ARM je na prodej? Mezi zájemci jsou Apple, Samsung, NVIDIA a další. Špatná je každá možnost. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 23 červenec 2020
altPlatforma ARM těží z toho, že k ní má přístup bez překážek kdokoliv. A všem to velmi vyhovuje.

 

 

 

 

Jenže tohle nemusí mít dalšího trvání. Už několik týdnů se spekuluje o tom, že firma ARM směřuje k prodeji. Tuto velmi atraktivní firmu, hlavního vývojáře, držitele technologií a patentů na ARM architekturu, vlastní SoftBank, jeden z velmi známých velkých technologických investorů. A v zákulisí se už nějakou dobu hovoří o tom, že prodej ARM je potenciálně na stole. A o zájemce rozhodně nemá nouzi.

ARM platforma je klíčová pro mnoho firem, kteří na ní staví své produkty, ale zásadní je i pro ty, kteří na ní produkty nestaví, ale chtěli by zatopit těm, co ano. Není tedy bez zajímavosti, že mezi největší zájemce o koupi patří například Apple, Samsung nebo NVIDIA. Mezi dalšími zájemci je samozřejmě mnoho dalších, zájem by určitě měly i Microsoft nebo Intel. Seznam potenciálních zájemců by byl opravdu hodně dlouhý, ale současně jde nyní jen o spekulace. Žádná z firem pochopitelně nekomentuje, že by o koupi ARM vůbec uvažovala.

Asi nemusíte vědět o situaci mnoho, abyste si uvědomili, že prodej ARM do rukou některé z výše uvedených firem, by znamenal zásadní změnu situace a prakticky určitě by nebyl ku prospěchu ARM platformy samotné, současného trhu ani nás koncových zákazníků. Speciálně firmy jako Apple a NVIDIA (a mnoho dalších) mají ve zvyku zamykat potenciálně dobré technologie jen pro sebe, a omezovat k nim přístup a pokud by najednou tyhle firmy vlastnily, a tedy rozhodovaly o ARM architektuře, držely patenty, licencovali její použití a všechno kolem, to by pro mnoho současných společností (Qualcomm, Samsung atd.) využívající ARM bylo nepřijatelné a mohlo by to také vyústit v konec ARM platformy jako takové. Rozhodně by to výrazně zpomalilo další rozvoj a vývoj.

Právě fakt, že ARM je tak obecně významný a že firma je rovněž zapojena v řadě jiných společností, komplikuje případný prodej. Některé firmy by měly možnost prodej zablokovat, brzdit atd. Své by také musely říci antimonopolní úřady, kdy pokud by prodej ARM některým společnostem rovnou nezamítly, tak by určitě vznikla nějaká pravidla na licencování, která by se novým majitelům nemusela líbit, nebo by snížila hodnotu firmy pro nového majitele atd. Zkrátka prodej ARM není jednoduchý, ani pokud by ho SoftBank chtěl realizovat. Speciálně pokud by novým majitelem byla některá ze společností, která dnes používá ARM ve svých vlastních produktech a soupeří proti jiným, které také ARM používají. Samozřejmě jsou tu také finanční překážky. SoftBank za ARM před lety zaplatila zhruba 32 miliard dolarů a dnes má hodnotu mnohem vyšší. Například menší firmy jako NVIDIA tak mít zájem může, ale jednoduše nemá na to peníze, aby si mohla ARM skutečně dovolit. Akvizice ARM by byla jednou z největší, ne-li největší akvizice vůbec na poli procesorových technologií v historii, takže možný okruh firem, které by si tohle mohly finančně dovolit, je mnohem menší, než se zdá. Každopádně zatím nic není definitivní a zatím vše zůstává, jak je, Ostatně SoftBank se oficiálně nijak nerozhodlo. Zatím. Jen zvažuje možnosti a je možné že jen zkoumá, jak komplikovaný by ten případný prodej ARM vůbec byl …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-23 16:11:52

Mohl by to na pár let převzít Intel, aby se zase dostal na procesorový výsluní
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - menší firmy jako nvidia WOT? 2020-07-23 16:01:22
avatar
Je autorovy článku jasné že nvidia aktuálně je kapitálově větší jak Intel? Jen tak na okraj.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-23 16:10:11
avatar
je autorovi komentáře jasné o čem to mluví a co plete dohromady? (zjevně ne)
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-23 16:45:46
avatar
Jistě že je, ono totiž tržní hodnota akcie taky odráží velikost investic a půjček. No ale to je asi teda nepodstatné.
Mynonaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-23 18:43:26

Jako že čím více si půjčím tím vyšší je cena akcií? Nebo když nainvestuju balík do nesmyslů tak se zvýší hodnota akcie? Máte v tom dost hokej.
Mynonaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-23 18:40:48

To je zcela irelevantní. Intel má cca 7x vyšší obrat a 5x vyšší zisk. Těch pořizovacích 32mld by Intel zaplatil z cca 1,7 ročního zisku, NVidia z cca 8 ročního zisku. NVidia je na takovou akvizici prostě prcek, který jenom vypouští mlhu, aby udržel cenu svých akcií, které jsou mimochodem dost nadhodnocené. Jednak mají naprosto směšné P/E a pak mají podivné pohyby v aktivech.
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-24 06:33:19
avatar
Tesla je taky nejhodnotnější automobilka a nemyslím si že by si mohla vyskakovat.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-23 16:10:57

Apple si vyvia vlastny hardware a pren si robi aj vlastny software, tak že nepotrebuje kupovať ARM, Intelu to nedovoli antimonopolny urad, proste dost dodrbal patentovo x86.
Za dalšie vraj pitaju 100 miliard dolarov, to celkom zužuje potencionalnych kupcov, na max 2-3 firmi.
ETNyx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-23 16:57:09

Takže v mobilních zařízeních má Apple co? Kolikrát asi napočítáme ARM https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Silicon ???

Ve větších zařízeních (nb, desktopy,,...) má teď sice x86 platformu, ale asi jste minulý měsíc prospal? Zkuste si dát do Googlu "Apple oznámil přechod na ARM"
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-24 06:59:18

Vo všetkych mobilnych zariadeniach je ARM samsung huawei...
Ale každy si ho vyvija a vyraba sam.
Aj keď do teraz som si myslel že je to free ako linux.
ETNyx [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-24 14:14:08

Nope, zrovna Samsung a Huawei si narozdíl od Applu procesory nevyvíjí, ale nakupují (Qualcomm, Mediatek), ale furt to jsou procesory s instrukční sadou ARM, kterou si licencuje i Apple,..

A "free jako Linux" tu i máme. RISC-V je open hardware. Jenže ARM je odzkoušenej a "vyladěnej", ale varianta to je,...
flash666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-23 18:57:41
avatar
snajpr ty si byl tedka par let zavrenej v jeskyni?
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hlavne už nepredáva 100% a naj 2020-07-23 17:07:39

Softbank je telekomunikačný operátor, ktorý skupoval veľa firiem

Hlavne sa už nepredáva 100% a najvaoc by stratilo AMD

AMD announces $622m investment by Mubadala Development Company
16 November 2007

Mubadala Takes 8.1% Stake in AMD
Odkaz

04 March 2009

GLOBALFOUNDRIES, a new leading-edge semiconductor manufacturing company formed by a joint venture between AMD [NYSE: AMD] and the Advanced Technology Investment Company (ATIC), today announced its official launch and outlined plans to drive profound change and expand opportunities in the semiconductor industry.
Odkaz

ATICje dcéerou Mubadala-y
Odkaz


Mubadala prodala jednu část AMD, jen aby výhodněji koupila jinou
10. 3. 2017
Austin Craig, který zná dobře smlouvy mezi AMD a Mubadala, které definují vzájemné postavení obou firem.

Součástí těchto smluv je záruka ze strany AMD, že Mubadala může kdykoli - nejpozději však do 29. února 2020 - od AMD koupit 75 milionů akcií za $5,98 kus. To je velmi pěkná cena, zvlášť při stávajících $13,63 za kus(do včera bol rekord v cena AMD 59,XX z 17.2.2020). Jenže tato záruka má jeden háček. Platí pouze pokud Mubadala (i touto transakcí) nezíská více než 19,99% podíl v AMD
Odkaz



March 8 2017

Japan’s SoftBank is set to sell a roughly $8bn stake in Arm, the UK chip designer it purchased only six months ago, placing 25 per cent of Britain’s largest technology company into a new, Saudi-backed $100bn investment fund.

The decision was made as the SoftBank-led fund looks to hit its fundraising goals and secure the backing of Mubadala, the Abu Dhabi state-backed investment group

Odkaz
dafcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-23 18:01:47

Ten článek je takový zmatený....velmi zmatený.
1. SoftBank neuvažuje o zpeněžení ARM Holdingu proto, že na tom nějak extra vydělá, očekávaná prodejní cena je cca 44mld $. Před 4 lety koupeno za 26mld $. Za tu dobu tu máme jiné společnosti, které za tu dobu svojí hodnotu znásobily (AMD, nVidia, atd.). Pro SoftBank je to tedy v tomto ohledu fiasko, tržby ARMu, ani jeho zisky za tu dobu extra neposkočily. SoftBank potřebuje peníze na umoření svých dluhů, má obrovské odpisy za srandy jako je Uber, nebo WeWork.
2. Apple již koupi odmítl a není se čemu divit. On tu firmu nepotřebuje vlastnit. Smysl koupit si celou firmu nedává ani např. nVidii. Tržby ARMu z licencí jsou v porovnání s očekávanou cenou naprosto směšné. Výhodnější pro tyto firmy je kupovat si licence a se ziskem prodávat čipy na nich vyrobené.
3. Jistě že nVidia na potenciální koupi AMRu má, obchod by proběhl částečně v hotovosti a částečně v akciích, vzhledem k tomu jak nVidia roste, je pravděpodobné, že porostou i její akcie a na tom by SoftBank vydělala. Už s tím má zkušenosti, SoftBank držela před 3 lety akcie nVidie za 4mld $.
4. Okruh firem mající zájem o (alespoň) část ARMu je velmi široký, nikdo neříká, že SoftBank prodá celý Holding jednomu zájemci, to by narazilo na antimonopolní bariéry. Je ale spousta firem co by chtěla "kecat" do toho kam se ARM nasměřuje, k tomu ale nemusí kupovat celou firmu...
Takže to vidím tak, že část koupí zase nějaký investor a pokud hodí SoftBank ARM na burzu, tak si kontrolní podíly rozebere někdo z aktuálních zákazníků.
Mynonaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-23 23:11:28

ad 1 - ano, AMD i NVidia více než zdvojnásobily hodnotu, u AMD se tomu dá porozumět, u NVidia ten důvod ale nevidím. Zvyšují trochu obrat, zisk ale tomu neodpovídá. Oni jsou hodně marketingově zaměření, kdyby se jenom 1/4 toho, co slibují ve výroční zprávě podařilo splnit, tak by to bylo super. Dost o tom pochybuji, je to podle mě dost nahypovana firma.
A prodej ARM po 4 letech za dvojnásobek by fiasko nebyl i když možná čekali více.
2 - souhlas
3 - NVidia na to nemá a nedala by to, ani kdyby se jí to hodilo. Podle mě jenom trik, jak upoutat a držet hodnotu akcií.
4 - pro Softbank asi riskantní krok. Pokud nenajde kupce, tak se odhalí, že ARM vlastně tu cenu nemá = pád ceny akcií = ztráta pro SoftBank. A na burze by prodali jenom část a to se jim asi nehodí. Otázka je, co je k prodeji nutí - nedostatek hotovosti na splácení závazků?!?!! nebo našli jinou, lepší příležitost. Nebo něco jiného? Ono vlastně to celé vypadá, že si s tím moc nevědí rady. Výroční zprávy ARM jsem nenašel, takže těžko soudit.
Kert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-24 09:15:08

Kdo říká, že to musí koupit někdo ze západního světa. Přijde čínský holding s doláčema od vlády a pojistí si licenční bázi pro potřeby rudého bratra. V x86 je dusí, tak si toto pojistí. Smysl by to dávalo.
dafcz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-24 19:10:57

Ad1) To že ty to nevidíš není směrodatné, vidí to ten trh a SoftBank investuje do technologických firem za účelem následného prodeje, s ohledem na to, jak rostou jiné IT firmy, je poměr mezi nákupní cenou a očekávanou cenou za kterou ARM prodají prostě fiasko. O žádný dvojnásobek zatím nejde, nákup 26mld, očekávaný prodej 44mld...
Ad3) nVidia na to rozhodně má, důvody pro koupi celého ARMu ale nemá.
Ad4) Je zcela jasné, že důvodem prodeje je potřeba peněz. Stačí se podívat na hospodaření SoftBanku. To že někdo nyní nekývne na odkup celého ARMu - to se stát může, jednak se najde málo firem, které by okolnosti nutily celý ARM kupovat a jednak i kdyby ta potřeba byla, tak ta firma začne bojovat s antimonopolní byrokracií po celém světě.
Napadlo mě, proč by ARM nemohl koupit Microsoft, jako převážně SW firma by nemusel mít takové oplétačky s úřady. Peněz na to má dost.
Mynonaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-24 22:13:10

1) Nekupovali neznámou firmu, ale firmu zavedenou a tam se závratné zisky prostě čekat nedají. Třeba akcie Intelu za posledních 5 let vzrostly cca 2x. Pokud to prodají za těch 44mld, tak to nebude fiasko, asi čekali více, ale to jsem už napsal. Samozřejmě otázka je, jestli a za kolik to nakonec prodají - to je ale jiný příběh.
3) NVidia na to nemá - letos dokončili 7mld akvizici Mellanoxu a to je tak zhruba maximum, co si mohou dovolit. Nic moc dalšího teď podle mě nedají, teď musí něco vydělat a dostát svým slibům. Zisk na akcii mají hodně nízko a dvounásobný nárůst ceny akcií za 5 měsíců je hnaný spíše sliby a přáním než reálnými obraty/zisky. Cloud gaming se jim nějak extra nevede, ale třeba to rozjedou, systémy inteligentního samořízení aut - to je rozhodně běh na dlouho, zvláště v dnešní době, kdy automobilky nebudou mít na to, aby zároveň investovaly do emobility a do samořízení a podle mě dají přednost tomu prvnímu, data centra - tam se NVidia snaží a bojuje proti docela těžkým vahám (do této oblasti moc nevidím); AI je také běh na dlouhou trať a zde bojuje s IBM a "Googlem". takže sumasumárum - NVidia se správně pouští do nových oblastí, zatím ale předvedla pěkné prezentace, ty ale moc příjmů negenerují. Proto jsem přesvědčený, že na to NEMÁ. Souhlasím ale s tím, že ARM nepotřebuje. Je jenom s podivem, že nedementuje zprávy o svém zájmu - a na to mám vysvětlení - zkrátka se hodí cokoliv, co zní marketingově pozitivně, i když je to v podstatě nesmysl.
4) Podmíněný souhlas - situaci SoftBank jsem moc nestudoval, ono to ani není potřeba. Prostě chtějí prodat a hotovo. Diskuse se vede o něčem jiném a finanční/technologičtí investoři mě nikdy moc nezajímali.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-23 18:21:36
avatar
Žeby sme sa dočkali desktop cpu od nvidii na báze ARM? Keď to teda kúpia.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-24 03:17:42
avatar
Jj a podporovány budou jen Nvidia grafiky, tzn. AMD zkrachuje, protože neprodá jediné GPU. Potom zkrachuje Intel spolu se zbytky AMD, protože už neprodají ani x86 CPU jak všichni zahodí své apky a budou chtít provozovay jen jejich nové ARM verze. Microsoft na poslední chvíli předělá Windowsy na ARM, ale to už bude pozdě, protože všichni už pojedou na speciálním herním linux distru od Nvidie a světem zavládne mír, už bude jen linux na armu. Stačí když to podpoříte tím, že si koupíte další Nvidia based chromebook až přijde, protože jak ukázaly ty minulé, tak přece nikdo winy a tím pádem x86 nepotřebuje. Jo a ikony na ploše toho speciálního linux based Nvidia distra budou podporovat raytracing bez ztráty výkonu systému, protože na to budou i v nejslabších strojích už od 3500$ dedikovaná RT cores v podobě dodatkového čipu co žere jen 50W, podobně jako úspěšné Gsync premium moduly, protože více čipů je lepší než méně a APU je koncept pro socky. Podle starých dobrých čipů bude v patici nově i cache a numerický koprocesor, aby mohly být výkonnější a za příplatek upgradovatelné
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-23 19:00:07

Zajímavé. Zrovna předevčírem jsem si říkal, že být investorem ARMu, tak je nejvyšší čas to divadlo prodat. Proč? Protože odříznutí Huawei a Číňanů obecně od ARM, defacto podřezává větev i samotnýmu ARMu. Je to platforma, za kterou musíte platit a navíc jí za krkem sedí nevypočitatelný Donald. A to se dnes moc nenosí. Pokud Huawei bude muset jít do nějaké alternativní platformy, bude to nejspíše open/free alternativa. A pokud na tuto open alternativu přejde Čína, tak tím defacto podříznou krk ARMu.
TOW [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-24 14:28:32

Apple už prohlásil, že o koupi ARMu nemá zájem
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-31 19:42:09
avatar
Nvidia o ARM opravdu projevila zájem.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-31 19:52:47

Asi dojde k nepřátelskému převzetí čínské pobočky ARM čínským kapitálem.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 372x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 624x
Komentářů: 1
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1158x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1000x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1055x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1735x
Komentářů: 6