Battlefield 2042 – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry. EA a DICE si z nás dělají srandu?! Tisk E-mail
Neděle, 21 listopad 2021
Battlefield 2042 – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry. EA a DICE si z nás dělají srandu?!
TEST výkonu GPU, CPU a technické zprácování

• Battlefield 2042 – TEST výkonu GPU a CPU a RECENZE hry.

EA a DICE servírují nejhorší díl série

Na rozdíl od Call of Duty, které vychází každý rok s tomu odpovídající (nic moc) uspěchanou "kvalitou", DICE si na svém Battlefieldu obvykle dávalo záležet. Tedy doposud. Nový díl vycházel jednou za několik let. Bohužel série má už nějakou dobu také rychle upadající kvality. A to přes fakt, že nikdo po tvůrcích vlastně ani moc nechce, aby vymýšleli něco překotně nového, jen aby udržovali na živo oblíbený koncept v extrémně působivé moderní grafice, nových skinech a perfektní technické funkčnosti :).

Battlefield je výborná hlavně multiplayerová hra s velkými mapami a obřím počtem hráčů v teamovém jasně úlohovém hraní. Králem a poznávacím stylovým prvkem Battlefieldu, je režim mini kampaně (Conquest), kdy se velká mapa posouvá s ohledem na dosahované cíle. Bojů se přitom účastní až 64 hráčů (nově dokonce rovnou až dvojnásobek) najednou, rozdělených do čet, kde každý hráč měl jasně definovanou úlohu. Hra vás tak nenuceně nutila ohlížet se na téma a hrát teamově, i když jste hráli s cizími lidmi. Tyto mechaniky se poslední léta příliš neměnily - tedy až do vydání této novinky. Grafický engine a technický základ série se také neměnil, takže většinou šlo jen o nový dobový skin, a tomu odpovídající obsah po stránce zbraní a vozidel.

V roce 2018 vyšel „druhoválečný“ Battlefield V, kde už bylo patrné, že v DICE se změnily struktury a kvalita hry prudce upadá. Hra si odnášela v průměru jen 80% hodnocení. Rozhodně to bylo zklamání po velmi povedeném Battlefield 1 z roku 2016, který nás vzal do první světové války. Ten byl velmi populární a docela originální s hodnocením v průměru zasloužených 90%, kdy prostě vypiplal mechaniky série v neokoukaném prostředí atd. Následující Battlefied V byl prakticky stejnou hrou, jen ve skinu dříve populárních dílů z druhé světové, ovšem zde s několika extrémně neuvěřitelnými nerealistickými prvky. Obě hry ale kromě samozřejmě povedené multiplayerové části, obsahovaly překvapivě silné a originální příběhové kampaně.

Takže s napětím se čekalo, co přinese ohlášený Battlefield 2042, který měl nejen funkčně a herně prakticky propojit všechny předchozí Battlefieldy, ale také se primárně opět přesunout na moderní bojiště, známé z velmi populárního třetího dílu, kam se tahle původně druho-válečná akční série vypravila. No a nový Battlefield je tady. Ovšem dopadlo to hodně ale hodně špatně, kdy nevím jestli si z nás EA a DICE nedělají srandu … tohle prostě nemůžou myslet vážně, jako hotový produkt s cenovkou cca 2000 korun.

• Battlefield 2042 – aneb všechno špatně!

Hra bez obsahu, bez identity a s kupou chyb

Po zhruba 15 hodinách hraní jsem upřímně zděšen a současně znuděn tím, co nový díl předvádí, jako fanda předchozích (hlavně starších dílů). Především musím říci, tohle sice vypadá jako Battlefield, i se to tak jmenuje, ale vůbec nehraje jako Battlefield. Obrovský problém je nepochopitelně přepracovaný systém rolí/povolání.

Série měla jasně rozdělené role, za které jste v dynamicky tvořených teamech hráli (útok, medik, podpora či odstřelovač). A podle toho jste také měli schopnosti, výbavu a za její používání jste byli hodnoceni, odměňováni atd. A závisel na tom výsledek celého teamu, i když jste vlastně přímo v nějakém teamu se známými lidmi nehráli. To je pryč. Nově hra obsahuje tzv. Operátory, kteří jsou prakticky okopírovaní z Call of Duty! A ti umí "prakticky všechno", potíž je, že bez jasně definovaných úloh a odpovídající výbavy pro bojiště, ze hry zmizela ta intuitivní všudypřítomná kooperace. Ve starších dílech vás to nutilo hrát alespoň trochu spolu, tady je prakticky každý sám za sebe a podle toho to na mapách vypadá.

Hra naprosto přišla o svou identitu, zkopírovala něco ve stylu, co je běžné u jiných multiplayerových stříleček. Ale proč? Battlefield je Battlefield, pokud budu chtít hrát Call of Duty, zahraji si Call of Duty! Navíc osobnosti operátorů jsou pevně dané, takže na mapě neustále potkáváte klidně desítky identických postav. Proč tu není žádná tvorba a úprava postavy a jasně definované třídy?

Celkově navíc hra působí děsně odfláknutě a prázdně. Velká část obsahu je tvořena věcmi, které jsou doslova překopírovány ze starších her. Potíž je, že často nějak špatně. I když se vůbec nezměnil herní engine, na kterém hra běží, a tedy pohání ji úplně stejný základ jako předchozí dva díly, stejně obsahuje nechutné množství základních chyb a problémů. Od nelogičnosti některých mechanik, absenci základních prvků multiplyerových her, jako přehledná tabulka stavu zápasu apod. po lagující připojení, nefunkční UI apod.

Za nejzásadnější považuji fakt, že hra špatně registruje zásahy. I z velké blízkosti přesně mířený výstřel padne viditelně vedle. A ten rozptyl střel je opravdu šílený. A kdyby jen to, i střela která evidentně dopadla mimo cíl, tak z nějakého důvodu je občas registrována jako zásah a naopak. A tak „zážitek“ ze střílení je v této hře poněkud špatný. Výrazně horší, než ve starších dílech, i když jsou ty zbraně na pohled stejné. Abych jen nekritizoval, líbí se mi možnost v bitvě měnit výbavu zbraně, to je fajn novinka. Na druhou stranu zbraně herně nefungují a tvůrci se vůbec neobtěžovali některé nelogičnosti v novém dílu řešit. Například střely z ostřelovací pušky jsou z nějakého důvodu extrémně pomalé, zatímco střely z útočné pušky jsou mnohem rychlejší a přesnější. Hádejte tedy, co se na ostřelování v této hře hodí = používá víc? Sranda je, že v režimu PORTAL ty zbraně fungují "normálně". Náhoda?

Naopak až přehršel je na mapě vozidel, a silně narušují hru, protože se s nimi dají dělat věci, které by samozřejmě v reálu nešly. Potíž je, že vozidla jsou velmi silná, takže mají na vývoj zápasu velmi negativní efekt, zejména když je někdo používá značně nerealistickým způsobem (například vznášedla jsou mor). Takže když zrovna žádné vozidlo není k dispozici pro vás, jste v haji. Mapy jsou pak příliš velké a na místech ve střetu více hráčů, je pak zase naopak vozidel více než je zdrávo.

Co vás ale po pár hodinách vyloženě praští do očí, je viditelná absence obsahu a nuda, která se rychle dostaví. Nový velký Battlefield díl vychází s pouze 7 hlavními mapami, dalších pár je pro PORTAL režim. Design těch map v BF2042 je otřesný. Graficky vypadají hezky, ale jsou nepřehledné s dynamickými nevyzpytatelnými zabugovanými prvky, a díky obrovskému počtu hráčů a špatně fungujícím respawn bodům a systému vozidel začnete ty velké mapy brzy rychle nenávidět. I těch 128 hráčů je na nich prostě ve většině případů málo, nebo v určitých bodech zase příliš. Vyvážení hry se nevěnovala sekunda času u vydavatele a tvůrců. Jedinou dobrou částí hry se tak stane mód PORTAL, který vám dovolí postavit si proti sobě armády z různých časových období a vůbec nejzábavnější je prostě klasické druhoválečné období. Nechybí klasické mapy, kdy PORTAL tak fakticky připomíná malou část obsahu původního BF1942 a Bad Company 2 v grafice aktuálního Battlefield. A i se to tak hraje. Jenže servery na ten nápor hráčů nejsou připraveny, tento mód se stal rychle velmi populární (protože je to jediná obsahově trochu zajímavá část nového BF) a tak víc čekáte, než hrajete. Navíc pokud chcete hrát starší díly, lepší je hrát ty, než ten režim zde, protože nabízí více obsahu. Každopádně po pár hodinách přestane i tahle část rychle bavit. A to je prosím vše, co nový velký díl známé bitevní série přináší a nabízí. Za cenu "pouze" 2000 korun dostáváme hru, která je tak maximálně na obsahové velikostní úrovni DLC přídavků pro staré díly!

Pokud čekáte, že napíši něco dobrého o příběhové kampani, tak bohužel. Rád bych. U předchozích dílů překvapivě povedla a byla zajímavou částí hry. Jenže bohužel. Nový Battlefield 2042 žádnou kampaň neobsahuje! Důvod je prostý, stojí to peníze a vyžaduje kvalitní autory. Ale to není styl EA. Tohle tedy jen korunuje celkovou obsahovou chudost hry. Ale nebojte, to stále není všechno. DICE a EA dokázali tu obsahovou chudost, spojenou se zbytečnými změnami mechanik a naprostou ztrátou identity, doplnit ještě tunou technických nedodělků a zásadních chyb. A to přes fakt, že hra není po technické stránce ničím technicky nová. Přesto vychází ve stavu, že bych to neoznačil ani za BETA verzi …

Samozřejmě i tak jsme pro vás všechno otestovali, i když musím říci, že testování s EA aplikací je „žůžo“ a benchmarkování EA her se pravděpodobně kvůli ní, a jejím pravidlům, budeme v budoucnu vyhýbat. Takže jak hra šlape na našich PC?

Spuštěno: 1026x