FSR 4 plně srovnalo krok co do kvality a výkonu s DLSS. Nyní rychle roste jeho podpora ve hrách.
AMD za poslední dobu masivně stáhlo jakýkoliv náskok, který měla NV se svým DLSS. Zbývá už jen marketingový náskok, kdy samozřejmě styl propagace obou je na zcela jiné úrovni a nejsem si jistý, zda bychom chtěli, aby se obě firmy chovali stejně na tomto poli …. Každopádně AMD se dlouho snažila řešit své FSR tak, aby fungovalo, pokud možno všude i na starých kartách a jako obecný standard. Tedy fungovalo na AMD i NV či Intel GPU. Nicméně protože tak nemohlo jednoduše používat pokročilé „AI“ algoritmy spoléhající na strojové učení přes výpočetní jednotky GPU, což každé z těch GPU řeší různě (nebo vůbec), takže nebylo omezené/optimalizované na konkrétní architekturu GPU, výsledkem byla prostě kompromisní „horší grafická kvalita“. I když ano, FSR fungovalo všude a se vším … za to klobouk dolů. Nicméně marketing NV s DLSS fungujícím jen na novějších NV kartách to prostě utloukl.
Hráči většinově úsilí AMD o univerzálnost této technologie neocenili, a záměrně omezené (hlavně marketingově) DLSS mělo navrch. AMD tedy před časem také začalo používat strojové učení a tím pádem výpočetní akceleraci, což však vyžadovalo optimalizovat a navázat nové FSR 4 přímo na konkrétní architekturu GPU a její výpočetní akceleraci. Tou je tedy RDNA 4. Nicméně díky zapojení „ML“, AMD stáhlo veškerý vizuální a funkční náskok, který NVIDIA kdy měla v oblasti kvality se svým DLSS. V některých ohledech je FSR i lepší, ovšem pravdou je, že jak DLSS, tak FSR, mají obě silné a slabší stránky v některých aspektech. Každopádně pokud jste hráč, kterému nevadí používat tyhle „upscalovací“ berličky, tedy nevadí vám to snížené rozlišení při hraní her výměnou za FPS, není dnes v praxi mezi DLSS 3+ a FSR 4 žádný zásadní rozdíl při hraní hry. A obojí dělá ve výsledku to samé.
Pochopitelně DLSS ani FSR nemají nahrazovat optimalizace her, tedy hráči, speciálně u dražších GPU než 500 dolarů, by nikdy neměli být nuceni tyhle berličky používat, což bohužel někteří vývojáři zneužívají a na optimalizace svých her kašlou. Ale to je jiná pohádka …
- FSR 4 se rozšíří i na starší Radeon RX 7000 a na PlayStation!
Obě firmy samozřejmě ve vývoji technologií pokračují, primárně se nyní soustředí na generátory extra FPS (což ale není to samé jako skutečná FPS a výkon a nesmí se to zaměňovat, jakkoliv se o to speciálně NV se svými zavádějícími grafy a násobičem těch falešných FPS snaží). AMD samozřejmě ve vývoji svého FSR nadále pokračuje s výraznou pomocí ze strany SONY. I proto, že obě firmy spolu vyvíjí i nadcházející RDNA 5 (UDNA) architekturu Radeon grafik. Právě ta by měla přinést novou verzi a nové optimalizace a možnosti kolem FSR. Nicméně samozřejmě stávající generace GPU, je a bude používána ještě dlouho, takže FSR 4 bude dostávat průběžná vylepšení také.
Aktuálně tak aktuálně AMD zpřístupnilo některé aspekty FSR 4 skrze ovladače samotné, pro hry podporující alespoň FSR 3.1. To se týká zejména Frame gen atd. Podpora FSR 4 se rychle rozrůstá ve hrách a brzy by snad FSR 4 mělo být součástí každé nové hry, stejně jako tomu je konkurenčních berliček tohoto typu. Nejzajímavější je však zpráva, že FSR 4 by mělo zamířit i na starší generace Radeon RX 7000 (RDNA 3) a také míří do konzolí! Speciálně na PlayStation 5 Pro.
Ten totiž obsahuje RDNA 3+ architekturu a měl by být schopen FSR 4 provozovat, na rozdíl od základní PS5 (RDNA 1+). Nicméně aby se nešířily některé nepřesnosti, přímo SONY na spekulace reagovalo vlastním vyjádřením. Nebude to tedy prý přímo FSR 4, které na PS5 Pro dorazí. Bude to nová verze vlastní SONY PSSR technologie. V praxi jde ale víceméně o to samé, protože firma potvrdila, že tahle nová verze PSSR je založená na stejném algoritmu, který pohání FSR 4. Takže ano, fakticky je to FSR 4 ;). Díky tomu tak půjde o zdaleka nejlepší a nejpokročilejší upscaling, který kdy jakákoliv velká konzole obsahovala, což bude zajímavé, protože na upscaling se konzole spoléhají celé roky a generace. „FSR4“ by tedy u PS5 Pro mělo být znatelným vylepšením proti dosavadním technologiím.
AMD by mělo ohlásit a uveřejnit podporu FSR 4 pro starší Radeon RX 7000 karty začátkem 2026. A nepřekvapivě i SONY chce své PSSR pro PS5 Pro, zpřístupnit hráčům a majitelům této konzole také začátkem příštího roku. Nicméně současně už firma připravuje také novou generaci PS6 konzolí, které budou pravděpodobně rovnou dvě! Ovšem zatím můžete být s PS5 Pro v klidu, protože nějaká nová generace „herních stanic“ od SONY nedorazí dříve jak na konci roku 2027 (tedy za více jak 2 roky):
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|