Battlefield 6 – TEST výkonu GPU, CPU a RECENZE hry – návrat klasiky aneb EA hraje na jistotu? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Pondělí, 13 říjen 2025
Přejít na obsah
Battlefield 6 – TEST výkonu GPU, CPU a RECENZE hry – návrat klasiky aneb EA hraje na jistotu?
Technické zpracování a TEST výkonu GPU a CPU
Závěr a hodnocení

 

 

  • Technické zpracování a TEST výkonu GPU a CPU

Battlefield 6 jede opět na FrostBite engine, který si DICE piplá už mnoho let a to speciálně pro tuhle herní sérii. EA jej pak méně úspěšně nasadilo i pro jiné hry, ale primárně je engine dělaný prostě pro Battlefield. Zajímavým a pro mnohé vítaným rozhodnutím, bylo odstranit z nejnovější verze Ray Tracing! A to přes fakt, že starší BF hry byly prakticky prvními PC hrami, které RT vůbec měly.

Nicméně realitou je, že Ray Tracing je stále velmi neefektivní. Ano, odrazy a světelné efekty jsou realističtější, ovšem renderovací metody, které sice realistický výsledek neposkytnout, ale výsledek je natolik vizuálně dobrý, že si toho nikdo při hraní nevšimne a jsou masivně méně náročné na výkon. Zapnutí jen základních RT efektů srazí výkon klidně o 50%. Takže DICE se rozhodli RT prostě vypustit. Ano, nebude to mít tak realistické nasvícení jako některé jiné hry, ale vizuálně je to stále extrémně detailní a působivá hra. Hlavně i ve 4K jede lépe, než většina hůře vypadající her s tím RT jen ve FullHD. Tvůrci v tuto chvíli ani neplánují Ray Tracing přidávat.

Pokud jde o další technické změny, DICE se soustředilo na efektivnější prostředky tak aby mohlo nabídnout detailnější modely a textury. Zejména s ohledem na to, jak obrovské množství objektů je najednou na obrazovce, je výsledek působivý. A jde bez debat o nejlépe vypadající Battlefield 6 a jednu z nejlépe vypadajících a nejdetailnějších her vůbec.

Tvůrci také tvrdí, že se zapracovalo na AI, a ano, reagují na zvuky a hýbou se lépe a snaží se i krýt, ovšem do dokonalosti a nějaké skutečné AI, to má sakra daleko. A stále je to tedy víceméně střelecká galerie. Jinak protože jde o primárně multiplayerovou hru, obsahuje integrovaný Anti-cheat, konkrétně Javelin kernel-level anti-cheat. Ten však vyžaduje, aby zařízení mělo aktivní Secure Boot v BIOSu.

Což v praxi znamená, že na některých starších PC s jinak plně vyhovujícím HW, ta hra nepůjde, dokud hráči ručně neaktivují v BIOSU SECURE BOOT. U novějších PC a základních desek by tahle položka měla být aktivní v základu, ale nemusí být. Pokud ne, hra nenaběhne a dá vám to vědět. Jinak bohužel jsou zařízení, kde hra nyní nepoběží vůbec, což se týká zejména STEAM DECK, který není s tím anti-cheat prvkem kvůli Linux systému kompatibilní. Tak abyste se nedivili. Jinak HW požadavky nejsou extrémní:

Nicméně pokud si chcete zahrát bez berliček a v pořádných detailech, tedy Ultra nebo Overkill, tak budete potřebovat pořádný HW. A jak to tedy běhá v praxi?

  • TEST výkonu GPU

Protáhli jsme naší hlavní testovací sestavu s RYZEN 7 9800X3D procesorem, ASUS ROG CrossHair HERO X870E deskou a Corsair 2x 32GB DDR5 6000MHz paměti atd. Testovali jsme multiplayer a snažili se vybrat takovou typičtější náročnější pasáž, kdy samozřejmě úroveň FPS se liší. Mezi nejnáročnější a nejméně náročnou akci může být rozdíl i více jak 50% FPS. Námi naměřené hodnoty berte tedy jako takový typický střed, kde se budete většinou pohybovat.

  • Výkon v 1920x1080

Hra má nějaký CPU bottleneck u Radeon karet, kdy v 1080p mají trochu nižší FPS, než by proti konkurenčním NV měly mít, a hlavně mají ve vyšších rozlišeních.

Nicméně i na ty nejvyšší detaily není problém mít s mainstreamovou grafikou kolem 120FPS i víc. I karty nižšího mainstreamu až low endu dnes v pohodě zvládnout přes 60FPS i s tím úžasným vizuálem.

  • Výkon ve 2560x1440

Pro mainstreamové hráče dnes asi nejzajímavější rozlišení, a i v těm si bez omezování detailů a berliček typu DLSS, zahrajete na rozumných kartách zcela bez problémů. Upozorním ale na problém grafik s méně jak 12GB paměti, o tom ale až níže.

  • Výkon ve 3840x2160

Samozřejmě 4K rozlišení už dá kartám zabrat na ty OVERKILL maximální detaily, ovšem stále to na 60FPS+ zvládnou i karty vyššího mainstreamu. A s ohledem na to, jak dobře hra vypadá, je to výborné, protože mnohé současné hry zdaleka tak dobře nevypadají a na běžných kartách ve 4K tak dobře nejedou. A to ani s berličkami ala DLSS apod., které sníží rozlišení atd. Tady to nepotřebujete. Můžete ale trochu snížit detaily pro popostrčení FPS …

  • Úroveň detailů a vliv na výkon

OVERKILL nastavení nejvyšších detailů je náročné, ale zvládnutelné. Nicméně pokud se nespokojíte jen s těmi 60FPS u karet jako RX 9070 XT nebo dražší ale podobně výkonný RTX 5070 Ti, tak nemusíte zapínat DLSS/FSR ani frame gen berličky a šidítka:

Když snížíte detaily na High, hra bude vypadat pořád velmi dobře a FPS budou i v nativním 4K skoro 100! V méně intenzivních částech hry i přes 120, takže výborná optimalizace. A stačilo se přitom z velké části vykašlat prostě ne neefektivní Ray Tracing.

  • Problém 8GB grafických karet aneb 8GB paměti je prostě málo!

Optimalizace mají své limity a ty rychle najdete, pokud vaše grafika má méně jak 12GB paměti. Což je bohužel případ i poměrně drahých karet dnes, jako RTX 5060 Ti a samozřejmě i levnějších modelů jako jsou 8GB verze RX 9060 XT a RTX 5060. V mnoha částech hry a na mnoha mapách narazíte s nimi na problém záseků a slide show v některých momentech, kdy se prostě minimální FPS výrazně propadají. RTX 5060 Ti a RX 9060 XT se prodávají v obou verzích, tedy s 8GB i 16GB paměti a ačkoliv jinak mají parametry zcela identické, stejný výkon ovšem nemají:

RTX 5060 Ti 8GB trpí hodně, nejen že proti 16GB verzi, která se v pohodě drží kolem 60FPS ve 1440p má jen 75% průměrných FPS, ale minima klesají ke 30, což je problém. RTX 5060 8GB je na tom ještě bídněji. V případě AMD je na trhu 8GB a 16GB RX 9060 XT, která má stejný problém, i když kupodivu ten propad u 8GB verze proti 16GB není tak enormní jako v případě RTX 5060 Ti. Podílet se na tom ale může odlišná architektura a Infinity Cache systém, který umožňuje Radeonům podstatně efektivnější fungování a využití pamětí a celého systému. Každopádně to nic nemění na tom, že 8GB a 16GB verze RX 9060 XT a RTX 5060 Ti jsou prodávány se stejným názvem ale bohužel u téhle i dalších her, je prostě 8GB jak ruční brzda a výkon i celková použitelnost je masivně hroší než u 16GB variant. Jde o zásadní problém, ty 8GB verze by se stejným názvem prostě neměly vůbec existovat. Snížení detailů pomůže, ale ne moc.

  • CPU výkon

Hra má v současnosti nějaký CPU bottleneck v případě Radeon karet, který se projevuje hlavně v nízkých rozlišeních jako je 1080p. Rozdíly mezi CPU nejsou takové, jaké by být měly a FPS Radeonů je níže, než by být měly, speciálně s ohledem na to, jaká jsou FPS proti NV konkurenci ve vyšších rozlišeních, kde omezení výkonem CPU jsou nižší. Takže naše testování v 1080p s RX 7900 XTX berte s rezervou, rozdíly jsou menší, než by měly být mezi jednotlivými CPU:

I tak není pochyb o tom, který procesor chcete mít ve svém PC, pokud chcete mít co nejlepší výkon. Ano, je to AMD Ryzen 9000X3D nebo i starší 7000X3D. Intel klopýtá daleko za nimi, dokonce nestačí ani na nonX3D Ryzen 9000 procesory. Hra patří mezi lépe optimalizované, pokud jde o využití moderních CPU, kdy se snaží plně využít 16vláken, ale dokáže se roztáhnout až na 24.

Samozřejmě je tu ještě několik dalších aspektů, o kterých se musíme zmínit, ale o tom až v poslední kapitole, takže se na ni podívejme …



 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
České RPG Legacy of Valor úspěšné na KickStarter?
České RPG Legacy of Valor úspěšné na KickStarter?Úterý, 14 říjen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 153x
Komentářů: 0
Tron: Ares v kinech je dle očekávání propadák
Tron: Ares v kinech je dle očekávání propadákPondělí, 13 říjen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 809x
Komentářů: 1
Fallout: London má DLC – jediný pořádný herní Fallout?
Fallout: London má DLC – jediný pořádný herní Fallout?Čtvrtek, 09 říjen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 713x
Komentářů: 1
Nákup EA za 55 miliard smrdí a nedává finančně smysl?
Nákup EA za 55 miliard smrdí a nedává finančně smysl?Úterý, 07 říjen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 897x
Komentářů: 3
Moderní továrna na auta – roboti a automatizace především
Moderní továrna na auta – roboti a automatizace předevšímPondělí, 06 říjen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Auto-moto
Spuštěno: 1125x
Komentářů: 0
Šílený Kingmakers se odkládá – hra měla vyjít za pár dní
Šílený Kingmakers se odkládá – hra měla vyjít za pár dníPátek, 03 říjen 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1175x
Komentářů: 0