Nové procesory AMD Bulldozer bez dramatické zvýšení výkonu? Kdy se novinky objeví? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 05 srpen 2010
altO AMD Bulldozer toho mnoho nevíme, AMD ale pár věcí nově naznačuje.

 

 

 

Nejdříve si raději upřesněme, jak se věci mají. V současnosti je na trhu architektura AMD K10/10.5, která ale stále vychází s K8 a ta už je tu s námi pěknou řádku let. Jistě víte, že AMD chystá řadu nových procesorů. Jako první se na trhu objeví čipy BobCat první z řady FUSION čipů, které se vyznačují jediným kusem křemíkového čipu zastávající práci CPU i GPU. Tyto první čipy jsou ale ve své CPU části stále současné Athlon II procesory, byť mají nějaké úpravy a jsou vyráběny 40nm proti 45nm. To ale hlavně kvůli velmi silné GPU architektuře RV800, která je jejich součástí. I proto budou tyto čipy vyráběny v TSMC. Jejich výroba začne v Q4 letošního roku, ale první produkty uvidíme na trhu až v Q1 2010 a podle slov výrobců PC se máme už v lednu 2011 na co těšit. Ostatně už víme, že dvoujádrové FUSION procesor AMD, určený pro netbooky a tablety jako konkurence k Intel ATOM, dosahuje téměř 90% výkonu desktopových CPU a dvojnásobku dvoujádrového ATOM procesoru. Hlavní zbraní je ale integrovaná DX11 grafika, která by měla mít výkon HD 5500! Ostatně to, že FUSION procesor umí rozeběhnout DX11 hru ve velmi slušných detailech, jsme viděli na Computexu, kde firma předváděla AvP. Netbook nebo tablet se slovním herním DX11 výkonem zní rozhodně zajímavě a samozřejmě potenciál má RV800 GPU i pro své výpočetní schopnosti.

Pokud se ale ptáte, kdy se objeví procesory architektury Bulldozer, tak k tomu dojde až ve 2Q 2011 a to v první řadě pro servery (tradičně). Jak už víte, z informací, které AMD pustilo ven, jsou Bulldzozer procesory opravdu hodně revoluční. Mají menší procesorová jádra než současné procesory, za to jich mají více. Jsou vysoce modulární a jsou vysoce zaměřeny na multijádrové operace. Mají dvojité 128bit FMAC a řadu dalších věcí, které je od současné generace CPU dost odlišují. Na druhou stranu najdeme i pár věcí, protože řada z nich je osvědčená. Až doposud jsme ale nevěděli, jak moc výkonné to všechno bude. Lze předpokládat, že v současných aplikacích, které využívají procesorů stávající generace a často ani toho, nebude nárůst výkonu zase tak markantní. Myslím nárůst výkonu pokud jde o vliv nové architektury v současné a starší generaci nejrozšířenějšího softwaru. Něco jiného je nárůst výkonu v závislosti na frekvenci čipu, kdy se obecně předpokládá, že nové 32nm AMD procesory budou moci tikat výše než současné 45nm, byť rapidní růst frekvencí neočekáváme.

Jak první se na trhu objeví serverové až 16ti jádrové procesory AMD Interlagos. Podle AMD je jejich výkon až o 50% vyšší než u současných 12ti jader. AMD však neposkytlo žádné další upřesnění, takže se vedou spekulace o tom, o kolik je tedy Bulldozer architektura lepší než ta stará. Nevíme také, jestli AMD uvádí ten výkon při stejné frekvenci obou čipů nebo s tím, že 16ti jádro bude tikat o něco výše než v současnosti 12ti jádro na nějakých 2GHz. Osobně si myslím, že to u těchto procesorů AMD zase tak moc frekvenčně hnát nahoru nebude. Ostatně i 12ti jádro může běhat bez problémů na 3GHz, ale pak dost topí a žere, na což se v serverech hodně kouká. Vyšší frekvence by tedy neměla mít až tak velký vliv, protože o moc vyšší nebude. Na druhou stranu těžko lze ve starém softwaru čekat s novým HW vyšší výkon. Jak ukazují dosavadní zkušenosti i z architekturou konkurenčních Intel procesorů, vliv architektury na nárůst výkonu je docela malý. Něco jiného je to, pokud přijde nový software využívající možností nové architektury a to třeba i včetně nových instrukcí a pak hovoříme o nárůstech výkonu o desítky i stovky %.

Každopádně stejně jako nečekejte zázraky od nové generace Intel procesorů – Sandy Bridge, kde se v běžných aplikacích nedá čekat nárůst výkonu o více jak 10% na stejné frekvenci bez optimalizovaného SW, ani u AMD Bulldozer nehledejte zázraky, i když nárůst výkonu by měl být ve srovnání se staršími čipy markantnější než u Intelu. Intel totiž dělá pravidelné malé kroky a ze současných CPU to bude k novým SandyBridge opravdu jen krok, navíc stále na 32nm. U AMD přecházíme ale od dlouhá léta používané staré architektuře CPU, ke zbrusu nové, výrazně nové a navíc z 45nm výroby na 32nm. AMD nasazuje i vícevláknové zpracování na jediném jádře a Turbo, což současné AMD procesory nemají, nebo tolik nevyužívají. Nečekejte ale nárůst výkonu jako u grafických karet, kde nová generace klidně 2x větší hodnotu FPS podá. U procesorů a běžných aplikacích, navíc v současném rozvoji multijádrových aplikacích, je těžké předpovědět, jak veliký by ten nárůst výkonu měl být. Odhadoval bych to ale na 10% v běžných aplikacích jen pokud jde o architekturu, 15-20% pokud jde o frekvence cenově srovnatelných starých a nových modelů a desítky i stovky procent, pokud jde o vliv většího počtu jader a nových multijádrově optimalizovaných aplikací. Ale to pořád spekulujeme a zatím ani více nemůžeme. Na desktopu by se Bulldozer procesory měly objevit přibližně v polovině roku 2011, postupně by měly přejít i dál, do notebooků očekáváme nástup nejdříve na přelomu 3-4Q 2011.  

Ke konci letošního Srpna bude AMD o svých nových procesorech hovořit mnohem podrobněji na očekávané velké konferenci výrobců a tvůrců čipů, kde se představí všichni, kteří na tomto poli něco znamenají, včetně Intelu, který bude mluvit o SandyBridge i NVIDIA, který vytáhne FERMI a GF100.

Zdroj: Xbitlabs.com, DDWorld.cz  
 
      

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-05 15:04:16
avatar
Jsou to všechno jenom domněnky.Já sám taky neočekávám nějaký oslňující nárůst výkonu a frekvence také nepůjdou tolik nahoru,vše to bude více zaměřené na multijádrové procesory takže spíš to pude cestou menší ale hodně jader.Samozřejmě AMD bude chtít disponovat těmi vychytávkamy co má INTEL.Zase tu pude samozřejmě o spotřebu a td,rozhodně bych AMD přál aby to byl mnohem větší bum,než tak nějak předpokládáme a AMD uteklo v procesorech jako v grafikách NV.Ale to je opravdu jen přání.
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-05 16:31:06

tj, ale člvoěk nemusí být génius, aby poznal, že procesory prostě takový bouřlivý výjoj nemají a nebudou mít v nejbližších letech....bo by se muselo změnit jen a pouze programování - grafky počítají především paraelně (resp hry), takže tam se lehce prokazatelně zvyšuje výkon na nových strojích....takže DD má asi pravdu
a pokud si spočítáme, že nové 16 jádraky budou mít 2,3GHz, 12ti mají 2GHz, pokud využijeme stejnou technologii, pak přínos nových bude max 53 %, což odpovídá....takže technologie toho asi moc nepřinese...ledaže bude mít stejné GHz, pak technologie přinese pouhých 16 %
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-05 17:30:19

Úplně bude stačit, když se Bulldozer vyrovná nebo lehce předežene Core i7. Tzn. nárůst výkonu >=20%.
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-06 09:25:58
avatar
no stacit to bude jak komu, porovnavat se bude hlavne se sandy bridge a ten by melo minimalne dorovnavat nebo spise prekonavat. stejne jako pro nvidii neni vyhodne prodavat velke cipy za nizke ceny, tak to nebude vyhodne ani pro amd.
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-05 15:33:12
avatar
mě hlavně zajímá zda bude mít HT jako u Intelu či vylepšený, o tom tu není ani zmínka
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-05 16:10:31
avatar
HT bude takový, jaký mu crosslicence dovolí
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-05 16:18:41
avatar
a co to trochu rozvést?? Myslim že se psalo že se má u Intel CPU zvýšit na dvojnásobek současného stavu...
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-05 16:28:22
avatar
můj názor je ten, že Intel AMD nedovolí, aby HT v jeho podání bylo lepší než HT v procesorech Intel... Jinak zpracovávat 4 vlákna na jedno jádru dneska umí serverový procesory od IBM takže by to nebyla taky žádná novinka.
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-05 16:32:36
avatar
no nedovolí, myšlenka HT není výhradním majetkem Intelu. Sice neznam ty dohody ale nevěřim že by Intel až tak detailně mohl kecat do optimalizace AMD čipů....
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-05 17:27:56

Myslíte, že AMD taky může nedovolit Intelu aby implementace x64 v podání Intelu nebyla lepší než v procesorech AMD? Tzn. třeba aby všechny x64 instrukce byly aspoň o takt pomalejší?
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-05 18:48:46
avatar
Samozřejmě že AMD nemůže, protože všichni používají překladač od Intelu a ten by si to optimalizoval na tu svoji verzi specifikace a tudíž by to pak nemohlo na ty od AMD jed tak optimalne.
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-06 02:11:20
avatar
Ale s HT na x86 procesorech přišel Intel...Podle mě AMD HT zkopíruje tak jak funguje dneska, a žádnej další upgrade se z jejich strany konat nebude...
fox of fire [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-05 16:18:40
avatar
no driv se hodne mluvilo o (hardwarovem) prevedeni casti vypoctu na gpu, a dneska o tom neni nikde ani zminka, tak nevim co od toho mam cekat.
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-05 16:26:46
avatar
to bylo u procesorů Fusion. Normální Bulldozery žádnou grafickou část mít nebudou...
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-05 16:27:52
avatar
To se sice mluvilo, ale to je něco, do čeho pumpuje už Intel miliardy dolarů a stále to není schopen uvezt jako funkcní produkt (Larabee, TeraCore), natož aby toho byla schopná AMD, tohla navíc potřebuje i pořádnou podporu po sw stránce a to je něco, na co jsou potřeba uplně jiné prostředky, než ma AMD k dispozici (nejen peníze, ale i lidi).
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-05 17:03:11
avatar
miliardy USD do HT? To snad ne... A AMD dobře spolupracuje zase s IBM což je také technologický tahoun
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-05 17:57:59
avatar
Mě ten výkon nepřipadá zas tak malý. Je to prostě to co se dalo čekat. Teď už jen abych se těch procesorů dočkal
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-05 18:22:12
avatar
Takova mala inovace v podani AMD. Kdyz to poslape o trochu lepe nez soucasne cpu a bude to mit mensi spotrebu tak jako odrazovy mustek dobry.

"DD" mala chybka v prvnim odstavci Q1 2010 (ma byt 2011)
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-07 12:46:06

Tak DD má chybku už v napdisu, tak proč se vzrušovat chybama ve článku.
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-05 19:51:07
avatar
ach ta x86 architektúra Nech to má jadier koľko chce, je to veľké, žerie to a v porovnaní napr. s unifikovanými procesormi GPU je ten výkon prachmizerný. Ale čo narobíme, Wintel viac nedovolí
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-06 13:42:14
avatar
jenže ty tvoje "unifikované" GPU toho umí s bídou tak 10% toho, co CPU.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-07 12:46:53

ARM je všechny sežere.
morke [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-05 20:25:19
avatar
Název článku se mi zdá divný.
rathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nejen název 2010-08-06 13:54:02
avatar
Chybám se v textu nevyvaruje nikdo nikdy. Čas od času neskloňujeme "Nové procesory AMD Bulldozer bez dramatického zvýšení výkonu? Kdy se novinky objeví?", čas od času se objeví jiné chybky.
Ale tak nějak tuším, že na opravy gramatických chyb už moc času nezbývá.

S chybami v textech jsem už celkem smířen a to i na webech, které netvoří jen parta nadšenců, ale tváří se být i třeba profesionálními.

Problém je, že čas od času mám co dělat, abych zjistil, co autor daným slovním spojením asi tak myslel
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-07 12:48:04

Tak s chybama, které i pitomý Word od MS označí červeně nebo zeleně se tedy smiřovat nehodlám. A klidně za to do mně.
rathanuviel [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - No jo 2010-08-09 13:01:04
avatar
Každopádně souhlas
Já myslel, že když se tím budu zabývat, tak že bude jasné, že mi to úplně jedno není...
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-06 01:23:58
avatar
Moja rada a názor znie - kašlite na nové procesory a radšej investujte to SSD, pretože tam ten rozdiel skutočne poznáte a rapídne pri používaní všetkého najbežnejšieho
urban.novak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-06 04:35:29

A do čeho by měli investovat ti, kteří si už SSD pořídili?
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-06 11:51:48
avatar
Samozrejme ide aj o to o aké SSD konkrétne ide, ale pokiaľ už niekto má kvalitnejšie SSD s rýchlosťou +/- 250MB, tak potom záleží už len na každého preferenciách, na čo PC používa a teda do čoho sa uňho vyplatí investovať najviac. Ale to SSD mi príde ako základ bez ktorého by už nemalo byť žiadne nové PC, aj ceny sú stále vysoké...
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-06 12:49:54

do dalsich SSD a RAID radica.. ;-)
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-06 07:23:44
avatar
No, jsem zvědavý hlavně na to, jestli se 1GHz u AMD výkonově konečně srovná s 1GHz u Intelu. Protože jinak tu pořád funguje onen "Pentium Rate".
Ostatně i toto:
...už víme, že dvoujádrové FUSION procesor AMD, určený pro netbooky a tablety jako konkurence k Intel ATOM, dosahuje téměř 90% výkonu desktopových CPU a dvojnásobku dvoujádrového ATOM procesoru...
mluví za vše... Protože i když je to pravděpodobně myšleno jako oslavná óda na ďábelský výkon nových Fusionů, já tam čtu pravděpodobně nechtěný popis mizerného reálného výkonu současných desktopových CPU AMD. Nebo vám snad přijde výkon 90% dvojnásobku dvoujádrového ATOMu něco čím by se měl desktopový procesor chlubit? Nebavíme se tu přece o poměru cena výkon, ale o výkonu jako takovém. A tady prostě pořád platí, že i u aplikací podporujících multiCPU potřebuje AMD šest jader na to aby dohnalo čtyřjádro od Intelu na stejné udávané frekvenci...
Na tomhle by podle mého názoru měli zamakat...
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-06 12:52:11

no neviem.. ale pri dobre optimalizovanej aplikacii pre multijadra si myslim, ze to 6jadro bude mat vyrazny naskok.. nehovoriac o pomere cena/vykon..
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-06 15:11:05
avatar
Jak rikas....pri dobre optimalizaci. Mnohojadra se vyuziji bud v profesionalni sfere a nebo az za nekolik let v beznych aplikacich, kdy se zacnou vice rozsirovat thready i v beznych aplikacich. Momentalne bezny smrtelnik 95% casu, kdy pouziva PC nevyuzije vice jak 2 jadra. Vemte si jak dlouho jsou tu 4-jadrove procesory a kolik napriklad her vyuziva 4 jader?
PS: editace fotek, filmu a imagingu celkove to vyuzije.
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-06 18:03:28
avatar
Srovnával jsem výkon i5-750 a X6 na skoro stejné frekvenci při renderování videa v Adobe Media Encoderu CS5 a při převodu videa v TMPGEncXPress, všechny jádra jely naplno, výkon šestijádra byl přinejlepším stejný jako čtyřjádra. To jsou prostě fakta...
Gang [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-06 09:11:53

Krátce řečeno, exponenciální pokrok na polí procesorů v podstatě se v tomto staletí zastavil. Dříve to bylo 2x za dva roky, teď za poslední 5 let frekvence se nezměnila, a výkon roste jen 15-20% za generaci (týž 2 roky).
Jak říká jeden kamarád: "Když jsem byl malý, tak lítali lidi na Měsíc"
Zajímavé, v jakém roce výkon začne mezigeneračně klesat? Ovšem, bude růst nějaký jiný parametr, o kterém nám bude vysvětleno, že právě on je nejdůležitější.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-08-06 15:05:17
avatar
To mas pravdu. Vsechno je o penezich. Nejlevnejsi zpusob na vyrobu chipu je z kremikoveho waferu. Problem je ten, ze kremik uz narazi na sve fyzikalni limity. Pokud by se chtelo jit za tyto hranice, je nutne zmenit technologii a to neni na zadnem jinem materialu zatim zvladnuto.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSN
Ghost of Tsushima pro PC se stahuje z prodeje – požadavek na PSNPátek, 10 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 947x
Komentářů: 0
Nové rozšíření pro DayZ – Frostline
Nové rozšíření pro DayZ – FrostlineStředa, 08 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 971x
Komentářů: 0
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1776x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1908x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2332x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2076x
Komentářů: 0