Sdružení obrany spotřebitelů, vydalo novou zprávu o letošním testování internetových obchodů. Ze zprávy jsem se zaměřil na obchody s počítači. Výsledky rozhodně nejsou povzbudivé ...
Nakupování po Internetu se nadále rozmáhá. Nakupovat počítačové komponenty přes internet je pro většinu z nás naprosto běžná věc. Obchodů je na internetu jako much a rozhodně nelze říci, že by nějaký vynikal ve všech ohledech nad ostatními. Bohužel nelze říci, že by velký obchod automaticky znamenal lepší podmínky pro nákup. Dokonce občas znamená pravý opak. Testování obchodů je poměrně složitá záležitost. Abychom se vyhnuly subjektivním kritériím, jako je kvalita internetových stránek, úroveň diskusí, rad pracovníků apod. Je nutné testovat ty skutečnosti, které mají ze zákona povinnost obchody plnit.

Takovýmto testováním se pravidelně zabývá Sdružení obrany spotřebitelů. Jako každý rok zveřejnilo svou zprávu o výsledků testování. Jedná se o test obchodních podmínek, nikoli kvality jednotlivých obchodů. Tu lze totiž testovat velmi obtížně a hodnocení rozhodně není nejobjektivnější záležitost.
Sdružení obrany spotřebitelů provádí již několik let průzkumy plnění informačních povinností internetovými obchody, protože při tomto způsobu nakupování je spotřebitel odkázán na informace poskytnuté obchodníkem. Pokud ale nejsou tyto informace správné či jsou neúplné, znamená to pro spotřebitele velké znevýhodnění - spotřebitel řídící se špatným poučením ze strany prodávajícího většinou nemůže v plné míře uplatnit svá práva, která mu ze zákona přísluší.
SOS si tedy vzalo na mušku dodržování platných zákonů. Právě nedostatky v této oblasti jsou velkým problémem mnoha obchodů. Do samotného nákupu ani tak nezasahují, ale notně znepříjemňují hlavně reklamace, či další po nákupu v jednání s obchodem. To bohužel mnozí čtenáři s lítostí potvrdí. Jak si internetové obchody vedou v dodržování informačních povinností zjišťoval test SOS.

Testováno bylo 100 Internetových obchodů, které byly rozděleny do 10 kategorií. Celkem bylo testováno pět kritérií, které obchodu musí dle zákona plnit. Já jsem si z kompletních výsledků vytáhl výsledky testovaných internetových obchodů v kategorii počítače/hry. Bohužel k testování nebyly vybrané všechny obchody, které by nás zajímaly. Z těch známějších jsou zde Mironet, Agen a OKcomputers. Podívejme se na to, co SOS testovalo.
- Kriterium A - řádné informace o totožnosti dodavatele. Zajisté jste občas potřebovali informace o webu. Většina těch základních informací je většinou kdispozici a na stránkách internetového obchodu dohádatelná. Bohužel mnoho obchodů kromě základních údajů žádné jiné neudává, a to je chyba, zejména vsituaci, kdy potřebujete údaje toho, koho chcete zažalovat :).
- Kriterium B - správná informace o možnosti odstoupení od smlouvy do 14 dnů od převzetí plnění bez udání důvodu. Ano, u většiny produktů máte možnost bez udání důvodu do 14 dnů zboží vrátit. Jde ale právě o to, zda obchod vůbec tuhle možnost inzeruje. A pokud už inzeruje, tak jde o to, zda je to správně, zda se náhodou nechce vyhnout odpovědnosti i u produktů, na které se omezení možnosti vrátit zboží do 14 dnů, zákonem nevztahuje.
- Kriterium C - poskytnutí správných informací o uplatnění reklamace zboží, bez jakýchkoli omezujících podmínek. Asi nejčastější problém, který řeší většina znás. Nemá cenu si cokoli nalhávat. Reklamace zboží je obchod od obchodu jiná. Přitom zákon je vtomto ohledu celkem jasný. Bohužel spousta obchodů vyloženě zákon porušuje a reklamace rozhodně nejsou tak jednoduché, jak by měly být.
- Kriterium D - poskytnutí informace o možnosti uplatnění rozporu s kupní smlouvou. Další ze zákonem stanovených povinností každého prodejce.
- Kriterium E - nezpoplatnění vyřízení reklamace, zejména v případě jejího zamítnutí. Reklamace má být zdarma bez dalších penále a to i vpřípadě, že nebude reklamace uznána. Stouto podmínkou mají bohužel mnohé obchody velké problémy.

Výsledky testovaného vzorku internetových obchodů s počítači a elektronickými hrami nejsou zrovna povzbudivé. Většina obchodů stále neplní základní obchodní povinnosti. Ani jeden z obchodů nebyl schopen splnit podmínku informovat zákazníka o možnosti uplatnění v rozporu s kupní smlouvou, jak zákon ukládá. Velké problémy panují i v oblasti reklamací, sice již většina správně informuje o možnosti odstoupit do 14 dnů bez udání důvodu od smlouvy, ale v dalších krocích reklamace již obchody selhávají. Přítomny jsou nezákonné omezující podmínky při reklamaci nebo zpoplatnění neuznané reklamace. Kritérium A - správné informování o totožnosti obchodníka, je vizitkou kvality daného obchodu. Obchod, který není schopen splnit tuto základní věc a poskytnout o sobě plné informace, by neměl mít na trhu vůbec šance.

Celkový výsledek testovaných obchodů je dost mizerný. I větší společnosti, jako Mironet, OKcomputers a Agen, nejsou schopny správně splnit ani polovinu zákonem daných povinností. Pouze jeden jediný obchod dokázal splnit skoro vše a byl tu i jeden, který naopak dokázal skoro vše nesplnit. Každopádně tyto mizerné výsledky jen odrážejí bídnou skutečnost většiny současných internetových počítačových obchodů. Problémy s reklamacemi trápí zákazníky asi nejvíce. Asi nejsem sám, který by mohl vyprávět, co je za problém cokoli reklamovat i v těch nejznámějších internetových obchodech.
A jak jste na tom vy? Kontrolujete vůbec dodržování zákonných nařízení ze strany obchodníka vůči vaší osobě? Vybíráte obchody podle ceny, kvality přístupu apod.? Nebo nakupujete setrvačně v jediném obchodu, ať už nabízí jakkoli nevýhodné podmínky? Napadá mě totiž otázka, zda současnému mizernému stavu nenahráváme jako zákazníci sami, protože si necháme všechno líbit.
Kompletní výsledky stovky internetových obchodů naleznete zde.
Informace a test najdete na internetových stránkách Sdružení obrany spotřebitelů.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|