Intel slibuje 10nm desktopové procesory na příští rok, 7nm CPU ale nabírají další zpoždění. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 24 červenec 2020
alt19,7 miliardy příjem, investoři ale nejsou spokojení. Intel těží z pozice, ne z kvality produktů.

 

 

 

 

Další skvělý kvartál má za sebou Intel, když ohlásil za Q2 2020 příjem 19,7 dolarů. To je o 20% více než v Q2 2019. Pokud si tedy někdo myslel, že mnohem lepší produkty, které nabízí AMD budou mít na hospodaření a výsledky Intelu nějaký negativní vliv, tak zatím nic. Nicméně investoři a trh přeci jen nejsou slepí. Stále více lidí si uvědomuje, že za výsledky Intelu není jeho dobrá práce, jeho produkty, ale prostě jen to, že během let vytvořil prostředí bez funkční konkurence, kde těží ze své velikosti a peněz, nikoliv z technologií a kvalit produktů.

Intel v současnosti vlastně nenabízí nic, co by se dalo označit za technologicky kvalitní špičkové řešení. Speciálně v procesorech zaostává prakticky ve všem, ve výkonu opravdu mohutně za mnohem menším AMD (což je stále neuvěřitelné). Nestačí ani na GPU konkurenčních výrobců, a fakt, že to nemá stále žádný negativní vliv na jeho hospodaření, jen dokazuje, jak rozbitý a nefunkční celý trh je. Investoři a trh však začínají mít plné zuby toho, jak se Intel tváří, jako špičková technologická společnost a maluje grafy o tom, jak jsou jeho produkty úžasné a skvělé, když realita je prostě jiná.

Navíc to nevypadá, že by se u Intelu cokoliv změnilo a produkty začnou odpovídat tomu, co Intel říká a budou skutečně konkurenceschopné výkonem efektivitou a nejen tím, že Intel je Intel a funkční tržní prostředí se na něj nevztahuje. Intel tak jistě k překvapení všech oznámil, že jeho 7nm výroba nabírá minimálně 6 měsíců zpoždění. Ano, překvapení! Intel zase lhal, zase maloval věci na růžovo a sliboval, co věděl že nemá šanci splnit. Ostatně vážně někdo věřil tomu, že uvidíme 7nm procesory od Intelu v roce 2021? Vážně? A po kolikáté už? Kolikrát sliboval 10nm výrobu, vyřešení problémů, 10nm procesory a nyní jak přes kopírák to samé dělá se 7nm … a někteří blázni tomu pořád věří …

Ostatně Intel si ze všech dělá viditelně legraci. V souhrnu Q2 2020 hovoří o tom, jak akceleruje 10nm produkty. Slibuje, že Tiger Lake procesory dorazí v Q3 tohoto roku, že Ice Lake procesory pro servery jsou prý ve výrobě, a že 10nm desktopové procesory dorazí v druhé polovině příštího roku (H2 2021). Já jen připomínám, že 10nm procesory měly být na trhu 2016/2017. Takže o nějaké akceleraci 10nm produktů nemůže být ani řeč. Navíc když chodí zprávy o tom, že není o co stát. 10nm výroba Intelu je totiž rozbitá, technicky zaostalá (není to těch 10nm, které Intel sliboval), v některých ohledech nedokáží 10nm procesory porazit ty na 14nm výrobě. Stejně tak Intel nemá vybudované 10nm kapacity na to, aby tyhle procesory byly více než jen okrajovou záležitostí. Tiger Lake má jen 4jádra, takže na existující 8jádrovou 7nm konkurenci nebude v některých ohledech prostě stačit. 10nm ICE LAKE pro servery je totálně rozbitý, současná verze má tolik chyb, že se předělává a reálně Intel letos tyhle procesory nevydá jinak, než na papíře (i když už teď měly být na trhu). Což mimochodem vlastně Intel přiznal, když napsal že jsou „ve výrobě“, nikoliv, že je letos vydá. Takže zase ani na přímo neřekne, že je odkládá a dělá z investorů pitomce. Navíc asi nikdo nevěří tomu, že by byly vůči AMD EPYC ZEN 3 vůbec po stránce technologií, výkonu a efektivity, jakkoliv konkurenceschopné …

No a pak je tady desktopový Alder Lake-S, který Intel oficiálně potvrdil. To jsou procesory pro zbrusu novou patici LGA 1700, takže stávající Z490 desky a LGA 1200 platformu můžete s klidem vyhodit. Už teď je mrtvá a k ničemu. 10nm procesory do ní nepůjdou. ALDER LAKE navíc neslibuje nic moc konkurenceschopného proti AMD, protože jde o produkt s maximálně 8 klasickými a 8 malými ATOM jádry. Takže 16 jader, které nebudou fungovat jako jeden celek a nebudou mít výkon 16jádrového velkého CPU. Takže nic konkurenceschopného proti 7nm/5nm RYZEN 4000/5000 sérii, proti které bude na trhu stát, která kromě vyšší IPC bude mít také možná více než 16jader/32vláken pro mainstream. Nemluvě o tom, že Intel mluví jen hodně obecně o vydání v druhé polovině roku 2021. Takže to klidně může být prosinec 2021, nebo jak je u Intel v poslední době prakticky jistotou, bude z toho další odklad na H1 2022 a dál, kdy za situace, jaká kolem 10nm výroby a kapacit panuje, silně pochybuji, že by tyhle procesory byly hlavní nabídkou a budou podle mě jen doplňovat 14nm ROCKET LAKE LGA 1200 v průběhu celého roku 2022 a dál. A v té době budou na trhu 5nm ZEN 4 RYZEN 5000 procesory (jejich uvedení na trh očekávám osobně nejpozději v Q1 2022).

Není divu, že někteří investoři a akcionáři Intelu nevěří. Akcie společnosti padají dolů, dokonce hodnota jedné akcie AMD překonala hodnotu jedné akcie Intelu, což je ale jen taková zajímavost, z hlediska hodnot celých firem je to jinak irelevantní číslo :). Ale je to nevídané, nikdy v historii se to nestalo. Nicméně zatímco většina technologických společností je na vzestupu, Intel je na sestupu zájmu o něj. Zda tohle donutí Intel něco začít dělat?

Zatím ne. Dokud prostě kvartální výsledky budou tak silné, jak jsou, je vše v pořádku. Faktem je, že se zatím zcela naplňuje můj starý odhad, že Intel nepředstaví nic zajímavého dříve než v roce 2023. A to už říkám téměř 2 roky. A hle, 10nm procesory mají další zpoždění a konkurenceschopné nikdy nebudou, 7nm procesory se odkládají dál a dál a rok 2023 se blíží. Zatím tedy znovu říkám a opakuji, ano, Intel teď stále ještě není v problémech, pokud ale v roce 2023 na 7nm nepředstaví něco pořádně konkurenceschopného na poli CPU a GPU, tak to už začne mít na jeho hospodaření vliv a pak se můžeme začít bavit o tom, že Intel bude mít problém. Zatím ho nemá, ale současně nevidím nic, co by nasvědčovalo tomu, že by Intel v tom roce 2023 uvedl konkurenceschopný produkt. Náhlý ochod Jima Kellera, další odklady a problémy technologií, třenice uvnitř teamů, o kterých se mluví i pokud jde o GPU sekci atd. vše nasvědčuje tomu, že prostě Intel nevyřešil nic, kvůli čemu je technologicky dnes tam, kde je …

Nebo snad někdo vidí něco, co by naznačovalo, že to se 7nm výrobou a produkty Intelu bude jinak, než co předvádí s 10nm? Pomalu si začínám myslet, že 7nm desktop/server atd. procesory v roce 2023 jsou už teď pro Intel nesplnitelné, a reálně se bavíme nejdříve o roku 2024. A to je podle mě realisticky optimistická varianta …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-24 12:19:40

Jak se vlastně ověřuje, že daný procesor je vyroben deklarovanou technologií (14nm, 10 nm, 7nm...)? Někdo ho rozřízne a dá pod mikroskop? Nebo se všichni jen spokojej s nějakým údajem, který výrobce napíše do nějaký tabulky?
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Návrhár pošle masky 2020-07-24 13:56:33

urobené knižnicou na technológiu (ale 2-3 jej verzie) a tak urobený návrh sa dá dať len do stroja na danú technológiu. V inom stroji to výrobca ani nevyrobí.

Aj keby to "šalili", tak by čip na inej technológií mal iné rozmery a nedal sa zabaliť do pripraveného púzdra integrovaného obvodu a to pre AMD robí iná firma ako vyrába čiplety.,


Výroba trvá (u AMD) 40 dní a vždy sa robí TOP model danej časti. Potom sa 90 dní rob9 test každého čipu, podľa ktorého sa určí, akú frekvenciu vie daný kus dosiahnuť a ktoré časti, treba deaktivovať, lebo je v nich chyba (to s kedysi robilo prerušením spojov, dnes nahratím mikrokódu
do pamäte časti CPU/GPU) a podľa toho sa označí model čipu.

Prípadne sa takto dajú predať lepšie čipy ako horšie, ak je väčší záujem o lacnejšie modely.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-24 14:01:00

Jasně, takto vypadá výroba konkrétního procesoru.
Ale to neříká, že továrna, kde daný procesor byl vyroben používá 10nm technologii. Obzvlášť pokud patří celý výrobní řetězec jednomu výrobci, jako to je u Intelu.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-24 16:19:38

Toto ti pomože urobiť si lepši obraz o hustote danych procesoch
https://www.sector.sk/novinka/207806/aku-hustotu-tranzistorov-maju-v-skutocnosti-jednotlive-architektury-procesorov.htm
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-24 15:46:09
avatar
Neexistuje štandard. Prakticky je ale 10nm od intelu asi na úrovni 7nm TSMC, samozrejme výroba u TSMC je už naplno rozbehnutá pričom Intel to este nemá na 100% osladené.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-24 16:30:38

2014 bol intel na koni zo svojim 14nm procesom kraloval nik mu nesiahal ani po kotniky, v tedy ešte AMD tlačilo CPU na 28nm. Lenže nastupva 10nm čo mal prisť v 2015 bol odloženy o pol roka, potom zase a zase a zase.... proste je rok 2020 a zase je odloženy o pol roka
7nm proces od Intelu je o tom či si dokažu od niekial kupiť-prenajať EUV. Očividne do 2024 to nehrozi.
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ale stalo 2020-07-24 12:46:32

Citace:
Akcie společnosti padají dolů, dokonce hodnota jedné akcie AMD překonala hodnotu jedné akcie Intelu, což je ale jen taková zajímavost, z hlediska hodnot celých firem je to jinak irelevantní číslo . Ale je to nevídané, nikdy v historii se to nestalo.


Ale stalo AMD bolo v cene nad Intelom = akurát od septembra/září 1972, kedy je AMD na burze to je "pomerne zriedkavý" jav:

Jeden deň v roku 1999
a
Jeden deň v roku 2002

a teraz to boli dva dni po sebe

22.7.2002 celý deň
23.7.2002 9 : 0 0 - 14 : 3 0 a po 1 7 : 0 0, kedy boli oznámené výsledky Intel-u za Q2 2020. Medzi 1 4 : 3 0 - 1 6 : 0 0 bol vyššie Intel
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ale má 2020-07-24 12:52:53

Citace:
Intel v současnosti vlastně nenabízí nic, co by se dalo označit za technologicky kvalitní špičkové řešení. Speciálně v procesorech zaostává prakticky ve všem, ve výkonu opravdu mohutně za mnohem menším AMD (což je stále neuvěřitelné). Nestačí ani na GPU konkurenčních výrobců, a fakt, že to nemá stále žádný negativní vliv na jeho hospodaření



Revenue ($B)$19.7 $16.5 up 20%
Margin 53.3% 59.8% down 6.6 ppt
R&D and MG&A ($B)$4.8 $5.1 down 5%
Odkaz

Pokles priemernej marže pri raste obratu, znamená predaj lacnejších produktov a tým menej vyspelých. A to je znakom že v budúcnosti sa to prejaví aj na obrate, lebo sa priepasť medzi Intelom a konkurenciou zväčší. Jeiné riešenie je zvýšiť výdavky na vývoj (R&D), ale Intel medziročne robí presný opak.
Ganimoth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-24 13:50:18
avatar
nechtel bych v tehle dobe byt akcionarem Intelu
EuMatBa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-24 14:58:01

Ale chtěl. Za dividendy si nakoupíš akcie AMD ...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-24 15:03:18
avatar
asi tak
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - To už nie 2020-07-24 15:54:05

na to už je neskoro. do 21.7.2020 bol rekord ceny AMD 60.12 USD/účastinu a na konci dňa bolo maximum 59.xz
z 17.2.2020. Účastiny AMD boli dva dni cenovo nad Intelom, teraz to vyzerá, AMD bude nad Intelom celý druhý z troch po sebe idúcich dní a z toho tretieho bolo AMD nad Intelom 5,5 hodiny z 8 hodín otvorenia burzy

Advanced Micro Devices, Inc. (AMD)
66.85+7.28 (+12.22%)
Odkaz

Intel Corporation (INTC)
50.11-10.29 (-17.04%)
Odkaz

a minimálne do utorka to AMD vydrží


Upcoming Events

Q2 2020 AMD Earnings Call
Jul 28, 2020 at 2 : 00 PM PDT
Odkaz

otázka je, čo sa stane v utorok/stredu, lebo v cene sa odzrkadľujú očakávania investorov.
raduz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-24 23:56:15

Coby pidiakcionář AMD jsem po dnešku spokojen :-) Teď je otázka jak to bude dál, Intel už připouští externí výrobu čipů, proto mu spadly akcie a AMD narostlo. Otázka u koho: TSMC by muselo postavit hodně fabrik a Intel by mu musel dát nějakou záruku, že od nich jen tak neuteče. Ale asi se vydá podobným směrem jako AMD, nic jiného mu evidentně nezbývá.
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-24 17:33:06

Přijde mi to takové příliš tvrdé ten článek. Oni z toho asi taky nejsou nadšení, že se jim vývoj nevede. To, že ukážou nějaké roadmapy, to je prezentace toho, jak by ten postup měl být. Pokud se ale něco nevede, tak je tam logicky odklad. Neberu to jako slib. Asi jako když se domluvíte, že se sejdete v hospodě v 8, ale dojdete v 9, protože se vám rozbilo auto...
Co se týče toho kvartálu, tak všichni víme, že Intel nedělá jen CPU. Kolik z těch čísel patří jen pro cpu?
Ten vývoj prostě není o velikosti firmy, o penězích atd. Je to o tom, že se někde stala chyba nebo spíš chyby, které se hodně těžko spravují. Intel věděl, že má velký náskok. Doufali, že to zvládnou dát dohromady v rozumné době, tak tomu obětovali čas. Bohužel se jim to nepovedlo a začali se 7nm v době, kdy konkurence už 7nm dodělávala.
To ale není nic k posměchu nebo k podivovani se. Zde se každý týden vydá článek, že je s podivem, že Intel nemá konkurenceschopné produkty. Ono se to nevymysli za den, týden, rok. To holt pár let trvá. Takže články s tímto posmesnym nádechem jsou spíš trapné. Myslím, že v Intelu pracují na plno, aby dokázali vydat slušný produkt. AMD taky jede na plno. Jednomu se daří, druhému ne. Tak to prostě v životě je
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-25 17:44:07
avatar
sry, Intel roadmapy jsou uz leta jedna velka fikce a Intel je tvoril i kdyz vedel, ze to nevyjde, to se mnohokrat prokazalo, papir snese vsechno, ale zda se, ze investori uz ne
VendyPhoenix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-25 19:43:03

A zase renmou.......
vyčítáš DDmu ,že nadržuje AMD a je vůči nim shovívavý, ale sám děláš to samé vůči Intelu. Nic jiného než omlouvání firmy to z tvé strany není. Tento konkrétní článek neobsahuje žádné domněnky, pracuje pouze s tím co sám Intel svobodně a bez cizího nátlaku prezentoval s fanfárami na veřejnosti jako hotovou věc, která když nebyla splněna tak se nenamáhá nic osvětlit a prostě lže v tom smyslu, že se jede stále podle původního plánu. Co je na něm trapného? Ano je kritický vůči Intelu, ale taky je v něm napsáno proč.

Jestli chceš vidět opravdouvou nenávist, která z článku přímo přetéká, zkus si vyhledat oficiální články na PCT z období, kdy AMD mělo výtvor jménem Buldozer (mimojiné jeden z důvodů proč jsem přestal sledovat PCT). Teprve potom zde odsuzuj. Ale něco mi říká, že oznámíš něco ve smyslu....

V mých očích jsem si tě definitivně po tomto příspěvku označil jako zarytého modrého fanouška. Nevadí mi, že máš prostě na Intel jiný názor než většina čtenářů zde, ale vadí mi tvá argumentace. Prý nádech trapnosti......... no comment renmou.
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-25 21:31:14

Všichni víme, že se Intelu nedaří. Není to nic nového. Zde se omílá ale pořád to stejné dokola. Intel nic nemá, Intel ničím nekonkuruje, Intel lže... Prakticky v každém článku o Intelu. Takže se na mě nezlob, že to prostě působí blbě.
Fanoušek Intelu nejsem. Sám vlastním AMD. Sám si koupím to, co je pro mě výhodnější. Celý život jsem měl AMD CPU. Jednou jsem přeskočil na Intel. A to cca před 2 rokama na i7 8700. A to z důvodu, že R5 2600 byla sice levnější o 1500, ale věděl jsem, že půjde v, hodněji prodat. A to se taky stalo.
Já jsem toho názoru, že se každé firmě může dařit nebo se může topit ve sračkách. Ale ať se topí jedna nebo druhá, nikdy mi to nedává důvod k nějakému posměchu. A to holt z těch článků cítím.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-27 09:07:21
avatar
Intel je dneska rozhodně k posměchu a rozhodně si ten posměch zaslouží ...
krishott [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-25 21:31:12

Proč si Intell procesory rozumějí s Windowsi lépe než Amd? Zkuste mi to vysvětlit jako laikovi.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-25 22:01:17
avatar
rekl bych, ze duvodem je porad stejnej typ architektury, az ted v developer programu se deji zmeny pro novy typy CPU, Intel je schopen tomu zafinancovat podporu. AMD je trosku jine v tom jak jsou rozmisteny jadra a vlakna a ono to fungovalo, jen proste mikrosoft nemel chut pro to optimalizovat, lepi svoje problemy, protoze propustil testery, myslim, ze kdyz AMD zjistila, ze proste neni vule, tak to zacala lepit ze sve strany ale to nikdy nebude tak ucinny ... snad se vody trochu vic pohnou, protoze vice lidi zacina pouzivat AMD
krishott [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-25 22:31:23

Takže jak koukám, tak je to pořád v lidech. Amd mohou být seberychlejší, ale pořád s Win. mluví hatmapatilkou.. Pro mne jakožto uživatele AMD produktů je to zklamání.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-25 22:02:01
avatar
bejvávalo, dnes už Microsoft optimalizoval vše i pro RYZEN ... žádný rozdíl tam není, dokonce AMD je bezpečnější, protože se ho netýkají problémy, záplaty a chyby, které se řeší u Intelu ...
Eli.Wallace [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-25 22:06:45

Ano, dnes je to lepší, ale furt neumějí Widle s procesory pořádně zacházet. Threadrippery mají na W výrazně horší výkon, než na Linuxu... A moc se těším, až se Windowsí scheduler dostane k Lakefieldu. To bude tóčo.
krishott [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-25 22:40:27

25 let jsem věrný AMD, ale tomuhle nevěřím!
Yamaha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-25 21:40:19

To je krasa Bez nejakych obřích Investic do prestaveb Tovaren se generuje ZISK.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 513x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1521x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1219x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1900x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1151x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1907x
Komentářů: 3