Jak je to s podporou a nepodporou DirectX12 u současných grafických karet AMD a NV? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 05 červen 2015
altUž je v tom pěkný zmatek. Zdá se, že opravdu budeme rozeznávat několik typů podpory DirectX12.

 

 

 

Bylo to AMD, které svým API MANTLE rozpoutalo vyloženě revoluci na poli API, tedy základního nástroje využití HW prostředků a moderních možností, které ze strany dvou hlavních API byly v podstatě roky zcela ignorovány. Microsoft poté přiznal, že DirectX už nějakou dobu nevyvíjí a tak nahonem začal s přípravou DirectX12, do kterého si půjčil velkou část nápadů a toho, co právě AMD předvedlo v API MANTLE. No a otevřený standard OpenGL? Ten jeho tvůrci oficiálně úplně ukončili a ohlásili jeho od základu nového nástupce v podobě API VULKAN, což ale není nic jiného, než otevřená verze API MANTLE, které AMD pro vytvoření nového moderního otevřeného standardu API poskytlo. S některými věcmi, se kterými tato nová API počítají, se však musí počítat v architektuře ze strany výrobců vlastních GPU.

Všeobecně se tak má za to, že AMD by mělo mít lehkou výhodu a řadu těch technologií mají podporovat i starší GPU GCN, tak jak je AMD postupně vyvíjelo. Jistě víte, že v současné době už má AMD na trhu tři generace a verze GCN a ty se od sebe v mnoha věcech liší. AMD nyní upřesnilo, jak to s jeho podporou DirectX12 je:

Díky různým generacím GCN architektury v současných GPU na současných kartách není bohužel podpora DirectX12 u všech grafik AMD Radeon série Rx 200 stejná. Tak například Radeon HD 7000 série (mimo HD 7790) s prvními GCN má jen základní podporu tedy DX12, feature level 11_1 (fakticky tedy DX12 neumí je to jen rozšíření DX11). To bohužel znamená, že stávající Radeon R9 270/280 série, která používá stále původní čipy z HD 7000 grafik, má tedy jen tuto úroveň podpory. Potvrzuje se však skutečně podpora DX12 (feature level 12_0) u grafik od Radeonu HD 7790 s jeho druhou generací GCN čipu, který vyšel už v 03/2013.

Majitelé starších grafik AMD, které jsou však stále v mnoha případech na trhu, tak opravdu mají avizovanou podporu DX12. Radeon HD 7790 v současnosti známe jako Radeon R7 260/260X, který tedy má DX12 podporu. Stejně na tom jsou i modely Radeon R2 290 (vyšly už v 10/2013) a Radeon R9 285 (zatím poslední vydané GPU AMD, vyšel v 09/2014). Žádný z Radeonů tedy oficiálně nemá plnou podporu DirectX12 (12_1). Co je zajímavé, že NV nově uvádí, že GTX 980Ti má podporu DX12 verze feature level 12_1, tedy zatím nejvyšší možnou. Údajně by ji měly mít i GTX 970/980 (vyšly v 09-10/2014) a GTX 960 (vyšla letos v 01/2015). Bohužel tím ale faktická podpora DX12 u NV grafik končí. Pokud máte GTX grafiku se starší verzí MAXWELL architektury nebo KEPLER a předchůdce, tak ty nemají ani DX12_0, který AMD grafiky mají už od roku 2013. Týká se to i GTX 750 řady, celé GTX 700/600/500 řady, které všechny mají jen to "DX12"(11_1).

Co se tak nakonec potvrdilo, je, že majitelé starších grafik AMD (vydaných od začátku roku 2013) tedy mají lepší podporu DirectX12, zatímco u jejich soudobých GTX konkurentů tuto podporu nemáte a u grafik NV jste si na podporu DX12 museli počkat až do konce roku 2014 (970/980) a do letošního roku na další modely GTX 900 série. Nicméně na druhou stranu AMD, protože fakticky jeho nejnovější GPU (TONGA) je starší než nejstarší čip v aktuální GTX 900 (MAXWELL V2) sérii, nemá aktuálně podporu DX12_1 u žádného modelu, což je rozhodně zajímavá novinka a berte ji jako fakt, protože AMD to potvrdilo. Brzy se to ale téměř určitě změní, protože AMD vydá nový čip "FIJI", který by naopak měl jít s podporou DX12 zase o level výše. V tuto chvíli také není vyloučeno, že AMD přeci jen mohlo upravit stávající čipy do nějaké nové revize s podporou i DX12_1, protože jak víme, R9 290/285/270/260 série se chystá znovu na trh jako R9 300 série, ale zatím nevíme, zda AMD skutečně jen přejmenovalo a lehce upravilo parametry, nebo přeci jen udělalo nové revize čipů. Vzhledem k tomu, že odklady byly dlouhé a protože AMD něco podobného udělalo u TONGA, což je fakticky nová revize (trochu víc), starého TAHITI, není vyloučeno, že AMD to samé udělalo znovu. Jak to bude, se dozvíme brzy.  

Jinak AMD, které je dnes hlavním tahounem vývoje her a pro jehož grafiky se většina her dnes dělá především, protože jeho GCN grafiky (pravděpodobně HD 7790) jsou v konzolích Xbox One a PS4, potvrdilo také spekulované informace, že nepodpora "plného" DirectX12_1 u některých grafik AMD/NV nebude nic znamenat, protože prý drtivá většina DX12 her nebude využívat rozšíření nad rámec DX12_0. Zásadní je pak právě podpora DX12_0 jež podporuje všechny klíčové prvky a jejich rozšíření v rámci DirectX12. Pokud jde o podporu jen "DX12" (11_1), i zde byste měli z DX12 mít přínos, ale mělo by se to týkat pouze některých věcí, mezi jinými ale i nejpřínosnější věc v podobě snížení overheadu. Jak moc se bude z DX12 využívat záleží tedy na vývojářích her a HW, pro který budou své hry cílit. Vzhledem k tomu se očekává, že se nějakou dobu bude upřednostňovat maximálně DX12_0. Vývoj na poli API však bude pokračovat. AMD se svými partnery z řad vývojářů her, má stále ve vývoji API MANTLE, které slouží vývojářům jako testovací platforma pro technologie, které mohou obsahovat budoucí verze API VULKAN, ale i DirectX, přičemž samotné API VULKAN je aktuálně ve vývoji a doufejme, že MS po vydání DirectX12 s Windows 10 zase na poli API neusne. Osobně si myslím, a současný MS by tomu již mohl být přístupný, že by stálo za to dát DirectX, MANTLE/VULKAN dohromady a vytvořit jednotný API s velkou vývojovou základnou. Ale uvidíme.

Jinak pochopitelně k využití alespoň části výhod DirectX12 budete muset mít kromě odpovídající grafické karty i bezpodmínečně nový Windows 10. Starší verze Windows podporu DX12 nebudou mít.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 992x
Komentářů: 3
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1491x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1110x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1186x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3767x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1461x
Komentářů: 0