Nudit se nebudeme: Intel má problémy, NVIDIA zůstává u SAMSUNG a TSMC ruší slevy Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 18 prosinec 2020
altVýroba čipů je stále větší legrace a aktuální zprávy říkají, co nás čeká v dalších kvartálech a letech.

 

 

 

 

Všechny ty pěkné procesory, grafiky a počítače, všechno je závislé na klíčové věci. A to je výroba čipů. A tahle oblast je stále větší oříšek. Každý nový pokročilejší výrobní proces je dražší a dražší. Ještě před několika lety to byla otázka jednotek miliard dolarů, dnes v tom výrobci utápí desítky miliard dolarů. Není tedy divu, že z celého zástupu menších či větších výrobců čipů, zůstaly už jen dva, kteří jsou na absolutním vrcholu. A i tady se zdá, že TSMC v poslední době technologicky lehce poodskočilo SAMSUNG. Co do objemu výrobu je ale stále významný a více než konkurenceschopný Intel, ten však už nestačí technologicky.

Máme tady několik zajímavých nových informací kolem výroby čipů, které budou ovlivňovat situaci v mnoha dalších měsících, kvartálech a nejbližších letech. Začněme tedy třeba právě u Intelu …

  • Intel má obrovské problémy!

                       nevyřešil vůbec nic! 10nm je rozbitá, 7nm v nedohlednu.

Končí další rok, další kvartál a přes opakované sliby společnosti Intel, kterým dnes už může věřit jen blázen, co myslíte? Ano, Intel nevyřešil vůbec nic! 10nm procesory měly být ve velkém na trhu v roce 2016/2017. Máme konec roku 2020 a jediné 10nm procesory Intel na trhu, jsou ultramobilní čipy, které navíc tvoří jen malou část prodejů. Tu navýší až příští rok, tedy 2021, kdy se 10nm rozšíří na výkonnější mobilní varianty. Intel tak už snad bude mít v roce 2021 většinu mobilní produkce na 10nm. Ale není z toho nadšený. Proč?

Protože výtěžnost 10nm výroby je stále špatná, zdaleka nedosahuje 14nm a navíc ani ty 10nm čipy nejsou konkurenceschopné v mnoha ohledech, takže Intel nemůže tlačit ceny tak vysoko, jak by potřeboval, naopak je tlačen k jejich snižování. Intel sice částečně vyřešil problém, kdy 10nm nedokázalo dosahovat vysokých taktů, ale i současná 10nm ++++++++ (SuperFet nebo jak se jmenuje) sice dokáže až 5GHz, ale efektivita je tragická. A hlavně 14nm dokáže do samé s mnohem lepší výtěžností, která i tak není dobrá. Intel musel prakticky přestat vyrábět 10900K a nahradit ho 10850K, který je o 100MHz níže taktovaný, protože nedokázal z výroby dostat tolik čipů té 5,3GHz specifikace. Každopádně 10nm výroba pro desktop? To je a bude ještě dlouho sci-fi. Intel se v současnosti snažil vydat 10nm XEON procesory. Ty už měly být dávno na trhu, ale nejsou, protože jsou „rozbité“. Architektura má problémy ale hlavně výtěžnost výroby a chyby v čipech jsou tak špatné, že je Intel dále odkládá. A teče mu do bot, protože konkurence mu utíká, Intel hlavně neplní zásadní závazky a sliby partnerům.

Každopádně současná situace Intelu je takováto: Drtivá většina obrovských výrobních kapacit společnosti Intel je a zůstane na 14nm. Intel zastavil už dříve předělávání na 10nm, některé procesy vrátil i zpět. Kapacity 10nm produkce jsou a zůstanou omezeny, protože 10nm výroba Intel nefunguje zdaleka tak, jak by bylo třeba. Pro část procesorů použitelná je a bude, ale podle informací ze zákulisí Intel již ví, že nikdy nedosáhne kvalit a výtěžnosti 14nm procesu. Pro jeho výkonnější a větší čipy je prakticky na hraně použitelnosti a konkurenceschopné vlastně nejsou, protože konkurence je už nejméně o jednu generaci výroby dál. A lepší to nebude, přestože Intel utratil desítky miliard dolarů a několik let vývoje na opravě 10nm procesu, který se ani neblíží tomu, jaký měl původně být.

Ten čas je problém. Vstupujeme do roku 2021 a to nejlepší, co Intel má, je stále rozbitý a nepříliš moderní 10nm proces, který v mnoha ohledech nedokáže plně konkurovat dávno aktivnímu 7nm procesu TSMC. Ten navíc existuje v ještě lepší verzi, a především TSMC už skočilo na 5nm výrobu a není samo. Nějaké další velké vylepšení 10nm výroby Intel ale není na obzoru a vlastně to už s ní Intel vzdal. Hlavní pozornost věnuje 7nm výrobě. Jenže v současnosti chodí zprávy, které nepřekvapí vůbec nikoho. Intel má s vývojem 7nm obrovské problémy a bude zpožděný minimálně o roky! Takže výsledkem toho je, že Intel má část kapacit na 10nm, která je použitelná jen částečně a už tak zaostává za konkurencí, většina kapacit je ale na 14nm, která na konkurenci už nestačí. A tohoto stavu věcí to několik let zůstane! Nová generace jménem SAPPHIRE RAPIDS, kterou Intel sliboval na 2021 prý nedorazí na trh dříve jak v roce 2023!

Není tak asi překvapením, že v zákulisí se hovoří o konci současného šéfa Intelu v Q1 2021. A také o tom, že firma vyjednává s TSMC a SAMSUNG o části jejich kapacit pro výrobu některých svých TOP GPU a CPU řešení, které potřebuje dodat do několika projektů a ukázat, že má alespoň po stránce CPU a GPU co nabídnout, i když je není schopna sama vyrábět. Nic z toho není dobrá zpráva pro Intel a vlastně ani pro nás, zákazníky. Proč? Řeknu na konci článku. Podívejme se ale dále.

  • NVIDIA zůstává u SAMSUNG i v dalších letech

                                                                     – u TSMC pro ni není místo!

Společnost NVIDIA silně přecenila sama sebe ve vyjednávání s TSMC s 7nm a silně podcenila AMD a hlavně spolupráci AMD a TSMC. Výsledkem toho tak je, že ještě nedávno byla NV jedním z největších a nejdůležitějších partnerů TSMC. Dnes už stojí na okraji. TSMC se nenechalo zastrašit a společnost NVIDIA zcela ignorovalo a na jeho nátlak a vyhrožování přechodem ke konkurenci nereagovalo. Vlastně šlo a otevřelo NVIDIA dveře a ukázalo ji, kde ten Samsung najde. TSMC si prostě spočítala, že nebude NVIDIA jako zákazníka vlastně vůbec potřebovat. A počítalo dobře. NV tak nezbylo nic jiného, než skončit u SAMSUNG. A to přes to, že jeho 8nm výroba není zdaleka tak dobrá pro velká GPU, jako je 7nm TSMC. Jediným pozitivem pro NV je, že SAMSUNG je o něco levnější než TSMC a měl zájem se s NV dohodnout. Tím spíše že věděl, že NVIDIA se musí dohodnout za každou cenu, protože jinak by její GPU zůstala opravdu jen na papíře a nebylo je kde vyrábět.

Přesto NVIDIA ví, že svým tahem si uškodila, protože jednoznačně pomohla AMD i TSMC. To má teď s TSMC úzký vztah a drtivou většinu 7nm kapacit a také rezervované velké 5nm kapacity, kdy TSMC navíc pro AMD přímo udělala 5nm verzi procesu na míru. NVIDIA si sice rezervovala malou část 7nm a 5nm kapacit TSMC také, ale jen v omezeném objemu, který nebude stačit ani pro výrobu hlavního HPC produktu, pro který to NV používá. Dnes A100, která je jako jediný AMPERE produkt, vyráběný u TSMC a u tohoto to také zůstane včetně 5nm nástupce za 2 roky. Drtivá většina GPU NVIDIA je vyráběno 8nm u SAMSUNG a nejnovější zprávou je, že tomu bude tak i nadále!

NVIDIA se totiž už teď musela definitivně rozhodnout ohledně výroby nástupců současných RTX 3000 karet. Protože kapacity výroby musíte dnes objednávat klidně s ročním předstihem. TSMC pro NVIDIA ale prostě nemá místo, a navíc za to chce velké peníze, kdy navíc NVIDIA ztratila u TSMC jakékoliv výhody a pozici pro jakékoliv vyjednávání. Dokonce si myslím, že TSMC ani nemá moc důvodů se s NVIDIA bavit. Všechny kapacity si rozebraly APPLE, AMD a QUALCOMM. SAMSUNG je tak vlastně jedinou možností pro NVIDIA. Firma slíbila vylepšení 8nm výroby, současně nabídla slušné cenové podmínky, a hlavně má prostor pro NV, i když ho nemusí být tolik, kolik by si NV představovala. Takže cokoliv nahradí současné RTX 3000 grafiky, ať už nějaká nová generace nebo REFRESH v horizontu 1 roku, bude vyráběno opět u SAMSUNG.

  • TSMC přestává stíhat! Ruší množstevní slevy.

Není dnes sporu o tom, že technologicky a kvalitativně na poli výroby velkých i malých čipů, je TSMC jasný král. Má malý náskok na SAMSUNG a již téměř dvougenerační náskok na Intel. Kapacitně ale nestíhá. A to i přes fakt, že investuje a rozšiřuje mnohem více, než mělo v plánu a lítají v tom desítky miliard dolarů. A přidává na tempu. Není se tak co divit, že TSMC zvyšuje ceny výroby a zrušila prý i dlouhodobé klasické množstevní slevy. I tak, výrobci nemají moc na výběr. Apple, AMD a Qualcomm si prostor u TSMC naprosto rozebrali a vezmou cokoliv za prakticky jakoukoliv cenu. Zcela vyprodané má i ty kapacity, které teď teprve staví. A to už se bavíme o 3nm výrobě. TSMC vlastně nemá ani důvod hledat teď nějaké další zájemce, stačí prý třeba jen před AMD zmínit, že má část kapacit navíc k využití, a to je bez vyjednávání vezme okamžitě protože AMD má vyprodáno. Procesory, hlavně SoC pro SONY a MS, a také Radeon RDNA GPU, všechno je vyprodáno okamžitě, jakmile se to vyrobí … limitem je u těchto produktů teď prostě kapacita výroby u TSMC.

  • Ceny výroby výrazně rostou a porostou

                                 – zdražení procesorů, grafik a PC je nevyhnutelné.

Všechny tři zdánlivě samostatné zprávy výše, však spolu přímo souvisí. A není to pozitivní pro nás, zákazníky. Pokud se nestane něco nepředpokládaného (prudký propad poptávky, nebo technologický průlom), čekejte viditelné zdražení produktů, které zamíří na trh a do prodeje v Q1 2021 a dál. A to i některých již uvedených věcí. Všichni výrobci čipů zdražují, roste cena křemíkových Waferů, kterých není dost a násobně vzrostla cena dopravy. Není prostě možné udržet ty doporučené ceny u mnoha produktů z předchozích let s přechodem do roku 2021 a reality nových cen výroby a věcí kolem. A může být hůře.

A velmi negativně k tomu přispěje Intel! Samozřejmě asi se nenajde nikdo, kdo by nesouhlasil, jak moc si Intel za své problémy může sám a jak si vše zaslouží za ten svůj přístup/nepřístup k celé věci. A jeho problémy budou nadále narůstat. Jenže musím říci, jakkoliv jsou problémy Intelu dobrou zprávou pro konkurenční prostředí na trhu a fakt, že AMD se konečně může stát konkurencí i jinak než jen na papíře, nejsou dobrou zprávou, pokud budou pokračovat dlouhodobě. Intel totiž vyjednává s TSMC a SAMSUNG o využití jejich výrobních kapacit pro některé své produkty, protože je sám nedokáže vyrobit. Jenže ty kapacity už teď nestačí pro všechny, takže když přijde Intel, který samozřejmě zachrastí velkými penězi, tak to bude znamenat jediné. Další zdražení všeho a horší dostupnost některých produktů. Intel je tak významný z hlediska objemu výroby čipů pro počítače všeho druhu, že je to problém. Pokud SAMSUNG nebo TSMC kývnou na jeho poptávku, znamená to nutně, že AMD, NVIDIA nebo další partneři dostanou o to méně kapacit. Hlavně se všichni pustí do přeplácení jeden druhého, a výsledkem tak bude další zdražení všeho. Což zaplatíme jako zákazníci ve finálních produktech.

S láskou budeme vzpomínat na doby současných cen procesorů a grafik atd. Protože následující generace budou v každém případě dražší. A začne to už v roce 2021 u stávající generace produktů, protože se prudce zvedly náklady v posledních týdnech a rostou i dále a poptávka zůstává také vysoko. TSMC a SAMSUNG nejsou schopni rozšiřovat kapacity tak rychle, jaká je poptávka a nároky na ně. A Intel tak nechtěně situaci zhorší hned 2x. Jednak technologicky nestačí a jeho produkty tak budou nekonkurenceschopné i nadále, a pak chce zabrat část těch kapacit TSMC a SAMSUNG, aby nevypadl produktově z trhu zcela v oblasti HPC CPU a GPU. Jak říkám, nudit se určitě nebudeme ….

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-18 16:33:48

Ohledně Samsungu a výroby nvidia to nevypadá zase tak špatně. Dostupnost produktů je podobná s TSMC a výkonostně to také nevypadá, že by nvidia nedokázala konkurovat. Nakonec je dobře, že Samsung se zapojil do výroby a ikdyž stále není uspokojena poptávka, tak se samotným TSMC by to na trhu vypadalo ještě hůře. Nicméně děkujme Samsungu za výrobní "výpomoc", která i tak nestačí. Je to ale pořád lepší než kdyby vše stálo na TSMC.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-18 16:36:39
avatar
Citace:
A začne to už v roce 2021 u stávající generace produktů, protože se prudce zvedly náklady v posledních týdnech a rostou i dále a poptávka zůstává také vysoko.

Zasáhne to zdražování i grafiky od AMD 6700 a 6700XT? Podle toho co se tady psalo, by měli mít lepší cenu než předchozí generace. Doufám, že se jich to týkat nebude a dorazí už v lednu.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-18 17:27:52

Určitě je to zasáhne jako všechno v poslední době a ten interval bude dloouhý
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-18 18:01:09
avatar
Jak jsem tu už psal, low-end GK bude brzy tak za 10tis .
Jen se podívejte na cenu Ryzen 5 2600. Stojí 4,3tis. vč. DPH. Loni jsem jej synovi kupoval za 3,3 a nějakou dobu předtím byl ještě levnější. Dokonce kolem 2,7.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-18 22:56:24

Ryzen 2600 (3.4/3.9 GHz) může dnes za tu jeho cenu koupit jen totální blázen.
i5-10400F je dnes paradoxně po všech stranách mnohem výhodnější kousek, lepší IPC, frekvence jsou o 400 až 600 MHz vyšší, nižší spotřeba a navrch je o vlas levnější.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-18 23:59:25
avatar
jenže je to pro mrtvou platfromu, kdežto v té AM4 můžeš koupit a osadit z druhé ruky RYZEN 9 ;)
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-19 00:22:14

Ano, to je pravda. Děkuji, na to jsem zapomněl. Otázkou ale je, zda vůbec bude někdy bazarová cena Ryzenu 9 natolik nízká, aby se o takovém upgrade dalo pak smysluplně uvažovat (v té době už nejspíše bude se srovnatelným výkonem a cenou nového kusu k dispozici nějaký Ryzen 5, který bude ale o 2 generace novější). A taky je potřeba přihlédnout k tomu, že si asi těžko někdo kupuje Ryzen 2600 a k tomu už rovnou desku hodnou budoucího osazení Ryzenu 9.
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-19 08:53:01

"asi těžko někdo kupuje Ryzen 2600 a k tomu už rovnou desku hodnou budoucího osazení Ryzenu 9"

Dnes je těžké koupit desku pro 2600 do které by Ryzen R9 nešel. Chipsety 3x0 jsou většinou ve výprodejích a s cenama B450 od cca 1500 je nemá smysl řešit.

i5-10400 sice pro hráče vychází v poměru cena/výkon lépe než to nejlepší od amd (3500X), ale při uvažování do budoucna je AM4 vhodnější volbou. Do socketu 1200 lze v budoucnu dát maximálně bazarové 10 (10900) jádro, kdežto do AM4 půjde 8j (5800X) které intel překoná. Při trošce štěstí půjde do AM4 sehnat 12-16 jádra, které deklasují cokoliv od intelu na s 1200 platformě.

PS: Zůstává otázkou zda 12-16 jádra 5 řady půjdou v bazarech vůbec sehnat. Proč by je někdo prodával, když je nelze nahradit něčím lepším? ;)
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-19 10:52:13
avatar
Záleží na plánech zákazníka, ale pokud by základ sestavy nechtěl další 3-4 roky měnit, tak ten Intel by se cenově i výkonnostně vyplatil víc (což je po letech jejich švihlé cenové politiky úsměvné).
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-19 11:19:48

"pokud by základ sestavy nechtěl další 3-4 roky měnit"

Ano, pro tento případ je právě vhodnější AMD ne? 3500X ty 3-4 (spíš 2-3) roky výkonově vydrží a pak se tam dá 5800X nebo možná i něco lepšího. A bude na další minimálně 2-3 roky klid. ;)
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-19 14:49:10

no vem si ze ryzen 2700X bude v dubnu 3 roky na trhu. dnes nikoho moc nezajima a i ta 3500X ji ve hrach dost prekona a to nova 3500X stoji to stejny co 2700X z druhy ruky. 5800X muze byt za 3 roky ve stejne situaci...do dvou let tu mame 5nm cpu od amd, 5nm proces je dost velky skok od 7nm, a ty cpu budou proste logicky podstatne lepsi, nez co mame na trhu ted.
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-19 18:52:40
avatar
Přesně tak, pokud vydrží generační posun kolem 15% IPC, potom už Zen 3 nebude tak moc zajímavý. A AM4 je stejně jako 1200 výběhová platforma, jen do AMD jde strčit něco trochu lepšího.
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Rychlé PC není jen o CPU 2020-12-19 11:33:29

Alferi, zapomínáš že PC není jen CPU. Například mě samotného překvapilo SSD Samsung 980 PRO (nojo nemá SLC), start čistých Win10 je prakticky instantní! (B550+Zen2 platforma) ... máš POST od UEFI a pak už jen problikne plocha Widlí. Mazec. Po tomhle zážitku už nechceš zpět. Instalaci W10 jsem klonoval z SSD Gen3, takže šlo o porovnání stejné instalace.
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-19 18:45:40
avatar
Jo jo, kde jsou časy, kdy po zapnutí PC následoval výlet do kuchyně pro občerstvení (nebo na WC), než to všechno nahrkalo. Stavbu bez SSD dnes už snad nikdo nedělá (teď jsem stavěl tchánovi lowend jen s obyčejným SSD a Pentiem a i tak to naskočí za 10 sekund).
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-19 14:35:46

Prý tam půjde ještě ten Rocket Lake.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-22 00:34:50

Ano, ale tou "R9 hodnou" deskou jsem myslel např. to, že ta deska bude mít patřičně chlazené mosfet kaskády a podobně.
samusaran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-19 12:36:02
avatar
bazary su drahsie ako obchody,

ludia tam skusaju predat draho, malokedy je tam rozumna "nabidka"
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-19 13:51:04
avatar
Na všechno je třeba si počkat a sledovat vývoj.
Já jsem chtěl upgradovat ze soc.1150 H87+i5-4690K. Původně jsem uvažoval o AM4 B550+6 jádro řady 5xxx. Jenže 6 jádro je zatím jen X model a za 8 tis., což mi přijde teda dost drahé. Nakonec kleklo PC synovi, tak jsem musel nákup uspíšit. Sešlo i z desky B550. Kvůli úspoře jsem vzal B450 (MSI Tomahawk MAX za 2,2K na Black Friday), protože se ukázalo, že do budoucna řada 5xxx na ty desky půjde + CPU R3 3100 (za 2,7K) a časem (rok dva) změna na to šestijádro a nebo spíš už 8 jádro.
A 3100 4/8 je výkonem +/- jako 2600 6/12 + pro mé potřeby plně dostačující. Stejně jedu pořád na GTX 1060 3GB a čekám na low-end - mainstream v novém roce.
samusaran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-20 23:15:52
avatar
to si dobre kupil , r3100 je ako stary dobry intel 7700k

co sa tyka kariet odporucam pockat rtx za 200€ 3050

mas tam optix na render a dlss na hry.

dlss bude mat kazda vacia hra typu cp2077 resident evil 8 atd.

nv si rada zaplati dobre vie ze sa jej to vrati.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-21 00:01:52

No zrovna v Cyberpunku se ta podpora moc nevyvedla.
Myslím tím optimalizaci hry jako celek, kde úřaduje nvidia.

Nvidia si vždy zaplatí tu nejočekávanější hru, šoupne tam své uzavřené technologie a na optimalizace se ... Klasika
Už je s čím srovnávat a je to evidentní, jak to tlačí přes marketing, než aby hra jela krásně po uvedení. AMD s tímto problém nemá. Není tak agresivní, ale hry šlapou na všem.
samusaran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-21 11:15:39
avatar
dlss tam ma viac variant, je to dobre vyrieene kazdy si vybere.

ja by som skusil downsamplig rzlisenie na full hd monitore s vykonnejsim dlss namiesto quality dlss, mozno je to jepsia varianta
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-19 13:58:47

ten ryzen 9 3950X co stoji na bazaru min. 14k a nova 5600X ho ve hrach podstatne prekona? a nejspise stejne tak i budouci 5600/5500, ktery by melo byt snad za ok cenu?
Maran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-18 16:51:49

Safra, snad stihnu koupit RTX 3080 Ti v pěkné nereferenci do 33k.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-19 00:17:15

Kup si 3090. Jsou skladem na CZC. Jen tak mimochodem: jsou to jediné karty skladem s více než 4GB VRAM. A bitcoin jde pořád nahoru. Nečekal bych, že v blízké době bude vůbec možné koupit jakoukoliv grafiku.(myslím, že ty 3ks 3090 co byly dnes skladem budou na dlouho poslední karty skladem vůbec)
Maran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-19 11:13:32

Nepotřebovat kartu na rendering, koupím si 6800XT s 16gb vram. Bohužel nemám grafiku jen na hraní a proto mě 10gb na 3080 omezuje. 3090 je brutálně předražená hlavně ve světle 3080 Ti, která by měla stát 999 dolarů a mít v podstatě stejný výkon. Uvidím, ale máš pravdu, vliv Bitcoinu bude bohužel nemalý.
CCblue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-18 17:19:31

"A i tady se zdá, že TSMC v poslední době technologicky lehce poodskočilo SAMSUNG."
Hezká věta, ale není z ní jasné, kdo komu odskočil. Když nechcete skloňovat zkratky, tak by stačilo dodat jedno slovo: "... poodskočilo firmě SAMSUNG."
AlmightyCraft [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-18 18:41:40
avatar
Dobrá news, alespoň si budeme moci vybrat, navíc nebude jen monopol TSMC.

Dostupnost to jen zlepšuje a i když Samsung nemá tak super proces tak se nVidi na něm ty grafiky docela povedly, a konečně máme nějaké dilema co koupit (když to bude skladem za rozumnej peníz).
dakuhonoo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-18 19:41:05
avatar
Jeden by povedal, že by bolo intelu treba pomôcť a nvidia by mohla vyrábať u nich.

Inak viete mi niekto povedať, prečo/či intel nestavia nové kapacity, pokojne aj 14nm, keď nedokáže pokryť vlastnú zazmluvnenú produkciu?
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-20 18:15:26
avatar
Na to potřebuješ bratru 20.000.000.000,- US$. Je těžké půjčovat někomu, kdo je ve srabu. Banky vidí, co se děje.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-18 22:42:01

Mně vůbec nevadí, že Intel bude hrát nějakou dobu druhé housle, podobně jako kdysi je hrálo AMD. Ta jeho 14nm výroba není až tak špatná, 1-2 roky s ní ještě v pohodě vydrží. Samozřejmě za předpokladu, že ten jeho křemík bude za adekvátní ceny. A to se nebojím, že by nebyl - zjevně už nyní s částí portfolia bez problému přistoupil na cenovou hru AMD a podbízí se.

Dnes jsem pro představu koupil v Alze i5-10400F za 3899 Kč a k tomu desku MSI B460M PRO-A za 1899 Kč. Na obé jsem uplatnil kupon "VANOCE5" a hned sleva -500 Kč. No nádhera. No tomu se zkrátka nedalo odolat. Nejlevnější 7nm procesor od AMD, který lze sehnat, je Ryzen 3600, i ty 3100 jsou vykoupený. A než kupovat 2600 a podobné, to už rovnou možno skočit po 14nm, zvláště když z pohledu poměru cena/výkon se jedná v zásadě o velmi dobrou nabídku.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-19 08:58:50
avatar
Ja nechapu kam se podelo 7nm EUV ... Apple preci uz je na 5nm EUV a AMD vse vyrabi na 7nm, proc alespon neco nedela na tom nejlepsim pro nej dostupnem 7nm EUV, dyt i tu CDNA dela na klasickym pokud vim, ze 7nm EUV proste nikdo nepouziva a vsici se pretahuji o tu levnou neEUV verzi? By prodavali jako housky i na drazsim EUV kdyz vidim jaky priplatky si obchodnici nahazuji, tak to uz mohli vyrabet i za draho a prodali by ... dale proc se nepouziva 6nm EUV, kam ty lepsi procesy zmizely, ten preci chtel zase Intel? Ja jsem zvedav jestli se 6900XT vubec objevi v evrope letos, vypada to ze asi ne a nereference budou kdy, v breznu? Silene totok.
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-19 11:41:19

Myslel jsem na to samé a jediné co mě k tomu napadlo je, že nejspíš na stejné lince můžou udělat za čas "t" více waferů bez EUV než s ním. Protože EUV vyžaduje více času (vícenásobný osvit nebo tak něco) a těch strojů mají asi málo pro paralelizaci, takže by tím vzniklo úzké hrdlo.
kyselak85 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-19 18:47:15

To je asi jediné rozumné vysvětlení. Přesto si na druhou stranu si říkám, že když už bych tu technologii měl pořízenou, tak bych se ji snažil využít. Tím spíše se při současné ceně waferu snažit z každého vytřískat co nejvíc peněz. Očekával bych, že skutečné výrobní náklady nebudou o tolik vyšší, takže i při drobně vyšší prodejní ceně za výsledný wafer bych měl vyšší marži.

Ale asi by to opravdu znamenalo výrobu o tolik menšího množství waferů, že by se to finančně nevyplatilo...
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-19 23:09:01
avatar
Sakra a nejaké dobré správy nemáš? Všetko zle
foxa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-20 11:44:28

Osobne si myslim, ze je to dosledok jednak pandemie a teda prace z domu a jednak generacnej obmeny aj vo firmach a st. sprave. To su ale iba docasne priciny a casom sa to urcite stabilizuje. No nepocitam s tym, ze to bude skor ako o rok, mozno dokonca aj neskor (co ma dost stve, kedze tiez potrebujem upgradnut svoje PC ).
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 315x
Komentářů: 0
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1131x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1263x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1157x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1856x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1660x
Komentářů: 0