Battlefield 2042 – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry. EA a DICE si z nás dělají srandu?! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Neděle, 21 listopad 2021
Přejít na obsah
Battlefield 2042 – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry. EA a DICE si z nás dělají srandu?!
TEST výkonu GPU, CPU a technické zprácování
Závěr a hodnocení

 

  • TEST výkonu GPU, CPU a technické zpracování

Nový Battlefield 2042 se neposunul z technického pohledu ani o píď. Spíše udělal několik kroků vzad a stranou, grafika dokáže vypadat hůře, než u dvou starších dílů. Stejný herní engine ve stejné verzi přitom použil BF4 už v roce 2013 a ten nám naposledy vytřel zrak výrazněji skutečně velkým posunem grafiky, zničitelným prostředím apod. A také optimalizacemi, se kterými tehdy vývojářům pomohlo zásadně AMD. A z toho hra a její engine dodnes žijí. Lehkého vylepšení se FrostBite engine dočkal v BF1, kde konečně fungoval pořádně DirectX 12 atd. Ale od té doby prostě nic. Tedy pokud nezmíním DXR/RTX efekty, přidané do BF5, které jsou extrémně viditelné na odrazech, když tedy víte, na co máte koukat. Ovšem také extrémně snižovaly FPS, a to i když žádné odrazy na obrazovce patrné zrovna nebyly.

EA/DICE slibovali u nového Battlefield 2042 ještě lepší efekty počasí, bombastičtější částicové efekty a výbuchy. Jenže trailery a filmečky jsou jedna věc, realita druhá. A všechno bylo u finální verze hry evidentně výrazně staženo na kvalitě, aby se hra vůbec hýbala - a přitom se hýbe hodně špatně. Bohužel něčemu jako optimalizace tvůrci nevěnovali ani sekundu svého času.

Ale překvapí to někoho z nás? Vzhledem k viditelné absenci herního obsahu, je šetření na technologických inovacích a optimalizacích asi očekávatelné. Nejde o to, že by grafika hry vypadala extrémně špatně, nevypadá. Ale před pár lety byl Battlefield absolutní grafická špička mezi hrami a FrostBite engine nás omračoval parádní detailní grafikou se slušnou optimalizací. Ovšem roky letí a vývoj i posun zde není žádný. Hra je tak dnes už vizuálem maximálně průměrná a technicky ovšem výrazně podprůměrná. Navíc se kupí neopravované či dokonce opakovaně opravované chyby. Na optimalizaci pro moderní CPU a GPU se naprosto kašle, a tak je tenhle nový díl v roce 2021 opět bez výrazně nového engine a technických inovací a optimalizací, opravdu velkým zklamáním.

Výhoda faktu, že tvůrci nepoužívají technicky nový engine, by tak měla být alespoň v perfektní vyladěnosti, absenci chyb atd. Jenže těžký omyl. Battlefield 2042 má ohromující počet viditelných bugů, technických nedostatků, nefungujících základních věcí. A optimalizace bylo evidentně u DICE sprosté slovo. Nároky přitom nejsou na papíře vyloženě krvavé:

Jenže tvůrci nějak neuvádí, na jaké detaily to poběží. Ty starší CPU a grafiky jen 6600XT nebo RTX 3060 jsou dobré tak leda na vyšší (ne vysoké) detaily v 1080p. Takže ty doporučené specifikace bych osobně nazval prakticky minimem. Navíc jsou velké rozdíly mezi mapami a počtem hráčů, pokud jde o ten praktický výkon.

  • Výkon grafických karet

Otestovat tuhle online hru je z technických důvodů dost problém díky EA instalátoru, ještě větší problém je to samozřejmě kvůli dynamickým efektům včetně počasí apod. Takže dát tenhle test dohromady trvalo 3x déle, než u většiny her. A i tak jsou ty výsledky aplikovatelné jen na určité podmínky.

Méně dynamických detailů a hráčů na mapě, lepší počasí a méně výbuchů. Testujeme také bez Raytracing efektů a se SAM/rBAR systémem ON. Jsou ale mapy a části hry, kde jsme měli obrovské problémy hlavně s NVIDIA grafikami. Jako pokud se s RTX 3090 propadnete pod úroveň výkonu Radeon RX 6700 XT, je něco špatně. A problém rozhodně nebyl na naší straně. Ale s RTX 3090 jsme měli problém běhat stabilně na 60FPS ve vyšších rozlišeních. To u Radeon RX 6900 XT vůbec nebylo, tam žádné problémy se stabilitou výkonů napříč mapami a situacemi nebyl. Na všech grafikách ale hra trpěla na některé vizuální bugy atd. Nemluvě samozřejmě o různých zásecích apod. Říci, že hra a její netkód běhají plynule, by byla lež.

Hra se také mimochodem z nějakého důvodu chtěla zapínat ve starém DirectX 11, místo DirectX 12, které konečně fungovalo u předchozích dílů. Současně varujeme před zapnutím DXR (Ray tracing efektů). Jsou prakticky vizuálně neviditelné, ale mají celkem znatelný 30% pokles výkonu neustále. A za horšího počasí dávají značné propady FPS pod hratelnou úroveň. Obecně doporučuji držet se při hraní hry na maximálně nastavení High.

  • Výkon v 1920x1080

Ve stále nejrozšířenějším rozlišení za dobrých podmínek bude hra hratelná na většině moderních grafik.

U starších modelů, když snížíte detaily, tak se na hratelných 60FPS také dostanete. Tedy alespoň na většině mapách ve většině situací.

  • Výkon ve 2560x1440

Ve vyšším rozlišení už je to větší problém. Karty jako RTX 3060 a RX 6600 XT se horko těžko přehoupnou přes 60FPS i v těch lepších případech. Takže snížení detailů většinu hráčů asi nemine.

Jenže v náročnějších scénách s více hráči a horším počasí se do problémů dostanou i high end grafiky. Taková RTX 3090 dokáže mít také jen 50FPS v tomhle rozlišení a mít horší výkon než ve stejné scéně Radeon RX 6700 XT. Což je dost šílené. Stalo se nám to několikrát.

  • Výkon ve 3840x2160

Za dobré situace je výkon high end grafik ucházející, ale optimalizace hry není evidentně dobrá. Nemyslím si, že grafika hry je tak dobrá, aby ospravedlnila, že na 60FPS+ potřebuje ve 4K to nejlepší, co na trhu je.

Navíc i na náročnějších mapách s více hráči atd. se dokáží FPS propadat podstatně níže, opět s RTX 3090 jsme měl klidně i 40FPS, zatímco RX 6900 XT pod 60FPS nešla nikde. Nicméně to jsou výsledky bez RayTracingu s méně hráči. A celkově vizuál a grafika Battlefield 2042 nevypadá prostě tak dobře, aby takové nároky na výkon ospravedlnila.

  • Procesorový výkon – jak hra používá procesory?

Mnozí zaměňují procesorový výkon s herním výkonem. Procesory mají výkon jasně daný, třeba RYZEN 9 5950X je mnohem výkonnější procesor než Core i5-10600K, přesto v mnoha hrách mají z hlediska počtu FPS stejný výkon? Samozřejmě že ne. Pokud mají stejný počet FPS, tak je to proto, že hra jejich výkonu prostě nevyužívá. RYZEN 9 by měl být téměř 3x výkonnější, pokud by hra skutečně výkonu CPU využívala. Takže to, co mnoho recenzentů ukazuje, a vydává to za měření výkonu CPU, je ve skutečnosti výkon hry a ukázka toho, jak špatně využívá procesorový výkon.

A Battlefield 2042 je na tom hodně mizerně. Hra efektivně používá jen 8 procesorových jader, ať se děje cokoliv. Vytíží sice až 16 vláken, ale jen 8 jader je výrazněji zatíženo. To v praxi znamená, že pokud má procesor více, je mu to na nic (pokud nemáte zapnuté další aplikace na pozadí, pak rozdíl bude). Takže z hlediska procesoru cokoliv, co má alespoň slušných 6jader/12vláken s taktem 4GHz+ je více než dostatečné. A hra prostě nevyužívá výkonu a možností moderních CPU, což vzhledem k faktu jak mizerně některé věci běží, je dost ostuda.

K závěru a hodnocení



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
The Last of Us – Seriál podle hry v ukázce!
The Last of Us – Seriál podle hry v ukázce!Úterý, 27 září 2022
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 473x
Komentářů: 0
PC verze Uncharted: Legacy of Thieves Collection brzy!
PC verze Uncharted: Legacy of Thieves Collection brzy!Pondělí, 26 září 2022
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 602x
Komentářů: 2
Spider-Man: Miles Morales dorazí na PC ještě letos!
Spider-Man: Miles Morales dorazí na PC ještě letos!Pátek, 23 září 2022
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 549x
Komentářů: 0
Sledujte představení NVIDIA RTX 4000 grafik
Sledujte představení NVIDIA RTX 4000 grafikÚterý, 20 září 2022
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1380x
Komentářů: 2
GTA 6 – ukradeny detailní záběry z nové hry!
GTA 6 – ukradeny detailní záběry z nové hry!Neděle, 18 září 2022
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2321x
Komentářů: 2
Secret Invasion – trochu jiný MARVEL seriál představen!
Secret Invasion – trochu jiný MARVEL seriál představen!Čtvrtek, 15 září 2022
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1250x
Komentářů: 0