AMD představilo RYZEN 7000 procesory – překonaly všechna očekávání. Známe výkon i ceny. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 30 srpen 2022
Přejít na obsah
AMD představilo RYZEN 7000 procesory – překonaly všechna očekávání. Známe výkon i ceny.
Osobní názor aneb upgrade na AM5 je jasná věc?

 

 

  • Osobní názor

Málo co mě dnes v IT překvapí, ale musím přiznat, že AMD mě překvapilo. I když jsem měl k dispozici delší dobu poměrně dost neveřejných informací, nakonec je výkonový i frekvenční posun vyšší, než AMD slibovalo interně. Mělo to být méně jak 10% IPC, 5,5GHz a je z toho +13%, 5,7GHz a i více jak 40% výkonový posun v mnoha případech. A to jak připomínám a zdůrazňuji, se stejným počtem jader/vláken a s mnohem lepší efektivitou než předchůdce, už tak vynikající a povedený RYZEN 5000.

Překvapily mě i ceny. Někteří asi budou žbrblat nad cenou 7600X/7700X, ale připomínám, že se bavíme o 5nm+6nm CPU, ve srovnání proti 7nm+12nm RYZEN 5000X. S ohledem na fakt, že sama 5nm výroba je téměř 2x dražší proti 7nm, s ohledem na současnou inflaci, obecně vysoké výrobní náklady, jsou 7600X/7700X vlastně fakticky levnější než 5600X/5800X když vyšly. Totéž platí i o RYZEN 9, speciálně 7950X, který mezigeneračně i přímo zlevnil. 699 dolarů (19 900 korun vč. DPH), při stávajícím vysokém kurzu dolaru a při obecné inflaci je prostě levné! Zejména s ohledem na rychlost, výkon a efektivitu toho CPU, který je úplně jiná liga proti současným modelům, které stály nebo v případě Intelu i stojí víc. AMD tak rozhodně příjemně překvapilo cenovou agresivitou i dostupností 5nm novinek.

Osobně na mě pak nejvíce udělala dojem ta efektivita, kdy mě docela zajímá provozovat 7950X na sníženém TDP. A tak i pro mě jako majitele stále vynikajícího 5950X, je nový 7950X prakticky neodolatelné lákadlo a jasná volba. A i když výkonově asi bude mít konkurenci (Core i9-13900K díky více jádrům - 24) celkovou efektivitou a platformou mít žádnou konkurenci nebude. Pořízení aktuální platformy Intelu prostě nedává při existenci AMD AM5 žádný smysl. Intel je mrtvý nic lepšího než Core 13000 tam neosadíte, zatímco do nové X670 půjde nejen RYZEN 7000 (ZEN 4), ale také ZEN 4 3D, ZEN 5, ZEN 5 3D a téměř jistě ZEN 6. AMD slíbilo podporu a kompatibilitu za rok 2025.

Samozřejmě všechno otestujeme a porovnáme, ale za této situace je myslím v současné generace CPU a jejich platforem mezi AMD a Intel dobojováno a jednoznačně rozhodnuto. AMD přitom zdaleka neukázalo ještě všechny trumfy. Za to prozradilo, že novou ZEN 4 velké posuny nekončí. Od následující ZEN 5, který vyjde téměř určitě v první polovině 2024 a bude kompatibilní s AM5 deskami, se očekává ještě větší posun, než je mezi ZEN 3 a ZEN 4 ;). Takže se máme na co těšit.

Osobně jsem myslel, že na RYZEN 9 5950X ještě nějakou dobu zůstanu, ale poté co jsem mohl už vidět RYZEN 9 7950X v akci v kombinaci s AM5, tak není nad čím váhat. Ten upgrade je opravdu výrazný, vlastně srovnatelný jen s přechodem z AMD FX 8000 a AM3+ na první RYZEN 1000 a AM4. Jakmile se mě dostane do rukou slušná mAX X670E deska, jdu do toho :). Ideální kombinace bude RYZEN 9 7950X s 2x 32GB DDR5 6000MHz a díky zachované kompatibilitě chladičů AM4/AM5 nemusíme řešit ani tradiční klasické problémy s upínkami v rámci zcela nové platformy apod. Možnost okamžitě osadit také nově příchozí PCIe 5.0 SSD a Gen5 GPU, jakmile to bude možné, je už jen třešnička na dortu. Každopádně AMD se ZEN 4 a AM5 opravdu mile překvapilo a překonalo má úvodní očekávání poměrně výrazně, a to jsem čekal docela dost. A věděl jsem i to, že AMD nás „tahá za fusekli“ a ve starších veřejných i zákulisních prezentacích ukazovalo záměrně prototypy v horším světle. Což opravdu není běžné, protože většinou výrobci mají naopak tendenci ukazovat jen ty nejlepší případy.

Každopádně nás v září čeká hodně práce, a vás pak postupně koncem září a dalších měsících pak čtení řady testů a recenzí všech novinek, CPU, desek atd. Nudit se nebudeme a opět AMD ukazuje, jak by měla nová generace produktů vypadat. Skutečně zásadní technologické i výkonové posuny, něco, na co jsme byli zvyklí kdysi, než jistý výrobce CPU téměř na dekádu mrtvil PC platformu …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Lukash [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 12:53:50
avatar
Gratulujem AMD k tomuto výkonu. Jedna z vecí, ktoré si cením na Lise Su je, že je to skutočný geek a rozumie tomu čo počítačový nadšenci skutočne chcú. Už pred niekoľkými rokmi som ju počul v interview rozprávať o tom že chce robiť produkty na ktoré môže byť celá firma hrdá, a mysím že sa im to už nejaký rok darí. ZEN 4 je produkt bez kompromisov, skutočne žiarivý moment.
Ashnobe88 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 12:56:45

"Ovšem v jeho podání výrazně navyšovalo složitost čipu a jeho spotřebu, čemuž se AMD docela elegantně konstrukčně vyhnulo. A tak RYZEN 7000 nabízejí plnou podporu AVX-512 bez negativ, které to mělo u Intelu, který to kvůli tomu u současných Core 12000 procesorů deaktivoval."
Neprotiřečí si to náhodou ? Vždyť AMD narostla spotřeba a složitost čipu nejspíše také. Nebo mi něco uniká ?
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 21:25:05
avatar
Samozřejmě že ten čip je složitější, Ale AMD se podařilo problémy které měl Intel s AVX-512 vyřešit a nebo aspoň minimalizovat natolik, že může být běžně v tomto režimu provozován. Což se Intelu evidentně nepodařilo. Můžeme se bavit o tom zda AVX-512 běžný uživatel využije, Já si myslím že ne. Ale co není dnes zítra může být jinak. Pokud bude na trhu dost CPU který AVX-512 bez problémů podporují, najdou v budoucnu vývojáři pro ně více využití. Zatím díky Intelu byly ohlasy na AVX-512 spíše negativní doufejme že AMD a později snad i Intel tento pohled změní.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 21:48:01
avatar
AMD narostlo TDP čistě kvůli dosahování vysokých (až 5,7GHz!) taktů. Z toho důvodu má Intel taky vysokou spotřebu.
Ale u AVX-512 má Intel mamutí spotřebu a ještě uměle snižuje takty, protože při těchto instrukcích není stabilní ani na taktech, které běžně používá pro vše ostatní.
AMD použilo trik, jak obejít tu ohromnou složitost čipu a přitom stále zvládnout spočítat AVX-512 instrukce.
Jestli to bude znamenat i nízkou/normální spotřebu při jejich počítání, to uvidíme až v recenzích.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 14:37:22
avatar
Zaujímavé že 7700 (8c) ma 40mb cache, 7900(12c) 76mb a 7950(16c) 80mb. Asi by som bral 7900x
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 14:47:41

tak amd uvadi L2 + L3 dohromady. 1MB L2 je primo u jadra, takze je jasne ze 12c bude mit mene cache celkem nez 16c. 32MB L3 je pak spolecna pro celej ciplet
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 15:09:56

Je to stejný pro všechny...32MB na chiplet a 1MB na jádro...
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 14:57:16
avatar
DD a upgraduješ pro dobrý pocit a nebo ti ten upgrade opravdu k něčemu bude ? Nevim jak náročný věcičky na kompu provozuješ, ale na hraní ve 4k to asi moc velký rozdíl nebude I když až přijdou nové grafárny, ... mít na to prachy navíc tak asi taky upgradnu
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-01 06:20:19

Bežne ludia menia PC po 4 rokoch, a tu sa to celkom oplati, aj ked sa to nezda 16 jadrova 7950 ma vykon 24400bodov a 64 jadrova 3990 ma 25400 bodov. Len nejakych 4% zaostava 16 jadro od byvaleho 64 jadra, to je celkom slušna porcia vykonu
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 15:06:27
avatar
Já nějak extra nadšený nejsem, protože nejvíce výkonu pochází právě z frekvencí a zvýšené spotřeby. Nechápejte mě špatně, Ryzen4 si koupím, ale poškrtím mu spotřebu na 65W. Co tedy dostanu proti 65W Zenu3? 13% IPC a pcie5.0 které oproti pcie4.0 mě prakticky nic nepřinese a to ani s RDNA3 radeonem.

Nová deska, RAM, velká investice a nakonec 13% za to. Prostě nic moc. Nejspíš počkám na Vcache model, ten samozřejmě zaškrtím taky, ale mohl by mě dát víc než těch 13%
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 17:38:12
avatar
Taky mne trošku zaráží to navýšení spotřeby (TDP) vs navýšení výkonu. Když uvážím TDP 5950X 105W a 7950X 170W, tak to je o cca 60% navýšení. O kolik naroste výkon 7950X?
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 21:45:22
avatar
Je nutné si říci, kdo určuje trend v provozování hardware. AMD to rozhodně není. Není to ani Intel a ani NV. AMD po letech kdy jejich hardware trpěl vyšší spotřebou než konkurence se vydalo cestou na snížení spotřeby bez negativního dopadu na výkon. Intel a nyní se přidala i NV začali jít cestou vysokého výkonu i za cenu vysoké spotřeby. U většiny zákazníků AMD se svou koncepcí prohrávalo. Lidem evidentně vysoká spotřeba až tolik nevadí. To že my tady si myslíme něco jiného není určující, jsme jen minoritní bublina, většina to prostě vidí jinak. Možná je ta většina zpracovaná marketingem Intelu a NV, nicméně by to byl pro AMD boj s větrnými mlýny. Tak že se AMD částečně tomuto trendu přizpůsobilo. AMD nemůže ignorovat co si zákazník žádá, on je pán. Nicméně vždy může omezit příkon pro jeho hardware aby ho provozoval k obrazu svému.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 22:26:04
avatar
Zvýšení výkonu přiložením pod kotel neškáluje lineárně, takže určitě nelze čekat nárůst odpovídající rozdílu TDP.
Pokud se nepletu, tak v prezentaci ukazovali nárůst kolem 30-40%.
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-01 07:34:18
avatar
Jj, to je mi jasný. Takže 7950X bude mít pravděpodobně horší výkon/watt než 5950X. Jinými slovy, klesla efektivita, protože to AMD tlačí po vzoru Intelu mimo sweet spot.

Ale proti Intelu to je jasná volba.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-01 10:35:00
avatar
???? ehm ... všechna data ukazují, že efektivita naopak o desítky % vzrostla ...
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-01 11:11:53
avatar
???? ehm ... 105W vs 170W. Vzroste výkon stejně jako TDP?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-01 11:28:45
avatar
v tomto případě mluvíme o TDP, nevíme jaká je reálná spotřeba? ;)
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-01 12:09:03
avatar
Ano, to máš pravdu. Myslíš, že se to bude při max. výkonu a nebržděným procesoru nějak moc lišit? Nevím, ptám se. Nemám s AMD provozní zkušenost.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-01 15:28:27
avatar
až otestuji RYZEN 7000 a budu moci zveřejnit výsledky tak ti to řeknu
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-01 19:46:36
avatar
Ne, výkon nikdy nevzroste stejně jako TDP. To už jsem psal a tys psal, že je ti to jasný ;-)

Kdyby ano, tak by byl Zen4 při 170W také o 74% výkonnější než Zen3 při 170W, jako při 65W, ale on je "jen" cca o 30% výkonnější.

To ale pořád znamená, že je efektivnější, když má při stejném TDP vyšší výkon, ne?
Teda alespoň pokud mě moje matematika žáka základní školy nezradila;-)
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-01 20:23:41
avatar
Asi si nerozumíme. Předpokládejme pro teď, že TDP je spotřeba. Pokud by TDP 7950X byl nastaven na 105W, tak by měl určitě výrazně větší výkon než 5950X a tím i efektivitu. Jenže on tak nastaven není. Má nastaveno 170W (+60%), ale výkon logicky o tolik oproti 5950X nevzroste. Proto bude v tomto nastavení méně efektivní. Protože je po vzoru Intelu honěn mimo optimální poměr výkon/spotřeba. Nebo tak to aspoň chápu já. Ale počkejme na reálné testy.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-02 20:07:39
avatar
Chápu kam míříš.
Ano, 7950X bude zdá se mít o 40%+ víc výkonu v aplikacích, proti 5950X, ale při o 60% vyšší spotřebě.
Nicméně pokud je pro tebe důležitá spotřeba, určitě půjde hodit ho na 105W a mít pořád o cca 37% vyšší výkon.
Očividně už ten výkon moc nepřibývá s rostoucí spotřebou a jsem zvědavej na testy. Přijde mi, že situací, kdy bude stát za to nechat to běhat na 170W zas tak moc nebude.
Ono i u Zen3 je to podobné. Koukni na výkonový rozdíl mezi 5700X a 5800X...
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-03 10:23:47
avatar
Přesně. Jsem rád, že jsme se pochopili.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-02 06:49:08

Ked pamataš testy , 3700K 65W(80W) a 3800K 105W(143W), o kolko že bol 3800K rychleši o 3%?
Nie vždy vyšia spotreba je vyši vykon.
Osobne som zvedavi na testi undervoltingu, aky bude vykonosny rozdiel pri 65W 105W 170W a vzduchovim chladičom. Lebo mam pocit že tych 230W=vysoke napatie, velmi rychlo zohreje čip na 95°C a vykon poleti dole. Pri nižšom napati nebude až taka tepelna zaťaž a vykon bude možno stabilnejši. Už sa neviem dočkať testov
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-02 20:27:10
avatar
Co se týče zahřívání, tak hádám, že to bude stejné jako u Zen3. Budou na tom mnohem lépe dvou-čipy, než modely s jedním plně funkčním čipem.
Tam je všechno teplo vyzařováno příliš malou plochou a nestíhá se odvádět pryč ani na IHS.
To chování co popisuješ mají primárně 5800X a čekám ho u 7700X, ale třeba 5900X na to ani zdaleka tolik netrpí...

Ty výkonové rozdíly jsou tak malé především v aplikacích, které zatíží jen pár vláken. Když zatížíš celé CPU, tak ten rozdíl naroste, páč dokud je to cca do 4 vláken, tak je to čistě o boostování, kde i s malým TDP pár jader uzivíš i na max frekvenci. Jak ale jde o zátěž celého CPU a tedy all-core takty, tak tam TDP hodně omezuje jak vysoký takt to udrží.
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-03 10:26:18
avatar
Co jsem viděl poslední úniky, tak je zahřívání horší než u Zen3. Jsem fakt zvědavý na testy.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 17:47:19

Mno, a nebylo by výhodnější místo pořizování nové sestavy a tlumení výkonu/spotřeby té aktuální zapnout PBO? Těch 13% se tam určitě někde najde. Přijde zima, ušetříš za topení a než to propálí na elektřině ty watty navíc, tak tu máme další generaci
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 19:48:35

Prave že ak nastaviš ZEN3 na 65W a ZEN4 na 65W tak podla testov je ZEN4 o 75% vykonejši pri rovnakej spotrebe, proste 5nm EUV, ale ked to ženieš do maxima velky rozdiel nieje len cca 31% pri 170W u oboch
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 22:04:28
avatar
Je to přesně jak píše snajpřík. Efektivitu nemůžeš soudit podle nejvýkonnějších modelů určených k překonání konkurence a nalákání nadšenců bažících po výkonu, k nákupu nové drahé platformy.
I v té prezentaci je jasně vidět, že při 65W TDP by měl Zen4 mít o 74% vyšší výkon než Zen3.
Což naznačuje nejen to jak super bude nástupce 3700X/5700X, ale i to, jaký klepec asi Intel dostane až Zen4 přijde do notebooků.
Už Zen3 byl v NB tím lepší ve srovnání s Intelem, čím nižší TDP jsi oběma nastavil. A zdá se, že Zen4 tohle posune na ještě jinou úroveň.
Teď to bylo tak, že při 15W TDP byl Intel úplně marnej, kolem 25-28W začínal chytat dech a na 45W TDP dokonce občas dokázal srovnat krok.
Teď to ale vypadá, že bude možná úplně marnej až do 30W a teprve kolem 45W začne trochu chytat dech. Což je ale žalostně pozdě pro tenké NB.
Takže neházet flintu do žita a počkat buď na 65W modely, nebo pokud tě pálí peníze v kapse, tak aspoň na někoho, kdo zkusí 7700X v ECO módu aby to tvrzení AMD o 74% navíc potvdil nebo vyvrátil;-)
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - konec ECO 2022-09-01 00:36:29
avatar
vzhledem k tomu že nejnovější model 5800X3D už postrádá ECO mode, tak předpokládám, že tuhle featurku odstranili i u Zen4. Jasně jde to stále řešit nastavením limitu spotřeby, ale nelíbí se mi ten trend, očividně tomu AMD hází čímdálvíce klacků pod nohy. Btw 65W TDP model nerovná se 65W max, je to tuším 89, prostě alespoň jedinný 65W model při launchi chybí a je ostuda že není
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-01 02:57:38
avatar
Jediný důvod, proč 5800X3D postrádá Eco mód je ten, že má zakázané OC a u AMD je bohužel tohle všechno provázané. Eco mód totiž není nic jiného než jiný OC/PBO profil.
Proto a taky kvůli ceně jsem ten procák nakonec nekoupil, jelikož ho AMD takhle zprznilo. V podstatě jediný způsob nějakého ladění je přes CO a to je dost málo. Ani si teď nejsem jistej, že jde CO nastavit v BIOSu nebo přes Ryzen Master. Možná jen přes neofiko utilitku. Prostě bída!
Přitom jestli nelžou, tak to celé udělali proto, že ten křemík s přidanou L3 nedá vyšší napětí než 1,35V a Zen3 nemá separátní ovládání napětí pro tu L3 cache. Takže zaprvé jsou liché obavy, že Zen4 3D bude taky frekvenčně omezený, páč ten už má být na to připraven a mít oddělené ovládání napětí pro tu L3 cache a zadruhé stačilo omezit max. napětí na 1,35V a nechat OC aktivní.
Pak by 5800X3D opravdu byl tím ultimátním zlatým hřebem do AM4.
Takhle to má takovou hořkou pachuť...

To, že 65W TDP neznamená 65W spotřebu je jasný, ale zatím co u Zen2 se ty CPU opravdu drželi blízko limitu 88W, tak Zen3 naopak jedou velmi blízko toho TDP. Tuším třeba 5600X žere kolem 67W v plné zátěži.

Já v tom opravdu ostudu nevidím. Z potenciálních zákazníků teď po uvedení by si takový model koupilo pár jednotek procent.
Většina lidí co chce nejnovější a nejlepší a má peníze si to koupit hned při uvedení chce to nejvýkonnější.
Proto se i nové řady GPU uvádějí zásadně od nejvyšších modelů.
Pokud uvedou nějaké 65W modely spolu s prvními levnými B650 deskami, bude to pro mě naprosto dle očekávání. Snad zase nebudou čekat víc než rok. To by bylo fakt blbý...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-02 08:46:20
avatar
děkuji za info,že eco mode zůstane,to je dobrá zpráva. Tím pádem ale nejspíš u Zen4 Vcache modelů opět nebude? Předstsvuju si něco jako Zen4 8C/16T model s Vcache,to celé kolem 65W (89max)
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-02 18:06:14
avatar
Jiz delsi dobu po siti koluje rada spekulaci, ze se AMD u tech x3d na zen4 hodne zamerila prave na eliminaci tech slabych mist co mel 5800x3d. Jak pise johny, ta limitace v rozdilnych napetich by mela byt snad eliminovana uplne, pak by mela padnout taky velka cast tech navazanych omezeni, co mel ten "prototyp" prvni generace. Predpokladam, ze AMD se bude snazit ty moznosti nastaveni pokud mozno sjednocovat v cele nabidce a kdyz to nebude delat zadne vaznejsi komplikace, tak profily nabidne i u tech budoucich x3d.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-02 20:37:23
avatar
Jak píšu, Zen4 by mělo mít oddělené napájení pro tu extra L3 a tedy by neměl být důvod omezovat PBO a s tím spojený tuning jader CPU.
Samozřejmě dokud tu ty CPU nebudou, je to jen spekulace.
Pořád je samozřejmě otázka jak moc ta vrstva L3 bude omezovat odvod tepla z jader CPU. Hádám, že nějaký efekt tam bude, ale vzhledem k tloušťce té vrstvy se toho moc nebojím.
Ashnobe88 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 22:07:25

Předpokládám že při těch 65W dostaneš krom ipc taktéž i vyšší takty díky 5nm procesu.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 22:17:39
avatar
No jasně, jen to určitě nebude moc přes 5GHz, což proti těm dnes uvedeným modelům bude hodně sešup.
Ale kdybych měl hádat, tak bych tipnul 4,2GHz základ a boost kolem 5,2GHz.
Důležité je spíš ale to, kam se posune all-core takt. Dnes 105W Zen3 dává kolem 4,4GHz a 65W 4,15GHz.
Pokud dá 65W Zen4 4,9-5GHz all-core, tak to bude mazec :-D
To se snad nejpozději do měsíce dozvíme, až vyjdou nezávislé testy...
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 15:07:35

AMD přitom překvapilo i cenou této špičkové novinky. RYZEN 9 7950X je totiž levnější než předchůdce, kdy 5950X vycházel za 799 dolarů (23 700 korun vč. DPH), tak 7950X je za velice atraktivních 699 dolarů (19 900 korun vč. DPH).
------------------
Vzhledem k tomu, že kurz USD je momentálně 24,52 Kč, tak to s DHP vychází naopak o něco dražší 20 738Kč...
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 17:49:37
avatar
Co ma americka firma AMD co spolecneho s kurzem ceske koruny? 5950x stala dlouho hodne pres dvacet, ja se treba prave proto tehda uskromnil a dal prednost daleko atraktivneji nacenene 5900x, protoze mi narust ceny prisel uz prilis asymetricky vyssi. V nove generaci je ten priplatek uz jen 150 usd, za tech dalsich 8 vlaken presne podle mych predstav a pro me to je tak to nejprijemnejsi prekvapeni z predstaveni nove generace
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 22:59:13

A co má Tvůj komentář společného s tím, co jsem napsal?

Já jen říkám, že DD používá kurz USD 22,49Kč, ale teď je 24,52Kč, takže má ty ceny špatně...
Maran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 15:20:21

A safra! Já doufal, že mi můj 5950X pár let vydrží.
Dreip [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-08-31 19:41:27

S koupí mi přijde lepší počkat ještě pár měsíců a jít rovnou do verze s V-Cache. K tomu i nové grafické karty, větší rozmanitost DDR5 a snad i SSD PCIe 5. Navíc plusem v té době už bude snad vše perfektně vyladěno, včetně Biosu, ovladačů atak. Jinak procesory samozřejmě super, i když mám trochu "obavy" aby to Intel nezazdil s Raptor Lake a mnoho lidí se tím zase nechá uchlácholit i když třeba spotřeba bude o kus horší. No uvidíme.
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-01 14:21:55
avatar
Nové Ryzen 7xxx budou parádní, ale to i také Raptor Lake, kdo chystá upgrade PC ze staré platformy, tak určitě zaznamená masívní nárůst výkonu, pro ty kdo mají Ryzen 5xxx, nebo Alder Lake je určitě lepší zachovat chladnou hlavu a s upgradem počkat na další generace.
Sám mám na svém hlavním PC i7 8700K a je zatím stále slušný, tak počkám na testy a uvidíme.
Ovšem vzhledem ke spotřebě Raptor Lake bude další cpu od AMD.
Maran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-01 14:42:48

Souhlasím, rozumný pohled.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-01 15:28:00
avatar
Samozřejmě pokud někdo má Z690 platformu, tak dává upgrade na Raptor Lake smysl, pokud ale nemá, což je drtivá většina, protože ALDER LAKE není příliš populární a nikdy nepřekonal v prodejích RYZEN 5000, tak nedává pořízení RAPTOR LAKE platformy proti AM5 sebemenší smysl ...
ripper6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-01 19:22:10

Ja urcite do toho pujdu, jen cekam jeste na ty grafiky chci jasne testy Nvidia vs AMD. Tedy RTX 4090 vs AMD RX 7700 XT nebo jake bude mit znaceni?
U me to smysl dava, dobu jsem to neresil, takze mam PC core i5 750 Lynnfield OC 4Ghz, Nvidia 1060 6GB OC 2100/9400 a deska uz je take stara Asus co ma priskrcene USB 3.0, SATA II a nektere ne moc povedene porty SATA III.

Bude mi tak i jedno ze vic zaplatim (v pripade te drahe GPU), ale hlavne ze bude nove efektivni PC co utahne i 4K hry
A hlavne chci aby to vse uz melo DDR5 a PCIe 5.

Doufam ze uz i ty desky AMD budou mit plnou podporu i pro M.2 disky novejsi generace myslim presne AMD X670 Extreme.
Jinak radeji pockam a pripadne bych to musel koupit zacatkem roku 2023 ale kdovi jaka budou dostupnost hw
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-02 21:28:05

Ten Core i5 750 už bude v moderních hrách dost brzdit GPU...
ripper6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-04 11:20:45

tak s tou kartou 1060 to nijak nebrzi, ale je to uz znat takze na adventury v 1080p je to ok a stale je normalne zahrajes na novem 4K monitoru 55 palcu - ten uz totiz mam. Tedy mam monitor 4K, mam PS5 zatim, mam Zidoo Z10 Pro pro filmy a cekam na hw pro PC Takze PC je tu zatim nejslabsi, ale vime jaka byla situace. Mel jsem zalusk dokonce dat ty penize a koupit GPU 3080 nebo i rovnou 3090 az tak kvuli 4K, ale pak to neslo ani koupit. Takze jsem sel radeji cestovat na cele PC se vykaslal.
Ted prave pokukuji, kdyby teda byl uz HW a vse, ze bych rad to koupil.

Nejdem fanda ani jednoho, zda AMD nebo Intel ci Nvidia.
Jen co ted ctu tak nove AMD procaky se celkem pecou, takze se nic od roku 2002 nezmenilo, AMD je porad na upeceni buchty a taktovat tim temer ani nepujde
At je tu na Intel cokoliv, musim rict ze jeho rada core i5 750 sla vyborne zadarmo taktovat z nejakych 2,66Ghz az na 4Ghz! Nvidia karta sla take taktovat, driv Ati kartu napr presne model HD 5770 mi taktovat nesel.

Pravda pro AMD mluvi fakt, ze jeho nova patice AM5 tu bude nejspis delsi dobu, bude mozne do ni koupit i casem novej procesor treba AMD 9900X Turbo 32 jader

U AMD spatruji problem kompatibility a stale to tu je. Jedna se o to, ze kdyz nejaka hra pada, ceka se na patch, zatim co na Intelu (procesor) a s GPU od Nvidia bezela hned. To platilo par let. Bohuzel i dnes, kdyz ctu sem tam fora, narazil jsem podobne. Prikladem byla posledni hra Resident Evil 7. Na AMD pri vlezu do stoky padala a lidi ji nemohli tu dobu hrat. Na Intelu s grafikou teda i Nvidia bezela v poho.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-04 13:38:41
avatar
Ver tomu, ze brzdi a opravdu vyznamne..
Treba tady Odkaz mas srovnani gtx 1060 v osmi pomerne popularnich, pritom uz ne nejmladsich titulech pri i5 750 a dnes uz ne nejmladsim i5 8600 - vykonovy rozdil je v extremu az dvojnasobny, nejvice ukaze, kdyz se zameris na prubeh vytizeni grafiky v case - malokdy jede grafika na te i5 760 na vice, nez pouheho pul plynu..

Jake maji konkretni provozni vlastnosti zen4 muzeme zatim jen spekulovat. Na druhou stranu uplne to same se tvrdilo i u zen3, presto se o ryzenech 5xxx nedalo rict mnoho spatneho. Zalezi jakou mas sestavu kolem, jak to cpu realne vytezujes a taky je tady fakt, ze AMD uz tehda hlasilo, ze ty procaky jsou cilene konstruovane na bezproblemovy, dlouhodoby provoz i pri tech pripadnych vyssich teplotach - kterych na kvalitnejsi sestave s beznym uzivatelskym vytizenim stejne nedosahnes.

Problemy s kompatibiltou sw a hw tady budeme mit pravdepodobne vzdycky, tykaji se ovsem vsech vyrobcu bez rozdilu. AMD se i v tomto velmi zlepsilo, imho jsou na tom dnes naopak o trochu lepe nez konkurence. Zvlast v poslednich letech jsou vyznamnejsi problemy pomerne vzacne a nezridka je ten problem spise na strane uzivatele.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-05 18:32:45
avatar
chyba, pls smazat. thx.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-12 21:02:25
avatar
Hmm, kolem roku 2002 akorát začínala éra AMD 64, kdy Intel Pentium 4 byl průser intergalaktických rozměrů a topil mnohem víc než AMD. Obzvlášť od okamžiku kdy AMD přešlo ze 130nm na 90nm, to už pak byl Intel úplně obyčejný přímotop ve srovnání s úspornými AMD procesory.
To jsi fakt střelil totálně vedle :-D

Situace se pak otočila až skoro o dekádu později s AMD Bulldozer. To byl zase přímotop od AMD, vs úsporné Core SandyBridge.
Život je občas jak na houpačce ;-)
Teď zase od 2017 jasně vede v úspornosti AMD a kromě těch dvou nejvýkonnějších modelů se 170W věřím, že i Zen4 bude ukazovat divy v úspornosti a hlavně efektivitě. To nicméně teprve ukáží recenze. Marketingové prezentaci neradno věřit na 100%, ač AMD nemá ve zvyku lhát...
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-03 07:09:53

Ten tvoj CPU nieje len o trochu pomalši ale o +512% pomalši Len dufam že ešte nemaš rotačny disk, aj ked prechod s SSD na M2 bol tiež pekny rozdiel.
ripper6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-04 11:10:56

ne ne mam tam SSD pro Windows 7 a SSD uz 2TB pro Windows 10 jako dual boot
Patejl [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-09-03 04:23:50
avatar
To nevypadá vůbec špatně. Pokud to bude do konce roku běžně dostupný i u nás tak asi po 11 letech půjdu do úplně novýho stroje.

Ono čtyřjádro na drtivou většinu her v 1080p pořád stačí, ale už to není úplně ono.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!


 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 496x
Komentářů: 1
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíMonday, 15 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1015x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Friday, 12 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 861x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciThursday, 11 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 982x
Komentářů: 2
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Wednesday, 10 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1718x
Komentářů: 6
Star Wars Outlaws – vypadá pěkně, ale UBI przní vydání
Star Wars Outlaws – vypadá pěkně, ale UBI przní vydáníTuesday, 09 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1772x
Komentářů: 1