Kocovina? Firmy investovaly do AI. Teď zjišťují, že ji málokdo používá a nikdo za ni nechce platit! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 19 prosinec 2025
altMicrosoft snižuje očekávání kolem AI. Přiznává, že jej přecenila a návratnost investic v nedohlednu.

 

 

 

„AI“ tu v současné podobě už zůstane a bude se zlepšovat, ale revolucí se v dohledné době nestane, spíše problémem. Na tom se už nic nezmění. Pandořina schránka byla prostě otevřena. Bohužel dosavadní přínosy AI technologií jsou z drtivé většiny negativní. Kromě toho že připravují množství lidí o práci, ačkoliv následně firmy zjišťují, že krátkodobé přínosy nevyváží dlouhodobá negativa a AI nenahradí plně vyhozené lidi a část nabírají zpět, tak AI průkazně ničí vývoj a myšlení lidí a jejich schopnost a možnost se učit. Lidé při vyhledávání informací už nepřemýšlí, neučí se, prostě co jim AI řekne, to berou jako fakt, bez nutnosti si něco dalšího zjišťovat a ověřovat. Stejně tak AI přebírá práci na opakujících se zdánlivě triviálních činnostech, což sice ano, šetří významně čas, ovšem v praxi to těm samým lidem vlastně extrémně škodí. Protože jak se naučíte nové věci, a hlavně zdokonalíte v nich? Ano, tím „nudným“ opakováním často triviálních repetitivních úkonů a činností. Jenže o tuhle důležitou část učení se a růstu dnes mnozí lidé kvůli AI přicházejí. A způsobí to masivní škody a úpadek ve velmi blízké budoucnosti.

AI rychle nahrazuje velkou část programátorů, velkou část lidí v určitých IT a kreativních službách, grafiky, designéry atd. Problém je to zejména pro výchovu nové generace pracovníků v těchto oborech, kteří nemají prostě kvůli AI možnost získat „juniorské“ pozice, a tedy potřebné zkušenosti, schopnosti a um. Senioři, kteří dnes jsou a práci v oboru si udrželi, si AI pochvalují, protože jim skutečně šetří práci. Mimo jiné se nemusí zaobírat výchovou nezkušených juniorů a svých nástupců. AI jejich práci z velké části skutečně zastane. Jenže co až ti současní senioři půjdou do důchodu? Kdo je nahradí, když nevychováváme lidi s potřebnými elementárními znalostmi a zkušenostmi z praxí a úkonů, které dnes dělá AI? Nemluvě o riziku toho, když AI vypadne, kdo bude umět pracovat a udělat ty věci bez ní?

AI likviduje také fungování internetu a webů. Spousta lidí tráví velké množství času vytvářením, ověřováním a měřením informací a faktů, aby jim výsledky jejich práce následně „AI“ asistenti prostě ukradli. Provozovatelé mnoha stránek se tak potýkají s běžně 20 až 40% poklesem návštěvnosti v roce 2025, protože AI vyhledávání Google, ChatGPT atd. kradou informace, poskytují je uživatelům, ale ty uživatele/čtenáře k nim na stránky neposílají. Lidé totiž využívají AI asistentů při vyhledávání, ale místo toho, aby si ověřovali informace, a hlavně navštívili zdrojové stránky těch dat, spokojí se s tím stručným rychlým výtahem, který jim poskytne AI souhrn vyhledavače a spokojeně odchází. Takhle to ale těžko může dlouhodobě fungovat.

Kdyby to takto pokračovalo nadále, brzy jaksi dojdou zdroje, kde AI může ty skutečné ověřené informace získávat. Ty ověřené informace totiž AI sama nevytvoří, neověří, nezměří atd. Tedy pokud nebudeme brát „halucinování“ za zdroj informací. Je skutečně jen málo oblastí, kde je dnešní AI přínosem. A je mnohem více oblastí, kde vyloženě škodí, a to i když si někteří myslí, že AI pomáhá. Ve skutečnosti v dlouhodobém hledisku je tomu přesně naopak. A za několik let se tohle v plné míře projeví, jak špatný to byl nápad, nechat AI nahrazovat lidi ve zdánlivě triviálních repetitivních činnostech, a hlavně nechal lidi zvyknout si a používat AI asistenty s jejich stručnými výtahy atd. Ty masivní škody na lidském vývoji, myšlení a samotné schopnosti myslet, analyzovat a učit se, budou u celé jedné nebo dvou generace nenapravitelné. A obávám se, že za několik let nastane doba, kdy se významná část společnosti naštve tak, že začnou fyzicky vypalovat AI datacentra do základů, protože nebude prostě jiné řešení.

A není podle mě otázkou jestli, ale kdy se tak stane. Mezitím mnohé firmy už dnes zažívají AI kocovinu. Po obřích mnoha miliardových investicích do AI, nákupů AI firem a investování do AI farem zjišťují i ti největší AI optimisté, že ty peníze zpátky prostě nikdy neuvidí. Jednoduše ta nákladná datacentra a AI nástroje, které pohánějí, prakticky nikdo nepoužívá. Pokud tedy za používání nebudeme považovat vytváření „AI slop“ obsahu a dezinformací, což je bohužel dnes jedna z nejrozsáhlejších forem použití AI. Mnohé firmy zjišťují, že jejich AI nástroje, které nákladně vyvinuly a pohánějí je nákladnými datacentry, prostě lidi nepoužívají. Tedy přesněji je nepoužívají ani vzdáleně v měřítku, jak se plánovalo a slibovalo, a hlavně aby zajišťovaly příjmy a fungující business. Zářným příkladem je právě Microsoft a jeho COPILOT a další AI nástroje kolem MS služeb a aplikací. Masivní náklady na vývoj a provoz celého systému, ani vzdáleně neodpovídají slibovaným výsledkům, míře jeho používání a reálné finanční návratnosti.

 

  • AI mnozí používají, ale skoro nikdo za ni neplatí a platit nebude!

Microsoft a mnozí další najednou zjišťují, že ty mnoha-miliardové investice byly skutečně jen vyhozené peníze z okna, bez reálného výhledu na jejich návratnost, natož nějaké skutečné zisky. AI produkty a infrastruktura pro jejich provoz jsou z velké části nevyužívány a ignorovány, a hlavně se na nich nedá vydělat. Ani aby pokryly běžné náklady na jejich provoz, natož vývoj. AI je sice marketingově všude kolem nás, AI v různém objemu tak mnozí používáme, i když o tom nevíme, současně ale téměř nikdo za to skutečně neplatí a platit nechce. Hlavně neplatí v takovém objemu, aby to pokrylo náklady natož dosavadní vydané investice.

Microsoft tak potichu couvá z AI businessu, kdy přiznává, že jeho dosavadní AI produkty využívá mnohem méně lidí, a ještě méně lidí za ně platí, než očekávalo. Násobně méně. V mnoha případech tak snižuje své plány a očekávání kolem AI o 50%. Za největší problém Microsoft považuje fakt, že jeho stěžejní COPILOT, který je součástí nejpoužívanějšího OS systému pro PC na světě, prakticky vůbec nikdo nepoužívá. Firma přitom věnovala a věnuje hromadu času a miliardy dolarů vývoji COPILOTu a AI systémů a asistentů do různých aplikací jako jsou Windows, Office, AZURE atd. Jenže interní data ukazují, že ty AI funkce a produkty prostě prakticky nikdo nepoužívá, natož aby se na tom dal postavit relevantní vydělávající business, zaplatilo to ty investice a vydělávalo na provoz a ještě mělo skutečné zisky.

Firma tak přemýšlí, co vlastně dělat dál. Na jednu stranu je evidentní, že ty masivní investice do AI nemohou pokračovat. Nemají žádnou šanci na návratnost, skoro nikdo ty věci nepoužívá a není prostě možné takhle dlouhodobě fungovat. Na druhou stranu nemůže MS jen tak oficiálně vystoupit a vycouvat natož neinvestovat do AI vůbec. Investoři a akciový trh by tohle dnes nepřijal, protože AI bublina zatím drží. Microsoft však evidentně v zákulisí potichu couvá z AI, rozhodně masivně snižuje svá očekávání, cíle a plány a mluví se nejen o významném omezení investic ale případně i jejich úplnému konci. Část lidí nejen v Microsoftu se totiž obává rostoucích škodlivých aspektů AI, které začínají silně převažovat. A není otázkou jestli, ale kdy začnou škodit i samotnému Microsoftu a jeho zájmům a existenci jako firmě.

Samozřejmě vedle Microsoftu existují AI firmy, které jsou na tomto poli úspěšnější. Tedy alespoň co do „podílu“ uživatelů mezi AI aplikacemi a asistenty. Nicméně stále jde o celkově zanedbatelný okruh uživatelů z hlediska počtu platících zákazníků a generovaných příjmů. MS se svým Copilotem má údajně 14% AI trhu, a to ho prakticky nikdo nepoužívá. GEMINI od Google má údajně 13%, ale rychle roste díky nasazení AI asistentů přímo do hlavního webového vyhledavače Google. Tedy jeho „popularita“ ve smyslu aktivních uživatelů rychle roste, ale současně dělá značné škody. Vůbec největší část „trhu“ s AI asistenty dnes má OpenAI s jeho ChatGPT, údajně cca 60% podíl. Nicméně i tenhle „úspěch“ se za skutečný úspěch nedá moc považovat. OpenAI sice vydělává nějaké peníze na ChatGPT, ale mnohem více jich utrácí za jeho provoz a vývoj. Jinými slovy, fakticky ani tahle nejúspěšnější AI firma a produkt nikdy nic nevydělala, naopak prodělává miliardy každý kvartál, bez výhledu na zlepšení. Drtivá většina AI firem je na tom přitom ještě hůře, zjišťují že AI prostě nemá skutečné zákazníky. Mě jen překvapuje, jak se někteří diví. AI nahrazuje lidi a firmy očekávají, že ty samí lidé, které AI nahrazuje, budou za AI platit? Z čeho? :)

 Méně úspěšné ale masivně investující firmy na poli AI, jako je Microsoft si však evidentně začínají uvědomovat, že je to celé bublina. A není otázkou jestli, ale praskne. Ovšem zjevně to nebude dříve, než AI nadělá nenávratné škody na mnoha lidech a společnosti jako celku a navrch prodělá další desítky miliard dolarů a způsobí obrovské potíže i těm, kteří v AI zapojeni nejsou a nechtějí být …

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
hawk@email.cz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-22 09:20:01

Já bych to neviděl tak černě. On se ten trh srovná, hrany se obrousí. Každá firma si najde pro AI svoje využití. To že se vyhazují lidé a vzápětí zase nabírají se dělo i bez AI.
A copilot? Ten bych zrovna moc nezmiňoval. Jako vše od Microsoftu je i copilot poněkud nepodařený. O generaci a půl za otatními systémy. A investice do něj bych spíš bral jako standardní investice do office. Přecejenom, předělávat ikony ve wordu nelze donekonečna prezentovat jako nové generace softwaru.
Dreip [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-22 13:52:40

Copilot není vůbec pozadu (maximálně půl generaci), ale příliš lidí ho nepoužívá, proto ta nálepka. Osobně pravidelně testuji všechny nejnovější AI modely od Gemini, GPT, Čínské, až po Copilot. A kupodivu pro většinu obecných dotazů nebo základního kódování je Copilot víc než dobrá volba a obecně se k němu vracím nejčastěji. Ostatně Copilot běží jen na modifikovaném GPT-5.
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-29 08:58:28
avatar
U Copilotu mě dost štve, že neumí koukat do jiných vláken. Prakticky nové vlákno a má úplně vygumováno. Klasickej ChatGPT s tím umí perfektně pracovat, takže se dá dělat na dlouhodobých projektech, nebo již jednou vymyšlenou věc nemusím pracně znovu vymýšlet atd.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-30 14:46:27

Já jsem se Copilota zeptal, jak povypínat telemetrii, sledování a další věci, včetně toho Copilota na Win11 a on mi to ochotně všechno řekl a ještě se sám nabídl, že mi na to udělá powershell skript
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-22 10:54:40

Já tedy pracují v korporátu, který má přes 30 tisíc zaměstnanců. A mohu říct narovinu, že AI je obrovské téma a integruje se opravdu ve velkém. Největší problém je kyber. bezpečnost, protože potřebujete AI provozovat bezpečně v privátním cloudu a řídit její přístup ke chráněným datům. To je asi největší brzda, zabezpečit správným způsobem přístup AI k těmto datům.
Jinak se nasazuje ve všech možných směrech a opravdu ve velkém a to i v oblasti nástrojů kybernetické bezpečnosti. Tedy nevím, z jakých společností berete svou zkušenost. Já mohu za jednu z největších společností v ČR, která navíc působí v polovině EU říct narovinu, že u nás se integruje ve velkém a poptávka po ní je opravdu masivní. Aktuálně společně s implementací NIS2 je to asi největší téma v oblasti ICT služeb, jaké se řeší a bude řešit v dalších letech.
A co jsem se bavil s lidmi Microsoftu a dalších společností, tak ten zájem je obrovský a doslova mají problém s vlastní kapacitou v oblasti poskytování podpory. A to se bavíme o celkém mizerném Copilotovi. Další služby jedou ve velkém.
A je to vidět i na cenách HW, stačí se podívat, kam se dostaly ceny pamětí a kam vystřelí postupně i ceny NAND čipů. AI HW v budoucích letech v podstatě sežere 50% výrobních kapacit.
CCblue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-22 18:20:07

No a to je právě ono.
Tady se totiž zaměňuje příčina a následek.
Příčinou nasazování ve velkých firmách je ve vedení, které umí řídit, ale v AI nemá znalosti, takže jedou podle toho, co jim někdo namluvil.
Jenže to, že současná AI nemá s inteligencí nic společného a ve spoustě věcí to vede ke katastrofě, to většina lidí netuší.
Pořád to je jen komplexní vyhledávání největší pravděpodobnosti v obrovském množství dat.
Ale jestli v těch datech je pravda, to AI nezjistí.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-23 00:26:04

tak je to o projektu. uz dnes AI asistenti napojeni na nejakou interni KB dokazou setrit hromadu casu internimu ICT. a co dokaze AI ohledne elektronickeho zpracovani dokumentu, kdy jednim promptem zvladne zpracovat a vytezit data z jakyhokoli dokumentu v jakymkoli jazyce bylo jeste pred par lety nemyslitelne. a na takovehle veci nepotrebujes ani narocny gpt5, staci maly rychly model, ktery bezi onpremise na celkem obycejnym serveru s jednou gpu.
Dvorix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ale no tak 2025-12-22 13:00:17

Souhlasím, článek neodpovídá skutečnosti.Je to pouze zbožné přání ignorující skutečnost. Zkuste se podívat jak se snížilo vyhledávání na googlu.

AI produktivitu lidí rapidně zvedá. Logicky to znamená někde méně lidí (a někde zase více). Zvyšuje se produktivita a to neproporcionálně. Není to konec světa stejně jako nebyl knihtisk, parní stroj, průmyslová revoluce, internet. Všechny tyto revoluce udělaly to samé. Zamíchaly strukturou.

Že si na sebe nevydělá je možné ale nevěřím že to tak bude vždy. Už teď firmy zaměstnancům AI platí ve velkém.

Je to jako když google vymazal zlaté stránky. Prostě vývoj. Je mi skoro šedesát a tyhle pesimistické články mi přidávají mládí. Jen tak dále, čím víc pesimismu, tím víc optimismu :-)
Dreip [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-22 13:49:27

Já AI zbožňuju, vnímám to jako nejpřelomovější technologii snad od vynálezu osobního pc.
Ale s článkem v podstatě souhlasím, zejména z toho byznysového hlediska je to strašný pr*ser a zřejmě to skončí drsným ekonomickým krachem a vystřízlivěním. Podobně jako Dot-com bubble z roku 2001, ne-li horší. Nakonec přežijí jen ti nejinovativnější a nejschopnější.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-22 15:18:37
avatar
Tak odjakživa platilo, že se mají úspory dělat jinde, ale v žádném případě u mne. Pokud jde to jak vydělávat na AI, tak rozhodně nikoli tak že se platí průběžně jak telekomunikační služby a nebo office365. Tak to se AI do běžných domácností nikdy nerozšíří. Ale uznávám, že v například Excelu při tvorbě složitějších tabulek by určitě význam měla. Dle mého je nejlepší cesta zakalkulovat AI do produktu v jednorázové platbě. Takto se to může udělat v různých grafických editorech, v zmiňovaných Office, antivirových programech, atd.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-23 00:29:01

uz se stejne vetsina techto produktu prodava jako predplatne, u AI ktera bezi v cloudu je jednorazova cena nesmysl a sebevrazda pro provozovatele. to by davalo smysl jen kdyby AI bezela lokalne na tvem pc.
jpsix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-22 15:56:01

ja ju mam rad ako koza nôž alebo cireň v rici uz sa mi nasrala do PC aj mobilu bez toho zeby som ju o to prosil a nejde ju vysmarit svinu jednu
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-22 18:49:57
avatar
Mně nechává AI chladným. Nevidím zde žádný přínos. Spíš jen mrhání přírodními zdroji.
Shadycz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Sranda pana Stacha 2025-12-23 08:21:15

To je zase sranda tohle, pan Stach, odvědký bojovník proti kryptoměnám, ke kterým se už raději nevyjadřuje protože čas ukázal, že byl vždycky uplně mimo.. nebo už ten Bitcoin bude konečně končit tak jak jste tvrdil již pomalu před deseti lety, pane Stachu? Tak nyní píše bludy o tom, jak AI více škodí než pomáhá. OMG.. že vy se prostě jen nedržíte toho HW, který Vám jde dobře..
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-23 18:13:26
avatar
Dnes byla hezká zpráva v rádiu, zrovna když jsem jel tankovat, tak již cca okolo 30% Českých firem využívá AI, hlavně k vyhledávání informací v databázích, popřípadě k rovnání a přehlednosti získaných dat, které firma interně zpracovává.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-23 22:36:33

AI je asi tak něco, jako když v práci vyfasujete k ruce na 3-4 týdny problematikou nepolíbenýho brigádníka. Buď mu musíte zadat jednoduchou práci a nebo ne, ale pak riskujete, že okoukáváním (generickým učením) nepochytí všechno, a podle toho to bude vypadat. Každopádně jako posila je vám napůl k hovnu.
Sareth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2025-12-27 13:42:29

Aj tak teraz Google pokryje 90% trhu pre bežné požiadavky, keď doplnil AI do vyhľadávača.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 
Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
UBISOFT ruší hry a reorganizuje
UBISOFT ruší hry a reorganizujeStředa, 21 leden 2026
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 231x
Komentářů: 0
Dvě nové CONCORD level herní tragédie brzy? Highguard a Marathon
Dvě nové CONCORD level herní tragédie brzy? Highguard a MarathonPondělí, 19 leden 2026
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 668x
Komentářů: 0
ONE PIECE: Season 2 – NETFLIX má novou ukázku a datum!
ONE PIECE: Season 2 – NETFLIX má novou ukázku a datum!Pátek, 16 leden 2026
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1154x
Komentářů: 3
Jak se vyrábí Intel ARC grafické karty v praxi?
Jak se vyrábí Intel ARC grafické karty v praxi?Středa, 14 leden 2026
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1462x
Komentářů: 1
Survival příběhová hra Star Trek: Voyager vyjde brzy!
Survival příběhová hra Star Trek: Voyager vyjde brzy!Úterý, 13 leden 2026
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1213x
Komentářů: 6
The Cube nová hra od tvůrců Atomic Heart
The Cube nová hra od tvůrců Atomic HeartPátek, 09 leden 2026
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 999x
Komentářů: 0