Hotovo, API MANTLE zabilo OpenGL! Stalo se novým "OpenGL Next" alias VULKAN otevřeným API Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 04 březen 2015
altAMD to dokázalo! Protlačilo svou iniciativu a technologii API MANTLE do pozice nového standardu.

 

 

 

API MANTLE nejen že neumřelo, naopak fakticky provedlo euthanasii OpenGL a 25 let jeho vývoje. To o čem se dlouho spekulovalo, se potvrdilo a pokud jste situaci sledovali od začátku, asi vás to moc nepřekvapilo. Khronos Group stojící za univerzálním otevřeným standardem API OpenGL, na probíhajícím GDC oznámilo zcela nový otevřený standard API, jménem VULKAN. Abychom byli úplně přesní, OpenGL tímto vývojově končí a bude nahrazeno ve všech podobách právě novým API VULKAN, postaveném na API MANTLE.  

Skupina Khronos Group tak nakonec skutečně využila návrhu společnosti AMD, která jí jej nabídla k využití se vším všudy. MANTLE tak začíná svou novou existenci v podobě API VULCAN, které se na jeho základu stane otevřeným moderním API standardem, který jsme předpokládali, že se samotné MANTLE stane (nakonec se rozdělí na dvě větve). Pochopitelně Khronos Group naplánovalo některé změny v MANTLE, kdy první je jasná. Rozšíření podpory, která je v současnosti omezena jen na systémy s grafikou AMD Radeon architektury GCN, na všechny ostatní včetně Intelu, NV nebo ARM grafik apod. Druhou změnou je přechod od jazyka HLSL, který byl vyvinutý Microsoftem pro DX a pro MANTLE byl pochopitelným odrazovým můstkem (protože na MANTLE u AMD pracovali lidí stojící i za původním DirectX) k jazyku GLSL (s další modifikací), tedy otevřené verzi vycházející pochopitelně také z jazyka C.

Každopádně to znamená konec API OpenGL, který jako technologický základ nemá s novým API VULKAN nic společného. OpenGL stejně jako současný DirectX mají stejný problém - zastaralou stavbu a hlavně velkou kotvu v podobě "podpory minulost", což ve výsledku vede k nevyužití moderních technologií a možností procesorů, grafik atd. Na to všechno právě upozornilo API MANTLE, které moderním API bez přítěžků minulosti je. Jen díky jemu se u MS znovu rozeběhl vývoj DX a výsledkem bude DirectX12, který také využívá do značné míry většiny nápadů a technologií API MANTLE. Zaostalost OpenGL si uvědomil i Khronos a správně se rozhodl vsadit na API MANTLE, který mu byl nabídnut.

Pro AMD je to tedy velký úspěch, který mu značně pomůže s podporou jeho HW v nové generaci Linuxových systémů. Už nebude muset řešit roubování na OpenGL, které je tímto ukončeno, ale dalo více než základy jeho nástupci. Tím má v současnosti AMD pochopitelně jistou konkurenční výhodu, ale vzhledem k tomu, že VULCAN je otevřeným API, už se na něj chystají všichni ostatní. Nakonec tak fakticky MANTLE jako standard skutečně přijmou i ostatní, včetně Intelu i NV, byť se otevřená verze API MANTLE bude nazývat API VULKAN.

Ano, říkáme otevřená verze API MANTLE, protože samotné MANTLE pod svým jménem rozhodně neumírá a bude tvořit ještě druhou větev. Ta bude žít vedle VULKAN a DX12+ jako vývojová platforma, nadále k dispozici a využívána mnoha vývojáři pro testování a vývoj novinek, které zcela určitě se později mohou objevit a objeví se v jeho otevřené variantě VULKAN nebo i v samotném DirectX. Jinak díky MANTLE se tak stává nové "Open GL" VULKAN funkčně velmi podobné DirectX12, což pro MS znamená poměrně výraznou hrozbu, protože jeho DX je stále omezeno jen na Windows platformu, kdežto VULCAN/MANTLE jsou pro Windows i vše ostatní a to je velmi zajímavé lákadlo pro vývojáře SW. Výhodou MS však zůstává vývojový a hlavně finanční potenciál, který může do vývoje svého uzavřeného DX nacpat. Nelze však vyloučit, že uzavřeným a uzamčeným jen pro Windows, DirectX zůstane navždy. Nové vedení MS se nebojí dříve u MS nemyslitelných korků a tahů. VULKAN je otevřená iniciativa, což znamená výhody, ale i nevýhodu v podobě roztříštěného vývoje. I když s dalším vývojem API MANTLE za zády by to aktuálně nemusel být takový problém. Přesto s nutnými změna a příchodem kompatibility i mimo Radeon GCN grafiky, se VULKAN API očekává v první veřejné finální specifikaci spíše až příští rok.  

První testovací verzi už pochopitelně Khronos má, je jím zkrátka MANTLE, které bylo upraveno tak, aby běželo na PowerVR grafice a tak mohlo prezentovat jeden z hlavních přínosů - snížení procesorové zátěže proti OpenGL ES 3.0. První finální verze VULKAN 1.0 ale rozhodně nabídne víc.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 281x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 717x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 943x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3418x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1393x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1239x
Komentářů: 5