Proč není dost čipů pro auta včetně Škodovky? Automobilky si za to mohou samy. Ale selhala i ČR. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Neděle, 10 říjen 2021
altNěkteří výrobci automobilů nemají s čipy potíže, některé včetně české Škody zastavují výrobu.

 

 

 

 

Většina z nás si dnes asi jako normální počítačový čip představuje moderní procesory, dnes tedy RYZEN 3000/5000 nebo Core 10000/11000, případně jako různě velké čipy na grafických kartách Radeon RX 5000/6000 a NVIDIA RTX 2000/3000. Mnozí ale také dobře vědí, že snad s výjimkou několika multimediálních systémů v některých modelech automobilů, se prakticky žádné podobně výkonné a moderní čipy, v dnešních autech běžně nevyskytují.

Většina čipů, kterých je dnes nedostatek, že kvůli nim musí automobilky přerušovat výrobu a mají rozdělané desítky tisíc aut, která nemohou zkompletovat, jsou technologicky na úrovni počítačového pravěku. Jde o čipy pro řídící jednotky automobilů, čipy pro systémy různé palubní a systémové výbavy apod. Nikde, ani v nejdražších autech se však na tyhle věci nepoužívají moderní čipy typu současných počítačových CPU nebo GPU pro běžná PC. V drtivé většině jde o funkčně velmi jednoduché účelové čipy, které jsou navíc vyráběny starými vysoko nanometrovými (tedy i velmi starými a dnes překonanými) procesy. Jde totiž o to, že po těchto čipech se nevyžaduje nějak vysoký výkon, ale především extrémní spolehlivost a odolnost. Musí vydržet fungovat desítky let i v obtížných venkovních podmínkách.

Ve své podstatě není tento design čipů vůbec špatný. Naopak. Dává to smysl používat osvědčené technologie a procesy výroby, byť vedle současných čipů používaných v oblasti PC jde skutečně o pazourek vedle laserového řezáku. Takže proč jich není dost? Inu, to má jednoduché vysvětlení. Jde o zásadní selhání automobilek samotných.

  • Automobilky selhaly hned několikrát

                                                   …. za nedostatek čipů si mohou samy

Každá automobilka potřebuje samozřejmě dodávky potřebných komponent. Většina automobilek má i nějakou vlastní výrobu motorů, vlastní lisování plechů apod. Samozřejmě velká část spoléhá i na externí dodavatele komponent a různých dílů. A to včetně čipů. Jenže právě s čipy je tu problém.

Většina těch čipů, které moderní auto obsahuje, je prostě velmi jednoduchých na starých výrobních procesech, které se sice snadno vyrábí, ale většina špičkových výrobců je vyrábět buď nechce (jsou na nich extrémně nízké marže), nebo ani nemůže, protože už prostě neudržuje ty starší výrobní procesy. Šéf Intelu nedávno prohlásil, že jeho firma by byla schopna vyrobit pro automobilky tolik čipů, kolik chtějí, ale oni je nechtějí. Nejsou to totiž ty „správné čipy na správné výrobě“.

Na světě tak postupně zůstalo jen pár firem, které ty čipy produkovaly. Část jedné z nejzásadnějších světových továren letos vyhořela, což situaci také nepomohlo. Ale zásadní problém vyrobily automobilky sami koncem minulého roku a začátkem tohoto. Tedy v době, kdy se kvůli Covidu zavíraly provozy a omezovala se výroba, omezily také objednávky čipů od výrobců. Automobilky si myslely, že se sníží poptávka, takže nebudou těch čipů tolik potřebovat.

Tohle plánování se ale hrubě nepovedlo a neodpovídalo realitě. Nejen že moderní auta potřebují těch i jinak jednoduchých čipů podstatně více než dříve, protože čipy se dávají do všeho, snad i do ventilků u pneumatik, ale především poptávka po autech neklesla. Jenže když se letos snažily zvýšit objednávky, tak narazily. Uvolněné kapacity již zabrali výrobci jiné elektroniky, které je kvůli abnormální poptávce a dávání čipů do všeho, také nedostatek. Část výrobců pak modernizovala výrobní linky a přesunula svou pozornost na modernější výroby, u kterých je současně vyšší marže atd. Jinými slovy, automobilky nemají čipy proto, že zrušily své starší objednávky, a když zjistily že je budou potřebovat, tak ty jejich kapacity už někdo obsadil nebo byly zrušeny ve prospěch modernější a výdělečnější výroby. Jinými slovy, část čipů, se kterými automobilky u stávajících modelů aut ve výroby počítaly, už není ani kde vyrábět.

  • Strategické průmyslové selhání západních států včetně ČR …

A to je nejzásadnější chyba výrobců aut. Až na výjimky, například Toyota, nebo myslím Tesla, nemají výrobci aut vlastní továrnu na své vlastní čipy! Ano, je to neuvěřitelné, ale Škodovka, jejíž továrny a přidruženou výrobu pro ni, najdeme prakticky na každém rohu u nás v ČR, tak zde zcela chybí továrna na čipy tak, aby pokrývala potřebu místního průmyslu. Toyota například takovou vlastní továrnu má, proto není krizí zdaleka tolik zasažena. Škodovka a další výrobci zejména v USA, jsou ale totálně závislé na dodavatelích (hlavně z Číny) a vlastní výrobu čipů nemají. Což je podle mě naprosto nepochopitelné selhání plánovačů a stratégů těchto firem. Nemít čipy je u dnešních aut stejné, jako nemít motor. Návrh, design a výroba motoru auta je stejně důležitá, jako čipy. Takže nejen škodovka si za to může sama. Mít prostě továrnu na čipy hned vedle motorárny, by měl být základ všeho. Speciálně když jde o čipy, které jsou na míru a jejich výroba je na mnoho let, což je další velký rozdíl proti produkci čipů pro oblast PC, kde se stejný čip vyrábí zpravidla 2 maximálně 3 roky ...

Fakt že v ČR máme montovny na téměř všechno kolem strojů na každém rohu, ale nemáme moderní továrny na něco tak zásadního jako čipy, včetně třeba těch nejmodernějších pro PC, je velmi výmluvné a selháním na mnoha úrovních (samozřejmě ČR v tomhle selhání není sama). V minulém století byly třeba ocelářské závody znakem vyspělosti tehdy TOP moderního průmyslu a Česko na tom z počátku 20.století bylo skvěle. Jedna z nejvyspělejších ekonomik a průmyslu na světě. Jen začátkem 21. století je znakem vyspělosti průmyslu moderní výroba, tedy čipy, nano technologie atd. ČR má špičkový výzkum i některé menší zásadní části výrob v těchto oblastech, chybí zde ale komplexní velká moderní výrobní centra nejen na ty relativně jednoduché základních čipy pro automobilky, ale i ty složité nejmodernější čipy do PC apod. Nemáme zde žádnou továrnu Intelu, AMD, NVIDIA, ARM, TSMC, Samsungu apod.

Selhání automobilek je také výmluvným selháním vlád celého západního světa. Jak chceme u nás v Evropě či ČR vyrábět třeba ta elektroauta, když u nás nemáme žádnou kapacitu výroby baterií, těžby potřebných surovin pro ně, nemáme zde výrobu potřebných čipů atd.? Škodovka není schopna dnes evidentně vyrábět ani konvenční auta, kdy hrozí zastavení výroby ve všech továrnách, což je těžká rána pro český průmysl a věci s tím související. A řešením není čekat na novou dodávku čipů z Číny. Tenhle přístup ten celý problém spoluvytvořil. Jsem zvědav, zda se v ČR konečně něco pohne. Intel a další výrobci čipů hledají nové lokality pro stavbu nových provozů. Místo u nás bychom měli, stačilo by třeba zbourat pár překladišť a skladů, které vznikly na zelené louce a nemají žádnou přidanou hodnotu, třeba těch od Amazonu … jenže výroba čipů a překládání balíků jsou dva velmi odlišné obory a ČR dnes bohužel zvládá asi jen to posunování balíčků …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 11:37:49
avatar
To je snad zde poprvé, co mohu s autorem bez výhrad souhlasit.
Zejména EU posedlá centrálním plánováním téměř všeho v tomto naprosto selhala. Naše vlády pak tím, že se v mnohém spoléhají právě na EU, byť z části nemají na výběr. Ale zrovna toto odvětví si myslím není ten případ.
Dan666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 16:24:17
avatar
nevim ale co ma EU a stat spolecneho s Automobilkama??? Automobilky jsou "soukromy" subekt spise nadnarodni a o tom jestli bude vyrabet cele auto od audia az po zamek je podle me kazdemu ....staty "pouze" resi to aby snizily nezamestnanost tim ze davaji danove prazniny atd. temto nadnarodnim spolecnostem a nebo resi kdyz se ma presunout vyroba jinam,tak se snazi dat o5 neco za free

PS:chapu ze je vtom politika,ale pokud by jsi byl vlastni automobilky a EU ci stat by te nutil do neceho co pro tve podnikani je bud neekonomicke ci ryzikove,tak se na to asi vyseres a presunes vyrobu jinde nebo to budes resit nejak jinac
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 12:08:33
avatar
darksicek, váš komentář nechápu.
To je hrozně jednoduché, hodit to na EU.
Rozhodně naší zemi nikdo nebránil, aby tady nějaká továrna na čipy vznikla, některé země EU továrny mít budou, protože se o to starají, ovšem náš stát se prakticky 8 let stará výhradně o to, aby se měl dobře premiér a ten kdo mu poklonkuje.
Nakonec takových, jako vy je hodně, kteří uvěří našim populistům, že za naše problémy vždy může někdo jiný.
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 13:20:32
avatar
Narážím tím na dotační systém EU, kde leckterý průmysl byl kompletně zlikvidován, díky pokřivenému tržnímu prostředí, kde se nedalo dotovaným produktům těmi nedotovanými konkurovat.
Také však dodávám, že tohoto konkrétního odvětví se to nejspíš netýká.
Jinak ten problém rozhodně není starý 8let, ale vzniknul v podstatě ve chvíli, kdy se elektroprůmysl rozhodl téměř veškerou produkci přestěhovat do východní a jihovýchodní Asie. A nečinnost ve které i nadále setrváváme je neomluvitelná. Zejména v době, kdy levnou pracovní sílu téměř nahradili roboti, a elektřina z uhlí je největší fuj.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-12 07:32:30

Najlepšie na tom bolo to obrovske zhrozenie USA, ked zistili že na Činu nemôžu povaliť sankcie, lebo všetku elektroniku vyraba čina a keby oni prestali dodavať tak by sme skončili bez elektroniky Ved preto teraz USA investuje 70 miliard do čipov aby sme na čine neboli 100% zavysli, keby vznikol problem ( USA planuje studenu vojnu s Činou snaha ich trochu pribrzdiť ), aby sme si vedeli niečo vyrobiť aj v USA či EU
Proste komedia. Preto som pisal že americka armada zatlačila na nizozemsko a nove EUVS stroje prv pôjdu do USA s toho bude ryžovať kto iny ako Intel tovarne
chimera [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-12 09:40:51
avatar
Jenže ten pokřivený dotační a zároveň regulační systém si vymysleli a zároveň schválili členské státy EU sami jako ochranu před vzájemnou konkurencí, EU je taková jakou jsme si ji udělali samozřejmě na státní úrovni...
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-12 07:57:01

Možná by bylo lepší místo psaní krátkozrakých ideologických žvástů kouknout trochu dál do historie, nebo aspoň zkusit pustit vyhledávač.

Před rokem 1989 se v Československu vyráběly polovodiče na 3 místech - Tesla Piešťany (digitální obvody), Tesla Rožnov pod Radhoštěm (analog a malé digitální čipy) a v ČKD Polovodiče Praha (výkonový elektronika). Úroveň byla na tehdejší dobu a možnosti omezené příslušností k východnímu bloku velmi dobrá. O ČKD Polovodiče něco málo vím, protože jsem tam dělal diplomku na téma výkonové měniče s vypínacími (GTO) tyristory.

V důsledku ideologických přístupů a neschopnosti polistopadových vlád došlo rozvrácení a rozprodání průmyslu a to nejen polovodičového. Česká polovodičová výroba skončila v zahraničních rukách. V Rožnově nyní funguje vývoj a výroba křemíku i čipů pod hlavičkou ON Semiconductor Odkaz. Pražské ČKD Polovodiče skončily pod firmou ABB a zabývají se vývojem a výrobou výkonových polovodičů Odkaz.

Ale souhlasím, že politické strany u nás věnují víc úsilí tomu, koho označkovat jako nežádoucího, a dalším ideologickým kravinám, něž nějaké smysluplné koncepci rozvoje průmyslu a země.

I když jeden známý, který měl v minulosti už několik jednání na vládě kolem otázek učňovského školství a řemeslné výroby, říkal, že v posledním volebním období zaznamenali pozitivní změny. Byť spíš jen na ministerstvu průmyslu vedeném ministrem Havlíčkem.

Možná k těm pozitivním změnám došlo proto, že Babišova vláda (přes všechny výhrady k jeho osobě) byla po listopadu asi první, jejíž styl byl víc manažerský, než politickoideologický. A i tady vím o čem mluvím, měl jsem totiž možnost setkat se s jeho manažerským stylem (téměř) osobně.

Když se zavádělo kontrolní hlášení DPH, byl jsem jako podnikatel hodně naštvaný z toho, jak to bylo dělané z úřednického pohledu a bez ohledu na uživatele. Zvažoval jsem, jestli si stěžovat na lampárně, ale nakonec jsem poslal email přímo Babišovi na ministerstvo financí, kterému tehdy jako ministr velel. Musím říct, že mi opadla čelist, když mi do pár hodin jeho jménem volala jeho sekretářka a domluvila mi schůzku na Generálním finančním ředitelství, abych tam s nimi probral, co by bylo dobré zlepšit. Výsledek jednání s úředníky z ředitelství sice nic moc nezměnil, ale aspoň jsem to, co bylo pro normální malé podnikatele nejdůležitější, napsal na wikipedii.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 15:44:26

Ten vyhledávač, nebo ty fakta které z něj sem píšete nic nemění na faktu, že ČR se tohoto průmyslu zbavilo ve své vlastní odpovědnosti v budoucnost. To není věcí EU, ale čistě naše národní krátkozrakost. Čtenář navy to pouze jednoduše sesumíroval a dal jasně správně najevo, že to je čistě naše národní selhání, než že by za to mohlo EU.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-12 07:19:57

Dovolím si nesouhlasit. Věci nejsou nikdy černobílé, ani tak jednoduché, jak na první pohled vypadají. A zvlášť, jak vypadají v podání ideologických žvanilů.

To co jsem psal, nebylo proto, že by to mělo měnit realitu, ale proto, že takové "jednoduché sesumírovávání" je jednou z příčin toho, kde jsme. Lidé, místo aby přemýšlely o faktech a souvislostech, papouškují jednoduché (polo)pravdy a žvásty tak dlouho a často, až mají pocit, že to je (jediná správná) pravda.

Je hrozně jednoduché hledat chyby u jiných a omílat, že za všechno můžou ti nahoře. A ještě lepší je, když to má tu ideologicky správnou barvu. Takže za všechny naše problémy před listopadem mohl zlý imperialista a i 32 let po listopadu za to můžou komunisti. A teď ten nejhorší s nich, "estébák" Babiš. Někdy mám z toho, co vidím v médiích a na sociálních sítích, skoro pocit, že to je (polo)bůh, který ovládá do posledního šroubku celý (náš) svět. A pro zavilejší ideologické dogmatiky může Babišovo údajné totalitářství možná i za to, že se nic nesmí pohybovat vyšší rychlostí než světlo.

Dokud bude vítězit ideologie nad racionálním přístupem i zdravým rozumem a dokud místo schopných, věcných politiků bude všechno řídit Klauzova "neviditelná ruka trhu", protože se za ní dobře schovává neschopnost ideologů řídit cokoliv, tak se velká zlepšení asi čekat nedají. Ale to neplatí jen tady u nás.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 18:38:06

Pro mě osobně je jakékoli paušalizování viny a důsledku jen medvědí službou. Žijeme řekněme ve středu časových okolností.
Chyby se dějí napříč spektrem, ale podstata národa a jeho historie dokáže udělat divy.
EHM zase bych nečekal příliš. Je to o každém svědomí nás zvlášť. Proto bych nenasazoval psí hlavu nějakému úsudku. Podstatné je si to uvědomovat a přijímat opačné názory. Konečně bez tohoto postupu se dál neposunem.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 12:44:57

Podle wikipedie patří ČR do seznamu několika málo států, kde nějaký FAB je. Bohužel se Wikipedie nerozepisuje o tom, kde jej ABB má https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_semiconductor_fabrication_plants

Ze školy si jen pamatuji, že zde byla poměrně velmi vyspělá výroba waferů Nebo alespoň tahání křemíkových monokrystalů, které jsme měli vystaveny u vstupu do školy(to už je ale více než 20 let)) v Rožnově pod Radhoštěm.
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-12 11:35:12

Učil vás elektroniku Cáb?
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Čip v každém ventilku 2021-10-12 07:21:34

Možná čip ve ventilku může někomu znít jako vtip, ale vtip to rozhodně není. Nová auta mají měření tlaku v pneumatikách v reálném čase (Odkaz TPMS = Tire Pressure Monitoring System) a tlakový senzor, jednočip i rádio pro přenos dat do palubního počítače jsou spolu s baterií opravdu součástí ventilku. A není to úplně levná hračka Odkaz.

V autech je těch čipů mnohem ale víc. Je totiž jednodušší i spolehlivější natáhnout napříč autem pár drátů jako komunikační sběrnici, než tahat hromady ovládacích a signalizačních drátů mezi jednotlivými zařízeními (např. stahování všech oken z jednoho, nebo i z více míst). Na sběrnici se pak dají pověsit jednočipy, které po ní mezi sebou komunikují a zajišťují různé funkce v jednotlivých částech auta. Díky digitalizaci funkcí a diagnostice se dá zvýšit spolehlivost i při nárůstu složitosti. A navíc je dají snadno doplňovat další funkce a konfigurovat zařízení.
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 16:45:32

možná přesněji "povinně mají" ...
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-12 07:27:05

Povinně to asi nebude, protože se prodávají i levné modely bez měření. Ale dálková kontrola optimálního tlaku může pomoct snižovat spotřebu a zvyšovat bezpečnost provozu.

Palubní počítač může upozornit na potřebu dofouknout kola a v případě píchnutí varovat řidiče dřív, než dojde ke zhoršení ovladatelnosti vozu. Hlídání tlaku v pneumatikách využívá třeba i ABS a rozjezdový asistent, protože při změně tlaku se mění odvalovací vzdálenost a tedy i rychlost otáčení kola. A tak rozdíly tlaků v kolech zhoršují fungování těch asistenčních algoritmů.

Někomu se funkce jako je ABS mohou zdát zbytečné, ale při nárůstu rychlostí a (za mne nesmyslném) zvyšování váhy jsou ty dnešní tanky pro své okolí mnohem nebezpečnější, než byla stará, jednoduchá a lehčí auta s cestovní rychlostí 60-90 km/h. Včas zabrzdit obrovskou kinetickou energii dvoutunového tanku řítícího se rychlostí 150 km/h není vůbec snadné. Jen pro jistotu připomenu, že energie tělesa roste s jeho vahou a se čtvercem jeho rychlosti.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-12 12:45:51

Povinné to je, jen někteří výrobci používají jiné, nepřímé metody měření. Třeba pomocí ABS senzorů měří rozdíly v rychlosti otáčení kol, čímž dokáží měřit rozdíl v průměru kola. Sice to není úplně přesné, optimální tlak to ohlídá jen orientačně ale větší pokles nebo defekt to odhalí.
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-12 22:00:15

Můžu požádat na odkaz, kde a od kdy je ta povinnost on-line měření tlaku, nebo nějakých podobných řešení pro detekci změny tlaku stanovena?

Edit: Jak jsem psal výše, někdy je dobré zkusit pustit vyhledávač . Přímé, nebo nepřímé měření tlaku je v EU opravdu povinné pro všechny modely uvedené po 1.11.2012 a od 1.11.2014 pro všechny nově vyráběné vozy bez ohledu na datum uvedení modelu Odkaz.

Pro notorické nadávače na EU je možná dobré uvést, že v neregulovaných Spojených státech platí tato povinnost od roku 2006 a EU ji zavedla právě na základě zkušeností z USA Odkaz.

Důvodem zavedení bylo zvýšení bezpečnosti (podhuštěné pneumatiky prodlužují brzdnou dráhu), snížení spotřeby (až o 5%, za EU se úspora odhaduje kolem miliardy litrů pohonných hmot za rok) a snížení opotřebení pneumatik.
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 14:03:01
avatar
Najlepšii čas na kúpu auta bol január-marec, vtedy boli ceny na minime a čakacie doby este akceptovateľné. Ja som stihol kúpiť a ušetril 2000e oproti rovnakému autu teraz.
Jediná vec kde som prerobil bol predaj starého. Tam som predal lacnejšie o asi 1000e, ale posunul som kamarátovi a na cene som sa s ním dohodol pol roka dopredu, tak to neberiem ako mínus.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 14:15:19

s temi tovarnami na cipy to je slozite. postavit neco takovyho je na par let, je to extremne drahe a i celkem pochybuju, ze existuje nejaky dodavatel co by jim dodal stroje na nejakou starsi technologii. co mel treba intel/tsmc 20nm+ vyrobni linky, tak snad vsechny odprodali do ciny a nove tezko rict jestli nekdo bude jeste vyrabet.

obecne by se i u nas urcite nejaka tovarna na cipy hodila, ale ze by to bylo nejak perspektivnejsi nez montovna motoru se taky neda rict...je to jen dalsi tovarna, vysoce automatizovana (takze tolik pracovnich mist nevytvori), provoz kvuli cistote je extremne nakladny, zaroven s ni bychom potrebovali i nekde pobliz mit vyrobu wafferu a spoustu dalsich veci. vem si ze kdyby se misto cipu museli i jen waffery vozit z asie, tak krome skodovky automobilky by pravdepodobne byla zastavena i ta jeji fabrika na cipy v soucasne situaci. takovato doprava wafferu je pak dost rizikova a mnohem nakladnejsi nez doprava hotovych cipu - waffery jsou relativne krehke a musi byt absolutne ciste. ta hlavni pridana hodnota u cipu pak neni konkretne fabrika, ale vyvojovy tym, ktery muze sedet kdekoli...a jestli cinan proda takovy jednoduchy cip za 3kc, vyroba v evrope by byla minimalne na 15kc.
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 14:27:36
avatar
Jistě. Je to drahé. Ono co je dneska koneckonců levné. Podívejte se kolik může stát kilometr pitomé cyklostezky.
Jenže na druhou stranu totální závislost na Asii nás v konečném důsledku může vyjít podstatně dráž.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 14:55:43

o tom zadna, ale pokud tady nebude vyroba cipu komplet s celym dodavatelskym retezcem, tak ta zavislost na asii bude porad. a to mas zalezitost na 15+ let a muselo by se to resit hned ted. samotna fabrika na cipy nic neresi a porad je to jen trochu modernejsi montovna..navic k tomu opravdu potrebujes mit pobliz dalsi fabriku na zpracovani kremiku a ty jsou v asii hlavne kvuli silene spotrebe energii vcetne vody, v aktualni EU celkem scifi tohle postavit. chybi prave ty levne cipy (a grafiky ) a jejich pridana hodnota neni o nic moc vetsi nez ten sklad amazonu, kterej chce DD kvuli ni zbourat. a ze bychom u nas potrebovali vic tovaren, kde budou delnici delat za podprumernej plat se taky neda rict, navic nase nezamestnanost je uz ted extremne nizka. jinak samozrejme s tim, ze automobilky i EU v tomto odvetvi totalne selhali souhlasim.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Čipy = komfort 2021-10-11 15:10:41

nejsou nezbytné pro výrobu automobilů. Tedy v současném trendu jistě ano, ale zářným příkladem může být LADA NIVA, která se reinkarnovala spíše mechanickou modernizací a je v prodeji jako stará škola držáků bez technologických updatů. Mechanická ovládání a hlavně katalyzátor mohou nabídnout jistou alternativu, pokud by se situace dále nezlepšovala.
Příkladem taková Octavia V s modernizací mechanických částí bez přetechnizovaného čipového systému s odpovídajícím EKO stupněm spalin (kde čipy nehrají roli) by mohl být ústupkem v rámci střední a východní Evropy. Jak konkurenceschopné by to bylo celosvětově raději neodhaduju. Nicméně ten komfort mě osobně by vůbec nechyběl. Stejně plno hovadin v autě nevyužívám a jde mě především o jízdní vlastnosti.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 16:00:35

Tiež by mohli reinkarnovať napriklad Suzuki Samurai to je užasne autičko žiadna elektronika a jazdi bezchybne do dnes najterenejšie seriovo vyrabane autičko na svete s vahou 0,5t.
Alebo ta 1,9 TSI čo sa montovala do škodoviek vo fabii kombi s nim už nabehal braško cez 380 000km a priemerna spotreba nafty 3,1L/100km a nepotrebuje vôbec žiadnu elektroniku a s životnosťou motora cez 1 milion kilometrov ide furt.
Dnes tie auta s 10km kablov a eletronikov ako vesmirna loď je niečo strašne, životnosť 8 rokov alebo 150 000km a do šrotu, lebo keď sa to začne kaziť na servise zaplatime 2x viac ako stalo to auto.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 16:24:40

Popravdě je to nereálné. Pokud si lidi zvyknou na určitý komfort, tak těžko se trend změní. To by automobilky v civilizovaném světě neobhájily. Ale souhlasím, ten přetechnizovaný svět v automobilizmu je postradatelný. Jenže v takto nastaveném trendu se vyplatí čekat na uspokojení poptávky, než vyrábět s určitými kompromisy. Také by mi stačilo udržovat zavedené nepřetechnizované auta, jenže na to je už pozdě.
EuMatBa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Více nm je vlastně lepší 2021-10-11 15:19:07

Překonané jsou pouze představy autora, že 45nm+ procesy jsou překonané. Kromě vyšší odolnosti vůči vnějším vlivům (třeba přirozené radiaci) mají takové čipy mnohem nižší statický leakage (a ty jednoúčelové čipy jsou hodně času jsou v idle). Dnes se v zájmu ekologie a efektivity šetří každý joul energie. Třeba WV se nevešel do emisních limitů (povolenek) o 0,5%. Takže zkus WV říct, že mu ty "pokročilé" čipy budou žrát v idle o 10% více ...
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 15:55:04
avatar
v jaderných elektrárnách by i 45nm odešlo do křemíkového nebe. Tam se používá obrazně řečeno ne pravěk, ale prvohory. Neříkám v řídícím centru, ale čím blíže jádru tím je lepší snad jen mechanická páka. Když tam pošlete robota, aby zavařil trhlinky, tak ho speciálně upravíte a necháte ho tam na pořád. Životnost je spočítána na pár hodin a pak se odklidí až s rozebráním elektrárny hluboko pod zem s odpadem
EuMatBa [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 16:14:12

Proto jsem psal "přirozená" radiace. Já už jsem třeba na vlastní oči viděl, že se nějaký bit skutečně "flipne" i v "obyčejném" světě.
EuGenio [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 16:36:06

Proč tu ty fabriky nejsou? Odpověď na to je vlastně v článku - jsou na to moc malé marže a jako samostatná fabrika si to tady na sebe nemá šanci v konkurenci s Čínou vydělat.
Samozřejmě, v rámci nějaké strategie a zajištění dodávek to mohl nějaký koncern pro sebe vybudovat a zadotovat to (platit za "bezpečnost". Ale to neudělal. Nebo možná to někdo navrhl, ale smetli to akcionáři, že proč vyhazovat jejich peníze za drahé "vlastní" čipy, když jinde jich je nevyčerpatelné množství za levno.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 17:05:36
avatar
Tady nejde o marže, ale o to, že tu nejsou lidi, kteří by to uměli, není tu zbytek potřebné infrastruktury.

Jistě lze postavit fabriku na zelené louce, ale pak v ní musí taky někdo pracovat, a když říkám pracovat, tak jako "údržbář" tam bude člověk, co má bc. z elektra. Tak to je jen tak pro dokreslení, na co vlastně máme a na co ne. Je to bohužel tristní, protože naše školství už dávno ztratilo schopnost generovat armády schopných techniků. Těch pár výjimek, co to mají jako hobby, to opravdu nezachrání. Jsme ještě stále pouhopouhá montovna.
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 18:16:27
avatar
Naše ani jiné evropské školství žádné špičkové odborníky nevygeneruje. Musíme to udělat tak, jako to před 20 léty udělali číňani. Poslali houfy svých nejlepších studentů na university do USA. Ti pak po návratu nastartovali boom mikroelektroniky, který v Číně následoval. To je jediná správná cesta.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 20:51:44

Já bych neřekl, že tu vyloženě nejsou lidi (v Evropě) jsme si schopni navrhnout i vyrobit stroje na všechny fáze výroby a zásobit jimi celý svět. Jen někde asi není vůle, nevím jestli je problém v přidané hodnotě, ekologičnosti výroby nebo jiném aspektu, ale šlo by to. Třeba v Rakousku, Německu to funguje, ty technologické firmy si ty kádry vychovávají ve spolupráci se školami, jako to fungovalo kdysi dávno i tady. U nás se na tohle bohužel dost zanevřelo a proto u nás zůstávají spíš ty montovny s nízkou přidanou hodnotou, ač ty hlavy by na to byly, jen se teď věnují po***nám, teď jsem někde zahlédl že za posledních deset let máme pokles asi 37% na technických oborech. Ale být vůle i tohle se dá zvrátit...
HoCh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-12 07:46:24

Mám obavu, ze takhle (jednoduché) to v Čine nebylo. USA mají přísnou imigrační politiku a nevím, jak by přijali houfy studentu z komunistické a tedy nepřátelské Číny. Ale troufnu si hádat, kolik z těch nejlepších studentu by se po dokončení studia vrátilo zpátky. Američané mají totiž velmi funkční systém na luxování nejlepších mozků z celého světa, který funguje i na lidi z mnohem svobodnějších zemí, než je Čína.

Kromě toho, žádná škola (sama o sobe) nevygeneruje (až na výjimky) špičkové odborníky. Ti rostou, až když řeší konkrétní problémy v praxi. Proto dobré školy spolupracují s průmyslem a výzkumem. Školy jsou sice nutným předpokladem, ale stejně důležitá je ta navazující průmyslová infrastruktura. A ta nevznikne sama od sebe.

Pro rozvoj průmyslu i země je klíčová celková nálada v zemi a její motivované, schopné a dostatečně silné vedení. Dobrou ukázkou je meziválečné Německo. Po první světové válce bylo poníženo a vydrancováno reparačními požadavky vítězných mocností a pak celosvětovou hospodářskou krizí. To vedlo k nástupu a rychlému posilováni nacistů, protože ti nabídli naději na obnoveni národní hrdosti a ukázali cestu z hospodářských problémů. Proto za nimi Němci ochotně šli a během necelých dvou desetiletí znovuvybudovali silné Německo. Příčinou nacismu tedy nebyl Hitler, jak se s oblibou tvrdí, ale hamižnost spojenců. A Hitler byl jejím produktem.

Za čínským hospodářským zázrakem je do značné míry také euroamerická hamižnost. V honbě za zvýšením zisku a zlepšováním životního prostředí na úkor druhých se vyvezla většina průmyslové výroby a pro ni potřebných znalostí do Číny. Nechali jsme za sebe (podobně jako starověcí Římané) pracovat otroky a tak jsme zlenivěli a zhloupli, ze nás ti otroci ted válcují našimi vlastními (ekonomickými) zbraněmi.

Základem každého úspěchu je dobré vedeni s dlouhodobými, reálnými vizemi a schopnosti je uskutečnit. A v tomhle má čínská kultura velkou tradici. V té oblasti byla obrovská říše už dávno před vznikem té naší euroamerické. V Čine dnes není primitivní komunismus, jak se snaží tvrdit řada našich ideologických žvanilů. Je to spis pragmatická syntéza prvků komunismu a kapitalismu. A vypadá to, ze jim to celkem slušně funguje. I když pro nás euroameričany zpohodlnělé životem v blahobytu na úkor zbytku světa by tamní podmínky byly nejspíš nepřijatelné.

Mimochodem, Evropa je ve špatném stavu mimo jiné proto, že je od druhé světové války plně pod politickým a ekonomickým vlivem spojených států a tak nemá potřebu se moc snažit. A oběma stranám to zřejmě docela vyhovuje.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 17:50:17

Mám tu v šupleti pár Atmelů, i s programátorem, můžu jim to střelit.
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 20:52:38

Když dáš záruku, že budou 10-15 let spolehlivě fungovat, určitě je vezmou...
myzrael [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 19:47:49

Nový auta jsou zbytečně přetechnizovaný - spíš než auta se jedná o pojízdné mobily. Smutný je, že mobil si můžete nastavit jednou a pak už funguje podle vašich představ, za to v autě si ty otravný vymoženosti, které nechcete a zároveň platíte dle EU vypínáte před každým startem.

Bych nevěřil, že půjdou zdokonalit 2 kolečka s nastavením teploty. VW dokázal, že to jde - schovali to tabletu nebo si můžete požádat Lauru a nezapomeňte u toho dohadování čumět na cestu. 10/10
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 21:37:02
avatar
VW to spravil z dôvodu šetrenia. Jeden tablet je lacnejší ako x tlacitok. Snažia sa to síce predať ako niečo moderne, ale pri šoférovaní musí mat človek oči na ceste a nie na obrazovke. Oni dokonca dali dotykové tlačidla aj na volant
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-11 21:57:39

Dotykové ovládání není problém, problém je pokud nějakou běžnou funkci musíš hledat někde v menu, které je mimo obvyklé zorné pole. Klasické "čudlíky" měly tu výhodu, že je člověk zvládl ovládat po hmatu a paměti, pokud to je na volantu a odezva je na displeji, kde jsme měli dříve budíky, tak to je ještě vcelku přijatelné řešení. Ať si klidně šetří ale ne na úkor bezpečnosti a je zajímavé že tohle těm úředníkům nevadí...
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-12 10:27:23

me obcas pripada, ze nekteri lide, kteri navrhuji nebo schvaluji to dotykove ovladani v autech, v zivote zadny auto neridili a asi se jen vozi na sedadle spolujezdce nebo vzadu typicky tesla a to jejich nove dotykove ovladani blinkru na volantu...absolutni silenost
Moas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-12 11:16:06

Bohužel je to pravda. Já už se smířil s tím, že až mi klekne nadobro auto, tak budu muset do bazaru pro ojetinu nebo pro nějakou novou Dacii v holobytu, protože jinak není šance dostat se k autu s mechanickými ovladači, bez tabletu přes půl palubní desky.
TeeJay [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-10-12 21:14:02
avatar
Na jednu stranu se tu tlačí Green Deal, abychom mj. nebyli závislí na velmocích vyvážejících ropu, při tom se ale stáváme na druhou stranu čím dál závislejší na jiných zemích, kde se vyrábí čipy...
Mynonaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Objednávky v Automotive 2021-10-12 22:49:15

Autor má docela pochybnou představu o tom, jak fungují obchodní vztahy v automotive. Zjednodušeně, dodavatel garantuje 100+15% kapacity po celou dobu projektu, což bývá typicky 5 let, automobilky "odvolávají" na základě rámcové / dlouhodobé smlouvy. Ony nic neruší, prostě odvolají méně. Dodavatel se může vymluvit maximálně tak na vis maior, což se teď stává. Žádné zabrání kapacit jinými firmami není v podstatě možné. Šlo by o porušení smlouvy.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 500x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1520x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1217x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1899x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1150x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1907x
Komentářů: 3