AMD se také potýká s poklesem poptávky po PC - ale udrželo se v zisku Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sobota, 21 červenec 2012
altI druhý výrobce procesorů a grafik hlásí pokles poptávky a snížení příjmů.

 

 

 

 

Před pár dny ohlásila společnost Intel své hospodářské výsledky, kdy nedosáhla předpokládaných výsledků, což bylo přičteno problémům v USA a Evropě, kde klesá poptávka po počítačích a tím pádem i po některých čipech (zejména na desktopu). I AMD upozorňovalo na tento problém s předstihem a nepříliš dobrá očekávání se naplnila.

AMD vykázala příjem pouze 1,41 miliardy dolarů, ale přesto se dokázala udržet v zisku s 37 miliony dolarů. Proti loňskému roku je to ale pokles, jak na příjmech, tak na zisku, i když proti prvnímu kvartálu a ztrátě 590 milionů (provozně byla v zisku, ale účetní odpisy za GlobalFoundries činily 703 milionů dolarů), to pořád vypadá dobře. A na čem AMD nejvíce ztratilo?

Ačkoliv dokázalo udržet průměrnou marži 45%, prodeje hlavně desktopových CPU se propadly což odpovídá situaci na trhu s desktopovými a OEM PC, které mají problémy s odbytem. Je to paradoxní, protože zase na mobilním trhu nestíhá dodávat nové Trinity APU čipy. AMD se podařilo udržet slušné výsledky v grafickém segmentu, kde však poptávka a tedy i prodeje samostatných grafik také celkově na trhu klesají, jak kvůli rozmachu integrovaných grafik v procesorech, tak také díky poklesu poptávky po PC. Podařilo se mu i v této složitější situaci na trhu nakonec dokonce zvýšit průměrné prodejní ceny GPU a udržet tržby srovnatelné s loňským rokem. Co je ale nejdůležitější, že i v současné ekonomicky obtížné situaci na trhu, jsou jak procesorová, tak grafická divize AMD  provozně ziskové. Stejně jako další výrobci, AMD není ohledně probíhajícího Q3 2012 přehnaně optimistické a očekává spíše stagnaci, vlivem přetrvávajících problémů v USA i Evropě a citelném oslabení poptávky po nových PC.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-22 00:18:11
avatar
No já se tomu propadu poptávky nedivím, hry se nikam nehýbou, po nějaké pařbě v mulťáku se zcela zničetelným prostředím ani vidu, takže proč upgradovat 2 jádra či 4 jádra z minulých generací že No a v kanclu tam je to šuma fuk, stačí i low dvoujadýrko
MrAmu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-22 01:20:33
avatar
Přitom je to paradox. Kvalita her klesá a tržby prudce rostou. Jde jim jenom o co nejnižší náklady a co nejvyšší zisk. Je to hnus. Přitom riziko, když se udělá kvalitní hra, že se neprodá je podstatně menší než ve filmovém průmyslu.

Co dá méně práce a méně nákladů? Udělat detailní prostředí, nebo prostředí, který se vyřeší nakydnutím obyčejné textury?

V herním průmyslu se točí možná už větší prachy než ve filmech. Tahle stagnace je zlatej důl pro vydavatele ale výrobcům HW moc neprospívá. Docela se divím, že třeba AMD nezaloží vlastní studio pro výrobu revolučních her/programů.
Udělat dokonalou hardcore hru by zavřelo ostatním huby. Dirt sice vypadají pěkně, ale je to běžná spotřebitelská hra.

Mobilní platformy zákonitě jednou musí efektivitou dohnat klasické PC. V něčem už se stalo. Nedivím se AMD že se rozhodlo vydat směrem llano procesorů a zmenšení nabídky grafik. Chytrý krok. Ale v této sféře je budoucnost hodně nejistá. Konkurence bude daleko vyšší než dříve.

Hry jak je známe i jak je neznáme považuji za budoucnost zábavy. Zároveň musím říct že nic se samozřejmě nesmí přehánět a reálný život je prostě ze všeho nejlepší a každý by se mu měl věnovat. Ale představte si dokonalou hru. Umělecké dílo s neuvěřitelným příběhem (který jde měnit) s neuvěřitelně dokonalou grafikou a třeba s prvky virtuální reality. Tak by mohla vypadat budoucnost ale asi se ji nedožijem .

Současný konzumní kapitalistický svět vyhovuje té nejvyšší vrstvě, která těží z lidí prachy po celém světě (nejsem komunista, ale realista :-). Vývoj stagnuje nejen v herním průmyslu. Uvedu příklad. Měsíc. Proč tam nelítáme?

Žijeme sice v nejmodernější době v dějinách lidstva, kde v několika zemích mají lidé nejvyšší životní úroveň v historii a nejvyšší míru svobody, ale z morálního hlediska je to naprostý hnus.
neverkill [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-22 09:07:09
avatar
na mesic se nelita protoze tam neni nic co by slo prodat (bejt tam lozisko diamantu, sme tam porad)
Anonymní  2012-07-22 11:00:02

Mesiacu by som veril jedine ak by to nebol sľub senilného amerického prezidenta počas studenej vojny.Do 10 rokov budeme na mesiaci . a či nie je naozaj niečo na mesiaci sa nevie ide o to akú cenu by to muselo mat aby to bolo rentabilne odtiaľ doniesť
mamlasos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-22 12:41:39
avatar
Mi rozum nebere proč třeba ještě nikdo neudělal automaticky-škálovatelnou hru. Většina světa jde popsat matematicky, různé struktury jdou popsat fraktály, L-systémy, dynamickou simulací o proměnném počtu prvků (tekutiny, plyny). Taková hra by se stoupajícím dodaným výkonem měnila parametry složitosti/detailnosti a vypadala by čímdál lépe bez jakéhokoliv dalšího úsilí vývojářů...
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-22 20:04:56
avatar
Myslím, že nechápeš, že většina vývojářů jsou něco jako dělníci v továrně, nejsou to žádní velcí myslitelé, takže tohle dát dohromady na rovině víc jak teoretické je a ještě dlouho bude problém. A i v té teoretické rovině by s tím bylo pár let práce, možná už někdo po univerzitách začal, ale dát to celé dohromady do jednoho projektu? To vidím v horizontu tak 20 let a to jsem ještě optimista. No a za 20 let už snad ten výkon nebude takový problém.
mamlasos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-22 21:02:00
avatar
Moc pesimistické, ono to všechno už existuje a používá se to, něco v enginech (takže by stačilo doplnit to automatické škálování) něco v toolech které slouží pro přípravu dat pro hru, to jde zase (teoreticky) licencovat. Rozdíl by pak byl oproti dnešku v tom že například textura by se nemusela ukládat jako bitmapový obraz ale jen jako nastavení pro fraktálový engine (licencovaný) což by zabralo i méně místa. Textura by se vygenerovala až podle HW při přípravě hry (instalace) a pak případně na požádání.
Teoreticky na tom nic moc není, generování např. textur mat. se dělá už leta, jsou na to veřejně přístupné algoritmy, co vím tak to určitě používají DEMA (ve starém smyslu slova, ne dema her).
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-23 01:11:58
avatar
Stále mě to připadá, že si to představuješ jako Hurvínek válku, demo scéna je sice krásný příklad, ale je to tak trochu alternativní, navíc netuším, jak převézt texturu, která je dnes v prakticky fotografické kvalite, do matematické podoby a i kdyby, tak nevěřím, že by to nestálo žádný procesorový výkon, navíc, když je v dnešní době grafické paměti kopec a to stejné je s dalšími věcmi. Dnes nevyvíjejí hry umělci a hardcore programátoři s hlubokými znalostmi SW a HW stránky věci, je potřeba to udělat hlavně rychle, relativně levně a dostat to k cílové platformě. Dneska hry dost podporují hlavně výrobci konzolí a grafických čipů a ti jelikož myslí tržně nemají moc zajmu na tom, aby hra byla hratelná na každem železe 10 let zpět, nemluvě o tom, že cena takové hry je mezi 1000-1500kc, takže cena HW samotného zase není tak velká položka a upgradovat alespon jednou za 3-5let je nutnost. Jinak prenositelnost mezi konzolema, PC, mobilama atd... je taky blbost, stejnak se musí najmout další lidi, kteří předělají ovládání, GUI, nebo i celý herní princip na to které zařízení (velikost a typ zobrazovadla), takže v konečné fázi nevěřím, že by se takový kanon na vrabce mohl v dnešní době vyplatit, ale do těch 20let možná ;)
mamlasos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-23 08:53:19
avatar
To je nepochopení. Kdyby se hra udělala automaticky-škálovatelná tak by se nemusela dělat spešl verze pro různé platformy, ta hra by se podle výkonu přizpůsobila sama! (dneska se udělá osekaná verze pro konzole a na PC to vypadá zbytečně hnusně, a za pár roků po uvedení je to jak chudý příbuzný) Navíc investice do enginu a editoru by byla jednorázová, pak už by následovaly jen samé klady a sociální jistoty.

Co se týče převodu fotek do matematické podoby mám jeden nápad, ale protože jsem ho ještě nikde neevidoval tak si ho zatím nechám pro sebe.
Z toho co je obecně známé jde použít třeba převod do vektorů, ale stejně toho co nejde vytvořit matematicky ve větší kvalitě je málo. Stačí se podívat jak vznikají textury do dnešních her, samá syntéza... akorát že se neukládají jednotlivé kroky editace ale natvrdo se to vypeče do bitmapy... stačí ty kroky ukládat a kdykoliv se dá vyrobit textura ve větším rozlišení s více detaily.

Možná si to představuji jako hurvínek válku ale zase 20 let je v IT věčnost, podle mě stačí aby tohle někdo jedinkrát alespoň částečně využil v AAA hře a ostatní se toho chytnou protože ta hra bude prostě vypadat na pořádným železe HC pařanů líp...a bude znovuhratelná v budoucnu i pro všechny ostatní i jen kvůli grafice.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-23 09:19:15
avatar
20 let není věčnost, pokud by si to chtěl dělat takhle poctivě matematicky, tak stejně budeš muset udělat úplně novou verzi DirectX/OpenGL a s tím související grafické karty, a to je záležitost několika let, protože by to někdo musel vymyslet, sejit se z dalšími lidmi s zainteresovaných firem, začít to standardizovat, debugovat a takhle pořád dokola, a to by ještě na začátku procesu musela být vůle a peníze to udělat pořádně a ne jako nějaký přílepek degenerovaný, revoluce ve světě počítaču prostě neexistuje, i kdyby se dneska začalo, protože je to o těch několika vrstvách, kdy se konečný prvek, tj. programátor nemusí starat a prakticky ani znát, jak funguje HW, nebo Direct3D, prostě to má v dokumentaci a v nějakých samplech si omrkne, jak by to mělo fungovat. Navíc bych byl zvědav, jak do toho dostat všechny ty různé další efekty, protože dnes už veliké textury a mnozství polygonů není takový žrout výkonu oproti všem těm různým reálným stínům, světelným efektům a postprocessingům atd..., však se podívej na testy her, tam snížení velikosti textur a detailu sice udělá větší mazanici po obrazovce, ale reálně ti to přidá tak 5fps. Takže celý problém je imho jen uměle nastavený, kdy vydavatelé nechtějí mít úplně dokonalou hru (protože co by prodavali příště), zároven z prodeje PC her jim neplyne tolik penez, proto na konverze kašlou (i když velké detailní modely a textury v originální kvalite se vývojářum válí na discích) a pak samozřejmě otázka distribuce, podívej se na Maxe Payna 3, jak zase někteří hemcali kvůli velikosti instalace...
mamlasos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-23 10:05:25
avatar
OMG, proč nové DX ? Absolutní nepochopení...
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-23 11:43:24
avatar
Naprosto s tebou souhlasim, ale mnohem snazsi (rychlejsi, levnejsi) je udelat neco na miru danemu hardwaru. Nemusi pak venovat procesorovy cas vypoctum vektorovych textur, LOD atd. Timto HW jsou dnes konzole. Tam mas naprostou skvelou optimalizaci, protoze prave tam ji dnes potrebujes. Jinde mas vykonu a vseho prebytek. Proc by ale nekdo delal tyhle dynamicke veci a implementoval to uz do existujiciho SW? Daleko levnejsi je lehka modifikace existujicicho. Ja byt producentem her (to je ten clovek, co rozdeluje penize vyvojarskym studiim), tak tlacim presne tuhle strategii, co je tady ted. Z hlediska penez, to dava naprosto jasny smysl.
LadislavM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-23 12:15:42

Citace:
Stačí se podívat jak vznikají textury do dnešních her, samá syntéza... akorát že se neukládají jednotlivé kroky editace ale natvrdo se to vypeče do bitmapy... stačí ty kroky ukládat a kdykoliv se dá vyrobit textura ve větším rozlišení s více detaily.


Takže by si do každý hry bundloval Photoshop, který by ti v runtimu ty textury vytvářel? Zkoušel si někdy udělat nějakej efekt na hi-res fotce ve photoshopu? To nejsou realtime operace. Tvůj nápad je samozřejmě zajímavý, ale má hned několik problémů - v první řadě HW, který to nemá šanci realtimově stíhat, takže by se to muselo přesunout do předgenerování při loadingu (= výrazný protažení loadingu) nebo při instalaci (= výrazný protažení instalace a reinstalace při změně HW) a v druhý řadě ty samotné algoritmy, které můžou být patentované a musí se licencovat = prodražení samotné hry.
Bumpkin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-22 01:28:06

přesně tak a stagnace bude nejméně do doby než vyjdou nové konzole...

vydavatelé her si v tuto chvíli osahali DX9 a několik fíčur z DX10, dokud tedy konzole nebudou podporovat nové DX rozhraní je prodej výkoných PC nerealný a to díky tomu že se dnes hry vydávají multiplatformě

díky multiplatformnímu vydání je pak hra tak našlapaná jak zvládne nejslabší platforma na kterou se vydává...

již minimálně rok možná dva jsou PC výkonější jak konzole a další rok budou... následně dost pochybuji že bude zase následovat trend že se vydá konzole a ta bude rok či dva výkonější než PC

no nechám se překvapit co nám příští rok přinese, každopádně nemám ani zamák tendenci dělat upgrade PC
Anonymní  2012-07-23 12:48:06

ci toto nie je skutočný dôvod odkladania uvedenia nových procesorov do PC .Maju dostatočnú zásobu starých a potrebujú vypredať
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-22 10:46:34

Hry rostou jen na Androidu či iOS.....osobně nic jiného nekupuji.....budoucnost je jasná....
Stanley81 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-22 13:39:41

Multiplatformismus je jako multikulturalismus...je to na hov...houby..
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2012-07-22 21:12:32
avatar
Bohužel tohle všechno je pravda
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 946x
Komentářů: 3
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1474x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1107x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1184x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3764x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1461x
Komentářů: 0