AMD říká, že Windows 10 scheduler nemá chybu – optimalizacemi pro RYZEN procesory se řeší Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 15 březen 2017
altZa problémy nižšího výkonu RYZEN procesorů nemůže Windows 10 scheduler. Kde je zakopaný pes?

 

 

 

 

V uplynulých mnoha dnech mnoho lidí zkoumalo, v čem je zakopaný pes. Proč RYZEN procesory nemají v některých aplikacích a případech výkon, který by mít měly, proč v některých případech dochází ke zvýšení výkonu s vypnutým SMT a tak dále …

Vysvětlení se zdálo prosté a průkazné. Dostupné nástroje ukazovaly, že část vinny může nést i samotný Windows 10 a jeho scheduler, který správně nepřiřazuje úlohy mezi jádra a vlákna nových RYZEN procesorů. AMD však aktuálně přispěchalo s vyjádřením na základě svého měření, že žádný bug v scheduleru Windows 10 není. Ten prý funguje správně. Zmatení testerů však bylo vysvětleno také, protože jedna z monitorovacích aplikací (Sysinternals Coreinfo), kterou testeři používali pro monitoring, sama obsahovala „chybu“ (nebyla optimalizovaná pro RYZEN), která je v nové verzi odstraněna a už tedy ukazuje věci správně. Tímto tedy došlo k šíření a opakovanému mylnému potvrzování zjevně mylné domněnky, že samotný Windows 10 scheduler má chybu. Za což se také omlouváme, protože jsme vás tedy špatně informovali, ale určitě ne záměrně! Fakta, která jsme měli z více stran k dispozici, potvrzovala, co jsme vám říkali.

AMD nicméně zároveň znovu potvrzuje, že výkon RYZEN procesorů zdaleka není všude a za každých okolností správně využit, přičemž se pracuje na nápravě v podobě dalších optimalizací SW. Ani u samotných Windows 10 není přeci jen vše úplně v pořádku. Výkon RYZEN procesorů měřitelně ovlivňuje i nastavený „režim napájení“ ve Windows. Ten je hodně agresivní u parkování jader, která v nejúspornějším i vyváženém režimu způsobují, že procesor má v mnoha aplikacích i hrách nižší výkon, protože správa prostředků s RYZEN procesory zatím ideálně nespolupracuje (stávající verze prostě RYZEN architekturu dokonale nezná). AMD tedy znovu doporučuje všem přepnutí na nejvyšší výkon, kde je parkování jader fakticky vypnuto. Sice se o několik W zvýší spotřeba, ale v řadě aplikací, a hlavně her, i výkon.

(výkon RYZEN 7 ovlivňuje režim napájení Windows 10)

Pod Windows 7 tento problém tak velký není, a ve hrách má RYZEN 7 často i díky tomu vyšší výkon pod tímto starším systémem než pod W10 (mimo DX12 titulů, kdy W7 DX12 neumí a v některých hrách je značným přínosem). Pro aktuální hry tak není provozování Windows 7 na místo Windows 10 žádným řešením. Řešením je optimalizace samotného Windows 10 tak, aby RYZEN 7 bylo správně využíváno. AMD potvrzuje, že rozdíl mezi W7 a W10 je čistě architektonický. Zjednodušeně řečeno, protože W7 nemělo zdaleka tak propracované algoritmy řízení spotřeby a výkonu pro CPU a konkrétní architekturu atd., nemá takové výkyvy výkonu jako Windows 10 jež velmi specifické prvky architektury a stavby CPU využívá, které tak bude nutné naučit s RYZEN pracovat. A to je věcí optimalizací, na čemž se pracuje.

(Windows 10 v režimu úspory omezuje výkon, ale i spotřebu RYZEN 7)

Dále je tu problém s SMT, kdy vlákna by měla mít v nejhorším případě žádný, běžně ale několika % nárůst výkonu ve hrách. V mnoha titulech však SMT výkon paradoxně ubírá. Je to téměř stejná situace jak přes kopírák, ve které ještě nedávno byly vícejádrové Intel procesory. AMD přiznává, že s vývojáři her pracuje na potřebných optimalizacích, které stávající hry prostě logicky v drtivé většině případů nemají, protože tvůrci her RYZEN procesory samozřejmě neznali. Situace se má zlepšovat velmi rychle a u nových her už by mělo být vše vyřešeno v základu. U některých her už to funguje dobře a výkon tam není nijak nižší proti Intelu.

  • Souhra několika věcí – vše v řešení!

Celkově tak nižší výkon RYZEN procesorů v některých recenzích a testech, zejména v některých hrách je tak daný souhrou několika věcí. Nedává samozřejmě smysl, proč by RYZEN 7, které jinak nabízejí stejný nebo i lepší procesorový výkon, než má Core i7-6900K, za tímto CPU ve hrách zaostávaly. Výkon prostě mají a ten nikam neutekl :). Optimalizace her i řízení spotřeby a prostředků ze strany Windows 10 ale zjevně nejsou hotové. Proto tak dochází k tomu, že v kombinaci se zapnutým úsporným nebo vyváženým režimem řízení napájení ve Windows spolu s neoptimalizací SMT pro danou hru (což je záležitost konkrétní hry), které místo zvýšení výkonu výkon sníží, je výkon v některých hrách, jaký nyní je. Nikoliv nízký, ale nižší než u procesorovým výkonem jinak srovnatelných Intel procesorů, na které je logicky (protože už jsou dávno na trhu, navíc jako dominantní platforma, a architektura je stará mnoho let) dávno všechno optimalizováno (Windows i hry). Nutno dodat, že rozdíly jsou téměř výhradně jen v 1920x1080 a nižších rozlišeních, ve vyšších rozlišeních už je výkon procesorů často totožný, protože omezením je výkon a optimalizace GPU nikoliv CPU. Až bude mít RYZEN stejné optimalizace jako má už dávno Intel, není důvod, proč by měl, jakkoliv za Intelem zaostávat i ve hrách. A je logické, že tyto optimalizací mít AMD teď nemůže, když je to nový procesor, neměl je ještě nedávno ani Intel a problém s SMT byly časté.  

AMD slibuje, že dělá vše pro to, aby optimalizace byly postupně uváděny. Rozeslalo stovky testovacích sad mezi vývojáře her a poskytuje všechny potřebné informace. Výhodu má v tom, že dnes vývoj her je primárně pro jeho platformu, protože AMD procesory i grafiky jsou a budou v hlavních konzolích. Vývojáři her tak sami optimalizace pro AMD procesory chtějí a potřebují.

Zároveň AMD doporučuje mít s RYZEN procesory zatím v tuto chvíli ve Windows 10 přepnutý režim napájení na „vysoký výkon“ (se kterým bohužel řada recenzentů neměřila, a proto výsledky zejména ve hrách často tak lítají). Každopádně pozitivní je, že samotný Windows scheduler, a tedy vlastní rozdělování úloh mezi jádra a vlákna je v pořádku a opravu nepotřebuje, o to budou optimalizace jednodušší.

Zdroj: AMD.com a computerbase.de

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
madPav3L [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-15 21:12:22
avatar
Aneb je to všechno na vývojářích, který jsou líný jak ***** něco optimalizovat, takže to nevidím růžově...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 01:58:55
avatar
Moc o tom asi nevíte co? Nejznámější je graf, který ukazuje, že doba potřebná pro optimalizaci na určitý počet jader roste s počtem jader exponenciálně. Optimalizace na 4 je u dnešní mainstream aplikace snesitelná, na 8 se už zbytečně prodražuje, protože % zastoupení takových "mašin" :-) není mezi usery velká, avšak vynaložené úsilí by bylo velké a pokud bychom chtěli optimalizovat na 16 a více, tak už obrovské.
Čili nadávat na vývojáře, že jsou líní je v tomto případě asi jako napsat si do svého facebookového profilu do kolonky VZDĚLÁNÍ "vysoká škola života" a myslet si, jak jste to všem těm vysokoškolákům nandal. Ve skutečnosti jen křičíte do světa jaký jste loser a ti skutečně vzdělaní Vás budou mít jen za blbce, přitom by vůbec neměli, kdybyste si tam ten učňák/maturitu napsal. To Vám už ale jaksi nedochází. Takže GO AHEAD, vývojáři jsou jen líní pitomci a ještě berou víc než Vy, no koho by to nenas.... Teď už jen stačí volit strany, které ta "líná hovada" pořádně zdaní že? Nejsem sice vývojář, ale vedu je a nikdy bych si nedovolil nic takového říct.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 02:04:14
avatar
to nic nemění na tom, že pokud je výkonnější CPU v nějaké aplikaci výkonem horší než jinak slabší CPU, není problém v CPU ale v optimalizaci a výkonu samotné aplikace.

Výkon CPU je jen jeden.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 02:31:02
avatar
"jinak slabší CPU" - definujte, vágní a nesmyslný pojem. Jistěže CPU rozdílných architektur jsou různě výkonná v různých úlohách. Jedna architektura je dobrá v SuperPi, druhá v něčem jiném. To co tvrdíte je demagogie: bylo-li by podle Vás hypotetické CPU "A" o 10% výkonnější v 7-zippu než CPU "B", pak podle Vás to, že "A" není přesně o 10% rychlejší než "B" i v Crysis3, ale třeba jen o 5%, znamená podle Vás, že Crysis3 je neoptimalizovaný? DREAM ON
NěkdoTady [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 11:10:07

Bohuzel jsou aplikace, ktere rozsekat na vlakna nejde uz z principu.
Jenze v pripade her si vyuziti parelelizace predstavit dokazu, treba pro reseni inteligence potvor se vyuzit da, ale aby z toho zase nebyl rozdil v gameplayi pro low-end a hi-end. Zase na druhou stranu, kdyz muze byt nastavovani detailu grafiky (a treba dohled muze mit vliv na gameplay vyznamny), proc to same neudelat s dalsimy nesmysly?
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Core Parking 2017-03-15 22:03:12
avatar
Niečo mi to pripomína s tým parkovaním jadier. Len dúfam, že vyriešenie core parkingu pod Win 10 bude mať zásadnejší prínos ako onehdy pri microarchitektúre Bulldozer: Odkaz
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 01:32:46
avatar
Dříve nebo později to stejně vyjde najevo, článek se o tom nezmiňuje (autorův záměr?) - 8 jádrový Ryzen je podle všeho slepenec 4+4. Nebyl by to první takový procesor, v historii najdeme několik takových CPU i u Intelu. Problémem u slepenců je NUMA, ač je to pouhá spekulace, tak tomu Ryzenovo chování odpovídá, respektive tuto hypotézu vysvětluje a pokud samo AMD tvrdí, že ve scheduleru problém není, defacto se k tomu i doznává. Co nám z toho plyne? Pro některé aplikace kde thready nejsou závislé vůbec nic, máme plný výkon. Problém je ve hrách, kde si nárůstem 4C->8C často vůbec nepomůžeme a hra lépe běží pouze na jednom ze dvou čtyřjádrových bloků. Závisí hra od hry, jsou hry, ve kterých i benefit dalších 4 jader převáží NUMA efekt (Crysis3), takže se nedá říct, že by byl druhý blok k ničemu, psychologicky však zákazník očekává od koupě 8C/16T dvojnásobný výkon i ve hrách oproti 4C/8T, ten ale pochopitelně nedostane. Můžete s tím bojovat i rychlejší RAM, proto je potřeba jít po té nejrychlejší. Ryzen má děličky na klasické rychlosti až do 3200. K Ryzenu bych tedy doporučoval vysloveně 3200Mhz paměti. Na rychlejší není dělička a mohou být problémy a nutnost manuálního tuningu paměti, což je BFU unfriendly. Dokáži si představit, že další revize pojedou i s rychlejšími pamětmi a uvidíme tedy další nárůst. Dnes pro dosažení co nejlepšího herního výsledku na Ryzenu u většinu her platí jen použití jednoho bloku jader - 4C/8T s co nejrychlejších pamětí. To vám dá mnohdy víc, než použití obou bloků jader s pomalejšími pamětmi.
Pokud jste dočetli až sem, tak Vám již došlo pár věcí - například že 7700K rozhodně není na hry oproti Ryzenu tak špatný procesor, protože má jádra v jediném bloku. Ryzen má však oproti němu obrovskou L3 cache, kterou užijete ve hrách i při 4C/8T konfiguraci.
Čemu bych se však vyhnul jsou 6-jádrové Ryzeny, neboť zcela jistě budou v konfiguraci 3+3 a tam už by mohl být problém s hrami psanými na nativní čtyřjádra. Skutečnými hvězdami tedy budou 4 jádrové Ryzeny, protože nebudou trpět žádnými těmito neduhy, budou levné a v neoptimalizovaných hrách ještě rychlejší než 6ti jádrové 3+3.
Vše se ale může změnit ohlášenými optimalizacemi na Ryzen, ty však musí být udělány na straně aplikace (hry). Bude-li hra optimalizována na Ryzen, bude se jistě s thready nakládat takovým způsobem, aby se NUMA efekt co nejvíce minimalizoval a druhý blok jader přinášel co nejvyšší nárůsty. Toho se ale dočkáme nejspíše až u nových her a na ty staré/stávající Ryzen jistě stačí. Pořád platí, že Ryzen je skvělý procesor hlavně díky svému nacenění, takže bude záležet na slevách Intelu. Architektonicky se čistě na hry jeví HETD platforma jako výhodnější, stojí-li ale Ryzen polovinu toho, co 6900K, tak se ale není nad čím moc rozmýšlet a volíme Ryzen.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 02:01:33
avatar
ehm ... výkon procesoru je jen jeden. Výkon CPU je výkon CPU. tečka.

Pokud hra na výkonném CPU (RYZEN 7 či i7-6900K) běží hůře než na slabším (i7-7700K), není to výkonem ani architekturou CPU, ale prostě špatným výkonem (optimalizací) hry a aplikace samotné!!!.... pokud existují aplikací a že jich je hodně, kde procesor jako RYZEN 7 bez potíží celý využit na plný výkon a funguje s odpovídajícím výkonem proti slabšímu CPU (i7-7700K) a pak přijde hra, kde nefunguje, není žádný problém u samotného procesoru ale u za vše může výkon samotné aplikace ...

Zákazník očekává odpovídající výkon od 8jádrového/16vláknového CPU a pokud ho v nějaké aplikaci nedostává, nemá za to tepat výrobce CPU ale výrobce aplikace. Ten určuje, kolik výkonu z toho CPU skutečně využije a jak. Výrobce CPU mu ten výkon poskytl.

Neexistuje nic jako herní CPU, existuje prostě CPU a jeho výkon. Intel Core i7 není na hry o nic více vhodnější než AMD RYZEN. Rozdíl je jen v optimalizaci aplikací ...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 02:48:34
avatar
Obrázek
možná by bylo dobré více naslouchat a méně mluvit. Rozporujete příspěvek, jako by byl snad myšlený jako kritika Ryzenu, ale to nebyl. Naopak byl vysvětlením toho, jak z něj prakticky dostat ve hrách nejvíce, čímž jste completely missed my point, ale jinak dobrý .
Pokud se mnou chcete nesouhlasit, rozporujte konkrétní argumenty, které jsem použil, dám Vám příklad:

Tvrdím že Ryzen je 4+4 slepenec a proto je výkon ve hrách jaký je a proto to odpovídá chování slepence a jeho NUMA problémům. Váš protiargument by měl být postaven na tom co jsem napsal tedy například - nesouhlasíte s tím, že Ryzen je 4+4 slepenec a následovat by měla argumentace a Váš scénář, který vysvětluje proč se chová jak se chová.
Nebo: souhlasíte se slepencem, ale nesouhlasíte, že by na něm docházelo k NUMA efektu, protože to AMD nějak vyřešilo + následuje Vaše hypotéza o tom JAK to AMD vyřešilo

místo toho:
Citace:
Výkon CPU je výkon CPU. tečka.


Ta "tečka" neboli Váš důraz určitě vynahradí to, že jste vlastně vůbec nevysvětlil v čem nesouhlasíte.
Už se těším jak se budete tvářit až zjistíte, že většina her pojede rychleji na levném 4 jádrovém Ryzenu, než na tom "8" (2x4) jádrovém. Už to nebude totiž Intel x AMD, ale AMD x AMD, takže se na to možná konečně přestanete dívat optikou značek, ale budete chtít přijít tomu na kloub. Pak se Vám bude hodit můj příspěvek výše, který nabízí možné vysvětlení. Vaše jediné vysvětlení je "špatná optimalizace", která ale pozbude smysl, pojede-li ona "špatně optimalizovaná" hra na 4 jádrovém Ryzenu krásně, už se těším
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 07:41:07
avatar
někdo tu dával v nějakém předchozím článku odkaz na tuším pct. forum, kde to nějaký týpek dost podrobně vysvětluje i z technického hlediska i praktického (myslím, že to i sám vše testoval) ...
ludva [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 08:22:19

Ano to jsem posílal už dřív, vlákno od DOC_ZENITH Odkaz - byl to nejlepší rozbor jaký se dal najít.
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 11:07:05

Ano, tam také kritizuje NUMA, ale i v jeho testech jsou propady kvůli tomu minimální.
Machine7170 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ohhh 2017-03-16 08:40:17

WoW takovej burn sem tu jeste nevidel Nemuzu nez souhlasit se vsim co Machina napsal a taky se tesim na recenzi R5 az DD zacne vysvetlovat namerene vysledky.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 09:57:18
avatar
vysvětlení bude, že hra je optimalizovaná na 4-jádrový Ryzen, na 8-jádrový nikoliv
NěkdoTady [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 11:20:47

Aha, takze v pripade, ze by se u neoptimalizovanych aplikaci omezilo vyuziti CPU na jednu pulku slepence, tak by to mohlo prinest dokonce i mirny narust vykonu (a druha pulka bude slouzit systemu a nejakym appkam na pozadi).
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 11:22:22

Jak v kterých. Reálný rozdíl výkonu ale bude minimální.
NěkdoTady [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 13:20:09

Tak jsem mrknul na odkaz od ludvy a docela me to prekvapilo, rozdil je znatelny.

Jen tak mimochodem - Process Lasso pouzivam taky. Minimalne jednou do roka je dozivotni licence na giveawayoftheday.
Protoze si celkem rad zahraju i stare vykopavky, tak s lockem jader si tam blbnu dost (nektere hry jsou na vicejadru nestabilni) a prubezna zmena priority procesu je uzitecna pomucka, navic to obsahuje slusneho spravce procesu.
S timhle kouskem softu je na prohlizec (i s nejakym nenazranym flashem) + nenarocnou hru pouzitelne i stare jednojadro bez HT.
Pouzivam to uz asi 8 let a kdybych za to platit musel, i tak bych si to poridil. Jedna se o jediny optimalizator, ktery me prekvapil tim, ze ma skutecne pozorovatelny efekt.
danito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Já se tedy domnívám, 2017-03-20 14:16:54

,že co se výkonu ve hrách týká, tak až dá Sony know-how, bude to lepší. Má se spoluprací dvou čipů zkušenosti a Ryzen ( doufám, že to někteří vydýchají) jsou jen ty dva čipy u sebe. Když to hodně přitáhnu za vlasy, tak přímí potomci Jaguaru. Tím pádem to tak převratná architektura ( ZEN) není. Jenom někdo neměl čich na perspektivní a ze serverovýho čipu v rámci úspor udělali FX ( 6 let v pr... ) A překopaná 4 roky stará architektura konkuruje i7. A oni to zazdili s FX. Vůbec se nedivím nVidii, že nechtěla ve vedení toho případného holportu AMD.
A nechci ti kalit radost. Počítej s tím, že jednoclusterové budou jen APU. 4 jádra R3 budou opět slepence ve "strict combination" 2+2. Plocha uvolněná jedním clusterem bude patřit grafice. I když je malá šance, že u vadných jader se povede zachovat 4+0. Ty by pak byly nejvyšší R3. Jedině tak. Ale člověk míní, život (a někdy nejen život) mění. Na ten slepenec ti dám kulatý razítko. :-)
EDIT: musím si oponovat sám
Protože je to slepenec a tím pádem nemůže dojít k variantě 4/0. za tohle mi mínusy nedávejte. Musím si spravit auru. :-)
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-21 14:22:46
avatar
Naprosto s tebou souhlasím, jen bych rád trochu zchladil tvé nadšení pro čtyřjádrový Ryzen.
Co jsem tak koukal, tak je minimálně stejná šance, že čtyřjádrový Ryzen bude 2+2, jako že bude 4x1.
Vzhledem k tomu, že má taky psanou 16MB L3, tak to vypadá spíš na dva CCX bloky, každý se dvěma vadnými jádry.

Původně jsem byl přesvědčenej, že R5 1600X bude CPU pro mě, ale začíná to vypadat na R7 1700, kde pro neoptimalizované hry člověk bude mít minimálně jeden monolitickej blok 4C/8T a pro všechno ostatní nebude NUMA (2x CCX) žádnej problém.
technik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 08:02:06

to je teda nazor
kdyz vyrobim 100 jadrovej cpu kde kazdy jadro pojede na 100Mhz
naprogramuju na to 100 vlaknovej prevod videa a porazim vsecky ryzeny a core tak muzu pak rict ze mam nejvykonjesi cpu? ikdyz vsecko ostatni na tom pobezi jak na 486?

navrhari her ktery vysli pred rokem (takze pouzivaji 3-5 let stary enginy) meli uz pred peti rokama vedet jak bude zen vypadat a optimalizovat pro nej?

peknej nesmysl
jako u gpu karet je hrubej vykon a vykon ve hrach, coz ovlivnuje kvalita ovladacu
tak u cpu je hrubej vykon a pak otazka jestli ho aplikace vyuziji, ale to neni 100% problem vyvojaru
FX maji taky slusnej vykon a pod linuxem existuji aplikace ktery si dobre rozumej s jeho polojadrama, ale kdo by na to optimalizoval hry, kdyz se to nezaplati?
stejne tak si ted vytsina vyvojaru polozi otazku, zaplati se me prace vlozena do optimalizaci pro ryzen? to necham bez odpovedi at si kazdej domysli sam
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 08:17:07
avatar
Citace:
ehm ... výkon procesoru je jen jeden. Výkon CPU je výkon CPU. tečka.


ehm...to jako vážně? Co je prosím výkon procesoru? Výkon v celočíselných operacích, výkon v operacích s desetinnými čísly, či nějaký jiný výkon? Přece je logické, že rozdílné architektuře "chutnají" aplikace rozdílně. Ryzen je fajn už teď a bude časem ještě lepší. Ale určitě není bez chyb.
Lázeňský švihák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 08:45:54

Mi připomíná Seana Spicera, kterého si možná parafrázoval. "Na inauguraci bylo historicky nejvíce lidí. Tečka."

Dovolil bych si nicméně polemizovat s názorem, že za všechno může jen vývojář. Neměl by si právě výrobce tu podporu u vývojářů alespoň částečně zajistit předem? To je jak kdyby Tesla nebo jakýkoliv jiný výrobce elektromobilů řekl, že není jeho problémem, že si nemají kde auta nabít(chybějící optimalizované aplikace), že to přeci je povinností čerpacích stanic(vývojáři) postavit nabíjecí stanice, přestože elektroaut jezdí po světě zatím málo(malý podíl osmijader na trhu) a nebyl by to tak úplně rentabilní business.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 06:56:21
avatar
Mám dojem že to s těmi jádry bude jinak. Tuším že jsem někde četl že jsou spárovaná (neplést si to se starou architekturou). Lichý počet jader údajně není možný. pokud je vadné 1 jádro, je sním deaktivované dvojče. Pak by to bylo 4+2.
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 11:09:14

NUMA - ano, ovšem kvůli tomu jsou propady výkonu minimální, díky obrovské cachi. Oni v tom AMD nejsou idioti, tak ví, že něco je za něco. Jen idiot si bude vypínat 4 jádra, aby nahnal někde 5 % výkonu.
Jiná věc je SMT, to v hrách dělá brikule, ať je důvod jakýkoliv, no uvidíme.
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 16:13:31
avatar
Musím souhlasit "MACHINA"... ve Vaší logice to naprosto sedí.
Sám sem toho názoru, že pokud aplikace Ryzen nezná, ("CCX") tak přiřazuje volným jádrům výpočty jako "horký brambor". (výkon klesá) Ač je výkon 8jádra vyšší, než 4jádra. No za tenhle problém dnešní hry nemůžou, nebyl tady takový procesor. A ani AMD a jeho CPU za propady výkonu nemůžou.
Také sem názoru, že R5 v 6jádrové konfiguraci bude MAX tak dobrý pro nějaký "levný" encoding, nebo komprimaci. Pořád tam budou dva bloky, které budou mít hned tři nevýhody najednou... první je, že budou mít pořád své "hrdlo" v podobě "CCX", které zvedá latence. (ztráty výkonu) Druhý problém je v tom, že díky dvěma blokům se přispěje k složitosti čipu, a to nikdy neprospívá vyšším taktům. (další ztráta výkonu) A třetí nevýhoda je, že to není prostě plnohodnotný Ryzen. Jednu výhodu to možná má... to CPU se bude dělat prakticky ze zmetků, tedy CENA.
Osobně také tipuji, že na dnešní Hry bude R5 v konfiguraci 4core/8threds výborná volba. Tedy výkon nebude degradován "hrdlem", díky jednodušší konfiguraci bude takt CPU určitě vyšší, a půjde o plnohodnotný Ryzen. Jo a v neposlední řadě tady také AMD zatlačí na CENU, což bude dobrá konkurence do herních mašin.
Samozřejmé R7 nezatracuji, ale bude to chtít čas, než to CPU ukáže svůj potenciál naplno.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 19:03:31
avatar
Mno jen abychom se nedivili, jestli budou provedeni 4core/8thread jen jeste vetsi zmetci s povypinanami jadry v celych dvou blocich CCX
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 22:17:53
avatar
Pak by to odpovídalo jen jedinému... musí být 2 bloky pro funkční "dualchannel". Vycházím z toho, kde "Naples" exceluje s 8 kanálovým řadičem, ke kterému se dostal právě díky slepencům mnoha Zen bloků. Pokud by byli 4jádra Ryzen fakt slepenci dvou zmetků, tak bude zajímavé sledovat přímý souboj proti 4core Intel CPU. Tak nějak se nezbavím dojmu, že Zen je zase tak trochu "economy" CPU pro servery.

No čas ukáže jak to bude.
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 06:50:53

Tady prostě nezbyde, než měsíc dva počkat. Problém tam je, AMD i MS ho evidentně řeší a zkrátka se rozhdoli hrát to ve stylu MS - vše je OK, žádný problém není.

Tipuju, že se brzy objeví nějaký update MS či utilitka alá "AMD multicore optimizer" (nebo jak se to kdysi jmenovalo), bude po problému a odprezentuje se to jako navýšení výkonu (což bude vlastně pravda).

Do her a aplikací budou optimalizace probublávat samozřejmě déle. Ale to taky není nic nového.
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 07:03:50

Z článku mne zaujala jedna věc - prolbém se údajně projevuje především v rozlišeních FullHD a nižších. K tomu mne napadlo "A vadí to vůbec?" Tedy prolbém tam samozřejmě je, ale má i praktický dopad? Sám aktuálně hobluji na kombu FX6300+R470 v 1920x1080 na 24" a překvapivě i u nových games nemusím s detaily nijak výrazně dolů (a to "odfiltrovávám" extrémy jako Doom4, kdy se vším na max jsem s touto sestavou jel 100+ fps) a to rozhodně ne kvůli procesoru - respektive ani obstarošní Vischera mi v tomto případě pořád není úzkým hrdlem. Natož Ryzen i s kdovíjak "postiženým" výkonem.

Monžá v kombinaci s 1080, Titanem či budoucí VEGA, ale tam bych zase úplně nechápal to FullHD.
Trpaslik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 07:44:50

Souhlasím, pro většinu ten menší výkon pod FullHD asi nebude nijak důležitý, pokud nevlastní nějaký monitor s vysokými obnovovacími frekvencemi.

PS: Líbí se mi jak Machina mluví o operačních pamětech u Ryzenu. Ale Core i7 7700K svůj výkon také škáluje s vyššími frekvencemi pamětí. Takže pokud chceme z něj co nejvíce, tak i ten si rád sáhne na vyšší kmitočet u pamětí. Intel měl na svém počátku při zavádění HT také problémy. Do jisté míry se dá řící, že ten o něco menší výkon ve hrách je spíše psychologická válka. A tvrdit, že optimalizace softwaru tu nehraje roli není pravda. Dnes je každý software optimalizován hlavně na Intel procesory a ty se moc neměnili v posledních generacích, takže to vývojáři mají zmáknuté.
Hlavně by lidé neměli Ryzen architekturu pořád vidět jako Buldozer. Jsou to odlišné architektury.
NěkdoTady [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 11:37:27

HT u Intelu ve vyjmecnych pripadech ma obcas pozorovatelny negativni dopad i dnes, proste zalezi, jak danou appku vyvojari doprasili.

Asi by me to dnes prekvapovat nemelo, ale testovat hry na standartnim nastaveni profilu spotreby je prasarna. V tom by mohla byt i cast rozdilu vykonu mezi IB, Haswellem a Sky/Kabylakem - parkovani jader a zmena taktu je na novejsich CPU take rychlejsi.

ps. Vysoky vykon pouzivam uz od Athlona64, tam se v extremnich pripadech lisil vykon i k 10%. Dnes to na vetsine desek bude spis kontraproduktivni, leda ze by podporovali "pretaktovani" na turbo boost pro vsechny jadra (nastesti muj pripad).
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 11:11:14

Ano, výkon CPU pro hry je až sekundární, jen to nesmí být úplná plečka.
Hurikan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 07:08:05

todle mě moc nezajímá, buď to výkon má nebo ne. Nebudu čekat až to někdo odladí, hardware stárne každým dnem
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 11:11:42

Ale on výkon má. S tím, že pravděpodobně bude ještě lepší.
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 09:38:05
avatar
Tiez som sa na nete docital, ze ryzen je z dvoch stvorjadrovych blokov. Ak sa potvrdi tento fakt, tak teoria priradovania uloh systemom a ich naslednom rozdeleni medzi dva bloky cpu, by tak skutocne mohol mat stvorjadrovy jednomodulovy ryzen konzistnejsi vykon, a to hlavne v hrach. Uvidi sa po prichode r5.
Dr. evorubač [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 09:09:47
avatar
Že AMD Ryzen 7 nie je fyzicky 1x8C ale 2x4C, je zrejme pravda. O súvisiacich dôsledkoch, inter-block bottleneckoch, stratách výkonu na cache a podobne, už toho bolo popísané celkom dosť, a správanie sa Ryzen 7 CPU v rôznych situáciách tomu dokonale nasvedčuje.
Pravda je samozrejme aj to, čo nám vytrvalo a opakovane hovorí aDDmin, že výkon CPU je iba jeden. aDDmin tiež pravdivo tvrdí, že tieto CPU sú úplne nové, a vzhľadom na to, ako vyzeral trh celé roky, sa CPU od Intelu tešia dobrej optimalizácii zo strany OS, BIOSov a SW, vrátane hier.
Sú tu však dve veľké a významné ALE.

1) "Výkon CPU je iba jeden." Pravda. Avšak, nie úplne celá. Tento jeden výkon je výkon POTENCIÁLNY, teda výkon, ktorý je dané CPU schopné podať v ideálnom svete za ideálnych podmienok. My však v ideálnom svete nežijeme a ani CPU nepracujú v ideálnych podmienkach. To je dané napríklad aj tým, akým spôsobom sa dnes píše SW. Tí, ktorí si ešte pamätajú taký Assembler a 16-bitové počítače, vedia o čom hovorím. Taktiež je to dané aj tým, že stagnujúci vývoj na trhu s CPU za posledné roky spôsobil, že drvivá väčšina SW a hier s viac ako 4C CPU v praxi ani nepočíta, pretože to pre väčšinu vývojárov bolo logicky neefektívne.

2) "Ryzen 7 je úplne nový a čaká sa na optimalizácie SW." Spotrebiteľa vôbec nezaujíma, že nejaké CPU má vysoký POTENCIÁLNY výkon. Spotrebiteľ, trebárs taký hráč, nebude čakať "bůhvíjak" dlho na nejaké budúce optimalizácie s neistým prínosom, spotrebiteľ chce dostať za svoje peniaze maximum výkonu a to hneď teraz, nie o pol roka alebo o rok, ak vôbec. Darmo Cinebench generuje nebetyčné čísla, keď hráč v ďalších testoch vidí, že vysokotaktované 4C dáva o niečo lepšie výsledky v hrách, čím mu je úplne spochybnený význam vlastniť 8C CPU. Je preto logické, ak v danej situácii radšej staví na "istotu" a kúpi si 4C I7-7700K, prípadne pôjde aj do serverovej platformy Intel 2011-3, ak na to má. A nie je preto hlupák, ako by ho mnohí radi okamžite označili. Je to otázka jeho osobných preferencií a rozhodnutia.

Ja osobne držím AMD palce, aby existujúce nedostatky okolo Ryzen 7 zvládlo čo najrýchlejšie a čo najlepšie. Rád by som videl trh, kde sa o zákazníka budú biť dvaja technologicky rovnocenní výrobcovia. Momentálne totiž AMD stále ťahá za kratší koniec, čo je do veľkej miery spôsobené aj pretrvávajúcim nedostatkom HW vybavenia pre AM4 - dosky, RAM, chladiče. Aktuálne nepotrebujem upgrade, to čo mám mi zatiaľ bohate stačí. Ale ak by som teraz chcel postaviť novú mašinu, pravdepodobne by vyhral Intel v pomere 45:55.
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 11:15:29

Ach jo, to je jako u blbých. Ryzen je teď už velmi výkonný CPU, ano, pro hry je zatím možná pomalejší než jeden konkrétní CPU od Intelu, ale jen JEN IDIOT KVŮLI 10% V JEDN2CH APLIKACÍCH ZAHODÍ 80% VÝKONU V JINÝCH APLIKACÍCH!
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 11:55:25
avatar
U někoho třeba 10% v aplikacích které používá a 80% v aplikacích, které nepoužívá. Ale asi je rozumné teď s koupí nového PC nespěchat a počkat na další Ryzeny 6/12 a 4/8 co předvedou. A též až se platforma celkově usadí.
technik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 12:02:22

chtel sem napsat neco podobnyho
pro vetsinu lidi jsou hry to nejnarocnejsi, co jim kdy na pc pobezi takze je pro ne rozumny sledovat vykon prave v nich
par lidi si doma dela videa a jeste min lidi se tim zivi

tech idiotu co zahodi 80% vykonu, protoze je jim na nic, bude vetsina populace

a pro lidi co pocitac zivi je zas zasadni otazka spolehlivosti (na co je me sleva na cpu 15 tisic, kdyz me pri flashnuti biosu umre deska a ja to pak musim celej den resit? to se ta sleva pekne prodrazi, kdyz se ztracenej cas prepocte na penize) a ti si pockaji nez se odladej vsecky bugy a pak bude ryzen dobrej
jfb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 12:18:03

Jenže jsem tím myslel i ty hry. Osobně říkám, že na převážně herní PC je kupovat CPU za 10000 naprostá pitomost, ať už Intel, či AMD, jelikož hry mají stále úzké hrdlo v grafice, zvláště při vyšším nastavení, stále je, a bude vždy lepší peníze narvat do grafiky.
Ovšem Ryzen v dnešních hrách hry nebrzdí nikdy, ale 4jádra někdy, výjimečně, ano. A pokud se MT více uplatní v hrách, tak I7 dojde brzdy dech, i když to tedy tak brzo nečekám.
technik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 12:40:33

jo jenze ne kazdej hraje B1 kde i3 6100 ma 120fps a i7 6900k ma 140fps
na co testovat takovou hru?

a ano existujou i hry ktery jsou cpu zavisly a tam to tak vesely neni
http://core0.staticworld.net/images/article/2017/03/ryzn-gtx-aots-100712828-large.jpg
tohle uz nevypada tak vesele ze a je to 4k

tady je to i s 7700k ale google je toho plnej staci si najit hry kde gpu neni brzda
http://media.bestofmicro.com/ext/ aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9GL0UvNjU2Mz MwL29yaWdpbmFsL2ltYWdlMDQ3LnBuZw==/r_600x450.png

a co si pak clovek koupi? cpu kterej lidi obhajujou tim ze vetsinou neni uzkym hrdlem ve 4k takze staci, nebo cpu ktery je ve hrach proste lepsi?
navic co se meni casteji? cpu nebo gpu? ma nekdo jistotu ze az za rok hrac vymeni 1080ti za nejnovejsi tak uz hry budou pouzivat 16 vlaken? ja bych na to teda nevsazel vzhledem k tomu jak dlouho trva vyvoj hry a ze vetsina her se vyvyji na starej enginech
Dr. evorubač [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 12:12:18
avatar
Neviem ako si vôbec dovoľuješ niekoho nazvať blbým, len preto, že proste si myslí niečo iné ako ty. Okrem toho, nikto netvrdí ze Ryzen 7 nie je výkonný CPU. Ja osobne mám z jeho príchodu veľkú radosť a dúfam, že sa nedostatky rýchlo vyriešia.
NěkdoTady [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 11:51:30

U me by vyhral Ryzen v pomeru asi 80:20. Proste chci, aby mi to nejakou dobu vydrzelo bez zbytecnych investic (Intel meni patice jako ponozky, takze za 2-3 roky to chce i novou desku). Navic Ryzen ma dost vykonu i na dnesni hry a rozdil prumernych 90 oproti 110 fps me nezajima, spis koukam na minimum a u AMD je ten rozptyl mensi.

Nemusi se chodit ani do assembleru, i v C-cku se da vnutit pouzivani registru CPU, to muze taky delat trochu problemy v pripade HT/SMT.
U optimalizace se da obecne rict, ze muzeme optimalizovat na vykon, nebo spotrebu pameti. Dnes se k tomu prihodilo jeste na jadro nebo celkovy vykon - navic programatori jsou taky lidi, tak nemivaji zrovna moc chut, aby menili zavedene postupy, takze dost z nich programuje jeste po staru.
Wamp [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Fakta, aneb lež 2017-03-16 16:44:47

Citace:
Fakta, která jsme měli z více stran k dispozici, potvrzovala, co jsme vám říkali.


Takže faktem je, že windows 10 nemají ve scheduleru chybu. Tudíž jste neinformovali fakta, ale domněnky.Přesto je pěkné, že se za omyl omllouváte.
NěkdoTady [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2017-03-16 23:27:54

Oproti W7 tam chyba asi neni, ale co jsem si pocetl, tak je to jedna chyba sama o sobe - blbe rozdelovani uloh ma v "genech po predcich". Nastesti na nem nejsem moc zavisly, viz vysvetleni vys.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 537x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2120x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1288x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1176x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1867x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1669x
Komentářů: 0