžeme mít chování jako na 512 jádrech. A pokud to blokne propustnost storage na 90% vytížení, tak rozdíl mezi 8 jádrem a 64 jádrem ve finále bude hluboko pod 10%. (a to všechno v ideální situaci kdy PC nedělá nic jinýho)

A k tomu si připočítejte rozdíl frekvencí CPU mezi 8 jádrem a 64 jádrem (cca 50%). V reálným světě tak bude 64vláknový zpracování o 30% pomalejší než 8 jádrový a tohle si vysvětlete zákazníkovy..
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 12:13:42
avatar
Citace:
Jsem tvůrce aplikací, a pokud má mít aplikace GUI tak je 64 jader úplně k ničemu.


Hovadina, kterou vyvrací programy s GUI a schopností využívat 64 jader. Např. se mně vybavuje nějaký CAD program, co při požadavku na vizualizaci projektu sežere cokoliv mu poskytneš - samozřejmě, že má GUI. Atd.

Citace:
A k tomu si připočítejte rozdíl frekvencí CPU mezi 8 jádrem a 64 jádrem (cca 50%). V reálným světě tak bude 64vláknový zpracování o 30% pomalejší než 8 jádrový a tohle si vysvětlete zákazníkovy..


Co je tohle za idiotskou argumentaci? Takovému zákazníkovi máš doporučit osmijádro a nějakému jinému, na kterého se tvoje mimoňské názory nevztahují (bude mít prospěch z 64 jader) doporučíš 64 jádro. Nedokážeš pochopit, že reálný svět podle tebe neplatí po všechny?

A teď odpověď DDmu. Můj skromný odhad je, že uživatelé jsou z 99% nepřipraveni na 64 jader a AMD s tím počítá, takže to je pro AMD především produkt co dělá reklamu. Dnešní highend nemá přínos pro každého - to je rozdíl oproti době jednojader.
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 12:27:57

Citace:
Jsem tvůrce aplikací, a pokud má mít aplikace GUI tak je 64 jader úplně k ničemu.

Klidně to vyměním za "u 99.999% aplikací je to úplně k ničemu".

Neřikám, že takový aplikace neexistují, pokud narveš celý model do RAM a pustíš simulaci metodou konečných prvků tak to využiješ. Ale v případě takového softwaru o tom pravděpodobně taky víš a mašinu máš stavěnou specificky na něj. (U CADu co stojí desetitisíce dolarů za rok a licenci je to poněkud něco jinýho než když platíš pod 100$ za měsíc u adobe, nebo v jednotkách 1000$ za trvalou licenci)

Co mi vadí je dojem, který dostávám z článků o víc jádrech je "Vývojaři to flákaj, máme právo na víc"

Citace:
Co je tohle za idiotskou argumentaci? Takovému zákazníkovi máš doporučit osmijádro a nějakému jinému, na kterého se tvoje mimoňské názory nevztahují (bude mít prospěch z 64 jader) doporučíš 64 jádro.

Ty myslíš, že se někdo ptá Adobe jakou mašinu si mají koupit pro photoshop nebo premiere? Problémy se většinou řeší až potom co nastanou. (EDIT: A až ti zákazník přejde na sdílený virtuální servery z dedikovanýho HW a pak ti bude volat, že to "najednou" nestíhá a ke změně se ti přizná až když na to narazíš při analýze logů. Tak už ti detaily jako zákazník se nezeptal na HW přijdou nevýznamný)
Stapor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 12:47:24
avatar
Mě je úplně jedno jestli 99% aplikací to nepodporuje, tak začnou.
Hlavní je, že je tady něco, co tu nikdy nebylo a k něčemu to povede, i kdyby k novému návrhu aplikací, které to využijí.
Prostě staré věci (ty aplikace co to nepodporují), nahrazují nové věci (aplikace co to budou podporovat) a s tím nic neuděláš.
A asi se budeš muset naučit navrhovat aplikace jinak, než do teď. Co víc k tomu říct. Komunismus u nás taky byl a dlouho a taky si všichni mysleli, že navždy a je to jinak :-).
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 13:05:11
avatar
99% aplikací je moc, protože mnoho aplikací na to, co dělají nepotřebují další výkon/jádra. Pak jsou tu nějaké aplikace u kterých je to hodně drahé atd. Ta procenta jsou o dost nižší. Oba máte kus pravdy, tady to je dokonalý příklad pro ideální řešení v podobě kompromisu.
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 13:17:07
avatar
Prostě Threadripper je pro fajnšmekry. Pro nas ostatní je tady 3 generace Ryzenu. Zatím se nikam přesunovat nebudu.. Uvidíme jak bude vypadat to 24 jadro
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 13:11:25

Bohužel z 95% není kritickou cestu možné více paralelizovat. Takže nezačnou. Na zbylé 4% se to nevyplatí.

Můžeš práci dělit na menší kusy, běžící paralelně, takže na svoje hodinové video budeš aplikovat efekt na každou minutu zvlášť na jednom jádře. Ale tím se připravíš o možnost sekvenčně pracovat. A navíc i ta první minuta bude 2x pomalejší než dřív. Přechody mezi jednotlivými kousky se budou muset zpracovat nakonec a to ti spolu s konečným sestavením dohromady limituje paralelizaci. (viz ten Amhdalův zákon).

Měníš uživatelský komfort za rychlost. Měníš použitý algoritmus za jiný, který je vcelku o něco lépe paralelizovatelný, ale horší pro GUI aplikaci (a jsme zase na začátku)

Když už jsme u těch technicky nesouvisejících přirovnání: Vezmi 64 kuchařů a donuť je uvařit 1 hrnec svíčkové 64x rychleji než to zvládne jeden z nich. Dnes si taky všichni stále myslí že to nejde, ale třeba stačí aby se naučili vařit jinak?
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 14:32:10
avatar
Vyse pises, ze je jednodussi cesta zlepsenim algorytmizace, co teto ceste branilo doted, kdyz to tedy hw nebyl? Pokud, tak kudy pujdes az vytezsis i tuto cestu? Ty snad nevidis ten veliky potencial v mnozstveni jader? K uvedenemu zakonu, hned v prvni vete se pise o predpokladanem zlepseni.. a i tak, neni snad mozne (spise pravdepodobne), ze s dalsim vyvojem a dalsimi poznatky, se podoba tohotu grafu muze dale menit? Souhlasim, neni to nic snadneho a asi to nepujde donekonecna, ale ten potencial tam je porad obrovsky. Mozna na jeho efektivnejsi implementaci uz nebudou stacit lidske moznosti, ale proc by se do toho bodu jednou nemohla dopracovat treba pomoci stojoveho uceni ui?

k prikladu - mozna ze 64 kucharu neuvari ten jeden hrnec rychleji, ale zato uvari za stejnou dobu kazdy 64 ruznych hrncu :o)
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 14:46:04
avatar
64 hrncu by ale analogicky odpovídalo 64 různým hrám. To nikdo nedělá. Můžeme říct 64 stránek v browseru a pak je to na místě. Amdalhuv zákon se nezmění. Je dan pevným výpočtem.
Muže se změnit míra paralelizace. To je to jediné, s čím se vývojáři snaží pohnout. Historicky to byla u her 0, dnes je to typicky 80%. V budoucnu se třeba dostaneme k 95%. Dal už to ale moc nevidím.

Je potřeba chápat, jak funguji taskovace, synchronizace, mutexy, semafory atp. Ty vždy omezí možnosti paralelizace ke 100% stejně tak, jak umožňují běh více tasku.
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 23:46:46

Ja se jenom snazil rict, ze na stejnym mnozstvim prace jako trochu zlepsit paralelizaci, velice casto ziskas lepsi vysledek optimalizaci stavajiciho algoritmu bez zlepseni paralelizace. (problem je jestli je vule, cas a penize ten cas tam dat)


Amhdaluv zakon ti rika limit. Pokud musis 10% zpracovat linearne, tak i s nekonecnym mnozstvim procesoru neprekrocis 10 nasobny zrychleni. Je to uzitecna pomucka, ktera ti rika kam zamerit tu praci abys dosah lepsiho vykonu. Snazil jsem se ho pouzit abych ilustroval, ze i u celkem dobre paralilovatelne ulohy (90%+) proste v urcity chvili prestane davat smysl pridavat jadra. (a ze 64 uz je vetsinou za limitem pro jednu úlohu)
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-30 01:16:37
avatar
Dobra tedy, ale tech uloh muzeme porad soubezne zpracovavat vice, nez jenom tu jednu a to taky ma svoje vyuziti. Takovych uloh, ktere samotne vyuziji tech 64 jader precejenom nebude mnoho, ale pro vice soubeznych uloh tam ten prostor porad nejaky bude. Ja na to koukam spise z toho pohledu, ze absolutni vykon soucasnych procesoru, na soucasnych vyrobnich technologiich, efektivne nelze rozumne navysovat jinak, nez tim mnozstvenim jader. Ze je jeho vyuziti exponencionalne narocnejsi nepochybuji, ale taky verim, ze touto cestou je porad slusne mnozstvi nevyuziteho potencialu a s rostouci dostupnosti viceprocesorovych systemu se bude prichazet na dalsi nove postupy, jak toho dale lepe vyuzit.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 12:57:52
avatar
Pokud z těch 100% aplikací odfiltruješ nenáročný a/nebo zbytečně nekvalitní software (např. hra co umí jen 2 jádra - přes noc přijde aktualizace a už umí i 4 a běží plynuleji), nekvalitní SW zpravidla na jedno použití, tak se dostaneš na mnohem vyšší číslo než 0,001%. Kolik desítek procent programů je objektivně tak nenáročných (např. máme hodně přehrávačů hudby, her), že bychom je neměli počítat, protože jim stačí výkon jednoho jádra Ryzenu na 500 MHz? V mobilech je to většina - je tam spousta balastu, často navzájem okopírovaného, že by se neměl započítávat mezi originální-potřebný software.

Výběr mašiny má v ideálním případě zvládnout samotná „obsluha" softwaru. V opačném případě nastává časté napálení zákazníka prodejcem a jako výsledkem je zbytečný výdaj.

Citace:
Co mi vadí je dojem, který dostávám z článků o víc jádrech je "Vývojaři to flákaj, máme právo na víc"


Tenhle dojem mi taky trochu vadí, je to jen část pravdy. U diskuze o 64 jádru bych to snad ani nezmínil, 64 jader je fakt moc pro lehké využití ve většině programů/kombinaci programů i proto, že je to zbytečné.

Známe příklad WoT, kdy vývojáři to „flákali", a tak nešlo paralelizovat ani z jednoho jádra a dnes je situace jinde a i FX-8300 najde uplatnění. Jak si zmínil - je to o penězích a zákazník občas má právo na víc a někdy ne. Nechci jednoznačně odsuzovat jednu nebo druhou stranu.
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 13:41:40

No já už moc do diskuzí nepíšu. Žere to moc času.
Citace:
Tenhle dojem mi taky trochu vadí, je to jen část pravdy. U diskuze o 64 jádru bych to snad ani nezmínil ...

Vytáhnout to sem mě nutí věci jako:

Citace:
On není problém v tom, že by se ten výkon nedal využít, on je problém v tom, že řada tvůrců aplikací poslední roky tvrdě spala.

Citace:
Jenže to se už změnilo a tvůrcům aplikací včetně Microsoftu a jeho Windows 10, prostě nějak ujel vlak

Citace:
Je nepřijatelné, aby ten až 64 jádrový procesor, byl využíván třeba jen na třetinu, protože prostě víc program nedokáže aktuálně zapojit.

Citace:
Řada aplikací a běžných programů stále nevyužívá ZEN architekturu, jak by bylo optimální.

To nenechává mezeru pro těch 99% aplikací které to nepotřebují.


Bohužel kdybych měl za každou větu kterou napíšu psát "ale můžeme to vzít i takhle s výsledkem lepším pro druhou stranu argumentu" tak už nikdy nedopíšu nic.

Citace:
(např. hra co umí jen 2 jádra - přes noc přijde aktualizace a už umí i 4 a běží plynuleji)

A je WOT teď 2x rychlejší? Není a jsou ty jádra na přibližně stejné frekvenci jako dřív? (Ano) Efektivní zrychlení 2 násobkem jader je tedy kolik? O 50%?. A každé další zvojnásobení jader bude ještě méně efektivní.

U každé úlohy je limit na kolik jde zparalelizovat. A limit kdy je to ekonomicky proveditelné je mnohem níž.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 13:59:02
avatar
Ttxman má pravdu. Je velký rozdíl srovnávat 1 vs 4 vlákna a 8 vs 64 vláken. Amdalahuv zákon hovoří jasne a v okamžiku omezené paralelizace už se rozdíl vláken minimalizuje.

Do 16 vláken se ještě nějaké skalovani u her bude dit. Nad 16 už bude ten vliv velice omezeny. Proto do budoucna bude na domácí použití výhodnější zbavit se HT/SMT a mít vysoký výkon na vlákno.

Jsou specifické úlohy, které využiji snadno více vláken. Už to tu padlo, ale je to browser, re-kodovani videa, rendering,...
Phantomiux [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-30 07:54:25

Zasa nemozes takto natvrdo brat fanjsmekrom iluzie. Je ovela vacsia zabava pozorovat, ako si za znacny peniaz kupia 32-jadrovy procesor, doplnia ho idealne grafickou kartou od rovnakeho vyrobcu (lebo dovody)... a potom hubuju, ako su hry a programy neoptimalizovane, lebo narast vykonu akosi neodpoveda ich ocakavaniam... :-D

A uprimne, osobne mi stale nejde na rozum, ako moze niekto mat v browseri otvorenych 40, 50 ci viac zaloziek. Vsak ked sa nad tym zamyslim, tak 80% uz v zivote neotvori. Osobne mi to prijde ako clovek, ktory nie je ochotny sa zbavit v byte starych veci, lebo "este sa mozu hodit" - a potom po par rokoch prijde na to, ze sa mu "mozno hodilo 10%" a ako bonus sa v jeho byte uz neda hybat. Proste nieco absolutne neefektivne...
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-30 12:49:32
avatar
Naprosto souhlasím, ale nechci nic posuzovat černobíle. Snažím se najít i případy, kdy to má smysl. Ani netvrdím, ze singlthread výkon je to jediné. Důležitý je balanc. Nad 32 vláken se už doma moc použit nedá a důležitější je pak ipc a takt těch logických jader.
Proto ani nejsem zastánce ht a smt u mnohajadrovych sytému na doma. V pracovní sféře to je ale jiné a smysl to má.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 17:10:27

Tak jsou dva cíle. Více výkonu a levněji výkon. Už 5 let můžeme kupovat levně výkon 8mi jader, ale vývojáři nás nutili do drahých dvou jader, či předražený 4 jader (před dvěma roky za to chtěl Intel i 10k, z dnešního pohledu nekomentovatelné).
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 12:09:33

Když si otevřu proccess explorer tak si říkám že konečně by měl každej proccess svoje vlákno.
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 14:47:26
avatar
Otázka: Když by počítal Threadripper 64 Jader sám grafiku.. K čemu by se to dalo asi přirovnat?
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-01 10:30:03

Cave tazko to prirovnat k nejakej grafickej karte lebo CPU renderuje inak a GPU zase inak . UVidime v testoch Napr v 3DMAX sa tusim da nastavit cisto CPU renderer. A porovnat to s inym rendererom ktory vyuziva aj GPU. Samozrejme to tiez bude porovnanie jablk s hruskami ale aspon sa uvidi ktorym sposobom bude rovnaka scena spocitana skor.
Ci ma zmysel Threadripper 64core so slabou GPU alebo radsie lacnejsi napr. 16Core CPU +vykonna GPU. Co sa tyka grafickeho vykonu v hrach to sa neda porovnavat samotny Threadripper versus GPU pretoze by niekto naprv musel naprogramovat hru v ktorej by sa dalo prepnut na cisto CPU renderer. Tym myslim nejaku graficky narocny hru. Nie stare hry ktore bezia cez SW emulator v stovkach FPS.
archecon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 15:13:17

Na takový procesor se dektopový operační systém naprosto nehodí. A už vůbec ne otvírat debatu kolem jakéhosi PC na stole u puberťáka. Když už, tak bude sedět někde ve velké skříni v komoře a přistupovat k němu budu vzdáleně po 10Gbs. Nejen já , ale i zbytek domácnosti. Domácí server, wosktation pro práci i zábavu. Míra virtualizace bude záležet na okolnostech a konkrétní potřebě. A zapomeňte jen na tu šílenou cenu hardware. I software bude pěkně drahý - serverové verze, nebo nutnost virtulizovat dektopové operační systémy. Zvlášť pokud to pojedete na Windows serveru. To je úpně někde jinde než hračka pro děti. I zhlediska správy a znalostech domácího správce. Na hraní děcek to za výslednou cenu automobilu /včetně SW/ bude stavět jen blázen.
c.Data [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-29 16:00:05
avatar
jejda na tom by se dělal render pohybové studie v Solidworksu
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 64 jader 2019-06-30 09:58:59

64 jader, či dokonce 128 threads, je využitelných reálně jen u aplikací, kde je možnost realizovat 100%ní paralelizaci. Tj. řešenou úlohu rozdělit na x potřebných částí, z nichž každé jádro řeší tu svoji část.
U her je to nepoužitelné. o tom se může každý přesvědčit na youtube, jde borci srovnávaj např. 2-4-6 jádra mezi sebou. Nad 4 jádra už to škáluje minimálně, a mezi 2- a 4jádrem je rozdíl tak max. +50% ve fps a to ještě u "příznivě" naprogramovaných her. u většiny aktuálních her oproti 2jádru nedosáhnete na dvojnásobek fps ani s libovolně jádrovým procesorem.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-30 11:58:33

Pod článkem o TR diskutovat o hrách a vysvětlovat přínos 4 oproti 2 jádru je úsměvné.
Ale když už, tak si všimni u nových her využití procesoru.
Příklad je procesor o třeba 12 vláknech.
Pokud sleduješ využití vláken, tak hry sahají na všechny vlákna. Málokdy jsou vlákna bez aspoň 20% využití. Paralelizace je u her už trochu jinde než kdysi dávno, kdy byly ještě tématem 2-4 thready a jejich přínos.
Prostě vytahovat rozdíl mezi 2 a 4 jádrem se řešilo už před 10 lety. Za tu dobu už by to 2 jádro mělo být spojováno max jen s kanclem.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-30 12:53:05
avatar
Využití jader je jedna věc a režie s jejich obsluhou jiná. I těch 128 vláken vytizis, ale nepoběží na tom hry 2x rychleji než třeba na 16 vláknech.
Cele je to o té potřebné režii a synchronizaci.
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-30 11:13:57
avatar
Processor beze smyslu, jen pro virtualizaci, nic jiného.
Caveman0305 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-30 13:10:11
avatar
Proč beze smyslu? Je to zase pokrok...Prostě dneska je průměr mit 8 Jádro... S prichodem PS5 a XBOX.. To bude uz CPU které je LOW PROSTĚ JEDEM BOMBY
fagot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-06-30 19:23:54

Náš češtinář za používání prázdných slov typu "prostě" nebo "takže" v slohovkách automaticky zhoršoval známku. Za každý výskyt, kde to slovo šlo odstranit beze změny významu textu o jeden stupeň. Když to přeteklo přes pětku, tak jich pak dával několik. Dnes by to DD bylo na cca dvě pětky ;-)
sysel2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-01 08:51:52

DD prosím nastuduj si něco o paralelizaci a nejspíš i o programování obecně, protože o tom píšeš strašné hovadiny. Sráží to pak úroveň celého webu, protože to vzbuzuje pochybnosti i o přesnosti/pravdivosti ostatních článků.

Pro poučení krátký popis problémů s multithreadingem při vývoji faktoria https://www.factorio.com/blog/post/fff-215
fagot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-01 11:44:42

Ten blogpost je ale chybný, autor špatně identifikoval příčinu pomalejšího fungování paralelizované verze (na tom není nic divného, pro tuhle práci je třeba let zkušeností protože chování je často velmi neintuitivní). U Intelu má L3 cache line 64B. Je velmi nepravděpodobné, že by se o tutéž cache line bily objekty různého typu. P ro ověření by stačila triviální úprava alokátoru (použít alligned_alloc misto malloc).

Hlavním problémem je, že apka musí být pro paralelizaci od samotného počátku navržená (paměťová lokalita, sestavení komponent tak, aby měly minimum interakcí,...). Pokusy o paralelizaci existující apkly končí většinou failem (zpomalením a/nebo deadlocky).
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-01 17:09:08
avatar
S trochou nadsázky, co šlo dobře paralelizovat už dávno počítá GPU.Podle mě má CPU smysl do nějakých 4, možná 8 jader, pokud jde něco paralelizovat na desítky jader, pak je to lepší počítat na grafice. Naopak úzké hrdlo jsou zpravidla aplikace, které jsou limitovány jedním jádrem, občas mu mohou ostatní jádra trochu odlehčit nebo pracovat na něčem jiném, ale málokdy se ta další jádra opravdu využijí.

Jediné "rozumné" využití je pak vrtualizace, kdy na jednom fyzickém PC je spuštěno několik systémů vedle sebe (nebo v sobě). To má smysl spíše na serveru než doma.
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-07-02 10:13:21

Já si pamatuju jaký ukrutný oser bylo jen sečíst 2 čísla na Intel 8051. Dnes pomalu každé použití new (instance třídy/objetku) vygeneruje víc strojového kódu než běžný smrtelník v assembleru napíše za celý život. Jak by řekl ddHanz, vývoj je o parník jednoduší ale rychlé je to pořád stejně :-D
Jo a Ttxman má pravdu.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Problém s účtem na DDWorld?

Videa
The Outer Worlds se blíží – jaké bude nové RPG od Obsidianu?
The Outer Worlds se blíží – jaké bude nové RPG od Obsidianu?Pátek, 18 říjen 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 180x
Komentářů: 0
Red Dead Redemption 2 – takhle vypadá na PC
Red Dead Redemption 2 – takhle vypadá na PCČtvrtek, 17 říjen 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1280x
Komentářů: 4
Maleficent: Mistress of Evil v kinech! Slušný
Maleficent: Mistress of Evil v kinech! SlušnýČtvrtek, 17 říjen 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 881x
Komentářů: 0
World of Tanks dostal Raytracing. Běží přes Intel a AMD!
World of Tanks dostal Raytracing. Běží přes Intel a AMD!Středa, 16 říjen 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1938x
Komentářů: 16
Jungle Cruise – Disney chce další miliardový film!
Jungle Cruise – Disney chce další miliardový film!Středa, 16 říjen 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 620x
Komentářů: 0
FORTNITE – návyková vypnuta. Ještě návykovější nová verze je tu?
FORTNITE – návyková vypnuta. Ještě návykovější nová verze je tu?Úterý, 15 říjen 2019
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 699x
Komentářů: 3