Nové Intel ATOM procesory budou mít místo Intel GMA grafiku PowerVR? 22nm ATOM v roce 2013 Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sobota, 14 květen 2011
altPo delší době se chystá obměna procesorů ATOM, které už nestačí konkurenci.

 

 

 

AMD na začátku roku uvedla novou platformu FUSIOn s procesory Brazos, které o něco málo celkově překonávají ATOM procesory vyráběné stále 45nm. Ty už ale mají za sebou nějakou ten pátek na trhu, takže je nejvyšší čas je nahradit něčím novým. To nové budou 32nm ATOM procesory architektury Cedar View. Nečekáme převratné novinky, přesto jedna taková zajímavost už koluje.

Objevily se informace, že místo slabé integrované Intel grafiky, která by ani v nové verzi neměla šanci výkonově a technologicky soupeřit s grafikou AMD ve FUSION, Intel použije grafické řešení PowerVR SGX545! Grafický výkon by sice AMD FUSION neohrozil a čip by ani nenabídl DX11, ale v mnoha dalších ohledech by byl výrazně lepší, než Intel GMA řešení. A hlavně díky tomu, že tato platforma je určená do tabletů, kde se bude používat i nový Windows 8 upravený pro ARM, byla by podobná grafika dobrým řešením, protože stejné čipy se nachází v mnoha ARM řešeních kvůli kterým Microsoft ten Windows 8 kompatibilní pro ARM i x86 vůbec dělá. Na druhou stranu je otázka, zda je to ku prospěchu Intelu a jeho pozici grafického výrobce, i když těžko by se na jeho dominantní pozici něco výrazně změnilo.

(stávající 32nm tranzistory vs nové Tri-gate 22nm tranzistory)

Intel už ale také chystá další generaci ATOM procesorů, protože ta 32nm, která přijde na trh tento rok, nebude architektonicky příliš jiná. Nová architektura se bude jmenovat Silvermont a bude speciálně určená pro 22nm výrobní proces. To je ten, který bude využívat nedávno oznámené Tri-gate tranzistory. Tato generace by také měla být čipem podobným AMD FUSIOn, tedy skutečným APU se vším všudy. Dokonce se mluví o tom, že 22nm ATOM bude jako SoC. Pokud se ptáte, kdy by se 22nm procesory ATOm nové generace měly dostat na trh, tak nepočítejte s tím, že to bude dříve, jak v lednu roku 2013.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 20:20:06
avatar
Ze by to bylo drive, s tim nepocitam .... ale doufam, ze do te doby vytahne neco i AMD
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 20:28:27
avatar
Nechce být škarohlíd, ale Intel používá grafiku PowerVR už od dob čipsetu Poulsbo, což byl rok 2008, takže žádná novinka a žádné velké změny, oproti dnesním integrovaným jádrům od Intelu v Sandy Bridge je to naopak pěkná plečka, ale jelikož chce Intel prorazit hlavně do smartphonů, tak to není vůbec problém.
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Intel GMA500 (chipset US15W) P 2011-05-14 20:38:04
avatar
Tak som čakal či sa niekto nájde čo napíše, že Intel Atom Z-Series už s PowerVR nejaký ten pátek spätý je: Intel GMA500 (chipset US15W).
Palec hore shurin

P.S. boli časy kedy v mojom grafickom portfóliu bola grafická karta ST Microelectronics PowerVR Kyro II 64MB
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 21:16:53
avatar
jj, to byla taky další z řady čipů, které neměli hardwarovou T&L a ještě k tomu přišli vcelku pozdě, vlastně od tý době je tu monopol nVidie a ATi na herní grafiky a všichni ostatní výrobci to buďto vzdali, zbankrotovali nebo se přeorientovali na jiné segmenty trhu grafik.
Což mě připomíná, dělá vůbec STMicro ještě něco co by se dalo strčit do PC?
A vlastně ještě Hercules ty Kyra vyráběl, prostě samý legendy
Tralalák [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-14 21:42:36
avatar
Tak tak absenciu HW T&L, ktorú 3DMarky milovali sa snažil PowerVR čiastočne vykompenzovať optimalizáciou softwarovej emulácie „EnTnL“, ale hlavne technológiami Tile Based Rendering (TBR) a Hidden Surfaces Removal (HSR).

Śkoda, že som sa ten karty potom zbavil (mohla byť v zbierke).
romero [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-15 00:06:36

Riesenie od PowerVR je hodne podobne tomu co uz Intel mal a pre integrovane grafiky vhodnejsie ako riesenie od Nvidie alebo Ati.
Napr. aj Intel mal "Tile Based Rendering" uz od dob i845G, len to volal Zone Rendering technology a teraz to tlacil aj do Larrabee. Tento sposob renderingu mal vyhodu v tom, ze frame buffer bol rozdeleny na tak male bloky, aby sa cely blok zmestil do cache. Najprv sa pre kazdy blok zoradili vsetky trojuholniky sceny podla vzdialenosti od kamery. Potom sa renderoval postupne vzdy jeden cely blok za druhym, s tym ze sa trojuholniky renderovali do cache a az ked bol dokonceny cely blok, tak sa to prekopirovalo do frame buffera. Kazdy pixel bol zapisany do frame bufferu len raz. Tento sposob mal obrovsku vyhodu, lebo sa vyrazne usetrila pamatova priepustnost, ktorej nemali integrovane grafiky nikdy dost.
Vilík [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-15 00:29:00

32nm Atom nenabídne grafiku s DX11. Bude tam absence DX11 vůbec někomu vadit? Vždyť to stejně nemá na DX11 hry dost výkonu. DX11 je u netbooků k ničemu. Mám netbook Acer Aspire One 522 (AMD C-50). Umí DX11, ale nenapadá mě, jak by se to dalo reálně využít.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-15 00:41:53
avatar
no možná kdyby ji měl, tak by vývojáři hry pod jiným API pro Windows nedělali a smysl by konečně mělo ;)
Vilík [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-15 11:22:54

Takhle jsem nad tím nepřemýšlel. Takže vlastně absence DX11 u nového Atomu může za to, že vývojáři ještě dělají hry i pod jiným API než DX11.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-15 11:29:10
avatar
nejen u Atomu ;)
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-05-15 16:30:42
avatar
A tom jde s cela mimo mne ale věřím že AMD v tom to půjde hodně nahoru jelikož v mobilním segmentu má značné rezervy a přitom je to velmi důležité odvětví prodeje PC.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do Japonska
Assassin’s Creed Shadows představeno – vydáme se do JaponskaStředa, 15 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 93x
Komentářů: 0
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!
Pán prstenů láká na pokračování seriálu i nový Gollum film!Úterý, 14 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 386x
Komentářů: 1
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNPátek, 10 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1119x
Komentářů: 1
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineStředa, 08 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1041x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1821x
Komentářů: 2
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1932x
Komentářů: 3