Intel tvrdí, že teoreticky by se dal vyrobit 1000jádrový procesor Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 23 listopad 2010
altJistě víte, že Intel má v nabídce 48jádrový procesor. Tvrdí ale, že není problém vyrobit procesor s vícejádry …

 

 

 

O 48jádrovém procesoru Intel už jsem vás několikrát informoval. Jedná se o speciální platformu, kterou Intel označuje jako Single Chip Cloud PC, na které Intel demonstruje možnosti vícejádrových CPU. Celá tato platforma navíc slouží nejen Intelu, ale i jeho partnerům a SW specialistům, pro výuku jak optimalizovat aplikace pro vícejádrové procesory. To je také hlavní účel, proč Intel vůbec 48jádrový CPU vyrobil.

(80core CPU)

Zajímavostí ale je, že by Intel u 48 jader v jediném CPU zůstávat nemusel. Prý by se stejná architektura dala použít i pro x86 procesor, který by disponovat až 1000 jádry! Jinými slovy 20x více, než má 48jádrový model dnes. Samozřejmě to ale zůstane jen u teorie, kterou asi Intel nebude v praxi zatím ověřovat. Nicméně dobře to ukazuje, že růst počtu jader v procesorech se nemusí hned tak zastavit a před námi jsou minimálně 2 roky, kdy zažijeme bezprecedentní růst počtu jader v domácích x86 CPU. Tento rok se na trh dostala 6tijádra, která už díky AMD pronikla i do mainstream. Příští rok pak nejdříve AMD vypustí 8jádra, které v druhé polovině roku bude následovat Intel se svými 8jádrovými SandyBridge. Na poli serverů už dnes máme díky AMD 12jádrový procesor. Příští rok jak AMD, tak Intel chystají počet jader dostat běžně na 8-12. Další rok pak na desktopu přibudou 10-12 jádra a na serverech se dostaneme na 16 jader minimálně. Nová architektura AMD je vyloženě postavena jako modulární a troufám si odhadnout, že nové SandyBridge pro LGA13xx bude na tom podobně. Pochybuji ale, že se v dohledné době přiblížíme 1000jádrům :).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 09:09:18
avatar
Že bych na konci příštího roku měl 12cku samozřejmě od AMD.Má to ale menší problém a to je možnost využití v praxi.Nevím kdy budou naši vývojáři schopny využít potenciál těchto procesorů ale na druhou stranu je tu spousta nadšenců kteří si ho pořídí jenom pro ten pocit že ho mají doma.A já patřím mezi ně.
mixal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 09:33:07
avatar
Ja tiež mám rád najnovší hw v pc. Programy, ktoré využívam v práci (CAE, CAD) to vedia využiť už dnes.
Osobne som bol optimista aj pri využití v bežných programoch. Ono vývojári sa pomaly učia pracovať v multi-threaded prostredí. Konečne musia pochopiť, že systém je niečo čo má X CPU vlákien a X^2 GPU vlákien. Ked sa zmení toto myslenie, potom už bude jedno, či sú k dispozícii 4, 16 alebo 1000 CPU/GPU jadier/procesorov. Samozrejme záleží na konkrétnej aplikácii aká paralelizácia bude ešte efektívna.
kameiv [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 11:15:43

No jenze ne vsechny ulohy jdou paralelizovat. Takze jsou vicejaderne procesory k nicemu, kdyz cekas napr. na predchozi vysledek.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 11:39:54
avatar
neplet cpu a gpu dohromady...zatimco grafika se zpracovava jiz peknejch par let paralelne a s temer 100% efektivitou, tak u uloh co zpracovava hlavne cpu je nejaky paralelni zpracovani nejen casto obtizne, ale hlavne i nemozne. a tam kde je paralelizace dobre pouzitelna (video, fyzika...),tak se v posledni dobe take tlacej gpu.
mixal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 20:05:26
avatar
Podla mna sem GPU patrí. Natáva éra APU, ktorá len zvýrazní potenciál heteregénneho multi-threaded prostredia, ktoré je už dnes realitou.
OS a jeho nadstavby ako DX musia byť schopné prideľovať aplikáciám prostriedky podľa ich potreby v tom najširšom slova zmysle. APU bude poskytovať niekoľko x86 jadier (reálnych alebo ala HT), niekoľko stream (cuda) procesorov a ďalšie špecializované jednotky (jadrá) a inštrukcie. Je len na aplikácii koľko z toho využije a na OS či to má k dispozícii.
Už dnes sa v profi segmente vyskytujú viacvláknové sériovo-paralelné programy, ktoré využívajú niekoľko CPU vláken. Každé vlákno beží sériovo a keď je možná paralelizácia výpočtu tak použije stream procesory na GPU.
V domácom použití by tento koncept mohli využívať hry, kde by sa o výpočty staralo APU a o grafiku dedikovaná GPU.
koren [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 13:13:11
avatar
Já myslím, že tyhle věci musí být opřeny o nějaký standard. Jak nemám rád Microsoft, tak oceňuju jejich DX, které právě ve verzi 11 přináší nástroje, jak jednodušeji vyvíjet paralelně až masivně paralelně.
Když není standardizace, dopadá to jak v DOSu (kdo si ještě pamatuje). Stačí si vzpomenout na ukončování aplikací. Jak to bylo, končilo se to přes Alt-X, Ctrl-X, Shift-Q, Ctrl-Q nebo F11? Standardizace těchto věcí je IMHO přesně úkolem pro výrobce OS a další kredit, který přičítám MS je to, že se aplikace ovládají v podstatě stejně.
A vývojářské nástroje, možnosti práce s dostupným HW je další takový úkol a krok. No a pak už je jen na vývojáři, jestli umí v daných intencích myslet a možnosti využije a nebo ne.
mixal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 20:10:44
avatar
plne súhlasím
zapadá to do kontextu obidvoch mojich príspevkov na túto tému
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 09:35:18

tak oni by i umeli ale kdyz dimenzujes hru na 4 jadra tak obvykle byva problem se stabsim zelezem viz. Gta 4 , ale je to spis problem uzivatelu. Quad se da dnes diky amd koupit za 1900 ktery zmakne vse co po nem bude prumerny uzivatel chtit.
negru.inger [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 09:52:27
avatar
Mno kdyz vyslo GTA4 tak na to nase masiny jeste nebyli pripraveny, bylo to moc brzo, dneska uz ma doma 4jadra o dost vic uzivatelu nez v dobe vydani GTA4 - jenze nejaky hry musej holt bejt prulomovy, a pro me bylo GTA4 hrou ktera me donutila ke koupi 4jadrovyho procesoru, sice jsem to tenkrat resil uz dele a uz dele jsem to chtel, ale az GTA4 me donutilo
NRX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 10:15:43

Keď som po upgrade z mojej starej P4 prešiel na i7, bol som milo prekvapený, že soft na konverziu RAWov dokáže využiť všetky thready z CPU.

Teraz tá konverzia je už iný rachot
Xaphan69 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 13:27:44

Tak ja rikam, ze TEORETICKY jde vyrobit i procesor s dvouma tisici jadry
Alhan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ;-) 2010-11-23 16:02:14
avatar
Tohle nemůžu nechat bez komentáře.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 09:14:21
avatar
Jsem se špatně podíval a četl stojádrový a divil se, co je na tom zajímavého
Ale tak na více jádra se těším, jen doufám, že programátoři začnou psát aplikace rozumně a neskončí u optimalizace na 2/4/8/16 jader, nejsem programátor, ale nedá se psát pro 256 jader nebo 2 na 16 jader, či něco podobně méně omezujícího?
mixal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 09:37:35
avatar
Pre 256+ jadier musí byť prisposobený hlavne OS. Každá aplikácia dostane taký počet zdrojov CPU/GPU o koľko požiada a je k dispozícii.
Minexew [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 16:04:15
avatar
Otazka je co na to NT Kernel, ale obecne by tam zadne prirozene omezeni byt nemelo. Jina vec je samozrejme klesajici narust efektivity s poctem jader u SMP architektury. Snad se v budoucnu na desktop dostane neco jako NUMA
CeleronD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - No a ještě 2010-11-23 09:24:49

No a ještě by mohli vymyslet běžné vícepaticové základovky. Uživatel by si je osazoval postupně přikupovanými procesory a počet jader by tak rostl podle potřeby.
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 09:35:13

To nejde, Intel by se tak pripravil o obrovsky bussiness se zakladovymi deskami, proc myslis ze s kazdou generaci vydava nove patice? s.775 byla vyjimka a rozhodne takovou "chybu" uz opakovat Intel nebude...
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 10:46:16

1000 jader? Na to by při současných velikostech jádra potřebovali cely wafer, ne?
bacik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 11:16:08
avatar
Tak to asi hej. a celá základná doska by mala veľkosť 2x2 metre
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 12:13:11
avatar
Spíš by procesor byl zároveň základní deskou:-)
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 13:33:00

tahle myšlenka naráží jen na problém umístění konektorů přímo do čipu. Jinak tomu nestojí nic v cestě
Son Gito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 11:16:40
avatar
1000 jadier nebudeme používať, dovtedy vymyslia inú technológiu využívajúcu menej jadier
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 12:15:02
avatar
Uvidíme, možná se prosadí nějaký hybridní model, kde bude mít procesor třeba jen jedno nebo dvě silná jádra, a tisíc slabších.
itsPGD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 13:24:28

takze tak trosku GPU ... imho uz to tak delaji CPU+GPU na jednom kousku a v GPU je spousta pocetnich jednotek, sice jinych nez v procesoru ale ten smer je podobny
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 12:48:44
avatar
tak teoreticky se dá vyrobit spousta věcí.. třeba i warpovej pohon...
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 18:28:28
avatar
At vymyslej, v tom je nikdo nebrzdi!
Orbb [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 19:58:51
avatar
HW je sice pořád výkonnější, ale aplikace/programy/hry jsou pořád náročnější, takže jsme vlastně pořád na stejném lvlu, akorát jdou z nás furt ty penízky, abychom šli s dobou . Dneska si neumíme představit 12ti jádrové procesory, za 4-5 let to bude low-end... Navíc, dnes je ještě velký rozdíl mezi 2 jádrem, 3 jádrem, 4 jádrem ale až bude třeba 30 jader, tak tmu bude moct konkurovat 28ti jádro... těch pár jader se prostě v té mase výkonu ztratí. Toť můj názor
Lukeee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-11-23 20:48:41
avatar
Já bych teda dal přednost málo jádrům, ale silným jádrům .... Když bude dejme tomu někdy i těch 1000 jader tak jaká tam vlastně bude frekvence CPU? ...Ja myslím že z počátku více jak 2 GHz těžko ...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1025x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1901x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1878x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1259x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1270x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3882x
Komentářů: 0