4K/8K filmy a videa ve stejné kvalitě ale s poloviční velikostí? Nový H.266/VVC proti H.265/HEVC Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 07 July 2020
altNový standard nabízí o 50% menší nároky na data, než stávající kodek. A prý při stejné kvalitě.

 

 

 

 

Videa a filmy natáčená ve 4K jsou opravdu náročná na datový prostor, pokud chcete slušnou kvalitu. S nástupem 8K rozlišení by ty nároky šly pochopitelně ještě násobně výše, tedy opět nad mez únosnosti pro nějaké rychlé rozšiřování. Video je také dnes tím, co nejvíce zatěžuje internetové linky, takže asi nepřekvapí, že všechny služby používají komprese. To znamená, že si sice doma vyhrajete s detaily a barevným vyladěním fotky nebo videa, ale poté, co to nahrajete na facebook, youtube a podobně, tak to prostě vypadá jinak (mnohem hůře). Kompresím se zkrátka nedá vyhnout, protože místo třeba 2GB zabraného prostoru na vaše video, je z toho 500MB, což hraje velkou roli, když jako provozovatel té služby musíte ukládat a zpracovávat třeba milion videí denně.

A koneckonců i doma, když se potýkáte s vlastními videem, které ve špičkové 4K kvalitě může mít klidně 10-20GB i více, tak zní určitě zajímavě, když se mluví o novém standardu videa H.266/VVC, které by proti aktuálnímu H.265/HEVC, měl nabídnout při stejné finální kvalitě až o 50% menší datový tok, tedy vlastně poloviční velikost. Nevýhodou tohoto standardu jsou nicméně licenční poplatky. Ty však nejsou u konkurenčního AV1, které je zhruba o 30% úspornější než H.265 už dnes.

Nevýhodou je ovšem také podpora těchto nových kodeků ze strany hardware. Tedy HW akcelerace, která výrazně pomáhá. Ostatně kodek H.265 je sice na světě už dlouho, ale HW podpora v rámci GPU je tu jen krátce. Dnes už tři roky starý AV1 i přes rostoucí popularitu, dosud nemá vůbec HW podporu ze strany stávajících počítačových grafik Intelu, AMD či NVIDIA. Takže na nějakou HW podporu nového H.266 můžeme v dohledné době v klidu zapomenout. Dříve jak na nových produktech v průběhu 2023, spíše 2024, není reálná.

Reálná je nicméně aktuální nutnost těchto nových datově efektivnějších kodeků, protože nástup 8K videa je za dveřmi. A minus 50% datových nároků v H266 proti H265, kdy se bavíme o až desítkách GB v případě 8K kvality, je zásadní funkční záležitost. Samozřejmě je otázkou, jak je to s tou kvalitou. Ale vzhledem k tomu že nikomu moc nevadí, jak brutální komprese dnes používají youtube, facebook i třeba netflix, kdy pokud si vedle toho pustíte to samé video v originální nekomprimované kvalitě, ten rozdíl je ohromný, tak si nemyslím, že případný kvalitativní rozdíl mezi H266 a H265 bude vůbec někdo z běžných uživatelů řešit …

Takže sem s AV1 nebo H266 …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
CCblue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-07 14:29:13

Nezapomínej taky na to, že to zase může o řád zvýšit nároky na de/komprimaci.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-07 14:46:58
avatar
právě proto je důležitá ta HW podpora ale jinak s mainstreamovými 16jádry by to mělo být v pohodě ;)
Derryk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-07 15:11:07

JJ přesně tak, až budou 16jádra mainstreamem, tak to bude v pohodě. To už možná bude i ta HW podpora v grafikách
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-07 16:48:07
avatar
Ak je dnes 16 jadier mainstream tak ja som futbalova lopta..
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-08 02:57:22

22 000 Kč za 16 jádrový procesor nedám, ale chtěl bych ho na emulaci PS3 + výpočty

AMD má "mainstream příplatek" 10 000 Kč za +4 jádra (na stejném čipu jako má 12 jádra)
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-08 12:05:09
avatar
Uprimne v situaci v jake AMD je by bylo vylozene blbe, pokud by 3950 nenacenilo tak, jak ho nacenilo. Je to nejvyssi model do mainstreamove platformy (ja ho za mainstreamovy nazyvat nedokazu, ale fakt ze je do mainstreamove platformy je neoddiskutovatelny), pak mi prijde ten exkluzivni priplatek ospravedlnitelny - hlavne v porovnani s tim, co a za co nam dokaze nabidnout intel. Za exkluzivni a bezkonkurencni nabidku je pro me pochopitelny nejaky ten priplatek. Navic hlavne za par mesicu tady mame nastupujici generaci a pokud to bude byt jen trochu podobne jako s jejich predchudci, tak cenovka toho sestanctijadra rychle spadne v extremu treba az nekam na polovinu..
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-08 21:59:28

Mainstream zatím 16 jader opravdu není. Já kódují do H265 4K videa s ryzenem 2600. standard je mezi 6 až 7 fps. Do H266 by to byli tak 2 fps. U 8K videa by to bylo 0.5 fps. Takže dokud nebude 64 jader opravdu mainstream, tak je kódování v handbraku 8k videí v H266 naprosto nereálné. Nástup H266 může dopadnout podobné jako Blu-Ray, protože bude drahý a už nebude nezbytně nutný. 8K video už takový kvalitativní posun jako byl 4K nebude. 2 metrová úhlopříčka televize bude v obýváku dostačující a na ní ještě bude 4K stačit. Prostor n NASech sice chybí (obzvláště se stagnujícím cenami HDD), ale v domácích LANech už je mainstream 10 Gbit, který opravdu reální lidé(narozdíl od 16 jader) provozují.
Kontiola [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - asdf 2020-07-07 15:15:15

V oblasti obrazu a dat je tu obrovská nerovnováha.

Naše herní grafiky sotva zvládají nejnovější hry na 4K 60FPS, konzole jsou rády za 4K 30fps, kabel samotný pro 4K /144Hz neexistuje, ale to nevadí, protože mašinu, která by tohle rozjela jen těžko najdete.... a tak obecně, na to, že tu přichází 8K televizory a 8K monitory si myslím, že opravdu nemáme HW infrastrukturu v consumer trhu.

Síť a uložiště je kapitola sama pro sebe, nedovedu si představit, že platím 1500 měsíčně za internet, abych si v pohodě mohl stáhnout Elder Scrolls 11: Debilion, který má 8K textury a velikost hry 850GB a nemusel čekat týden, zaroveň míť alespoň DDR8 ramky a HBM4 paměti, aby se mi kde jaká scéna nenačítala osm minut. O HDD při takovém toku dat ani nemluvě, v takovém scénaři je i SATA SSD mrtvá záležitost.

A to se bavíme pouze o mě jako o uživateli, už teď je mi líto všech fiberových switchů, všech SFP+ portů, které tohle všechno budou muset přenášet do našich domovů.

Co tím chci říct, honba za kvalitnějším obrazem, snaha vyrovnat se lidskému oku mi přijde neúměrná snaze zlepšit datový tok obecně. Evidentně je to jednodušší, je jednodušší zmenšit krystal tvořící pixel, protože 8K už tu v podstatě je, ale vše okolo, co obnáší přehrát si něco v 8K nebo zahrát si něco na třeba 60FPS v nativním 8K tu zdaleka není.
Boreczmostu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-07 15:22:07

To Kontiola:
Lépe bych to nenapsal.
vsn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-07 19:28:22

Zrovna internet je ve městech asi to nejmenší ... , Zatím mi stahování na Steamu jelo vždy plnou rychlostí. Takže s 500mbit který stojí ve městech do čtyř stovek, tak těch 850GB máš do čtyř hodin. Pokud bych tohle ale reálně chtěl stahovat tak bych si připlatil pár stovek za Gbit.

Jinak souhlas.
Bady29 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 500 Mb/s 2020-07-08 14:47:07

Zajímalo by mě kde stojí 500 Mb sám za sebe do čtyř stovek. Vodafone (resp UPC) to nabízí ale jen prvních půl roku.

Díky
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-08 22:05:55

Teď při letních výprodejích mi Steam a ve čtvrtky epic stahuje max kolem 35 MB/s. Bývalo zvykem stahovat kolem 45. Mám sice jen 400Mbit download, ale ISP mi vždycky pouští tři vyšší rychlost.
jozka [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-08 09:49:49

A co teprve, kdyby clovek chtel naplno vyuzit 3D zazitku a pustit si 360 VR film v 8K (tam opravdu na rozliseni zalezi).
Tipuji, ze tam by 5 minut melo 100GB jen to fikne..(a mozna i vic)
vaskos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-07 15:28:33
avatar
Prechod na H.265 je pomaly. Nedavno som zakupil HEVC satelitny prijmac, ako future proof, no 95% vysielania je aj tak H.264.

Prechod na H.265 znamena vymenit prijmace, setop boxy a vsetko okolo toho.

Osobne si myslim ze prejde este vela vody pokial sa stane H.265 standartom, o H.266 nehovoriac (okrem PC platformy samozrejme)
Yamaha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-07 15:31:35

Nahravám na Youtube svá videa z MotoTripu.Samotná videa vetšinou točím ve 4K 30-60fps.Edituji v Movavi na 4K s dobrým zvukem.Poslední velký soubor který jsem tam nahraval mel cca 80gb.Zacal jsem nahravat večer a ráno bylo hotovo.Samotné video ve 4K bylo mozno sledovat samozrejme az za nekolik hodin po nahráni.No ale proč to píšu.Kdyz jsem pak sledoval ten rozdíl v kvalitě.Mezi Org vs Youtube....tak zase takovej OHROMNEJ rozdil to neni.Proto psat slova BRUTALNI A OHROMNY...NO takove to tedy zase neni.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-07 15:43:10
avatar
tak ano, zrovna YT je na tom slušně, ale 4K video na facebook apod,. tam je komprese veliká ...

samozřejmě když na to dnes většina lidí kouká na 6" telefonu, tak je to asi jedno ;)
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-07 17:12:19

FB dokurví i fotky, stejně jako Whatsapp, messenger, ten z videa udělá totální sračku...
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-08 22:10:45

Záleží jak "kvalitní" videa tam dáváš. Z nějakého gopro ti to nepřijde, ale pokud máš před slušným full frame snímačem i slušnou optiku, tak je to děs. Ale máš pravdu-youtube na tom není nejhůře. I služba za kterou si platim:hbogo má brutální komprimační artefakty. Tmavě scény nekoukatelne.
ucho1212 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 4k 2020-07-07 20:02:21
avatar
Ono to zmysel samozrejme ze ma....
Netflix, film ma 120 minut v 4k asi 30Gb , takze na to potrebujete mat internet o rychlosti 45mb/s
no a to ma dnes doma asi kazdy.
Taktiez to 4k mi prehrava tv bezproblemou , takze ziadny nutny turbovykon.
Youtube to iste.. HBO go , a dalsie a dalsie sluzby..
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-07 20:07:25

Bitrate streamu se v Netflix aplikaci ukáže po stisknutí Info čudlíku, aspoň na Samsung televizi...
Bady29 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-08 14:50:46

Je spousta míst, i v Praze, kde není nic jiného než ADSL/WDSL daleko od ústředny s 12 Mb/s, o vesnicích ani nemluvě. Speciálně starší zástavba rodinných domků takže bych nepaušalizoval bez dostatečných dat.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-07-08 11:11:56

Hm momentalne osobne nemam 8K TV/display .Ale Youtube cez Chrome mi 8K sample bitrate cca 150MBbit/s prehrava docela v pohode. Pracovny NTB i5 8350U . Internet Home Premium Fiber
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Monday, 25 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 365x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Friday, 22 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1479x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Thursday, 21 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1194x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Wednesday, 20 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1885x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluTuesday, 19 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1141x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Thursday, 14 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1903x
Komentářů: 3