Clair Obscur: Expedition 33 – TEST výkonu GPU, CPU a RECENZE působivé originální evropské hry Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Monday, 19 May 2025
Přejít na obsah
Clair Obscur: Expedition 33 – TEST výkonu GPU, CPU a RECENZE působivé originální evropské hry
Technické zpracování hry a TEST výkonu GPU a CPU
Závěr a hodnocení

 

 

  • Technické zpracování hry a TEST výkonu GPU a CPU

Původně vznikala na Unreal Engine 4, nakonec vyšla v novějším Unreal Engine 5. Bohužel, malé francouzské studio zjevně nemělo kapacity nebo um na lepší optimalizaci a řešení některých známých problémů současného Unreal Engine. Využilo tedy prostě široce dostupné verze a nacpalo do toho svůj obsah a výtvarný styl.

Z vizuálního hlediska je to působivé, rozhodně originální a opravdu hodně hodně francouzské :). Z technického hlediska však nic moc díky známým nedostatkům UE enginu. Po svém vydání hra měla hromadu potíží. Na některých NV grafikách ani neběhá/la, na RTX 5000 speciálně prostě padala. Na většině i starších NV RTX karet jste nemohli používat nativní rozlišení, protože hra vypadá rozmazaně, museli jste použít DLSS aby byl obraz ostrý. U AMD to přitom problém nebyl.

Ani po několika updatech ovladačů a hry to na NV kartách moc dobře neběhá, na Radeonech to běhá bez potíží. Ovšem všechny grafiky jsou výrazně brzděny tím, že tvůrci hry bohužel vůbec neadresovali největší potíž UE4/UE5, což je využití multijádrových CPU a celkový bottleneck ze strany procesoru. Mnozí tvůrci to u jejich Unreal Engine her řeší speciálními dodatečnými optimalizacemi pro využití multi-core CPU, u této hry bohužel optimalizace pro moderní vícejádrová CPU nejsou, a tak je výkon moderních grafik také značně brzděn.

Nároky hry na PC tak nejsou zrovna nízké ani na doporučených 1080p 60FPS. Na to tvůrci žádají Core i7-11700K nebo Ryzen 5 5600X a RTX 3070 nebo RX 6800 XT grafiky. A to je prosím pro hraní ve vyšších detailech v jen 1920x1080! Jak to tedy šlape v praxi?

  • Test výkonu GPU

Protáhli jsme naši hlavní testovací sestavu, nyní s AMD Ryzen 7 9800X3D procesorem, ASUS ROG Crosshair X870E deskou atd., použity byly nejnovější ovladače atd. A co jsme zjistili?

  • Výkon v 1920x1080

Už 1080p dá opravdu pěkně zabrat na maximální (EPIC) nastavení a na některých RTX 5000 NV kartách hra ani neběží. V případě karet s méně jak 12GB paměti navíc dochází ke ztrátě grafických detailů a textur, kdy i když počet FPS vypadá stejně jako na kartě s více paměti, vizuál u 8GB grafik je podstatně horší.

  • Výkon ve 2560x1440

Na maximální EPIC nastavení ve 1440p mají i nejvýkonnější karty co dělat dostat se přes 60FPS. Naštěstí hra nevyžaduje vlastně nějak vysokou snímkovou frekvenci, a plynulých 40 – 60 úplně stačí na zcela plynulé hraní s ohledem na styl hry.

  • Výkon ve 3840x2160

Přijde mě, že tvůrci ani moc nepočítali, že by někdo používat 4K rozlišení, protože na 60FPS se v něm nativně s běžnými i výkonnými GPU nedostanete. Musíte buď o něco snížit detaily (doporučuji) nebo rozlišení ať už za pomocí DLSS/FSR nebo ručně. Naštěstí hra i s těmi průměrnými 40 – 50FPS je bez problémů naprosto plynule hratelná, protože to není žádná rychlá akce apod. Ovšem optimalizaci se prostě zjevně moc nedalo.

  • Výkon CPU

Již zmíněný problém je, že tvůrci neudělali ani ťuk, pokud jde o známý nedostatek Unreal Engine 4 a  5. Tedy optimalizaci a využití moderních více-jádrových CPU. Hra efektivně zatěžuje pouhých 12 vláken (nikoliv jader ale vláken) a další prostě nejsou využity. Někteří tvůrci to u svých UE5 her dokázali podstatně vylepšit, zde bohužel se tak nestalo a výsledkem je, že moderní výkonné procesory mají extrémně nízké využití celku. Celý CPU výkon v této hře funguje jako zatažená ruční brzda při jízdě z kopce, takže to brzdí i výkon nejen vyloženě high end GPU prakticky, a to prakticky ve všech rozlišeních. Hra vypadá dobře, ale rozhodně ne tak dobře, aby byl problém dosahovat 60FPS v nativním 4K na současném mainstreamu, je řada UE5 her, které vypadají technicky a vizuálem ještě lépe a FPS jsou prostě mnohem výše.

Optimalizace je tak bohužel objektivně mizerná, což je spíše kvůli tvůrcům Unreal Engine, protože speciálně ten CPU problém je známá slabina, se kterou se roky nic nedělá. Firma sice slibuje nápravu ovšem vše nasvědčuje, že se na multiCore využití zaměří až u UE6, který je tak 1-2 roky daleko. Minimálně na mém AMD Radeon RX 9070 XT hra běhala dobře a bez technických problémů či pádů, což se bohužel nedá říci o všech kartách v našich testech …



 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Peacemaker season 2 v pořádné ukázce!
Peacemaker season 2 v pořádné ukázce!Tuesday, 20 May 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 249x
Komentářů: 0
Ironheart – nový seriálový MARVEL propadák se blíží?
Ironheart – nový seriálový MARVEL propadák se blíží?Monday, 19 May 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 345x
Komentářů: 0
Bungie ukradli grafický design pro svou hru Marathon
Bungie ukradli grafický design pro svou hru MarathonMonday, 19 May 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 327x
Komentářů: 0
Stellar Blade – sexy hrdinka zamíří na PC už brzy!
Stellar Blade – sexy hrdinka zamíří na PC už brzy!Saturday, 17 May 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1199x
Komentářů: 0
Filmová F1 se blíží – ukázka vypadá „zajímavě“
Filmová F1 se blíží – ukázka vypadá „zajímavě“Friday, 16 May 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 822x
Komentářů: 0
Kingdom Come: Deliverance 2 dostalo DLC! Brushes with Death
Kingdom Come: Deliverance 2 dostalo DLC! Brushes with DeathFriday, 16 May 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 832x
Komentářů: 0